Hakutulokset
- Uutiset
5.12.2022 14.32
Kenkäkaupan toimitusjohtajalle sakkorangaistus työsyrjinnästäTyöntekijä oli ollut poissa työstä terveydellisistä syistä. Kun työntekijä oli palannut poissaolon jälkeen työpaikalle, oli toimitusjohtaja ojentanut hänelle koeaikapurkuilmoituksen kertomatta tarkemmin työsopimuksen päättämisen syistä. Kanta-Hämeen käräjäoikeus tuomitsi kenkäkaupan toimitusjohtajan työsyrjintärikoksesta 30 päiväsakkoon. (Vailla lainvoimaa 5.12.2022) - Uutiset
5.12.2022 9.33
KHO: Rikosylikonstaapelin viran tehtäväpiirin muuttamisessa poistamalla esimiestehtävät ja vaihtamalla sijoitusyksikköä oli ollut kysymys työnantajan direktio-oikeuteen kuuluvasta ratkaisusta, joka ei ollut valituskelpoinenAsiassa oli poliisilaitoksen valituksesta arvioitavana, oliko A:n rikosylikonstaapelin viran tehtäväpiirin muuttamisessa kysymys työnantajan direktio-oikeuteen kuuluvasta ratkaisusta, johon ei saanut HOL 6 §:n 2 momentti huomioon ottaen hakea muutosta valittamalla. Kun arvioitiin ratkaisun valituskelpoisuutta, oli otettava huomioon muutoksen vaikutukset A:n virkamiesoikeudelliseen asemaan ja etuihin. Muutos ei ollut merkinnyt viran sijoituspaikkakunnan muuttumista. - Uutiset
1.12.2022 11.50
Työtuomioistuin: Hoitokodissa lähihoitajana työskennelleen luottamusmiehen työsopimus voitiin purkaaEsitetyn näytön perusteella ei voitu katsoa, että työsopimus olisi purettu epäasiallisin syin. Asiaa kokonaisuutena arvioiden työtuomioistuin katsoi, että työnantajalta ei ollut kohtuudella voitu edellyttää sopimussuhteen jatkamista edes irtisanomisajan pituista aikaa. Kanne hylättiin tältä osin. - Uutiset
1.12.2022 8.07
Yhdenvertaisuuslaki uudistuu 1.6.2023Eduskunta on hyväksynyt yhdenvertaisuuslain osittaisuudistuksen. Lain uudistus etenee seuraavaksi presidentin vahvistettavaksi ja uudistettu laki tulee voimaan 1. kesäkuuta 2023. Yhdenvertaisuusvaltuutettu katsoo, että uudistus edistää yhdenvertaisuuden toteutumista ja vahvistaa syrjinnän kohteeksi joutuneen oikeusturvaa, mutta lakiin jää vielä parannettavaa. - Uutiset
29.11.2022 11.00
Hovioikeus: Uusia työntekijöitä ei ollut otettu samankaltaisiin tehtäviin eikä työntekijää ollut syrjitty iän tai mielipiteen vuoksi - irtisanominen oli perustunut työsopimuslain edellyttämiin taloudellisiin ja tuotannollisiin irtisanomisperusteisiinHO hyväksyi KO:n tuomion perustelut ja johtopäätöksen siitä, että myyntityön uudelleenjärjestelyn myötä myyntityö yhtiössä oli vähentynyt olennaisesti ja pysyvästi ja että yhtiöllä siten oli ollut myös tuotannolliset perusteet irtisanoa työntekijöitä. Yhtiö oli näyttänyt, ettei se ollut ottanut irtisanotun väittämin tavoin uusia työntekijöitä samankaltaisiin tehtäviin ennen kantajan irtisanomista tai sen jälkeen. Yhtiö oli näyttänyt, että irtisanominen oli ollut seurausta yhtiön talouden sopeuttamisesta ja tuotannon uudelleenjärjestelyistä eikä kantajan valikoitumiseen irtisanottavaksi ollut vaikuttanut hänen ikänsä taikka hänen mielipiteensä taikka muukaan syrjivä tai epäasiallinen peruste. (Vailla lainvoimaa 29.11.2022) - Uutiset
28.11.2022 11.00
