Liikennevahinko
- Uutiset
1.9.2016 13.17
Hovioikeus: Vakuutusyhtiö ei ollut vastuussa liikennevakuutetun työkyvyn alentumasta hänen terveydentilalleen vammautumisesta johtuen sopimattomassa työssäAsiassa jäi näyttämättä, että kantajan työkyky tai työnsaantimahdollisuudet olisivat liikennevahingon seurauksena tosiasiallisesti alentuneet ammatissa, johon vakuutusyhtiö oli hänet kouluttanut, siinä määrin että vakuutusyhtiö olisi velvollinen suorittamaan kantajalle tämän vaatimaa osa-aikaeläkettä. Asiassa esitetyn näytön perusteella kantaja oli hemipareesioireista huolimatta tosiasiallisesti selviytynyt työssään siivousalalla poikkeuksellisen sinnikkyytensä ansiosta normaalia hitaammalla työtahdilla. Vaikka kantajalla oli oikeus työhön valitsemallaan alalla, vakuutusyhtiön ei voitu katsoa olevan vastuussa hänen työkyvyn alentumasta hänen terveydentilalleen vammautumisesta johtuen sopimattomassa työssä. Näin ollen sillä, mikä hänen ansiotasonsa siivousalan yrittäjänä oli ollut, ei ollut merkitystä arvioitaessa syy-yhteyttä ja aiheutunutta vahinkoa. (Vailla lainvoimaa 1.9.2016) - Uutiset
9.6.2016 15.29
Hovioikeus tulkitsi EU-oikeutta: Matkustajien oikeutta saada korvausta liikennevakuutuksesta ei voitu kategorisesti rajoittaa sillä perusteella, että he olisivat tienneet onnettomuuden aiheuttaneen ajoneuvon olleen luvatta käyttöön otettuHO katsoi, että yhteisöoikeuden mukaisen tulkinnan mukaan asianomistajien oikeutta saada korvausta liikennevakuutuksesta ei voida kategorisesti rajoittaa sillä perusteella, että he olisivat tienneet onnettomuuden aiheuttaneen ajoneuvon olevan luvatta käyttöön otettu. Arviointi korvauksen epäämisestä on tehtävä tapauskohtaisen arvioinnin perusteella. Vaikka asianomistajat olivat toiminnallaan jonkin verran myötävaikuttaneet heille aiheutuneen vahingon syntymiseen, eivät tapauksen olosuhteet huomioon ottaen vastaajien ikä ja ajomatkan lyhyys olleet sillä tavoin poikkeukselliset, että heidän oikeuttaan saada korvausta onnettomuuden aiheuttaneen ajoneuvon liikennevakuutuksesta oli voitu tässä tapauksessa rajoittaa. (Vailla lainvoimaa 9.6.2016) - Uutiset
20.5.2016 12.34
JSN: Lehti rikkoi onnettomuuden uhrin hienotunteista kohtelua merkitsemällä jutun viihdesisällöksiLehti julkaisi uutisen, jossa kerrottiin pikkupojan kuolemasta yliajon uhrina. Uutinen oli sijoitettu verkkosivulla vinjetin ”VIIHDE” alle. Lehti rikkoi onnettomuuden uhrin hienotunteista kohtelua edellyttävää ohjekohtaa. - Uutiset
16.5.2016 10.19
Oikeus vuosina 1973 ja 1976 tapahtuneiden liikennevahinkojen liikennevakuutuskorvauksiin ei ollut vanhentunut - käräjäoikeuden välituomioihin ei myönnetty jatkokäsittelylupiaKO oli katsonut ensimmäisessä tapauksessa, ettei kantajan (oli 4-vuotiaana ollut vakavassa liikenneonnettomuudessa) oikeus saada vahinkovakuutusyhtiöltä liikennevakuutuslain mukaiset korvaukset vuosina 2006-2007 todetusta aivovammasta johtuvasta pysyvästä viasta ja haitasta, ennen 9.7.1997 aiheutuneesta ansionmenetyksestä sekä hoitotuesta 9.7.1997 edeltävältä ajalta 3.5.1973 tapahtuneen liikenneonnettomuuden perusteella ollut