Ilmailu
- Uutiset
23.12.2020 14.16
Käräjäoikeus hylkäsi Malmin lentokenttäyhdistyksen kanteen ja vahvisti kentän vuokrasopimuksen päättyneeksi 31.12.2019Malmin lentokenttäyhdistys ry:n velvoitettiin välittömästi häädön uhalla jättämään Helsingin kaupungin vapaaseen hallintaan Helsingin kaupungin 38. kaupunginosassa (Malmi) sijaitseva noin 39.3 hehtaarin alue (Malmin lentokenttä), joka sijaitsee tiloista 91-429-8-250. 91-429- 8-621, 91-429-8-663, 91-429-5-270, 91-429-10-110, 91-429-5-113, 91- 418-1-59,91 -406-1-1.91 -406-1-15, 91-418-6-146 ja 91 -406-1 -5 muodostetulla alueella. (Vailla lainvoimaa 23.12.2020) - Uutiset
23.11.2020 8.18
Väitös: Droonit haastavat ilmailun turvallisuutta koskevan lainsäädännönMiehittämättömät ilma-alukset eli droonit ovat muuttaneet merkittävästi siviili-ilmailua. Ne aiheuttavat lukuisia ongelmia erityisesti ilmailun turvallisuutta koskevalle lainsäädännölle. OTM Mikko T. Huttunen erittelee väitöskirjassaan drooneihin liittyviä ongelmia ja niihin pureutuvia lainsäädännöllisiä lähestymistapoja. Siviili-ilmailu on murroksessa. Miehitettyjen ilma-alusten rinnalle ovat nousseet miehittämättömät ilma-alukset eli droonit. Tällä näennäisesti pienellä muutoksella on merkittäviä vaikutuksia siihen, miten liikutamme ilmateitse tavaroita, palveluja ja ihmisiä – mitä ilmailu ylipäätään tarkoittaa. - Uutiset
20.10.2020 13.41
Apulaisoikeuskansleri antoi ratkaisunsa viranomaisen menettelyistä koronaviruksen torjunnassa Suomen lentoasemillaOikeuskanslerinvirastoon saapui kuluvan vuoden keväällä useita kanteluita, joissa pyydettiin tutkimaan viranomaisten lentoasemilla tekemien toimien riittävyyttä koronaviruksen torjunnassa ja selvittämään, kenellä oli tilanteessa johtovastuu. Sekä kanteluissa että julkisuudessa olleiden tietojen perusteella ainakin Helsinki-Vantaan lentoasemalla näytti olleen olennaisia puutteita Suomeen palaavien matkailijoiden ohjeistamisessa ja koronavirustilanteen hallinnassa. Näiden seikkojen vuoksi apulaisoikeuskansleri Puumalainen otti myös omasta aloitteestaan selvitettäväksi viranomaisten menettelyn asiassa. Hänen nyt antamassaan ratkaisussa arvioidaan pandemian torjuntatoimenpiteiden yleistä riittävyyttä lentoasemilla, ja erityisesti Helsinki-Vantaalla maaliskuussa sekä niihin liittyviä laiminlyöntejä, viivästyksiä sekä niiden syitä. Ratkaisussa arvioidaan myös, miten jatkossa häiriötilanteisiin varautumista voitaisiin tehostaa. - Uutiset
9.10.2020 14.41
Malmin lentokenttä - kaupungin hakemus turvaamistoimesta oli voitu hylätäAsiassa oli HO:ssa kysymys turvaamistoimen määräämisen edellytyksistä ja erityisesti siitä, oliko turvaamistoimihakemuksen tosiasiallinen sisältö sama kuin mikä oli kaupungin kannevaatimuksen sisältö pääasiassa. HO:n arvioitavana oli, johtaisiko turvaamistoimen määrääminen siihen, että Helsingin kaupunki jo turvaamistoimen määräämisen perusteella pääsisi siihen asemaan ja saisi sen oikeuden, jota kaupunki kanteellaan vaatii, ja mikä merkitys tällä seikalla olisi arvioitaessa turvaamistoimen määräämisen edellytyksiä. KO:n päätöksen lopputulosta ei muutettu. (Vailla lainvoimaa 9.10.2020) - Uutiset
28.9.2020 10.15
Liikenteen terveysturvallisuutta koskevat lakimuutokset lausunnoille 9. lokakuuta saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausunnoille hallituksen esityksen luonnoksen liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan lainsäädäntöön tehtävistä muutoksista. - Uutiset
3.9.2020 15.00
Unionin tuomioistuin: Peruutetun lennon matkustajalle hotellimajoituksen tarjonnut lentoliikenteen harjoittaja ei voi yksinomaan EU-asetuksen perusteella olla velvollinen korvaamaan matkustajalle hotellin työntekijöiden tuottamuksellisesta toiminnasta aiheutuneita vahinkojaAsetuksen (EY) N:o 261/2004 9 artiklan 1 kohdan b alakohtaa on tulkittava siten, että lentoliikenteen harjoittajalla kyseisen säännöksen nojalla oleva velvollisuus tarjota siinä tarkoitetuille matkustajille ilmaiseksi hotellimajoitus ei merkitse sitä, että kyseisen lentoliikenteen harjoittajan on vastattava yksityiskohtaisista majoitusjärjestelyistä kokonaisuutena. Asetusta on tulkittava siten, että lentoliikenteen harjoittaja, joka on kyseisen asetuksen 9 artiklan 1 kohdan b alakohdan nojalla tarjonnut matkustajalle, jonka lento on peruutettu, hotellimajoituksen, ei voi yksinomaan kyseisen asetuksen perusteella olla velvollinen korvaamaan kyseiselle matkustajalle asianomaisen hotellin työntekijöiden tuottamuksellisesta toiminnasta aiheutuneita vahinkoja. - Uutiset
