Lentoyhtiö
- Uutiset
21.2.2018 8.17
Kuluttajariitalautakunnan ratkaisut koiran lentokuljetuksesta kieltäytymisestä - liian pieni kuljetuslaatikkoMatkustajan tarkoituksena oli matkustaa kahden koiran kanssa Norwegian Air Shuttlen lennolla Helsingistä Malagaan 11.9.2015. Matkustaja jäi pois lennolta lentoyhtiön kieltäydyttyä toisen koiran kuljettamisesta. Erimielinen lautakunta suositti, että Norwegian Air Shuttle ASA palauttaa matkustajalle lentolipun hinnasta 247,85 euroa sekä maksaa 75 euron korvauksen hänelle aiheutuneista taksikuluista. Toisessa tapauksessa matkustajien tarkoituksena oli matkustaa koiran kanssa Norwegian Air Shuttlen lennolla Helsingistä Madridiin 26.10.2016. Matkustajat jäivät pois lennolta lentoyhtiön kieltäydyttyä koiran kuljettamisesta. Yksimielinen lautakunta ei suosittanut hyvitystä asiassa. - Uutiset
8.1.2018 9.00
Kuluttajariitalautakunnan äänestysratkaisu: Lentäjän sairastuminen ja samaan aikaan vaikuttanut työtaistelutoimenpide (ylityökielto) estivät matkustajien oikeuden vakiokorvaukseenLennon viivästyminen oli aiheutunut sairastumisen ja lentotoimintaan vaikuttavan ylityökiellon samanaikaisesta vaikutuksesta. Lautakunnan enemmistö katsoi, että kyse oli ollut poikkeuksellisista olosuhteista, joita ei olisi voitu välttää kohtuudella edellytettävin toimenpitein. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä asiassa. Eri mieltä olleiden jäsenten mukaan peruuntuminen ei ollut aiheutunut asetuksessa tarkoitetuista poikkeuksellisista olosuhteista. - Uutiset
8.1.2018 8.30
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä 3 tuntia 5 minuuttia myöhästyneestä Bankokin lennostaViivästyksestä 25 minuuttia oli johtunut siitä, että koneen laskeuduttua kapteenille annettiin pysähtymismerkki liian aikaisin. Tämän seurauksena kone pysähtyi liian aikaisin ja se täytyi siirtää oikealle paikalleen. Lautakunta katsoi, että kyse oli ollut tältä osin seikasta, joka oli ollut lentoyhtiön tosiasiallisen vaikutusmahdollisuuden ulkopuolella. Kun lennon saapumisen 3 tuntia 5 minuuttia kestäneestä kokonaisviivästymisestä vähennettiin poikkeuksellisena olosuhteena pidettävästä liian aikaisesta pysähtymismerkistä johtunut viivästyminen, viivästyksen pituus jäi alle kolmeen tuntiin. Matkustajat eivät tämän vuoksi olleet oikeutettuja vakiokorvaukseen. - Uutiset
24.10.2017 10.00
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä lennolta myöhästyneelle matkustajalleMatkustaja oli katsonut, että lennolta myöhästymisen syynä olivat lähtöselvityksen ja turvatarkastuksen ruuhkat, lähtevien lentojen portteja koskevien yleisten kuulutusten puuttuminen lentoasemalta sekä lennon tarkastuskortin lähtöporttia koskevien tietojen epäselvyys. Matkustaja oli kohdistanut vaatimuksensa lentolippujen välittäjän ohella lentoaseman ylläpitäjään ja lentoyhtiöön. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä matkatoimistoon ja lentoyhtiöön kohdistettujen vaatimusten osalta. Lentokentän ylläpitäjän osalta lautakunta ei toimivallan puuttumisen vuoksi antanut ratkaisusuositusta. - Uutiset
24.10.2017 9.30
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä lentoasemalla kaatuneelle matkustajalleValittaja kaatui ja loukkasi polvensa 7.6.2010 Helsinki-Vantaan lentoasemalla, minne hän oli saapunut lentoyhtiön X lennolla Roomasta. Valittajan ratkaisupyyntö koski sitä, olivatko lentoyhtiö tai lentoaseman ylläpitäjä A Oy vastuussa vahingosta. Valittaja vaati, että hänelle maksetaan vamman hoitokuluista, kivusta, särystä ja muista asiassa aiheutuneista kuluista 50 000 euron vahingonkorvaus. Vammasta aiheutui sairaanhoitokulujen lisäksi muita kuluja, kuten lentoliput, taksit ja viiden kuukauden oleskelu Suomessa, koska lentäminen oli valittajalta kielletty. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä lentoyhtiöön X kohdistetun vaatimuksen osalta. A Oy:n osalta lautakunta ei toimivallan puuttumisen vuoksi antanut ratkaisusuositusta. - Uutiset
