Hakutulokset
- Kaikilla sanoilla
- luottamuksensuoja verotu
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Arvonlisäverotus, Marraskuu 2021 6 Luku Kansainväliseen kauppaan liittyvät verottomuudet
- Arvonlisäverotus, Marraskuu 2021 5 Luku Myynti ja yhteisöhankinta Suomessa
- Arvonlisäverotus, Marraskuu 2021 3 Luku Verollinen myynti
- Elinkeinoverotus, Lokakuu 2021 17 Luku Verotusmenettely ja muutoksenhaku
- Elinkeinoverotus, Lokakuu 2021 14 Luku Yksityisliikkeen ja henkilöyhtiön myynti ja purkaminen
- Elinkeinoverotus, Lokakuu 2021 9 Luku Yrityskauppa
- Oikeuskäytäntö > EU-tuomioistuimen ratkaisut Asia C-53/19 P 6.10.2021 Muutoksenhaku – Valtiontuet – SEUT 107 artiklan 1 kohta – Verojärjestelmä – Yhteisöveroa koskevat säännökset, joiden nojalla Espanjassa verotuksellisesti asuvat yritykset voivat vähentää kuluna liikearvon, joka seuraa omistusosuuksien hankkimisesta ulkomailla verotuksellisesti asuvista yrityksistä – Valtiontuen käsite – Valikoivuutta koskeva edellytys – Viitejärjestelmä – Poikkeus – Erilainen kohtelu – Erilaisen kohtelun oikeuttaminen
- Oikeuskäytäntö > EU-tuomioistuimen ratkaisut Asia C-52/19 P 6.10.2021 Muutoksenhaku – Valtiontuet – SEUT 107 artiklan 1 kohta – Verojärjestelmä – Yhteisöveroa koskevat säännökset, joiden nojalla Espanjassa verotuksellisesti asuvat yritykset voivat vähentää kuluna liikearvon, joka seuraa omistusosuuksien hankkimisesta kyseisen jäsenvaltion ulkopuolella verotuksellisesti asuvista yrityksistä – Valtiontuen käsite – Valikoivuusedellytys – Viitejärjestelmä – Poikkeus – Erilainen kohtelu – Erilaisen kohtelun oikeuttaminen
- Oikeuskäytäntö > EU-tuomioistuimen ratkaisut Asia C-55/19 P 6.10.2021 Muutoksenhaku – Valtiontuet – SEUT 107 artiklan 1 kohta – Verojärjestelmä – Yhteisöveroa koskevat säännökset, joiden nojalla Espanjassa verotuksellisesti asuvat yritykset voivat vähentää kuluna liikearvon, joka seuraa omistusosuuksien hankkimisesta ulkomailla verotuksellisesti asuvista yrityksistä – Valtiontuen käsite – Valikoivuusedellytys – Viitejärjestelmä – Poikkeus – Erilainen kohtelu – Erilaisen kohtelun oikeuttaminen
- Oikeuskäytäntö > EU-tuomioistuimen ratkaisut Asia C-54/19 P 6.10.2021 Muutoksenhaku – Valtiontuet – SEUT 107 artiklan 1 kohta – Verojärjestelmä – Yhteisöveroa koskevat säännökset, joiden nojalla Espanjassa verotuksellisesti asuvat yritykset voivat vähentää kuluna liikearvon, joka seuraa omistusosuuksien hankkimisesta ulkomailla verotuksellisesti asuvista yrityksistä – Valtiontuen käsite – Valikoivuusedellytys – Viitejärjestelmä – Poikkeus – Erilainen kohtelu – Erilaisen kohtelun oikeuttaminen
- Oikeuskäytäntö > EU-tuomioistuimen ratkaisut Asia C-51/19 P 6.10.2021 Muutoksenhaku – Valtiontuet – SEUT 107 artiklan 1 kohta – Verojärjestelmä – Yhteisöveroa koskevat säännökset, joiden nojalla Espanjassa verotuksellisesti asuvat yritykset voivat vähentää kuluna liikearvon, joka seuraa omistusosuuksien hankkimisesta kyseisen jäsenvaltion ulkopuolella verotuksellisesti asuvista yrityksistä – Valtiontuen käsite – Valikoivuusedellytys – Viitejärjestelmä – Poikkeus – Erilainen kohtelu – Erilaisen kohtelun oikeuttaminen
- Elinkeinoverotus, Lokakuu 2021 5 Luku Kiinteistöt elinkeinotoiminnassa
- Uutiset
21.9.2021 11.00
