Hakutulokset
- Uutiset
28.3.2024 11.20
KHO: Finanssivalvonta oli voinut katsoa rikosten osoittaneen asiamiehen ilmeisen sopimattomaksi harjoittamaan vakuutusten tarjoamistaAsiassa oli ratkaistavana, voiko vakuutusten tarjoamiseen osallistuvan ja niiden tarjoamisesta yhtiössä vastaavan B:n tuomitseminen toisen terveyteen kohdistuvasta rikoksesta sekä huumausaineen käyttörikoksesta johtaa vakuutusten tarjoamisesta annetun lain 16 §:n 1 momentissa tarkoitetun hyvämaineisuuden menettämiseen ja muodostaa perusteen vakuutusedustajarekisteriin merkitsemistä koskevan hakemuksen hylkäämiselle. - Uutiset
26.3.2024 14.04
Kuluttaja-asiamies huomautti SP Tuontia ja Suomen Terveystukkua puhelinmyynnin puutteistaKuluttaja-asiamies on tarkastellut kahden yrityksen puhelinmarkkinointia ja kiinnittänyt huomiota puutteisiin sopimuksen kirjallisessa vahvistamisessa. Kuluttajille lähetetyissä tarjouksissa ei ollut kaikkia lain vaatimia tietoja, jotka kuluttaja tarvitsee sopimuksen tekemiseen. Sähköhammasharjojen puhelinmyyntiä harjoittava SP Tuonti Oy ja vitamiineja ja ravintolisiä markkinoiva Suomen Terveystukku Oy sitoutuivat korjaamaan puhelinmyyntisopimuksen tekemiseen ja tarjouksen vahvistamiseen liittyvät ongelmat kuluttaja-asiamiehen vaatimalla tavalla. - Uutiset
25.3.2024 16.00
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihinUusimmat ratkaisut vakuutusasioissa - Uutiset
25.3.2024 12.49
KKV: Kuluttajilla ongelmia sänkyjä myyvän Lux Bedsin kanssa – toimintaohjeita kuluttajilleKilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan on tullut alkuvuoden aikana lähes 60 yhteydenottoa sänkyjä myyvästä Lux Beds From North Oy:stä. Kuluttajat eivät ole saaneet tilaamiaan tuotteita eivätkä peruutustilanteessa ennakkoon maksamiaan rahoja takaisin. Kuluttajaneuvonta kehottaa kuluttajia harkitsemaan tarkkaan asiointia yrityksen kanssa. - Uutiset
22.3.2024 13.10
Hallinto-oikeus: Elisa Oyj:n menettely numeronsiirtoprosessissa oli ollut sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 107 §:n 1 momentin tarkoittamalla tavalla kuluttajien kannalta kohtuutontaLiikenne- ja viestintävirasto oli valituksenalaisessa päätöksessään yksilöinyt, miltä osin se oli pitänyt yhtiön toimintaa kuluttajien kannalta kohtuuttomana. Kun yhtiön säännönmukainen menettely sopimuksen soveltamisessa voitiin katsoa rinnastuvan sopimusehtoon, oli päätöksessä yksilöity se, miltä osin yhtiön menettely oli ollut sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 107 §:n 1 momentin tarkoittamalla tavalla kohtuutonta. Valituksenalaisesta päätöksestä ilmenee selvästi, että yhtiö ei ole informoinut asiakasta suoraan ja riittävästi sopimuksen peruutusoikeudesta. (Vailla lainvoimaa 22.3.2024) - Uutiset
22.3.2024 12.36
Finanssivalvonnan arvio: Osa kuluttajaluotonmyöntäjistä ei hallitse maksukyvyttömyysriskejä riittävällä tavalla ja myös sopimusehdoissa on puutteitaFinanssivalvonta on arvioinut Suomessa kuluttajaluottoja myöntävien tahojen maksukyvyttömyysriskien hallintaa ja menettelytapoja. Näiden toimijoiden välillä havaittiin huomattavia eroja maksukyvyttömyysriskien hallinnassa. Finanssivalvonnan valvontaan heinäkuussa 2023 siirtyneillä muilla luotonantajilla oli huomattavasti enemmän puutteita luotonmyöntökäytännöissään kuin pankeilla. Muista kuluttajaluotonantajista kaikki toimijat eivät myöskään täysin noudata sopimusehdoissaan kuluttajaluotonantoa koskevaa lainsäädäntöä. Finanssivalvonta edellyttää toimijoiden korjaavan arvioinneissa havaitut puutteet. - Uutiset
21.3.2024 9.02
