Hakutulokset
- Uutiset
14.9.2023 9.59
Valtioneuvoston U-kirjelmä: Haavoittuvassa asemassa olevien aikuisten suojelua halutaan parantaa EU:ssaValtioneuvosto antoi 13.9.2023 eduskunnalle kirjelmän Euroopan komission ehdotuksista haavoittuvassa asemassa olevien aikuisten suojelemiseksi rajat ylittävissä tilanteissa. Uudistuksella sujuvoitettaisiin esimerkiksi edunvalvontaa koskevien asioiden käsittelyä, kun henkilö liikkuu yli rajojen. Valtioneuvosto pitää tärkeänä, että haavoittuvassa asemassa olevien aikuisten oikeuksia vahvistetaan. - Uutiset
8.9.2023 16.00
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Digi- ja väestötietoviraston huomiota holhoustilitysten käsittelyn viipymättömyyteenKantelijan vuositilin tarkastamiseen oli kulunut noin puolitoista vuotta ja päätöstilin tarkastamiseen lähes 11 kuukautta. - Uutiset
8.9.2023 14.00
Apulaisoikeusasiamies: Edunvalvonnan menettelyKantelijan mukaan edunvalvonnan alkamisen jälkeen hänelle oli kertynyt vuokravelkaa ja hänen laskunsa olivat menneet useasti maksuun perintätoimiston kautta. Lisäksi hänelle ei ollut haettu asiakasmaksujen alentamista tai perimättä jättämistä. Hän ei ollut saanut asumistukea useaan kuukauteen, koska sitä ei ilmeisesti ollut haettu ajoissa. Kantelijan mukaan edunvalvoja ei ollut ehtinyt osallistua hänen asioitansa koskevaan verkostotapaamiseen eikä hän ollut ehdottanut toista tapaamisaikaa. AOA saattoi asiassa (kohdissa 3.2–3.5) esittämänsä käsitykset Länsi-Uudenmaan edunvalvontatoimiston tietoon. - Uutiset
7.9.2023 8.00
Jäätkö kummittelemaan verkkoon? Maksuttomat oppaat auttavat digijäämistön hallinnassaIkäihmisten tietotekniikkayhdistys Enter ry:n tietotekniikkaopastuksissa on jo pitkään tullut esiin tilanteita, joissa omaiset kaipaavat apua kuolleen läheisen digitaalisten tietojen hallintaan. On havaittu, että fyysisen jäämistön hallinnoinnista on paljon tietoa, mutta digijäämistöstä ei niinkään. Yhdistys vastasi tarpeeseen laatimalla vuonna 2019 Digijäämistö-oppaat, jotka on nyt päivitetty. Esimerkiksi digisiivous on tuotu uutena teemana mukaan oppaisiin. Ensimmäinen opas käsittelee ennakointia ennen kuolemaa ja toinen omaisen digijäämistön selvittämistä kuoleman jälkeen. - Uutiset
18.7.2023 14.45
STM:n julkaisu: Päihdepalveluiden asiakkaan itsemääräämisoikeudestaItsemääräämisoikeus saattaa typistyä yhtäältä oikeudeksi kieltäytyä tarjottavista päihdepalveluista ja toisaalta itsemääräämisoikeuden pehmeämmäksi osaksi eli osallisuudeksi. Varsinainen päätöksenteko saattaa karata kauas asiakkaasta, jolloin osallisuuskin voi jäädä näennäiseksi. Yksilöllä tulisi olla aito mahdollisuus olla aktiivinen ja osallinen omassa asiassaan. Yksilön oikeudet eivät toteudu täysimääräisesti haavoittuvassa asemassa olevien osalta, jos sitä ei aktiivisesti mahdollisteta ja tueta huomioiden kokonaisvaltaisesti eri tekijöitä. - Uutiset
26.6.2023 14.03
Selvitys: Lapsen itsemäärääminen ja osallisuus sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännössäSelvityksessä on tarkasteltu alaikäisten osallisuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevaa sääntelyä sosiaali- ja terveydenhuollossa erityisesti siitä näkökulmasta, miten se täyttää YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen asettamia velvoitteita. - Uutiset
