Ilmailu
- Uutiset
17.5.2019 16.00
Uuden lentokoneen piilevä suunnitteluvirhe ei muodostanut sellaista poikkeuksellista olosuhdetta, joka olisi vapauttanut lentoyhtiön vakiokorvauksen suorittamisesta - virheilmoitus voittiin esittää yleisen kolmen vuoden vanhentumisajan kuluessaViivästyksen syynä oli Finnairin uuden Airbus A350 -lentokoneen äkillinen vikatilanne, joka ilmeni juuri ennen lennon lähtöä Helsingistä Bangkokiin. Lentokoneen lennonohjausjärjestelmästä tuli yllättäen vikailmoitus polttoaineen määrämittausjärjestelmään kohdistuvasta viasta. Kuluttajariitalautakunta suositti, että Finnair Oyj maksaa matkustajalle 600 euron vakiokorvauksen. - Uutiset
16.5.2019 16.00
Kuluttajariitalautakunta: Hinnanalennuksesta ei tullut vähentää lentoyhtiön maksamaa vakiokorvaustaTapauksessa matkustajien vaatimus hinnanalennuksesta perustui valmismatkan lyhentymiseen ja siihen, ettei suoritus tämän vuoksi vastannut sovittua. Täysistuntoratkaisunsa D/607/35/2017 mukaisesti lautakunta katsoi, ettei kysymys ollut samasta syystä maksettavista hyvityksistä eivätkä matkustajat saaneet kaksinkertaista hyvitystä, vaikka he saivat vakiokorvauksen ohella hinnanalennuksen. Hinnanalennuksesta ei siten tullut vähentää vakiokorvausta, jonka matkustajat olivat saaneet lentoyhtiöltä. - Uutiset
16.5.2019 15.07
Turvatarkastuksen viivästyminen henkilökunnan myöhästymisen vuoksi on odottamaton tapahtuma, johon lentoyhtiö ei voi omilla toimillaan vaikuttaa - Kuluttajariitalutakunta ei myöntänyt vakiokorvaustaLautakunta katsoi lennon viivästymisen aiheutuneen poikkeuksellista olosuhteista, joita ei olisi voitu välttää vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi suoritettu. - Uutiset
15.5.2019 14.42
Kuluttajariitalautakunta: Lentomatkustajilla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseenEnsimmäisessä tapauksessa lento Phuketista Helsinkiin viivästyi Venäjän ilmailuviranomaisten evättyä lentoyhtiöltä luvan lentää Venäjän ilmatilassa. Toisessa tapauksessa lento Moskovasta Tampereelle Helsingin kautta peruttiin, koska Moskovan ilmatila suljettiin Venäjän ilmavoimien operaation vuoksi. Molemmissa tapauksissa katsottiin, ettei lentoyhtiöllä ollut velvollisuutta maksaa matkustajille vakiokorvausta. - Uutiset
11.4.2019 15.39
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lennon viivästymisen johdosta nostettavan korvauskanteen oikeuspaikastaTuomioistuimen toimivallasta sekä tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta siviili- ja kauppaoikeuden alalla annetun asetuksen (EU) N:o 1215/2012 7 artiklan 5 alakohtaa on tulkittava siten, että jäsenvaltion tuomioistuimella ei ole toimivaltaa ratkaista riita-asiaa, joka koskee matkustajille heidän lennolle pääsynsä epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettavaa korvausta ja apua koskevista yhteisistä säännöistä sekä asetuksen (ETY) N:o 295/91 kumoamisesta annetun Euroopan asetuksen (EY) N:o 261/2004 7 artiklan nojalla sellaista lentoyhtiötä vastaan nostettua korvauskannetta, jonka kotipaikka on toisessa jäsenvaltiossa, sillä perusteella, että kyseisellä yhtiöllä on tuomioistuimen, jossa kanne on nostettu, tuomiopiirissä sivuliike, joka ei ole osallisena yhtiön ja asianomaisen matkustajan välisessä oikeussuhteessa. Asetuksen N:o 1215/2012 26 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että sitä ei sovelleta pääasiassa kyseessä olevan kaltaisessa tapauksessa, jossa vastaaja ei ole esittänyt huomautuksia tai vastannut asiassa. - Uutiset