Hovioikeus: Purettiinko isännöitsijän työsopimus koeaikana tämän kuulovamman vuoksiHO katsoi samoin kuin KO, että työnantajalla oli ollut asiallinen peruste kantajan työsopimuksen purkamiseen koeaikana. (Vailla lainvoimaa 28.11.2022. Valituslupa myönnetty) - Uutiset
25.11.2022 15.30
Hallinto-oikeus hylkäsi peruskoulun käsityön lehtorin virkavalinnasta tehdyn valituksenKoulun rehtori ja sivistysvaliokunta eivät olleet valituksessa esitetyillä perusteilla ylittäneet harkintavaltaansa ja siten toimivaltaansa eivätkä päätökset olleet muutenkaan lainvastaisia. HAO ei tutkinut valittajan vastineessa esittämää uutta valitusperustetta. (Ei lainvoim. 25.11.2022) - Uutiset
25.11.2022 11.30
54-vuotiasta eläinlääkäriä ei syrjitty iän tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella viranhaussaAsiassa esitetty näyttö ei ollut osoittanut syrjintäolettamaa. Asiassa ei ollut näyttöä siitä, että kantajaa olisi syrjitty virkanimityksessä yhdenvertaisuuslain 8 §:n perusteella kantajan iän tai muun kantajaan liittyvän syyn perusteella. Kantajan kanne ja korvausvaatimukset hylättiin. Kantaja oli velvollinen korvaamaan AVI:n kohtuulliset oikeudenkäyntikulut asiassa. HO ei myöntänyt kantajalle jatkokäsittelylupaa. KO:n tuomio jäi pysyväksi. (Vailla lainvoimaa 25.11.2022) - Uutiset
25.11.2022 10.08
Hallinto-oikeus ei tutkinut lakimiehen valinnasta tehtyä valitustaValituksen mukaan mm. täysin kokematon vuonna 2020 oikeustieteen maisteriksi valmistunut nainen oli syrjäyttänyt vuonna 1984 valmistuneen miehen. (Ei lainvoim. 25.11.2022) - Uutiset
24.11.2022 17.30
Valtioneuvosto hyväksyi valtion virkamiesten matkakustannusten korvausten tarkistamisesta tehdyn virkaehtosopimuksen 1.1-31.12.2023 väliseksi ajaksiValtioneuvosto hyväksyi torstaina 24.11. valtion virkamiesten matkakustannusten korvausten tarkistamisesta tehdyn virkaehtosopimuksen ja päätti alistaa sen eduskunnan valtiovarainvaliokunnan hyväksyttäväksi (RV). - Uutiset
24.11.2022 11.30
Hovioikeus: Palkkion maksaminen eri suuruisena työtaistelutoimenpiteeseen osallistuneille kuin siihen osallistumattomille työntekijöille ei ollut hyväksyttävä syy poiketa työntekijöiden tasapuolisen kohtelun vaatimuksestaYhtiö ei ollut kyennyt näyttämään, ettei TSL 2 luvun 2 §:n mukaista syrjintäkieltoa olisi rikottu. HO hyväksyi KO:n ratkaisun perustelut ja lopputuloksen yhdenvertaisuuslain mukaista hyvitystä koskevalta osalta (1 500 € /hlö). Aihetta ratkaisun muuttamiseen ei ollut (Vailla lainvoimaa 24.11.2022) - Uutiset
23.11.2022 11.10
KHO: Kaupunki ei täyttänyt viranhaltijalain 35 §:n 4 momentin mukaista velvollisuuttaan selvittää, olisiko hoivakodissa perushoitajana työskenelleen viranhaltijan irtisanominen työkyvyn vähentymisen vuoksi voitu välttää sijoittamalla hänet muuhun palvelussuhteeseen (ään.)KHO katsoi, että A:n työkyvystä ja koulunkäynninohjaajan tehtävistä saadun selvityksen perusteella ei ollut voitu pitää ilmeisenä, ettei A jäljellä olevan työkykynsä puitteissa olisi kyennyt selviytymään koulunkäynninohjaajan työstä. Hänen kykyään näihin tehtäviin ei kuitenkaan ollut selvitetty esimerkiksi työkokeilulla