-
Kuljettajantutkinto
- Ajokortti
Ajokortti
- Uutiset
30.4.2024 11.29
KHO: Poliisin harjoittamaa ajoterveyden valvontaa voitiin pitää sellaisena erittäin tärkeänä yleisenä etuna, jonka perusteella asianosaisjulkisuutta oli mahdollista rajoittaaAsiakirjajulkisuus – Asianosaisjulkisuus – Poliisille tehty ilmoitus ajoterveyden heikentymisestä – Asianosaisen tiedonsaantioikeus ilmoituksen tekijästä – Erittäin tärkeä yleinen etu - Uutiset
25.3.2024 9.00
Näkökyky: EUT tulkitsi ajokorttidirektiiviäEnnakkoratkaisupyyntö esitettiin asiassa, jossa silmälääkäri oli katsonut, ettei WU kykenee kuljettamaan C- ja CE-luokkiin kuuluvia ajoneuvoja. - Uutiset
5.3.2024 9.17
KHO: Ajokieltoa ei voitu määrätä sillä perusteella, ettei valittaja ollut toimittanut aikaisemman ajo-oikeutensa aikana vaadittua lääkärinlausuntoaPoliisilaitos oli määrännyt muutoksenhakijan ajokieltoon vuonna 2022 sen vuoksi, ettei hän ollut toimittanut häneltä vuonna 2014 edellytettyä erikoislääkärin lausuntoa. Asiassa oli ratkaistavana, oliko muutoksenhakija voitu tällä perusteella määrätä ajokieltoon, kun otettiin huomioon, että hänelle oli vuonna 2022 myönnetty uusi ajokorttilupa. HAO:n ja poliisilaitoksen päätökset kumottiin. - Uutiset
29.2.2024 7.55
Euroopan parlamentti tukee EU:n ajokorttisääntöjen päivittämistä liikenneturvallisuuden parantamiseksi – muun muassa kahden vuoden koeaika uusille kuljettajille- Itsearviointi terveydentilasta ennen ajokortin myöntämistä tai uusimista
- Kahden vuoden koeaika uusille kuljettajille
- Digitaaliset mobiiliajokortit mahdollisia.
Parlamentin kanta hyväksyttiin äänin 339-240 (37 tyhjää). Lain käsittelyä jatkaa seuraava, kesäkuun 2024 vaaleissa valittava parlamentti. - Uutiset
13.12.2023 13.30
Hovioikeus: Suomalaista ajokorttia anonut ei ollut voinut syyksilukemisen edellyttämällä varmuudella tietää, että hänen käyttämänsä syyrialainen ajokortti oli ollut vääräToisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteen väärennöksestä. Vastaaja vapautettiin hänelle tuomitusta 25 ps rangaistuksesta. (Vailla lainvoimaa 13.12.2023) - Uutiset
7.11.2023 15.00
Hallinto-oikeus: Ajokieltoon määrätyn oikaisuvaatimusta ei olisi tullut jättää myöhässä saapuneena tutkimatta - poliisi ei ollut myöskään ottanut ratkaistavakseen kysymystä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta, vaikka valittaja oli esittänyt tätä koskevan pyynnön poliisilleHAO piti selvitettynä, ettei A:lle ollut toimitettu päätöstä oikaisuvaatimusohjeineen todisteellisesti ja että A:n oikaisuvaatimus oli puuttuneen oikaisuvaatimusohjeen vuoksi tehty vasta 28.8.2023. A:n oikaisuvaatimusta ei tämän vuoksi olisi tullut jättää myöhässä saapuneena tutkimatta. Näin ollen asia oli palautettava poliisille oikaisuvaatimuksena käsiteltäväksi. Asiassa saadun selvityksen mukaan poliisi ei ollut myöskään ottanut ratkaistavakseen kysymystä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta, vaikka A oli esittänyt tätä koskevan pyynnön poliisille. Koska päätöstä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta ei tehdä ensiasteena HAO:ssa, asia oli palautettava kyseisen asian arvioimista varten. - Uutiset
24.5.2023 9.49
Hallinto-oikeus ei muuttanut väliaikaista ajokieltoa koskevaa poliisilaitoksen ratkaisuaPoliisilaitos oli 14.2.2023 hylännyt A:n oikaisuvaatimuksen. Päätöksen perustelujen mukaan linja-autolla henkilöauton ohittaminen vastaantulevien kaistalle ennen suojatietä oli omiaan aiheuttamaan vaaraa suojatietä ylittävälle jalankulkijalle. Poliisilaitoksen päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 24.5.2023) - Uutiset
4.5.2023 16.00
Hovioikeus: Ajokorttiaan poliisille luovuttamatta jättäneen ei voitu katsoa syyllistyneen kulkuneuvon kuljettamiseen oikeuttaHO katsoi KKO:n ratkaisusta 2023:11 ilmenevän oikeusohjeen nojalla, että RL 23 luvun 10 §:n tunnusmerkistöön sisältyvästä ajo-oikeudettomuudesta ei ollut nyt käsillä olevan kaltaisten tilanteiden varalta säädetty ajokorttilain 6 §:ssä rikosvastuun täyttymisen kannalta riittävän selvästi ja yksiselitteisesti. Näin ollen ei ollut aihetta muuttaa KO:n tuomion lopputulosta. (Vailla lainvoimaa 4.5.2023) - Uutiset
3.3.2023 10.25
Komissio ehdottaa päivitettyjä vaatimuksia ajokorteille ja tieliikennesääntöjen parempaa rajatylittävää valvontaa EU:ssaKomissio ehdotta ajokortteja koskevien sääntöjen nykyaikaistamista, kaikkialla EU:ssa voimassa olevaa digitaalista ajokorttia sekä uusia säännöksiä liikennesääntöjen rajatylittävän valvonnan tehostamiseksi. LVM kertoo tutustuvansa huolellisesti komission ehdotuksiin ja informoi niistä eduskuntaa. Suomi muodostaa omat kantansa komission ehdotuksiin. Sidosryhmiä kuullaan osana kannanmuodostusta. Ehdotuksia koskevat neuvottelut alkavat keväällä 2023 EU:n ministerineuvoston maaliikennetyöryhmässä ja samanaikaisesti Euroopan parlamentissa. - Uutiset
1.3.2023 14.51
Poliisi otti käyttöön yleistiedoksiannot ajo-oikeuspäätöksissä Länsi-UudellamaallaLänsi-Uudenmaan poliisilaitos on 27.2.2023 alkaen siirtynyt käyttämään yleistiedoksiantoa ajo-oikeuspäätösten viimesijaisena tiedoksiantotapana. Yleistiedoksiantoa voidaan käyttää, kun asiakirjaa ei saada toimitettua muulla tavoin. Poliisin julkisesti ilmoittama ajo-oikeuspäätös on velvoittava päätös, jonka myötä asiakkaan ajo-oikeuden tila muuttuu tai hänet määrätään suorittamaan jokin toimenpide. Tällainen päätös on esimerkiksi asianosaisen määrääminen ajokieltoon. - Uutiset
20.12.2022 9.05
Oikeusasiamies lähetti päätöksen tiedoksi myös LVM:lle: Päätökset ja muutoksenhaku väliaikaisesta ajokiellosta – sääntely ei ole ongelmatontaOikeusasiamies saattoi vastaisen varalle esittämänsä käsitykset vanhempi konstaapeli F:n ja rikoskomisario B:n menettelyn virheellisyydestä heidän tietoonsa. Lisäksi oikeusasiamies kiinnitti rikosylikonstaapeli C:n ja vanhempi konstaapeli D:n huomiota esittämiinsä näkökohtiin heidän menettelystään. Päätös lähetettiin myös liikenne- ja viestintäministeriölle, jota pyydettiin ilmoittamaan mahdollisista toimenpiteistä 31.5.2023 mennessä. - Uutiset
19.12.2022 13.15
Oikeusasiamies esitti harkittavaksi hyvittämistä: Ajokielto huumepikatestin perusteellaPerustuslaista ja hallintolaista ilmenevä hyvän hallinnon vaatimus edellyttää, että viranomainen huolehtii asian riittävästä selvittämisestä ja kaikin puolin asianmukaisesta käsittelystä. Tässä tapauksessa oli poliisilaitokselta saadun lausunnon mukaan menetelty laitoksen käytännön vastaisesti, kun kantelija oli määrätty väliaikaiseen ajokieltoon. Lisäksi oli menetelty vastoin Poliisihallituksen ohjetta. Oikeusasiamies saattoi käsityksensä kantelun kohteena olleiden poliisien tietoon. Lisäksi oikeusasiamies esitti, että Oulun poliisilaitos harkitsisi, tulisiko tapahtunut jotenkin hyvittää kantelijalle. - Uutiset
13.12.2022 15.00
Hallinto-oikeus ei lyhentänyt ajokieltoaValittaja oli syyllistynyt kahteen törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen sekä kahdeksaan kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta. Poliisi oli oikaisuvaatimukseen antamallaan päätöksellä muuttanut ajo-oikeusasiassa annettua päätöstä siten, että määräaikaista 3 v:n ja 8 kk:n mittaista ajokieltoa oli lyhennetty neljällä kuukaudella. Ajokiellon kestoksi oli määrätty 3 v ja 4 kk, jolloin sen viimeinen voimassaolopäivä on 15.8.2023. (Ei lainvoim. 13.12.2022) - Uutiset
5.9.2022 9.28