vanhentunut liikennevakuutuslain 11 §:n nojalla. Toisessa tapauksessa KO oli katsonut, ettei vuonna 1976 liikenneonnettomuudessa olleen kantajan oikeus saada vahinkovakuutusyhtiöltä liikennevakuutuslain mukaiset korvaukset vuonna 2001 todetusta aivovammasta johtuvasta kivusta ja särystä, pysyvästä viasta ja haitasta sekä ennen 16.11.1991 aiheutuneesta ansionmenetyksestä 13.8.1976 tapahtuneen liikenneonnettomuuden perusteella ollut vanhentunut liikennevakuutuslain 11 §:n nojalla. (Vailla lainvoimaa 16.5.2016) - Uutiset
12.5.2016 13.21
Hovioikeus: Vakuutusyhtiön tuli ottaa liikennevahinkoasia uudelleen käsittelyyn aiemman korvauspäätöksen jälkeen ilmenneen kantajan pysyvän työkyvyttömyyden perusteellaKantaja oli saatuaan vuonna 2011 tiedon pysyvästä työkyvyttömyydestään ilmoittanut siitä vakuutusyhtiölle liikennevakuutuslain 11 §:n tarkoittamassa määräajassa. Kantajan oikeus liikennevakuutuslain mukaisiin korvauksiin ei siten ollut vanhentunut. Vakuutusyhtiö oli velvollinen käsittelemään vuonna 2006 tapahtuneen liikennevahingon korvattavuuden uuden korvausaiheen osalta ja antamaan siitä päätöksen. Koska vakuutusyhtiö ei ollut kantajan tapauksessa antanut kantajan pysyvän työkyvyttömyyden johdosta vakuutussopimuslain 74 §:ssä tarkoitettua päätöstä, tuon lainkohdan tarkoittama erityinen vanhentumisaika ei ollut alkanut kulua. (Vailla lainvoimaa 12.5.2016) - Uutiset
12.5.2016 8.30
Hovioikeuden tuomio peräänajokolarissa loukkaantuneen autokoulun opettajan ansionmenetyksen korvaamisesta ja oireiden välisestä syy-yhteydestäAsiassa oli jäänyt näyttämättä, että kantajalle oli 25.11.2010 tapahtuneen liikennevahingon seurauksena aiheutunut kaularangan hermojuurivaurio ja siten kanteella vaadittua vahinkoa. HO katsoi toisin kuin KO, että kanne oli näin ollen hylättävä kokonaisuudessaan. Vakuutusyhtiö vapautettiin velvollisuudesta suorittaa kantajalle korvausta ansionmenetyksestä, tilapäisestä haitasta, pysyvästä haitasta sekä oikeudenkäyntikuluista. (Vailla lainvoimaa 12.5.2016) - Uutiset
11.5.2016 14.00
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaKorkeimman oikeuden ratkaisut ajalta 16.3.–30.3.2016 koskevat muun muassa asianajajaliiton tekemän päätöksen täytäntöönpanon keskeyttämistä, liikennevahinkokorvauksen edellytyksiä, ulkomaisen yrityksen kirjanpitovelvollisuutta sekä tuomiovirhekantelua. - Uutiset
1.4.2016 8.01
Tahallaan vastaantulevan kuorma-auton keulaan törmänneen autoilijan korvausvastuuta vakuutusyhtiölle soviteltiin mutta käräjäoikeuden tuomitsemaa korvausta korotettiinVastaajan syyksi oli KO:ssa luettu törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, jonka teonkuvauksen mukaan vastaaja oli muun ohella tahallaan ohjannut kuljettamansa ajoneuvon vastaantulevan liikenteen kaistalle törmäten vastaan tulleen A:n kuorma-auton keulaan. Vakuutusyhtiö oli maksanut liikennevakuutuksen perusteella A:lle vakuutuskorvauksena liikennevahingosta 40 093,01 euroa. KO oli sovitellut vastaajan korvausvastuuta siten, että hänet oli velvoitettu korvaamaan vakuutusyhtiölle 5 000 euroa. HO puolestaan harkitsi kohtuulliseksi sovitella vahingonkorvausvelvollisuutta siten, että vastaajan korvausvelvollisuus oli 20 000 euroa vakuutusyhtiön A:lle maksamasta vakuutuskorvauksesta. (Vailla lainvoimaa 1.4.2016) - Uutiset