tai muulla asian selvittämiseen soveltuvalla tavalla. Kun lisäksi otettiin huomioon, että A oli irtisanomiseen liittyvässä kuulemistilaisuudessa ilmaissut kiinnostuksensa avoinna olleisiin koulunkäynninohjaajan tehtäviin sekä hänen vuodesta 1987 jatkunut työskentelynsä kaupungin palveluksessa, Y:n kaupungin ei voitu katsoa täyttäneen viranhaltijalain 35 §:n 4 momentin mukaista velvollisuuttaan selvittää, olisiko A ollut sijoitettavissa muuhun kaupungin virka- tai työsuhteeseen irtisanomisen sijasta. - Uutiset
22.11.2022 16.00
Hovioikeus: Yhdenvertaisuus poliisilaitoksen päällikkövirkojen virkavalinnoissaA vaati yhdenvertaisuuslain mukaisena hyvityksenä 65.000 euroa, mikä vaatimus perustui vaativuustason alennuksesta aiheutuneeseen laskennalliseen palkan menetykseen. Loukkauksen laatuun ja vakavuuteen nähden hovioikeus harkitsi oikeudenmukaiseksi hyvityksen määräksi 20.000 euroa. Hovioikeudessa oli kysymys siitä, oliko A:ta syrjitty organisaatiouudistuksessa hänen terveydentilansa ja vammaisuutensa perusteella. Arvioitavana oli, oliko A esittänyt riittävän selvityksen syrjintäväitteensä tueksi siten, että asiassa voitiin objektiivisesti arvioituna perustellusti olettaa, että syrjinnän kieltoa oli rikottu. Syrjintäolettaman syntyessä arvioitavaksi tuli vielä se, oliko Poliisihallitus kyennyt osoittamaan, ettei kieltoa ollut rikottu. (Vailla lainvoimaa 22.11.2022) - Uutiset
22.11.2022 10.00
Vakuutusoikeus: Toimeksiantosopimuksen perusteella tapahtuneeseen työskentelyyn tuli soveltaa yrittäjän eläkelain asemasta työntekijän eläkelakiaVakuutusoikeus totesi, ettei asiassa ollut tullut esiin yrittäjyyden puolesta puhuvia seikkoja, kuten toiminnan itsenäisyyttä ja vapautta sekä taloudellista sitoutumista toimintaan. A:n työskentelyn tosiasialliset olosuhteet olivat viitanneet työsuhteeseen. Näin ollen vakuutusoikeus katsoi asiassa esitetyn selvityksen perusteella asiaa kokonaisuutena arvioiden, että A:n 1.7.2018 alkaen X Oy:n lukuun tekemä työ oli ollut työsuhteessa tapahtunutta työskentelyä ja se oli siten kuulunut työntekijän eläkelain soveltamisalaan. - Uutiset
22.11.2022 8.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Salon kaupungin huomiota työntekijöiden yhdenvertaiseen kohteluun yhteistoimintamenettelyssäApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Salon kaupungin huomiota siihen, että kaikkien työntekijöiden tulee saada yhteistoimintamenettelyjä koskevat tiedot sekä muut työhön ja työn tekemiseen liittyvät tiedot käyttöönsä siten, että työntekijöiden yhdenvertainen ja tasapuolinen kohtelu voidaan turvata. - Uutiset
21.11.2022 11.50
Hovioikeus: Yhtiötä oli perusteltua pitää kantajan työnantajana yhdessä työvoimanvuokraustoimintaa harjoittaneen yhtiön kanssaJohtopäätöksenään HO katsoi, että C Oy:tä oli perusteltua pitää kantajan työnantajana yhdessä B Oy:n kanssa. C Oy:llä oli siten ollut kantajaan nähden TSL 6 luvun 6 §:ssä tarkoitettu työntekijän takaisinottovelvollisuus ja saman lain 7 luvun 4 §:ssä tarkoitettu työn tarjoamisvelvollisuus, jota täytettäessä huomioon oli pitänyt ottaa myös muut samaan konserniin C Oy:n kanssa kuuluneet yhtiöt. Kyseisiä velvoitteita koskeva todistustaakka oli työnantajalla. Sen paremmin C Oy:n konkurssipesä kuin yhtiökään eivät olleet käyttäneet puhevaltaa HO:ssa, joten asia oli ratkaistava kantajan eduksi. (Vailla lainvoimaa 21.11.2022) - Uutiset
