Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Romuajoneuvoasetusta päivitetään lyijyn käyttöä koskevien poikkeusten osalta

Valtioneuvoston asetus romuajoneuvoista sekä vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta ajoneuvoissa annetun valtioneuvoston asetuksen liitteen 1 muuttamisesta 276/2018

Romuajoneuvoista annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä (romuajoneuvodirektiivi, 2000/53/EY) säädetään romuajoneuvojen keräykselle ja käsittelylle asetettavista vaatimuksista sekä eräiden vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta ajoneuvoissa. Romuajoneuvodirektiivi on pantu täytäntöön jätelailla (646/2011) ja romuajoneuvoista sekä vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta ajoneuvoissa annetulla valtioneuvoston asetuksella (romuajoneuvoasetus, 123/2015).

Romuajoneuvoasetuksen muutoksella implementoidaan kansallisesti komission direktiivistä johtuvat tarpeelliset muutokset. Romuajoneuvodirektiivissä säädetään muun muassa, että 1.7.2003 jälkeen markkinoille saatettavien ajoneuvojen materiaalit ja osat eivät pääsääntöisesti saa sisältää lyijyä, elohopeaa, kadmiumia eikä kuusiarvoista kromia. Direktiivin liitteessä II luetellaan ajoneuvojen materiaalit ja osat, joihin ei sovelleta kyseisiä käytön rajoituksia. Kyseistä liitettä muutetaan säännöllisesti teknisen ja tieteellisen kehityksen vaatimusten mukaisesti, ja lyijyn käyttöä koskevia poikkeuksia 2c, 3 ja 5 on tarkasteltu uudelleen. Tarkastelun perusteella romuajoneuvodirektiivin liite II on nyt korvattu kokonaan uudella liitteellä.

Muutoksilla ei ole asiasisällöllisesti merkittäviä vaikutuksia.

Asetus tulee voimaan 6.6.2018.

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti muutetaan romuajoneuvoista sekä vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta ajoneuvoissa annetun valtioneuvoston asetuksen (123/2015) liite 1, sellaisena kuin se on asetuksessa 733/2016, seuraavasti:

Liite 1

Materiaalit ja osat, joihin ei sovelleta 4 §:n 1 momentissa säädettyä kieltoa

A. Lyijy seosaineena

Materiaalit ja osat Poikkeuksen soveltamisala ja soveltamisen päättymisaika Merkittävä tai tehtävä muutoin tunnistettaviksi
1a. Työstettäväksi tarkoitettu teräs ja erinä kuumasinkityt teräskomponentit, jonka painosta korkeintaan 0,35 prosenttia on lyijyä
1b. Yhtäjaksoisesti kuumasinkitty teräslevy, jonka painosta korkeintaan 0,35 prosenttia on lyijyä Ennen 1 päivää tammikuuta 2016 tyyppihyväksytyt ajoneuvot ja niiden varaosat
2a. Työstettäväksi tarkoitettu alumiini, jonka painosta korkeintaan 2 prosenttia on lyijyä Varaosat ajoneuvoihin, jotka on saatettu markkinoille ennen 1 päivää heinäkuuta 2005
2b. Alumiini, jonka painosta korkeintaan 1,5 prosenttia on lyijyä Varaosat ajoneuvoihin, jotka on saatettu markkinoille ennen 1 päivää heinäkuuta 2008
2c.a) Työstettäväksi tarkoitetut alumiiniseokset, joiden painosta korkeintaan 0,4 prosenttia on lyijyä 1)
2c.b) Alumiiniseokset, jotka eivät sisälly 2c. a kohtaan ja joiden painosta korkeintaan 0,4 prosenttia on lyijyä1a) 2)
3. Kupariseos, jonka painosta korkeintaan 4 prosenttia on lyijyä 1)
4a. Laakerikuoret ja helat Varaosat ajoneuvoihin, jotka on saatettu markkinoille ennen 1 päivää heinäkuuta 2008
4b. Laakerikuoret ja helat moottoreissa, vaihteistoissa ja ilmastointilaitteiden kompressoreissa Varaosat ajoneuvoihin, jotka on saatettu markkinoille ennen 1 päivää heinäkuuta 2011

Selostus:

Kohta 2c. Tarkastelu osoitti, että lyijyn käyttö on edelleen välttämätöntä poikkeuksen 2c soveltamisalaan kuuluvissa materiaaleissa ja osissa. Lyijyn korvaavia aineita on kuitenkin tulossa markkinoille, ja niiden odotetaan korvaavan ainakin osittain nykyisin lyijyn käyttöä vaativat osat ja materiaalit. Siksi poikkeus 2c jaetaan kahdeksi alakohdaksi. Uusien alakohtien uudelleentarkastelulle on vahvistettu eri päivämäärät: 2c.a kohtaa tarkastellaan uudelleen vuonna 2021 ja 2c.b kohtaa vuonna 2024.