Ajokorttilain seurantatutkimuksen toinen osa valmistui – vuoden 2018 ajokorttilain muutos ei näy nuorten liikenneturvallisuuden heikkenemisenäLiikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilaama tutkimus vuoden 2018 ajokorttilain uudistuksen liikenneturvallisuusvaikutuksista on valmistunut. Ajokorttiuudistuksen ei havaittu olennaisesti vaikuttaneen 15–20-vuotiaiden henkilövahinkojen kokonaismäärään. - Uutiset
31.8.2022 9.17
KHO kumosi hallinto-oikeuden päätöksen: Poliisilaitoksen oli tullut määrätä henkilö ajokieltoon lääkärien ilmoitusten perusteellaLähtökohtaisesti poliisin tuli lääkärin ilmoituksen saatuaan määrätä henkilö ajokieltoon. Pelkästään se, että henkilö ilmoitti olevansa lääkärin kanssa eri mieltä omasta terveydentilastaan tai sen lääketieteellisestä arvioinnista, ei merkinnyt, että poliisin olisi tullut hankkia asiasta lisäselvitystä. Ajokorttilain nojalla poliisi ei olisi edes voinut edellyttää lääkärin ilmoittavan henkilön terveydentilasta yksityiskohtaisempia tietoja eikä lääkäri olisi voinut poliisille tehtävässä ilmoituksessa yksilöidä henkilön vikaa, sairautta tai vammaa siten kuin hallinto-oikeus oli todennut. Hallinto-oikeuden ei olisi tullut mainitsemallaan perusteella kumota poliisilaitoksen päätöstä. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin. - Uutiset
17.8.2022 11.00
Lukuisia kertoja kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta syyllistyneelle 40 päivän vankeusrangaistusSyyttäjän vaatimus koventamisperusteen soveltamisesta hyväksyttiin. Vastaaja vaati HO:sssa, että hänelle tuomittua rangaistusta alennetaan. HO ei myöntänyt vastaajalle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 17.8.2022) - Uutiset
27.7.2022 12.35
Ukrainalaisten ajokorttien ja kuljettajan asiakirjojen tunnustamiseen yhdenmukaiset säännöt EU:ssa - säännös voimaan kiireellisenä 27.7.2022Euroopan komissio antoi 20.6.2022 säädösehdotuksen, joka mahdollistaisi Ukrainassa myönnettyjen ajokorttien ja kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyystodistuksen tunnustamisen Euroopan unionissa. Ehdotuksen käsittely eteni EU:ssa nopeasti, ja säädös tuli voimaan kiireellisenä 27. heinäkuuta 2022. - Uutiset
22.7.2022 11.20
Hallinto-oikeus ei lyhentänyt ikäpoikkeusluvan saaneelle nuorelle määrättyä 6 kuukauden ajokieltoa törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisestaKO oli tuominnut valittajan 60 ps suuruiseen sakkorangaistukseen törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta nuorena henkilönä. HAO totesi, ettei valittajan esittämä selvitys osoittanut, että ajo-oikeus olisi ollut hänelle työssä välttämätön. Poliisi oli ottanut riittävästi huomioon ajokiellon vaikutukset valittajan toimeentuloon ja välttämättömään liikkumiseen. Kun otettiin huomioon valittajan syyksi luettu teko, asiassa saatu selvitys sekä poliisin noudattama ohjeistus ajokiellon pituudesta ja poliisille kuuluva harkintavalta, HAO katsoi, ettei valituksenalaisen päätöksen muuttamiseen ollut aihetta. (Ei lainvoim. 22.7.2022) - Uutiset
9.6.2022 13.45
Ajokorttiasetuksen muutoksesta voi lausua 3. elokuuta 2022 saakka: 17-vuotiaan ajo-oikeusLiikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt 8.6.2022 lausuntokierrokselle luonnoksen ajokorteista annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta. Lausuntoja voi antaa 3.8.2022 saakka. Hallitus antoi eduskunnalle esityksen ajokorttilain muuttamisesta 5.5.2022. Esityksellä sallittaisiin rajoitettu B-luokan ajo-oikeus 17-vuotiaille kuljettajille huoltajan suostumuksella. Esityksen tarkoitus on lisätä nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta. - Uutiset
5.5.2022 15.41
Ajokorttilain muutoksilla tavoitellaan nuorten kuljettajien turvallisuuden lisäämistäHallitus antoi eduskunnalle esityksen ajokorttilain muuttamisesta 5.5.2022. Esityksen tarkoitus on lisätä nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta. Esityksen mukainen 17-vuotiaalle kuljettajalle myönnettävä rajoitettu B-luokan ajo-oikeus ei olisi voimassa kello 00-05 välillä. Lisäksi kuljettajalla olisi oikeus kuljettaa vain yhtä matkustajaa kerrallaan. Rajoitukset olisivat voimassa siihen asti, kunnes kuljettaja täyttää 18 vuotta. Rajoitusten noudattamisen valvontaa tukemaan 17-vuotiaille kuljettajille esitetään velvoitetta merkitä kuljettamansa auto alaikäisen kuljettajan tunnuksella. - Uutiset
17.3.2022 16.19
Lainsäädännön arviointineuvosto ajokorttilain muutoksesta: Mitä riskejä liikenneturvallisuudelle esitetystä muutoksesta voisi aiheutua?Lainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausunnon liikenne- ja viestintäministeriölle hallituksen esityksen luonnoksesta ajokorttilain muuttamisesta. Lakiluonnoksesta saa hyvän käsityksen asian taustasta ja keskeisistä ehdotuksista. Eri sääntelyvaihtoehtoja on kuvattu monipuolisesti, mikä on myönteistä. Vaikutuksia on käsitelty pääosin perusteellisesti, mutta epävarmuuksia ei ole otettu riittävästi huomioon yksityiskohtaisemmissa arvioinneissa. Liikenneturvallisuuden edistämisen hyödyistä ja esitysluonnoksen riskeistä tulisi antaa suuntaa antavat arviot. - Uutiset
28.2.2022 15.00
Hallinto-oikeus: Hakemus irakilaisen ajokortin vaihtamiseksi suomalaiseen ajokorttiin oli voitu hylätä, koska irakilainen ajokortti ei ollut aitoHAO totesi, että ulkomaisen ajokortin vaihtaminen suomalaiseen ajokorttiin edellyttää, että esitetty ulkomainen ajokortti on aito. Tässä tapauksessa Liikenne- ja viestintäviraston suorittamassa aitoustutkimuksessa oli kuitenkin katsottu, että valittajan esittämä ajokortti ei ollut aito. Asiassa ei olut ilmennyt syytä epäillä Liikenne- ja viestintäviraston arviota ajokortin aitoudesta. Asiassa mainituin perustein Liikenne- ja viestintäviraston päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Ei lainvoim. 28.2.2022. Julkaisematon.) - Uutiset
18.1.2022 14.51
Apulaisoikeusasiamies: Ajovarman tulisi asiakaspalvelussaan välttää tilanteita, jotka vaativat riskiryhmien fyysistä asiointia ajokorttia uudistettaessaApulaisoikeusasiamies antoi 18.1.2022 kaksi Ajovarmaa koskevaa ratkaisua, ja muun muassa saattoi käsityksensä siitä, miten covid-19-pandemian aikana Ajovarman tulisi myös omalla toiminnallaan ja tulkinnoillaan pyrkiä edesauttamaan sitä, että pandemian riskiryhmät voisivat mahdollisimman pitkälle välttää fyysistä asiointia Ajovarman palvelupisteessä. - Uutiset
21.12.2021 10.41
KHO: Poliisilaitos ei ollut voinut määrätä henkilöä ajokokeeseen hänen ajotaitonsa säilyttämisen varmistamiseksiAjo-oikeus – Poliisin haltuun jäänyt ajokortti – Ajokortin terveysvaatimukset – Syy epäillä ajoterveydentilaa ja ajokuntoa – Ajan kuluminen - Uutiset
17.12.2021 10.31
KHO ajokorttiasiassa: Liikenne- ja viestintävirasto ei ollut voinut hylätä hakemusta sillä perusteella, että 1.7.2018 voimaan tulleen viraston määräyksen perusteella ulkomailla suoritettua koulutusta ei enää luettu hyväksiKuljettajaopetus – Ulkomailla saadun koulutuksen hyväksi lukeminen – Palveluiden vapaa liikkuvuus – Palveludirektiivi – Palvelun tarjonnan rajoitus - Uutiset
25.11.2021 9.49
KHO äänesti ajokorttiasiassa: Ikäkausitarkastuksessa sovellettiin ajokorttilaissa säädettyjä nykyisiä terveysvaatimuksiaAjo-oikeus – Ajokortin luokan muuttaminen – Ennen ajokorttilain voimaantuloa saatu ajo-oikeus – Ikäkausitarkastus – Sovellettavat terveysvaatimukset – Ajokorttilain siirtymäsäännökset – Epileptinen kohtaus
