Hakutulokset
- Uutiset
28.7.2023 10.10
Hallinto-oikeus: Törkeästä lahjuksen ottamisesta ja törkeästä virka-aseman väärinkäyttämisestä epäilty ministeriön hallitusneuvos voitiin pidättää virantoimituksestaVirantoimituksesta pidättämistä ja sen jatkamista ei voitu valittajaan kohdistuviin rikosepäilyihin ja rikosnimikkeisiin nähden pitää päätösten tekohetkellä vallinneissa olosuhteissa hallintolain 6 §:ssä tarkoitetun suhteellisuusperiaatteen vastaisina toimenpiteinä. Päätösten lainmukaisuutta ei ollut syytä arvioida toisin myöskään asian saaman julkisuuden perusteella. Kun virantoimituksesta pidättämiselle ja sen jatkamiselle oli ollut olemassa viranomaisen tehtävien asianmukaisen hoitamisen varmistamiseen liittyvät lain mukaiset syyt, HAO katsoi, ettei kysymys ollut ollut valittajan esittämällä tavalla rangaistuksen luonteisista toimenpiteistä. Asiassa ei muutoinkaan ollut ilmennyt, että ministeriö olisi virantoimituksesta pidättämisestä tai sen jatkamisesta päättäessään käyttänyt harkintavaltaansa muuhun tarkoitukseen kuin se oli ollut käytettävissä. Valituksenalaiset päätökset eivät olleet valittajan esittämillä perusteilla lainvastaisia. (Ei lainvoim. 28.7.2023) - Uutiset
27.7.2023 8.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi keskussairaalan ylilääkärin kertoneen entisen puolisonsa salassa pidettäviä potilastietoja uudelle puolisolleen (ään.)Paljastaessaan uudelle puolisolleen virassaan tietoonsa saaman salassa pidettävän seikan entisen puolisonsa terveydentilasta vastaaja oli oikeudettomasti paljastanut tiedon, joka on viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n 1 momentin 25 kohdan nojalla salassa pidettävä. Siten vastaaja oli syyllistynyt virkasalaisuuden rikkomiseen (40 ps). HO harkitsi kärsimyskorvauksen kohtuulliseksi määräksi 600 euroa. Asiassa ei ollut perusteita ulottaa vahingonkorvausvastuuta osaksikaan työnantajalle, vaan vastaajan oli vastattava vahingosta yksin. (Vailla lainvoimaa 27.7.2023) - Uutiset
25.7.2023 9.15
Tulevia hankintoja koskeva ilmoitus - AOA saattoi asiassa esittämänsä käsityksen hyvän hallinnon mukaisesta menettelystä Väyläviraston tietoonKäsiteltävänä olleessa kanteluasiassa kantelija (yhtiö) pyysi tutkimaan Väyläviraston (31.12.2018 asti Liikennevirasto) menettelyä liittyen viraston yhtiölle antamaan tulevia hankintoja koskeneeseen ilmoituskirjeeseen 29.6.2018. Kantelussa esitettiin, että virasto oli kirjeellä asettanut yhtiölle määräaikaisen toimintakiellon sen kohteisiin ja kiinnitettiin huomiota siihen, ettei kirjeeseen voinut hakea muutosta. AOA katsoi, ettei hänen käytettävissään olevan ilmoituskirjeen sisältöinen, kysymyksessä olevassa tarkoituksessa käytettävä kirje täyttänyt hyvän hallinnon vaatimuksia siinä, että kirjeestä ei riittävän selvästi ilmennyt se, että varsinainen poissulkemista koskeva muutoksenhakukelpoinen hankintapäätös tehdään vasta yksittäisen hankintamenettelyn yhteydessä, ja että harkintavalta tuota päätöstä tehtäessä on hankintayksiköllä. AOA:n mielestä hyvän hallinnon mukaista neuvontaa olisi myös, että tällaisessa ennakollisessa ilmoituksessa kerrottaisiin hankintalain 82 §:n tarkoittamasta ehdokkaan tai tarjoajan mahdollisuudesta esittää näyttöä luotettavuudestaan. - Uutiset
21.7.2023 16.00
