Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
15.3.2017 15.00
KHO hylkäsi valituksen ministeriön päätöksestä jolla oli hylätty Valtimon kunnan hakemus oppilaitosten ja päiväkotien sisäilma- ja kosteusvauriohankkeisiin myönnettävästä valtionavustuksestaAsiassa oli KHO:ssa ratkaistavana, oliko opetus- ja kulttuuriministeriön päätöstä pidettävä valituksessa esitetyillä perusteilla hallintolainkäyttölain 7 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla lainvastaisena. KHO katsoi, että opetus- ja kulttuuriministeriö oli voinut hylätä Valtimon kunnan avustushakemuksen hakemuksen sisältöä koskevan puutteellisuuden vuoksi. Kun otettiin huomioon asiakirjoista ilmenevä hakemuksen ja sen liitteiden sisältö ja muu kunnan antama hanketta koskeva selvitys, opetus- ja kulttuuriministeriö oli voinut katsoa, että erityisesti kunnan toimittama hankesuunnitelma sekä koulukeskuksen A-rakennusta koskeva kuntoarvioraportti olivat olleet siten puutteellisia, ettei niistä käynyt ilmi asetuksen 5 §:ssä edellytetyt ja ministeriön hakuohjeessa täsmennetyt avustuksen myöntämiseksi vaaditut tiedot. Valtimon kunnan valituksessa ei ollut esitetty sellaisia seikkoja, joiden perusteella opetus- ja kulttuuriministeriön olisi katsottava valittajan avustushakemusta käsitellessään ja asian ratkaistessaan menetelleen asiassa sovellettavien säännösten vastaisesti tai muullakaan tavalla ylittäneen harkintavaltansa asiassa. Päätös ei ollut hallintolainkäyttölain 7 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla lainvastainen. Valitus oli näin ollen hylättävä. - Uutiset
15.3.2017 14.15
Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvitys: Tehoton sääntely riittävän asuntotarjonnan tiellä – perustavanlaatuista muutosta rakentamisen sääntelyssä sekä maankäytön ohjauksessa tarvittaisiinRiittävän asuntojen kokonaistarjonnan varmistaminen edellyttää perustavanlaatuista muutosta rakentamisen sääntelyssä sekä maankäytön ohjauksessa. Käytännössä tällainen muutos tarkoittaa siirtymistä kokonaistarjonnan tosiasiallisesta rajoittamisesta sen aitoon edistämiseen. Tästä näkökulmasta nykyinen sääntely on selvästi tehotonta, Kilpailu- ja kuluttajaviraston 15. maaliskuuta julkistamassa selvityksessä todetaan. Viraston selvityksessä Tarjonnan tiellä – rakentamisen sääntely ja paradigmaattisen muutoksen tarve on tarkasteltu rakentamisen sääntelyn kehittämistarpeita riittävän kokonaistarjonnan turvaamisen näkökulmasta. Selvityksessä on esitetty neljä keskeistä tähän liittyvää kehittämisehdotusta. - Uutiset
15.3.2017 10.11
Hervannan ja Ruskon kaupunginosien asemakaavasta tehdyt valitukset muun muassa virkamiehen esteellisyyden ja liito-oravien perusteella eivät menestyneet hallinto-oikeudessaHallinto-oikeus totesi johtopäätöksinään, että kaupungilla on itsehallintonsa puitteissa oikeus päättää, millainen kaava alueelle laaditaan. Kaupunginvaltuuston päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla lainvastainen. Valtuuston hyväksymää lainmukaista kaavaa ei voitu kumota sillä perusteella, että se ei valittajien käsityksen mukaan ole tarkoituksenmukainen. (Vailla lainvoimaa 15.3.2017) - Uutiset
15.3.2017 9.36
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä rakennusrasitteen perustamisesta pysäköintiä varten Espoon TapiolassaHallinto-oikeus totesi, että olennaista asiassa oli, että kyse oli asemakaavassa edellytetystä rasitteesta eivätkä olosuhteet asemakaavan laatimisen jälkeen olleet sillä tavoin muuttuneet, että rasitteen perustaminen olisi ilmeisen tarpeetonta tai rasitetulle kiinteistölle kohtuutonta. Maankäyttö- ja rakennuslain 158 §:n 2 momentin mukaiset rasitteen perustamista koskevat edellytykset olivat siten täyttyneet. Rasite pysäköintipaikkojen sijoittamiseksi oli voitu perustaa. Rasitteesta johtuvan korvauksen määräämistä lunastuslain mukaisessa järjestyksessä ei ollut asetettu maankäyttö- ja rakennuslain 159 §:n 1 momentin mukaisen rasitteen perustamisen edellytykseksi. - Uutiset
13.3.2017 12.40
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta etuosto-oikeuden käyttämisestä KarkkilassaKarkkilan kaupunginhallitus oli päätöksellään 3.11.2014 päättänyt käyttää etuosto-oikeuttaan 22.10.2014 tehdyssä kiinteistökaupassa, jossa Suomen valtio, edustajanaan Senaatti-kiinteistöt, oli myynyt A:lle 16.000 euron kauppahinnalla Karkkilassa sijaitsevan 3,372 hehtaarin suuruisen kiinteistön rakennuksineen. Helsingin hallinto-oikeus oli valituksenalaisella päätöksellään hylännyt A:n valituksen kaupunginhallituksen päätöksestä. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
10.3.2017 7.30
KHO:n kaksi päätöstä asemakaavan hyväksymisestä VihdissäVihdin kunnanvaltuusto on 7.12.2015 tekemällään päätöksellä (§ 58) hyväksynyt Höytiönnummen työpaikka-alueen asemakaavan N 161. Helsingin HAO oli valituksenalaisella päätöksellään, siltä osin kuin nyt oli kysymys, hylännyt A:n ja hänen asiakumppaninsa valituksen Vihdin kunnanvaltuuston päätöksestä. KHO hylkäsi valituksen. HAO:n päätöksen lopputulosta ei muutettu. Toisessa asiassa Vihdin kunnanvaltuusto oli 1.6.2015 tekemällään päätöksellä (§ 31) hyväksynyt Pillistöntien asemakaavan N 167. Helsingin HAO oli, siltä osin kuin nyt oli kysymys, A:n ja B:n valituksista kumonnut kunnanvaltuuston päätöksen. KHO tutki asian. Helsingin HAO:n päätös kumottiin Vihdin kunnanhallituksen valituksesta. A:n ja B:n HAO:lle tekemät valitukset kunnanvaltuuston päätöksestä hylättiin. - Uutiset
