Hakutulokset
- Uutiset
21.9.2016 9.12
Hovioikeus: Uber-kuljettajat syyllistyivät luvattomaan taksiliikenteen harjoittamiseenHelsingin hovioikeus katsoi 21. syyskuuta antamassaan kahdessa tuomiossa kahden Uber-kuljetuksia suorittaneen henkilön syyllistyneen luvattoman taksiliikenteen harjoittamiseen ja tuomitsi molemmat sakkorangaistuksiin. Kuljetuksista saadut palkkiot tuomittiin kokonaisuudessaan valtiolle menetetyiksi. Hovioikeus pysytti tuomioillaan Helsingin ja Espoon käräjäoikeuksien tuomioiden lopputulokset. (Vailla lainvoimaa 21.9.2016, KKO:lta ei valituslupia ) - Uutiset
20.9.2016 16.00
Ainakin kaksinkertaista ylinopeutta ajaneeseen kevytmoottoripyörään törmännyt taksinkuljettaja ei syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen eikä vammantuottamukseen - käräjäoikeuden tuomio kumottiinToimiessaan itse liikennesääntöjen edellyttämällä tavalla parkkipaikalta risteykseen tulleen taksinkuljettajan ei ollut täytynyt varautua siihen, että risteävää tietä lähestyy moottoripyörä liikennesääntöjen vastaisesti ainakin kaksinkertaisella ylinopeudella. Tilanne oli ollut moottoripyöräilijän käyttämä suuri ylinopeus huomioon ottaen taksinkuljettajallle arvaamaton ja ennakoimaton, ja hän oli sen vuoksi vastuusta vapaa. (Vailla lainvoimaa 20.9.2016) - Uutiset
20.9.2016 13.25
Onnettomuustietoinstituutti: Joka toinen jalankulkijan liikennekuolema tapahtuu suojatielläOnnettomuustietoinstituutin (OTI) tuore raportti osoittaa, että jalankulkijoiden kuolemaan johtaneista onnettomuuksista puolet tapahtui suojateillä vuosina 2010–2014. Niin ikään puolet liikennevakuutuksesta korvatuista jalankulkijan vammautumisista sattui suojateillä. - Uutiset
15.9.2016 15.21
Moottoritien vasemmalla kaistalla huomattavaa ylinopeutta (163 km/h) ajanut syyllistyi liikenneturvallisuuden vaarantamisen asemasta törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen - 55 päiväsakkoaVastaajan nopeus oli ylittänyt suurimman sallitun nopeuden 63 kilometrillä tunnissa. Sillä seikalla, että vasemmanpuoleisella ajokaistalla vastaajan edessä ei ollut ollut muita ajoneuvoja, ei ollut merkitystä. Ajaessaan ajoneuvolla asiassa kuvatussa tilanteessa moottoritien vasemmanpuoleista ajokaistaa vastaaja oli lain tarkoittamassa merkityksessä ohittanut oikealla ajokaistalla kulkeneet ajoneuvot. (Vailla lainvoimaa 15.9.2016) - Uutiset
14.9.2016 15.33
Hovioikeus: Valvontakameran mittaamasta ylinopeudesta rikesakon saaneen miehen rikesakkomenettelyssä ei tapahtunut menettelyvirhettäKantelijan, jonka mukaan hän ei ollut lomakiireiden vuoksi huomannut ajoissa, että hänen oli kiistettävä sama sakko vielä toisen kerran, kantelu hylättiin. (Vailla lainvoimaa 14.9.2016) - Uutiset
14.9.2016 15.00
Raskaille ajoneuvoille valmistellaan talvirengaspakkoaLiikenne- ja viestintäministeriö ryhtyy valmistelemaan muutosta raskaiden ajoneuvojen rengasvaatimuksiin. Rengasvaatimusten muutos tarkoittaisi sitä, että joulu-helmikuun aikana kuorma- ja linja-autojen vetävillä akseleilla tulisi käyttää talvirenkaita, joiden kulutuspinnan urasyvyys olisi vähintään 5,0 mm. Ajoneuvon ja perävaunun kaikilla muilla akseleilla olisi käytettävä renkaita, joiden urasyvyys olisi vähintään 3,0 mm. Muutos koskisi myös traktoreita, joiden rakenteellinen nopeus on yli 60 km/h. - Uutiset