5.4.2019 9.37
Unionin tuomioistuin: Jos lento viivästyy vähintään kolme tuntia lähtö- tai laskukiitotiellä olleen ruuvin vaurioitettua lentokoneen rengasta, lentoliikenteen harjoittajan on suoritettava matkustajille korvaus vain, jos se ei ole hyödyntänyt kaikkia käytettävissään olevia keinoja lennon viivästymisen rajoittamiseksiVapautuakseen lentomatkustajien oikeuksista annettuun asetukseen perustuvasta korvausvelvollisuudesta lentoliikenteen harjoittajan on osoitettava, että se on hyödyntänyt kaiken käytettävissään olevan henkilökunnan ja kaluston sekä taloudelliset keinot välttääkseen sen, että lentoaseman kiitotiellä olleen vieraan esineen vaurioittaman renkaan vaihto johtaa asianomaisen lennon pitkäaikaiseen viivästymiseen. Tältä osin ja erityisesti renkaiden vaurioitumisen osalta unionin tuomioistuin huomauttaa, että lentoliikenteen harjoittajat voivat kaikilla lentoasemilla, joilla ne liikennöivät, tehdä renkaidenvaihtosopimuksia, joilla niille varmistetaan renkaiden vaihdon osalta ensisijainen kohtelu. - Uutiset
14.3.2019 8.00
KKV: Boeing Max -koneiden lentokielto – Tietoa matkustajien oikeuksistaEuroopan lentoturvallisuusvirasto EASA on asettanut Boeing 737 Max 8- ja Max 9 -malliset koneet toistaiseksi lentokieltoon. Suomessa näillä koneilla operoivat Norwegian, TUI, Turkish Airlines, Fly Dubai ja Icelandair. Jos lentosi joudutaan peruuttamaan, voit valita joko lipun hinnan palautuksen tai lennon uudelleenreitityksen, jolloin lentoyhtiön on tarjottava korvaava lento vastaavilla ehdoilla matkakohteeseen mahdollisimman pian tai myöhäisempänä sinulle sopivana ajankohtana, jos paikkoja on saatavilla. Sinulla ei kuitenkaan ole oikeutta saada vakiokorvausta, koska kyseessä on poikkeuksellinen olosuhde. - Uutiset
28.2.2019 9.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lentoyhtiön uudelleenyksityistämistä koskevassa asiassaEUT katsoo, että Portugalin hallituksen asettamat edellytykset TAP:n uudelleenyksityistämiseksi ovat EU:n lainsäädännön mukaisia lukuun ottamatta vaatimusta ylläpitää ja kehittää olemassa olevaa lentoliikenteen kansallista solmukohtaa (hub) . - Uutiset
11.1.2019 14.40
Pansion sotasatamaa ja merivoimien aluksia ilmakuvauslennolla kuvannut syyllistyi aluerikkomukseen mutta jätettiin rangaistukseen tuomitsemattaHO hylkäsi valittajan pyynnön pääkäsittelyn toimittamisesta. Syyksilukemisen osalta HO hyväksyi KO:n ratkaisun perustelut. KO:n ratkaisun lopputulosta ei ollut tarvetta muuttaa myöskään sen osalta, että valittaja oli jätettävä rangaistukseen tuomitsematta. Valittajan vaatimus valtion velvoittamisesta korvaamaan muistikortin hävittämisestä aiheutuneen vahingon hylättiin. (Vailla lainvoimaa 11.1.2019) - Uutiset
10.1.2019 12.00
Työtuomioistuimen tuomio lennonjohtajia koskevan työehtosopimuksen tulkinnastaKysymys lennonjohtajia koskevan työehtosopimuksen allekirjoituspöytäkirjan 4 §:n 1 ja 4 kohdan tulkinnasta tehtävien hakuun laittamisen osalta. Kysymys myös siitä, olisiko kanteessa tarkoitettu tehtävä tullut laittaa haettavaksi sekä tähän liittyvästä hyvityssakkovaatimuksesta. Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY ry:n asiassa esittämät vaatimukset hylättiin. - Uutiset
3.1.2019 10.04
