Turvapaikka
- Uutiset
1.9.2016 16.00
Yksityisille avustajille asiakohtaiset palkkiot turvapaikka-asioissaYksityiselle avustajalle maksettavien palkkioiden määrät kansainvälistä suojelua koskevassa oikeusapuasiassa vahvistettiin 1. syyskuuta annetulla valtioneuvoston asetuksella. Asetus tulee voimaan 15. syyskuuta 2016 ja sitä sovelletaan voimaantulon jälkeen vireille tulleisiin asioihin. Turvapaikka-asioita koskevat uudet palkkiot perustuvat syyskuun alussa voimaan tulleeseen oikeusapulain muutokseen. Sen myötä kansainvälistä suojelua koskevassa asiassa yksityiselle avustajalle vahvistetaan kohtuullinen asiakohtainen palkkio ja nykyisestä tuntiperusteisesta laskutuksesta luovutaan. - Uutiset
24.8.2016 10.22
EIT:n suuri jaosto: Perheen käännyttäminen Ruotsista Irakiin johtaisi EIS 3 artiklan loukkaukseenEIT:n suuri jaosto katsoi tiistaina (23.8.) antamassaan tuomiossa, että Irakista Ruotsiin tulleella pariskunnalla ja heidän pojallaan olisi todellinen riski joutua kidutuksen, epäinhimillisen tai muun halventavan kohtelun kohteeksi, mikäli heidät käännytettäisiin takaisin Irakiin. - Uutiset
18.8.2016 10.10
Maahanmuuttovirasto: Käännytyspäätösten taustalla laki, lainsäätäjän tahto ja tuomioistuinten vahvistama oikeuskäytäntöJulkisuudessa on kuohuttanut nigerialaisten ihmiskaupan uhrien käännyttäminen Italiaan ja kotimaahansa Nigeriaan. On ymmärrettävää, että käännytettyjen ihmisten kohtalo herättää tunteita ja heidän nähdään olevan avun tarpeessa. Maahanmuuttoviraston ratkaisukäytäntö pohjautuu tässäkin asiassa voimassaolevaan ulkomaalaislakiin ja hallintotuomioistuinten vahvistamaan oikeuskäytäntöön, virasto tiedottaa. - Uutiset
1.8.2016 12.25
Hovioikeus ei palauttanut isänsä kanssa luvattomasti Suomeen tuotua ja pakolaisaseman saanutta lasta äitinsä luokse Valko-Venäjälle - palauttaminen olisi voinut saattaa lapsen ruumiillisille tai henkisille vaurioille alttiiksi taikka muutoin kestämättömään tilanteeseenHO katsoi, että vuonna 2010 syntyneen lapsen poisvieminen Valko-Venäjältä oli ollut luvatonta huoltolain 32 §:n tarkoittamalla tavalla. HO:ssa oli kysymys siitä, voitiinko lapsen palauttamista koskeva hakemus kuitenkin hylätä lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain 34 §:n 1 momentin 2 kohdan nojalla, koska oli vakava vaara, että palauttaminen saattaisi lapsen alttiiksi ruumiillisille tai henkisille vaurioille taikka että lapsi muutoin joutuisi sietämättömiin olosuhteisiin. Äidin hakemus lapsen palauttamisesta hylättiin. (Vailla lainvoimaa 1.8.2016) - Uutiset
13.7.2016 11.12
KHO:n ratkaisu turvapaikka-asiassaAsianosaiset olivat esittäneet Italiassa kokemaansa turvattomuuteen ja etenkin Italiassa kansainvälistä suojelua saaneiden henkilöiden heikkoihin yleisiin olosuhteisiin liittyviä perusteita palautuskiellon soveltamiselle. Molemmille vanhemmille oli Italiassa myönnetty toissijainen suojeluasema. Se takasi heille siellä määritelmädirektiivin mukaiset oikeudet, joihin kuului oikeus turvautua Italian julkisiin palveluihin. Heidän asemansa ei ollut verrattavissa ensimmäisen kerran Euroopan unionin