Oikeuskansleri: Salassa pidettävien henkilötietojen paljastuminen diaari- ja ratkaisutietoja yhdisteltäessäOikeuskansleri antoi ratkaisun kanteluun, jonka mukaan Helsingin hallinto-oikeus oli luovuttanut valittajan nimen asiassa, jossa pseudonymisoitu ratkaisu oli julkaistu yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan verkkosivuilla. Lautakunnan julkaisemassa ratkaisussa kerrotut terveystiedot yhdistyivät näin tiettyyn henkilöön. Oikeuskanslerin näkemyksen mukaan hallinto-oikeuksissa olisi tietosuoja-asetuksesta johtuvien vaatimusten huomioon ottamiseksi ja samalla kantelusta ilmenevän kaltaisten tilanteiden ehkäisemiseksi hyvä arvioida tarkemmin tuomioiden perustelujen kirjoittamistapaa sekä sitä, mitä asiaryhmiä pidetään lähtökohtaisesti diaarijulkisina. Oikeuskansleri totesi, että myös yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan olisi tietosuoja-asetuksesta johtuvien vaatimusten huomioon ottamiseksi hyvä arvioida ratkaisujensa perusteluiden kirjoittamistapaa. - Uutiset
18.7.2023 10.05
Julkishallinnon digitaaliset palvelut: EU-maat tehostavat toimiaan yhteentoimivassa digitaalisessa hallinnossa - Uutiset
14.7.2023 12.40
Ajoneuvoveron lisäveron oikaisuvaatimuksen ja huojennushakemuksen käsittely kesti Traficomissa lainvastaisesti lähes 2 vuottaOikaisuvaatimuksen noin 21 kuukauden käsittelyaika ei ollut täyttänyt perustuslaissa jokaiselle turvattuun oikeusturvaan kuuluvaa oikeutta saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä ja oli siten lainvastainen. Vastaavan lainvastaisuuden voitiin käsittelyajan osalta arvioida koskevan myös ao. veron huojennushakemusta. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen saattoi asiassa (kohdassa 3.2) esittämänsä käsityksen Traficomin lainvastaisesta menettelystä sen tietoon. - Uutiset
13.7.2023 13.03
Miten Maanmittauslaitoksen luvanvaraisia aineistoja saa käyttöönsä?Maanmittauslaitos ylläpitää monia erilaisia rekistereitä, kuten huoneistotietojärjestelmää, kiinteistörekisteriä, lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriä ja kauppahintarekisteriä. Osa rekistereissä olevista tiedoista on avointa, mutta joukossa on myös luvanvaraista tietoa. Miten nämä luvanvaraiset tiedot saa käyttöönsä? - Uutiset
11.7.2023 10.22
KKO äänesti: Julkisessa pääkäsittelyssä kuultujen henkilöiden kertomuksista tehtyjä äänitallenteita ei voitu määrätä salassa pidettäviksiAsianomistajan julkisesta kuulemisesta käräjäoikeuden pääkäsittelyssä tehty äänitallenne oli julkaistu sosiaalisessa mediassa, jossa sitä oli kommentoitu epäasiallisesti ja asianomistajaa loukkaavasti.
Korkein oikeus katsoi ratkaisustaan ilmenevillä perusteilla, ettei julkisessa pääkäsittelyssä kuultujen henkilöiden kertomuksista tehtyjä äänitallenteita voitu asiassa määrätä salassa pidettäviksi. (Ään.) - Uutiset
10.7.2023 16.00
Hallinto-oikeus: Valtiokonttorin määräämää liikennevakuutuksen laiminlyöntimaksua ei voitu pitää kohtuuttomana eikä lainvastaisenaKyseisen ajoneuvon liikennevakuutuksen laiminlyöntiaika oli noin puolitoista vuotta. Näin pitkä laiminlyöntiaika oli jo sellaisenaan Valtiokonttorin päätöksen mukaisten korkeampien korotuskertoimien käyttämistä puoltava peruste. Asiassa ei ollut esitetty, eikä muutoinkaan tullut ilmi sellaisia liikennevakuutuslain 28 §:n mukaisia seikkoja, jotka olisivat pitkästä laiminlyöntiajasta huolimatta puoltaneet alempien kertoimien käyttämistä. Määrättyä laiminlyöntimaksua ei voitu pitää kohtuuttomana, eikä valituksessa ollut esitetty myöskään sellaisia laissa tarkoitettuja erityisiä syitä, joiden perusteella laiminlyöntimaksu olisi voitu jättää määräämättä tai maksua tulisi alentaa. Päätöstä ei myöskään ollut pidettävä lainvastaisena sillä perusteella, ettei päätöstä olisi perusteltu hallintolain 45 §:n 1 momentissa edellytetyllä tavalla. Valitus oli näin ollen hylättävä. (Ei lainvoim. 10.7.2023) - Uutiset