KHO kumosi kahdessa päätöksessään HAO:n ja verotuksen oikaisulautakunnan päätökset ja toimitetut verotukset nettokorkomenojen osalta (tasevertailu)Asioissa oli ratkaistavana, voidaanko verovuoden 2015 osalta B S.à r.l:n tai C S.à r.l:n laatimaa konsernitasetta ja verovuoden 2016 osalta C S.à r.l:n laatimaa konsernitasetta pitää EVL 18 a §:n 3 momentissa tarkoitettuna konsernitaseena, johon A Oy:n tasetta voidaan verrata, ja onko A Oy esittänyt sanotussa säännöksessä edellytetyn selvityksen saman pykälän 2 momentissa säädetyistä korkomenojen vähennysoikeuden rajoituksista poikkeamiseksi. KHO päätyi päätöksissään siihen, että C S.à r.l:n laatima konsernitase on katsottava EVL 18 a §:n 3 momentissa tarkoitetuksi koko konsernin taseeksi. Verotukset nettokorkomenojen osalta oli kumottava ja esillä olevat nettokorkomenot hyväksyttävä vähennettäviksi yhtiön verovuosien 2015 ja 2016 verotettavista tuloista. (Julkaisemattomat päätökset 21.9.2021) - Oikeuskäytäntö > EU-tuomioistuimen ratkaisut Asia C-337/19 P 16.9.2021 Muutoksenhaku – Valtiontuet – Belgian kuningaskunnan toteuttama tukiohjelma – Ylisuurten voittojen vapauttaminen verosta – Verotusasiassa annettu ennakkoratkaisu (tax ruling) – Vakiintunut hallintokäytäntö – Asetus (EU) 2015/1589 – 1 artiklan d alakohta – Tukiohjelman käsite – Säännöksen tai päätöksen käsite – Täydentävien täytäntöönpanotoimenpiteiden käsite – Edunsaajien määrittely ”yleisesti ja käsitteellisesti” – Liitännäisvalitus – Tutkittavaksi ottaminen – Jäsenvaltioiden verotuksellinen autonomia
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötTirri, Olli: Pyhittääkö tarkoitus keinot? Taloudellinen seuraanto kilpailuoikeudellisissa vahingonkorvauksissa oikeusvarmuuden näkökulmasta16.8.2021, Maisteritutkielma
- Lakikirjasto > ArtikkelitIsotalo, Kalle: Seuraamusmaksut perintö- ja lahjaverotuksessa16.7.2021, Asiantuntija-artikkeliVerotuksen seuraamusmaksujärjestelmää on uudistettu lähivuosina. Sääntelyn peruslähtökohtana on kaavamaisuus ja viranomaisen suppea harkinta. Uusi järjestelmä aiheuttaa jännitteitä niin kaavamaisuuden ja tapauskohtaisen harkinnan välille kuin erilaisten ilmoitusvirheiden ja verovelvollisten johdonmukaisen kohtelun välille. Järjestelmä tulisi myös saada toimimaan tehokkaasti digitaalisissa tietojärjestelmissä. Artikkelissa kirjoittaja systematisoi sääntelyn soveltamisongelmia esittäen...
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötLinna, Lauri: Palveluperiaate ja hallinta digitaalisessa itsepalveluhallinnossa1.7.2021, Maisteritutkielma
- Uutiset
28.6.2021 10.00
Korkein hallinto-oikeus: Kun osapuolten välinen sopimus rajoitti adoptiopalvelunantajan oikeutta periä muita kuin sopimukseen perustuvia maksuja, uutta seurantapalvelumaksua ei olisi voitu periä myöskään adoptiolain nojallaKansainvälinen adoptio – Seurantapalvelumaksu – Luottamuksensuoja – Sopimus adoptiopalvelusta perittävistä maksuista – Adoptioseurannan pidentyminen – Seurantaraporttien toimittamiseen liittyvistä työvaiheista aiheutuvat kustannukset - Uutiset
17.6.2021 11.44
Vierashuoneessa oikeustieteen tohtori, asianajaja Janne Juusela: Miksi Suomeen tarvitaan perustuslakituomioistuin?Suomen perustuslain valvontajärjestelmä pitäisi uudistaa vastaamaan oikeusvaltioperiaatteen vaatimuksia. Perustuslakivalvonta tulisi muuttaa rakenteellisesti ja institutionaalisesti siten, että valvonnan ylin toimivalta siirretään uudelle perustuslakituomioistuimelle. Perustuslakituomioistuimen perustamisen vaihtoehtona on korkeimpien oikeuksien yhdistäminen ja perustuslakijaoston perustaminen sen yhteyteen. Perustuslakituomioistuimen myötä ennakkovalvonnasta tulisi nykyistä systemaattisempaa ja kattavampaa. Ennakkovalvonnasta tulisi myös nykyistä oikeudellisempaa ja siten ennustettavampaa. Perustuslaillisen valvonnan ylimpänä auktoriteettina perustuslakituomioistuin tehostaisi merkittävästi perustuslain ja perusoikeuksien toteutumisen jälkivalvontaa. - Virallistieto > Verohallinnon ohjeita Luottamuksensuoja verotusmenettelyssä 17.6.2021