alueelle tuleviin turvapaikanhakijoihin. Pelkästään se seikka, että heidän taloudellinen asemansa tai sosiaaliset elinolosuhteensa saattoivat Suomeen verrattuna merkittävästikin heikentyä, ei ollut riittävä peruste sille, että heidän voitaisiin katsoa altistuvan epäinhimilliselle kohtelulle Italiassa. Asiassa ei ollut heidän yksilölliseen tilanteeseensa tai lapsen etuun liittyviä seikkoja, joiden vuoksi heidän palauttamisensa Italiaan muodostuisi palautuskiellon vastaiseksi. Maahanmuuttovirasto oli voinut hylätä hakemukset ilmeisen perusteettomina. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja Maahanmuuttoviraston päätöksen lopputulos saatettiin voimaan. - Uutiset
8.7.2016 15.13
Työryhmä valmistelemaan turvapaikkavalitusten hajauttamista nykyistä useampaan hallinto-oikeuteenOikeusministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan ulkomaalaislaissa Helsingin hallinto-oikeuteen keskitettyjen valitusasioiden hajauttamista lisäksi kolmeen muuhun hallinto-oikeuteen. Hankkeen taustalla on turvapaikanhakijoiden määrän merkittävä lisääntyminen syksyllä 2015. - Uutiset
1.7.2016 8.00
Perheenyhdistämisen tiukennukset voimaan 1. heinäkuuta – säännökset eivät sisällä kiinteitä euromääräisiä toimeentulorajojaPerheenyhdistämisen ehtoja tiukennetaan EU-direktiivin mukaisesti. Jatkossa kansainvälistä tai tilapäistä suojelua saavan henkilön perheenyhdistämisen edellytyksenä on riittävä toimeentulo. Kansainvälistä suojelua hakeneelle voidaan antaa esimerkiksi turvapaikka tai oleskelulupa toissijaisen suojelun perusteella. Tasavallan presidentti vahvisti valtioneuvoston esittämät ulkomaalaislain muutokset 29. kesäkuuta ja ne tulivat voimaan 1. heinäkuuta 2016. - Uutiset
10.5.2016 15.54
Työryhmä ehdottaa turvapaikkavalitusten käsittelyn hajauttamista useampaan hallinto-oikeuteenOikeusministeriön asettama työryhmä on selvittänyt turvapaikkavalitusten hajauttamista eri hallinto-oikeuksiin. Työryhmä puoltaa turvapaikkavalitusten käsittelyn hajauttamista. Nykyisin kaikki turvapaikkapäätöksiä koskevat valitukset käsitellään keskitetysti Helsingin hallinto-oikeudessa. Työryhmän mielestä näitä valituksia voitaisiin vastaisuudessa osoittaa Helsingin hallinto-oikeuden lisäksi käsiteltäviksi kahdessa tai kolmessa hallinto-oikeudessa. Työryhmän mietintö lähetetään nyt lausuntokierrokselle. - Uutiset
10.5.2016 8.01
Maahanmuuttovirasto: Humanitaarista suojelua ei myönnetä enää 16.5.2016 alkaen – jatko-oleskeluluvalle oltava muu perusteSuomi on voinut myöntää turvapaikanhakijalle humanitaarista suojelua, jos turvapaikan tai toissijaisen suojelun edellytykset eivät täyty. 16. toukokuuta 2016 alkaen tuo kansainvälisen suojelun tyyppi poistuu ulkomaalaislain muutoksen myötä. Tämä tarkoittaa sitä, että 16.5.2016 tai sen jälkeen ei voida myöntää enää oleskelulupaa humanitaarisen suojelun perusteella. - Uutiset
8.4.2016 12.03
Hallitus esittää perheenyhdistämisen edellytyksiin tiukennuksiaPerheenyhdistämisen edellytyksiin esitetään tiukennuksia EU-direktiivin mukaisesti. Jatkossa kansainvälistä tai tilapäistä suojelua saavan henkilön perheenyhdistämisen edellytyksenä olisi riittävä toimeentulo. Kansainvälistä suojelua hakeneelle voidaan antaa esimerkiksi turvapaikka tai oleskelulupa toissijaisen suojelun perusteella. - Uutiset