3.9.2020 13.42
Unionin tuomioistuin: Matkustajat, joiden lennot on peruttu tai joille on aiheutunut pitkä viivästys, voivat vaatia vakiokorvauksen maksamista asuinpaikkansa kansallisena valuuttanaAsetusta (EY) N:o 261/2004 ja erityisesti sen 7 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että matkustaja, jonka lento on peruutettu tai viivästynyt pitkäaikaisesti, tai hänen oikeusseuraajansa voi vaatia tässä säännöksessä tarkoitetun korvauksen maksamista sellaisessa kansallisessa valuutassa, joka on käytössä hänen asuinpaikassaan Mainittu säännös on esteenä jäsenvaltion säännöstölle tai oikeuskäytännölle, jonka mukaan matkustajan tai hänen oikeusseuraajansa tässä tarkoituksessa esittämä vaatimus hylätään yksin siitä syystä, että hän on ilmaissut vaatimuksen tässä kansallisessa valuutassa. - Uutiset
14.7.2020 15.40
Unionin tuomioistuimen ratkaisu menetettyjen matkatavaroiden korvaamisestaEU-tuomioistuin katsoi, että Montrealin yleissopimuksen 17 artiklan 2 kappaletta on tulkittava siten, että summa, josta määrätään lentoliikenteen harjoittajan vastuun rajana kirjattujen matkatavaroiden toimittamiseen, tuhoutumis-, katoamis-, vahingoittumis- tai viivästymistapauksessa, on korvauksen yläraja, jota kyseessä oleva matkustaja ei saa suoraan lain nojalla eikä kiinteämääräisesti. Siten kansallisen tuomioistuimen on harkittava korvaus tapauskohtaisesti. Montrealin yleissopimuksen 17 artiklan 2 kappaletta on tulkittava siten, että kansallisen tuomioistuimen on määritettävä korvauksen määrä, joka on maksettava, kun matkustajan kirjattu matkatavara, josta ei ole tehty erityistä ilmoitusta sen etuuden määrästä, joka liittyy matkatavaran määräpaikkaan toimittamiseen, on tuhoutunut, kadonnut, vahingoittunut tai viivästynyt. Nämä säännöt eivät kuitenkaan saa olla epäedullisemmat kuin ne, joita sovelletaan kansalliseen oikeuteen perustuviin samanlaisiin kanteisiin, eikä niillä saada tehdä oikeuksien käyttämistä käytännössä mahdottomaksi tai kohtuuttoman vaikeaksi. - Uutiset
26.6.2020 8.43
Ilmailulakiin uudistuksia erityisesti miehittämättömän ja kevyen ilmailun osaltaEduskunta on hyväksynyt hallituksen esityksen ilmailulakiin tehtävistä muutoksista, joilla täydennetään uudistunutta ilmailun EU-sääntelyä. Uudistukset kohdistuvat erityisesti kevyitä ja miehittämättömiä ilma-aluksia koskevaan sääntelyyn. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan miehittämättömän ilmailun EU-sääntelyn mukaisesti 1. tammikuuta 2021. - Uutiset
11.6.2020 16.00
Unionin tuomioistuin: Lentomatkustajan häiritsevä käyttäytyminen voi aiheuttaa poikkeukselliset olosuhteet, jotka voivat vapauttaa lentoliikenteen harjoittajan velvollisuudesta maksaa korvaustaLentomatkustajan häiritsevä käyttäytyminen voi aiheuttaa poikkeukselliset olosuhteet, jotka voivat vapauttaa lentoliikenteen harjoittajan velvollisuudesta maksaa korvausta kyseessä olevan lennon taikka sen itsensä samalla ilma-aluksella suorittaman seuraavan lennon peruuttamisesta taikka pitkäaikaisesta viivästymisestä. Vapautuakseen korvausvelvollisuudestaan lentoliikenteen harjoittajan on kuitenkin kohtuudella edellytettävien toimenpiteiden puitteissa varmistettava matkustajien uudelleenreititys mahdollisimman pian mahdollisesti muiden lentoliikenteen harjoittajien suorittamille muille suorille taikka jatkoyhteyden sisältäville lennoille. - Uutiset
15.5.2020 8.10
Suomelle EU:n lainsäädännön noudattamista koskevia muistutuksiaKomissio on muistuttanut Suomea puutteista EU:n lainsäädännön noudattamisessa. Muistutuksia on kolme, ja ne koskevat konserniavustusten verovähennyskelpoisuutta, EU:n sisäisiä kahdenvälisiä investointisopimuksia ja lentoliikenteen tiedonsiirtopalvelujen tarjoamista. Suomella on poikkeuksellisesti neljä kuukautta aikaa vastata asioissa. - Uutiset
13.5.2020 14.49
Unionin yleinen tuomioistuin hylkäsi kanteet, jotka koskivat komission päätöstä, jolla Italian useille Sardiniaan liikennöiville lentoyhtiöille myöntämä tuki oli todettu lainvastaiseksiSardinian lentoasemien pitäjät eivät olleet tuensaajia vaan pelkkiä välittäjiä Sardinian autonomisen alueen ja lentoyhtiöiden, joiden on siis maksettava valtiontuet sille takaisin, välillä. - Uutiset
9.4.2020 9.21
