Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Rengasasetusta muutetaan vastaamaan Euroopan unionin jätealan direktiiveihin ja jätelakiin tehtyjä muutoksia

Valtioneuvoston asetus käytöstä poistettujen renkaiden erilliskeräyksestä ja hyödyntämisestä annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta 1025/2021

Selostettavalla asetuksella tehdään käytöstä poistettujen renkaiden erilliskeräyksestä ja hyödyntämisestä annettuun valtioneuvoston asetukseen (527/2013, "rengasasetus") muutoksia, joilla asetus saatetaan vastaamaan Euroopan unionin jätealan direktiiveihin ja jätelakiin (646/2011) tehtyjä muutoksia. Asetuksella muutetaan mm. säännöksiä tuottajan omavalvonnasta, tiedottamisesta ja neuvonnasta, valtuutetun edustajan nimeämisestä sekä hyväksymistä tuottajarekisteriin koskevan hakemuksen sisältövaatimuksista. Tuottajalle ja tuottajayhteisölle asetettua seurantatietojen toimittamisen määräaikaa pidennetään ja yhdenmukaistetaan. Lisäksi asetukseen tehdään eräitä säädösteknisiä ja sanonnallisia täsmennyksiä.

Asetus tuli voimaan 1.12.2021.

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti muutetaan käytöstä poistettujen renkaiden erilliskeräyksestä ja hyödyntämisestä annetun valtioneuvoston asetuksen (527/2013) 3–7 §, 8 §:n 2 momentti ja 9 § sekä lisätään asetukseen uusi 4 a–4 c § seuraavasti:

3 §
Käytöstä poistettujen renkaiden vastaanoton järjestäminen

Tuottajan on jätelain 49 §:n 1 momentissa säädetyn velvollisuutensa noudattamiseksi järjestettävä käytöstä poistettujen renkaiden maksuton ja jätteen haltijan kannalta vaivaton vastaanotto koko maassa. Tämän mukaisesti tuottajan on järjestettävä vähintään 350 vastaanottopaikkaa siten, että jokaisessa kunnassa on vähintään yksi vastaanottopaikka.

Edellä 1 momentista poiketen voidaan kunnissa, joissa ei ole renkaan jakelijan myyntipistettä, korvata vastaanottopaikka noutopalvelulla, liikkuvalla keräyksellä tai muulla tavoin järjestetyllä keräyksellä, jos näin järjestetty keräys on jätteen haltijan kannalta vaivattomasti saavutettavissa.

Jätteen vastaanottopaikkojen perustamista, ylläpitoa ja hoitoa koskevista yleisistä vaatimuksista säädetään jätteistä annetun valtioneuvoston asetuksen (978/2021) 10 §:ssä.

Renkaan jakelijan vastaanottovelvollisuudesta säädetään jätelain 56 §:ssä ja mahdollisuudesta periä korvaus käytöstä poistettujen renkaiden jätehuollolle aiheutuvista lisäkustannuksista mainitun lain 60 §:ssä.

Velvollisuudesta edistää uudelleenkäytön valmistelua jätteen keräyksen yhteydessä säädetään jätelain 11 a §:ssä.

Selostus:

Pykälän 3 momenttiin päivitetään uuden jätteistä annetun valtioneuvoston asetuksen (978/2021) säädösnumero.

Pykälän 4 momenttiin lisätään informatiivinen viittaus jätelain muutettuun 60 §:ään. Sen mukaan käytöstä poistettujen renkaiden kerääjä tai käsittelijä voi periä käytöstä poistettujen renkaiden haltijalta korvauksen jätehuollolle aiheutuvista lisäkustannuksista, silloin kun käytöstä poistettuihin renkaisiin on lisätty uudelleenkäyttöä tai jätehuoltoa merkittävästi haittaavia esineitä tai aineita.

Pykälän 5 momenttiin lisätään informatiivinen viittaus jätelain uuden 11 a §:n mukaiseen jätteen ammattimaista keräystoimintaa harjoittavan velvollisuuteen edistää uudelleenkäytön valmistelua jätteen keräyksen yhteydessä.

