Virka
- Uutiset
12.12.2017 8.00
Hallinto-oikeus: Virkaan ensiksi valittua olisi tullut kuulla oikaisuvaatimuksesta hallintolain 34 §:n mukaisestiHAO katsoi asiasta saatu selvitys huomioonottaen, että A:n oikeusturvan asianmukainen toteutuminen olisi edellyttänyt, että hänelle olisi varattu hallintolain 34 §:n 1 momentin mukaisesti tilaisuus tulla kuulluksi B:n tekemästä oikaisuvaatimuksesta, kun oikaisuvaatimusta ei jätetty tutkimatta tai heti hylätty perusteettomana. KHO on 11.4.2013 antamassaan päätöksessä taltionumero 1266 vastaavanlaisessa tapauksessa edellyttänyt virkaan ensiksi valitun kuulemista oikaisuvaatimuksesta hallintolain 34 §:n mukaisesti. Kaupunginhallituksen päätös oli syntynyt kuulemisvirheen vuoksi virheellisessä järjestyksessä, minkä vuoksi päätös oli kumottava ja asia palautettava kaupunginhallitukselle uudelleen käsiteltäväksi. (Ei lainvoim. 12.12.2017) - Uutiset
10.11.2017 10.36
Poliisipäällystöön kuuluvaa esimiestehtävää hakeneelle naiselle hyvitystä syrjinnästä ja korvausta ansionmenetyksestä - naisen toimintaa koskeva esitutkinta ei ollut hyväksyttävä syy hänen syrjäyttämiselleen virkavalinnassaTehdyssä virkanimityksessä oli ollut kyse poliisilaitoksen paljastavan tutkinnan Kuopion tutkijaryhmän rikoskomisarion määräaikaisesta virkasuhteesta eli poliisipäällystöön kuuluvasta esimiestehtävästä. Poliisilaitoksen mukaan sillä oli ollut asiallinen ja hyväksyttävä peruste asettaa eri sukupuolta edustavat hakijat eri asemaan. Poliisilaitoksen mukaan tämä peruste oli ollut A:han kohdistunut rikosepäily, joka oli riippumaton viranhakijan sukupuolesta. Esitutkinnasta oli käytetty joissakin tiedotusvälineissä nimitystä "Aarnio-tutkinnan Kuopion haara". A oli puolestaan katsonut, ettei hänen syrjäyttäminen määräaikaisen komisarion virkanimityksestä todellisuudessa johtunut nimitysmuistiossa mainitusta perusteesta, vaan hänen sukupuolestaan ja/tai hänen vahvoista mielipiteistään poliisilaitoksen sisällä ja omien oikeuksiensa puolustamisesta omassa rikosepäilyssään, jotka asiat oli osittain kohdistuneet poliisilaitoksen esimiehiin. (Vailla lainvoimaa 10.11.2017) - Uutiset
8.11.2017 10.00
Hallinto-oikeus: Valtion luottokortin käyttämistä koskevan ohjeistuksen noudattamatta jättämisestä voitiin antaa kirjallinen varoitusTutkituilta osin HAO hylkäsi taloussihteerin valituksen. HAO katsoi mm., ettei valittaja ollut noudattanut työnantajan ohjeistusta silmälaseihin liittyvän luottokorttioston osalta eikä esimiehen määräystä maksuaikakortin palauttamisen osalta. Virastolla oli näiltä osin ollut asialliset ja riittävät perusteet antaa valittajalle kirjallinen varoitus ja varoitus oli ollut oikeassa suhteessa menettelyn moitittavuuteen. Asiassa ei ollut tullut ilmi, että valittajaa olisi kohdeltu eri tavalla kuin vastaavasti menetellyttä muuta virkamiestä. Varoitusta koskevassa päätöksessä oli myös todettu, että valittajalle ei jatkossa voida antaa tehtäviä, joihin liittyy merkittävää taloudellista vastuuta. Tästä toteamuksesta huolimatta päätöksellä ei ollut ratkaistu sitovasti valittajan tehtävänkuvan muuttamista. HAO ei tutkinut mainittua kysymystä. (Ei lainvoim. 8.11.2017) - Uutiset
3.11.2017 11.03
Käräjäoikeus: Yli vuoden määräaikainen virka ministeriössä voitiin laittaa aiemmasta käytännöstä poiketen avoimeen hakuun ja virkaan nimittää vähemmän ansioituneempi hakija - virkaa aiemmin hoitanutta, hoitovapaalla ollutta naista ei syrjittyKO:n käsityksen mukaan avoin haku ja B:n valinta olivat johtuneet valtion virkamieslain muutoksesta ja B:n paremmasta motivaatiosta. KO:lle ei ollut tullut asiassa sellaista vaikutelmaa, että kantajan hoitovapaa tai aikomus käyttää osittaista hoitovapaata olisi vaikuttanut työnantajan menettelyyn tai B:n valintaan. KO katsoi, ettei työnantaja ollut syrjinyt kantajaa valitessaan tehtävään vähemmän ansioituneen B:n. Työnantaja ei ollut laittaessaan tehtävän avoimeen hakuun ja valitessaan siihen B:n menetellyt siten, että kantaja olisi joutunut hoitovapaan perusteella epäedulliseen asemaan. Kantajan vaatimus velvoittaa ministeriö/valtio suorittamaan hänelle tasa-arvolain mukaista hyvitystä 50 000 euroa hylättiin. (Lainvoimainen) - Uutiset