Korkein hallinto-oikeus katsoi, että A:n ikäkausitarkastuksessa ja sitä seuranneessa ajokortin luokan muuttamisessa oli tullut soveltaa ajokorttilaissa säädettyjä nykyisiä terveysvaatimuksia. Ajokortin luokkaa oli voitu muuttaa, kun ajokorttilaissa säädetyt terveysvaatimukset eivät olleet täyttyneet. - Uutiset
27.10.2021 8.26
HO ja KO: Ajokorttilain sanamuodosta ei nimenomaisesti ilmene, että ajokiellon päättymisen jälkeen ajo-oikeus ei voisi alkaa uudelleen ilman poliisin toimenpiteitä tilanteessa, jossa ajokortin palauttaminen tai väliaikaisen ajokortin antaminen ei tule kysymykseen, eikä laillisuusperiaate mahdollista ajokorttilain sanamuodon laajentavaa tulkintaaKäräjäoikeus katsoi, että pelkästään ajokorttilain sanamuodon perusteella voidaan pitää yhtä todennäköisenä tulkintaa, jonka mukaan ajo-oikeuden uudelleen alkamisen kannalta ratkaisevaa olisi se, onko ajokortti henkilön hallussa kuin tulkintaa, jonka mukaan ratkaisevaa olisi se, onko poliisi tehnyt ajo-oikeuden palauttamiseksi toimenpiteitä. Ajokorttilain sanamuodosta ei nimenomaisesti ilmene, että ajokiellon päättymisen jälkeen ajo-oikeus ei voisi alkaa uudelleen ilman poliisin toimenpiteitä tilanteessa, jossa ajokortin palauttaminen tai väliaikaisen ajokortin antaminen ei tule kysymykseen, eikä laillisuusperiaate mahdollista ajokorttilain sanamuodon laajentavaa tulkintaa. Käräjäoikeus katsoi johtopäätöksenään, että A ei ollut syyllistynyt kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta. Näin ollen syyte hylättiin. Asiassa ei sen lopputulos huomioon ottaen ollut tarpeen arvioida A:n menettelyn tahallisuutta. (Vailla lainvoimaa 27.10.2021) - Uutiset
20.10.2021 13.00
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi ajokorttilain muuttamisestaMuutoksilla pyritään parantamaan erityisesti nuorten kuljettajien turvallisuutta sekä joustavoittaa ajokortin hankintaa ja viranomaisten toimintaa. Vastausaika päättyy 17.11.2021. - Uutiset
19.10.2021 16.00
Hanke: Jatkossa jokainen henkilö saisi passin ja henkilökortin rinnalle täysin uuden digitaalisen henkilöllisyystodistuksenVM on asettanut työryhmät valmistelemaan digitaalista henkilöllisyyttä koskevia lainsäädäntömuutoksia. Valmistelussa huomioidaan keväällä 2021 lausuntokierroksella saatu palaute digitaalisen henkilöllisyyden kehittämistä koskevasta arviomuistiosta. Digitaalisen henkilöllisyyden kehittämisen hankkeen toimikausi on 8.10.2020 – 30.6.2023. - Uutiset
7.10.2021 8.42
Ajokorttilain muutosehdotukset lausuntokierrokselle 17. marraskuuta 2021 saakkaAjokorttilakia uudistettiin vuonna 2018. Tässä yhteydessä eduskunta edellytti, että lakimuutoksen toteutumisesta ja vaikutuksista tehdään seurantatutkimus. Ensimmäiset tutkimustulokset julkaistiin maaliskuussa 2021. Selvityksen mukaan nuorten kuljettajien onnettomuudet ovat vähentyneet vuosina 2019 ja 2020. Sen sijaan 17-vuotiaiden loukkaantumiset henkilöauton kuljettajina lisääntyivät vuonna 2020, ja 17-vuotiaat syyllistyivät lähes kaksi kertaa useammin ajokieltorikkomuksiin kuin 18-vuotiaat. Ajokorttilain muutoksilla pyritään vastaamaan erityisesti nuoria kuljettajia koskeviin huolenaiheisiin. Samalla tarkoituksena on joustavoittaa ajokortin hankintaa ja viranomaisten toimintaa. - Uutiset
11.5.2021 11.05
Oikeusasiamies Jääskeläinen: Poliisin ei tule ajokielloista päätettäessä luottaa huumepikatesteihin liikaa, koska ne ovat eräiden aineiden osalta varsin epäluotettaviaJos pikatestin tuloksiin luotetaan liikaa, rikosepäilyt moninaisine haitallisine seuraamuksineen kohdistuvat sitä enemmän myös syyttömiin. Ratkaisussa todetun perusteella on nähtävissä, että jos positiivinen pikatestitulos johtaisi automaattisesti väliaikaiseen ajokieltoon, olisi varmaa, että ajokielto kohdistuisi hyvin moneen syyttömään (vuosina 2016–2020 vääriä positiivisia tuloksia oli yhteensä yli 7.000). Huumepikatesti ei oikeusasiamiehen mukaan voikaan olla ainoa peruste väliaikaiselle ajokiellolle varsinkaan kaikissa tapauksissa. Tämä pätee erityisen vahvasti väliaikaisen ajokiellon "toisen vaiheen" päätöksentekoon, jossa edellytetään todennäköistä syyllisyyttä. - Uutiset
30.4.2021 9.50
Unionin tuomioistuimen kaksi ennakkoratkaisua ajokorttidirektiivin tulkinnastaJäsenvaltio voi kieltäytyä tunnustamasta ajokorttia, joka vain uusittiin jäsenvaltiossa sen jälkeen, kun sen haltijalta oli kielletty ajaminen sen alueella. Jäsenvaltio ei kuitenkaan saa kiinnittää ajokorttiin merkintää, joka viittaa kieltoon ajaa sen alueella, ja että muutos kuuluu sen jäsenvaltion yksinomaiseen toimivaltaan, jossa haltijan vakinainen asuinpaikka on. - Uutiset
12.3.2021 8.30
Kieltäytyi antamasta ajokorttia poliisin käteen tämän tarkistettavaksi - syyllistyi niskoitteluun poliisia vastaanVastaajan kuljettama henkilöauto oli pysäytetty poliisin toimesta ja poliisi oli pyytänyt saada nähdä vastaajan ajokortin. Vastaaja oli näyttänyt ajokortin etupuolen, mutta kieltäytynyt antamasta ajokorttia poliisin käteen tämän tarkistettavaksi. Poliisi oli useasti pyytänyt vastaajaa antamaan ajokortin, mutta vastaajan edelleen kieltäytyessä, se oli lopulta jouduttu ottamaan voimakeinoja käyttämättä vastaajan kädestä. Vastaaja oli käyttäytynyt tilanteessa uhkaavasti, jonka vuoksi vastaaja oli otettu hallintaotteeseen käsistään. (Vailla lainvoimaa 12.3.2021) - Uutiset
12.1.2021 14.00
Kuluttaja-asiamieheltä ja autokoulualan liitoilta yhteiset suuntaviivat ajokorttikoulutusten kokonaishinnan ilmoittamiseenKuluttaja-asiamies on laatinut yhdessä Liikenteen turvallisuuskouluttajat Liitun ja Suomen Autokoululiiton kanssa ohjeistuksen, joka auttaa autokouluja ottamaan markkinoinnissaan huomioon kuluttajansuojalain vaatimukset. Kuluttaja-asiamiehen, Liikenteen turvallisuuskouluttajat Liitun ja Suomen Autokoululiiton tekemä ohjeistus tarjoaa autokouluille konkreettisia vinkkejä kuluttajansuojalain mukaiseen kokonaishinnan ilmoittamiseen markkinoinnissa. Vaikka ohjeistus on suunnattu autokouluille, siitä hyötyvät myös kuluttajat. Markkinoinnissa pitää kertoa kuluttajien kannalta olennaiset tiedot eikä markkinoinnista saa syntyä harhaanjohtavaa kuvaa. Huomiota on kiinnitettävä myös tietojen esittämistapaan. - Uutiset
18.12.2020 14.00
Hallinto-oikeus: Törkeään rattijuopumukseen ja törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen syyllistynyt voitiin määrätä 2 vuoden 8 kuukauden määräaikaiseen ajokieltoonOttaen huomioon, että valittaja oli aiemmin 3.10.2015 syyllistynyt törkeään rattijuopumukseen, hänelle nyt ajokiellon perusteena olevista teoista oli ajokorttilain 66 §:n 1 momentin 2 kohdan säännös huomioon ottaen määrättävä ajokieltoa vähintään yksi vuosi. Kun lisäksi otettiin huomioon oikeuskäytäntö, valittajan syyksi luetut teot ja niistä tuomittu rangaistus sekä valittajaalle aiemmin määrätyt ajokiellot ajokiellon lyhentämiseen ei ollut syytä. (Ei lainvoim. 18.12.2020) - Uutiset
9.12.2020 11.28
Apulaisoikeusasiamies: Terveyskeskus menetteli lainvastaisesti ohjatessaan ajokorttitodistusta hakeneen varaamaan ajan yksityiseltä sektoriltaAjokorttitodistuksen antaminen on kunnan järjestämisvelvollisuuteen kuuluva lakisääteinen tehtävä. Ajokorttitodistuksen saamisessa kunta ei voi siirtää yksityisille palvelujen tuottajille sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisvelvollisuuttaan. Apulaisoikeusasiamies saattoi asiassa (kohdassa 3.3) esittämänsä käsitykset menettelyn lainvastaisuudesta Keminmaan terveyskeskuksen ja Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n tietoon. - Uutiset
