Kevyt liikenne
- Säädökset > Lainsäädäntö267/1981Tieliikennelaki (kumottu)
- Lakikirjasto > OikeustietoRikkilä, Petri: Kadun kunnossapito, huolellisuusvelvoite ja vahingon ennakoitavuusOikeustieto 4/2013 s. 12 – 16, Oikeustapauskommentti
- Uutiset
15.11.2023 11.55
Hovioikeus: Jalankulkija ei ollut toiminut tavalla, joka olisi poistanut polkupyöräilijän tuottamuksen - polkupyöräilijä tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta sakkoihin ja korvauksiinPolkupyöräilijän olisi jalankulkijan kohdatessaan tullut antaa tälle turvallinen tila tiellä. Turvalliseen tilaan kuuluu se, että jalankulkija voi vaistomaisesti omaa turvallisuuttaan suojatakseen pyrkiä väistämään johonkin suuntaan kulkuväylän kapeus huomioon ottaen. Polkupyörän käyttäjällä on aina mahdollisuus taluttaa pyöräänsä, mikäli väylä on liian kapea tai näkyvyydeltään poikkeuksellisen huono. Jalankulkija ei ollut toiminut tavalla, joka olisi poistanut polkupyöräilijän tuottamuksen tilanteessa. Polkupyöräilijä tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta 80 ps rangaistukseen ja maksamaan naiselle korvauksena kivusta ja särystä sekä muusta tilapäisestä haitasta 11 000 euroa ja pysyvästä haitasta 11 056,87 euroa. (Vailla lainvoimaa 15.11.2023) - Uutiset
17.10.2023 10.55
Työryhmä valmistelemaan mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöäPääministeri Orpon hallitusohjelmaan on kirjattu, että hallituskauden aikana luodaan mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä, minkä lisäksi annetaan kaupungeille ja kunnille työkalut mikroliikkumisen hallintaan. Mikroliikkumisella tarkoitetaan tavallisten ja sähköavusteisten polkupyörien sekä kevyiden sähköajoneuvojen, kuten sähköpotkulautojen, käyttämistä liikkumiseen. Työryhmän toimikausi on 16.10.2023–31.8.2025. Tavoitteena on, että muutokset tulisivat voimaan kesäkaudeksi 2025. - Uutiset
26.7.2022 11.40
Voiko sähköpotkulaudan pysäköidä minne vain? Viranomaiset vastaavatRäjähdysmäisesti katukuvassa lisääntyneet sähköpotkulaudat, eli viralliselta nimeltään kevyet sähköajoneuvot, ja niiden pysäköiminen tieliikennelain vastaisesti ovat aiheuttaneet harmaita hiuksia paitsi tienkäyttäjille myös kaupungeille ja muille viranomaisille. - Uutiset
30.5.2022 16.00
Väylävirasto: Pyörällä ajoradan yli – kuka väistää? Tieliikennelain siirtymäaika päättymässäNykyinen tieliikennelaki täyttää keskiviikkona 1.6. kaksi vuotta. Merkkipäivä tarkoittaa myös siirtymäajan päättymistä pyörätien jatkeen merkitsemistavassa: jatkossa pyörätien jatke on merkittynä vain silloin, jos ajoradalle on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkein. Vaikka muutoksia on tieverkolla toteutettu ahkerasti, Liikenneturva ja Väylävirasto muistuttavat tienkäyttäjiä edelleen huomioimaan liikennemerkit ja -tilanteen kokonaisuutena – pelkkään tiemerkinnän viestiin ei kannata vielä luottaa. - Uutiset
5.5.2022 13.34