Kuluttajariitalautakunta: Lentoyhtiö vastasi viivästyneen lennon matkustajien hotelliyön ja ylimääräisten linja-autolippujen kustannuksista - vakiokorvausta ei tullut vähentää matkustajille vahingonkorvauksena maksettavasta muusta hyvityksestäLento D8123, 3.10.2016 saapui Rovaniemeltä Helsinkiin yhdeksän tuntia 12 minuuttia sovitusta aikataulusta viivästyneenä. Matkustajat saapuivat Helsinki–Vantaan lentokenttähotelliin noin klo 2.30 aamuyöllä. Koska seuraava linja-autoyhteys matkustajien kotipaikkakunnalle olisi lähtenyt vasta seuraavana aamuna eikä matkustajien voitu kohtuudella edellyttää yöpyvän lentokentän terminaalirakennuksessa, lautakunta katsoi, että yöpyminen Helsingissä oli ollut viivästyksen vuoksi välttämätöntä. Koska lentoyhtiö ei ollut asiassa esitetyn mukaisesti näyttänyt, että käsillä olisi ollut Montrealin yleissopimuksen mukaisia perusteita vapautua korvausvelvollisuudesta, tuli lentoyhtiön korvata matkustajille myös ylimääräisistä linja-autolipuista aiheutuneet kustannukset. Vakiokorvausta ei tullut vähentää matkustajille vahingonkorvauksena maksettavasta muusta hyvityksestä. Lautakunta suositti, että lentoyhtiö maksaa matkustajille yhteisesti 181 euron vahingonkorvauksen. - Uutiset
28.11.2018 10.11
KKO: Matkustaja ei ollut menettänyt kannevaltaansa Finnairia vastaan matkalaukusta kadonneita tavaroita koskevassa asiassaLentomatkustaja oli lennon saapumispäivänä tehnyt lentoyhtiölle puhelimitse ilmoituksen matkalaukustaan kadonneista tavaroista. Lentoyhtiön edustaja oli kirjannut ilmoituksen yhtiön sähköiseen tietojärjestelmään. Matkustajan pyynnöstä lentoyhtiö oli toimittanut tälle vakuutuskorvauksen hakemista varten kirjallisen todistuksen lentoyhtiölle tehdystä ilmoituksesta.
Vakuutusyhtiö oli korvannut matkatavaravahingon matkustajalle ja vaati kanteessaan lentoyhtiöltä korvausta vahingosta. Lentoyhtiö kiisti vaatimuksen katsoen, ettei vahinkoa koskevaa muistutusta ollut tehty ilmakuljetuksia koskevan Montrealin yleissopimuksen 31 artiklan mukaisesti kirjallisesti seitsemän päivän määräajassa. Korkeimman oikeuden tuomiosta ilmenevillä perusteilla matkustaja ei ollut menettänyt kannevaltaansa rahdinkuljettajaa vastaan. - Uutiset
23.11.2018 12.40
Oikeusasiamies: Lentokieltoaluetta osoittavassa kyltissä on käytettävä kansalliskieliäOikeusasiamies katsoi, ettei asiassa ollut osoitettu sellaista riittävän vakiintunutta kansainvälistä käytäntöä, jonka perusteella perustuslaissa turvatut kansalliskielet voitaisiin syrjäyttää. Tämän vuoksi lentokieltoaluetta osoittavassa kieltomerkissä on käytettävä merkin sijaintipaikkakunnan kielellisistä olosuhteista riippuen joko jompaakumpaa kansalliskieltä tai molempia samanaikaisesti. Tämä vaatimus nojautuu samoihin perusteisiin, jotka oikeusasiamies on tuonut esiin aiemmassa Stroke Unit -ratkaisussaan. - Uutiset
30.8.2018 8.00
Euroopan lentoturvallisuuslainsäädäntö vahvistuu entisestäänUusi Euroopan unionin lentoturvallisuuslainsäädännön kulmakivi, uudistettu EASA-asetus tulee voimaan 11. syyskuuta 2018 ja sen vaikutukset näkyvät asteittain niin lentomatkustajille kuin kaikille ilmailun toimijoillekin. - Uutiset
14.8.2018 9.22
Hovioikeus: Finavia ei menetellyt yhteistoimintalain vastaisestiA:n ja hänen myötäpuoliensa valituksen perusteella kysymys oli HO:ssa siitä, oliko Finavia tehnyt päätöksen henkilöstön asemaan vaikuttavasta toimintojensa uudelleenjärjestämisestä jo ennen yhteistoimintaneuvottelujen käymistä. KO:n johtopäätös oli ollut se, ettei Finavia ollut ajoittanut neuvotteluja kanteessa väitetyllä tavalla väärin. YTL:a ei ollut tältä osin rikottu. HO katsoi, ettei aihetta muuttaa KO:n tuomiota päätöksenteon ajankohtaa koskevalta osalta ollut ilmennyt. Finavian valituksen johdosta HO:ssa ratkaistavana