EU-sääntelyä täydentäviä muutoksia ilmailulakiin – tarkoitus tulla voimaan 1.7.2020Hallitus esittää ilmailulakiin uudistuvaa EU-sääntelyä täydentäviä muutoksia. Muutosten taustalla on Euroopan unionin siviili-ilmailun turvallisuutta ja EU:n lentoturvallisuusvirastoa koskeva niin kutsuttu EASA-asetus. - Uutiset
27.3.2020 16.00
Unionin tuomioistuin: Matkatoimiston kautta lennon varannut matkustaja voi nostaa kanteen lennon viivästymistapauksessa lentoliikenteen harjoittajaa vastaan lennon lähtöpaikan tuomioistuimissaSiitä huolimatta, että kyseisen matkustajan ja rahdinkuljettajan välillä ei ole sopimusta, tällainen kanne kuuluu toimivaltaa koskevassa asetuksessa tarkoitettuihin sopimusta koskeviin asioihin, minkä seurauksena kanne voidaan nostaa lennon lähtöpaikan tuomioistuimissa. - Uutiset
13.3.2020 10.27
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu Finnairia koskevassa asiassa: Lentomatkustajalla, joka on saanut korvauksen lennon peruuttamisen vuoksi ja suostunut matkustamaan toisella lennolla, on oikeus korvaukseen uudelleenreititetyn lennon viivästymisen vuoksiLennon on pitänyt viivästyä korvaukseen oikeuttavan tuntimäärän ja uudelleenreititetyn lennon lentoliikenteen harjoittajan on oltava sama kuin peruutetun lennon lentoliikenteen harjoittajan. - Uutiset
10.3.2020 10.08
Hovioikeus: Lentomatkustajalla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseenLentomatkustajien lento Helsinki-Vantaan lentokentältä oli peruuntunut ja matkustajat pääsivät korvaavalla lennolla päämääräänsä Kiinan Chongqingiin yli vuorokauden myöhästyneinä. Matkustajat olivat vedonneet viivästykseen ja vaatineet Finnairilta korvausta noin 2 vuoden ja 2 kuukauden kuluttua peruuntuneen ja viivästyneen lennon jälkeen. ( KKO:2021:69; ks. Edilex-uutinen : Asia palautettiin Helsingin käräjäoikeuteen) - Uutiset
6.2.2020 14.18
Ilmailualan työntekijöiden turvallisuusselvityksiin esitetään laajennustaIlmailun turvallisuutta pyritään parantamaan laajentamalla alalla tehtäviä turvallisuusselvityksiä. Tavoitteena on muun muassa ehkäistä järjestäytyneiden rikollisryhmien pääsy turvallisuuden kannalta merkityksellisiin tehtäviin. Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. - Uutiset
27.12.2019 15.41
Tarjottimelle asetetun kahvimukin kaatuminen lentokoneessa - Unionin tuomioistuin tulkitsi Montrealin yleissopimuksen ”onnettomuuden” käsitettäEräiden kansainvälistä ilmakuljetusta koskevien sääntöjen yhtenäistämisestä Montrealissa 28.5.1999 tehdyn yleissopimuksen, jonka Euroopan yhteisö allekirjoitti 9.12.1999 ja joka hyväksyttiin Euroopan yhteisön puolesta 5.4.2001 tehdyllä neuvoston päätöksellä 2001/539/EY, 17 artiklan 1 kappaletta on tulkittava siten, että tässä määräyksessä tarkoitettu ”onnettomuuden” käsite kattaa kaikki lentokoneessa tapahtuvat tilanteet, joissa matkustajapalveluun käytetty esine on aiheuttanut matkustajalle ruumiinvamman, eikä ole tarpeen selvittää, johtuvatko nämä tilanteet lentoliikenteelle ominaisesta riskistä. - Uutiset
10.12.2019 12.10
Komissiolta päivitetty EU:n lentoturvallisuusluettelo eli musta listaEuroopan komissio on julkaissut päivitetyn EU:n lentoturvallisuusluettelon. Tämä ns. EU:n musta lista on luettelo lentoyhtiöistä, jotka eivät täytä kansainvälisiä turvallisuusnormeja ja jotka on sen vuoksi asetettu toimintakieltoon tai joiden toimintaa on rajoitettu Euroopan unionissa. EU:n lentoturvallisuusluettelolla pyritään varmistamaan mahdollisimman korkea lentoturvallisuuden taso niin eurooppalaisille kuin kaikille muille Euroopan unionissa matkustaville matkustajille. - Uutiset
22.11.2019 12.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lentoasemamaksuistaLentoasemamaksuista annetun direktiivin säännökset ovat esteenä kansalliselle säännökselle, jonka mukaan lentoaseman pitäjä voi vahvistaa lentoaseman käyttäjän kanssa muita kuin tämän direktiivin mukaisesti lentoaseman pitäjän vahvistamia ja riippumattoman valvontaviranomaisen hyväksymiä maksuja. Direktiiviä on tulkittava siten, että se on esteenä sellaiselle kansallisen oikeuden tulkinnalle, jonka mukaan lentoaseman käyttäjä ei voi riitauttaa suoraan riippumattoman valvontaviranomaisen tekemää lentoasemamaksujärjestelmän hyväksymispäätöstä mutta se voi nostaa kanteen lentoaseman pitäjää vastaan siviilituomioistuimessa ja väittää pelkästään, ettei lentoasemamaksujärjestelmässä vahvistettu maksu, joka kyseisen käyttäjän on maksettava, ole kohtuuden mukainen. - Uutiset