4 §
Tiedottaminen käytöstä poistettujen renkaiden vastaanotosta

Tuottajan on jätelain 51 §:n 1 momentissa tarkoitetussa tiedottamisessaan julkisin tiedotuskampanjoin sekä muulla tiedottamisellaan huolehdittava siitä, että renkaiden ja käytöstä poistettujen renkaiden haltijat saavat tarvittavat tiedot käytöstä poistettujen renkaiden erilliskeräysvelvoitteista ja -ohjeista sekä käytettävissä olevista uudelleenkäyttö-, erilliskeräys- ja hyödyntämisjärjestelyistä sekä roskaantumisen ehkäisemisestä.

Renkaan jakelijan tiedottamisvelvollisuudesta säädetään jätelain 57§:ssä.

Tuottajan velvollisuudesta julkaista tietoja jätteen erilliskeräystä ja hyödyntämistä koskevien velvoitteiden täyttymisestä säädetään jätelain 54 §:ssä. Tuottajayhteisön velvollisuudesta julkaista tietoja omistajistaan ja jäsenistään, tuottajilta perittävistä maksuista sekä palveluhankinnoissaan noudatettavista yleisistä periaatteista ja menettelyistä säädetään mainitun lain 63 ja 66 §:ssä.

Selostus:

Pykälää muutetaan lisäämällä sen 1 momenttiin jätelain 51 §:n 4 momentin nojalla annettavat tarkemmat säännökset tuottajan tiedotusvelvollisuudesta koskien tiedottamista jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämisen mahdollisuuksista, uudelleenkäyttöä koskevista toimista sekä roskaantumisen ehkäisystä.

Pykälään lisätään lisäksi uusi 3 momentti, joka sisältää informatiivisen viittauksen jätelain 54 §:ssä säädettyyn tuottajan velvollisuuteen julkaista sähköisesti tiedot erilliskeräystä ja kierrätystä koskevien velvoitteiden täyttymisestä sekä jätelain 63 ja 66 §:ssä säädettyyn tuottajayhteisön velvollisuuteen julkaista tiedot omistajistaan, jäsenistään ja perimistään maksuista sekä tiedot palveluhankinnoissaan noudatettavista yleisistä periaatteista ja menettelyistä.

4 a §
Valtuutetun edustajan velvollisuus tiedottaa

Valtuutetun edustajan, joka on saanut valtuutuksensa sellaiselta toiseen valtioon sijoittautuneelta toimijalta, joka toimittaa renkaita Suomen markkinoille muutoin kuin etäkaupalla suoraan loppukäyttäjälle, on viivytyksettä tiedotettava saamastaan valtuutuksesta ja hyväksymisestään tuottajarekisteriin sekä valtuutuksen tai hyväksymisen muuttamisesta tai peruuttamisesta sellaiselle tuottajalle, joka ilman saatua valtuutusta vastaisi näiden renkaiden tuottajavastuuvelvoitteista. Jos edellä mainittu tuottaja, jonka sijasta valtuutettu edustaja hoitaa kyseisten renkaiden tuottajavastuuvelvoitteet, on tuottajayhteisön jäsen, valtuutetun edustajan on lisäksi viipymättä tiedotettava saamastaan valtuutuksesta ja valtuutuksen ajankohdasta kyseiselle tuottajayhteisölle.

Valtuutetun edustajan on 1 momentissa säädetyn mukaisesti tiedotettava markkinoille toimittamiensa tuotteiden lajista, laadusta ja määrästä sekä esitettävä, miten tuottajavastuuvelvoitteiden täyttäminen on järjestetty. Tuottajayhteisölle on lisäksi tiedotettava, kuka olisi ilman saatua valtuutusta vastannut tuottajavastuuvelvoitteista mainittujen tuotteiden osalta.

Selostus:

Pykälässä täsmennetään jätelain uuden 66 b §:n 3 momentin nojalla valtuutetun edustajan nimeämiseen liittyviä menettelyjä.

