Uutisten vuosihakemisto, Eurooppa 2017
- Uutiset
18.12.2017 9.15
Tietosuoja-asetusta koskevat ohjeet läpinäkyvyydestä ja suostumuksesta julkaistuEU:n tietosuojaviranomaisista koostuva WP29-työryhmä on julkaissut uusia EU:n yleistä tietosuoja-asetusta koskevia ohjeita. Ohjeet käsittelevät läpinäkyvyyden toteuttamista henkilötietojen käsittelyssä, suostumusta henkilötietojen käsittelyn perusteena sekä kansainvälisiä tietojen siirtoja. - Uutiset
15.12.2017 14.30
EU:ssa sopu maankäyttösektorin (LULUCF) sisällyttämisestä 2030-ilmastotavoitteisiinEU:n jäsenmaat, komissio ja parlamentti pääsivät kolmikantaneuvotteluissaan 14. joulukuuta alustavaan sopuun EU:n LULUCF-asetuksesta eli siitä, miten hiilinielut ja metsien ja maankäytöstä aiheutuvat päästöt otetaan huomioon EU:n ilmastotavoitteissa vuoteen 2030 saakka. - Uutiset
15.12.2017 13.30
Uusi laki helpottamaan matkailulle ja maataloudelle tärkeää kausityötäKausityön tekemistä ja yrityksen sisällä EU-maasta toiseen siirtyvien työntekijöiden liikkuvuutta helpotetaan uudella lainsäädännöllä. Tasavallan presidentti vahvisti kausityölain ja yritysten sisällä valtiosta toiseen siirtyviä johtajia, asiantuntijoita ja harjoittelijoita koskevan ICT-lain torstaina 14. joulukuuta. Molemmat lait ovat uusia. Tähän asti kaikki keskeiset maahanmuuttosäännökset on koottu ulkomaalaislakiin. Lait tulevat voimaan 1. tammikuuta 2018. - Uutiset
15.12.2017 12.30
Yhteinen julistus EU:n lainsäädännön päätavoitteista vuosille 2018–2019Euroopan komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker allekirjoittai torstaina (14.12.) yhteisen julistuksen EU:n lainsäädännön päätavoitteista vuosille 2018–2019 yhdessä Euroopan parlamentin puhemiehen Antonio Tajanin ja neuvoston kiertävää puheenjohtajuutta hoitavan Viron pääministerin Jüri Ratasin kanssa. Julistuksessa esitetään 31 uutta komission lainsäädäntöehdotusta, jotka Euroopan parlamentti ja neuvosto käsittelevät ensisijaisina hyväksymisprosessissa tai joiden käsittelyssä aiotaan edetä huomattavan nopeasti ennen vuonna 2019 järjestettäviä Euroopan parlamentin vaaleja. - Uutiset
15.12.2017 11.30
Prof. Seppo Koskinen: KKO:2017:86 – Vähäisesti työtä tekevät osa-aikaiset ja yhteistoiminnasta yrityksissä annetun lain soveltamisalaTyön pilkkoutuminen ja osa-aikaistuminen aiheuttavat ongelmia arvioitaessa tiettyyn työntekijämäärään soveltamisalansa puolesta sidottuja lakeja. Tässä korkeimman oikeuden tuomiossa arvioitavana oli laki yhteistoiminnasta yrityksissä. Osa-aikaisia ei ilman asiallista syytä voida kohdella toisin kuin kokoaikaisia työntekijöitä. Tämä sääntö vaikuttaa myös arvioitaessa heidän laskemistaan yhteistoimintalain soveltamisen edellytyksenä olevaan työntekijöiden vähimmäismäärään. Tuomiossa korkeimman oikeuden enemmistö katsoi, että kun tarroitustyöntekijät ovat tehneet tarroitustyötä, joka vastaa yhden osa-aikaisen työntekijän työsuoritusta, heidät on perusteltua laskea yhdeksi työntekijäksi yhteistoimintalain soveltamista harkittaessa. Vähemmistöön jäänyt oikeusneuvos sen sijaan katsoi, että kun pullotarroitustyössä on ollut keskimäärin neljä osa-aikaista työntekijää, nämä kaikki tuli huomioida harkittaessa kyseisen lain soveltamista. - Uutiset