28.10.2020 14.01
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu ajokorttien vastavuoroisesta tunnustamisestaAjokorteista annetun direktiivin 2006/126/EY 2 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että siinä säädettyä vastavuoroista tunnustamista ilman muodollisuuksia sovelletaan ajokorttiin, joka on myönnetty ajokortin vaihtamisen perusteella kyseisen direktiivin 11 artiklan 1 kohdan mukaisesti, jollei kyseisessä direktiivissä säädetä tästä poikkeuksia. Direktiivin 2006/126 11 artiklan 4 kohdan toista alakohtaa on tulkittava siten, että siinä sallitaan jäsenvaltion kieltäytyvän tunnustamasta kyseisen direktiivin 11 artiklan 1 kohdan mukaisesti vaihtamisen perusteella saatua ajokorttia siksi, että kyseinen jäsenvaltio oli ennen ajokortin vaihtamista peruuttanut vaihdettavaksi esitetyn ajokortin haltijan ajo-oikeuden. - Uutiset
23.10.2020 9.00
Hallitus esittää muutoksia ajokorttiasetukseen: Automaattivaihteisella ajoneuvolla suoritetun ajokokeen jälkeen oikeutta ajaa myös manuaalivaihteilla laajennetaanHallitus on muuttanut ajokorteista annettua valtioneuvoston asetusta, joka koskee muun muassa poikkeuksia automaattivaihteisten ajoneuvojen ajo-oikeuksien rajoittamiseen. Muutosten taustalla on Euroopan komission direktiivi. Muutettu asetus annettiin 22. lokakuuta 2020, ja se tulee voimaan 1. marraskuuta 2020. - Uutiset
15.10.2020 14.33
Ajoneuvolaki EU-sääntelyn mukaiseksiHallitus esittää, että ajoneuvojen hyväksyntää ja markkinavalvontaa koskeva lainsäädäntö päivitetään vastaamaan muuttunutta EU-sääntelyä. Esityksellä ehdotetaan säädettäväksi uusi ajoneuvolaki. Lailla kumottaisiin voimassa oleva ajoneuvolaki. Uuden lain on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian. - Uutiset
20.8.2020 10.17
Hallinto-oikeuden ratkaisu alkolukon käyttövelvollisuudesta eri ajo-oikeusluokissaPoliisilaitos oli lisännyt A:n ajo-oikeuteen alkolukkoa koskevan ehdon kaikkiin ajo-oikeusluokkiin. Hallinto-oikeus totesi, että ajokorttiluvan terveysvaatimusten täyttymisen arvioi lääkäri. Lääkärin arvion mukaan A täyttää kuljettajan terveysvaatimukset ryhmien 1 ja 2 osalta vain alkolukkoa käyttämällä. A ei esittänyt terveydentilastaan sellaista selvitystä, jonka perusteella asiaa tulisi arvioida toisin kuin asiassa esitetyssä lääkärinlausunnossa on todettu. Valituksessa esitetyt alkolukosta aiheutuvat taloudelliset kustannukset taikka muutkaan valituksessa esitetyt seikat eivät olleet peruste poiketa ajokorttiluvan terveysvaatimuksista. Poliisilaitoksen päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 20.8.2020) - Uutiset
17.8.2020 12.00
Hallinto-oikeus kumosi ajokortin saamista poikkeusluvalla koskevan hylkäävän päätöksen ja palautti asian Liikenne- ja viestintävirastolle uudelleen käsiteltäväksi uuden selvityksen vuoksiValituksessa oli esitetty sellaista uutta selvitystä valittajan pojan harrastuksessa käytettävistä varusteista, joka ei ollut ollut Liikenne- ja viestintäviraston käytettävissä valituksenalaista päätöstä tehtäessä. HAO ei ottanut välittömästi ratkaistavakseen, mikä merkitys selvitykselle on asiassa annettava, vaan kumosi Liikenne- ja viestintäviraston päätöksen ja palautti asian sille uudelleen käsiteltäväksi. Asian lopputulos huomioon ottaen lausuminen asiasta muilta osin raukesi. (Ei lainvoim. 17.8.2020) - Uutiset
13.8.2020 15.23
Apulaisoikeusasiamies: Ajokortin uusiminen poikkeustilan aikanaApulaisoikeusasiamies totesi muun muassa, että hyvän hallinnon perusteisiin sisältyy vaatimus tiedottaa asianmukaisesti yksilöiden oikeuksista ja velvollisuuksista sekä velvollisuus antaa hallintoasian hoitamiseen liittyvää neuvontaa. Asianmukaiseen tiedottamiseen kuuluu olennaisena osana sen ajankohtaisuus ja oikea-aikaisuus. - Uutiset
13.8.2020 10.10
Ajokorttiasetukseen tulossa muutoksia – lausuntoaikaa 8. syyskuuta saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö valmistelee muutoksia ajokorteista annettuun valtioneuvoston asetukseen. Muutosten taustalla on EU-direktiivi. Ministeriö pyytää asetusluonnoksesta lausuntoja. Lausuntoaika päättyy 8. syyskuuta 2020. - Uutiset
5.8.2020 8.33
Henkilötunnusta uudistetaanHenkilötunnuksen uudistamista pohtinut työryhmä on esittänyt, että vuodesta 2027 alkaen Suomessa otettaisiin käyttöön uudenmuotoinen henkilötunnus, josta ei enää kävisi ilmi henkilön ikä, syntymäaika, sukupuoli tai muuta henkilöön liittyvää tietoa. Uudenmuotoinen henkilötunnus korvaisi tällä hetkellä käytössä olevat nykymalliset henkilötunnukset siirtymäajan jälkeen. - Uutiset
12.6.2020 13.30
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi, että kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta tuli määrätä rangaistusRikosta ei ollut pidettävä KO:n katsomin tavoin RL 6 luvun 12 §:n 1 momentin 1 kohdan tarkoittamalla tavalla sen haitallisuuteen tai siitä ilmenevään tekijän syyllisyyteen nähden kokonaisuutena arvostellen vähäisenä. Perusteita jättää vastaajaa tästä rikoksesta rangaistukseen tuomitsematta ei ollut. (Vailla lainvoimaa 12.6.2020) - Uutiset
28.5.2020 14.25
Ajokorttien ja lupien voimassaoloa pidennetään EU-poikkeusten mukaisestiSuomi pidentää ajokorttien voimassaoloa EU-asetuksessa säädettyjen väliaikaisten poikkeusten mukaisesti. Voimassaoloa pidennetään seitsemällä kuukaudella silloin, kun ajokortin voimassaolo päättyy 1.2.–31.8.2020 välisenä aikana. - Uutiset
18.5.2020 8.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu tiedonsaantioikeudesta rikosoikeudellisissa menettelyissäPyyntö on esitetty Saksassa UY:tä vastaan vireille pannussa rikosoikeudellisessa menettelyssä, jossa on kyse tuottamuksellisesta ajokortitta ajosta. Ennakkoratkaisupyyntö koskee tiedonsaantioikeudesta rikosoikeudellisissa menettelyissä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2012/13/EU 6 artiklan sekä SEUT 21, SEUT 45, SEUT 49 ja SEUT 56 artiklan tulkintaa. - Uutiset
29.1.2020 14.00
Tieliikenteen ammattipätevyysdirektiivin ja ajokorttidirektiivin täytäntöönpanosäädökset lausunnolleLiikennepalvelulain ja ajokorttilain muutoksilla pantaisiin täytäntöön maanteiden tavara- ja henkilöliikenteen kuljettajien perustason ammattipätevyydestä ja jatkokoulutuksesta annetun direktiivin muutokset sekä ajokorttidirektiivin muutokset. Samassa yhteydessä tehtäisiin myös muutamia direktiivistä riippumattomia lakiteknisiä korjauksia. Lausuntoaika päättyy 23. helmikuuta 2020. Lausuntokierroksen jälkeen lakimuutosten valmistelu jatkuu virkamiestyönä. - Uutiset
19.12.2019 9.34
KHO äänesti: Poliisilaitos oli voinut velvoittaa huumausaineen käyttörikokseen syyllistyneen toimittamaan päihdealaan perehtyneen lääkärin lausunnon ajokortin terveysvaatimusten täyttymisestäA oli syyllistynyt huumausaineen käyttörikokseen poltettuaan kannabissavukkeen, ja hänelle oli määrätty tästä teosta sakkorangaistus. Kysymys on huumausaineesta, jonka käyttäminen heikentää kykyä toimia moottoriajoneuvon kuljettajana. Poliisilaitos oli tällä perusteella voinut velvoittaa A:n toimittamaan päihdealaan perehtyneen lääkärin lausunnon ajokortin terveysvaatimusten täyttymisestä. Liikenneturvallisuuden varmistaminen on tärkeä julkinen etu. Kun lääkärinlausunnon toimittamisvelvollisuudessa oli kysymys vasta toimenpiteestä edellä mainitun asian selvittämiseksi, asiassa ei ollut ollut tarpeen osoittaa A:n olevan riippuvainen huumausaineista tai siitä, että hän käyttää niitä säännöllisesti. Hallinto-oikeuden ja poliisilaitoksen päätökset pysytettiin. Äänestys 3-2. - Uutiset