15.11.2019 10.35
Turvallisuusselvityslakia muutetaan ilmailun turvaamista koskevan täytäntöönpanoasetuksen täydentämiseksi - lausuntoaika päättyy 3. tammikuuta 2020OM pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi turvallisuusselvityslain muuttamisesta. Muutoksilla on vaikutuksia erityisesti lentokentällä työskenteleviin henkilöihin ja lentokentälle rahtia, postia tai tarvikkeita toimittavien yritysten työntekijöihin. - Uutiset
11.11.2019 16.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lentäjien työsuhteen automaattisesta päättymisestä 60 vuoden iässäYhdenvertaista kohtelua työssä ja ammatissa koskevista yleisistä puitteista annetun direktiivin 2000/78/EY 2 artiklan 5 kohta ei ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan sellaisen yhtiön, joka käyttää ilma-aluksia jäsenvaltion kansallisen turvallisuuden suojaamiseen liittyvässä toiminnassa, palveluksessa olevien lentäjien työsuhde päättyy automaattisesti heidän täyttäessään 60 vuotta, kunhan tällainen säännöstö on tarpeen yleisen turvallisuuden takaamiseksi tässä säännöksessä tarkoitetulla tavalla, mikä ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on varmistettava. Direktiivin 2000/78 4 artiklan 1 kohta ei ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan sellaisen yhtiön, joka käyttää ilma-aluksia jäsenvaltion kansallisen turvallisuuden suojaamiseen liittyvässä toiminnassa, palveluksessa olevien lentäjien työsuhde päättyy automaattisesti heidän täyttäessään 60 vuotta, kunhan tällainen säännöstö on tässä säännöksessä tarkoitetulla tavalla oikeasuhteinen, mikä ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on varmistettava. - Uutiset
28.10.2019 15.00
Lentopaikka lisätty sisäministeriön liikkumis- ja oleskelurajoituksista annettuun asetukseenSisäministeriön liikkumis- ja oleskelurajoituksia koskevaan asetukseen on lisätty Pyhtään kunnassa sijaitseva Redstone Aero lentopaikka. - Uutiset
26.9.2019 14.00
Kuluttajariitalautakunta piti lentolippujen varausjärjestelmää puutteellisena - yhtiön vastuu vahingosta oli noin kaksi kolmasosaa kuluttajan vastatessa yhdestä kolmasosastaLautakunta piti varausjärjestelmää puutteellisena, kun se ei ollut tunnistanut poikkeuksellista ja epätavanomaista etunimen ja sukunimen yhdistelmää. Vaikka vastuu oikeiden tietojen syöttämisestä ja niiden tarkistamisesta oli ollut kuluttajalla, virhetilanteen syntyminen olisi todennäköisesti ollut vältettävissä, jos varausjärjestelmä olisi tunnistanut tällaisen selkeän virheen nimitiedoissa ja nimenomaisesti pyytänyt tarkistamaan sen. Tämän vuoksi lautakunta katsoi, että vahinko oli aiheutunut myös järjestelmän puutteellisesta turvallisuudesta, mistä yhtiö oli vastuussa. Kuluttajalle oli matkustajien nimiä koskevien väärien tietojen vuoksi aiheutunut vahinkoa, kun hän oli joutunut ostamaan uudet lentoliput sekä meno- että paluulennolle. Lautakunta katsoi, että vastuu ylimääräisistä lippukuluista oli jaettava kuluttajan ja yhtiön kesken. Ottaen huomioon lentolippujen välittäjän järjestelmältä vaadittavan turvallisuuden ja kuluttajan oman menettelyn, lautakunta piti kohtuullisena, että yhtiön vastuu vahingosta oli 800 euroa eli noin kaksi kolmasosaa kuluttajan vastatessa yhdestä kolmasosasta. - Uutiset
26.9.2019 12.00
Lento Madeiralle saapui lähes kolme vuorokautta alkuperäistä saapumisaikaa myöhemmin - matkustajille korvaukseksi puolet lentolippujen hinnastaMadeiran Funchaliin oli päästy lähes kolme vuorokautta alkuperäistä saapumisaikaa myöhemmin. Lentoyhtiön suoritus ei jäänyt tapauksessa arvottomaksi, mutta matkustajat menettivät virheen vuoksi seitsemän päivän Funchalin matkastaan kolme päivää. Lisäksi virheestä oli aiheutunut matkustajille poikkeuksellista vaivaa ja haittaa. Kuluttajariitalautakunta arvioi virhettä vastaavan hinnanalennuksen määräksi 545 euroa, mikä vastasi puolta lentolippujen hinnasta. - Uutiset
26.9.2019 11.10