12.9.2016 9.55
KHO:n ratkaisu suojaviheralueiden varaamisesta valtion tarpeisiin asemakaavapäätöksellä – kunnan päätös oli lainvastainenKHO totesi, että maantien rakentamisesta ja käytöstä johtuvat korvaus- ja lunastuskysymykset ratkaistaan tapauskohtaisesti maantielain mukaisessa maantietoimituksessa. Suojaviheralueiden osoittamiselle valtion tarpeisiin ei myöskään ollut tienpitoon tai muuhun valtion suunnittelemaan käyttöön liittyvää syytä. Kaavaratkaisuun ei näin ollen ollut tältä osin maankäyttö- ja rakennuslain 50 §:stä johdettavaa todellista perustetta eikä se ollut tältä osin myöskään perustunut maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:ssä tarkoitettuihin selvityksiin. - Uutiset
8.9.2016 15.44
Sakkorangaistus oli riittävä seuraamus tien pientareella auton kulkusuunnassa kävelleeseen mieheen törmäämisestäVaikka mies oli siirtynyt tilanteessa hieman vasemmalle ja tullut siten hieman tien reunasta keskemmälle, naisen olisi tästä huolimatta henkilöauton kuljettajana TLL 30 §:n 1 momentin säännös huomioon ottaen tullut antaa tilanteessa jalan kulkeneelle miehelle enemmän tilaa. Naisen huolimattomuus ei ollut törkeää, vaikka hän olikin mieheen törmännyt. (Vailla lainvoimaa 8.9.2016) - Uutiset
7.9.2016 14.01
Hovioikeus lyhensi 5 vuoden aikana törkeisiin rattijuopumuksiin syyllistyneen ja nyt rattijuopumuksesta tuomitulle määrätyn ajokiellon seitsemäksi kuukaudeksiKoska nyt kyseessä oleva teko oli ollut RL 23 luvun 3 §:n mukainen rattijuopumus, KKO:n ratkaisusta 2010:29 ilmenevän tulkintaohjeen mukaisesti ajokiellon vähimmäispituus tässä tapauksessa ei ollut 1 vuosi vaan ajokorttilain 66 §:n 1 momentin 1c kohdan nojalla vähintään 6 kuukautta. Tästä syystä KO:n tuomitsemaa ajokiellon kestoa oli lyhennettävä. (Vailla lainvoimaa 7.9.2016) - Uutiset
6.9.2016 14.12
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden ratkaisua Tuusniemelle hyväksytystä moottorikelkkailureitistäSaadun selvityksen perusteella Tuusniemen kunnan taholta oli esitetty A:n ja hänen asiakumppaninsa sekä C:n ja hänen asiakumppaneidensa kiinteistöjä koskien myös vaihtoehtoisia linjauksia suunnitelman mukaiselle moottorikelkkailureitille maanomistajille aiheutuvan haitan välttämiseksi ja vähentämiseksi. Esitettyjen vaihtoehtojen mukaan reitti olisi kulkenut kaikilta osin metsätalouskäytössä olevien kiinteistöjen rajalinjoja pitkin. Maanomistajat eivät ole kuitenkaan hyväksyneet näitä vaihtoehtoisia linjauksia, vaan ovat vaatineet reitin sijoittamista kokonaan kiinteistöjensä alueen ulkopuolelle. Reittisuunnitelman laatimisessa tai hyväksymisessä ei voitu katsoa menetellyn vastoin rasitetulle kiinteistölle aiheutuvan haitan vähentämistä koskevaa velvoitetta. Reittisuunnitelman mukaisesta reitistä ei muutoinkaan voitu katsoa aiheutuvan maastoliikennelain 16 §:n 3 momentissa tarkoitettua huomattavaa haittaa maanomistajille. - Uutiset
6.9.2016 12.11
Poliisi pyrkii parantamaan liikenneturvallisuutta: Rikesakko jatkossa 7 km/h ylinopeudestaPoliisi puuttuu lokakuun alusta aiempaa herkemmin ylinopeuksiin. Uusi valtakunnallinen linjaus ohjeistaa antamaan rikesakon 7 km/h ylinopeudesta, kun raja on aiemmin ollut 8 km/h. Nopeudenvalvontalaitteiden näyttämästä nopeudesta on vähennettävä aina laitteiden mittaustarkkuuteen liittyvä tekninen varmuusvähennys 3 km/h. Teknisen varmuusvähennyksen vähentämisen jälkeen rikesakko annetaan nopeusrajoituksen ylittämisestä vähintään 7 km/h. Huomautusmenettelyä käytetään nopeuden ylityksen ollessa 3–6 km/h. Yli 20 km/h ylityksestä rangaistuksena on päiväsakko. - Uutiset