17.12.2019 10.11
Kaupungilla ei ollut asiallista ja painavaa syytä päättää 51-vuotiaan liikuntapaikanhoitajan työsuhdetta - hovioikeus oli erimielinen työn tarjoamis- ja koulutusvelvollisuuden täyttämisestä, kun työntekijältä oli puuttunut työtehtävän hoitamisessa edellytetty ajo-oikeusHO hyväksyi KO:n tuomion perustelut ja johtopäätöksen siitä, ettei ajokortin hankkimiseen liittyvä koulutus kuulu työnantajan TSL 7 luvun 4 §:n 2 momentin mukaisen koulutusvelvollisuuden piiriin. Kantajan ajokortittomuudesta johtuen liikuntapaikkojen hoitajien tammi ja heinäkuussa 2016 auenneet toimet olivat jääneet kaupungin työn tarjoamis- ja takaisinottovelvollisuuden ulkopuolelle. HO katsoi, ettei kaupunki ollut irtisanomisen yhteydessä täyttänyt työn tarjoamis- ja koulutusvelvollisuuttaan. KO:n tuomio kumottiin ja kaupunki velvoitettiin suorittamaan irtisanotulle työntekijälle TSL 12 luvun 2 §:n mukaisena korvauksena työsopimuksen perusteettomasta päättämisestä 10 kuukauden palkkaa vastaavan määrän. HO:n tuomio oli erimielinen. (Vailla lainvoimaa 17.12.2019) - Uutiset
10.12.2019 9.27
KHO: Poliisilaitoksen olisi tullut selvittää ajokorttiluvan terveysvaatimukset tarkemminKun otettiin huomioon silmälääkärin lausunnon antamisesta kulunut aika yli kaksi vuotta ja A:n esittämä selvitys, poliisilaitoksen olisi tullut viranomaisen selvittämisvelvollisuuden mukaisesti huolehtia asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä sekä tarvittaessa määrätä A ajokorttilain 20 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla esittämään näkökyvystään uudempi lääkärin lausunto. Hallinto-oikeuden ja poliisilaitoksen päätökset kumottiin ja asia palautettiin poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
21.11.2019 12.06
KKV esittää seuraamusmaksuja autokouluille hintakartellista ja hintasuosituksestaKilpailu- ja kuluttajavirasto esittää, että markkinaoikeus määrää yhteensä noin 300.000 euron seuraamusmaksut Uudenmaan Autokouluyhdistys ry:lle ja kahdeksalle autokoululle. Uudenmaan Autokouluyhdistys ja sen hallitukseen kuuluneet kuusi autokoulua kannustivat autokouluja korottamaan hintoja. Porvoossa hintasuositus johti kolmen autokoulun hintakartelliin. - Uutiset
26.9.2019 14.16
Hallitus esittää eduskunnalle kevytautolakien voimaantulon lykkäämistä – lausunnoissa kaikki näkemykset saivat kannatustaHallitus antoi 26.9.2019 eduskunnalle esityksen kevytautolakien voimaantulon lykkäämisestä vuodella 1. marraskuuta 2020 saakka. Tarkoituksena on, että vuoden aikana selvitetään, onko Suomen kevytautoja koskevaa lainsäädäntöä mahdollista muuttaa unionin lainsäädännön mukaiseksi. - Uutiset
6.9.2019 14.17
Esitysluonnos kevytautolain voimaantulon lykkäämisestä lausunnoille 19. syyskuuta saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö lähetti luonnoksen hallituksen esitykseksi kevytautolakien voimaantulon lykkäämisestä lausuntokierrokselle 6.9.2019. Esityksen mukaan lakien voimaantuloa lykättäisiin vuodella 1. marraskuuta 2020 saakka. Mikäli kevytautoja koskevien lakien voimaantuloa ei muuteta, tulee kevytautolainsäädäntö voimaan 1. marraskuuta 2019. Kevytautolakien voimaantulon siirtäminen liittyy Euroopan unionin komission tiukentuneeseen kantaan unionin lainsäädännön vaatimusten soveltamisesta. Voimaantulon siirtämisen tavoitteena on selvittää, onko Suomen lainsäädäntöä mahdollista muuttaa unionin lainsäädännön mukaiseksi. Lakien voimaantuloon nykyisessä muodossa liittyy riski siitä, että Euroopan unionin komissio käynnistää rikkomusmenettelyn Suomea vastaan. - Uutiset
4.9.2019 12.47
AVI: Ajoterveyslausuntojen antaminen perustuu lakiin eikä terveyskeskus voi kieltäytyä niiden antamisesta resurssipulaan vedotenAVI toteaa, että Rovaniemen kaupungin perusterveydenhuollossa on varmistettava, että ajoterveyttä koskevan lausunnon tarvitseva asukas pääsee lääkärin vastaanotolle. Aluehallintovirasto selvitti tilannetta saamansa kantelun pohjalta. Ajo-oikeuteen liittyvän lääkärinlausunnon tarve perustuu lakiin. Kunnan on huolehdittava, että asukas saa tällaisen lausunnon tarvittaessa, vaikka lausunnon antaminen ei kuulukaan hoitotakuun piiriin. Kunnan on osoitettava riittävät resurssit terveydenhuollon palveluiden järjestämiseen eikä se voi vedota puutteellisiin resursseihin. - Uutiset
28.8.2019 14.43
Komissiolta huomautus Suomen kevytautosäännöksistä – asiakirja julkaistiinEU:n komissio antoi Suomelle huomautuksen 1.8.2019 Suomen kevytautoja koskevasta sääntelystä. Säännösten olisi tarkoitus tulla voimaan marraskuun alussa. Komission elokuun alussa antaman huomautuksen sisältö on pitkälti sama kuin Suomen jo kevytautolain valmisteluvaiheessa saama huomautus. Huomautuksen mukaan ehdotetut lakimuutokset eivät täytä unionin lainsäädännön vaatimuksia erityisesti unionin ajokorttilainsäädännön osalta. - Uutiset
14.8.2019 13.05
Viidestä ylinopeudesta voitiin määrätä 12 viikon ajokielto - hankaluudet kulkemisen järjestämisessä töihin eivät riittäneet perusteeksi varoituksen käytölleA oli ylinopeutta ajamalla 17.7.2017, 21.1.2018, 17.9.2018, 25.2.2019 ja 6.3.2019 syyllistynyt liikennerikkomuksiin. Näistä teoista hänelle oli määrätty yhteensä kymmenen päiväsakkoa ja neljä rikesakkoa. HAO katsoi, että poliisilaitos oli voinut määtätä A:n kahdentoista viikon määräaikaiseen ajokieltoon päätöksen tiedoksisaannista 4.7.2019 lukien, koska hän oli syyllistynyt viiteen liikennerikkomukseen kahden vuoden kuluessa. (Ei lainvoim. 14.8.2019) - Uutiset
24.7.2019 13.02
Käräjäoikeus ei ylittänyt toimivaltaansa määrätessään ajokiellon sen jälkeen, kun ajokieltojen määrääminen oli siirtynyt poliisilleVastaajan törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista koskeva rikosasia, jossa oli vaadittu myös ajokiellon määräämistä, oli tullut vireille KO:ssa 10.4.2019. Ajokieltovaatimusta ei ollut sittemmin peruutettu. KO oli ratkaissut asian lainmuutoksen jälkeen 3.6.2019 määräten siinä yhteydessä myös ajokiellosta. Mainitsemillaan perusteilla HO katsoi, ettei KO ollut ylittänyt toimivaltaansa määrätessään vastaajan ajokieltoon. Syyttäjän valitus hylättiin. (Vailla lainvoimaa 24.7.2019) (Huom! KKO:2020:11: Ajokorttilain 1.6.2019 voimaan tulleella muutoksella ajokieltoon määrääminen keskitettiin yksin poliisin toimivaltaan kuuluvaksi. Korkein oikeus katsoi ratkaisustaan ilmenevin perustein, ettei käräjäoikeudella ollut lain voimaantulon jälkeen ollut toimivaltaa tutkia syyttäjän esittämää ajokieltovaatimusta asiassa, joka oli tullut vireille ennen lain voimaantuloa.) - Uutiset
3.7.2019 12.15
Nopeudenrajoittimien tarkastus nousi esille kevytautoasetusten lausunnoissaLiikenne- ja viestintäministeriö sai yhteensä 21 lausuntoa kevytautoja koskevista valtioneuvoston asetusten luonnoksista. Asetuksilla täydennetään kevytautoihin liittyvää lainsäädäntöä. Lausunnonantajien joukossa oli viranomaisia, alan yrityksiä ja etujärjestöjä sekä yksityisiä kansalaisia. Lausunnonantajat pitivät asetusluonnoksia pääosin kannatettavina. - Uutiset
13.6.2019 9.00