31.10.2017 14.46
Hallinto-oikeuden päätös palkkatuella maksetun palkan tasostaValittajalle oli voitu maksaa julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 7 luvun 3 §:stä ilmenevää tavanomaista ja kohtuullista palkkaa. Vaikka valittajan työtehtävät ELY-keskuksessa olivat osittain olleet erikoissuunnittelijan tehtäviä vastaavia, eivät valittajan tehtävät olleet kokonaisuutena muodostaneet vaativuustasoltaan erikoissuunnittelijan tehtäviä vastaavaa tehtäväkokonaisuutta. ELY-keskus oli siten voinut katsoa, että valittaja oli saanut tehtävänsä vaativuutta vastaavaa palkkaa. Asiassa ei ollut rikottu tasapuolisuuden vaatimusta. Valittajan vastaselityksessään erikoissuunnittelijan tehtävään valitusta henkilöstä esiin tuomat seikat eivät antaneet aihetta arvioida tilannetta toisin. Valituksenalaista päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Ei lainvoim. 31.10.2017) - Uutiset
27.10.2017 14.00
Hallinto-oikeus: Ryöstöstä, törkeästä varkaudesta, laittomasta uhkauksesta ja vapaudenriistosta vuodeksi ehdolliseen vankeuteen tuomittu lehtori voitiin irtisanoaKaupungin opetusviraston nuoriso- ja aikuiskoulutuslinjan ammattiopiston tekniikan ja logistiikan toimialan toimialarehtori oli 1.4.2016 voinut irtisanoa lehtori A:n virkasuhteen 1.4.2016 lukien kahden kuukauden irtisanomisajalla. Valituksenalaiset päätökset eivät olleet suhteellisuusperiaatteen vastaisia taikka muutoinkaan lainvastaisia. Kysymys ei ollut seuraamuksesta, joka olisi kuulunut ne bis in idem -säännön soveltamisalaan eikä siis kaksoisrangaistavuudesta, joten A:lle aiemmin tuomittu rangaistus ei estänyt hänen irtisanomistaan. (Ei lainvoim. 27.10.2017) - Uutiset
25.10.2017 14.35
KHO palautti törkeästä rattijuopumuksesta tuomitun vanhemman konstaapelin irtisanomista ja virantoimituksesta pidättämista koskevan jutun HAO:lle suullisen käsittelyn toimittamiseksi ja sen jälkeen uudelleen ratkaistavaksiKun otettiin huomioon A:n asian laatu, asialla objektiivisesta näkökulmasta arvioiden oleva tärkeä merkitys A:lle, suullisen käsittelyn toimittamista HAO:ssa koskeva A:n vaatimus sekä EIS 6 artiklan 1 kappaleen ja yksityiskohtaisten perustelujensa valossa tulkittava hallintolainkäyttölain 38 §, KHO katsoi, että HAO:n olisi tullut toimittaa asiassa suullinen käsittely. Suullisen käsittelyn toimittamista ei voitu HAO:n päätöksessä mainituilla perusteluilla pitää ilmeisen tarpeettomana. - Uutiset
20.10.2017 14.00
Hallinto-oikeus: Rakennerahastojen teknisellä tuella palkatun ylitarkastajan virkasuhde voitiin irtisanoa tuotannollisista ja taloudellisista syistäTEM oli voinut käyttämällään EU:n rakennerahastojen teknisen tuen rahoituksen vähenemiseen liittyvällä perusteella irtisanoa valittajan siitä ylitarkastajan virasta, johon hänet oli nimitetty 1.1.2012 lukien ja jonka palkkaus oli nimittämispäätöksen mukaisesti rahoitettu EU:n rakennerahastojen teknisellä tuella. Valittajan vaatimus viran palauttamisesta hylättiin. (Ei lainvoim. 20.10.2017) - Uutiset
13.10.2017 11.30