15.12.2017 10.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu riitauttamattomia vaatimuksia koskevasta eurooppalaisesta täytäntöönpanoperusteestaTuomioon, joka ei koske riitauttamatonta vaatimusta, sisältyvää täytäntöönpanokelpoista ratkaisua tuomioistuinmenettelyyn liittyvien kustannusten määrästä ei voida vahvistaa eurooppalaiseksi täytäntöönpanoperusteeksi. - Uutiset
14.12.2017 8.00
Euroopan parlamentti vaatii laajoja uudistuksia verorikosten kitkemiseksiEuroopan parlamentin rahanpesua, veronkiertoa ja veropetoksia käsittelevä tutkintavaliokunta (PANA) on esittänyt kaikkiaan 211 suositusta veronkierron kitkemiseksi. Suosituksissa vaaditaan mm. rekisteriä omaisuudenhoitajille, tehokasta väärinkäytösten paljastajien suojelua ja sääntöjä välittäjille. Valiokunnan loppuraportti ja suositukset toimitetaan neuvostolle ja komissiolle käsiteltäväksi. - Uutiset
13.12.2017 15.42
Julkisasiamieheltä ratkaisuehdotus suomalaisessa hankinta-asiassa - maatalouden neuvontapalvelujen tarjoajien valintajärjestelmäJulkisasimies esittää, että julkisia rakennusurakoita sekä julkisia tavara- ja palveluhankintoja koskevien sopimusten tekomenettelyjen yhteensovittamisesta annetun direktiivin 2004/18/EY 1 artiklan 2 kohdan a alakohtaa on tulkittava siten, että pääasiassa kyseessä olevan kaltainen maatalouden neuvontapalvelujen tarjoajien valintajärjestelmä, jossa julkinen elin hyväksyy kaikki talouden toimijat, jotka täyttävät soveltuvuutta koskevat edellytykset ja suorittavat hyväksyttävästi tentin, antamatta kilpailuolosuhteissa yhdelle tai useammalle kyseisistä neuvojista yksinoikeudella tehtäväksi palvelun suorittamista, ei ole kyseisessä direktiivissä tarkoitettu julkista hankintaa koskeva sopimus. Tältä kannalta on merkityksetöntä, että järjestelmä on voimassa rajoitetun ajan, jonka aikana siihen ei oteta mukaan uusia tarjoajia. - Uutiset
13.12.2017 14.21
Uusi delegoitujen EU-säädösten rekisteri avattuVerkossa avattu uusi rekisteri helpottaa delegoituina säädöksinä annettujen EU:n päätösten löytämistä ja niiden käsittelyvaiheiden seuraamista. Käyttäjät voivat tehdä rekisteristä hakuja ja seurata delegoitujen säädösten käsittelyn etenemistä komission suunnitteluvaiheessa laatimasta luonnoksesta aina Euroopan unionin virallisessa lehdessä julkaistavaan lopulliseen säädökseen. Rekisteri antaa tietoja myös delegoituihin säädöksiin liittyvän menettelyn vaiheista parlamentissa ja neuvostossa sekä tällaisten säädösten valmisteluun osallistuvien komission asiantuntijaryhmien työstä. - Uutiset
13.12.2017 9.02
KHO: Asiakkaan valinnanvapaus on hallinto-oikeudellisesti ongelmallinenKorkein hallinto-oikeus pitää hallituksen esitysluonnosta laiksi asiakkaan valinnanvapaudesta sosiaali- ja terveydenhuollossa ongelmallisena. - Uutiset
12.12.2017 11.30