Jätelain 66 a §:n 3 momentin mukaisesti toiseen valtioon sijoittautunut toimija, joka toimittaa Suomen markkinoille tuotteita muulla kuin etäkaupalla, voi halutessaan nimetä valtuutetun edustajan hoitamaan näiden tuotteiden tuottajavastuuvelvoitteet. Koska tällainen toimija tai sen puolesta toimiva valtuutettu edustaja ei muutoin ole tuottajavastuuvelvollinen Suomessa, tulee varsinaisen tuottajavastuuvelvollisen eli näitä tuotteita Suomeen maahantuovan tuottajan saada tieto valtuutuksesta ja sitä koskevista tuotteista sekä valtuutetun edustajan hyväksymisestä tuottajarekisteriin selostettavan pykälän mukaisesti.

Vastaavasti tieto tulee toimittaa sille tuottajayhteisölle, jonka jäsen kyseinen maahantuoja mahdollisesti on. Tuottajayhteisölle on lisäksi tiedotettava, kuka olisi ilman saatua valtuutusta vastannut tuottajavastuuvelvoitteiden hoitamisesta. Valtuutetun edustajan tulee myös tiedottaa valtuutuksessa ja tuottajarekisteriin hyväksymisessä tapahtuneista muutoksista taikka niiden peruuttamisesta.

4 b §
Omavalvonta

Jätelain 53 a §:ssä tarkoitetussa omavalvontaa koskevassa suunnitelmassa on oltava:

1) selvitys 9 §:ssä tarkoitettujen seurantatietojen kokoamisesta ja arvio tietojen luotettavuudesta sekä suunnitelma tietojen luotettavuuden kehittämiseksi;

2) arvio jätelain 46 §:ssä tarkoitetun tuottajan kustannusvastuun täyttymisestä;

3) selvitys jätelain 63 a §:ssä tarkoitetuista tuottajan maksuosuuksista ja niiden mukauttamisen perusteista sekä niiden seurannasta;

4) menettelyt 3 kohdassa tarkoitettujen maksuosuuksien ja niiden mukauttamisen perusteiden säännönmukaisesta uudelleenarvioimisesta ja kehittämisestä;

5) suunnitelma omavalvonnan toteuttamisesta ja organisoinnista sekä omavalvonnan tueksi tehtävistä tarkastuksista.

Omavalvonnan tueksi tehtävässä tarkastuksessa on käytettävä tarkastajaa, joka on tuottajaan, tuottajayhteisöön ja sen omistajiin nähden riippumaton ja puolueeton kolmas osapuoli. Tarkastajalla tulee olla tehtävän suorittamiseen tarvittavat tiedot, taidot ja muu pätevyys. Tarkastus voidaan suorittaa useammassa osassa tarkastajan erityisosaaminen huomioon ottaen tai liittää muuhun vastaavaan tuottajayhteisön toimintaan kohdistuvaan ulkopuoliseen tarkastukseen. Jos tuottajalla on käytössään sertifioitu hallintajärjestelmä, voidaan tarkastus kytkeä osaksi mainittua järjestelmää.

Selostus:

Pykälässä säädetään jätelain uuden 53 a §:n 4 momentin nojalla tuottajan omavalvontasuunnitelman sisältövaatimuksista ja tarkastajan pätevyysvaatimuksista.

Omavalvontasuunnitelmassa tulee arvioida tuottajan ilmoittamien seurantatietojen luotettavuus sekä toimet niiden luotettavuuden kehittämiseksi. Suunnitelmassa tulee olla myös kuvattuna menettelytavat, joilla tuottajayhteisö kehittää mukautettuja maksuosuuksia esimerkiksi EU-tasolla saatujen uusien ohjeiden mukaisesti tai toimialan omat laatuluokitukset, ympäristömerkki-, standardointi- tai sertifikaatiojärjestelmät huomioon ottaen. Samoin suunnitelmaan tulee sisällyttää arvio tuottajan kustannusvastuun täyttymisestä sekä suunnitelma omavalvonnan toteuttamisesta ja organisoinnista.