9.3.2017 13.20
Asbestipurkutyö on tehtävä hyväksytyillä menetelmillä myös omassa kodissaLänsi- ja Sisä-Suomen AVI:n työsuojelun vastuualueelle on tullut kysymyksiä, saako yksityinen henkilö omassa kodissaan tai muussa hallinnoimassaan paikassa tehdä asbestipurkutöitä ilman asianmukaista asbestipurkutyölupaa. - Uutiset
8.3.2017 11.15
Lakiluonnokset valitusluvan käytön laajentamisesta ympäristöasioissa lausunnolleYmpäristöministeriö pyytää lausuntoja ehdotuksesta hallituksen esitykseksi, joka koskee muutoksenhakua ympäristöasioissa. Ehdotuksen mukaan valitettaessa KHO:een vaadittaisiin jatkossa valituslupa lähes kaikissa ympäristönsuojelulain, vesilain, maankäyttö- ja rakennuslain sekä maa-aineslain mukaisissa päätöksissä. Lausuntoja pyydetään 28. maaliskuuta 2017 mennessä. - Uutiset
8.3.2017 9.52
KHO:lta kriittisiä huomioita kivenlouhimoiden suojaetäisyyden pienentämistä koskevasta asetusluonnoksestaKHO katsoo, että nykyisten minimisuojaetäisyyksien lyhentämismahdollisuuteen sisältyy vaara naapuruston suojan heikentämisestä, vaikka kaavamaisesta suojaetäisyyssääntelystä saattaa joissakin tapauksissa olla perusteltua luopua. - Uutiset
8.3.2017 9.02
KHO: Kuopion Savilahden osayleiskaavan hyväksymistä koskeva päätös ei ollut lainvastainenKaupunginvaltuuston päätös, jolla Savilahden osayleiskaava oli hyväksytty, ei ollut syntynyt A:n valituksessa esitetyillä perusteilla esteellisyyden johdosta virheellisessä järjestyksessä eikä osayleiskaava perustunut A:n valituksessa esitetyillä perusteilla puutteelliseen selvitykseen eikä ollut muutoinkaan A:n ja (---) valituksissa esitetyillä perusteilla MRL:ssa säädettyjen yleiskaavan sisältövaatimusten vastainen eikä muutoinkaan lainvastainen. HAO:n toimivaltaan ei kuulunut tutkia kaavapäätöksen tarkoituksenmukaisuutta, kuten sitä, olisiko kaupungilla ollut käytettävissään meluntorjunnan kannalta parempia vaihtoehtoisia kaavaratkaisuja kuin valtuuston hyväksymä kaavaratkaisu. - Uutiset
8.3.2017 8.00
KHO: Asemakaavan hyväksymisen jälkeen tehty uusi liito-oravaselvitys voitiin ottaa huomioon arvioitaessa Kalajoen hiekkasärkkiä koskevan kaavaratkaisun lainmukaisuutta - asemakaavaa ei pidetty lainvastaisenaPerusteena sille, että valitusasian yhteydessä ei voisi vedota kaupunginvaltuuston päätöksen jälkeen tehtyyn uuteen liito-oravaselvitykseen, ei voinut olla yksinomaan se, että asemakaava ja asemakaavan muutos oli hyväksytty siihen nähden ristiriitaisen selvityksen perusteella. Asiassa ei ollut esitetty sellaista muutakaan perustetta, jonka nojalla selvitystä ei olisi tullut ottaa huomioon. Asemakaavaa ei asiassa lausuttu huomioon ottaen ollut pidettävä valituksen kohteena olevilta osiltaan lainvastaisena sillä valituksessa esitetyllä perusteella, että luonnonympäristöä ja siihen liittyviä erityisiä arvoja ei olisi liito-oravasta tehtyjen havaintojen johdosta otettu asianmukaisesti huomioon. - Uutiset
8.3.2017 7.30
KHO:n päätös kaivostyön pidennyshakemukseen sovellettavasta kaivoslaistaVanhan kaivoslain (503/1965) voimassaoloaikana tehdyn, uuden kaivoslain (621/2011) voimaan tullessa vielä vireillä olleen pidennetyn ajan myöntämistä kaivostyöhön ryhtymistä varten koskevan hakemuksen käsittelemiseen ja ratkaisemiseen oli sovellettava vanhan kaivoslain säännöksiä. - Uutiset
6.3.2017 9.49
KHO:n päätös maakuntakaavan perustaksi laadittujen turvetuotantoa koskevien selvitysten riittävyydestä ja arvioinnistaKHO totesi, että selvitysten pohjalta oli riittävästi arvioitavissa, että tu-2 -merkinnällä turvetuotantoon pääosin soveltuvat suoalueet soveltuivat merkinnän selityksen mukaisesti ainakin pääosin turvetuotantoon. Maakuntakaavan tu-2 -merkintöjen perustana olevan selvityksen merkitys tuli arvioitavaksi ympäristölupamenettelyssä, jossa turvetuotannon sijoituspaikan valintaa ja lupaharkintaa ohjasivat YSL 11–13 §:t ja 49 §. (Ään.) - Uutiset
6.3.2017 9.02
KHO:n ratkaisut maa-ainesluvista Kaavilla, Siilinjärvellä ja KarviallaHiekan- ja soranottamista koskevaa HAO:n päätöstä ei muutettu kaavilaisessa asiassa, jossa lupa 55 000 kiintokuutiometrin ottamiseksi oli myönnetty 10 vuodeksi. Siilinjärveläisessä asiassa lupamääräystä 750 000 kiintokuutiometrin ottamiseksi 23.2.2025 asti täydennettiin A:n valituksesta ja muilta osin valitus hylättiin. Karvialaisessa asiassa ottamisalueen pinta-ala oli ollut 3,4 hehtaaria, otettava kokonaismäärä 80 000 m3 ja lupa oli myönnetty 10 vuodeksi. HAO oli kumonnut kunnanhallituksen päätöksen yhden ottamisalueen osalta. Valitus, jossa vaadittiin päätöksen kumoamista ja toissijaisesti katselmuksen toimittamista HAO:ssa, hylättiin. - Uutiset
6.3.2017 6.18