10.7.2023 11.55
Ulosottolaitoksen toimipaikkojen aukioloaikoihin tulee muutoksia 31.7. alkaenUlosottolaitoksen toimipaikkojen aukioloaikoihin tulee muutoksia 31.7. alkaen. Aukioloaikojen lisäksi kaikkiin toimipaikkoihin voi erikseen sopia käyntiaikoja. Ulosoton sähköistä asiointia voi käyttää oman aikataulun mukaan. Uudet aukioloajat eivät rajoita Ulosottolaitoksen puhelimitse tai sähköpostitse tapahtuvaa asiakaspalvelua. - Uutiset
7.7.2023 10.00
Hallinto-oikeus: Tukes ei tehnyt asiakirja- ja tietokohtaista arviointia julkisuus- ja salassapitosäännöksissä edellytetyllä tavallaTukes ei ollut tehnyt asiassa asiakirja- ja tietokohtaista arviointia julkisuus- ja salassapitosäännöksissä edellytetyllä tavalla, eikä ollut näin ollen voinut päätöksessään esittämillään perusteilla kieltäytyä luovuttamasta yhtiölle tämän pyytämiä tietoja. Valituksenalainen päätös oli kumottava ja asia palautettava Tukesille uudelleen käsiteltäväksi. (Ei lainvoim. 7.7.2023) - Uutiset
6.7.2023 14.00
Hallinto-oikeus: Valvontaeläinlääkäri oli voinut tehdä päätöksen merkitsemättömien vuohien lopettamisestaAsiassa oli selvitetty, että vuohet olivat olleet pitopaikassa ilman asianmukaisia korvamerkkejä. Päätöksentekoaikaan voimassa olleen eläintunnistusjärjestelmästä annetun lain mukaan puutteellisesti merkittyä tai merkitsemätöntä eläintä ei ollut saanut siirtää pitopaikasta. Näin ollen valvontaeläinlääkäri oli valituksenalaisessa päätöksessään voinut katsoa, ettei merkitsemättömiä vuohia ollut ollut mahdollista siirtää pitopaikasta luovutettavaksi edelleen uudelle eläintenpitäjälle. (Ei lainvoim. 6.7.2023) - Uutiset
6.7.2023 11.00
Hallinto-oikeus kumosi käräjäoikeuden laamannin päätöksen siltä osin kuin päätöksellä oli päätetty olla luovuttamatta valittajalle haastemiesjärjestelmän päiväkirjakortin sisältämiä henkilötietojaAsiassa oli arvioitava ensinnäkin, sisälsikö päiväkirjakortti sellaisia haastettavan henkilön henkilötietoja, joiden antamisesta valittajalle oli voitu kieltäytyä sillä perusteella, ettei valittaja ollut riittävästi perustellut tietopyyntöään. Toiseksi asiassa oli arvioitava, oliko päiväkirjakortin luovuttamisesta voitu kieltäytyä sillä perusteella, että se sisälsi viranomaisen sisäistä työskentelyä varten laadittuja muistiinpanoja, jotka eivät lähtökohtaisesti kuuluneet julkisuuslain soveltamisen alaan, mutta jotka sisältyivät arkistoitavaan tai arkistoituun viranomaisen asiakirjaan. (Ei lainvoim. 6.7.2023) - Uutiset
6.7.2023 10.10
Uudessa Nato-sanastossa organisaationimet suomeksi ja ruotsiksiValtioneuvoston kanslian projektissa valmisteltu Nato-sanasto antaa suosituksia suomen- ja ruotsinkielisiksi vastineiksi englanninkielisille nimikkeille ja termeille. Sanaston nyt julkaistu ensimmäinen luku sisältää yhteensä noin 80 Naton poliittisen ja sotilaallisen organisaatiorakenteen nimikettä. - Uutiset
6.7.2023 8.30
Kuluttajariitalautakunta: Pysäköintisopimuksen ehtojen sitovuus, kun kuljettaja ei ymmärrä niissä käytettyä kieltäLautakunta ei suosittanut hyvitystä. - Uutiset
3.7.2023 8.11