Prof. Seppo Koskinen: Tietosuoja-asetuksen voimaantulon siirtymäajasta pian kolme neljäsosaa käytettyEU:n tietosuoja-asetuksen mahdollistaman kansallisen tietosuojalainsäädännön viime hetkeen jäävä valmistuminen on valitettavaa. Työpaikoilla joudutaan jo nyt luomaan asetuksen periaatteet toteuttava tietoturvapolitiikka teknisine järjestelyineen. Uudet tekniikat eivät valmistu hetkessä, kun tällä hetkellä ei vielä tiedetä edes sitä, mitä pitää muuttaa. Uudet tietoturvaperiaatteet ja työpaikoilla toteutettavat muutokset on myös käsiteltävä ennen niiden käyttöön ottamista yhteistoimintamenettelyissä. - Uutiset
6.10.2017 11.11
Hovioikeus ei myöntänyt virkavalinnassa syrjitylle miehelle hyvitystäRHO katsoi, ettei kaupunki ollut näyttänyt, että sillä olisi ollut muusta hyväksyttävästä seikasta kuin sukupuolesta johtunut syy miehen syrjäyttämiseen, ja se oli siten rikkonut tasa-arvolain 8 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaista syrjintäkieltoa. Asiassa mainitut seikat viittasivat kuitenkin vahvasti siihen kaupungin esittämään, ettei miehen tarkoituksena ollut ollut saada itselleen oikeutta sukupuolen perusteella tapahtuneen syrjinnän vuoksi, vaan nostaa kanne muista ei-hyväksyttävistä tarkoitusperistä johtuen. Kaikkia asiassa esitettyjä seikkoja ja olosuhteita punnittuaan HO harkitsi kohtuulliseksi, että kaupungille tuomittu velvollisuus suorittaa miehelle tasa-arvolain mukaista hyvitystä poistetaan kokonaan. Toisessa tapauksessa HO hyväksyi pääkäsittelyä pitämättä KO:n hylkäävän tuomion ja velvoitti miehen korvaaman kaupungin oikeudenkäyntikulut sekä KO:ssa (6 840 €) että HO:ssa (1 580 €). (Vailla lainvoimaa 6.10.2017) - Uutiset
5.10.2017 10.00
Hallinto-oikeus: Virkatehtävien toistuvista laiminlyönneistä huomautetun ja varoitetun virkamiehen virkasuhde voitiin irtisanoa yksilöperusteella - ei syrjitty irtisanomisessaValittaja oli työnantajan toteamilla tavoilla ja työnantajan asiaan puuttumisesta huolimatta menetellyt toistuvasti vastoin valtion virkamieslain 14 §:ssä säädettyjä virkavelvollisuuksiaan. Hänelle oli voitu antaa kirjallinen varoitus. Irtisanomispäätöksessä kuvattu valittajan menettely oli ollut työnantajan ohjauksesta, huomautuksista ja varoituksesta huolimatta jatkuvaa eikä siihen ollut ollut miltään osin hyväksyttävää syytä. Työnantajalla oli ollut valittajan irtisanomiseen virkamiehestä johtuva erityisen painava syy. Asiassa ei ollut ilmennyt, että valittajaa olisi syrjitty irtisanomisessa. (Ei lainvoim. 5.10.2017 - Uutiset
4.10.2017 14.00
KHO:n päätös virkavalinnassa tapahtuneen menettelyvirheen korjaamisestaKHO katsoi, että viranhaltijan toimivallan ylityksessä oli kysymys menettelyvirheestä, joka hallintolain 50 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan oli voitu korjata tekemällä uusi päätös. Menettelyvirheen tehnyt viranhaltija oli voinut kumota päätöksensä ja päättää sen jälkeen asiasta uudestaan oman toimivaltansa rajoissa. Virkaa hakeneen B:n HAO:ssa vireillä ollut valitus viran vakinaisesta täyttämisestä ei ollut ollut esteenä sille, että asiassa oli tehty uusi päätös viran määräaikaisesta täyttämisestä. KHO katsoi myös, että B oli vakinaisen viran hakijana asianosainen myös siinä päätöksenteossa, jossa viranhaltija oli ottanut ilman uutta hakumenettelyä määräaikaiseen virkasuhteeseen vakinaista virkaa hakeneen ja siihen alun perin nimitetyn A:n. (tältä osin ään. 4-1). - Uutiset
3.10.2017 10.39
Kantelut oikeuskanslerin nimittämisestä eivät johtaneet oikeusasiamiehen toimenpiteisiinEduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen on antanut ratkaisunsa 9 kanteluun, jotka koskivat oikeuskanslerin virantäytön lykkääntymistä, itse nimityspäätöstä, menettelyä päätöksenteossa ja oikeuskanslerin tehtävien hoitamista sijaisuusjärjestelyin. Asiassa ei tullut ilmi sellaista, johon oikeusasiamies voisi puuttua ja johon olisi perusteita puuttua. - Uutiset
29.9.2017 15.33