Kohta 3. Tarkastelu osoitti, että lyijyn käyttö on edelleen välttämätöntä poikkeuksen 3 soveltamisalaan kuuluvissa materiaaleissa ja osissa. Mahdollisia korvaavia aineita on olemassa, mutta niitä on kehitettävä edelleen. Sen vuoksi kyseistä poikkeusta tarkastellaan uudelleen vuonna 2021.

B. Lyijy ja lyijy-yhdisteet osissa

Materiaalit ja osat Poikkeuksen soveltamisala ja soveltamisen päättymisaika Merkittävä tai tehtävä muutoin tunnistettaviksi
5a. Lyijy suurjännitejärjestelmien akuissa2a), joita käytetään ainoastaan M1- ja N1-luokan ajoneuvojen käyttövoimana Ennen 1. tammikuuta 2019 tyyppihyväksytyt ajoneuvot ja niiden varaosat X
5b. Lyijy sellaisten akkusovellusten akuissa, jotka eivät sisälly 5a- kohtaan 1) X
6. Tärinänvaimentimet Ennen 1 päivää tammikuuta 2016 tyyppihyväksytytajoneuvot ja niiden varaosat X
7a. Jarruletkuissa, polttoaineletkuissa, ilmanvaihtoletkuissa sekä ajoneuvon alustasovellusten elastomeeri- ja metalliosissa ja moottorikiinnikkeissäkäytettävien elastomeerienvulkanointi- ja stabilointiaineet Varaosat ajoneuvoihin, jotka on saatettu markkinoille ennen 1 päivää heinäkuuta 2005
7b. Jarruletkuissa, polttoaineletkuissa, ilmanvaihtoletkuissa sekä ajoneuvon alustasovellusten elastomeeri- ja metalliosissa ja moottorikiinnikkeissäkäytettävien elastomeerienvulkanointi- ja stabilointiaineet, joiden painosta korkeintaan 0,5 prosenttia on lyijyä Varaosat ajoneuvoihin, jotka on saatettu markkinoille ennen 1 päivää heinäkuuta 2006
7c. Käyttövoimajärjestelmäsovelluksissakäytettävien elastomeerien sidosaineet, joiden painosta korkeintaan 0,5 prosenttia on lyijyä Varaosat ajoneuvoihin, jotka on saatettumarkkinoille ennen 1 päivää heinäkuuta 2009
8a. Lyijy juotteissa, joilla kiinnitetään sähkö- ja elektroniikkakomponentteja elektronisille piirilevyille sekä lyijy aineissa, joita käytetään muiden komponenttien kuin alumiinielektrolyyttikondensaattoreiden liitäntöjen, komponenttien liitäntänastojen ja elektronisten piirilevyjen pintakäsittelyyn Ennen 1 päivää tammikuuta 2016 tyyppihyväksytytajoneuvot ja niiden varaosat 4)
8b. Lyijy sähkösovellusten juotteissa elektronisten piirilevyjen juotoksia ja lasilla olevia juotoksia lukuun ottamatta Ennen 1 päivää tammikuuta 2011 tyyppihyväksytytajoneuvot ja niiden varaosat 4)
8c. Lyijy alumiinielektrolyyttikondensaattoreiden liitäntöjen pintakäsittelyaineissa Ennen 1 päivää tammikuuta 2013 tyyppihyväksytytajoneuvot ja niiden varaosat 4)
8d. Lasilla olevissa juotteissa käytetty lyijyilmamassa-antureissa Ennen 1 päivää tammikuuta 2015 tyyppihyväksytytajoneuvot ja niiden varaosat 4)