23.3.2016 11.42
Hovioikeus arvioi työmatkalla moottoripyöräonnettomuudesta aiheutuneen vamman kivun suuruutta, vamman syy-yhteyttä ja haittaluokkaa - vakuutusyhtiön asiantuntijalääkärin asiakirjojen perusteella tekemää lausuntoa pidettiin potilasta tutkineen lääkärin lausuntoa painavampana kivun syy-yhteysarvioinnissaAsiassa oli riidatonta, että kantaja oli vuonna 1990 ollut liikenneonnettomuudessa, jossa hän oli saanut ruhjevamman ristiselän alueelle. Kantaja oli kärsinyt kivuista liikenneonnettomuudesta lähtien ja hänen selkänsä on leikattu kolme kertaa. Liikenneonnettomuus oli johtanut kantajan työkyvyttömyyteen. Asiassa oli kyse siitä, oliko liikenneonnettomuudesta kantajalle aiheutunut pysyvä vika ja haitta ollut haittaluokaltaan suurempi kuin luokka 3. Kantaja oli väittänyt haittaluokan olevan suuruudeltaan 12. Asiassa oli keskeistä se, kuinka suurta kipua liikenneonnettomuuden aiheuttama vamma oli kantajalle aiheuttanut ja aiheuttaa. HO katsoi asiassa todetuin perustein kantajan kanteen jääneen näyttämättä. KO:n tuomio kumottiin ja kantajan kanne hylättiin. (Vailla lainvoimaa 23.3.2016) - Uutiset
17.3.2016 8.52
10-vuotiaan jalankulkijatytön kuolemantuottamuksesta ja liikennetuvallisuuden vaarantamisesta sakkoihin tuomittu sairauskohtauksen saanut kuljettaja vapautettiin suorittamasta energiayhtiölle korvausta jakeluverkon korjaustöistäVastaaja, joka oli ennen törmäystä menettänyt ajokykynsä ja ajoneuvon hallinnan sairauskohtauksen vuoksi, oli KO:ssa tuomittu liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta yhteiseen 90 päiväsakon rangaistukseen, jätetty määräämättä ajokieltoon ja velvoitettu korvamaan mm. energiayhtiölle jakeluverkon korjaustöistä 1.246,48 euroa. HO, jossa oli kyse ainoastaan energiayhtiön jakeluverkon korjaustöiden korvausvaatimuksen tutkimisesta, vapautti vastaajan suorittamasta KO:n hänen maksettavakseen tuomitsemaa korvausta energiayhtiölle, kun yhtiö ei KO:ssa ollut esittänyt kirjallista todistusta, että vakuutusyhtiö oli kieltäytynyt suorittamasta vaadittua korvausta. (Vailla lainvoimaa 17.3.2016) - Uutiset
18.2.2016 9.09
Hovioikeus arvioi näyttöä moottoripyöräonnettomuudesta syntyneistä vahingoista toisin kuin käräjäoikeus – vakuutusyhtiö joutui maksamaan korvauksia tilapäisestä haitasta, pysyvästä haitasta, ansionmenetyksestä ja hoitotuestaHovioikeus katsoi toisin kuin käräjäoikeus asiassa tulleen riittävällä tavalla näytetyksi, että A oli 27.5.2007 tapahtuneessa liikennevahingossa saamiensa vammojen johdosta tullut pysyvästi työkyvyttömäksi. A:lle on aivovammasta ja kaularankavammasta aiheutunut pysyvä haitta, jonka haittaluokka on 12. A:n kanteessa yksilöidyt korvausvaatimukset olivat määrällisesti riidattomat. A:lla oli siten oikeus saada liikennevakuutuslain mukaisina korvauksina vaatimansa määrät tilapäisestä haitasta, pysyvästä haitasta, ansionmenetyksestä ja hoitotuesta liikennevakuutuslain 12 a §:n mukaisine korotuksineen. (Vailla lainvoimaa 18.2.2016) - Uutiset