Käräjäoikeuden ratkaisu poistettiin ajokiellon osalta tapahtuneen tuomiovirheen vuoksi - asiaa ei ollut lainmuutoksen johdosta palautettava KO:een vaan ajokiellon määräämiseen toimivaltaiseen viranomaiseen, joka on poliisilaitosAsian käsittelyssä tapahtuneen tuomiovirheen perusteella KO:n ratkaisu oli OK 31 luvun 6 §:n nojalla poistettava ajokiellon osalta ja asia oli siltä osin palautettava uudelleen käsiteltäväksi. KO:n ratkaisun poistamiseen muilta osin ei ollut perusteita. Ajokiellon määränneessä KO:ssa kysymyksessä olevan rikosasian käsittely oli päättynyt 17.4.2019 kantelun kohteena olevan, sittemmin lainvoimaiseksi tulleen tuomion antamiseen. Kantelu oli tehty HO:lle 29.5.2019 eli ennen ajokorttilain 64 §:n 1 momentin 1.6.2019 voimaan tulleen muutoksen voimaantuloa. Tästä huolimatta ei voitu katsoa, että KO:lla olisi 1.6.2019 jälkeen toimivaltaa määrätä ajokieltoa nyt käsillä olevan tyyppisessä tilanteessa, jossa rikosasian käsittely oli jo ennen mainittua ajankohtaa päättynyt lainvoimaiseen tuomioon. Asiaa ei siten ollut palautettava KO:een vaan ajokiellon määräämiseen toimivaltaiseen viranomaiseen, joka on Hämeen poliisilaitos. (Vailla lainvoimaa 13.6.2019) - Uutiset
30.4.2019 10.25
Käräjäoikeuden olisi tullut tarkistaa liikenneasioiden rekisteristä, oliko törkeästä rattijuopumuksesta syytetylle mahdollisesti poliisin toimesta myönnetty väliaikainen alkolukkoajokorttiKO:ssa oli tapahtunut oikeudenkäyntivirhe. KO:n tuomio oli siten vastaajalle määrätyn ajokiellon osalta kumottava ja asia palautettava tältä osin KO:een uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 30.4.2019) - Uutiset
4.2.2019 10.30
KHO: Vain nukkuessaan epilepsiakohtauksia saanutta ei tullut määrätä ajokieltoonKun A:lla ei ollut ollut kohtauksia muulloin kuin nukkuessa, häntä oli pidettävä ajokorttidirektiivin mukaan ajokykyisenä. Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden ja poliisilaitoksen päätökset sekä A:lle määrätyn ajokiellon. - Uutiset
10.1.2019 15.21
Mobiiliajokortti perinteisen ajokortin rinnalle helmikuusta 2019 alkaenAjokorttilain muutos mahdollistaa jatkossa sen, että ajo-oikeus voidaan osoittaa myös sähköisesti ns. mobiiliajokortilla. Mobiiliajokortti olisi mobiililaitteeseen ladattava vapaaehtoinen ja maksuton lisäpalvelu perinteisen ajokortin rinnalla. - Uutiset
22.10.2018 12.30
Hovioikeuden tuomio törkeään rattijuopumukseen ja törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen syyllistyneelle määrättävästä ajokiellosta - kyseessä ei ollut uusintarikosKO oli katsonut vastaajan syyllistyneen 5 vuoden aikana kahteen tekoon ja ajokiellon minimikesto on lain mukaan 1 vuosi. KO oli katsonut, että lähellä minimiajokieltoa oleva ajokielto oli pituudeltaan riittävä, koska vastaaja tarvitsee ajo-oikeutta työssään. Ajokiellon viimeiseksi voimassaolopäiväksi oli määrätty 1.4.2019. Vastaaja oli HO:ssa lausunut, ettei hän ollut rikoksenuusija ja että ajokielto oli katsottava 31.3.2018 alkaneen väliaikaisen ajokiellon pituuden vuoksi kokonaan kärsityksi. Vastaajaa tarvitsee ajo-oikeutta työssään. HO katsoi, ettei kysymyksessä ollut ajokorttilain 66 §:ssä tarkoitettu uusintarikos. Vastaajan veren alkoholipitoisuus ajon jälkeen oli ollut 1,65 promillea. Vastaaja oli lisäksi kohdassa 2 (törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen) kuvatuin tavoin kuljettanut henkilöautoa huomattavalla ylinopeudella yleisillä teillä muun liikenteen ollessa vilkasta. Oikeuskäytännön mukaan vastaavanlaisista rattijuopumusteoista määrätään ajokieltoa noin 7-9 kuukautta. Kun otettiin huomioon vastaajan syyksi luettu menettely ja vastaajan ajokortin välttämättömyys työssä, HO arvioi oikeudenmukaisen ajokiellon päättymisen ajankohdaksi 31.10.2018. (Vailla lainvoimaa 22.10.2018) - Uutiset
12.10.2018 12.15
Hallitus esittää mobiiliajokortin käyttöönottoaHallitus esittää, että ajo-oikeus voitaisiin liikennevalvonnassa osoittaa myös sähköisesti mobiiliajokortilla. Sähköinen sovellus olisi vapaaehtoinen ja maksuton lisäpalvelu perinteisen ajokortin rinnalla. - Uutiset
27.9.2018 13.50
Tiedonvaihtoa tehostetaan autoihin ja ajokortteihin liittyvän rikollisuuden estämiseksiHallitus esittää eduskunnalle niin sanotun EUCARIS-sopimuksen hyväksymistä ja voimaansaattamista. Sopimus koskee eurooppalaista tietojärjestelmää, joka mahdollistaa keskusviranomaisten tiedonvaihdon ajoneuvoista ja ajo-oikeuksista. Hallitus antoi lakiesityksensä 27. syyskuuta 2018. - Uutiset
6.8.2018 10.54
Hovioikeus lyhensi toistuvasti rattijuopumusrikoksiin syyllistyneelle määrättyä ajokieltoaVastaaja oli määrätty molempien nyt kysymyksessä olevien rattijuopumusten vuoksi väliaikaiseen ajokieltoon siten, että viimeisin väliaikainen ajokielto oli alkanut 20.12.2017. KO oli määrännyt ajokiellon viimeiseksi voimassaolopäiväksi 28.1.2019. Vaikka vastaaja oli toistuvasti syyllistynyt rattijuopumusrikoksiin, KO:n määräämä ajokieltoaika oli yleinen oikeuskäytäntö huomioon ottaen liian pitkä, koska vastaaja tarvitsee ajo-oikeutta työssään. HO katsoi, että ajokieltoa oli lyhennettävä. HO harkitsi kohtuulliseksi määrätä ajokiellon päättymään 20.9.2018. (Vailla lainvoimaa 6.8.2018) - Uutiset
20.7.2018 13.07
Kevytautoja koskevista lakiluonnoksista 49 lausuntoa - yli puolet kannattiLiikenne- ja viestintäministeriö sai yhteensä 49 lausuntoa luonnoksista ajoneuvolain ja ajokorttilain muuttamiseksi. Yli puolet lausunnonantajista kannatti ehdotusta. Muutoksilla mahdollistettaisiin niin sanottujen kevytautojen käyttö. Kevytauto olisi uudentyyppinen ajoneuvo, joka on muunnettu henkilöautosta rajoittamalla sen nopeus 45 kilometriin tunnissa. Lakiluonnosten valmistelua jatketaan virkamiestyönä. Esitys on tarkoitus saada eduskunnan käsiteltäväksi syksyllä. - Uutiset
18.6.2018 14.10
Trafin uudet määräykset uudistuvan kuljettajaopetuksen sisällöstä ja ikäpoikkeusluvistaTrafi on antanut määräykset uudistuvan kuljettajaopetuksen sisällöstä ja ikäpoikkeusluvista. Määräyksissä on pyritty ottamaan mahdollisimman hyvin huomioon sekä nykyisen liikenneympäristön haasteet että tulevaisuuden muutokset sekä kannustamaan alan toimijoita vaihtoehtoisiin toteutustapoihin. - Uutiset
12.6.2018 15.00
Ajokorttiasetuksella tarkemmat säännökset kuljettajakoulutuksestaValtioneuvosto on antanut asetuksen, jolla tarkennetaan uuden ajokorttilain säännöksiä. Yksityiskohtaisemmat säännökset koskevat muun muassa laissa säädetyn koulutuksen määriä ja ajo-opetuksen vähimmäismääriä. Asetus tulee voimaan samaan aikaan kuin ajokorttilaki eli 1. heinäkuuta 2018. - Uutiset
17.5.2018 15.15
Ajokorttilaki voimaan 1. heinäkuuta 2018Ajokorttikoulutus ja kuljettajatutkinnot muuttuvat heinäkuun alussa. Säädökset muun muassa mahdollistavat uusien vaihtoehtoisten opetus- ja oppimismenetelmien käytön. Uudistuksen myötä pakollisen opetuksen määrä vähenee ja tutkinnon merkitys kasvaa. Lakiin tehdyt muutokset koskevat muita kuin kuorma- ja linja-autokortteja. - Uutiset
14.5.2018 13.00
Hovioikeus: Törkeään rattijuopumukseen syyllistyneelle määrätty ajokielto olisi tullut määrätä ehdottomanaVastaaja oli syyllistynyt RL 23 luvun 4 §:n 1 kohdassa tarkoitettuun törkeään rattijuopumukseen 26.11.2017. Tuomitessaan vastaajan mainitusta rikoksesta rangaistukseen KO oli määrännyt hänet kestoltaan 6 kuukauden pituiseen ajokieltoon, joka oli ehdollinen 4.2.2020 päättyvine koeaikoineen. HO katsoi, että ajokielto olisi tullut määrätä ehdottomana. HO katsoi olevan kohtuullista, että KO:n virheellisen menettelyn johdosta ajokiellon kestoa määrättäessä otetaan nyt vähennyksenä huomioon KO:n ja HO:n tuomioiden välillä kulunut aika, jolloin ajokielto päättyy 14.8.2018. (Vailla lainvoimaa 14.5.2018) - Uutiset