8e. Lyijy korkeita sulamislämpötiloja kestävissä juotoksissa (lyijyperustaiset seokset, jotka sisältävät lyijyä vähintään 85 painoprosenttia) 3) 4)
8f. a) Lyijy compliant pin -tyyppisissä nastaliitinjärjestelmissä Ennen 1 päivää tammikuuta 2017 tyyppihyväksytytajoneuvot ja niiden varaosat 4)
8f. b) Lyijy compliant pin -tyyppisissä nastaliitinjärjestelmissä, muualla kuin ajoneuvojen johdinsarjojen liittimien kytkentäalueella 3) 4)
8g. Lyijy juotoksissa, joilla mahdollistetaan toimiva sähköliitos puolijohdepalan ja substraatinvälillä integroitujen piirien kääntösiru-eli flip chip -tekniikassa 3) 4)
8h. Lyijy juotteissa, joilla kiinnitetään lämmönjakajalevyjä lämpönieluun teho-puolijohdeasennelmissa,joiden sirukoko on projektioalaltaanvähintään 1 cm2ja joiden nimellinenvirrantiheys on vähintään 1 A/mm2mikrosirun pinta-alaa kohden Ennen 1 päivää tammikuuta 2016 tyyppihyväksytytajoneuvot ja niiden varaosat 4)
8i. Lyijy lasilla olevissa sähkösovelluksissa lukuun ottamatta juotoksia laminoidussa lasissa Ennen 1 päivää tammikuuta 2016 tyyppihyväksytytajoneuvot ja niiden varaosat 4)
8j. Lyijy laminoidussa lasissa olevissa juotteissa Ennen 1 päivää tammikuuta 2020 tyyppihyväksytytajoneuvot ja niiden varaosat X 4)
9. Venttiilien istukat Ennen 1 päivää heinäkuuta 2003 kehitettyjen moottorityyppien varaosat
10a. Sähkö- ja elektroniikkaosat, jotka sisältävät lyijyä lasissa tai keramiikassa, lasisessa tai keraamisessa matriisiyhdisteessä, lasi-keraamisessa materiaalissa tai lasi-keraamisessa matriisiyhdisteessä. Tämä poikkeus ei koske lyijyn käyttöä:– hehkulamppujen lasissa ja sytytystulppien lasitteessa,– kohdassa 10b, 10c ja 10d lueteltujen osien keraamisissa eristemateriaaleissa. 5) (muissa osissa kuin moottorin pietso-komponenteissa)
10b. Lyijy PZT-pohjaisissa keraamisissaeristemateriaaleissa kondensaattoreissa, jotka ovat osa integroituja piirejä tai erillisiä puolijohteita
10c. Lyijy keraamisissa eristemateriaaleissakondensaattoreissa, joiden nimellisjännite on alle 125 V AC tai 250 V DC Ennen 1 päivää tammikuuta 2016 tyyppihyväksytytajoneuvot ja niiden varaosat
10d. Lyijy keraamisissa eristemateriaaleissakondensaattoreissa, joilla kompensoidaan lämpötilaan liittyviä anturien poikkeamia ultraäänikaikuluotaimissa Ennen 1 päivää tammikuuta 2017 tyyppihyväksytytajoneuvot ja niiden varaosat
11. Pyrotekniset sytyttimet Ennen 1 päivää heinäkuuta 2006 tyyppihyväksytytajoneuvot ja niiden varaosat
12. Lyijyä sisältävät termoelektriset materiaalit ajoneuvojen sähkösovelluksissa, joilla vähennetään CO2 -päästöjä ottamalla talteen pakokaasujen lämpö Ennen 1 päivää tammikuuta 2019 tyyppihyväksytytajoneuvot ja niiden varaosat X