Jätelain 53 a §:n mukaan omavalvonnan tueksi on tarvittaessa teetettävä säännöllinen tarkastus riippumattomalla ja ammattitaitoisella henkilöllä, ja omavalvontasuunnitelmassa on esitettävä tiedot näistä tarkastuksista. Pirkanmaan ELY-keskus valvoo tuottajarekisteriin hyväksymisen ja muun tuottajavastuuvalvonnan yhteydessä, että esitetyt valvonnan tueksi tehtävät tarkastukset ovat riittäviä. Tarkastuksen tekijän tulee olla tuottajaan, tuottajayhteisöön tai sen omistajiin nähden riippumaton ja puolueeton kolmas osapuoli. Käytännön toteutuksen kannalta saattaa joissain tapauksissa olla perusteltua, että tarkastus tehdään useammassa osassa tarkastajan pätevyysalueesta riippuen. Jos tuottajalla tai tuottajayhteisöllä on käytössään sertifioitu laatujärjestelmä, voidaan arviointi kytkeä osaksi tätä järjestelmää. Omavalvontaa koskevien velvoitteiden asianmukaiseksi toimeenpanemiseksi tuottajayhteisön on hyvä nimetä omavalvonnan vastuuhenkilö, joka vastaa omavalvonnan toteuttamisesta ja kehittämisestä sekä omavalvonnan kannalta keskeisten henkilöiden kouluttamisesta.

4 c §
Tuottajien maksuosuudet

Tuottajien maksuosuuksien ja niiden mukauttamisen perusteista säädetään jätelain 63 a §:ssä.

Hallinnollisia maksuja määritettäessä ei käytetä perusteena jätelain 63 a §:n 2 momentissa tarkoitettua maksujen mukauttamista. Hallinnolliset maksut tulee määrittää siten, ettei niiden osuus ole kohtuuttoman suuri verrattuna tuottajan markkinoille saattamien renkaiden määrään ja niiden jätehuollosta ja muista tuottajavastuuvelvoitteista johtuviin maksuihin.

Selostus:

Pykälän 1 momentissa on informatiivinen viittaus jätelain 63 a §:ssä säädettyihin tuottajien maksuosuuksien ja niiden mukauttamisen perusteisiin. Pykälän 2 momentissa säädetään tuottajan maksamien hallinnollisten maksujen perusteista.

Maksuosuuksien on tarkoitus kannustaa jätteen määrän vähentämiseen ja laitteiden pitkäikäisyyteen siten, että ne ovat pienempiä tuotteilla, jotka ovat kestäviä, korjattavia ja päivitettäviä sekä tuotteilla, joilla on pidempi takuuaika tai varaosia vaivattomasti saatavissa. Laitteilla, joissa on kierrätystä ja lajittelua haittaavia tekijöitä, tulee puolestaan olla korkeammat maksut. Kriteerien tulee olla läpinäkyviä sekä selkeästi ja kiistatta todennettavissa olevia. Ajoneuvojen, renkaiden sekä paristojen ja akkujen osalta tuottajalta perittävien maksujen mukauttaminen tulee tehdä jätelain 63 a §:ssä säädettyjen periaatteiden mukaisesti.

5 §
Selvitys taloudellisista järjestelyistä ja toimintasuunnitelma uudelleenkäytön ja jätehuollon järjestämiseksi

Tuottajayhteisön tai Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen jätelain 64 §:n 2 momentin nojalla määräämän tuottajan on vuosittain kesäkuun loppuun mennessä toimitettava Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle mainitun pykälän 1 momentissa tarkoitettu selvitys riittävistä taloudellisista järjestelyistä sekä toimintasuunnitelma uudelleenkäytön ja jätehuollon järjestämisestä.