Poliisi seuraa mahdollisia ongelmia: Ruokapalvelurobotit aiheuttavat kiinnostusta ja kysymyksiäRuokapalvelurobotit ovat aiheuttaneet viime viikkoina ihmetystä Espoossa. Toistaiseksi kansalaiset ovat suhtautuneet niihin lähinnä huumorilla, eikä isompia ongelmia ole Länsi-Uudenmaan poliisin tietoon tullut. Asukkaat ovat kuitenkin toivoneet poliisilta tietoja ja ohjeistusta robotteihin liittyen. - Uutiset
18.9.2015 9.00
Kevyistä sähköajoneuvoista tulee laillisia tieliikenteessäHallitus esittää lainmuutosta, joka sallisi esimerkiksi sähkömoottorin voimin kulkevien potkulautojen ja Segway-tyyppisten laitteiden käytön tieliikenteessä. Nykysäädösten mukaan mainittuja kulkuvälineitä saa käyttää ainoastaan suljetuilla alueilla ja sisätiloissa. Hallitus antoi esityksen ajoneuvolain, tieliikennelain ja rikoslain muuttamisesta 17. syyskuuta. Lakimuutosten halutaan tulevan voimaan mahdollisimman pian, mutta viimeistään vuoden 2016 alussa. - Uutiset
15.6.2015 8.01
Iäkkään pyöräilijän oikealta ohittanut pyöräilijä tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta sakkoihin sekä vahingonkorvauksiinVastaaja oli lähtenyt ohittamaan edessään kevyen liikenteen väylällä ajanutta, kulkusuunnassaan oikealle suojatielle kääntyvää 77-vuotiasta pyöräilijä A:ta sillä seurauksella, että oli törmännyt A:han. Onnettomuuden seurauksena A:lle oli aiheutunut murtumat oikealla puolen kylkiluihin 3-6 ja verta oli vuotanut rintaonteloon. Vastaaja tuomittiin 20 päiväsakon rangaistukseen ja korvaamaan A:lle vahingonkorvauksena sairaalahoidon, lääkkeiden sekä ambulanssin ja taksin käytön kustannusten lisäksi korvausta kivusta, särystä ja tilapäisestä haitasta 2 500 euroa euroa ja pysyvästä haitasta 2 500 euroa. Vastaajan rangaistusvaatimus A:n syyllistymisestä liikenneturvallisuuden vaarantamiseen suuntamerkin näyttämättä jättämisen vuoksi sen sijaan hylättiin. (Vailla lainvoimaa 15.6.2015) - Uutiset
5.5.2015 14.37
Polkupyörän edessä kevyen liikenteen väylällä kääntynyt ja törmäyksen aiheuttanut lenkkeilijä syyllistyi liikennerikkomukseen - hovioikeuden tuomio oli erimielinenLenkkeilijän katsottiin syyllistyneen liikennerikkomukseen, kun hän oli siirtynyt kevyen liikenteen väylän vasemmasta reunasta keskelle kääntyäkseen oikealla katsomatta taakseen sillä seurauksella, että hänen takaa moottoriavusteisella polkupyörällä tullut A oli väistämisyrityksestään huolimatta törmännyt juoksijaan. Sekä juoksija että pyöräilijä olivat loukkaantuneet yhteentörmäyksen seurauksena ja A:n polkupyörä oli vaurioitunut. Juoksija jätettiin rangaistukseen tuomitsematta, mutta tuomittiin 1 629 euron korvauksiin. Eri mieltä ollut hovioikeuden neuvos olisi hylännyt syytteen ja vahingonkorvausvaatimukset. (Vailla lainvoimaa 5.5.2015) - Uutiset
1.4.2015 8.00
LVM: Muutosta aletaan valmistella – Kevyet sähkökulkuneuvot laillisiksi liikennekäytössäLiikenne- ja viestintäministeriö ryhtyy valmistelemaan lakimuutosta, joka sallisi esimerkiksi sähkömoottorin voimin kulkevien potkulautojen ja Segway-tyyppisten laitteiden käytön tieliikenteessä. Nykysäädösten mukaan mainittuja kulkuvälineitä saa käyttää ainoastaan suljetuilla alueilla ja sisätiloissa. - Uutiset
14.4.2014 13.11