5.2.2016 12.04
Hallitus esittää muutoksia kansainvälisen suojelun perusteella myönnettäviin oleskelulupaperusteisiin – myös käsittelymaksujen perimistä tehostetaanKansainvälisen suojelun antamisen edellytyksiä tarkennetaan. Ulkomaalaislakia muutettaisiin siten, että jatkossa kansainvälistä suojelua saisi vain hakija, joka täyttää kansainväliseen ja Euroopan unionin lainsäädäntöön perustuvat edellytykset. Erillisestä kansallisesta humanitaarisen suojelun perusteella myönnettävästä oleskeluluvasta luovutaan. Muutoksella ei ole vaikutusta Suomea sitoviin kansainvälisiin velvoitteisiin. - Uutiset
27.1.2016 15.51
Perheenyhdistämisen edellytykset tiukentuvat myös Suomessa – luonnos hallituksen esitykseksi lausunnoilleSisäministeriössä valmistellaan ulkomaalaislain muutosta, jonka tavoitteena on tiukentaa perheenyhdistämisen edellytyksiä EU:n perheenyhdistämisdirektiivin mukaisesti. Luonnos hallituksen esitykseksi lähti lausunnoille 27. tammikuuta. Jatkossa sekä kansainvälistä suojelua saavilta että Suomen kansalaisilta edellytettäisiin turvattua toimeentuloa ennen kuin perheenyhdistämishakemus voitaisiin hyväksyä. Toimeentulovaatimus voidaan ottaa käyttöön nopeassa aikataulussa, koska se ei vaadi hallinnollisia muutoksia. EU-direktiivi mahdollistaa myös muita lisäedellytyksiä, mutta niiden käyttöönotto kestäisi pitempään. - Uutiset
18.1.2016 10.00
Yli 90 prosenttia Venäjän kautta tulleista turvapaikanhakijoista on saanut kielteisen päätöksen – turvapaikkaa ei saa köyhyyden vuoksiLoppuvuoden 2015 aikana Venäjältä Suomeen tulleille turvapaikanhakijoille on tehty pääosin kielteisiä turvapaikkapäätöksiä. Kielteisen päätöksen on saanut yli 90 prosenttia hakijoista. Päätös on tehty 105 itärajan yli tulleelle turvapaikanhakijalle, joista 82 hakijalle on tehty päätös ilmeisen perusteettomana ja 13 on saanut kielteisen päätöksen, koska perusteita kansainvälisen suojelun myöntämiselle ei ole ollut. - Uutiset
8.12.2015 12.17
Hallituksen turvapaikkapoliittinen toimenpideohjelma julkistettiinHallitus julkisti turvapaikkapoliittisen toimenpideohjelmansa tiistaina 8. joulukuuta. Suomen tavoitteena on lyhyellä aikavälillä katkaista turvapaikanhakijoiden hallitsematon virta maahan ja saada turvapaikkakustannukset hallintaan sekä kotouttaa tehokkaasti turvapaikan saaneet. Lisäksi Suomi tehostaa turvapaikka- ja palautusprosessejaan sekä pyrkii vaikuttamaan siihen, että EU:n ulkorajavalvonta paranee. - Uutiset
24.9.2015 14.27
Perheenyhdistämisen kriteerejä tiukennetaan EU-direktiivin mukaisestiSisäministeriö on asettanut lainsäädäntöhankkeen perheenyhdistämisen kriteerien tarkentamiseksi EU:n perheenyhdistämisdirektiivin mukaisesti. Hankkeessa selvitetään muun muassa keinoja laajentaa toimeentuloedellytyksen soveltamista sekä kotouttamis- ja asuntoedellytysten käyttöönottoa perheenyhdistämisen edellytyksenä. - Uutiset
24.9.2015 8.03