Professori (ma.) Pekka Nykänen: Unionin tuomioistuin piti liiketoimintasiirron yhteydessä maksuunpantua exit-veroa EU-oikeuden vastaisena – C-292/16, A OySuomalaisen yhtiön toisessa EU-valtiossa sijaitseva kiinteä toimipaikka voi siirtyä yritysjärjestelyn yhteydessä toisessa EU-valtiossa asuvalle yhtiölle. Tällaisessa tilanteessa kiinteän toimipaikan realisoitumattomat arvonnousut ja varaukset luetaan EVL 52e.3 §:n perusteella kiinteän toimipaikan luovuttavan yhtiön tuloksi. Unionin tuomioistuin katsoi aiemman tulkintalinjan mukaisesti, että kyseinen säännös on sijoittautumisvapauden vastainen. Suomen exit-verosäännökset kaipaavat pikaista remonttia, jotta niillä olisi merkitystä Suomen verotusvallan turvaajina. - Uutiset
11.12.2017 11.00
Verohallinnon ohje Suomen ja Yhdysvaltain välistä verotietojen vaihtoa koskevan FATCA-sopimuksen soveltamiseksiVerohalllinnon uusi ohje on tulkinta- ja soveltamisohje VML 17 a §:lle ja sen 2 momentin perusteella tehdylle Verohallinnon päätökselle (A38/200/2015). Uudessa ohjeessa Verohallinto siis ohjeistaa Suomen ja Yhdysvaltain välisen FATCA-sopimuksen soveltamista Suomessa. - Uutiset
11.12.2017 8.34
Uusi ohje: Ahvenanmaan veroraja arvonlisäverotuksessaAhvenanmaata koskevista poikkeuksista arvonlisäverolain säännöksiin säädetään erillisessä laissa: laki Ahvenanmaan maakuntaa koskevista poikkeuksista arvonlisävero- ja valmisteverolainsäädäntöön (1266/1996). Veroahllinnon ohjeessa käsitellään pääasiassa näitä erillislaissa säädettyjä poikkeuksia arvonlisäverolakiin. - Uutiset
8.12.2017 13.15
Komissio lopettaa rikkomusmenettelyjen ja valitusten käsittelyn rahapelien alallaEU-lainsäädännön strategisempaa täytäntöönpanoa koskevan poliittisen sitoumuksensa mukaisesti Euroopan komissio on päättänyt lopettaa rikkomusmenettelyjen ja valitusten käsittelyn rahapelien alalla. Komissio katsoo, että rahapelialan valitukset voidaan käsitellä tehokkaammin kansallisissa tuomioistuimissa. - Uutiset
8.12.2017 12.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu ylellisyyskosmetiikan valikoivista jakelujärjestelmistäLuksustuotteiden toimittaja voi kieltää valtuutetut jakelijansa myymästä näitä tavaroita kolmannen osapuolen Internet-alustalle (Amazon). Tällainen kielto on tarkoituksenmukainen eikä periaatteessa ylitä sitä, mikä on välttämätöntä tavaroiden ylellisen kuvan säilyttämiseksi. - Uutiset
8.12.2017 11.42
KKO:n ratkaisu teleliittymien käyttäjien ja tilaajien yhteystietojen luovuttamisesta kun elokuvateoksia oli tekijänoikeuden haltijan suostumuksetta jaeltu BitTorrent-vertaisverkossaElokuvateoksia oli tekijänoikeuden haltijan suostumuksetta saatettu yleisön saataviin BitTorrent-vertaisverkossa. Elokuvateosten Suomen tekijänoikeuksien haltija pyysi MAO:tta tekijänoikeuslain 60 a §:n nojalla määräämään sille luovutettavaksi teleyrityksen teleliittymien käyttäjien ja tilaajien yhteystietoja hakemuksessa yksilöidyiltä ajankohdilta tekijänoikeusloukkausten selvittämiseksi ja vaatimusten kohdistamiseksi. Hakemuksessa ei yksilöity, mitä teleyrityksen tietoyhteiskuntakaaren perusteella säilyttämiä tietoja pyyntö koski. MAO määräsi teleyrityksen antamaan vaaditut tiedot. Korkeimman oikeuden ratkaisusta ilmenevillä perusteilla katsottiin, että luovutettavien tietojen ulkopuolelle tuli rajata ne yhteystiedot, joita teleyritys säilytti pelkästään viranomaisia varten tietoyhteiskuntakaaren 157 §:n nojalla. Kysymys myös prekluusiosta Korkeimmassa oikeudessa. - Uutiset