26.1.2016 6.01
EU-tuomioistuimen antoi KKO:lle ennakkoratkaisun Bryssel I asetuksen tulkinnasta Saksassa liikenneonnettomuuteen joutuneen vahingonkorvausasiassaNs. Bryssel I asetuksen 44/2001 6 artiklan 2 alakohtaa on tulkittava siten, että sen soveltamisalaan kuuluu kolmannen osapuolen alkuperäisen oikeudenkäynnin vastaajaa vastaan kansallisen lainsäädännön säännösten mukaisesti nostama kanne, jossa on kyse alkuperäiseen kanteeseen läheisesti liittyvästä vaatimuksesta, jolla vaaditaan kolmannen osapuolen mainitun alkuperäisen oikeudenkäynnin kantajalle maksamien korvausten korvaamista, jos kyseistä kannetta ei ole nostettu ainoastaan sen vuoksi, että kanne kyseistä vastaajaa vastaan saataisiin tutkituksi muussa tuomioistuimessa kuin siinä, joka muutoin olisi ollut toimivaltainen tutkimaan häntä vastaan nostetun kanteen. - Uutiset
19.1.2016 14.11
Hovioikeus kumosi käräjäoikeuden tuomion ja määräsi vakuutusyhtiön maksamaan korvauksia moottorikelkkaonnettomuudestaKun arvioitiin kokonaisuutena vaihtoehtoisten ja myötävaikuttavien syiden tueksi esitettyä näyttöä, mikään niistä ei hovioikeuden arvion mukaan yksinään tai yhdessä muidenkaan vaihtoehtoisten tai myötävaikuttavien syiden kanssa noussut yksinomaiseksi ja ainoaksi selitykseksi A:n oireille. Asiassa ei siten esitetty riittävän painavaa vastanäyttöä myöskään sen tueksi, ettei A:n työkyvyttömyyden aiheuttanut neuropsykologinen oireilu johtuisi ainakin osaksi hänen liikennevahingon 14.2.2006 seurauksena saamastaan aivo- ja kaularankavammasta. A:lla oli siten oikeus liikennevakuutuslain mukaisiin korvauksiin. Hovioikeus katsoi vakuutusyhtiön 14.2.2006 tapahtuneen moottorikelkkaonnettomuuden johdosta vastaavan yhdestä neljäsosasta A:n ansionmenetyksestä ja pysyvästä haitasta. (Vailla lainvoimaa 19.1.2016) - Uutiset
18.1.2016 14.20
Käräjäoikeus tuomitsi autoilijan väärien tietojen antamisesta vakuutusyhtiölle - hovioikeus hylkäsi syytteen petoksen yrityksestäHO hylkäsi syytteet asiassa, jossa KO oli katsonut vastaajan yrittänen erehdyttää vakuutusyhtiötä ja sen henkilökuntaa maksamaan itselleen korvausta sellaisista vaurioista (mm. tuulilasin halkeamasta, takahelman ja pohjan vauriosta), jotka todellisuudessa olivat olleet henkilöautossa jo ennen vahinkotapahtumaa. (Vailla lainvoimaa 18.1.2016) - Uutiset
11.1.2016 8.01
Sovitun kolarin osapuolet tuomittiin törkeän petoksen yrityksestä ehdollisiin vankeusrangaistuksiin ja vahingonkorvauksiinEtukäteen sovitusti ja tahallisesti syrjäisellä tiellä tosiinsa autoilla törmänneet tuomittiin 4 kuukauden ehdollisiin vankeusrangaistuksiin ja yhteisvastuullisesti korvamaan vahingon vakuutusyhtiölle ja toisen auton omistaneelle yhtiölle. Järkevää epäilystä ei jäänyt siitä, että vastaajat olivat yksissä tuumin ja tarkoituksenaan saada autoistaan vakuutuskorvaus ajaneet kolarin ennalta sopimallaan tavalla. Rikosta oli pidettävä myös kokonaisuutena arvostellen törkeänä. (Vailla lainvoimaa 11.1.2016) - Uutiset
22.12.2015 6.40