21.11.2022 11.00
Hallinto-oikeus ei muuttanut kappalaisen virkavalinnasta tehtyä päätöstä - ei syrjintää (ään.)HAO katsoi, että kirkkovaltuusto toimielimenä ei ollut tehnyt A:han kohdistunutta virkavaalivalintaansa valittajaa syrjien eikä asiassa tämän vuoksi ollut syntynyt syrjintäolettamaa siten, että todistustaakka olisi kääntynyt Euran seurakunnalle sen osoittamiseksi, ettei kirkkovaltuusto ollut rikkonut syrjinnän kieltoa. Euran seurakunnan kirkkovaltuusto oli sille kuuluvan harkintavallan nojalla voinut valita kysymyksessä olevaan kappalaisen virkaan A:n. Kirkkovaltuuston päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla lainvastainen. (Ei lainvoim. 21.11.2022) - Uutiset
18.11.2022 14.35
Hallituksen esitys pyrkii helpottamaan tutkijoiden jäämistä Suomeen ja parantamaan Suomen veto- ja pitovoimaaHallituksen esitys tutkijoiden oleskelulupia koskevan lain muuttamisesta tekisi Suomeen jäämisestä houkuttelevampaa. Tutkijoiden oleskelulupien voimassaoloaikaa pidennettäisiin ja samalla kohennettaisiin myös jatkotutkintoa suorittavien asemaa. Hallituksen pyrkimyksenä on helpottaa kolmansista maista tulevien tutkijoiden, opiskelijoiden ja korkeakoulututkinnon suorittaneiden sekä heidän perheidensä jäämistä maahan. Saavuttaakseen tavoitteen hallitus on uudistanut lupakäytäntöjä, sujuvoittanut oleskelulupaprosesseja ja vahvistanut korkeakoulujen ja työelämän vuorovaikutusta. Lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan 1. heinäkuuta 2023, ulkomaalaisasioiden käsittelyjärjestelmän eli UMA-järjestelmäkehityksestä johtuen. - Uutiset
17.11.2022 15.00
Apulaisoikeuskanslerin sijaisen käsitys: Poliisin ja syyttäjän menettely tuomarin epäiltyä lainvastaista menettelyä virkatoimessa koskevassa asiassaApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti omana aloitteenaan tutkimassaan asiassa Lapin poliisilaitoksen rikoskomisarion huomiota poliisin velvollisuuteen ilmoittaa oikeuskanslerille poliisin tutkittavaksi tulleesta tuomarin epäiltyä lainvastaista menettelyä virkatoimessa koskevasta asiasta. Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti lisäksi Pohjois-Suomen syyttäjäalueen aluesyyttäjän huomiota siihen, että aluesyyttäjä ei ole toimivaltainen päättämään tuomarin epäiltyä lainvastaista menettelyä virkatoimessa koskevan esitutkinnan toimittamisesta. Hän kiinnitti vielä aluesyyttäjän huomiota valtakunnansyyttäjän syyttäjille antamaan toimintaohjeeseen ilmoittaa kyseisenlaisesta käsiteltäväkseen saapuneesta asiasta ylimmälle laillisuusvalvojalle. - Uutiset
17.11.2022 14.37
Muutoksenhakulautakuntien jäsenten sidonnaisuuksia esitetään avoimeen rekisteriinHallitus esittää, että STM:n hallinnonalaan kuuluvien muutoksenhakulautakuntien jäsenten sidonnaisuudet rekisteröitäisiin samaan rekisteriin kuin tuomareiden sidonnaisuudet ja sivutoimet. Rekisterin nimi muutettaisiin samalla sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteriksi. Lait tulisivat voimaan 1. tammikuuta 2024. - Uutiset