Hallituksen esitysluonnos digitaalisten palvelujen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvonnasta lausunnoille 2. toukokuuta 2024 saakkaHallituksen esitys keskittäisi esteettömyys- ja saavutettavuusvaatimusten valvonnan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Keskittämisellä parannetaan edellytyksiä yhtenäiselle esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontatoiminnalle sekä niihin liittyvälle neuvonnalle ja ohjaukselle. Tarkoituksena on edistää jokaisen mahdollisuuksia käyttää digitaalisia palveluja yhdenvertaisesti. Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoja lakiehdotuksesta 2.5.2024 mennessä. - Uutiset
20.3.2024 12.50
Sitran maksuton kurssi tarjoaa yrityksille oppeja datan hyödyntämisestä uudistuvan EU-sääntelyn mukaisestiSitran kurssi auttaa yrityksiä hahmottamaan uudistuvan datasääntelyn tuomia muutoksia, jotta niiden olisi helpompi kasvattaa kilpailukykyään. Kurssi on maksuton ja kaikille avoin. - Uutiset
20.3.2024 8.55
Positiivisen luottotietorekisterin tietojen kerääminen on käynnissä – voit seurata tilannetta verkkosivuiltaPositiivinen luottotietorekisteri aukeaa 1. huhtikuuta 2024, ja luotonantajat ovat voineet ilmoittaa olemassa olevia luottojansa rekisteriin 1.2.2024 alkaen. Verkkosivuilta löytyy päivittyvä tieto siitä, kuinka monta prosenttia suomalaisten kotitalouksien luottojen arvioidusta kokonaiseuromäärästä on ilmoitettu positiiviseen luottotietorekisteriin. Tietoa päivitetään viikoittain maanantaisin ja torstaisin. - Uutiset
19.3.2024 13.15
Finanssivalvonta: Maksamiseen liittyvät petokset ja huijaukset ovat kasvava ilmiö – Finanssivalvonnan selvityksen mukaan pankkiasioinnin turvallisuutta on mahdollisuus parantaaErilaiset maksamiseen liittyvät petokset ja huijaukset ovat olleet voimakkaassa kasvussa viime vuosina. Rikollisten käyttämät keinot myös kehittyvät jatkuvasti. Finanssivalvonnan selvityksen mukaan pankkiasioinnin turvallisuutta on mahdollista parantaa muun muassa verkkopankki- ja mobiilimaksamisen turvarajoituksia kehittämällä sekä tehokkaammalla petoksellisten maksutapahtumien monitoroinnilla ja pysäyttämisellä. Oma vastuunsa on myös palvelujen käyttäjällä. Finanssivalvonnan pankeille loppuvuonna 2023 tekemän kyselyn perusteella pankit ovat tunnistaneet ja toteuttaneet verkkomaksamisen turvallisuuden keskeiset osa-alueet pääosin asianmukaisesti. - Uutiset
15.3.2024 16.00
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihinUusimmat ratkaisut vakuutusasioissa
- Uutiset
14.3.2024 11.28
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnalta opas: Pankkihuijaukset – joudunko itse kärsimään vahingon?Yhä useammat huijauksen uhrit kääntyvät FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen saadakseen apua. He haluavat selvittää, täytyykö heidän kantaa itse vastuu vahingosta, ja mikä on pankin rooli asiassa. Opas "Huijausten selvittäminen ja ratkaisukäytännöt FINEssä" tarjoaa kattavaa tietoa moniin huijauksiin ja verkkopetoksiin liittyviin kysymyksiin. Oppaassa on tietoa FINEen saapuneiden yhteydenottojen syistä, neuvonnasta ja riidanratkaisusta. Lisäksi oppaassa selvitetään pankin ja asiakkaan välistä vastuunjakoa menetetyistä varoista sekä annetaan ohjeita muutoksenhakuun pankin päätöksestä. - Uutiset
1.3.2024 15.25
KKV: Tutkimus paljastaa autokaupan piintyneet ongelmatTutkimuksessa käytiin läpi yli tuhat KKV:n kuluttajaneuvonnan tapauskuvausta käytettyjen autojen kaupasta Suomessa. Yhteydenottojen syy on usein se, että autojen todellinen kunto ei vastaa myyjien ostajille kertomia tietoja. KKV:n kuluttajaneuvontaan otetaan eniten yhteyttä ajoneuvoihin liittyvissä ongelmissa. Näistä yhteydenotoista yli puolet koskee käytettyjen autojen kauppaa. KKV:n tutkimus tuo esille käytettyjen autojen kaupan yleisimmät ongelmatilanteet. - Uutiset