Poliisiammattikorkeakoulun selvitys: Nykyinen lainsäädäntö vaikeuttaa viranomaisten välistä tietojenvaihtoa ja yhteistyötäPoliisiammattikorkeakoulussa tehdyn selvityksen mukaan viranomaisten välisen tietojenvaihdon parantaminen vaatisi lainsäädännön laajempaa tarkastelua ja selkeyttämistä. Muuttunut toimintaympäristö asettaa viranomaisille uusia haasteita ja edellyttää entistä tiiviimpää yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Selvityksen mukaan viranomaiset kokevat kuitenkin, että nykyinen tietojen vaihtamista koskeva lainsäädäntö on haasteellinen, pirstaleinen ja vaikeasti tulkittava. Ongelmat olisivat monelta osin ratkaistavissa lainvalmistelua parantamalla, mihin tarvitaan myös yhteistyötä viranomaiskentän kanssa. - Uutiset
30.6.2023 12.41
Apulaisoikeuskanslerilta huomautus ulkoministeriölle julkisuuslain ja hallintolain vastaisista menettelyistäApulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen on antanut ulkoministeriölle huomautuksen sekä asiakirjapyyntöjen lainvastaisesta käsittelystä että nimityspäätösten muotoa ja perustelemista koskevista lainvastaisista menettelyistä. - Uutiset
30.6.2023 12.00
KHO: Kunnallisvalitus, kunnan jäsen, yhteisön kotipaikka (Alavus) - Uutiset
30.6.2023 9.19
KHO piti virkatehtävien laiminlyönnistä rikosylikonstaapelille määrättyä 3 kk:n määräaikaista erottamista virantoimituksesta suhteettoman ankarana seuraamuksena hänen menettelyynsä nähden (ään.)A:n laiminlyönneistä johtuen eräitä tärkeitä poliisin tehtäviä oli jäänyt hoitamatta tai ne olivat viivästyneet tai olleet vaarassa viivästyä. Tämän taustalla oli ollut selvää henkilöstöresurssien vajetta, josta myös A:n esimiehet olivat olleet tietoisia. A:n virkatoimintaan ei ollut aiemmin puututtu kirjallisella varoituksella tai muullakaan tavalla. Hänellä oli takanaan pitkä ja muutoin moitteeton virkaura. Korkein hallinto-oikeus totesi, että määräaikaista virantoimituksesta erottamista oli pidettävä kirjalliseen varoitukseen verrattuna hyvin ankarana seuraamuksena. (Ään. 4–1 ja esittelijän eriävä mielipide) - Uutiset
29.6.2023 11.45
Airbnb: HAO katsoi, että Helsingin kaupupungin ympäristö- ja lupajaosto oli voinut sakon uhalla kieltää huoneistojen hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajaa käyttämästä vuokrattavia asuinhuoneistoja alle kolme kuukautta kestävässä majoitustoiminnassa lyhytaikaisina majoitustiloinaKun otettiin huomioon asiassa saatu selvitys valituksenalaisten huoneistojen pitkään jatkuneesta vuokraustoiminnasta, jossa huoneistoja oli muun muassa markkinoitu huoneistohotellina, HAO katsoi, että toiminnassa oli ollut kysymys asuinrakennuksille epätyypillisten lyhytkestoisten majoitusjaksojen tarjoamisesta, vaikka huoneistoja sinänsä oli valittajan mukaan voitu vuokrata myös pidemmiksi ajoiksi. Asuinhuoneistoissa harjoitettu toiminta ei asiassa saadun selvityksen perusteella vastannut sen laatu ja laajuus huomioon ottaen asemakaavan pääkäyttötarkoituksen mukaista asumista, vaan kalustettujen huoneistojen vuokraaminen lyhytkestoisilla sopimuksilla oli luonteeltaan majoitustoimintaa, jota ei voitu pitää asuinalueelle tyypillisenä ja joka ei asukkaiden vaihtuvuuden vuoksi myöskään vaikutuksiltaan vastannut tavanomaista asumista pienkerrostalossa. Koska asuinhuoneistoissa harjoitettu toiminta on asemakaavan ja voimassa olevan rakennusluvan vastaista, oli ympäristö- ja lupajaosto sille kuuluvan harkintavallan nojalla voinut sakon uhalla kieltää huoneistojen hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajaa käyttämästä vuokrattavia asuinhuoneistoja alle kolme kuukautta kestävässä majoitustoiminnassa lyhytaikaisina majoitustiloina. (Ei lainvoim. 29.3.2023)