17.11.2022 14.05
Työtuomioistuin: Työvoiman tarve ei ollut pysyvä eikä työsopimusten solmiminen määräaikaisina ollut työehtosopimuksen vastaista Helsingin yliopistossaHenkilö oli toiminut Helsingin yliopiston palveluksessa samassa yksikössä yhteensä kahdeksassa määräaikaisessa, toisiaan välittömästi seuranneessa työsuhteessa, joista viisi ensimmäistä oli työsopimusten mukaan koskenut tutkijatohtorin tehtävää ja kolme viimeisintä yliopistonlehtorin tehtävää. Kaikkien työsuhteiden yhteenlaskettu pituus oli yli seitsemän vuotta. - Uutiset
17.11.2022 9.52
Apulaisoikeuskanslerin sijaisen käsitys: Käräjäoikeuden laiminlyönti ilmoittaa viranhaltijaa koskevasta rikostuomiostaApulaisoikeuskanslerin sijainen saattoi Pohjois-Savon käräjäoikeudessa käräjätuomarina toimineen henkilön tietoon käsityksensä tämän menettelyn virheellisyydestä. Käräjätuomari oli tuominnut kunnallisen viranhaltijan rikoksista, mutta ei ollut laissa edellytetyin tavoin ilmoittanut ratkaisustaan viranhaltijan työnantajalle, oikeuskanslerille ja eduskunnan oikeusasiamiehelle. Käräjätuomarin laiminlyönti tuli oikeuskanslerin tietoon hovioikeuden ilmoituksella. - Uutiset
16.11.2022 11.00
Hovioikeus: Työsopimus ei ollut pätemätön - kuolinpesälle korvausvelvollisuus työsuhteen perusteettomasta päättämisestäAsiassa oli kyse ensinnäkin siitä, oliko V2:n ja kantajan välillä ollut työsuhde vai oliko heidän välillään 31.3.2017 solmittu työsopimus ollut pätemätön V2:n väitetyn oikeustoimikelvottomuuden vuoksi. Mikäli työsopimus katsottiin päteväksi, asiassa oli lisäksi kyse siitä, oliko V2:lla ollut oikeus päättää kantajan määräaikainen työsopimus. Mikäli taas työsopimus katsottiin pätemättömäksi, asiassa oli lisäksi kyse siitä, oliko V1 esiintynyt oikeustoimilain mukaisena valtuutettuna ja sillä perusteella vahingonkorvausvelvollinen kantajalle. Edelleen asiassa oli kyse korvausvelvollisuuden määrästä ja oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta. HO hyväksyi KO:n perustelut työsopimuksen päättämisperusteiden osalta ja katsoi kuten KO, ettei V2:llä ollut TSL 8 luvun 1 §:ssä tarkoitettua erityisen painavaa syytä, joka olisi oikeuttanut hänet päättämään kantajan työsopimuksen. HO katsoi kohtuulliseksi korvaukseksi työsopimuksen päättämisestä 5 kuukauden palkkaa vastaavan määrän. KO:n tuomio kumottiin. (Vailla lainviomaa 16.11.2022) - Uutiset
14.11.2022 12.00
AVI: Tukkukauppatoimialan työnantajien tiedot uudesta työaikalaista puutteelliset - Uutiset
14.11.2022 11.40
KHO: Poliisilaitoksella oli hyväksyttävä syy puuttua julkisuudessa kannanottoja esittäneen poliisimiehen toimintaan virkamiesoikeudellisin keinoinVirkamiesoikeudellisten seuraamusten perusteena olivat olleet pääasiassa poliisimiehen sosiaalisessa mediassa, sanomalehtikolumnissa sekä televisioesiintymisen aikana esittämät kannanotot. KHO katsoi, että Pohjanmaan poliisilaitos voinut antaa A:lle kaksi kirjallista varoitusta sekä erottaa hänet virantoimituksesta yhden kuukauden määräajaksi sillä perusteella, että A:n oli katsottu toimineen poliisimiehen käyttäytymisvelvollisuuden vastaisesti. Seuraamuksia pidettiin tekojen moitittavuuteen nähden hallinto-oikeudellisen suhteellisuusperiaatteen ja sananvapauden rajoittamisen oikeasuhtaisuusvaatimuksen mukaisina. - Uutiset