1.3.2024 14.30
Arviomuistio: Asiakkaat kohtaavat vaikeuksia pankkipalveluissa – lainsäädännön muuttaminen voisi auttaa; lausuntoaika päättyy 12. huhtikuuta 2024Yksityishenkilöt saavat ja pystyvät käyttämään peruspankkipalveluja keskimäärin kohtuullisesti, mutta ongelmia on etenkin erityisryhmillä. Yrityksillä ja yhdistyksillä on osin merkittäviäkin vaikeuksia saada pankkipalveluja, ilmenee valtiovarainministeriön arviomuistiosta. Valtiovarainministeriö on selvittänyt, saavatko kansalaiset, yritykset ja järjestöt riittävän hyvin pankkipalveluja. Ministeriö keräsi tietoa lausuntokierroksella, kuulemistilaisuuksilla ja otakantaa.fi-kyselyllä. Kyselyyn tuli 2.789 vastausta. Lisäksi ministeriö hyödynsi aiempia selvityksiä. - Uutiset
1.3.2024 12.06
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeessä 1/2024 asiaa muun muassa digipalveluasetuksesta - Uutiset
29.2.2024 15.15
Hallitus esittää Kilpailu- ja kuluttajavirastoa yhteysviranomaiseksi EU:n digimarkkinasäädöstä koskevissa asioissaHallitus esittää, että Kilpailu- ja kuluttajavirasto toimisi keskitettynä kansallisena yhteysviranomaisena EU:n digimarkkinasäädökseen liittyvissä asioissa. Samoin Kilpailu- ja kuluttajavirasto avustaisi Euroopan komissiota muun muassa tarkastuksissa. Tehtävien antaminen toteutettaisiin lisäämällä Kilpailu- ja kuluttajavirastosta annettuun lakiin kolme uutta pykälää sisältävä luku. Lain on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian. - Uutiset
29.2.2024 12.59
Määräaikaisen sähkösopimuksen hinnan kohtuullisuutta voi arvioida KKV:n laskurillaKilpailu- ja kuluttajavirasto on julkaissut laskurin, jolla kuluttaja voi arvioida määräaikaisen kiinteähintaisen sähkösopimuksensa hinnan kohtuullisuutta. Laskuri on tarkoitettu ensisijaisesti kuluttajille, jotka ovat tehneet määräaikaisen kiinteähintaisen sopimuksen vuosien 2022 ja 2023 hintakriisin aikana. - Uutiset
27.2.2024 8.40
Ylen MOT: Velkaantuneet vastarinnassa – lue Edilexistä myös muualla julkaisemattomia tuomioistuinratkaisuja kohtuuttomista luottoehdoistaMonet velkaantuneet ovat viime aikoina heränneet vastustamaan velkojien vaatimuksia. He vaativat vanhoista kulutusluotoista syntyneiden kulujen kohtuullistamista. Ylen MOT:n haastattelema velkaantunut sai todeta, että rahojen vaatimisessa takaisin on myös riskejä. Aihetta käsiteltiin MOT-dokumentissa Velkaantuneiden vastaisku 26.2.2024 ja ohjelma on nähtävissä Yle Areenassa. Edilex-uutisissa on julkaistu kymmeniä tuomioistuinratkaisuja kohtuuttomista luottoehdoista sekä muita aiheeseen liittyviä uutisia. - Uutiset
23.2.2024 13.46
Kuluttaja-asiamies vie kodinturvapalveluita tarjoavan Verisure Oy:n markkinaoikeuteen kohtuuttomasta irtisanomisehdostaKuluttaja-asiamies vaatii, että markkinaoikeus kieltää Verisure Oy:tä 150.000 euron sakon uhalla käyttämästä kuluttajien kanssa tehtävissä kodin turvajärjestelmiä ja -palveluita koskevissa toistaiseksi voimassa olevissa sopimuksissa kolmen kuukauden irtisanomisaikaa. - Uutiset
23.2.2024 12.55
Tapahtuiko rikkomuksia – Energiavirasto selvittää tammikuun 2024 alun sähkön tukkumarkkinoiden tarjontaaEnergiavirasto selvittää, onko tammikuun ensimmäisen viikon korkeiden sähkön hintojen aikana tapahtunut sähkömarkkinalainsäädännön rikkomuksia. Tässä vaiheessa Energiavirastolla ei ole vireillä tutkintaa siitä, että jokin markkinaosapuoli olisi rikkonut lainsäädäntöä. Virasto seuraa ja valvoo tukkumarkkinoita jatkuvasti.