Kuluttajariitalautakunta lennon viivästymisestä: Piilevä valmistusvirhe ei muodostanut sellaista poikkeuksellista olosuhdetta, joka olisi vapauttanut lentoyhtiön korvausvastuusta - virheilmoitus voitiin esittää yleisen 3 vuoden vanhentumisajan kuluessaLennon viivästymisen seurauksena matkustajan saapuminen lopulliseen määräpaikkaan Kuala Lumpuriin oli viivästynyt noin 5 tuntia 20 minuuttia. Koska Finnair ei ollut näyttänyt lennon viivästymisen aiheutuneen asetuksen 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitusta poikkeuksellista olosuhteista, se oli velvollinen maksamaan matkustajalle asetuksen 7 artiklan mukaisen korvauksen (600 €). Virheilmoituksen esittämisajankohdan osalta lautakunta totesi, ettei Finnair ollut osoittanut tiedottaneensa matkustajille edellyttävänsä virheilmoituksen tekemistä tietyssä ajassa uhalla, että kuluttaja menettää mahdollisuutensa vedota asetuksen mukaiseen oikeuteensa saada vakiokorvaus. Lautakunta katsoi, ettei virheilmoituksen tekeminen kohtuullisessa ajassa tässä tapauksessa ollut edellytyksenä asetukseen 261/2004 perustuvan vakiokorvausoikeuden säilyttämiselle, vaan ilmoitus oli voitu esittää yleisen 3 vuoden vanhentumisajan kuluessa. Ksillä olevassa tapauksessa sekä virheilmoitus että vaatimukset oli esitetty yhtä aikaa (4.10.2017) ja yleisen vanhentumisajan (kolme vuotta lennon viivästymisestä) puitteissa. Näin ollen matkustaja ei ollut menettänyt oikeuttaan vaatia vakiokorvausta. - Uutiset
23.9.2019 10.14
KKV: Thomas Cook konkurssiin – Toimintaohjeita Tjäreborgin matkoilla oleville kuluttajilleTjäreborgilla on Kilpailu- ja kuluttajavirastossa mahdollisen maksukyvyttömyyden varalle vakuus, josta maksetaan kaikki etukäteen maksetut matkat, varausmaksut ja keskeytyneistä matkoista saamatta jääneet palvelut. Lisäksi KKV järjestää tarvittaessa paluukuljetukset kaikille Tjäreborgilta matkansa ostaneille matkustajille. - Uutiset
10.9.2019 8.00
KKO ei antanut kuluttaja-asiamiehelle valituslupaa Finnairin lentomatkustajan oikeuksien rikkomisen kieltämistä koskevassa asiassa – kiistat ratkotaan myös jatkossa yksitellenKuluttaja-asiamies haki maaliskuussa 2019 korkeimmalta oikeudelta valituslupaa markkinaoikeuden ratkaisuun, joka koski Finnairin lentojen vakiokorvauksia tilanteissa, joissa Finnair on ilmoittanut lennon viivästyksen tai peruuntumisen syyksi teknisen vian. Korkein oikeus ei 3.9.2019 antamallaan päätöksellä myöntänyt valituslupaa. Asia jää markkinaoikeuden ratkaisun varaan ja kyseisiä tilanteita koskevat kuluttajien kiistat ratkotaan myös jatkossa yksitellen. - Uutiset
30.7.2019 10.20
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lennolle pääsyn epäämisestä aiheutuneen aineettoman ja aineellisen (palkkatulon menetys) vahingon korvaamisestaEnnakkoratkaisupyyntö – Asetus (EY) N:o 261/2004 – Lentoliikenne – Lennolle pääsyn epääminen – Käsitteet ”korvaus” ja ”lisäkorvaus” – Korvattavan vahingon laatu – Aineellinen tai aineeton vahinko – Vähennys – Lisäkorvaus – Avun antaminen – Matkustajille annettavat tiedot - Uutiset
27.6.2019 11.00
Delhin lento viivästyi tavanomaisen teknisen vian (jarrupääsylinteri) vuoksi - kuluttajariitalautakunnan ratkaisua noudattamatta jättänyt Finnair perui valituksensa hovioikeudessaKO oli katsonut, että lentokoneessa ilmennyt tekninen vika oli liittynyt Finnairin tavanomaiseen lentotoiminnan harjoittamiseen sekä ollut luonteensa ja alkuperänsä vuoksi yhtiön tosiasiallisesti hallittavissa. Finnair ei ollut osoittanut, että lennon viivästyminen olisi johtunut asetuksen 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitetuista poikkeuksellisista olosuhteista. Sen vuoksi Finnairin oli suoritettava kantajille lennon viivästymisen perusteella 7 artiklan 1 kohdan c alakohdassa säädetty 600 euron korvaus. Finnair oli hävinnyt asian ja siten velvollinen korvaamaan kantajien kohtuulliset oikeudenkäyntikulut (16.060,30 euroa) KO:ssa. Finnair velvoitettiin korvaamaan myös valitukseen vastanneiden kantajien oikeudenkäyntikulut HO:ssa 3.050,40 eurolla viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 27.6.2019) - Uutiset
17.5.2019 16.00
Uuden lentokoneen piilevä suunnitteluvirhe ei muodostanut sellaista poikkeuksellista olosuhdetta, joka olisi vapauttanut lentoyhtiön vakiokorvauksen suorittamisesta - virheilmoitus voittiin esittää yleisen kolmen vuoden vanhentumisajan kuluessaViivästyksen syynä oli Finnairin uuden Airbus A350 -lentokoneen äkillinen vikatilanne, joka ilmeni juuri ennen lennon lähtöä Helsingistä Bangkokiin. Lentokoneen lennonohjausjärjestelmästä tuli yllättäen vikailmoitus polttoaineen määrämittausjärjestelmään kohdistuvasta viasta. Kuluttajariitalautakunta suositti, että Finnair Oyj maksaa matkustajalle 600 euron vakiokorvauksen. - Uutiset
16.5.2019 16.00