14.6.2023 10.30
Lakimies 3–4/2023 on julkaistu EdilexissäLehden aiheita ovat muun muassa julkisten hankintojen muutoksenhakujärjestelmän tehokkuuden parantaminen, edunvalvonta, rangaistuksen mittaaminen talousrikostuomioissa sekä uuden seksuaalirikoslain vapaaehtoisuuskriteerin tulkitseminen ja toisaalta käsittely tuomioistuimissa. Lisäksi lehdessä kommentoidaan kolmea tuoretta korkeimman oikeuden ennakkopäätöstä. - Uutiset
6.6.2023 8.28
OTK Tanja Mikkilän väitös: Päämiehen etu edunvalvojan päätöksenteossaVäitöstutkimuksessa, joka on saatavilla avoimena julkaisuna, tarkastellaan täysi-ikäiselle päämiehelle määrätyn edunvalvojan päätöksentekoa. Tutkimus on rajattu koskemaan pääasiassa taloudellisiin asioihin määrättyä edunvalvojaa. Tutkimus on lainopillinen. Tutkimuksessa selvitetään voimassa olevan holhoustoimilain (442/1999) edunvalvojan tehtävän hoitoa koskevien säännösten sisältöä erilaisten kotimaisten laintulkintanäkökulmien, perusoikeuspainotteisen lähestymistavan ja kansainvälisten päätöksentekomallien kautta. - Uutiset
1.6.2023 14.34
Komissio ehdottaa suojelua tarvitsevien aikuisten oikeuksien parantamista rajatylittävissä tilanteissaEuroopan komissio ehdottaa uusia sääntöjä, joilla varmistetaan, että aikuisten suojelu säilyy rajatylittävissä tapauksissa ja että heidän oikeuttaan henkilökohtaiseen itsemääräämisoikeuteen kunnioitetaan myös silloin, kun he muuttavat EU:n sisällä. Tähän sisältyy esimerkiksi vapaus tehdä omat henkilökohtaiset valinnat ja tulevat järjestelyt. Ehdotus koskee aikuisia, jotka eivät voi henkilökohtaisten ominaisuuksiensa heikentymisen tai riittämättömyyden vuoksi suojella etujaan. Syynä voi olla esimerkiksi ikään liittyvä sairaus, kuten Alzheimerin tauti, tai muu terveystilanne. - Uutiset
26.5.2023 15.30
Oikeusasiamies: Vakuutusoikeuden ei olisi tullut jättää kantelijan itsensä ilman edunvalvojan myötävaikutusta tekemää valitusta tutkimattaKun näin kuitenkin oli toimittu, kantelijan perustuslain 21 §:n 1 momentissa turvattu oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa ei ollut toteutunut. OA saattoi asiassa (kohdassa 3.2) esittämänsä käsityksen vakuutusoikeuden tietoon. - Uutiset
24.3.2023 15.00
Hovioikeus kumosi edunvalvojan määräyksen siltä osin kuin yleinen edunvalvoja oli määrätty edustamaan edunvalvottavaa hänen ja äitinsä välisiä tapaamisia ja tapaamisten järjestelyjä koskevissa asioissa - Uutiset
22.3.2023 10.50
Koronarokotteen antaminen ilman omaishoitajan suostumusta - apulaisoikeusasiamies piti asiakkaan rokottamiseen liittyvää menettelyä virheellisenäAOA piti annettuun selvitykseen sisältyviä asiakkaan rokottamista koskevia potilasasiakirjamerkintöjä puutteellisina. Potilasasiakirjoista ei ilmennyt mitä tietoja rokottamisen merkityksestä oli asiakkaalle annettu tai asiakkaan suhtautuminen rokottamiseensa. Potilasasiakirjoista ei myöskään ilmennyt missä tarkoituksessa asiassa oli konsultoitu useita lääkäreitä, selvitetty omaisten näkemystä asiakkaan rokottamiseen, ja oliko edellä mainittujen seikkojen johdosta arvioitu asiakkaan kykyä päättää hoidostaan. Edellä mainituista syistä AOA piti asiakkaan rokottamiseen liittyvää menettelyä virheellisenä. AOA korostihoidon ja potilasasiakirjojen käyttötarkoituksen kannalta tarpeellisten ja riittävien tietojen kirjaamista potilasasiakirjoihin. - Uutiset