Tukes muistuttaa: Otsonoinnin varotoimia noudatettava terveyshaittojen estämiseksi – yritykset eivät ole tiedostaneet vastuutaanTurvallisuus- ja kemikaalivirastoon on tullut useita yhteydenottoja kuluttajilta, jotka ovat ilmoittaneet terveydellisistä haitoista otsonilla suoritetun kosteusvauriosaneerauksen jälkeen. On käynyt ilmi, että käsittelyn tehneet yritykset eivät ole tiedostaneet vastuutaan palvelun turvallisuudesta. Työntekijöitä ei ole ohjeistettu Työterveyslaitoksen antamien suositusten mukaiseen työskentelyyn eikä asiakkaita ole tiedotettu käsittelyyn liittyvistä varotoimista. - Uutiset
3.3.2017 11.30
Hovioikeus: Kiinteistöosakeyhtiöllä oli yhtiöjärjestyksen mukainen peruste ottaa rukoustilana käytetty kokoushuoneisto hallintaansa kun huoneistoa oli käytetty myyntinäyttely- tai myymälätilanaHO katsoi, että edellytykset huoneiston hallintaan ottamiselle olivat olleet olemassa. Yhtiön ylimääräisen yhtiökokouksen tekemä päätös ei ollut OYL 21 luvun 1 §:n nojalla yhtiöjärjestyksen vastaisena pätemätön. (Vailla lainvoimaa 3.3.2017. Ks. KKO:2019:38, Edilex-uutiset 17.4.2019: KKO äänesti ja kumosi hovioikeuden tuomion ) - Uutiset
2.3.2017 9.42
KHO:n ratkaisu asemakaavan sisältövaatimuksistaKun otettiin huomioon kyseessä olevalla pienialaisella asemakaavan muutoksella sallittava rakentamisen määrän merkittävä lisäys yhdellä korttelialueella, olisi vastaavan rakentamisen määrän, etenkin kun se ei yksiselitteisesti ilmennyt asemakaavasta, osoittamisen mahdollisuudet ja vaikutukset tullut selvittää kaavamuutosta laadittaessa laajemmin. Asemakaavan muutosta varten laadittujen selvitysten perusteella ei näin ollen ollut mahdollista arvioida, täyttikö asemakaava maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:ssä tarkoitetut kaavan sisältövaatimukset tai perustuslain 6 §:n vaatimuksen maanomistajien yhdenvertaisesta kohtelusta. - Uutiset
27.2.2017 11.00
Apulaisoikeuskansleri: Valmisteilla olevissa rakennusten esteettömyyttä koskevissa säännösehdotuksia ei ole huomioitu riittävästi perustuslain ja YK:n vammaisia koskevan yleissopimuksen velvoitteitaApulaisoikeuskansleri katsoo, että valmisteilla olevissa rakennusten esteettömyyssäännöksissä ei ole huomioitu riittävästi perustuslain ja YK:n vammaisia koskevan yleissopimuksen velvoitteita. Hän saattoi arvionsa ympäristöministeriön tietoon, jotta ministeriö ottaisi sen huomioon säännösten jatkovalmistelussa. - Uutiset
23.2.2017 15.07
Hallituksen esitys kaivoslain muuttamisesta eduskunnalle – tarkoitus saada voimaan 1. heinäkuuta 2017Hallitus esittää, että kaivoslakia muutetaan eräiden malminetsintää ja kaivostoimintaa koskevien säännösten osalta. Kaivoslain perusratkaisuja ei olla muuttamassa. Nykyinen kaivoslaki tuli voimaan 1. heinäkuuta 2011. Sen tavoitteena on turvata kaivostoiminnan ja malminetsinnän sekä kullanhuuhdonnan edellytykset yhteiskunnallisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla. Hallituksen 23. helmikuuta 2017 eduskunnalle antama muutosesitys keventäisi nykyisen lain tavoitteiden kannalta tarpeettomaksi todettua sääntelyä ja lupamenettelyjä. Lisäksi esitetään kaivosviranomaisen tarveharkinnan lisäämistä joidenkin lupamenettelyjen kohdalla. - Uutiset
21.2.2017 12.10
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus velvoitti tilaajan maksamaan rakennusurakan lisätyöt kun uusittava seinärakenne oli poikkeuksellinenRakennusalalla vakiintuneesti noudatetun vastuunjaon mukaan tilaajalle kuuluu suunnittelu ja urakoitsijalle rakentaminen. Suunnitelmien puutteellisuuden, tulkinnanvaraisuuden tai virheiden seuraukset ovat siten tilaajan vastuulla (KKO 2007:5). Suunnitelmien laatimista koskeva sopijapuolta rasittava vastuu merkitsee sitä, että sopijapuoli on ollut ilmoitusvelvollinen tiedossaan olleista urakkaa koskevista seikoista. Näin ollen vastuun puutteellisista seinärakennetta koskevista suunnitelmista kantaa Asunto Oy, jonka tiedossa seinärakenne on riidattomasti ollut ja jonka seikan se on jättänyt kertomatta sekä tarjouspyyntö- että urakkaneuvotteluvaiheessa. (Vailla lainvoimaa 21.2.2017) - Uutiset
8.2.2017 11.00
KHO ei muuttanut Tahkon osayleiskaava koskevan hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta – kaavaa laadittaessa oli otettu huomioon alueen liito-oravaesiintymään liittyvät luonnonarvotKHO totesi muun muassa, että Luo-1-alueen toteuttaminen alueen pääkäyttötarkoituksen mukaisesti kerrostalovaltaisena alueena ei ole mahdollista kaavan hyväksymisajankohtana tiedossa olleen liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikan vuoksi. Kyseessä on kuitenkin yleispiirteinen yleiskaava, jonka maankäyttöratkaisut täsmentyvät asemakaavaa laadittaessa. Kun tämän lisäksi otettiin huomioon C-6-alueen koko, luo-1-aluetta koskevan suunnittelumääräyksen velvoittavuus ja se, että luonnonsuojelulain 49 §:n 1 momentin hävittämis- ja heikentämiskielto on voimassa luo-1-aluerajauksen ulkopuolellakin, yleiskaava ei ole maankäyttö- ja rakennuslain 39 §:n 2 momentin sisältövaatimusten vastainen. Yleiskaavaa laadittaessa oli otettu huomioon alueen liito-oravaesiintymään liittyvät luonnonarvot. Yleiskaava suunnittelumääräyksineen ohjaa riittävällä tavalla asemakaavan laatimista. Hallinto-oikeuden päätöksen lopputuloksen muuttamiseen ELY-keskuksen valituksesta ei ollut perusteita. - Uutiset