15.9.2017 8.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lentohenkilökunnan työriitojen toimivaltaisesta tuomioistuimestaBryssel I-asetuksen 19 artiklan 2 alakohdan a alakohtaa on tulkittava niin, että siinä tapauksessa, että lentoyhtiön lentohenkilökunnan tai sen käyttöön annetun lentohenkilökunnan jäsen on nostanut kanteen, sen tuomioistuimen toimivallan määrittämiseksi, jonka käsiteltäväksi asia on saatettu, kyseisessä säännöksessä tarkoitettua käsitettä ”paikkakunta, missä työntekijä tavallisesti työskentelee” ei voida rinnastaa teknisten sääntöjen ja hallinnollisten menettelyjen yhdenmukaistamisesta siviili-ilmailun alalla annetun asetuksen liitteessä olevaan ”kotiaseman” käsitteeseen. ”Kotiaseman” käsite on kuitenkin merkittävä seikka määritettäessä ”paikkakuntaa, missä työntekijä tavallisesti työskentelee”. - Uutiset
8.9.2017 11.21
Unionin tuomioistuin: Matkustajille lennon, johon kuuluu liittymälento, peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettava korvaus on laskettava käyttäen linnuntietä mitattua matkaa lähtö- ja määrälentoaseman välilläSillä, että tosiasiallisesti lennetty lentomatka on liittymälennon vuoksi pidempi kuin lähtö- ja määrälentoaseman välinen välimatka, ei ole vaikutusta korvauksen laskemiseen - Uutiset
6.6.2017 9.17
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnalta uusia ratkaisuja esteettömyydestä, kohtuullisista mukautuksista ja saavutettavuudestaVammaisille tarkoitetun kuljetuspalvelun internet -sivuston esteellisyys oli näkövammaisia syrjivä. Tulonmenetys ei oikeuttanut lentoyhtiötä laiminlyömään tarvittavia kohtuullisia mukautuksia. Postin pakettiautomaattien lokeroiden korkeuserot eivät olleet syrjiviä kun vastaava palvelu on saavutettavissa myös pyörätuolin käyttäjälle. Ravintolatilojen esteellisyys ei ollut syrjintää, kun ravintola oli ryhtynyt heti asian havaittuaan toimenpiteisiin esteellisyyden poistamiseksi. Lentoyhtiön varauspalvelujen palvelumaksukäytännöt eivät olleet syrjiviä. - Uutiset
23.3.2017 10.38
Kuluttajariitalautakunta: Finnairin sovintotarjous oli puutteellinenLentoyhtiö antoi kuluttajille puutteellisen kuvan heidän oikeuksistaan Bangkokin lennon viivästystä hyvittäessään. Yhtiö tarjosi lennon viivästyksestä lahjakortin, vaikka matkustajilla oli oikeus suurempaan, rahalliseen korvaukseen. - Uutiset
29.11.2016 9.30
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden ratkaisut ajalla 8.11.–18.11.2016 koskevat muun muassa myöhästyneestä lennosta maksettavia korvauksia, verosaatavan prekludoitumista sekä estettä luovuttamiselle rikoksen johdosta. - Uutiset
20.10.2016 15.45
Kuluttajariitalautakunta suositti lentoyhtiötä korvaamaan matkustajille vakiokorvauksen teknisen vian - sähköreleen rikkoutumisen - vuoksi peruutetusta Bryssel–Helsinki -lennostaLentoyhtiö ei ollut osoittanut, että kysymyksessä olisi ollut lentokoneen valmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen ilmoittama lentoturvallisuuteen vaikuttava piilevä valmistusvirhe tai lentokoneeseen kohdistuva sabotaasi taikka terroriteko. Lautakunta totesi, että tekniset viat lähtökohtaisesti liittyvät lentoliikenteen harjoittajan tavanomaisen toiminnan harjoittamiseen eikä lentoyhtiö tässä tapauksessa ollut esittänyt sellaista selvitystä, jonka perusteella nyt kysymyksessä olevaa teknistä vikaa olisi arvioitava toisin. Näin ollen kysymys ei ollut asetuksessa tarkoitetuista poikkeuksellisista olosuhteista, joten lentoyhtiö oli velvollinen maksamaan asetuksen mukaisen vakiokorvauksen. - Uutiset
10.10.2016 14.00
Kansainvälisen lentoliikenteen päästöjen hyvitysjärjestelmästä ratkaisuKansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAOn yleiskokouksessa päätettiin 6. lokakuuta kansainvälisen lentoliikenteen päästöjen hyvitysjärjestelmän (Global Market-Based Measure, GMBM) käyttöönotosta. Päätös on historiallinen, sillä koskaan aikaisemmin kokonainen elinkeinoelämän sektori ei ole tehnyt globaalia ratkaisua päästöjensä sääntelystä markkinaehtoisen järjestelmän kautta. - Uutiset
25.7.2016 9.30
Kilpailu- ja kuluttajaviraston viikon vinkki: Tekninen vika vain harvoin pätevä syy olla maksamatta vakiokorvaustaLentojen peruutustilanteissa ja vähintään 3 tunnin viivästystilanteissa kuluttajalla on oikeus vakiokorvaukseen. EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännön mukaan tekninen vika on vain äärimmäisen harvoin pätevä syy olla maksamatta vakiokorvausta. - Uutiset
