Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Kaivoslain lupahakemukseen liitettävien Natura 2000 -arvioinnin ja YVA-selvityksen toimittamisen ajankohtaa koskevaa sääntelyä muutettiin

Laki kaivoslain 32 ja 34 §:n muuttamisesta 578/2019

Kaivoslakia (621/2011) muutettiin siten, että Natura 2000 -arviointi ja ympäristövaikutusten arviointiselostus voidaan malminetsintä-, kaivos- ja kullanhuudontalupaa haettaessa toimittaa etuoikeutta menettämättä vasta lupahakemuksen jättämisen jälkeen.

Kaivoslain kokonaisuudistuksen ja vuonna 2011 voimaan tulleen kaivoslain tavoitteena oli uudistaa kaivoslainsäädäntö siten, että edellytykset kaivostoiminnalle turvataan yhteiskunnallisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla ja samalla turvataan yleiset ja yksityiset edut ottamalla huomioon perusoikeusjärjestelmä. Keskeistä on yleisen edun turvaaminen ja lupaharkintaan sisältyvä ennakollinen valvonta.

Kaivoslain 32 §:n etusijajärjestystä koskevan säännöksen mukaan etuoikeus malminetsintälupaan, kaivoslupaan ja kullanhuuhdontalupaan on sillä, joka on ensimmäisenä hakenut lupaa kaivoslain 34 §:n mukaisesti. Ennen muutosta kaivoslain mukaiseen lupahakemukseen oli tarvittaessa liitettävä selvitys luonnonsuojelulain 65 §:ssä tarkoitetusta arvioinnista (Natura 2000 -arviointi) sekä ympäristövaikutusten arvioinnista annetun lain (252/2017, YVA-laki) mukainen ympäristövaikutusten arviointiselostus (YVA-selostus) ja yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä. Käytännössä näiden asiakirjojen oli siis oltava valmiita jo lupaa haettaessa. Säännös oli ristiriidassa YVA-lain kanssa, jonka mukaan hankkeen ympäristövaikutukset on selvitettävä ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä suunnittelun mahdollisimman varhaisessa vaiheessa,vaihtoehtojen ollessa vielä avoinna, hankkeen muu valmistelu huomioon ottaen. YVA-lain mukaan arvioinnin on kuitenkin oltava käytettävissä hanketta koskevaa lupa-asiaa ratkaistaessa. Kyseinen lainkohta ei siis edellytä, että ympäristövaikutusten arviointi tulisi olla tehtynä hakemusta jätettäessä.

Kaivoslakiin tehdyillä muutoksilla 34 §:n 3 momentin 2 kohdan mukaiset lupahakemuksen liitteet, YVA-selostus, selvitys Natura 2000 -arvioinnista sekä yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä, poistettiin etuoikeusjärjestyssääntelyn piiristä siten, että etuoikeus malminetsintä-, kaivos- ja kullanhuuhdontalupaan voi syntyä, vaikka lupahakemus ei sisällä edellä mainittuja liitteitä. Lain 34 §:n mukaista lupaa koskevaa asiaa ei kuitenkaan voida ratkaista ennen kuin kaikki laissa mainitut lupamenettelyn vaiheet on toteutettu, mikä puolestaan edellyttää, että hakemus täyttää 34 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Muutoksen tarkoituksena oli Natura 2000 -arvioinnilla ja YVA-menettelyllä tavoiteltujen suojelu- ja muiden intressien yhteensovittamisnäkökohtien huomioon ottaminen entistä paremmin ja laadukkaammin. Muutoksella luotiin entistä paremmat edellytykset kyseisten liitteiden laatimiselle ja niiden taustalla olevien tavoitteiden täyttymiselle. Muutoksella ei ollut vaikutusta kaivoslain mukaiseen lupamenettelyyn tai lupaharkintaan. Hakemuksesta tiedottamista ja asianosaisten kuulemista koskevaa sääntelyä ei muutettu.

Muutokset tulivat voimaan 1.5.2019.

Ks. myös hallituksen esitys HE 293/2018 vp.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan kaivoslain (621/2011) 32 §:n 1 momentti ja 34 §:n 2 momentin 6 kohta, sellaisena kuin niistä on 34 §:n 2 momentin 6 kohta laissa 259/2017, sekä
lisätään 32 §:ään uusi 3 momentti, jolloin nykyinen 3 momentti siirtyy 4 momentiksi ja 34 §:ään, sellaisena kuin se on laissa 259/2017, uusi 5 momentti, jolloin nykyinen 5 ja 6 momentti siirtyvät 6 ja 7 momentiksi, seuraavasti:

32 §
Etuoikeusjärjestys

Etuoikeus malminetsintälupaan, kaivoslupaan ja kullanhuuhdontalupaan on sillä, joka on ensimmäisenä hakenut lupaa 34 §:ssä säädetyllä tavalla. Mainitun pykälän 3 momentin 2 kohdassa tarkoitettu selvitys luonnonsuojelulain 65 §:n mukaisesta arvioinnista ja ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain (252/2017) mukaiset arviointiselostus ja yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä voidaan kuitenkin toimittaa kaivosviranomaiselle etuoikeutta menettämättä myös lupahakemuksen jättämisen jälkeen, mutta ennen tämän lain 37 §:ssä tarkoitettua lausuntomenettelyä ja 40 §:n mukaista lupahakemuksesta tiedottamista.