7.2.2017 12.10
Ympäristöministeriöltä kirje liito-oravan huomioimisesta kaavoituksessaYmpäristöministeriö on lähettänyt kuntiin, maakunnan liittoihin ja ELY-keskuksiin kirjeen liito-oravan huomioon ottamisesta kaavoituksessa. Siinä annetaan tarpeellista tietoa liito-oravaa koskevasta lainsäädännöstä, elintavoista sekä kaavoitustyön yhteydessä tarpeellisista selvityksistä ja vaikutusarvioinneista. Kyseessä on päivitys vuonna 2005 annettuun vastaavanlaiseen kirjeeseen. - Uutiset
6.2.2017 14.00
Suositus: Ilmalämpöpumpun myyntiin yhdistettävä pätevä asennusYmpäristöministeriön ja Suomen ympäristökeskuksen suosituksen mukaan fluorattuja kasvihuonekaasuja sisältävät laitteet, joiden kylmäpiiri edellyttää kokoamista asennuspaikalla, tulisi myydä kuluttajille yhdessä pätevän asennuksen kanssa. Tyypillisiä fluoratuilla kasvihuonekaasuilla esitäytettyjä laitteita ovat ilmalämpöpumput ja split-tyyppiset ilma-vesilämpöpumput. Jos laite myydään ilman asennusta, myyjän on ennen laitteen myymistä varmistuttava siitä, että laitteen asentaa pätevöitynyt asennusliike tai henkilö. Tarvittavat tiedot voidaan pyytää asiakkaalta esimerkiksi erillisellä lomakkeella. - Uutiset
3.2.2017 8.00
Valtioneuvoston selonteko YK:n kestävän kehityksen ohjelman toimeenpanemiseksi – tavoitteena hiilineutraali ja tasa-arvoinen SuomiValtioneuvosto antoi torstaina 2. helmikuuta eduskunnalle selonteon suunnitelmistaan YK:n kestävän kehityksen ohjelman toimeenpanemiseksi. Päämääränä on hiilineutraali ja resurssiviisas sekä yhdenvertainen, tasa-arvoinen ja osaava Suomi vuoteen 2030 mennessä. Vuonna 2015 hyväksytty globaali toimintaohjelma Agenda2030 velvoittaa ja ohjaa Suomea ja muita maita edistämään kestävää kehitystä pitkäjänteisesti. Ohjelman tavoitteena on kääntää globaali kehitys uralle, jossa ihmisten hyvinvointi ja ihmisoikeudet, talouden vauraus ja yhteiskuntien vakaus turvataan ympäristön kannalta kestävällä tavalla. Äärimmäinen köyhyys maailmasta poistetaan. - Uutiset
2.2.2017 15.15
Selvitys: Yhteistyö tärkeää kuntien viranomais- ja valvontatoimintojen kokonaisuuden järjestämisessä ympäristönsuojelussa, rakennusvalvonnassa ja ympäristöterveydenhuollossaHankkeen tarkoituksena oli esittää ratkaisumalleja ympäristönsuojelun, rakennusvalvonnan ja ympäristöterveydenhuollon nykyistä tehokkaammaksi organisoimiseksi. Rakennusvalvonnan, ympäristönsuojelun ja terveydensuojelun väliset yhteistyösuhteet havaittiin tärkeiksi. Yhteistyö hyödyttää toimialojen omien tehtävien suorittamista ja kunnan kehittämistä kokonaisuutena. Selvityksen (VIRVA) mukaan kuntien seudullisella yhteistyöllä turvataan riittävän suuret yksiköt, vähennetään haavoittuvuutta ja parannetaan palveluiden laatua ja tuottavuutta. Tämän rinnalla suurilla kaupungeilla ja joissakin tapauksissa maakunnilla tulee olla mahdollisuus palveluiden järjestämiseen. - Uutiset
2.2.2017 13.18
Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin muutosehdotus valtioneuvostossa – esillä sähköautojen latausvalmiudet rakennuksissaValtioneuvosto käsitteli 2. helmikuuta EU:n komission ehdotusta rakennusten energiatehokkuusdirektiivin muuttamisesta. Muutosehdotukset koskevat muun muassa sähköautojen latauspisteitä rakennusten pysäköintipaikkoihin sekä rakennusten automaatio- ja valvontajärjestelmiä. Valtioneuvosto päätti lähettää ehdotusta koskevan kirjelmän eduskunnan käsiteltäväksi. Valtioneuvosto pitää myönteisenä, että sähköautojen latausmahdollisuuksia edistetään uusissa rakennuksissa ja laajamittaisesti korjattavissa rakennuksissa. Direktiiviehdotuksen mukaan uusiin tai laajasti korjattaviin asuinrakennuksiin, joissa on yli 10 pysäköintipaikkaa, valmisteltaisiin kaapelointi siten, että jokaiseen pysäköintipaikkaan voidaan asentaa sähköautojen latauspiste. Laajasti korjattavien asuinrakennusten kohdalla kaapelointi koskisi noin 600 asuinkerrostaloa vuodessa. - Uutiset
1.2.2017 10.01
Vaati suolle aiheutetusta mönkijävahingosta 123.600 euroa – hovioikeus hyväksyi 3.000 euroaHovioikeus katsoi toisin kuin käräjäoikeus, ettei vastaajien huolimattomuus ollut niin vähäistä, että heidät voitaisiin rikoslain 6 luvun 12 §:n 1 kohdan nojalla jättää rangaistukseen tuomitsematta. Oikeudenmukainen seuraamus vastaajien syyksi luetusta maastoliikennerikkomuksesta oli 20 päiväsakkoa. Todistajien kertomuksista kävi ilmi, että kyseiseltä alueelta ja lähes asianomistajan omistaman 14,6 hehtaarin suuruisen suoalueen vierestä oli ostettu maata myös korkeampaan hintaan kuin 100 euroa hehtaarilta, mikä oli kirjallisena todisteena esitetystä metsänhoitoyhdistyksen lausunnosta ilmenevä hintataso. Näin ollen hovioikeus arvioi kohtuulliseksi vahingonkorvauksen määräksi suoalueen ennallistamisen osalta vaaditusta korvauksesta 3.000 euroa, jonka vastaajat ovat velvollisia yhteisvastuullisesti maksamaan A:lle. (Vailla lainvoimaa 1.2.2017) - Uutiset
25.1.2017 13.17