21.3.2023 13.40
Apulaisoikeuskanslerin sijaisen käsitys: Käräjäoikeuden menettely edunvalvojan määräämisessäApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Pirkanmaan käräjäoikeuden käräjätuomarin huomiota asianosaisen kuulemista koskevan sääntelyn noudattamiseen sekä velvollisuuteen ilmoittaa hakemusasiassa annettavassa päätöksessä asiaa ratkaistaessa sovelletut lainkohdat. Asia tuli oikeuskanslerin tietoon hovioikeuden ilmoittamana. - Uutiset
16.3.2023 11.39
KKO kumosi KO:n ja HO:n tuomiot: Edunvalvontavaltuutetun hakemusta vaatia lähestymiskieltoa valtuuttajan suojaksi ei voitu jättää tutkimattaA oli valtuuttanut B:n edustamaan itseään omaisuuttaan koskevissa ja muissa taloudellisissa asioissa sekä sellaisissa henkilöään koskevissa asioissa, joiden merkitystä hän ei kykene ymmärtämään sillä hetkellä, jolloin valtuutusta on käytettävä. Edunvalvontavaltuutettu B:n valtuuttama asianajaja oli pyytänyt lähestymiskiellon määräämistä A:n nimissä tämän suojaksi. Käräjäoikeus jätti hakemuksen tutkimatta sillä perusteella, että edunvalvontavaltuutetulla ei ollut asiavaltuutta vaatia lähestymiskieltoa A:n suojaksi. Hovioikeus pysytti käräjäoikeuden ratkaisun.
Korkein oikeus katsoi, että koska B ei ollut pyytänyt lähestymiskieltoa omissa nimissään vaan A:n nimissä, pyyntöä ei olisi saanut jättää tutkimatta B:n puuttuvan asiavaltuuden vuoksi. Sen sijaan asiassa olisi tullut selvittää, oliko B:llä oikeus käyttää asiassa A:n puhevaltaa, ja tässä tarkoituksessa arvioida, kykenikö A itse ymmärtämään asian merkityksen. Käräjäoikeuden ja hovioikeuden tuomiot kumottiin ja asia palautettiin käräjäoikeuteen. - Uutiset
28.2.2023 15.55
Hovioikeus äänesti: Edunvalvontavaltuutuksen peruutus ja uuden tekeminenHovioikeus katsoi, että edunvalvontavaltakirjaa ei ollut peruutettu edunvalvontavaltuutuslain 12 §:n 2 momentissa tarkoitetuin tavoin. Hovioikeus katsoi myös, että MS ei ollut helmikuussa 2017 kyennyt ymmärtämään edunvalvonnan merkitystä siten, että hän olisi ollut tuolloin kelpoinen tekemään uuden edunvalvontavaltakirjan. Siten 31.8.2015 allekirjoitettu valtakirja ei ollut tullut peruutetuksi edunvalvontavaltuutuslain 12 §:n 2 momentissa tarkoitetuin tavoin myöskään uuden 13.2.2017 allekirjoitetun valtakirjan laatimisella. Vähemmistöön jäänyt jäsen katsoi, että MS oli kyennyt 13.2.2017 edunvalvontavaltuutuslain 5 §:n tarkoittamalla tavalla ymmärtämään valtakirjan merkityksen siten, että hän oli voinut pätevästi antaa uuden valtakirjan edunvalvontavaltuutusta varten. Siten 31.8.2015 allekirjoitettu valtakirja oli tullut peruutetuksi edunvalvontavaltuutuslain 12 §:n 2 momentissa tarkoitetuin tavoin uuden 13.2.2017 allekirjoitetun valtakirjan laatimisella. (Vailla lainvoimaa 28.2.2023) - Uutiset
14.2.2023 11.45
Hovioikeus kumosi edunvalvontapäätöksenAsia palautettiin käräjäoikeuteen. (Vailla lainvoimaa 14.2.2023) - Uutiset
