Poliisi
- Uutiset
27.2.2023 15.15
Poliisi sähköisestä rikosprosessista: Selvitysryhmä luovutti esityksensä Vitja-hankkeestaPoliisihallituksen asettaman selvitysryhmän esitykset Vitja-hankkeesta ovat valmistuneet. Vaihtoehtoina on esitetty kolmea mallia, joiden aikataulut ja kustannukset on myös arvioitu. Selvityksen ja työryhmän esityksen pohjalta päätetään jatkotoimista.
- Selvitys on rehellinen, avoin ja tasapuolinen punnitessaan vaihtoehtoja, Poliisin informaatioteknologiakeskuksen päällikkö Marko Manninen arvioi selvitystä. - Uutiset
23.2.2023 12.35
Poliisikoulutukseen hakijoiden soveltuvuutta arvioidaan jatkossa enemmän kokonaisuutenaPolamk päivittää poliisikoulutuksen valintaperusteita soveltuvuuden arvioinnin ja fyysisen testin osalta. Koulu haluaa varmistaa, että valintakokeissa hyvin menestyneet hakijat pääsevät koulutukseen. Aiemmin on voinut käydä niin, että kokonaisuudessaan hyvin suoriutunut hakija on saattanut jäädä valitsematta koulutukseen, jos hän on saanut yhden pisteen liian vähän esimerkiksi haastattelusta. - Uutiset
15.2.2023 11.25
Käsi kollegan reidelle poliisiautossa - hovioikeuskin tuomitsi poliisin seksuaalisesta ahdistelusta ja virkavelvollisuuden rikkomisesta yhteiseen 30 päiväsakon rangaistukseen ja korvauksiinHovioikeuskin katsoi, että vastaaja oli istuessaan A:n kanssa autossa laittanut oikean kätensä A:n vasemmalle reidelle ja ryhtynyt sivelemään sitä. A oli itse joutunut irrottamaan vastaajan otteen reidestään. Vastaaja oli kerrotun teon tehdessään virkamiehenä virkaansa toimittaessaan rikkonut virkatoiminnassa noudatettaviin säännöksiin ja määräyksiin perustuvaa virkavelvollisuuttaan tavalla, joka ei ollut ollut vähäinen. Vastaaja ja Suomen valtio velvoitettiin yhteisvastuullisesti korvaamaan A:lle henkisestä kärsimyksestä 600 euroa ja tilapäisestä haitasta 1.500 euroa viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 15.2.2023) - Uutiset
9.2.2023 13.01
Apulaisoikeuskansleri: Rahankeräyslupahakemusten käsittelyn priorisointi - Uutiset
1.2.2023 11.35
Rikoskomisario teki päätöksen olla toimittamatta esitutkintaa asiassa, jossa oli kyse rikosilmoituksesta eräästä saman poliisilaitoksen poliisimiehestä - oikeusasiamies piti myös poliisilakimiehen menettelyä virheellisenäOA totesi, että päätökset kuuluvat syyttäjälle. Asiassa todetun perusteella OA piti myös poliisilakimies B:n menettelyä virheellisenä. Hänen A:lle esittämät näkemykset eivät olleet olleet oikeudellisesti kestäviä. Sinänsä B:n menettely ei poistanut A:n vastuuta tämän tekemästä päätöksestä. OA saattoi vastaisen varalle rikoskomisario A:n tietoon käsityksensä hänen esitutkintalain vastaisesta menettelystään. Lisäksi OA kiinnitti poliisilakimies B:n huomiota hänen virheelliseen menettelyynsä. Vielä OA kiinnitti poliisilaitoksen huomiota siihen Poliisihallituksen lausunnossaan esille ottamaan seikkaan, että asiassa oli virheellisesti kirjattu S-ilmoitus Länsi-Uudenmaan poliisilaitokselle, vaikka ilmoitus olisi tullut siirtää kirjattavaksi Poliisihallituksen poliisirikosohjeen poliisirikoksia koskevan tutkinnanvastuujakotaulukon mukaisesti Helsingin poliisilaitokselle. - Uutiset
27.1.2023 11.15