26.8.2016 9.11
Hovioikeus: Suojatien eteen pysähtyneen bussin ohittanut ja jalankulkijaan törmännyt autoilija ei voinut syyllistyä törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen kun syyttäjä oli vaatinut rangaistusta vain perusmuotoisesta tekomuodostaAutoilija oli ohittanut pysäyttämättä suojatien eteen pysähtyneen bussin, minkä seurauksena auto oli törmännyt suojatietä ylittäneeseen jalankulkijaan, joka oli törmäyksen seurauksena loukkaantunut. Kun miehelle tiedoksi annetussa haastehakemuksessa hänelle oli vaadittu rangaistusta vain perusmuotoisesta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, KO:n pääkäsittelyssä, jossa mies ei ollut ollut läsnä, ei ollut voitu tutkia sitä, oliko mies mahdollisesti syyllistynyt menettelyllään törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Mies tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta yhteiseen 30 päiväsakon rangaistukseen. (Vailla lainvoimaa 26.8.2016) - Uutiset
24.8.2016 8.00
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta: Liikennekäytöstäpoisto on muuttanut muun muassa moottoripyörien vakuuttamista – seisonta-ajan ilmoitus vakuutusyhtiöön ei enää riitäMoottoripyörien, mopojen, mönkijöiden ja moottorikelkkojen liikennekäytöstäpoisto herättää kysymyksiä FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnassa. Liikennekäytöstäpoisto tehdään rekisteri-ilmoituksella Trafiin eikä aiempi vapaamuotoinen ilmoitus vakuutusyhtiöön enää riitä. Asiakkaan pitää myös itse tarkistaa onko poistolla vaikutusta omaan vakuutusmaksuun. - Uutiset
16.8.2016 9.00
Tietoa uusien sähköisten liikkumisvälineiden vakuuttamisestaErilaiset sähköllä toimivat yksipyöräiset, tasapainolaudat, tasapainoskootterit ja muut hieman erikoiset pöristimet ovat olleet sallittuja tieliikenteessä vuoden 2016 alusta lähtien. Miten ne pitää vakuuttaa? Onko niitä pakko vakuuttaa? äFKoolla on asiaa –videoblogi tutustui tasapainoskootteriin. Nyrkkisääntö sähköisten härpäkkeiden vakuuttamiseen on yksinkertainen: Mikäli ajoneuvo ei kulje yli 25 km/h tai ole teholtaan yli 1 kilowattia, ei pakollista liikennevakuutusta tarvitse ottaa. Sähköavusteisessa polkupyörässä tehoa saa olla korkeintaan 250 wattia. Moottorilla varustetut polkupyörät taas on vakuutettava liikennevakuutuksella. - Uutiset
3.8.2016 9.20
KHO:n päätös ajoneuvon rekisterimerkinnän korjaamisestaKHO on antanut vuosikirjapäätöksen, jossa oli B:n valituksesta ratkaistava, oliko Liikenteen turvallisuusvirasto voinut merkitä ajoneuvoliikennerekisteriin kysymyksessä olevan ajoneuvon omistajaksi B:n Autopajan A:n tekemän yksipuolisen luovutusilmoituksen perusteella ja hylätä B:n vaatimuksen sanotun merkinnän poistamisesta. KHO kumosi Hämeenlinnan hallinto-oikeuden ja Liikenteen turvallisuusviraston päätökset, joilla B:n valitus oli hylätty sekä palautti asian Liikenteen turvallisuusvirastolle päätösten kumoamisesta aiheutuvia asianmukaisia toimenpiteitä varten. (Ään. 4–1) - Uutiset