Kuluttajariitalautakunta: Hinnanalennuksesta ei tullut vähentää lentoyhtiön maksamaa vakiokorvaustaTapauksessa matkustajien vaatimus hinnanalennuksesta perustui valmismatkan lyhentymiseen ja siihen, ettei suoritus tämän vuoksi vastannut sovittua. Täysistuntoratkaisunsa D/607/35/2017 mukaisesti lautakunta katsoi, ettei kysymys ollut samasta syystä maksettavista hyvityksistä eivätkä matkustajat saaneet kaksinkertaista hyvitystä, vaikka he saivat vakiokorvauksen ohella hinnanalennuksen. Hinnanalennuksesta ei siten tullut vähentää vakiokorvausta, jonka matkustajat olivat saaneet lentoyhtiöltä. - Uutiset
16.5.2019 15.07
Turvatarkastuksen viivästyminen henkilökunnan myöhästymisen vuoksi on odottamaton tapahtuma, johon lentoyhtiö ei voi omilla toimillaan vaikuttaa - Kuluttajariitalutakunta ei myöntänyt vakiokorvaustaLautakunta katsoi lennon viivästymisen aiheutuneen poikkeuksellista olosuhteista, joita ei olisi voitu välttää vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi suoritettu. - Uutiset
15.5.2019 14.42
Kuluttajariitalautakunta: Lentomatkustajilla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseenEnsimmäisessä tapauksessa lento Phuketista Helsinkiin viivästyi Venäjän ilmailuviranomaisten evättyä lentoyhtiöltä luvan lentää Venäjän ilmatilassa. Toisessa tapauksessa lento Moskovasta Tampereelle Helsingin kautta peruttiin, koska Moskovan ilmatila suljettiin Venäjän ilmavoimien operaation vuoksi. Molemmissa tapauksissa katsottiin, ettei lentoyhtiöllä ollut velvollisuutta maksaa matkustajille vakiokorvausta. - Uutiset
11.4.2019 15.39
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lennon viivästymisen johdosta nostettavan korvauskanteen oikeuspaikastaTuomioistuimen toimivallasta sekä tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta siviili- ja kauppaoikeuden alalla annetun asetuksen (EU) N:o 1215/2012 7 artiklan 5 alakohtaa on tulkittava siten, että jäsenvaltion tuomioistuimella ei ole toimivaltaa ratkaista riita-asiaa, joka koskee matkustajille heidän lennolle pääsynsä epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettavaa korvausta ja apua koskevista yhteisistä säännöistä sekä asetuksen (ETY) N:o 295/91 kumoamisesta annetun Euroopan asetuksen (EY) N:o 261/2004 7 artiklan nojalla sellaista lentoyhtiötä vastaan nostettua korvauskannetta, jonka kotipaikka on toisessa jäsenvaltiossa, sillä perusteella, että kyseisellä yhtiöllä on tuomioistuimen, jossa kanne on nostettu, tuomiopiirissä sivuliike, joka ei ole osallisena yhtiön ja asianomaisen matkustajan välisessä oikeussuhteessa. Asetuksen N:o 1215/2012 26 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että sitä ei sovelleta pääasiassa kyseessä olevan kaltaisessa tapauksessa, jossa vastaaja ei ole esittänyt huomautuksia tai vastannut asiassa. - Uutiset
5.4.2019 9.37
Unionin tuomioistuin: Jos lento viivästyy vähintään kolme tuntia lähtö- tai laskukiitotiellä olleen ruuvin vaurioitettua lentokoneen rengasta, lentoliikenteen harjoittajan on suoritettava matkustajille korvaus vain, jos se ei ole hyödyntänyt kaikkia käytettävissään olevia keinoja lennon viivästymisen rajoittamiseksiVapautuakseen lentomatkustajien oikeuksista annettuun asetukseen perustuvasta korvausvelvollisuudesta lentoliikenteen harjoittajan on osoitettava, että se on hyödyntänyt kaiken käytettävissään olevan henkilökunnan ja kaluston sekä taloudelliset keinot välttääkseen sen, että lentoaseman kiitotiellä olleen vieraan esineen vaurioittaman renkaan vaihto johtaa asianomaisen lennon pitkäaikaiseen viivästymiseen. Tältä osin ja erityisesti renkaiden vaurioitumisen osalta unionin tuomioistuin huomauttaa, että lentoliikenteen harjoittajat voivat kaikilla lentoasemilla, joilla ne liikennöivät, tehdä renkaidenvaihtosopimuksia, joilla niille varmistetaan renkaiden vaihdon osalta ensisijainen kohtelu. - Uutiset
14.3.2019 8.00
KKV: Boeing Max -koneiden lentokielto – Tietoa matkustajien oikeuksistaEuroopan lentoturvallisuusvirasto EASA on asettanut Boeing 737 Max 8- ja Max 9 -malliset koneet toistaiseksi lentokieltoon. Suomessa näillä koneilla operoivat Norwegian, TUI, Turkish Airlines, Fly Dubai ja Icelandair. Jos lentosi joudutaan peruuttamaan, voit valita joko lipun hinnan palautuksen tai lennon uudelleenreitityksen, jolloin lentoyhtiön on tarjottava korvaava lento vastaavilla ehdoilla matkakohteeseen mahdollisimman pian tai myöhäisempänä sinulle sopivana ajankohtana, jos paikkoja on saatavilla. Sinulla ei kuitenkaan ole oikeutta saada vakiokorvausta, koska kyseessä on poikkeuksellinen olosuhde. - Uutiset
