Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
9.6.2020 15.15
Tampereen yliopisto mukana eurooppalaisessa tutkimuksessa: Kaivosalan yhteiskuntavastuun raportointi on puutteellista eikä lain henki toteuduLaaja eurooppalainen tutkimus yritysraportoinnista paljastaa, että kaivosalalla ei yhteiskuntavastuullisuus toteudu kaikilta osin EU-direktiivin edellyttämässä muodossa. - Uutiset
10.6.2020 10.10
Laki eräiden ympäristöllisten lupamenettelyjen yhteensovittamisesta tulee voimaan 1. syyskuuta 2020 – tutustu yhteensovittamisen toimintamalliinLailla eräiden ympäristöllisten lupamenettelyjen yhteensovittamisesta on uudistettu ympäristölainsäädäntöä niin, että se mahdollistaa luvanhakijalle usean luvan yhtäaikaisen sähköisen vireillelaiton ja käsittelyn, ns. yhden luukun periaatteella. 1. syyskuuta 2020 voimaan tulevan lain tavoitteena on sujuvoittaa ja nopeuttaa hakijan lupa-asiointia. - Uutiset
11.6.2020 7.00
Työryhmä käsitteli kaivosten ympäristönsuojelutason parantamista sekä kaivoslain mukaisia vakuuksiaKaivoslain uudistamista tukeva työryhmä jatkoi 10.6.2020 pidetyssä kokouksessaan kaivoslain uudistamistarpeiden kartoitusta sekä hallitusohjelmakirjausten tarkastelua. Lisäksi esillä olivat kaivoslain vakuusselvitys sekä katsaus ympäristöministeriössä vireillä oleviin lainsäädäntöhankkeisiin. - Uutiset
11.6.2020 13.22
Unionin tuomioistuin: Luontodirektiivissä säädetty tiettyjen eläinlajien tiukka suojelu ulottuu myös yksilöihin, jotka poistuvat luontotyypistään ja oleskelevat ihmisten asuinalueillaKylästä tavatun suden pyydystäminen ja kuljettaminen voidaan näin ollen oikeuttaa vain, jos toimivaltainen kansallinen viranomainen on hyväksynyt tätä koskevan poikkeuksen. - Uutiset
17.6.2020 11.39
Koirien jatkuva haukunta häiritsi naapurikiinteistöllä asuvia - syyte kotirauhan rikkomisesta hylättiinKun laista, sen esitöitöstä tai oikeuskäytännöstä ei saatu tukea sille, että "koirien haukunta" täyttää lainsäätäjän tarkoittamat edellytykset kotirauhan rikkomisesta, oli syyte hylättävä. Lisäksi tuomiossa katsottiin, ettei kyseessä ollut EIS 7. lisäpöytäkirjan 4 artiklassa tarkoitettu asia (Ne bis idem). - Uutiset
18.6.2020 11.30
KHO: Tuulivoimayleiskaavan hyväksymisharkinnassa oli riittävästi huomioitu suurpetojen elin- ja pesimäalueetAsiassa tuli arvioitavaksi valituksen myötä, oliko tuulivoimayleiskaavan hyväksynnässä arvioitu riittävästi valituksen mukaista susien elinaluetta. KHO katsoi, että annetut selvitykset osoittivat, ettei alueella ollut susien tai muidenkaan suurpetojen keskeistä elin- tai pesimäaluetta, ja että selvitys asiassa oli ollut riittävää. Hallinto-oikeuden päätöstä ei näin ollut tarpeen muuttaa. - Uutiset
18.6.2020 14.00
Hallinto-oikeus jätti tutkimatta kyläyhdistyksen valituksen siitä, että tuulivoimapuistohankkeeseen on sovellettava ympäristövaikutusten arviointimenettelyäKyläyhdistys ry ei ollut ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain 37 §:ssä tarkoitettu hankkeesta vastaava, joka sai hakea muutosta arviointimenettelyn soveltamista koskevaan päätökseen. Koska päätökseen ei saanut muutoin erikseen hakea valittamalla muutosta, kyläyhdistys ry:n valitus oli jätettävä tutkimatta. (Ei lainvoim. 18.6.2020) - Uutiset
29.6.2020 10.45