Yksityistielain uudistuksesta pyydetään lausuntoja 21. maaliskuuta 2017 mennessä – lait tarkoitus saada voimaan 2018 alustaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja yksityistielain kokonaisuudistuksesta. Uudistuksen tavoitteena on tukea uuden elinkeinotoiminnan syntymistä ja turvata yksityisteiden varrella sijaitsevan asutuksen edellyttämä liikkuminen sekä elinkeinoelämän kuljetukset. Esitettävällä lailla selkiytettäisiin eri osapuolten vastuita yksityisteiden rakentamisen, ylläpidon sekä rahoituksen suhteen. Uudistuksen myötä kuntien tielautakunnat lakkautettaisiin ja niiden tehtävät siirrettäisiin Maanmittauslaitokselle, maaoikeuteen sekä valtion lupa- ja valvontavirastoon. Muutoksella vähennettäisiin kuntien tehtäviä. - Uutiset
25.1.2017 8.10
Hallinto-oikeus kumosi Hollolan valvontajaoston päätöksen maa-ainesluvan myöntämisestäKyseessä on maa-aineslupa Hollolan Nokkolan kylässä. Hallinto-oikeus kumosi kunnan päätöksen ja palautti asian uudelleen käsiteltäväksi, koska kuulemisessa oli menetelty lainvastaisesti hakemuksen täydentämisen osalta ja osa maa-aineslain mukaisista selvityksistä oli puutteellisia. (Vailla lainvoimaa 24.1.2017) - Uutiset
19.1.2017 14.33
Liikenneverkkoyhtiötä koskeva selvitys julkaistiin – Ota kantaa -palvelussa voi ottaa kantaa 23. tammikuuta alkaenLiikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa, että valtion liikenneverkon ylläpidosta vastaisi valtion erityistehtäväyhtiö. Yhtiön toiminta ei olisi riippuvaista valtion taloudesta, vaan kansalaisten ja elinkeinoelämän tarpeista ja tyytyväisyydestä, sanoi ministeri Anne Berner liikenneverkkoyhtiötä koskevan selvityksen julkaisutilaisuudessa 19. tammikuuta 2017. - Uutiset
11.1.2017 10.10
KHO:n ratkaisu Soklin kaivospiiriasiassa SavukoskellaTukesin päätöksessä oli kysymys kaivospiirin muuttamiseksi annettavasta määräyksestä. Kun otettiin huomioon ratkaistavana olevan asian luonne, puheena olevaan kaivospiiriin kuuluvan alueen laajuus ja alueella olevista luonnonsuojelulain mukaan suojeltavista lajeista saatu selvitys, hakemusta ei ollut pidettävä siten puutteellisena, ettei päätöstä ollut voitu tehdä ennen poikkeusten myöntämistä. KHO myös totesi, että toiminnan aloittaminen edellyttää lisäksi muun lain, kuten ympäristönsuojelulain, mukaista lupaa, jonka käsittelyn yhteydessä on mahdollista edellyttää tarkkoja selvityksiä alueen luonnonolosuhteista ja alueella esiintyvistä lajeista. Tukesin päätös oli lisäksi sisältänyt määräyksen, jonka mukaan ennen rakentamistoimenpiteiden aloittamista on ilmoitettava luonnonsuojelulain mukaiselle valvontaviranomaiselle suunnitelluista toimenpiteistä, sekä määräyksen siitä, että kaivospiirin alueella esiintyvien suojeltujen lajien hävittämiseen on haettava luonnonsuojelulaissa tarkoitettu poikkeuslupa niiltä osin kuin kaivostoiminta kohdistuu mainittujen lajien esiintymisalueille. Tukesin päätöstä ei ollut pidettävä näissä oloissa kaivoslain 71 §:n 2 momentin vastaisena. Hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta ei muutettu. - Uutiset
5.1.2017 14.00
KHO kumosi tuulivoimayleiskaavojen melua koskevan määräyksen Urjalassa ja HumppilassaKunnanvaltuuston ja hallinto-oikeuden päätökset kumottiin yleiskaavamääräyksen "Uusia asuin- ja lomarakennuksia tai muuta melusta häiriintyvää toimintaa ei saa sijoittaa alueille, joille voi aiheutua ympäristöministeriön suunnitteluohjearvojen 4/2012 keskiäänitasojen ylittävää melua (asuntoalueilla päiväaikaan 45 dB ja yöaikaan 40 dB, loma-asuntoalueilla päiväaikaan 40 dB ja yöaikaan 35 dB)" osalta. - Uutiset
4.1.2017 14.00
Hallinto-oikeus: Kaavan toteuttamisen vaikutukset voimaloiden mahdollisten tutkavaikutusten osalta olisi tullut selvittää jo kaavaa laadittaessaKaavamääräys tarkoitti myös sitä, että vastoin sitä, mitä maankäyttö- ja rakennuslaissa säädetään rakennusluvan myöntämisen edellytyksistä ja lupaa koskevasta päätöksenteosta, Puolustusvoimille oli annettu oikeus ratkaista, voidaanko kaavan mukaisille tuulivoimaloille myöntää rakennuslupa. Yleiskaavaan ei voida liittää kaavamääräystä, joka tosiasiallisesti merkitsee sitä, että kaavan salliman tuulivoimarakentamisen toteuttamisedellytykset ratkaistaan vasta voimaloiden rakennuslupamenettelyssä. Kysymyksessä oleva osayleiskaava ei siten maankäyttö- ja rakennuslain 77 b §:n edellyttämällä tavalla riittävästi ohjannut rakentamista. Kaavan toteuttamisen vaikutukset myös voimaloiden mahdollisten tutkavaikutusten osalta olisi tullut selvittää jo kaavaa laadittaessa ja näiden selvitysten perusteella ratkaista, olisiko kaava ollut laadittavissa siten, että se myös edistää maanpuolustuksen ja rajavalvonnan tarpeita koskevien valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden toteuttamista. (Vailla lainvoimaa 4.1.2017) - Uutiset
3.1.2017 13.00