oli, olisiko erikseen aloitetut yhteistoimintaneuvottelut lennonneuvojien ja aluelennonjohdon operaattoreiden kanssa tullut neuvottelujen aikana yhdistää. Vielä kysymys oli molempien valitusten osalta myös hyvityksestä ja sen määrästä. HO katsoi, toisin kuin KO, ettei Finavia ollut menetellyt yhteistoimintalain vastaisesti miltään osin käydessään neuvottelut erikseen Tampereen aluelennonjohdon ja toisaalta Helsinki- Vantaan lennonneuvojien kanssa. Finavia oli näin ollen vapautettava kaikesta korvausvelvollisuudesta A:ta ja hänen myötäpuoliaan kohtaan. (Vailla lainvoimaa 14.8.2018, Ään. Ks. KKO:2020:58: HO:n tuomion lopputulosta ei muutettu) - Uutiset
26.6.2018 10.18
Lakiluonnos: Poliisin tulisi voida puuttua dronejen lennättämiseen tietyissä tilanteissaPoliisille ollaan säätämässä nykyistä kattavampia toimivaltuuksia puuttua lennokkien ja miehittämättömien ilma-alusten eli niin sanottujen dronejen kulkuun. Lakiluonnos lähti lausunnolle 25. kesäkuuta. - Uutiset
13.6.2018 9.00
Euroopan parlamentti hyväksyi EU:n laajuiset säännöt lennokeille- Sama turvallisuustaso EU:n alueella
- Yhteiset säännöt lisäävät markkinoiden kehitystä
- Uudistetut lentoturvallisuussäännöt vastaavat uusiin haasteisiin.
- Uutiset
20.4.2018 12.10
Lentoliikenteen matkustajatiedot laajemmin osaksi rikollisuuden torjuntaaEU:n matkustajarekisteridirektiivi, eli niin kutsuttu PNR-direktiivi, mahdollistaa lentoliikenteen matkustajatietojen hyödyntämisen aiempaa laajemmin terrorismin ja vakavan rikollisuuden torjunnassa. Matkustajatietorekisteri sisältää kunkin matkustajan varausten yhteydessä antamat tiedot. Näitä tietoja voivat olla esimerkiksi henkilön nimi-, osoite- ja yhteystiedot sekä maksutapaa koskevat tiedot. - Uutiset
26.2.2018 13.42
KKV muistuttaa: Lennon viivästyessä muista oikeutesi huolenpitoon ja vakiokorvaukseenJos lentosi viivästyy yli 2 tuntia, lentoyhtiön on tarjottava huolenpitoa, joka vaihtelee odotusajan mukaan. Lentoyhtiön on tarjottava aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan, hotellimajoituksen ja kuljetuksen lentoaseman ja hotellin välillä, jos yöpyminen on välttämätöntä sekä ilmaiseksi kaksi puhelua tai sähköpostiviestiä. - Uutiset
5.1.2018 9.12
KHO:n ratkaisu valitusoikeudesta lentomeluasiassaAsiassa oli ratkaistavana, oliko Tuusulan kunnanhallituksella ja asukasyhdistyksellä oikeus valittaa Liikenteen turvallisuusviraston päätöksestä, jolla oli ilmailulain nojalla päätetty olla antamatta lentomelua koskevia toimintarajoituksia. Ilmailulaissa ei ollut erikseen säädetty kunnanhallituksen ja asukasyhdistyksen valitusoikeudesta, vaan asian ratkaiseminen perustui hallintolainkäyttölain 6 §:n tulkintaan. Mainitun pykälän 1 momentin perinteisen, verrattain ahtaan tulkinnan mukaan kunnanhallituksella ja asukasyhdistyksellä ei olisi ollut valitusoikeutta. Kun kuitenkin otettiin huomioon ilmailulain nojalla ratkaistun asian liityntä lentoaseman ympäristönsuojelulain mukaista ympäristölupaa koskevaan asiaan, yhdistysten valitusoikeutta koskeva kansainvälinen kehitys ja oikeuskäytäntö, lentomelun vaikutukset kunnan maankäyttöön ja sen suunnitteluun sekä se, että meluntorjuntaa koskevat toimintarajoitukset oli määrättävä lopullisesti ilmailulain eikä ympäristönsuojelulain nojalla, Liikenteen turvallisuusviraston päätöksen tulkittiin vaikuttavan kunnan ja omakotiyhdistyksen oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun niin, että niillä hallintolainkäyttölain 6 §:n 1 momentin mukaan oli valitusoikeus.