11.5.2018 8.35
Ajokorttikoulutuksen muutokset ja siirtymäajan käytännöt yhdessä paketissaAjokorttikoulutuksen uudistukset tuovat muutoksia niin ajokorttia parhaillaan suorittaville kuin sitä suunnittelevillekin. Erityisesti muutokset koskevat henkilöautokortin hankkimista. Trafi on koonnut nettisivuilleen tiedot muutoksista ja siirtymäajan käytännöistä. - Uutiset
25.1.2018 7.59
Nopeudeltaan rajoitetut henkilöautot tulossa nuorten käyttöön 2019Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo mahdollistaa nuorten ajamisen nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla. Tarkoituksena on tarjota mopoautoille vankempi vaihtoehto. Tämä olisi yksi mahdollisuus lisätä nuorten, alle 18-vuotiaitten kuljettajien turvallisuutta. - Uutiset
11.1.2018 16.00
Ulkomaisten ajokorttien kelpoisuus laajenee helmikuun alussaHelmikuun alusta lähtien Manner-Suomessa ajamiseen hyväksytään kaikissa Suomen tunnustamissa valtioissa annetut ajokortit. - Uutiset
29.11.2017 14.10
Hovioikeus: Ajokorttilain 66 §:n säädetyt ajokieltojen vähimmäiskestot on tarkoitettu ehdottomiksiKorkeimman oikeuden ennakkopäätöksen KKO:2014:42 mukaan ajokorttilain 66 §:n säädetyt ajokieltojen vähimmäiskestot oli tarkoitettu ehdottomiksi. Niiden säätämisen tarkoituksena oli ollut kaventaa tuomioistuimen harkintavaltaa. - Uutiset
19.10.2017 15.25
Ajokorttiuudistus eduskuntaan – voimaantuloajaksi esitetään 1.7.2018Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen ajokorttilain muuttamisesta. Esityksen tarkoituksena on selkeyttää ja keventää ajokorttikoulutuksen sääntelyä sekä edistää uusien vaihtoehtoisten opetus- ja oppimismenetelmien käyttöä. Esitetyt muutokset koskevat muita kuin kuorma- ja linja-autokortteja. Hallitus antoi lakiesityksensä 19. lokakuuta 2017. Uudistus tukee hallituksen normienpurun kärkihanketta. - Uutiset
6.9.2017 16.00
Eduskunnan kirjasto on julkaissut tietopaketin ajokorttikoulutuksen kehittämisestäKirjaston ylläpitämään Lakihankkeiden tietopaketit -palveluun on lisätty tietopaketti vireillä olevasta ajokorttilain (386/2011) muutoksesta. Ajokorttikoulutuksen uudistuksessa on tarkoitus siirtää sääntelyn painopistettä koulutuksesta ajokokeeseen. - Uutiset
24.5.2017 9.46
Ajoterveysohjeet lääkäreille on päivitettyTrafi on päivittänyt ajoterveysohjeet. Uutena on otettu käyttöön erikoisalan lääkärilausunto -lomake. Lomakkeella voi ottaa kantaa ajoterveyteen tiettyä sairautta koskien. Lääkäri toimittaa lomakkeen näissä tapauksissa poliisille. Lomakkeella voi myös poistaa jonkin ajokortin erityisehdon – silmälasien tai kuulolaitteen käyttöpakon tai alkolukon terveysperusteisen käyttöpakon. Näissä tapauksissa lääkäri antaa lomakkeen asiakkaalle Ajovarmaan toimitettavaksi. - Uutiset
19.5.2017 14.43
Ajokorttiuudistus lausuntokierrokselleLVM on lähettänyt lausuntokierrokselle luonnoksen ajokorttien suoritusvaatimusten uudistamiseksi. Ajokorttilakiin ehdotetut muutokset koskisivat muita kuin kuorma- ja linja-autokortteja. Nykyisistä opetussuunnitelmiin perustuvista opetusvaatimuksista luovuttaisiin, ja oppimismenetelmä ja oppimiseen käytetty aika olisivat vapaasti päätettävissä. Lakiluonnoksen lausuntoaika päättyy 22. kesäkuuta 2017. Hanke tukee hallituksen norminpurun kärkihanketta. - Uutiset
19.10.2016 8.18
Ajokorttien kaksoiskappaleet määräaikaisiksi marraskuusta alkaenMarraskuusta alkaen kaikki ajokorttien kaksoiskappaleet myönnetään määräaikaisina. Ajokortin kaksoiskappaletta haetaan muun muassa nimenmuutoksen tai kortin katoamisen vuoksi. Kaksoiskappale on helpoin tilata Trafin sähköisen asiointipalvelun kautta. Muutos koskettaa ennen 19. tammikuuta 2013 myönnettyjä ajokortteja. Näiden ajokorttien kaksoiskappaleet ovat jatkossa voimassa joko 15 tai 5 vuotta ajokorttiluokasta riippuen. - Uutiset
5.9.2016 9.26
Ajokorttinsa kadottaneen ei näytetty syyllistyneen muuntohuumeen salakuljetukseenNäyttö ei osoittanut vastaajan tilanneen puheena olevaa lähetystä, minkä vuoksi syyte oli hylättävä. Syyttäjän peruutettua valituksensa HO:ssa lausunnon antaminen siitä raukesi. (Vailla lainvoimaa 5.9.2016) - Uutiset
13.7.2016 14.00
Ajokortin suoritusvaatimukset jälleen uuteen tarkasteluunAjokortin suoritusvaatimuksia ryhdytään uudistamaan. Sääntelyä on tarkoitus keventää ja mahdollistaa vaihtoehtoiset opetustavat. Tavoitteena on myös alentaa ajokorttikustannuksia. Lainsäädäntöön kaavaillut muutokset tukisivat hallituksen norminpurkua koskevaa tavoitetta. - Uutiset
1.2.2016 13.00
Suomelle kanne komissiolta ajokorttidirektiivin puutteellisesta täytäntöönpanosta – asiaa koskeva hallituksen esitys on jo eduskunnassaSuomi on vastaanottanut 27. tammikuuta 2016 kanteen, jonka Euroopan komissio on nostanut Suomea vastaan Euroopan unionin tuomioistuimessa. Kanne koskee ajokorttidirektiivin 2006/126/EY täytäntöönpanoa. Kanne perustuu komission 10. joulukuuta 2015 tekemään päätökseen viedä asia unionin tuomioistuimen käsiteltäväksi - Uutiset
8.1.2016 12.09
Hovioikeus arvioi ajokiellon kohtuullisuuttaKorkeimman oikeuden ennakkoratkaisun 2014:42 mukaisesti ajokiellon kestosta määrättäessä ei ole perusteltua ottaa huomioon sellaisia rikoksia, joiden perusteella poliisimies olisi voinut määrätä kuljettajan väliaikaiseen ajokieltoon näin kuitenkaan tekemättä. Näin ollen A:lle määrätty ajokielto oli alkanut käräjäoikeuden tuomiosta 21.9.2015. A oli syyllistynyt törkeään rattijuopumukseen hänelle 7.2.2015 määrätyn väliaikaisen ajokiellon aikana, joten ehdolliselle ajokiellolle ei ollut edellytyksiä. A oli ilmoittanut ajo-oikeuden olevan hänen työllistymisensä kannalta tärkeä. A ei ollut esittänyt selvitystä, jonka perusteella ajo-oikeudettomuudella olisi vaikutus hänen toimeentuloonsa tai liikkumiseensa. Hovioikeus katsoi, että käräjäoikeuden määräämää 1 vuoden ajokieltoa ei ollut syytä lyhentää. (Vailla lainvoimaa 8.1.2016) - Uutiset
27.11.2015 14.31
Kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyyskokeen suoritustapaa laajennetaan suulliseksiKuorma- ja linja-auton kuljettajien kirjallisen ammattipätevyyskokeen voi ensi vuoden alusta lähtien suorittaa myös suullisesti. Valtioneuvosto antoi asiaa koskevan asetuksen 26. marraskuuta 2015. Asetus tulee voimaan 1. tammikuuta 2016. Samaan aikaan annettiin myös muita asetuksia, jotka liittyvät ajokorttien ja eräiden kuljettajalta vaadittavien lupien siirtymiseen poliisilta Liikenteen turvallisuusvirastolle Trafille. - Uutiset
26.11.2015 15.23
Hallitus esittää ajokorttien kaksoiskappaleita määräaikaisiksiHallitus esittää, että ennen vuotta 2013 myönnettyjen pitkäaikaisten ajokorttien kaksoiskappaleet olisivat jatkossa määräaikaisia. Nyt näiden korttien kaksoiskappaleet ovat voimassa alkuperäisen kortin päättymiseen eli haltijan 70-vuotispäivään saakka. Ajokortin kaksoiskappaletta tai korvaavaa korttia on haettava esimerkiksi silloin, kun haltijan nimi on muuttunut, tai kun kortti on varastettu, kadonnut tai tuhoutunut. - Uutiset
15.10.2015 14.02
Simulaattorin laajempi käyttö ja virtuaaliset teoriatunnit mahdollisiksi kuljettajaopetuksessaSimulaattorin käyttö B-ajokortin ajo-opetuksessa laajenee. Lisäksi käyttöön otetaan mahdollisuus osallistua teoriaopetukseen virtuaalitilassa. Muutenkin opetuksen rajoituksia puretaan. - Uutiset