Selvitykseen riittävistä taloudellisista järjestelyistä on sisällytettävä viimeksi päättyneen tilikauden vahvistettu tilinpäätös, alkaneen tilikauden talousarvio sekä tarvittaessa välintilinpäätös tai tilinpäätösennuste. Jos mainittuja asiakirjoja ei voida toimittaa, riittävät taloudelliset järjestelyt on osoitettava luotettavasti muulla tavoin.

Selostus:

Pykälän 1 momenttiin lisätään jätelain 64 §:n 2 momenttiin tehdyn muutoksen mukaisesti viittaus Pirkanmaan ELY-keskuksen jätelain 64 §:n nojalla määräämän tuottajan, joka ei kuulu tuottajayhteisöön, velvollisuuteen toimittaa momentissa tarkoitettu selvitys tai toimintasuunnitelma. Selvityksen määräaikaa pidennetään huhtikuun lopusta kesäkuun loppuun yhteneväisesti 9 §:ssä säädetyn seurantatietojen toimittamisen määräajan kanssa. Lisäksi pykälässä käytetty terminologia muutetaan yhdenmukaiseksi jätelain 64 §:ään tehdyn muutoksen kanssa. Aiemmin käytetty termi "vakavaraisuus" muutetaan paremmin käytäntöä vastaavaksi termiksi "riittävät taloudelliset järjestelyt".

6 §
Tuottajan hakemus tuottajarekisteriin hyväksymiseksi

Tuottajan hakemuksessa tuottajarekisteriin hyväksymiseksi on oltava:

1) tuottajan nimi, yhteystiedot sekä yritys- ja yhteisötunnus;

2) yhteyshenkilön nimi ja yhteystiedot;

3) tiedot tuottajan markkinoille saattamista renkaista sekä arvio niiden määrästä tonneina vuodessa;

4) tiedot tuottajan järjestämästä käytöstä poistettujen renkaiden erilliskeräys- ja vastaanottopaikkaverkostosta, kuljetuksesta, uudelleenkäytön valmistelusta, kierrätyksestä ja muusta hyödyntämisestä sekä loppukäsittelystä;

5) arvio tuottajan järjestämän jätehuollon piiriin vuosittain tulevien käytöstä poistettujen renkaiden määrästä tonneina;

6) selvitys käytöstä poistettujen renkaiden vastaanottoa koskevasta tiedottamisesta;

7) selvitys uudelleenkäytön valmisteluun ja jätehuollon järjestämiseen liittyvistä sopimuksista sekä sopimuskumppaneiden ympäristöluvista ja ympäristöasioiden hallintajärjestelmistä;

8) omavalvontaa koskeva suunnitelma;

9) vakuutus annettujen tietojen paikkansapitävyydestä;

10) päivämäärä, jolloin hakemus on tehty.

Selostus:

Pykälästä poistetaan tarpeettomana 3 kohdan vaatimus toimittaa jäljennös kauppa- tai yhdistysrekisteriotteesta, sillä valvova viranomainen saa vastaavat tiedot käyttöönsä muuta kautta. Poistetun 3 kohdan myötä muutettavan rengasasetuksen 4–8 kohta muuttuvat 3–7 kohdaksi. Pykälään lisätään myös uusi 8 kohta, jossa edellytetään, että tuottajan tulee sisällyttää tuottajarekisterihakemukseensa omavalvontaa koskeva suunnitelma. Pykälään lisätään myös uudet 9 ja 10 kohdat, jotka edellyttävät hakemuksen sisältävän vakuutuksen annettujen tietojen paikkansapitävyydestä sekä päivämäärän, jolloin hakemus on tehty.