Hovioikeus: Ylikonstaapelilla ei ollut virkatehtävään perustuvaa oikeutta tehdä hakuja Rikitrip-tietojärjestelmästä vaimonsa siviiliasian sopimuskumppanin tiedoillaToisin kuin syytteet hylännyt käräjäoikeus HO katsoi vastaajan syyllistyneen virkavelvollisuuden rikkomiseen ja tietosuojarikokseen. (Vailla lainvoimaa 27.1.2023) - Uutiset
25.1.2023 17.00
Hovioikeus: Oliko kyseessä virkamiehen väkivaltainen vastustaminen, kun vastustaminen oli kohdistunut vapaa-ajalla olleeseen poliisiinAsiassa poliisin toimivaltuuksista vapaa-ajalla lausuttu huomioon ottaen ja kun vastaaja oli ollut tietoinen siitä, että A oli poliisi, oli vastaajan katsottava menettelyllään syyllistyneen siihen, mistä syyttäjä oli hänelle ensisijaisesti vaatinut rangaistusta. KO:n syyksilukemista ei siten ollut syytä muuttaa. Näin ollen aihetta lausua vaihtoehtoisesta syytteestä ei ollut. (Vailla lainvoimaa 25.1.2023) - Uutiset
17.1.2023 9.22
KHO: Lähiomaisen oikeus saada tieto asiakirjastaHenkilön lähiomainen oli pyytänyt poliisilaitokselta sen hallussa olleet, poliisilaitoksella laaditut kiinniottoa koskevan tutkintailmoituksen ja kiinnioton ja säilöönoton kirjaamisesta laaditun pöytäkirjan. Pyydetyt asiakirjat eivät olleet niitä pyytäneeseen lähiomaiseen nähden julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 28 kohdan perusteella salassa pidettäviä, vaikka tieto henkilön nyt kysymyksessä olevalla perusteella tapahtuneesta poliisilakiperusteisesta kiinniotosta ja sitä seuranneesta säilöönotosta ei ollutkaan yleisöjulkinen vaan sanotun lainkohdan perusteella lähtökohtaisesti salassa pidettävä. - Uutiset
10.1.2023 15.56
Poliisi: Poliisi valvoo yksityisen turvallisuusalan toimintaa – myös yritysten omavalvonta tärkeääYksityisellä turvallisuusalalla on merkittävä rooli vastata yksityisten toimijoiden turvallisuustarpeisiin sekä täydentää viranomaisten toimintaa erilaisten turvallisuusriskien torjunnassa. Toimialan laajuutta kuvaa voimassa olevien lupien suuri kokonaismäärä. Vuoden 2022 lopussa yksityiseen turvallisuusalaan liittyviä lupia oli voimassa noin 65.000, joista järjestyksenvalvojia yli 36.000, vartijoita miltei 17.000 sekä elinkeinolupia lähes 1.000. Poliisi tekee laajaa ja säännöllistä vuosittaista luvanvaraisen yksityisen turvallisuusalan valvontaa. - Uutiset
21.12.2022 11.30
Hallinto-oikeus kumosi vartijalle annetun varoituksen epäasiallisten viestien lähettämisestä, kun varoituksen perusteena olleeseen menettelyyn ei ollut vedottu kohtuullisen ajan kuluessaPoliisilaitos oli 28.5.2021 päättänyt antaa vartijalle kirjallisen varoituksen, koska vartija oli lähettänyt virka-aikana epäasiallisia viestejä omalla henkilökohtaisella puhelimellaan toiselle työtehtävissä olleelle virkamiehelle tämän henkilökohtaiseen puhelimeen. Viestit olivat sisältäneet valittajan työtehtäviensä hoitamisen yhteydessä tietoonsa saamaa salassa pidettävää tietoa. HAO totesi, ettei asiassa saadusta selvityksestä ilmennyt mitään hyväksyttävää syytä sille, miksi varoituksen antamiseen oli ryhdytty vasta noin neljä ja puoli kuukautta sen jälkeen, kun varoituksen perusteena olleet tapahtumat olivat tulleet työnantajan tietoon. HAO katsoi, ettei varoituksen perusteena olleeseen joulukuussa 2020 tapahtuneeseen valittajan menettelyyn ollut vedottu kohtuullisen ajan kuluessa, eikä varoituksen antamiselle siten ollut ollut enää edellytyksiä toukokuussa 2021. Poliisilaitoksen päätös 28.5.2021 oli tällä perusteella kumottava. (Ei lainvoim. 21.12.2022) - Uutiset