28.2.2019 9.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lentoyhtiön uudelleenyksityistämistä koskevassa asiassaEUT katsoo, että Portugalin hallituksen asettamat edellytykset TAP:n uudelleenyksityistämiseksi ovat EU:n lainsäädännön mukaisia lukuun ottamatta vaatimusta ylläpitää ja kehittää olemassa olevaa lentoliikenteen kansallista solmukohtaa (hub) . - Uutiset
11.1.2019 14.40
Pansion sotasatamaa ja merivoimien aluksia ilmakuvauslennolla kuvannut syyllistyi aluerikkomukseen mutta jätettiin rangaistukseen tuomitsemattaHO hylkäsi valittajan pyynnön pääkäsittelyn toimittamisesta. Syyksilukemisen osalta HO hyväksyi KO:n ratkaisun perustelut. KO:n ratkaisun lopputulosta ei ollut tarvetta muuttaa myöskään sen osalta, että valittaja oli jätettävä rangaistukseen tuomitsematta. Valittajan vaatimus valtion velvoittamisesta korvaamaan muistikortin hävittämisestä aiheutuneen vahingon hylättiin. (Vailla lainvoimaa 11.1.2019) - Uutiset
10.1.2019 12.00
Työtuomioistuimen tuomio lennonjohtajia koskevan työehtosopimuksen tulkinnastaKysymys lennonjohtajia koskevan työehtosopimuksen allekirjoituspöytäkirjan 4 §:n 1 ja 4 kohdan tulkinnasta tehtävien hakuun laittamisen osalta. Kysymys myös siitä, olisiko kanteessa tarkoitettu tehtävä tullut laittaa haettavaksi sekä tähän liittyvästä hyvityssakkovaatimuksesta. Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY ry:n asiassa esittämät vaatimukset hylättiin. - Uutiset
3.1.2019 10.04
Kuluttajariitalautakunta: Lentoyhtiö vastasi viivästyneen lennon matkustajien hotelliyön ja ylimääräisten linja-autolippujen kustannuksista - vakiokorvausta ei tullut vähentää matkustajille vahingonkorvauksena maksettavasta muusta hyvityksestäLento D8123, 3.10.2016 saapui Rovaniemeltä Helsinkiin yhdeksän tuntia 12 minuuttia sovitusta aikataulusta viivästyneenä. Matkustajat saapuivat Helsinki–Vantaan lentokenttähotelliin noin klo 2.30 aamuyöllä. Koska seuraava linja-autoyhteys matkustajien kotipaikkakunnalle olisi lähtenyt vasta seuraavana aamuna eikä matkustajien voitu kohtuudella edellyttää yöpyvän lentokentän terminaalirakennuksessa, lautakunta katsoi, että yöpyminen Helsingissä oli ollut viivästyksen vuoksi välttämätöntä. Koska lentoyhtiö ei ollut asiassa esitetyn mukaisesti näyttänyt, että käsillä olisi ollut Montrealin yleissopimuksen mukaisia perusteita vapautua korvausvelvollisuudesta, tuli lentoyhtiön korvata matkustajille myös ylimääräisistä linja-autolipuista aiheutuneet kustannukset. Vakiokorvausta ei tullut vähentää matkustajille vahingonkorvauksena maksettavasta muusta hyvityksestä. Lautakunta suositti, että lentoyhtiö maksaa matkustajille yhteisesti 181 euron vahingonkorvauksen. - Uutiset
28.11.2018 10.11
KKO: Matkustaja ei ollut menettänyt kannevaltaansa Finnairia vastaan matkalaukusta kadonneita tavaroita koskevassa asiassaLentomatkustaja oli lennon saapumispäivänä tehnyt lentoyhtiölle puhelimitse ilmoituksen matkalaukustaan kadonneista tavaroista. Lentoyhtiön edustaja oli kirjannut ilmoituksen yhtiön sähköiseen tietojärjestelmään. Matkustajan pyynnöstä lentoyhtiö oli toimittanut tälle vakuutuskorvauksen hakemista varten kirjallisen todistuksen lentoyhtiölle tehdystä ilmoituksesta.
Vakuutusyhtiö oli korvannut matkatavaravahingon matkustajalle ja vaati kanteessaan lentoyhtiöltä korvausta vahingosta. Lentoyhtiö kiisti vaatimuksen katsoen, ettei vahinkoa koskevaa muistutusta ollut tehty ilmakuljetuksia koskevan Montrealin yleissopimuksen 31 artiklan mukaisesti kirjallisesti seitsemän päivän määräajassa. Korkeimman oikeuden tuomiosta ilmenevillä perusteilla matkustaja ei ollut menettänyt kannevaltaansa rahdinkuljettajaa vastaan. - Uutiset
23.11.2018 12.40
Oikeusasiamies: Lentokieltoaluetta osoittavassa kyltissä on käytettävä kansalliskieliäOikeusasiamies katsoi, ettei asiassa ollut osoitettu sellaista riittävän vakiintunutta kansainvälistä käytäntöä, jonka perusteella perustuslaissa turvatut kansalliskielet voitaisiin syrjäyttää. Tämän vuoksi lentokieltoaluetta osoittavassa kieltomerkissä on käytettävä merkin sijaintipaikkakunnan kielellisistä olosuhteista riippuen joko jompaakumpaa kansalliskieltä tai molempia samanaikaisesti. Tämä vaatimus nojautuu samoihin perusteisiin, jotka oikeusasiamies on tuonut esiin aiemmassa Stroke Unit -ratkaisussaan. - Uutiset
30.8.2018 8.00