Selostus:

Kohta 5. Tarkastelu osoitti, että poikkeuksen 5 soveltamisalaan kuuluvien muiden materiaalien ja osien tapauksessa lyijyn käyttöä ei edelleenkään voida välttää. Sen vuoksi kyseinen poikkeus on jaettu kahdeksi alakohdaksi. Niille materiaaleille ja osille, joita varten on olemassa vaihtoehtoja, asetetaan poikkeuksen voimassaolon päättymispäiväksi 1.1.2019. Poikkeusta, joka koskee materiaaleja ja osia, joissa lyijyn käyttö on edelleen välttämätöntä, tarkastellaan uudelleen vuonna 2021.

C. Kuudenarvoiset kromit

Materiaalit ja osat Poikkeuksen soveltamisala ja soveltamisen päättymisaika Merkittävä tai tehtävä muutoin tunnistettaviksi
13a. Syöpymistä ehkäisevät pinnoitteet Varaosat ajoneuvoihin, jotka on saatettu markkinoille ennen 1 päivää heinäkuuta 2007
13b. Ajoneuvon alustan mutteripulttiliitosten syöpymistä ehkäisevät pinnoitteet Varaosat ajoneuvoihin, jotka on saatettu markkinoille ennen 1 päivää heinäkuuta 2008
14. Korroosionestoaineena asuntoautojen absorptiojäähdytyskoneidenhiiliteräsjäähdytysjärjestelmissä,joissa sen osuus on korkeintaan0,75 prosenttia jäähdytysnesteen painosta lukuun ottamatta tapauksia, joissa muiden jäähdytysmenetelmien käyttö on mahdollista (esimerkiksi saatavilla markkinoilla käytettäväksi asuntoautoissa) eikä niiden käytöstä aiheudu haitallisia vaikutuksia ympäristölle, terveydelle ja/tai kuluttajien turvallisuudelle X

D. Elohopea

Materiaalit ja osat Poikkeuksen soveltamisala ja soveltamisen päättymisaika Merkittävä tai tehtävä muutoin tunnistettaviksi
15a. Ajovalosovellusten purkauslamput Ennen 1 päivää heinäkuuta 2012 tyyppihyväksytytajoneuvot ja niiden varaosat X
15b. Kojetaulujen näyttövalaisimissa käytettävät loistelamput Ennen 1 päivää heinäkuuta 2012 tyyppihyväksytytajoneuvot ja niiden varaosat X

E. Kadmium

Materiaalit ja osat Poikkeuksen soveltamisala ja soveltamisen päättymisaika Merkittävä tai tehtävä muutoin tunnistettaviksi
16. Sähköajoneuvojen akut Varaosat ajoneuvoihin, jotka on saatettu markkinoille ennen 31 päivää joulukuuta 2008

1) Tätä poikkeusta tarkastellaan uudelleen vuonna 2021.

1a) Sovelletaan alumiiniseoksiin, joihin lyijyä ei ole lisätty tarkoituksellisesti vaan sitä esiintyy kierrätetyn alumiinin käytön vuoksi.

2) Tätä poikkeusta tarkastellaan uudelleen vuonna 2024.

2a) Järjestelmät, joiden jännite on suurempi kuin 75 V DC, siten kuin ne määritellään tietyllä jännitealueella toimivia sähkölaitteita koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä 12 päivänä joulukuuta 2006 annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2006/95/EY (EUVL L 374, 27.12.2006, s. 10).

3) Tätä poikkeusta tarkastellaan uudelleen vuonna 2019.

4) Purkaminen, jos keskimääräinen kynnysarvo 60 grammaa ajoneuvoa kohti ylitetään yhdessä 10a kohdan kanssa. Tätä lauseketta sovellettaessa ei oteta huomioon elektronisia laitteita, joita valmistaja ei ole asentanut tuotantolinjalla.

5) Purkaminen, jos keskimääräinen kynnysarvo 60 grammaa ajoneuvoa kohti ylitetään yhdessä 8a–8j kohdan kanssa. Tätä lauseketta sovellettaessa ei oteta huomioon elektronisia laitteita, joita valmistaja ei ole asentanut tuotantolinjalla.

Huomautukset:

– Homogeenisessa materiaalissa olevan lyijyn, kuudenarvoisen kromin ja elohopean sallittu enimmäispitoisuus on 0,1 painoprosenttia ja kadmiumin 0,01 painoprosenttia.

– Sellaisten ajoneuvojen osien uudelleenkäyttö, jotka jo olivat markkinoilla poikkeuksen päättymispäivänä, sallitaan rajoituksitta.

– Sellaisiin varaosiin, jotka on saatettu markkinoille 1 päivän heinäkuuta 2003 jälkeen ja joita käytetään ajoneuvoihin, jotka on saatettu markkinoille ennen 1 päivää heinäkuuta 2003, ei sovelleta asetuksen 4 §:n 1 momentissa säädettyä kieltoa. Tätä lauseketta ei kuitenkaan sovelleta pyörien tasapainoihin, sähkömoottoreiden hiiliharjoihin eikä jarruhihnoihin.

Selostus:

Liitteen II alaviitteitä 1–2 on muutettu vastaamaan kohtien 2c, 3 ja 5 muutoksia mm. lisäämällä niihin alaviitteet 1a ja 2a. Muutosten johdosta alaviitteiden 3 ja 4 numerointia on muutettu siten, että entinen 3 vastaa 4. alaviitettä ja entinen 4 uutta 5. alaviitettä.


Tämä asetus tulee voimaan 6 päivänä kesäkuuta 2018.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.