19.12.2022 6.56
Poliisihallituksen ratkaisu Elokapinan mielenosoituksestaPoliisihallitus ratkaisi 16.12.2022 oma-aloitteisen laillisuusvalvonta-asian, joka liittyi Elokapina-liikkeen valtioneuvoston linnan edessä 8.10.2021 järjestämän mielenosoituksen tapahtumiin. Ratkaisun mukaan poliisin toiminnassa ei ollut huomautettavaa lukuun ottamatta viestintää, mikä ei kaikilta osin toteutunut poliisin viestinnästä annetun ohjeistuksen mukaisesti. - Uutiset
15.12.2022 13.55
Poliisi on puuttunut voimakkaasti katujengi-ilmiöön Lounais-SuomessaLounais-Suomen poliisi on tunnistanut katujengi-ilmiöön liittyvää toimintaa Turun seudulla ja puuttunut siihen suunnitelmallisesti ja voimakkaasti. Tiivis työ ilmiön jarruttamiseksi jatkuu. - Uutiset
13.12.2022 11.00
Hallinto-oikeus: Erityisen painavaa syytä irtisanoa vanhemman konstaapelin virkasuhdetta ei ollut - poliisilaitoksen päätös kumottiinRekisteritietojen luovuttaminen sekä *** eivät olleet objektiivisesti arvioiden erikseen tai yhdessä olleet omiaan vaarantamaan luottamusta poliisille kuuluvien tehtävien asianmukaiseen hoitoon siten, että käsillä olisi ollut valtion virkamieslain 25 §:n 2 momentissa tarkoitettu erityisen painava syy irtisanoa valittajan vanhemman konstaapelin virkasuhde. Valittajan virkasuhteen irtisanominen ei ollut ollut kohtuullinen seuraus eikä oikeassa suhteessa hänen menettelynsä vakavuuteen nähden. Tämän vuoksi myöskään virantoimituksesta pidättämiselle ei ollut ollut perusteita. Valituksenalainen päätös oli tämän vuoksi kumottava. (Ei lainvoim. 13.12.2022) - Uutiset
12.12.2022 15.46
Esiselvitys: Poliisin reserville on selkeä tarvePoliisin reserville on turvallisuusympäristön muutosten takia entistä selkeämpi tarve, arvioi työryhmä esiselvityksessään. Poliisin reservi tarkoittaa vapaaehtoisista koottua joukkoa, joka toimisi poliisin johtamana ja tukena rajatuissa tehtävissä. Reservihenkilöstöön kuuluvat tukisivat poliisin toimintaa yllättävissä yhteiskuntaa uhkaavissa, runsaasti henkilöstöä sitovissa pitkittyvissä häiriötilanteissa tai poikkeuksellisissa yleistä järjestystä ja turvallisuutta vaarantavissa tilanteissa, joissa poliisin voimavarat eivät yksin riittäisi tilanteen hoitamiseen. - Uutiset
12.12.2022 8.15
Poliisi: Rahapelaamisen maksuliikenne-estot tulevat voimaan vuoden 2023 alustaRahapeliongelmat näyttävät keskittyneen aiempaa vahvemmin verkkopelaamiseen ja erityisesti sellaisille rahapelisivustoille, joilla ei ole Manner-Suomessa arpajaislain mukaan oikeutta toimeenpanna tai markkinoida rahapelejä. Näille sivustoille pelaavien osuus aikuisväestöstä on viime vuosina vakiintunut noin 5–6 prosenttiin. Poliisihallituksen arpajaishallinto arvioi, että Manner-Suomen ulkopuolelle hävitään verkkopeleissä vuosittain noin 250-300 miljoonaa euroa. - Uutiset
9.12.2022 11.55