KHO:n päätös seksuaalirikokseen syyllistyneen virkamiehen virkasuhteen purkamisesta - määräajan laskeminen ja ne bis in idem -periaatteen tulkintaKHO katsoi, että käsiteltävänä olevassa asiassa virkasuhteen purkamista koskeva kuuden kuukauden määräaika, samoin kuin kahden viikon määräaikakin, oli valtion virkamieslain 34 §:n 2 momentin nojalla alkanut kulua siitä, kun KO:n tuomio oli annettu. Tästä ajankohdasta luettuna virkasuhteen purkaminen oli toimitettu säädetyssä määräajassa. Asiassa ei ollut kysymys seuraamuksesta, joka kuuluisi EIS 7. lisäpöytäkirjan 4 artiklassa säädetyn ne bis in idem -kiellon soveltamisalaan, eikä siis kaksoisrangaistavuudesta, joten A:lle aiemmin tuomittu vankeusrangaistus ei estänyt hänen virkasuhteensa purkamista. Maavoimien esikunta oli voinut valtion virkamieslain 33 ja 34 §:n nojalla purkaa A:n virkasuhteen. - Uutiset
27.9.2017 16.00
KHO:n päätös virkasuhteen irtisanomisesta työtehtävien vähentymisen perusteella ja uudelleensijoittamisvelvollisuudestaKHO ei muuttanut HAO:n päätöstä, jossa oli katsottu, ettei tieto- ja viestintäteknologian asiantuntijana työskennelleen virkamiehen irtisanomiseen ollut virkamieslain 27 §:ssä säädettyä perustetta. Päätös oli ollut virkamieslain vastainen. - Uutiset
11.9.2017 12.10
Rajavartiolaitoksen virkojen eroamisikäsäännöksiä muutetaanRajavartiolaitoksen virkojen eroamisikäsäännökset muutetaan vastaamaan julkisten alojen eläkelaissa säädettyä eläkkeelle siirtymisen myöhentämistä. Eläkeuudistusta vastaavasti eroamisikiä korotetaan vuodesta 2018 alkaen kolmella kuukaudella vuotta kohti, kunnes vuonna 2025 on saavutettu kahden vuoden myöhennys eläkkeelle siirtymiseen. Muutokset tulevat voimaan 1. lokakuuta 2017. - Uutiset
8.9.2017 15.01
Hallinto-oikeus: Moitittavasti vapaa-ajallaan käyttäytyneelle vankilan virkamiehelle voitiin antaa kirjallinen varoitus - vankilan kameravalvontamenettelyn asianmukaisuutta ei tutkittuValittaja oli vapaa-aikanaan teipannut vankilan vieressä olevan asuintalon parkkipaikalle vankilarakennuksen suuntaan pysäköidyn autonsa konepeltiin haistattelua sisältävän tekstin, joka oli kohdistettu asiayhteyden perusteella tunnistettavissa oleviin vankilan virkamiehiin. Valittajan tehtävät ja asema huomioon ottaen hänen käyttäytymistään, joka oli kohdistunut toisiin Rikosseuraamuslaitoksen alaisiin virkamiehiin, oli pidettävä moitittavana huolimatta siitä, että menettely oli tapahtunut virantoimituksen ulkopuolella. Valittajan vaatimusta vankilan kameravalvontamenettelyn asianmukaisuuden tutkimisesta ei tutkittu. (Ei lainvoim. 8.9.2017) - Uutiset
22.6.2017 8.00
Hallitus esittää: Valtionhallinnon nimityspäätökseen tyytymätön viranhakija voi jatkossa valittaa hallinto-oikeuteenHallitus esittää, että viranhakija saisi jatkossa hakea muutosta valtion virkaan tai virkasuhteeseen nimittämistä koskevaan päätökseen valittamalla hallinto-oikeuteen. Muutos ei koske valtioneuvoston ja tasavallan presidentin nimitysvaltaan liittyviä virkoja. Sotilasvirat olisivat myös jatkossa sellaisia virkoja, joiden nimityspäätöksistä viranhakijoilla ei ole valitusoikeutta. Lakien on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2018 alussa. - Uutiset
19.6.2017 10.25
Nimitysmuistiot olisi tullut toimittaa viivytyksettäApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Maahanmuuttoviraston huomiota velvollisuuteen vastata asiakirjapyyntöön ja toimittaa pyydetyt asiakirjat viivytyksettä. - Uutiset
16.5.2017 14.00
Eduskunnan kirjaston tietopaketti kaksoiskansalaisuudesta valtion virassaEduskunnan kirjasto on julkaissut tietopaketin lakihankkeesta, joka koskee kaksoiskansalaisuuden merkitystä valtion virkoihin nimitettäessä. Asiaa valmisteillaan valtiovarainministeriössä.