1.8.2016 10.09
Liian lähellä toista autoa ajanut kuljettaja tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakkoihinMies, joka oli ajanut pimeällä ja sateisella ilmalla noin 10 metrin etäisyydellä edellä ajavasta autosta useiden kilometrien matkan ajonopeuksien ollessa 80-100 kilometriä tunnissa, tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 18 päiväsakon rangaistukseen. Hovioikeus ei myöntänyt miehelle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 1.8.2016) - Uutiset
13.7.2016 14.00
Ajokortin suoritusvaatimukset jälleen uuteen tarkasteluunAjokortin suoritusvaatimuksia ryhdytään uudistamaan. Sääntelyä on tarkoitus keventää ja mahdollistaa vaihtoehtoiset opetustavat. Tavoitteena on myös alentaa ajokorttikustannuksia. Lainsäädäntöön kaavaillut muutokset tukisivat hallituksen norminpurkua koskevaa tavoitetta. - Uutiset
12.7.2016 9.27
Katsastuslainsäädännön uudistus käynnistyySuomi alkaa valmistella kansallisten katsastussäädösten muuttamista EU:n uuden liikennekelpoisuuspaketin voimaansaattamiseksi. Samassa yhteydessä tarkastellaan muutakin kansallista katsastussääntelyä suhteessa EU-direktiivien vaatimuksiin. - Uutiset
6.7.2016 10.18
Hovioikeus alensi käräjäoikeuden tuomitsemaa vankeusrangaistusta lähes kahdella vuodella Töölön pyöräilijäturmaa koskevassa asiassa – autoakaan ei määrätty valtiolle menetettäväksiHelsingin hovioikeus tuomitsi 6. heinäkuuta 2016 autoilijan vankeusrangaistukseen niin kutsutussa Töölön pyöräilijäturmaa koskevassa asiassa. Käräjäoikeus oli tuominnut autoilijan 4 vuoden 6 kuukauden vankeusrangaistukseen. Hovioikeus alensi käräjäoikeuden tuomitsemaa rangaistusta ja tuomitsi vastaajan 2 vuoden 8 kuukauden vankeusrangaistukseen törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, törkeästä pahoinpitelystä ja törkeästä kuolemantuottamuksesta sekä liikennepaosta tieliikenteessä. Toisin kuin käräjäoikeus, hovioikeus ei myöskään määrännyt vastaajan käyttämää autoa rikoksentekovälineenä valtiolle menetettäväksi. (Vailla lainvoimaa 6.7.2016) - Uutiset
5.7.2016 8.00
Hovioikeus vapautti kuljettajan ammattipätevyyssäännösten rikkomisesta tuomitun sakkorangaistuksestaHovioikeus totesi, että rangaistussäännösten tulkinnassa voidaan, kun se tapahtuu rikoksesta epäillyn eduksi, ottaa huomioon säännöksen tarkoitus ja sillä suojeltavat oikeushyvät. Ammattipätevyyslain 2 §:n 3 momentin 8 kohtaa oli tulkittava näiden periaatteiden mukaisesti, sillä lain soveltamisalaa rajoittavana säännöksenä sillä oli merkitystä A:n rangaistusvastuun kannalta. Ajoneuvon kuljettamisen ei näytetty olleen A:n päätoimi. Vastoin A:n kertomusta asiassa ei myöskään näytetty, että kuljettamisen osuus A:n elinkeinotoiminnassa olisi vähäistä suurempi. Kun A lisäksi oli ajoneuvollaan kuljettanut purkamisessa työvälineenään käyttämää laitteistoa ja purkamaansa rakennusjätettä, jota hän oli sittemmin jalostanut ja myynyt eteenpäin, voitiin katsoa, että hän oli lainkohdan tunnusmerkistössä tarkoitetusti kuljettanut ajoneuvollaan materiaaleja ja laitteita, joita hän ammattiaan harjoittaessaan käyttää. Näin ollen kyseisen rajoitussäännöksen tunnusmerkistö täyttyi, eikä A:ta voitu tuomita lain 24 §:n 1 momentin nojalla rangaistukseen. (Vailla lainvoimaa 5.7.2016)