Mopoautoilla korkea onnettomuusriski – onnettomuuksista käynnistetään perusteellisempi tutkimusMopoautoille tapahtuvista liikenneonnettomuuksista käynnistetään laajempi tutkimus. Mukaan otetaan kaikki henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet, joissa mopoauto on ollut osallisena. Kenttätyön tekevät maamme alueelliset liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat. - Uutiset
30.10.2012 15.20
Energiakaavoitus säästäisi kuntien rahaaKunnat voivat säästää merkittävän määrän rahaa huomioimalla energia- ja päästövaikutukset kaavoituksessa. Samalla myös päästöt vähenevät. Porvoon Skaftkärr-hanke osoitti, että säästöä voisi kertyä jopa 2 miljardia euroa vuoteen 2020 mennessä. Eikä palvelutaso suinkaan heikkenisi vaan jopa paranisi. - Uutiset
18.9.2012 15.10
Raportti: Liikenteen kasvihuonekaasupäästöt olisi mahdollista laskea reilusta 13 miljoonasta tonnista jopa 2 - 3 miljoonan tonniinIlmastopolitiikkaa koskevan ILARI-tutkimuksen loppuraportin mukaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt (CO2) olisi mahdollista laskea jopa 2 - 3 miljoonan tonnin tasolle vuoteen 2050 mennessä. Vuonna 2011 Suomen kotimaan liikenteen päästöt olivat noin 13,2 miljoonaa tonnia. - Uutiset
25.11.2011 7.24
Liikenteen hiilidioksidipäästöt kasvaneetLiikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan ilmastopoliittisen ohjelman (ILPO) toinen seurantaraportti on valmistunut. Ennakkoarvioiden mukaan kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt olivat vuonna 2010 noin 13,25 miljoonaa tonnia. Kioton pöytäkirjan mukaan Suomen tulisi pysyä vuoden 1990 tasolla, eli noin 12,76 miljoonassa tonnissa. - Uutiset
28.9.2011 13.00
Europarlamentti esitti 103 keinoa puolittaa liikennekuolemat vuoteen 2020 mennessäEU:n tulisi edistää alkolukkojen käyttöä ammattikäytössä olevissa henkilö- ja tavarakuljetusajoneuvoissa sekä pyrkiä 30 kilometrin nopeusrajoitukseen asuinalueilla, todetaan päätöslauselmassa, jonka Euroopan parlamentti hyväksyi tiistaina 27. syyskuuta. Parlamentti peräänkuuluttaa kiireellisesti uutta liikenneturvallisuussuunnitelmaa ja suosittelee liikennesääntöjen ja -merkkien, ajoneuvojen teknisen valvonnan ja veren alkoholipitoisuutta koskevan enimmäisrajan yhdenmukaistamista. - Uutiset
22.9.2011 12.04
Kansalaiset voivat ottaa kantaa liikennepolitiikkaanLiikenne- ja viestintäministeriö on avannut uuden keskustelun Otakantaa.fi-kansalaisfoorumilla. Ministeriö toivoo kansalaisten ajatuksia ja toiveita siitä, mihin suuntaan liikennejärjestelmää ja liikkumista pitäisi kehittää. - Uutiset
27.4.2011 10.56
Työryhmä hahmotteli tienviitat uuden sukupolven yhdyskunta- ja liikennepolitiikalleKestävässä, ihmiskeskeisessä palveluyhteiskunnassa liikenne ja liikkuminen ovat hyvinvoinnin lähteitä. Suomi tarvitsee toiminnoiltaan ketterän liikennejärjestelmän. Viime kädessä sen tekee mahdolliseksi yhteiskunnan läpäisevä digitaalisuus. Liikennerevoluutio-kehitysohjelman ensimmäisen vaiheen lopputuloksena julkaistiin 27. huhtikuuta ajatuskartta hahmottamaan tietä tulevaisuuteen.