KHO: Tuhkakenttää koskevassa lupa-asiassa ei ollut estettä sille, että kunnan ympäristösuojeluviranomainen oli ratkaissut asianKorkein hallinto-oikeus katsoi, että kysymyksessä ei ollut turvetuotantotoiminnan muuttaminen eikä sellainen uusi toiminta, joka muodostaisi turvetuotantotoimintaan liittyvän erillisen, mutta siihen teknisesti ja toiminnallisesti liittyvän osan. Hakemuksessa oli valmiin kentän asfalttipäällysteen rakenteesta liukenevien haitta-aineiden määrä arvioitu niin vähäiseksi, ettei maaperän tai vesien pilaantumista aiheutunut. Kun otettiin huomioon ympäristöluvassa määrätty kentän tuhkarakentamisen valmistumiselle asetettu suhteellisen lyhyt aika, myöskään kentältä sen rakennusaikana mahdollisesti muodostuvista hulevesipäästöistä ei voitu asetetut lupamääräykset ja toiminnan sijoituspaikka huomioon ottaen arvioida aiheutuvan yksinään tai yhdessä yhtiön turvetuotantoalueen kuivatusvesien kanssa ympäristönsuojelulain 49 §:n 2 kohdassa tarkoitettua merkittävää pilaantumisseurausta tai sen vaaraa. Hallinto-oikeuden päätös, jolla elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen valituksesta oli kumottu ympäristölupapäätös, kumottiin ja kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen päätös ympäristöluvan myöntämisestä saatettiin voimaan. - Uutiset
29.6.2020 12.20
Tukes: Koneellinen kullanhuuhdonta päättyy Lemmenjoen kansallispuistossaLemmenjoen kansallispuiston alueella ei saa enää harjoittaa koneellista kullanhuuhdontaa 30.6.2020 jälkeen. Kullanhuuhtojien on poistettava alueelta kalustonsa ja rakennelmansa sekä kunnostettava jälkensä kahden vuoden kuluessa toiminnan päättymisestä. - Uutiset
29.6.2020 13.30
EU-tuomioistuimen ratkaisu tuuliturbiinien sijoittamisen ympäristövaikutusten arvioinnistaTiettyjen suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2001/42/EY 2 artiklan a alakohtaa on tulkittava siten, että suunnitelmien ja ohjelmien käsitteen alaan kuuluvat liittovaltiomuotoisen jäsenvaltion alueen hallituksen antamat asetus ja yleisohje, joissa on kummassakin erilaisia tuuliturbiinien sijoittamista ja käyttöä koskevia määräyksiä. Direktiivin 2001/42 3 artiklan 2 kohdan a alakohtaa on tulkittava siten, että suunnitelmiksi ja ohjelmiksi, joista on tämän säännöksen nojalla tehtävä ympäristöarviointi, on katsottava asetus ja yleisohje, joissa on kummassakin erilaisia tuuliturbiinien sijoittamista ja käyttöä koskevia määräyksiä, muun muassa välkevaikutukseen, turvallisuuteen ja melutasoon liittyvien toimenpiteiden osalta. Silloin kun käy ilmi, että direktiivissä 2001/42 tarkoitettu ympäristöarviointi olisi pitänyt tehdä ennen sellaisen asetuksen ja yleisohjeen hyväksymistä, joiden perusteella kansallisen tuomioistuimen käsiteltävänä olevassa asiassa riitautettu lupa tuuliturbiinien sijoittamiseen ja käyttöön on myönnetty, jolloin nämä toimet ja lupa olisivat unionin oikeuden vastaisia, kyseinen tuomioistuin voi pysyttää mainittujen toimien ja luvan vaikutukset vain, jos kansallinen oikeus antaa sille tähän mahdollisuuden sen käsiteltäväksi saatetussa riita-asiassa ja siinä tapauksessa, että luvan kumoamisesta voisi aiheutua merkittäviä vaikutuksia sähkön toimituksiin kaikkialla kyseisen jäsenvaltion alueella, ja vain ajan, joka on ehdottoman tarpeen kyseisen lainvastaisuuden korjaamiseksi. Ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on tarvittaessa arvioitava tämä käsiteltävässä pääasiassa. - Uutiset
1.7.2020 16.00
Suljettujen ja hylättyjen kaivannaisjätealueiden kunnostustarpeen arviointiOhjeistus suljettujen ja hylättyjen kaivannaisjätealueiden riskiperusteisesta kunnostustarpeen arvioinnista käsittelee ensisijaisesti metallimalmikaivoksille ominaisia riskejä, kuten happamien ja haitta-aineita sisältävien valumavesien muodostumista, pölyämistä ja rakenteiden sortumavaaraa sekä niiden vaikutuksia ihmisten terveyteen ja ympäristöön. - Uutiset