8.12.2017 11.27
KKO:n ratkaisu ulkomaanliikenteen väylämaksuja koskevassa asiassaVäylämaksulakien 1028/1980 ja 708/2002 mukaan ulkomaanliikenteen aluksilta perittävät väylämaksut olivat määräytyneet eri perustein kuin kotimaanliikenteen väylämaksut. Varustamoyhtiöt vaativat 30.12.2010 vireille panemallaan kanteella valtiolta perusteettoman edun palautusta tai vahingonkorvausta sillä perusteella, että ne olivat maksaneet vuosilta 2001 - 2004 ulkomaanliikenteen väylämaksuja, jotka olivat EU-oikeuden vastaisesti olleet suurempia kuin kotimaanliikenteestä perityt maksut. Perusteettoman edun palauttamista koskevan vaatimuksen osalta kanne jätettiin tutkimatta yleisen tuomioistuimen toimivaltaan kuulumattomana. Korkeimman oikeuden ratkaisusta ilmenevillä perusteilla katsottiin, että vahingonkorvaussaatavat olivat vanhentuneet, koska vanhentumisaika oli kunkin väylämaksun osalta alkanut siitä, kun yhtiöt olivat saaneet tiedon päätöksestä, jolla kyseinen maksu oli määrätty. - Uutiset
8.12.2017 8.29
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu vankeusrangaistukseen tuomitun pitkään maassa oleskelleen kolmannen maan kansalaisen karkottamisestaKarkottamispäätöstä ei voida tehdä pitkään oleskelleesta kolmannen valtion kansalaisesta pelkästään sillä perusteella, että hänet on tuomittu yli vuoden pituiseen vapausrangaistukseen. - Uutiset
7.12.2017 14.04
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu kommandiittiyhtiömuotoisen (SCS) kiinteistösijoitustoiminnan verottamisestaHakemuksen perusteella luxemburgilaisen SCS:n (société en Commandite Simple) tarkoituksena oli harjoittaa yksinomaan yhden osuudenomistajan kiinteistösijoitustoimintaa. Siten kyse oli muusta kuin aidosta yhteissijoittamisesta kiinteistöihin sekä kiinteistöarvopapereihin. KVL katsoi, että hakemuksessa kuvattu kiinteistösijoittamista harjoittava kommandiittiyhtiömuotoinen SCS vastasi lähinnä suomalaista kommandiittiyhtiötä eikä suomalaista erikoissijoitusrahastoa. SCS katsottiin Suomen verotuksessa TVL 4 §:n sekä 16 §:n perusteella läpivirtaavaksi ja sen saama tulo verotettiin SCS:n osuudenomistajien tulona. Tilanteessa ei ollut kyse SEUT 49 tai 63 artiklan vapauksien rajoituksesta. (Ei lainvoim. 7.11.2017) - Uutiset
7.12.2017 13.50
Keskusverolautakunnan äänestysratkaisu SICAV-yhtiöstä saadun osinkotulon verottamisestaKoska hakemuksessa kuvattua luxemburgilaista SICAV:ia verotettiin samalla tavalla kuin suomalaista osakeyhtiömuotoista yhteissijoitusyritystä, ei tilanteessa asetettu ulkomaista SICAV:ia erilaiseen asemaan kotimaisiin toimijoihin nähden. KVL katsoi, että hakemuksessa kuvatussa tilanteessa sijoitusrahastodirektiivin mukaisen luxemburgilaisen SICAV:n jakamaa osinkotuloa oli pidettävä osinkona myös Suomessa tapahtuvassa verotuksessa, ja saatu osinko oli TVL 33 c §:n 3 momentin mukaisesti kokonaan veronalaista ansiotuloa. Ks. EUT:n ennakkoratkaisu asiassa C-480/19, E sekä KHO:2021:90: luxemburgilaisen SICAV-rahaston jakamaa tuloa oli pidettävä tuloverolain 32 §:n mukaisena pääomatulona.