KHO kumosi hallinto-oikeuden päätöksen ja saattoi voimaan kaavoitusjohtajan myönteisen poikkeamispäätöksen asuinrakennuksen laajentamiseen LiedossaAsiassa oli erityisesti otettava huomioon, että kyse oli olevan rakennuksen laajentamisesta. Hakijalla oli nyt kyseessä olevaa laajennusta pienempään laajennukseen lainvoimainen rakennuslupa. Poikkeamispäätöksellä myönnetty lupa laajentaa rakennusta ei juurikaan kasvata rakennuksen vaikutusta maisemaan siihen nähden, millaisena hanke lainvoimaisen rakennusluvan mukaisena olisi toteutettavissa. Laajennuksen vaikutusta maisemaan rajoittaa myös sen sijainti osittain puiden suojassa. Alueen oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa tila on valtakunnallista maisema-aluetta tarkoittavasta merkinnästä huolimatta osoitettu nyt käsiteltävän hankkeen mukaiseen asuinpientalorakentamiseen. Kun edellä mainittujen seikkojen lisäksi otettiin huomioon poikkeamispäätöksessä asetetut ehdot, maisemakokonaisuuden laajuus ja maisema-alueella suojeltavat maisema-arvot, ei valtakunnallisesti arvokkaan maisemakokonaisuuden arvojen voitu katsoa laajennushankkeen johdosta heikentyvän sillä tavoin, että se muodostaisi esteen poikkeuksen myöntämiselle ranta-alueen suunnittelutarpeesta. Laajennushanke ei aiheuta myöskään maankäyttö- ja rakennuslain 172 §:n 1 momentin tarkoittamaa muuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Poikkeus ranta-alueen suunnittelutarpeesta päätöksen mukaisin ehdoin oli siten voitu myöntää. - Uutiset
2.1.2017 12.10
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä jolla se oli kumonnut kaupunkirakennelautakunnan päätöksen ja hylännyt poikkeamista koskevan hakemuksen kaavoitukselle aiheutuvan haitan vuoksi JyväskylässäJyväskylän yleiskaavapäätös ei ollut lainvoimainen, eikä sillä ollut oikeudellisesti sitovaa merkitystä. Kyseinen päätös kuitenkin osoitti, että aluetta oli tarpeen suunnitella laajemmin kuin yksittäisellä ratkaisulla. Asian ratkaisemisessa oli myös otettava huomioon maanomistajien tasapuolisen kohtelun periaate. Hakemukseen suostuminen merkitsisi, että myös muiden vastaavankokoisten vapaa-ajankiinteistöjen käyttötarkoituksen saisi muuttaa. Tämä tarkoittaisi tehokkaamman rakentamisen sallimista lähellä rantaviivaa. Tältä osin oli vielä otettava huomioon, että haettu rakentaminen lisää kiinteistön rakennusoikeutta merkittävästi. Ei ollut varmaa, että edes asemakaavassa rakennuspaikalle voitaisiin osoittaa haetun kaltaista rakentamista. Hanke aiheutti haittaa kaavoitukselle ja alueiden käytön muulle järjestämiselle. Hakemus ei täyttänyt maankäyttö- ja rakennuslain 172 §:ssä säädettyjä poikkeamisen edellytyksiä, minkä vuoksi hallinto-oikeus kumosi valituksenalaisen päätöksen ja hylkäsi poikkeamista koskevan hakemuksen. - Uutiset
30.12.2016 15.15
KHO ei pitänyt vesialtaan ja kasvihuoneen rakentamista asemakaavan vastaisena Helsingin KäpylässäRakennuslupahakemuksen tarkoittama hanke ei ollut asemakaavan suojelumääräyksen vastainen eikä muutoinkaan asemakaavan vastainen. Hanke soveltuu ympäristöönsä ja täyttää muutoinkin maankäyttö- ja rakennuslain 117 §:n, 118 §:n ja 135 §:n sekä Helsingin kaupungin rakennusjärjestyksen mukaiset luvan myöntämisen edellytykset. Asiaa ei ollut arvioitava toisin myöskään muiden suunnitelmissa esitettyjen, ennen luvan myöntämistä toteutettujen toimenpiteiden osalta. Hankkeelle myönnettyä lupaa ei ollut naapurikiinteistön omistajan valituksesta kumottava myöskään sillä perusteella, että lupahakemus oli toimenpidelupa-asian sijaan käsitelty rakennuslupa-asiana. - Uutiset
30.12.2016 14.00
KHO kumosi hallinto-oikeuden toimenpidelupaa koskevan päätöksen – hanke olisi vaatinut rakennusluvanKHO:n mukaan edellytyksiä toimenpidelupahakemuksen hyväksymiselle ei ollut. Kun lisäksi otettiin huomioon kysymyksessä olevan puutavaran varastointiin tarkoitetun hallin koko, halliin sen koon johdosta kohdistuvat rakenteelliset vaatimukset sekä se, että halli oli tarkoitettu pysyväksi, hallin rakentamisen oli katsottava edellyttävän toimenpideluvan sijasta rakennuslupaa. Turun hallinto-oikeuden ja Maskun rakennus- ja ympäristölautakunnan päätökset oli näin ollen kumottava ja toimenpidelupahakemus hylättävä. - Uutiset
29.12.2016 13.00
Yksityistielakia uudistetaan – kunnat vaativat kuntien vastuuseen ja tehtäviin rajoituksiaSuomen Kuntaliitto on laatinut Suomen Tieyhdistyksen kanssa syksyllä 2016 kyselyn, jossa koottiin tietoa kuntien näkemyksistä yksityistielain kokonaisuudistukseen. Kyselyn perusteella suurin osa kunnista haluaa keventää kuntien yksityisteitä koskevia vastuita ja tehtäviä. - Uutiset
28.12.2016 10.10
Väitös: Rakennusoikeuden sääntely – tutkimus kunnan kaavoitustehtävästä ja rakentamisen edellytyksistä maanomistajan oikeusasemaa silmällä pitäenOTM, KTM Martti Häkkäsen tutkimustehtävänä oli analysoida rakennusoikeutta erilaisissa oikeudellisissa konteksteissa sekä muodostaa tältä pohjalta sen sääntelyä koskevat yleiset opit erityisesti kunnan ja yksityisen maanomistajan välistä oikeussuhdetta silmällä pitäen. Keskiössä ovat kaavoituksen, rakentamisen ja maanomistuksen keskeiset käsitteet kuten kunnan kaavoitusmonopoli ja rakennusoikeus, joita tarkastellaan aineellisoikeudellisen sääntelyn valossa. Tutkimuksen keskeinen kritiikki kohdistuu tapaan, jossa maanomistajan mahdollisuus rakentamiseen monitahoisessa järjestelmässä on joissakin tapauksissa saatettu johtaa pääasiassa subjektiivisen oikeuden taikka kaavoitusmonopolin käsitteistä. Tutkimuksessa osoitetaan, että esimerkiksi vastausta kysymykseen maanomistajan oikeudesta korvaukseen rakentamisen estyessä ei tulisi päätellä kunnalla olevasta kaavoitusmonopolista taikka toteamuksesta, jonka mukaan maanomistajalla ei ole subjektiivista oikeutta rakentamiseen. - Uutiset