23.6.2016 11.00
Kuluttajariitalautakunta: Epäily lentokoneen teknisestä viasta ei ollut poikkeuksellinen tilanne – matkustajilla oli oikeus vakiokorvaukseenTR:n ja SR:n lento Goa–Helsinki 9.1.2014 kello 21.45 oli viivästynyt noin neljä tuntia lentokoneen lennonohjausjärjestelmässä edellisen lennon teknisen välilaskun aikana ilmenneen ilmastointijärjestelmän vikailmoituksen vuoksi. Asiassa oli kysymys matkustajien oikeudesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen 261/2004 mukaisiin vakiokorvauksiin. Kuluttajariitalautakunta katsoi, ettei tekninen vika ollut asetuksen tarkoittama poikkeuksellinen tilanne, jota ei voinut ennakoida. Lautakunta suositti, että lentoyhtiö maksaisi matkustajille 600 euron vakiokorvauksen. - Uutiset
22.6.2016 14.33
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu lentolipun hinnan osittaisesta palauttamisesta matkustusluokan alentamistilanteessaEU-tuomioistuin antoi keskiviikkona (22.6.) ennakkoratkaisunsa saksalaiselle tuomioistuimelle asiassa, jossa on kyse matkustusluokan alentamisen vuoksi esitetystä lipun hinnan osittaista palauttamista koskevasta vaatimuksesta. - Uutiset
9.6.2016 9.35
Lentomatkustajille korvausta noin viisi tuntia viivästyneestä lennosta - tekninen vika ei johtunut poikkeuksellisista olosuhteistaKuluttajariitalautakunta katsoi, ettei kysymys ollut EU-asetuksessa tarkoitetuista poikkeuksellisista olosuhteista, joten lentoyhtiö oli velvollinen maksamaan kullekin matkustajalle asetuksen mukaisen 250 euron vakiokorvauksen ja vahingonkorvauksena ruokailukustannusten eli 63,70 euron lisäksi taksikustannuksista 39,20 euroa. - Uutiset
29.12.2015 9.11
EU-tuomioistuin: Käyttämättömistä ja palautuskelvottomista lentolipuista on maksettava arvonlisäveroLentoyhtiön suorittamasta lentolippujen luovutuksesta on maksettava arvonlisäveroa tilanteessa, jossa matkustajat eivät ole käyttäneet näitä lippuja eivätkä ole voineet saada niiden hintaa palautetuksi. - Uutiset
21.10.2015 14.39
Kuluttajariitalautakunta: Lennon peruuntuminen aikaisemmalla lennolla tapahtuneen laskeutumistelineen rikkoutumisen vuoksi johtui poikkeuksellisista olosuhteista eikä matkustajilla ollut oikeutta vakiokorvaukseenOttaen huomioon, että laskeutumistelineen vikaantuminen oli tapahtunut samana päivänä ja muualla kuin lentoyhtiön kotikentällä sekä lentoyhtiön selvityksen vian korjaamisen vaativuudesta, lautakunta piti ilmeisenä, että lentoyhtiö oli ryhtynyt kaikkiin siltä kohtuudella edellytettäviin toimenpiteisiin matkustajien kuljettamiseksi määränpäähän mahdollisimman nopeasti. Lautakunta katsoi lentoyhtiön tässä tapauksessa osoittaneen, että lennon peruuttaminen oli johtunut asetuksessa tarkoitetuista poikkeuksellisista olosuhteista eikä matkustajilla näin ollen ollut oikeutta vakiokorvaukseen. - Uutiset
10.9.2015 8.00
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu liikkeen luovutuksen käsitteen tulkinnasta työntekijöiden joukkovähentämistilanteessa, ennakkoratkaisupyynnön esittämisvelvollisuudesta ja valtion korvausvastuusta tuomioistuimen aiheuttamasta vahingostaEU-tuomioistuimen keskiviikkona (9.9.) antaman ratkaisun johdosta Portugalin valtio joutuu maksamaan korvauksia TAP-lentoyhtiön aiemman tytäryhtiön Air Atlantiksen työntekijöille, kun Portugalin korkein oikeus oli jättänyt hakematta ennakkoratkaisua liikkeen luovutuksen käsitteen tulkinnasta. - Uutiset
25.8.2015 13.45
Euroopan kuluttajakeskus: Lentoyhtiöt eivät aina noudata kansallisten valvontaelinten ratkaisuja – apua on tarjollaEuroopan kuluttajakeskus saa lähes päivittäin yhteydenottoja, jotka liittyvät lennon viivästyksiin tai peruutuksiin. Suomalaiskuluttajien valitukset koskevat tyypillisesti tilannetta, jossa ulkomainen lentoyhtiö kieltäytyy maksamasta vakiokorvausta ja vetoaa tekniseen vikaan. Jos sovintoratkaisua ei löydy Euroopan kuluttajakeskusten verkoston keinoin, voi kuluttaja saattaa riita-asian kansallisen valvontaelimen käsiteltäväksi. Eräät näistä ottavat kantaa yksittäisiin valituksiin; näin on esimerkiksi Suomessa, Ruotsissa, Espanjassa ja Latviassa.