10.1.2023 12.10
”Suomi ei vielä ole lapsen oikeuksien mallimaa” – Lapsiasiavaltuutettu raportoi YK:n lapsen oikeuksien komitealle Suomen tilanteestaLapsiasiavaltuutettu on antanut YK:n lapsen oikeuksien komitealle arvionsa lapsen oikeuksien toteutumisesta Suomessa ja ollut komitean kuultavana. Lapsiasiavaltuutettu painotti komitealle lapsen edun ja oikeuksien toteutumisen varmistamista sekä lasten hyvinvoinnin ja haavoittuvassa asemassa olevien lasten aseman turvaamista. YK:n lapsen oikeuksien komitea käsittelee parhaillaan Suomen valtion määräaikaisraporttia. Komitea valvoo lapsen oikeuksien sopimuksen noudattamista, ja Suomen valtion tulee raportoida komitealle toiminnastaan. Osana prosessia lapsiasiavaltuutettu on luovuttanut oman raporttinsa ja osallistunut komitean kuulemiseen. Suomen valtio vastaa komitean esittämiin kysymyksiin kevään kuluessa, ja komitean loppupäätelmiä lapsen oikeuksien tilanteesta Suomessa odotetaan vuoden 2023 aikana. - Uutiset
29.12.2022 9.32
Hovioikeus: Väliaikaisen edunvalvojan määräämistä koskevasta ratkaisusta ei ollut oikeutta kannellaHO katsoi, ettei KO:n väliaikaisen edunvalvojan määräämistä koskeva ratkaisu rinnastu tosiasiallisilta vaikutuksiltaan lainvoimaiseen tuomioon eikä muutoksenhakumahdollisuuden puuttuminen loukkaa PL 10 §:n mukaista yksityiselämän suojaa eikä EIS 8 artiklan 1 kohdan mukaista yksityis- ja perhe-elämän kunnioittamisen suojaa. Hakija ei myöskään ollut osoittanut, että KO:n väliaikaismääräystä koskeva ratkaisu johtaisi korjaamattoman oikeudenloukkauksen tapahtumiseen jo ennen pääasiassa annettavaa lainvoimaista ratkaisua. Muutoksenhakijalla ei siten ollut oikeutta kannella käräjäoikeuden ratkaisusta. Vatimus jätettiin tutkimatta. (Vailla lainvoimaa 29.12.2022) - Uutiset
19.12.2022 8.00
Edunvalvonnan tarpeen selvittäminen kesti liian kauan - oikeusasiamieheltä huomautus DVV:lle lainvastaisesta menettelystäAsian käsittelyyn Digi- ja väestötietovirastossa sisältyy sinänsä useita toimenpiteitä, mutta merkillepantavaa oli toisaalta OA:n mielestä se osittainen verkkaisuus, jolla niitä oli tehty. Asian käsittelyaika Digi- ja väestötietovirastossa oli ollut lähes 16 kuukautta, ja käräjäoikeuden ratkaistua asian kokonaiskäsittelyajaksi oli muodostunut lähes 19 kuukautta. - Uutiset
16.12.2022 11.44
Oikeusasiamies: Digitalisaation toimeenpanon ongelmat Digi- ja väestötietovirastossa ovat vaarantaneet holhoustoimen palveluita tarvitsevien henkilöiden etujen ja oikeusturvan asianmukaisen toteutumisenOikeusasiamiehen mukaan uudistuksen toimeenpanon ongelmat ovat vaarantaneet edunvalvonnassa tai edunvalvonnan tarpeessa olevien henkilöiden ja muiden holhoustoimen palveluita tarvitsevien henkilöiden etujen ja oikeusturvan asianmukaisen toteutumisen. EOA piti tätä erityisen moitittavana ja varsin huolestuttavana siksi, että viraston toimialaan holhousviranomaisena kuuluvissa asioissa on keskeisesti kyse hyvin haavoittuvassa asemassa olevien henkilöiden asioiden hoitamiseen liittyvästä merkittävästä oikeusturvatehtävästä, jonka tulee olla asianmukaisesti järjestetty ja resursoitu.