11.11.2022 11.53
Vierashuoneessa OTT Matti Muukkonen: Kohti julkisen hallinnon oikeutta – palvelussuhdesääntelyn uudistamistarpeestaAjatus yhteisestä kaikkia julkisen hallinnon viranhaltijoita koskevasta sääntelystä liittyy laajemmin viime vuosina pohtimaani ja väläyksenomaisesti aina välillä markkinoimaani ajatukseen siitä, kuinka arvioni mukaan julkista hallintoa koskeva sääntelymme selkeytyisi eräällä toimella merkittävästi. Näkemykseni mukaan olisi perusteltua pohtia julkisesta hallinnosta annetun lain säätämistä ikään kuin perustuslain konkretisaatioksi, kirjoittaa OTT, julkisoikeuden dosentti Matti Muukkonen Edilexin Vierashuoneessa ja Lakikirjaston referee-artikkelissa. - Uutiset
11.11.2022 11.45
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi, että yhtiöllä oli ollut peruste irtisanoa myyntiedustajan työsopimusHuolimatta siitä, että myyntiedustaja ja puhelinmyyjä työskentelivät molemmat myyntitehtävissä, heidän tehtäväkenttänsä olivat toisistaan poikkeavat. Myyntiedustajan työ oli nimenomaan työn suoritustavan vuoksi itsenäisempää ja vaativampaa kuin puhelinmyyjän työ. Kantajan myyntiedustajan ja todistajan kuullun puhelinmyyjän työtehtävissä ei ollut kysymys samasta tai samankaltaisesta työstä. Yhtiö oli tarjonnut kantajalle puhelinmyyjän työtä kantajan työsopimuksen irtisanomisen yhteydessä. Asiassa lausutuilla perusteilla yhtiöllä oli ollut TSL7 luvun 3 §:n mukainen peruste irtisanoa kantajan työsopimus. KO:n tuomio kumottiin. (Vailla lainvoimaa 11.11.2022) - Uutiset
11.11.2022 10.55
Valtioneuvoston U-kirjelmä: Valtioneuvoston kanta pakkotyöllä valmistettujen tuotteiden kieltämisestä EU:n markkinoillaEuroopan komissio ehdotti syyskuussa 2022 sääntelyä pakkotyöllä valmistettujen tuotteiden kieltämisestä. Valtioneuvosto kannattaa esityksen tavoitetta, mutta tiettyihin kohtiin tulee kiinnittää huomiota neuvotteluissa. Komission ehdotus on ensimmäinen EU-tason asetukseksi kieltää pakkotyöllä valmistetut tuotteet EU:n markkinoilla. Asetusta sovellettaisiin kaikkiin talouden toimijoihin niiden koosta ja toimintamuodoista riippumatta. Kielto kohdistuisi sekä EU:ssa valmistettuihin tuotteisiin että tuontituotteisiin, jotka on kokonaan tai osittain pakkotyöllä valmistettu. - Uutiset
10.11.2022 15.07
Hallitus esittää helpotuksia henkilöstörahastojen perustamiseenHenkilöstörahasto on työntekijöiden omistama ja hallitsema rahasto, jonka kautta henkilöstöä voidaan palkita. Hallitus esittää, että henkilöstörahaston voisi jatkossa perustaa myös nykyistä pienemmillä työpaikoilla. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan huhtikuussa 2023. - Uutiset
10.11.2022 14.30
Työtuomioistuin tulkitsi mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimustaKanteen tutkiminen - Palkkaus- Tasapuolinen kohtelu - Työaika - Uutiset