7.7.2020 13.00
EU-tuomioistuin: suojellun eläinlajin mahdollinen palaaminen aikaisemmalle levähdyspaikalle tuli huomioida ennen rakennustöiden aloittamistaUnionin tuomioistuin katsoi ensimmäisen ennakkoratkaisukysymyksen osalta, että luontotyyppien sekä luonnonvaraisen eläimistön ja kasviston suojelusta annetun neuvoston direktiivin 92/43/ETY 12 artiklan 1 kohdan d alakohtaa on tulkittava siten, että kyseisessä säännöksessä tarkoitettu levähdyspaikkojen käsite kattaa myös levähdyspaikat, joilla jokin kyseisen direktiivin liitteessä IV olevassa a alakohdassa mainittu suojeltu eläinlaji ei enää elä, jos on riittävän todennäköistä, että kyseinen laji palaa näille levähdyspaikoille. Muihin ennakkoratkaisukysymyksiin ei ollut tähän vastaukseen liittyvän oikeuskäytännön vuoksi tarpeellista vastata. - Uutiset
14.7.2020 13.00
EUT: julkisoikeudelliset oikeushenkilöt voivat olla vastuussa ympäristövahingoista, jotka ovat aiheutuneet lakiin perustuvan tehtävien siirron nojalla yleisen edun mukaisesti harjoitettavasta toiminnastaYmpäristövastuusta ympäristövahinkojen ehkäisemisen ja korjaamisen osalta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2004/35/EY käytetty ilmaisu ”alueiden normaali hoito” on ymmärrettävä siten, että se kattaa yhtäältä kaikki alueen hallintoon tai hoitoon liittyvät toimenpiteet, jotka saattavat vaikuttaa siellä esiintyviin suojeltaviin lajeihin ja luontotyyppeihin. Hoito voi olla normaalia vain, kun se on EU-oikeuden mukaista. Direktiiviä 2004/35 on tulkittava siten, että siinä määritellyllä ammatillisen toiminnan käsitteellä tarkoitetaan myös toimintaa, jota harjoitetaan lakiin perustuvan tehtävien siirron nojalla yleisen edun mukaisesti. Näin Unionin tuomioistuin katsoi, että julkisoikeudelliset oikeushenkilöt voivat olla vastuussa ympäristövahingoista, jotka ovat aiheutuneet lakiin perustuvan tehtävien siirron nojalla yleisen edun mukaisesti harjoitettavasta toiminnasta, kuten maatalousalueiden kuivattamiseen tarkoitetun pumppuaseman käyttämisestä. - Uutiset
15.7.2020 8.08
Suomen Agenda2030 –maaraportti: Suomi korostaa sitoutumistaan kestävään kehitykseenPääministeri Sanna Marin puhui 14. heinäkuuta YK:n korkean tason kestävän kehityksen seurantakokouksessa (High-level Political Forum on Sustainable Development – HLPF) yhdessä YK:n pääsihteeri António Guterresin kanssa. Tänä vuonna kokouksessa ratkottiin erityisesti Covid-19 -kriisin asettamia haasteita kestävälle kehitykselle. Marin korosti kokonaisvaltaisen otteen tärkeyttä kestävässä kehityksessä. Lisäksi hän kiitti paikallisia toimijoita sekä laajemmin kansalaisyhteiskuntaa osallistumisesta Suomen maaraportin laadintaan. Hän nosti puheenvuorossaan esille myös tasa-arvon sekä vähemmistöjen aseman. - Uutiset
15.7.2020 14.58
Maatalouden ilmastotiekartta –raporttiMaatalouden ilmastotiekartta –raportti arvioi, että mikäli turvemaiden päästöjä vähennetään, kivennäismaiden hiilensidontaa tehostetaan ja biokaasuntuotantoa sekä maatilojen aurinkoenergian käyttöä lisätään, on maatalouden aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä mahdollista leikata nykyisestä 29 % vuoteen 2035 ja 38 % vuoteen 2050 mennessä nykylaskennalla ja ilman tuotannon supistamista. Tutkimustiedon karttuessa voitaisiin päästöjä vähentää kivennäismaiden hiilensidontaa kehittämällä ja turvemaiden toimia tehostamalla mahdollisesti jopa 42 prosenttia vuoteen 2035 ja 77 prosenttia vuoteen 2050 satoisuuden ja viljelyteknologian kehittyessä. Yhteiskunnalta tarvitaan kuitenkin merkittäviä toimia ja lisää tieteellistä tutkimusta ilmastoviisaan maatalouden tueksi. Ilmastotoimien tulisi myös kohdistua viljelyyn ja viljelijöihin tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti. Mikäli maataloustuotantoa jatketaan jotakuinkin nykyisin käytännöin, vähenisivät maataloutemme kasvihuonekaasupää - Uutiset