Tietoa kunnille turvapaikanhakijoiden vastaanotostaVuonna 2016 kuntiin muuttaa vähintään 10 000 maahanmuuttajaa. Luku on moninkertainen aiempiin vuosiin verrattuna, mikä johtuu turvapaikanhakijoiden määrän kasvusta. Kuntien on hyvä jo nyt varautua maahanmuuttajien lisääntyvään kuntapaikkojen tarpeeseen. Näin toteavat työ- ja elinkeinoministeriö, sisäministeriö ja Kuntaliitto kunnille lähettämässään kirjeessä. - Uutiset
21.9.2015 8.33
Suomen linja tiukentuu turvapaikka-asioissa – usein kysyttyjä kysymyksiä maahanmuuttajistaSuomen linja turvapaikanhakijoiden kasvavan määrän hoitamisessa muuttuu. Torstaina 17. syyskuuta valtioneuvosto päätti järjestelykeskuksen perustamisesta ja perjantaina ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta käsitteli asiaa. Tilanteen kehittymistä on seurattu tarkkaan ja valmiutta Pohjois-Suomessa on tehostettu. - Uutiset
14.9.2015 7.02
Tuomas Ojanen ja Juha Lavapuro perustuslakiblogissa: Hallituksen maahanmuuttopoliittisissa toimenpiteissä ylitsepääsemättömiä perustuslakiongelmiaEi voi olla mitenkään kestävää, että hallitus tuottaa liki päivittäin julkisuuteen uusia ehdotelmia ja linjanvetoja, jotka heti perään osoitetaan julkisuudessa vakavalla tavalla ongelmallisiksi joko Suomen kansainvälisoikeudellisten velvoitteiden tai perustuslain kannalta. Askelmerkeissä ei ole mitään mieltä, jos niistä ei seuraa kuin kompurointia. Julkistetut maahanmuuttopoliittiset toimenpiteet ovat luku sinänsä. Niihin liittyvät perustuslailliset ongelmat ovat jo niin ilmeisiä, että hallituksen kykyä tai tahtoa lukea ja ymmärtää perustuslakia voi hyvällä syyllä epäillä, valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen ja julkisoikeuden apulaisprofessori Juha Lavapuro kirjoittavat perustuslakiblogissa. - Uutiset
8.9.2015 12.10
KHO: Vaikka kolmannen valtion kansalaisella oli oleskelupa Italiassa, turvapaikkahakemus kansainvälisestä suojelusta suhteessa Italiaan tuli tutkia SuomessaKysymys ei ollut vastuunmäärittämisasetuksessa tarkoitetusta turvapaikkahakemuksesta. Turvapaikkahakemuksen käsittelystä vastuussa oleva valtio ei näin ollen määräytynyt mainitun asetuksen mukaisesti eikä hakemusta voitu jättää Suomessa tutkimatta ulkomaalaislain 103 §:n 1 momentin 2 kohdan nojalla. Kun lisäksi otettiin huomioon, että turvapaikkaperusteeksi oli esitetty Italiassa koetut oikeudenloukkaukset, hakemusta ei voitu jättää tutkimatta sillä perusteella, että se olisi voitu käsitellä Italiassa. Hakemus tuli edellä lausuttu huomioon ottaen tutkia Suomessa. - Uutiset
7.9.2015 9.00
Maahanmuuttoviraston ohjeistus turvapaikanhakijoiden kotimajoittajilleMaahanmuuttovirastolta on kysytty paljon mahdollisuudesta majoittaa turvapaikanhakijoita yksityisten ihmisten koteihin. Laki ei estä turvapaikanhakijan majoittamista ja jo tällä hetkellä osa hakijoista saattaa asua tuttavan tai sukulaisen luona. Kotimajoittaminen voi parhaimmillaan edistää suomen kielen ja suomalaisen kulttuurin oppimista ja ennaltaehkäistä monia mahdollisia sopeutumisongelmia. Maahanmuuttovirasto pyytää kuitenkin yksityismajoittajia huomioimaan tietyt asiat.