22.12.2016 15.15
KHO: ELY-keskuksen olisi tullut jättää rakentamisen poikkeamishakemus tutkimattaHakemuksessa mainittu rakennuspaikan muodostaminen ei itsessään tarkoittanut sellaista rakentamista, joka olisi edellyttänyt rantavyöhykettä koskevasta rakentamisrajoituksesta tai muustakaan maankäyttö- ja rakennuslain säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai rajoituksesta poikkeamista. Kun tämän lisäksi otettiin huomioon, että maankäyttö- ja rakennuslaissa tarkoitettu rakennuspaikka on ilman konkreettista rakennushanketta mahdollista muodostaa vain kaavoituksella, rakennuspaikan muodostamista koskevaan poikkeamishakemukseen ei ollut voitu antaa oikeudellisesti merkityksellisellä tavalla hyväksyvää eikä hylkäävää ratkaisua ELY-keskuksen tai muunkaan viranomaisen päätöksellä. Tämän vuoksi ELY-keskuksen olisi tullut jättää poikkeamishakemus tutkimatta. - Uutiset
22.12.2016 14.10
KHO:n ratkaisu teknisen lautakunnan ranta-asemakaavan muutospäätöksen muutoksenhakukelpoisuudestaTeknisen lautakunnan päätöksessä oli kyse maankäyttö- ja rakennuslain 74 §:ssä tarkoitetun maanomistajan toimesta laadittavan ranta-asemakaavan sellaisesta käsittelystä, jota oli pidettävä asian valmisteluna. Teknisellä lautakunnalla oli päätöstä tehdessään käytettävissä ranta-asemakaavan muutoksen ja laajennuksen osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä kaavakarttaluonnos. Koska kaavaehdotusta, kaavaehdotukseksi käsitettävää materiaalia tai kaavaselostusta ei ollut teknisen lautakunnan saatavilla, lautakunnan päätöksessä ei ollut voinut olla kyse maanomistajan ranta-asemakaavaa koskevan ehdotuksen hylkäämisestä. Kaavahankkeen luonne ja vaihe huomioon ottaen teknisen lautakunnan päätöksessä ei ollut voinut olla kyse myöskään asemakaavan muutoksen vireillepanoa koskevan esityksen käsittelemisestä. Lautakunta ei siten ollut tehnyt kuntalain (365/1995) 91 §:ssä tarkoitettua muutoksenhakukelpoista ratkaisua. Maanomistajalla oli mainitusta ratkaisusta riippumatta oikeus saada laatimansa kaavaehdotus käsiteltäväksi kunnassa. - Uutiset
21.12.2016 15.22
Vesilain käyttöoikeussääntelyyn esitetään uudistuksiaVesilain säännökset pakkolunastuksesta ja käyttöoikeuden perustamisesta esitetään uudistettaviksi. Tarkoituksena on saattaa vesilaki sopusointuun perustuslain kanssa siten, että aikoinaan poikkeuslakina säädetty valtuuslaki voidaan kumota. Esityksen mukaan alueen pakkolunastus sekä vaikutuksiltaan siihen rinnastuva käyttöoikeuden perustaminen edellyttäisi jatkossa sitä, että vesitaloushanke on yleisen tarpeen vaatima. Yleinen tarve voisi liittyä yhteiskunnan kannalta merkittäviin hankkeisiin, kuten energia- tai vesihuollon, tietoliikenteen tai kulkuyhteyksien turvaamiseen. Kyse voisi olla myös virkistyskäytön tai luonnonsuojelun edistämisestä tai esimerkiksi sää- ja vesiolojen ääri-ilmiöihin varautumisesta. - Uutiset
19.12.2016 14.00
Hovioikeuden ratkaisu rakennusvirheistä johtuvista vahingonkorvauksista ja oikeusvoimavaikutuksestaHovioikeus totesi, että oikeuskirjallisuudessa on katsottu, etteivät tuomion perustelut saa itsenäistä toiseen oikeudenkäyntiin ulottuvaa oikeusvoimaa eikä perusteluja voida uudessa prosessissa riitauttaa sellaisessa suhteessa, joka merkitsisi tuomion lopputuloksen muuttamista. Oikeusvoimaiseksi tulee vain tuomion lopputulos eli tuomiolauselmassa ilmaistu kannanotto kanteessa vaadittuun oikeusseuraamukseen. Ratkaisun lähtökohdaksi oli tässä asiassa siten asetettava hovioikeuden tuomion 26.6.2014 tuomiolauselmassa ilmaistu kannanotto. Todistajien kertomuksilla oli selvitetty, että WC/pesuhuoneen viemärissä oli osittain nollakaato, joka on uudisrakennuksessa rakennusmääräysten vastaista. WC/pesuhuoneen viemärin korjaus oli siten käräjäoikeuden toteamin tavoin aiheellinen. Ottaen huomioon hovioikeuden tuomiossa lausutut Powerpile-menetelmään liittyvät epävarmuustekijät, L:n suunnitelma ja E:n laskelmat tuli ottaa lähtökohdaksi uudisrakennuksen vahinkoja laskettaessa, eikä valittajan esittämää Powerpile-menetelmää. (Vailla lainvoimaa 19.12.2016) - Uutiset
16.12.2016 9.00
Rakennusten energiatehokkuutta koskeva maankäyttö- ja rakennuslain muutos voimaan 1. tammikuuta 2017Muutos koskee uusilta rakennuksilta vaadittavaa energiatehokkuutta ja määrittelee perusteet ns. lähes nollaenergiarakentamiselle. Tarkemmat lähes nollaenergiarakentamista koskevat tekniset vaatimukset sisältyvät kolmeen erikseen annettavaan asetukseen, joita ovat valtioneuvoston asetus energiamuotojen kertoimista, ympäristöministeriön asetus uuden rakennuksen energiatehokkuudesta sekä ympäristöministeriön asetus sisäilmastosta ja ilmanvaihdosta. Asetuksia valmistellaan parhaillaan lausuntokierroksen perusteella. - Uutiset
15.12.2016 10.23
KHO:n ratkaisu osayleiskaavastaOsayleiskaavassa oli osoitettu at-merkinnällä kuusi laajaa kyläaluetta, joilla yleiskaavaa voitiin käyttää rakennusluvan myöntämisen perusteena. Osayleiskaava mahdollisti näille alueille sellaista uutta rakentamista, joka määränsä ja tehokkuutensa johdosta edellytti asemakaavan laatimista. Osayleiskaavan kyläaluemerkinnät eivät soveltuneet tähän tarkoitukseen rakentamisen suunnitteluvälineenä kysymyksessä olevalla alueella. - Uutiset