16.7.2020 11.00
KHO:n muu päätös: Maa-aineslupaa koskevat päätökset oli kumottava ja hakemus hylättäväKun otettiin huomioon pohjaveden virtaussuunta maa-ainesten ottoalueelta kohti vedenottamoa, ei voitu sulkea pois sitä mahdollisuutta, että ottotoiminnan seurauksena pohjaveden laatu tai esiintymän antoisuus saattaa heiketä. Vesilain mukaisessa lupaharkinnassa voidaan tarkemmin perehtyä hankkeen pohjavesivaikutuksiin. Kun asiakirjoista saatavan selvityksen perusteella hankkeelle ei ollut haettu vesilain mukaista lupaa, maa-aineslupaa koskevat päätökset oli kumottava ja hakemus hylättävä. - Uutiset
21.7.2020 8.10
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu luontodirektiivin tulkinnasta tien rakentamisessa erityisen tärkeän yleisen edun kannalta pakottavista syistäEnnakkoratkaisupyyntö – Ympäristö – Direktiivi 92/43/ETY – 6 artikla – Luontotyyppien sekä luonnonvaraisen eläimistön ja kasviston suojelu – Erityisten suojelutoimien alueet – Tieosuuden rakentaminen – Kyseisen hankkeen erityisten suojelutoimien alueeseen aiheuttamien vaikutusten arviointi – Hyväksyntä – Erittäin tärkeän yleisen edun kannalta pakottavat syyt - Uutiset
21.7.2020 13.00
Kunnan toissijaista jätehuoltopalvelua koskevasta jätelain muuttamisesta voi lausua 21.8.2020 saakkaYmpäristöministeriö pyytää lausuntoja kunnan toissijaista jätehuoltopalvelua koskevan jätelain 33 §:n muuttamisesta 21.8.2020 mennessä. Muutos sujuvoittaisi julkisten hankkijoiden työtä laissa säädetyn siirtymäajan päättyessä vuoden 2021 alussa. Niiden ei tarvitsisi selvittää markkinaehtoisen jätehuoltopalvelun saatavuutta digitaaliseen markkinapaikkaan Materiaalitoriin tehtävän tarjouspyynnön avulla, vaan tilanne voitaisiin selvittää nykyiseen tapaan julkaisemalla hankintailmoitus julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmassa. - Uutiset
22.7.2020 8.00
Hallinto-oikeuden ratkaisu ympäristölupahakemuksen peruutuksen merkityksestä lupapäätöksen antamisen jälkeenYmpäristölupa - Peruutettu lupahakemus - Lupahakemuksen peruutus lupapäätöksen antamisen jälkeen - Muutoksenhakuvaiheessa tehty lupahakemuksen peruutus - Lupahakemuksen peruutuksen merkitys - Uutiset
22.7.2020 11.27
Varallisuusoikeuden professori Janne Kaisto ja vieraileva tutkija Eelis Paukku Edilexin Lakikirjastossa: Tuottajavastuu ja tuottajan ensisijainen oikeus järjestää jätehuolto – Jätelain 47 § kiertotalouden innovaatioiden kasvuympäristön näkökulmastaKirjoituksessa tarkastellaan erityisesti kotitalouksista, mutta myös elinkeinonharjoittajien toiminnasta syntyvien materiaalivirtojen hyödyntämisen oikeudellisia haasteita siten, että päähuomion kohteena ovat jätelaista mahdollisesti seuraavat rajoitukset. Kirjoitus käsittelee pääasiallisesti jätelain 6 luvussa säännellyn tuottajavastuun alaisia jätteitä. Keskeinen tarkastelun kohteena oleva säännös on JäteL 47 §, jonka ensimmäisessä momentissa lähdetään siitä, että tuottajalla on ensisijainen oikeus järjestää vastuulleen kuuluvien käytöstä poistettujen tuotteiden jätehuolto. Tarpeen mukaan huomiota kiinnitetään myös jätelain jätehuoltoa koskevaan järjestelmään laajemminkin.