Liikennevahinkolautakunnan lausunto liikennevahingossa vaurioituneen taksin seisonta-ajan ja kuljettajan palkan korvaamisestaKäsiteltävässä tapauksessa seisonta-aika oli vain kolme vuorokautta. Lausunnonpyytäjällä ei ilmoituksensa mukaan ollut vara-autoa. Koska kyseessä oli näin lyhyt seisonta-aika, lautakunta katsoi, että lausunnonpyytäjällä oli oikeus seisonta-ajan korvaukseen ja kuljettajan palkkaan kolmelta vuorokaudelta. - Uutiset
15.12.2015 16.03
Suojatietä ylittäneeseen mieheen tööttäyksen ja miehen käden noston jälkeen kovalla nopeudella törmännyt ajo-oikeudeton ja tapahtumapaikalta poistunut huumekuski syyllistyi törkeän pahoinpitelyn sijasta törkeään vammantuottamukseen - matkustaja tuomittiin pelastustoimen laiminlyönnistäAsiassa todetuissa olosuhteissa oli todennäköisempi vaihtoehto ollut kuljettajan kannalta se, että A selviäisi vahingoittumattomana uhkaavasta tilanteesta. Tämän vuoksi KO oli päätynyt siihen, etteivät auton törmääminen A:han ja A:n vakava vammautuminen olleet niin todennäköisiä seurauksia kuljettajan menettelystä, että hänen syykseen olisi voitu lukea törkeä pahoinpitely. Matkustaja tuomittiin pelastustoimen laiminlyönnistä sakkoihin. (Vailla lainvoimaa 15.12.2015) - Uutiset
11.12.2015 12.25
Liikennevahinkolautakunta: Työntekijäin työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työkyvyttömyysmaksun huomioon ottaminen liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2016Liikennevahinkolautakunta on julkaissut soveltamisohjeen 4/2015 työntekijäin työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työkyvyttömyysmaksun huomioon ottamisesta liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2016. - Uutiset
11.12.2015 11.02
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu Rooma II-asetuksen tulkinnasta – Italiassa tyttären kuolemaan johtaneen liikenneonnettomuuden vahinkojen korvaaminen Romaniassa asuvalle vanhemmalleEU-tuomioistuin katsoo italialaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että sopimukseen perustumattomiin velvoitteisiin sovellettavasta laista annetun asetuksen 864/2007 (Rooma II) 4 artiklan 1 kohtaa on tulkittava sen selvittämiseksi, mitä lakia on sovellettava sopimukseen perustumattomaan liikenneonnettomuudesta johtuvaan velvoitteeseen, siten, että tällaisessa tuomioistuimen jäsenvaltiossa tapahtuneessa onnettomuudessa menehtyneen henkilön kuolemaan liittyviä hänen toisessa jäsenvaltiossa asuvien omaistensa kärsimiä vahinkoja on pidettävä mainitussa säännöksessä tarkoitettuina onnettomuuden ”välillisinä seurauksina”. - Uutiset
7.12.2015 9.58
Henkilövahinkojen korvausnormit, ajoneuvojen seisonta-ajan ja kuljettajan palkan korvaukset sekä linja-autojen siirtokustannukset vuonna 2016Tilapäisen haitan, pysyvän haitan, pysyvän kosmeettisen haitan sekä hoitotuen ja vaatelisän korvauksiin sovelletaan vuonna 2016 vuodelle 2015 annettuja korvausnormeja Liikennevahinkolautakunnan soveltamisohjeiden 1/2014 ja 5/2014 mukaisesti. Ajoneuvojen seisonta-ajan korvauksiin sovelletaan ohjetta 1/2015, kuljettajan palkan korvaamiseen ohjetta 2/2015 ja linja-autojen siirtokustannuksiin ohjetta 3/2015.