Edellä 2 momentissa tarkoitettu etuoikeus kaivoslupaan säilyy malminetsintäluvan haltijalla myös siinä tapauksessa, että 34 §:n 3 momentin 2 kohdassa tarkoitettu selvitys luonnonsuojelulain 65 §:n mukaisesta arvioinnista sekä ympäristövaikutusten arviointiselostus ja yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä toimitetaan kaivosviranomaiselle vasta malminetsintäluvan raukeamisen tai peruuttamisen jälkeen.


Selostus:

Ennen muutosta lain 34 §:n 3 momentin 2 kohdan mukaan lupahakemukseen oli hakemusta jätettäessä liitettävä tarvittaessa selvitys luonnonsuojelulain (1096/1996) 65 §:ssä tarkoitetusta Natura 2000 -arvioinnista, YVA-lain mukainen ympäristövaikutusten arviointiselostus ja yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä. Tämä merkitsi luvanhakijan kannalta sitä, että näiden asiakirjojen viimeistely oli aloitettava vuosia ennen kaivoslupahakemuksen jättämistä, mistä saattoi olla seurauksena esimerkiksi se, ettei malminetsintäkauden loppuvaiheessa tehtyjä tarkennuksia malmiarvioihin tai uusia löydöksiä enää ehditty sisällyttää arviointeihin. YVA-lain 15 §:n mukaan hankkeen ympäristövaikutukset on selvitettävä ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä suunnittelun mahdollisimman varhaisessa vaiheessa hankkeen muu valmistelu huomioon ottaen. YVA-lain 25 § 2 momentin mukaan viranomainen ei saa myöntää lupaa hankkeen toteuttamiseen ennen kuin se on saanut käyttöönsä arviointiselostuksen ja perustellun päätelmän.

YVA-laki ei kuitenkaan edellytä YVA-selostuksen liittämistä lupahakemukseen, vaan riittävää on, että lupaviranomaisella on selostus käytössään ennen lupapäätöksen tekemistä. Luonnonsuojelulain mukaan tilanteessa, jossa hankkeeseen sovelletaan YVA-laissa tarkoitettua arviointimenettelyä, Natura 2000 -arviointi tehdään tapauksen mukaan arviointimenettelyn yhteydessä. Luonnonsuojelulaki ei edellytä, että Natura-arviointi tulisi olla tehty aikaisemmassa vaiheessa.

Pykälään tehdyillä muutoksilla lupahakemuksen 34 §:n 3 momentin 2 kohdan mukaiset liitteet poistettiin pykälän sääntelyn piiristä, minkä johdosta etuoikeus malminetsintälupaan, kaivoslupaan tai kullanhuuhdontalupaan voi syntyä, vaikka lupahakemus ei sisältäisi näitä liitteitä. Liitteet on kuitenkin toimitettava ennen lupaharkintaa. Kaivosviranomaisen tulee erityisesti huolehtia siitä, että hakemuksesta ei pyydetä lausuntoja eikä lupahakemuksesta tiedoteta, mikäli hakemus ei sisällä 34 §:n mukaisia selvityksiä ja liitteitä. Hakemusmenettelyssä on lisäksi tiedotettava hakijoita YVA-lain arviointimenettelyn ajankohtaa koskevasta säännöksestä, jonka mukaan hankkeen ympäristövaikutukset on selvitettävä suunnittelun mahdollisimman varhaisessa vaiheessa vaihtoehtojen ollessa vielä avoinna.

Pykälään tehty muutos antaa luvanhakijalle mahdollisuuden viimeistellä Natura 2000 -arviointi ja YVA-selostus myös malminetsintäluvan raukeamisen tai peruuttamisen jälkeen sekä mahdollisuuden suorittaa suunnitellut malminetsintätoimet loppuun ennen Natura 2000 -arvioinnin ja YVA-selostuksen toimittamista kaivosviranomaiselle. Natura 2000 -arvioinnissa ja YVA-selostuksessa voidaan tällöin ottaa entistä paremmin huomioon myös malminetsinnän loppuvaiheen tulokset ja mahdolliset tarkennukset aikaisempiin tutkimustuloksiin, jolloin mahdollisen kaivoshankkeen arvioidut kokonaisvaikutukset ympäristölle on mahdollista ennakoida entistä tarkemmin. Samalla on mahdollista rajata kaivostoimintaan kaivosluvalla katettava alue suppeammaksi kuin vähemmän täydellisen tiedon varassa tehdyissä hakemuksissa on mahdollista.