7 §
Tuottajayhteisön hakemus tuottajarekisteriin hyväksymiseksi

Tuottajayhteisön hakemuksessa tuottajarekisteriin hyväksymiseksi on oltava:

1) 6 §:n 1, 2 ja 4–8 kohtaa vastaavat tiedot tuottajayhteisöstä;

2) tiedot tuottajayhteisöön kuuluvien tuottajien markkinoille saattamista renkaista sekä arvio niiden määrästä tonneina vuodessa;

3) tuottajayhteisön kunkin perustajan nimi, yritys- ja yhteisötunnus ja toimiala;

4) tuottajayhteisöön kuuluvien tuottajien nimi, yritys- ja yhteisötunnus sekä tuottajayhteisöön liittymispäivämäärä;

5) tuottajayhteisön säännöt ja tarvittaessa muu selvitys, josta käy ilmi, miten velvoitteet on jaettu tuottajien kesken ja miten uusi tuottaja voi sopia tuottajavastuun hoitamisesta tuottajayhteisön kanssa;

6) 5 §:ssä tarkoitettu selvitys tuottajayhteisön riittävistä taloudellisista järjestelyistä toimintansa asianmukaiseksi järjestämiseksi;

7) vakuutus annettujen tietojen paikkansapitävyydestä;

8) päivämäärä, jolloin hakemus on tehty.

Selostus:

Pykälän 1 kohdan viittaus 6 §:ään täsmennetään kyseiseen pykälään tehtyjä muutoksia vastaavaksi. Lisäksi 6 kohtaan tehdään terminologinen muutos viittaamalla jätelain 64 §:n 1 momenttia vastaavasti riittäviä taloudellisia järjestelyitä koskevaan selvitykseen vakavaraisuutta koskevan selvityksen sijaan. Pykälään lisätään myös uudet 7 ja 8 kohdat, jotka edellyttävät hakemuksen sisältävän vakuutuksen annettujen tietojen paikkansapitävyydestä sekä päivämäärän, jolloin hakemus on tehty.

8 §
Ilmoitus toiminnassa tapahtuneista muutoksista

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Riittävien taloudellisten järjestelyiden osoittamista ja toiminnan turvaamista koskevan selvityksen ja suunnitelman antamisen ajankohdasta, jos tuottajayhteisön toiminta muuttuu olennaisesti, säädetään jätelain 64 §:ssä.

Selostus:

Pykälän 2 momenttiin tehdään terminologinen muutos viittaamalla jätelain 64 §:n 1 momenttia vastaavasti riittäviä taloudellisia järjestelyitä koskevaan selvitykseen vakavaraisuutta koskevan selvityksen sijaan.

9 §
Seurantatietojen ilmoittaminen

Tuottajan tai tuottajayhteisön siihen kuuluvien tuottajien puolesta on vuosittain kesäkuun loppuun mennessä ilmoitettava Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle edellisen vuoden toimintaansa koskevat seuraavat tiedot:

1) Suomen markkinoille saatettujen uusien ja pinnoitettujen renkaiden määrä tonneina;

2) Suomessa erilliskerättyjen käytöstä poistettujen renkaiden määrä tonneina;

3) uudelleenkäyttöön valmisteltujen, kierrätettyjen tai muulla tavoin hyödynnettyjen taikka loppukäsiteltyjen käytöstä poistettujen renkaiden määrä tonneina eriteltynä käsittelylaitoksen mukaan sekä käsittelylaitoksen nimi ja sijaintipaikka;

4) saavutettu uudelleenkäytön valmistelu-, kierrätys- ja muu hyödyntämisaste sekä selvitys ilmoitettujen tietojen arviointi- ja laskentaperusteista;

5) selvitys käytöstä poistettujen renkaiden vastaanottoa koskevasta tiedottamisesta;

6) tiedot omavalvontaa koskevan suunnitelman edellyttämistä toimista ja tarkastuksista.

Selostus:

Pykälän 1 momentissa seurantatietojen toimittamiselle asettua määräaikaa pidennetään huhtikuun lopusta kesäkuun loppuun. Momenttiin lisätään myös uusi 6 kohta vaatimuksesta raportoida omavalvontaa koskevan suunnitelman edellyttämistä toimista ja tarkastuksista.


Tämä asetus tuli voimaan 1 päivänä joulukuuta 2021.

Selostus:

Asetus tulee voimaan 1.12.2021. Omavalvontaa ja tuottajien maksuosuuksia koskevat säännökset tulevat voimaan jätelain muutoksen siirtymäsäännösten mukaisesti 1.1.2023 alkaen.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.