Oliko poliisimies toiminut hätävarjelutilanteessa vai ylittänyt voimankäyttö- ja hätävarjeluoikeuden rajat ampuessaan - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus vapautti poliisimiehen hänelle tuomitusta rangaistuksesta ja korvausvelvollisuudestaKun otettiin huomioon kaikki tilanteessa käsillä olleet olosuhteet ja ne tiedot, jotka poliisimiehellä oli ollut käytettävissään ratkaisuhetkellä, HO katsoi, ettei poliisimies ollut toiminut huolimattomasti, vaan oli huolellisesti toimiessaankin voinut perustellusti katsoa laukauksen ampuessaan toimineensa hätävarjelutilanteessa RL 4 luvun 3 §:ssä tarkoitetulla tavalla. Syyte vammantuottamuksesta ja tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta oli näin ollen hylättävä ja poliisimies oli vapautettava hänelle tuomitusta rangaistuksesta. Myöskään vahingonkorvausvastuun edellytykset eivät täyttyneet. Valtio ja poliisimies oli siten vapautettava yhteisvastuullisesta korvausvelvollisuudesta asianomistajalle. (Vailla lainvoimaa 9.12.2022) - Uutiset
8.12.2022 15.15
Poliisi antaa vuoden 2023 alusta alkaen maksuttomasti virka-apua lastensuojelulle ja sosiaalihuoltolaissa tarkoitetussa kiireellisessä tehtävässäPoliisin antama maksuton virka-apu koskee esimerkiksi lastensuojeluviranomaisten tarvitsemaa virka-apua lastensuojeluasioissa ja sosiaaliviranomaisten tarvitsemaa virka-apua kiireellisissä tehtävissä. Lakimuutoksilla pyritään lisäämään erityisen haavoittuvassa asemassa olevien suojaa. Samalla tarkoitus on turvata sosiaalihuollon viranomaisten mahdollisuudet hoitaa lakisääteiset tehtävänsä. Tämän lisäksi poliisin virka-apu on maksutonta tietyissä tilanteissa, jotka ovat olleet jo aiemmin maksuttomia. Näitä ovat esimerkiksi rangaistuksen täytäntöönpanoa koskevat asiat, virka-apu Puolustusvoimille ja mielenterveyslain tarkoittama virka-apu. - Uutiset
8.12.2022 14.00
Poliisiammattikorkeakoulu: Uuden tutkimushankkeen avulla torjutaan valeuutisia ja disinformaatiota keinoälyn avullaPoliisiammattikorkeakoulu osallistuu kansainväliseen Fake nEws Risk MItigator (FERMI) -hankkeeseen, jossa kehitetään keinoälypohjainen ratkaisu disinformaation ja valeuutisten havaitsemiseen muun muassa sosiaalisessa mediassa. - Uutiset
5.12.2022 13.16
Apulaisoikeuskansleri: Poliisihallituksen kanteluratkaisun perusteleminenAsiassa ei ilmennyt Poliisihallituksen menetelleen lainvastaisesti. Apulaisoikeuskansleri saattoi kuitenkin sen tietoon käsityksensä tutkintojen keskittämisen merkityksestä ja perustelujen informatiivisuudesta. - Uutiset
2.12.2022 14.23
Oikeusasiamies: Poliisin menettely liiketoimintakiellon valvonnassaOikeusasiamies piti sinänsä hyväksyttävänä, että liiketoimintakieltoon määrätyt etsintäkuulutetaan, jotta poliisimiehillä on tarvittava tieto, jonka perusteella kieltoa voidaan myös kentällä valvoa. Vastaavanlainen tilanne on myös esimerkiksi lähestymiskieltoon määrättyjen henkilöiden osalta, joita oikeusasiamiehen käsityksen mukaan myös etsintäkuulutetaan. Olennaista on kuitenkin se, mitä toimenpiteitä etsintäkuulutuksessa pyydetään. Oikeusasiamies korostaa, että puheena oleva näkökohta ei edellytä, että etsintäkuulutuksessa aina nimenomaisesti pyydetään, että valvottava kuullaan liiketoimintakiellon johdosta.