2.10.2015 15.03
Lyhytaikaiset ajokortit historiaan 2016 alusta – opetuksessa säilyy kolme vaihettaVuoden 2016 alussa luovutaan kokonaan lyhytaikaisesta ajokortista. Henkilöauton kuljettajaopetuksen perusvaiheen jälkeen saa automaattisesti pitkäaikaisen ajokortin. Pitkä-aikainen ajokortti on voimassa 15 vuotta. Raskaiden ajoneuvojen ajo-oikeusluokkien ajokortit ovat sen sijaan voimassa 5 vuotta. - Uutiset
27.5.2015 12.45
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu asuinpaikan jäsenvaltion oikeudesta kieltäytyä tunnustamasta toisessa jäsenvaltiossa myönnetyn ajokortin pätevyyttäEU-tuomioistuin on antanut ennakkoratkaisun ajokorttidirektiivin tulkinnasta asiassa, jossa Saksan viranomaiset katsoivat, ettei Puolassa saadun ajokortin pätevyyttä voitu tunnustaa Saksan alueella, ja ryhtyivät sen vuoksi saksan kansalaista kohtaan rikosoikeudellisiin toimenpiteisiin ajo-oikeudetta ajon johdosta. Saksan viranomaisten mukaan vastaaja ei voinut vedota puolalaiseen ajokorttiin, koska hänet oli aikaisemmin tuomittu Saksassa rangaistukseen, johon liittyi uuden ajo-oikeuden saamisen esteenä oleva määräaikainen myöntämiskielto. - Uutiset
27.4.2015 16.21
EU-tuomioistuin: Jäsenvaltio voi kieltäytyä tunnustamasta alueellaan liikennerikkomukseen syyllistyneen kuljettajan ajokorttia, jonka on myöntänyt toinen jäsenvaltioAjokorttidirektiivin säännökset eivät ole esteenä sille, että jäsenvaltio, jonka alueella toisessa jäsenvaltiossa myönnetyn ajokortin haltija oleskelee tilapäisesti, kieltäytyy tunnustamasta tämän ajokortin pätevyyttä sen vuoksi, että kyseisen ajokortin myöntämisen jälkeen ajokortin haltija on syyllistynyt rikkomukseen, josta jäsenvaltion lainsäädännön mukaan on seurauksena soveltumattomuus moottoriajoneuvon kuljettamiseen. Jäsenvaltion on tutkittava, pysyvätkö lainsäädännössä säädetyt edellytykset suhteellisuusperiaatteen rajoissa. - Uutiset
6.2.2015 13.00
Ajokorttitoimivalta siirtyy kokonaan Trafille 2016 – siirto helpottaa palveluiden kehittämistäAjokorttitoimivallan siirto kokonaisuudessaan yhdelle viranomaiselle mahdollistaa tulevaisuudessa ajokorttiin ja sen hankkimiseen liittyvien palveluiden entistä tehokkaamman sähköistämisen. Ajokortti- ja opetus- ja liikenneopettajaluvat, moottoripyörän harjoituslupa, taksinkuljettajan ajolupa sekä vammaisten pysäköintilupa siirtyvät poliisilta Trafille vuoden 2016 alusta. Tällä hetkellä Trafi vastaa jo muista ajokortin hankkimiseen liittyvistä asioista, muun muassa ajo-opetuksen kehittämisestä, kokeista ja korttien tekemisestä. - Uutiset
23.5.2014 9.24
EU-tuomioistuin: Näöntarkkuutta koskevat direktiivin vaatimukset eivät ole vastoin EU-perusoikeuskirjan säännöksiäEU-tuomioistuin katsoo saksalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että ajokorttidirektiivissä 2006/126 on voitu ilman minkäänlaista poikkeamismahdollisuutta edellyttää C1- ja C1E-luokkiin kuuluvia ajoneuvoja koskevien ajokorttien hakijoilta, että huonomman silmän näöntarkkuus on vähintään 0,1, myös silloin, kun kyseiset henkilöt näkevät kahdella silmällä ja heidän binokulaarinen näkökenttänsä on normaali. - Uutiset
14.5.2014 15.00
Esitys: Ajokorttien myöntäminen Trafin tehtäväksiAjokorttien myöntäminen ehdotetaan siirrettäväksi poliisilta Liikenteen turvallisuusvirastolle Trafille. Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt ehdotukset hankkeen vaatimiksi säädösmuutoksiksi lausuntokierrokselle. Lausuntojen määräaika on 30. kesäkuuta. Ehdotus perustuu poliisihallinnon linjauksiin poliisin keskittymisestä ydintehtäviinsä. Ajokorttien myöntämistä ei pidetä poliisin ydintehtävänä, kun taas Trafin ydintehtäviin sen katsotaan soveltuvan hyvin. - Uutiset
25.4.2014 10.17
Työryhmä: Kuljettajaopetuksesta tutkintopainotteinen, uudet opetusmenetelmät käyttöön – B-ajokortin kuljettajaopetuksen aloittamisikä alennettaisiin 16 vuoteenHenkilöautojen kuljettajaopetuksessa voitaisiin ottaa käyttöön tutkintopainotteinen järjestelmä. Uusia opetusmenetelmiä ja -mahdollisuuksia pitäisi voida hyödyntää nykyistä enemmän. Näin ehdottaa ajo- ja ammattipätevyyskoulutuksen kehittämistä selvittänyt liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä. Työryhmä esittää, että B-ajokortin kuljettajaopetuksen aloittamisikä alennettaisiin 16 vuoteen. Monivaiheisen opetusjärjestelmän sijasta tulisi siirtyä yksivaiheiseen opetusjärjestelmään. - Uutiset
29.1.2014 11.47
Kuljettajaopetuksen uudistamiseen voi ottaa kantaaLiikenne- ja viestintäministeriö on avannut Ota kantaa -kansalaisfoorumilla keskustelun ajokorttiin tähtäävän kuljettajaopetuksen järjestämisestä. Keskustelu on avoinna 28.1.–14.2.2014 välisenä aikana. Liikenneturvallisuus on kuljettajakoulutuksen perimmäinen tavoite, mutta koulutuksen toteutustavoissa on liikkumavaraa. Nykyisen opetustunteihin perustuvien mallien haasteena ovat muun muassa opetustarjonnan alueelliset erot ja korkeaksi kohoavat hinnat. - Uutiset
27.12.2013 13.43
Tulevaisuuden ajokortti kiinnosti – tärkeimpänä pidettiin liikennekasvatuksen opettamistaHinta puhutti tulevaisuuden ajokortista keskusteltaessa, mutta tärkeimmäksi kehityskohteeksi koettiin liikennekasvatuksen saaminen oppiaineeksi kouluihin. Tähän päätyivät Trafi kansalaisille suunnattuun ideariiheen vastanneet. Nettikyselynä toteutetun riihen tarkoituksena oli kartoittaa, miten kuljettajantutkintoja ja ajokortin hankkimista pitäisi kansalaisten mielestä kehittää. - Uutiset
31.10.2013 15.38
Hallitus esittää: Ajokortin opetuslupaopetus erilliseksi autokoulusta, opettajan koe tiukemmaksiHallitus esittää, että perusvaiheen opetuslupaopetus henkilöauton ajokorttia varten voitaisiin antaa ilman autokoulua. Myös mopon ja moottoripyörän opetuslupaopetuksen voisi aloittaa ilman yhteisopetusta autokoulussa. Esityksen mukaan opetuksessa käytettäviä mopoja ja moottoripyöriä ei tarvitsisi muutoskatsastaa opetusajoneuvoiksi ja opetusajoneuvoa voisi vaihtaa kesken opetuksen ilman, että lupaa muutetaan. Opetusajoneuvon on kuitenkin täytettävä säädetyt vaatimukset. Lisäksi opetuslupaan merkittäisiin ajo-oikeus, jota varten opetus annetaan. - Uutiset
25.9.2013 13.30
Ajokortin opetuslupaopetuksen uudet säännökset lausunnoilleHallituksen esitysluonnos koskien ajokorttilain muutoksia on lähtenyt rajatulle lausuntokierrokselle. Muutokset koskevat opetuslupaa ja opetusluvalla annettavaa perusvaiheen opetusta.Hallitus ehdottaa, että vaatimus opetuslupaopettajan ja -oppilaan yhteisopetuksesta ja oppimisen arviointikäynnistä autokoulussa poistuisi ja että perusvaiheen vaikeissa olosuhteissa suoritettava ajo-opetus voitaisiin antaa opetusluvalla. - Uutiset
12.9.2013 11.58
Ajokorttiuudistus ei toimi – säännökset uuteen tarkasteluunAjokorttilainsäädännön kokonaisuudistus toteutettiin vuonna 2010. Lain ensimmäiset säännökset, kuten mopokorttia koskeva osa, tulivat voimaan kesäkuussa 2011 ja loput säännökset tammikuussa 2013. Säännökset eivät kaikilta osin ole osoittautuneet toimiviksi ja liikenneministeri Merja Kyllösen mielestä tarvitaan korjauksia. Kyllönen on asettanut virkamiestyöryhmän, jonka tehtävänä on selvittää miten kuljettajakoulutusta ja kuljettajien ammattipätevyyssäännöksiä tulisi muuttaa, jotta ne toimisivat tarkoituksenmukaisesti ja tukisivat parhaiten liikenneturvallisuutta.