Pykälään tehty muutos mahdollistaa entistä paremmin Natura 2000 -arvioinnilla ja YVA-menettelyllä tavoiteltujen suojelu- ja muiden intressien yhteensovittamisnäkökohtien huomioimisen. Arviointi ja selvitys on kuitenkin tehtävä niin varhaisessa vaiheessa, että vaihtoehdot ovat vielä avoinna. Lisäksi lupamenettelyn aikana kaivosviranomaisen tulee varmistua siitä, että lupamenettelyssä siirrytään lain 37—40 §:n mukaisiin menettelyihin vasta, kun hakemus täyttää 34 §:ssä säädetyt vaatimukset.

34 §
Lupahakemus

Lupahakemuksessa on esitettävä lupaharkinnan kannalta tarpeellinen ja luotettava selvitys:


6) toiminnan ympäristö- ja muista vaikutuksista ottaen huomioon suunniteltujen toimenpiteiden laatu ja laajuus;


Niiltä osin kuin 2 momentin 2 ja 5–7 kohdassa vaaditut selvitykset sisältyvät 3 momentin 2 kohdassa tarkoitettuun selvitykseen luonnonsuojelulain 65 §:n mukaisesta arvioinnista tai ympäristövaikutusten arviointiselostukseen, ei niitä kuitenkaan ole tarpeen esittää malminetsintälupaa, kaivoslupaa tai kullanhuuhdontalupaa koskevassa hakemuksessa. Hakemuksessa tulee tällöin mainita, mitkä 2 momentissa vaadituista selvityksistä sisältyvät 3 momentin 2 kohdassa tarkoitettuihin asiakirjoihin sekä arvio asiakirjojen toimittamisajankohdasta.


Selostus:

Pykälän 2 momentin 6 kohtaa muutettiin siten, että kyseisen kohdan Natura 2000 -arviointia koskevan selvityksen, YVA-selostuksen ja yhteysviranomaisen päätelmän toimittamista koskeva alakohta poistettiin.

Pykälään lisättiin uusi 5 momentti, jonka mukaan hakemuksessa ei ole tarpeen esittää niitä tietoja, jotka sisältyvät jo muutoinkin pykälän 3 momentin 2 kohdassa tarkoitettuun YVA-selostukseen tai selvitykseen luonnonsuojelulain 65 §:ssä tarkoitetusta Natura 2000 -arvioinnista. Hakijan tulee liittää hakemukseen selvitys niistä tiedoista, joita ei esitetä hakemuksessa hakemuksen jättöhetkellä ja jotka sisältyvät myöhemmin hakemukseen liitettävään YVA-selostukseen tai selvitykseen Natura 2000 -arvioinnista.

Mikäli hakemuksessa ei pykälään lisätyn 5 momentin perusteella esitetä pykälän 2 momentin tarkoittamia selvityksiä, hakijan tulee toimittaa lupaviranomaiselle perusteltu arvio 3 momentin 2 kohdassa tarkoitettujen liitteiden, eli YVA-selostuksen ja Natura 2000 -arviosta tehdyn selvityksen antamisajankohdasta. Hakemukseen liitettävän selvityksen ja hakemuksen täydentämistä koskevan aikatauluarvion perusteella kaivosviranomainen voi arvioida lupahakemuksen täydennystarvetta ja asettaa tarvittaessa hallintolain (434/2003) 33 §:n nojalla lupahakemuksen täydentämiselle asianmukaisen määräajan. Hallintolain mukaisesti hakijalle tulee ilmoittaa, ettei määräajan noudattamatta jättäminen estä asian ratkaisemista.

Lupaviranomainen voi ottaa kantaa myös siihen, missä vaiheessa arviointi ja selvitys tulee tehdä, jotta mahdolliset vaihtoehdot ovat avoinna. Muutoksella pyrittiin varmistumaan siitä, että hakemuksissa, joihin ei liitetä hakemuksen jättämishetkellä YVA-selostusta tai selvitystä Natura 2000 -arvioinnista, ei esitetä tietoja, jotka voivat poiketa merkittävästi niistä tiedoista, jotka sisältyvät myöhemmin hakemukseen liitettäväänYVA-selostukseen tai selvitykseen Natura 2000 -arvioinnista.


Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä toukokuuta 2019.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.