Euroopan lentoturvallisuuslainsäädäntö vahvistuu entisestäänUusi Euroopan unionin lentoturvallisuuslainsäädännön kulmakivi, uudistettu EASA-asetus tulee voimaan 11. syyskuuta 2018 ja sen vaikutukset näkyvät asteittain niin lentomatkustajille kuin kaikille ilmailun toimijoillekin. - Uutiset
14.8.2018 9.22
Hovioikeus: Finavia ei menetellyt yhteistoimintalain vastaisestiA:n ja hänen myötäpuoliensa valituksen perusteella kysymys oli HO:ssa siitä, oliko Finavia tehnyt päätöksen henkilöstön asemaan vaikuttavasta toimintojensa uudelleenjärjestämisestä jo ennen yhteistoimintaneuvottelujen käymistä. KO:n johtopäätös oli ollut se, ettei Finavia ollut ajoittanut neuvotteluja kanteessa väitetyllä tavalla väärin. YTL:a ei ollut tältä osin rikottu. HO katsoi, ettei aihetta muuttaa KO:n tuomiota päätöksenteon ajankohtaa koskevalta osalta ollut ilmennyt. Finavian valituksen johdosta HO:ssa ratkaistavana oli, olisiko erikseen aloitetut yhteistoimintaneuvottelut lennonneuvojien ja aluelennonjohdon operaattoreiden kanssa tullut neuvottelujen aikana yhdistää. Vielä kysymys oli molempien valitusten osalta myös hyvityksestä ja sen määrästä. HO katsoi, toisin kuin KO, ettei Finavia ollut menetellyt yhteistoimintalain vastaisesti miltään osin käydessään neuvottelut erikseen Tampereen aluelennonjohdon ja toisaalta Helsinki- Vantaan lennonneuvojien kanssa. Finavia oli näin ollen vapautettava kaikesta korvausvelvollisuudesta A:ta ja hänen myötäpuoliaan kohtaan. (Vailla lainvoimaa 14.8.2018, Ään. Ks. KKO:2020:58: HO:n tuomion lopputulosta ei muutettu) - Uutiset
26.6.2018 10.18
Lakiluonnos: Poliisin tulisi voida puuttua dronejen lennättämiseen tietyissä tilanteissaPoliisille ollaan säätämässä nykyistä kattavampia toimivaltuuksia puuttua lennokkien ja miehittämättömien ilma-alusten eli niin sanottujen dronejen kulkuun. Lakiluonnos lähti lausunnolle 25. kesäkuuta. - Uutiset
13.6.2018 9.00
Euroopan parlamentti hyväksyi EU:n laajuiset säännöt lennokeille- Sama turvallisuustaso EU:n alueella
- Yhteiset säännöt lisäävät markkinoiden kehitystä
- Uudistetut lentoturvallisuussäännöt vastaavat uusiin haasteisiin.
- Uutiset
20.4.2018 12.10
Lentoliikenteen matkustajatiedot laajemmin osaksi rikollisuuden torjuntaaEU:n matkustajarekisteridirektiivi, eli niin kutsuttu PNR-direktiivi, mahdollistaa lentoliikenteen matkustajatietojen hyödyntämisen aiempaa laajemmin terrorismin ja vakavan rikollisuuden torjunnassa. Matkustajatietorekisteri sisältää kunkin matkustajan varausten yhteydessä antamat tiedot. Näitä tietoja voivat olla esimerkiksi henkilön nimi-, osoite- ja yhteystiedot sekä maksutapaa koskevat tiedot. - Uutiset
26.2.2018 13.42
KKV muistuttaa: Lennon viivästyessä muista oikeutesi huolenpitoon ja vakiokorvaukseenJos lentosi viivästyy yli 2 tuntia, lentoyhtiön on tarjottava huolenpitoa, joka vaihtelee odotusajan mukaan. Lentoyhtiön on tarjottava aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan, hotellimajoituksen ja kuljetuksen lentoaseman ja hotellin välillä, jos yöpyminen on välttämätöntä sekä ilmaiseksi kaksi puhelua tai sähköpostiviestiä. - Uutiset
5.1.2018 9.12
KHO:n ratkaisu valitusoikeudesta lentomeluasiassaAsiassa oli ratkaistavana, oliko Tuusulan kunnanhallituksella ja asukasyhdistyksellä oikeus valittaa Liikenteen turvallisuusviraston päätöksestä, jolla oli ilmailulain nojalla päätetty olla antamatta lentomelua koskevia toimintarajoituksia. Ilmailulaissa ei ollut erikseen säädetty kunnanhallituksen ja asukasyhdistyksen valitusoikeudesta, vaan asian ratkaiseminen perustui hallintolainkäyttölain 6 §:n tulkintaan. Mainitun pykälän 1 momentin perinteisen, verrattain ahtaan tulkinnan mukaan kunnanhallituksella ja asukasyhdistyksellä ei olisi ollut valitusoikeutta. Kun kuitenkin otettiin huomioon ilmailulain nojalla ratkaistun asian liityntä lentoaseman ympäristönsuojelulain mukaista ympäristölupaa koskevaan asiaan, yhdistysten valitusoikeutta koskeva kansainvälinen kehitys ja oikeuskäytäntö, lentomelun vaikutukset kunnan maankäyttöön ja sen suunnitteluun sekä se, että meluntorjuntaa koskevat toimintarajoitukset oli määrättävä lopullisesti ilmailulain eikä ympäristönsuojelulain nojalla, Liikenteen turvallisuusviraston päätöksen tulkittiin vaikuttavan kunnan ja omakotiyhdistyksen oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun niin, että niillä hallintolainkäyttölain 6 §:n 1 momentin mukaan oli valitusoikeus.