9.12.2016 14.00
Ympäristörikoskatsaus 2015 on valmistunut – noin 2.500 tilastoitua ympäristörikosjuttua vuodessaKansallisen ympäristörikosten seurantaryhmän katsauksen mukaan ympäristörikosten määrä on viime vuosina pysytellyt jokseenkin samalla tasolla noin 2 500 jutussa vuodessa. Ympäristörikoksen käsitteellä ymmärretään niitä laittomia menettelyitä, joilla on vaikutusta ihmisen terveyteen ja turvallisuuteen, elinympäristöön, luontoon ja eläimiin. - Uutiset
2.12.2016 14.25
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä jolla se oli kumonnut rakennus- ja ympäristölautakunnan päätöksen maa-ainesluvan myöntämisestäELY-keskus oli lausunnossaan ilmoittanut, että sen tietojen mukaan ottoalueella tai sen läheisyydessä ei ole luonnonsuojelulain 29 §:n mukaisia luontotyyppejä eikä luontodirektiivin IV (a)-liitteessä mainittujen lajien esiintymiä. Lausunnon mukaan alueella saattaa kuitenkin olla luvan myöntämisen edellytyksiin vaikuttavia luontoarvoja. Lähteiden sijainnista ja lukumäärästä oli esitetty ristiriitaista selvitystä. Ottamissuunnitelmassa ei ollut selvitetty vallitsevia luonnonolosuhteita sekä hankkeen vaikutusta ympäristöön ja luonnonolosuhteisiin maa-aineslain 5 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla. Ottamissuunnitelma oli siten ollut niin puutteellinen, ettei asiassa ollut arvioitavissa, täyttyvätkö maa-aineslain 6 §:n mukaiset luvan myöntämisen edellytykset. Hallinto-oikeus katsoi tämän johdosta, että lautakunnan myöntämä maa-aineslupa oli kumottava ja asia palautettava lautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
2.12.2016 12.14
KHO kumosi hallinto-oikeuden rakennuslupahakemuksen hylkäävän päätöksen vanhusten palvelutalon muuttamiseksi vuokrataloksi KajaanissaAsiassa oli KHO:ssa Kajaanin ympäristöteknisen lautakunnan lupajaoston valituksesta ratkaistavana kysymys siitä, merkitseekö Kajaanin Palvelutalosäätiön rakennuslupahakemuksen tarkoittama hanke kysymyksessä olevan rakennuksen osan käyttötarkoituksen olennaista muuttamista, mahdollistaako voimassa oleva asemakaava rakennuksen käytön rakennuslupahakemuksessa esitettyyn tarkoitukseen sekä siitä, täyttyvätkö muut haetun rakennusluvan myöntämisen edellytykset. KHO katsoi, että rakennustarkastaja oli päätöksestään ilmenevällä perusteella voinut todeta, ettei rakentaminen tarpeettomasti haittaa naapuria tai vaikeuta naapurikiinteistön sopivaa rakentamista. Hallinto-oikeuden päätös oli kumottava, hallinto-oikeudelle tehty valitus hylättävä ja rakennustarkastajan päätös saatettava voimaan. (Ään.) - Uutiset
1.12.2016 11.00
Hallinto-oikeuden ratkaisu toimistorakennuksen käyttötarkoituksen muuttamisesta turvapaikanhakijoiden hätämajoitukseenHallinto-oikeus katsoi, että pelastuslaitoksen ja poliisin lausunnoissa esitetyt seikat muodostivat maankäyttö- ja rakennuslain kannalta hyväksyttävän perusteen rajoittaa rakennukseen sijoitettavaa henkilömäärää lupaehdoin. Rakennusvalvontaviranomainen oli maankäyttö- ja rakennuslain 176 §:n mukaisen harkintavaltansa puitteissa voinut asettaa käyttötarkoituksen muutokselle henkilöiden lukumäärää rajoittavan lupaehdon ja rajoittaa lupaehdon voimassaolon koskemaan tilannetta, jossa rakennus hakemuksen mukaisesti toimii vastaanottokeskuksena, koska vastaanottokeskustoiminnassa on mahdollista, että koko rakennuksen majoituskapasiteetti on kerralla käytössä ja majoittuminen on tavanomaista valittajan mainitsemaa hostellitasoista majoittumista huomattavasti pitkäaikaisempaa. Nämä seikat vaikuttavat muun muassa evakuointiin ja muihin pelastustoimiin suuronnettomuuden vaaraa aiheuttavien laitosten lähialueella sijaitsevassa hakemuskohteessa. Lupaehtoa ei voitu pitää yhdenvertaisuusperiaatteen tai muidenkaan hallinnon oikeusperiaatteiden vastaisena. (Vailla lainvoimaa 1.12.2016) - Uutiset
30.11.2016 15.25
Hallinto-oikeuskaan ei hyväksynyt poikkeamishakemusta espanjalaismallisen katoksen rakentamiseen tekosaarekkeelle maisemahaitan vuoksiLohjan kaavoituspäällikkö oli hylännyt A:n poikkeamishakemuksen laiturin ja 7,5 m2:n suuruisen katoksen rakentamiselle rantaviivan ulkopuolella olevalle noin 12 m2:n saarekkeelle. Lohjan kaupunkisuunnittelulautakunta oli hylännyt A:n oikaisuvaatimuksen. Hallinto-oikeus totesi, että tekosaarekkeelle suunniteltua katosta oli pidettävä maankäyttö- ja rakennuslain 126 a §:n 1 ja 5 kohtien mukaisena toimenpidelupaa vaativana rakentamisena. Koska rakentaminen sijoittui myös kaupungin rakennusjärjestyksestä poiketen lähemmäksi rantaa, vaatii hankkeen toteuttaminen poikkeamisen myös rakennusjärjestyksen vähimmäisetäisyyttä koskevasta vaatimuksesta. Kun otettiin huomioon mahdollisuus rakentaa tarpeellinen laituri ilman katosta sekä maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:ssä ja 172 §:n 1 momentissa kaupungille annettu harkintavalta, poikkeamista koskeva hakemus oli voitu hylätä. Lautakunnan päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 30.11.2016)