9.11.2022 16.00
Hovioikeus hylkäsi erikoissyyttäjälle rangaistusta virkarikoksesta vaatineen kantajan rangaistus- ja korvausvaatimuksetKantaja oli katsonut, että erikoissyyttäjä oli syyllistynyt virkarikokseen estämällä 17.4.2019 laatimallaan kannanotolla kantajan rangaistusvaatimuksen käsittelyn tuomioistuimen suullisessa pääkäsittelyssä ja siten estänyt kantajaa näyttämästä rangaistusvaatimustaan toteen tai ainakin jättämällä selvittämättä, että velallisen epärehellisyysrikoksen toteen näyttäminen edellyttää oikeudellisen arvioinnin lisäksi näyttöä väitetystä taloudellisesta vahingosta velkojalle tai ainakin jättämällä syytteen nostamatta Pohjois-Savon KO:ssa vireillä olleessa asiassa. HO totesi, että virkamiehen harkintavaltansa rajoissa tekemiä ratkaisuja ei voida pitää virkavelvollisuuden rikkomisina. Tähän nähden sekä ottaen huomioon yhtäältä syyttäjän 17.4.2019 kannanoton sisältö ja toisaalta KO:n 19.6.2019 asiassa antaman ratkaisun sisältö ja lopputulos, HO katsoi, ettei syyttäjä ollut kannanotollaan estänyt osaksikaan kantajan asian käsittelemistä pääkäsittelyssä tai näyttämästä rangaistusvaatimustaan toteen eikä syyttäjän menettely ollut myöskään tältä osin lain mukaan rangaistavaa. (Vailla lainvoimaa 9.11.2022) - Uutiset
8.11.2022 11.36
Hovioikeus: Finnair ei täyttänyt työn tarjoamisvelvoitettaan, eikä sillä näin ollen ollut asiallista ja painavaa syytä lähes 30 vuotta yhtiössä työskennelleen lentoemännän irtisanomiseenFinnair hävisi valituksensa HO:ssa. HO katsoi, ettei Finnair ollut irtisanoessaan lentoemännän selvittänyt asianmukaisesti, olisiko irtisanominen vältettävissä sijoittamalla hänet muuhun työhön. Se oli siten laiminlyönyt velvollisuutensa tarjota muuta työtä. HO hyväksyi KO:n perustelut ja johtopäätökset siitä, ettei kantajan turvallisuusselvitys ollut ollut hyväksyttävä este olla tarjoamatta Planner-tehtävää hänelle. HO katsoi siten, ettei yhtiö ollut näyttänyt, ettei se olisi voinut sijoittaa kantajaa Planner-tehtävään. Kaikilla asiassa lausutuilla perusteilla HO katsoi, ettei Finnair ollut täyttänyt työn tarjoamisvelvoitettaan, eikä sillä näin ollen olut ollut työsopimuslaissa edellytettyä asiallista ja painavaa syytä kantajan irtisanomiseen. (Vailla lainvoimaa 8.11.2022) - Uutiset
8.11.2022 11.16
Hallinto-oikeus: Vaikka rikoskomisarion virantäyttömenettely ei ollut täyttänyt kaikilta osin asianmukaisen ansiovertailun edellytyksiä, päätöksen lopputulos ei ollut lainvastainenNimitysmuistiossa varsin tasaväkisiksi hakijoiksi todettujen virkaan nimitetyn ja valittajan välisessä viimeisessä vertailuvaiheessa oli arvioitu virkaan nimitetyn rajat ylittävän rikollisuuden tutkinnanjohtajana verkostoituneen valtakunnallisesti siten, että ---. Nimitysmuistiossa ei ollut arvioitu valittajan verkostoitumista, eikä valittajan ansioita tältä osin ollut verrattu virkaan nimitetyn osalta todettuihin ansioihin. HAO katsoi, että menettely ei ollut täyttänyt tältä osin asianmukaisen ansiovertailun edellytyksiä. Nimitysmuistiosta oli kuitenkin kokonaisuutena pääteltävissä, että suurin painoarvo valittajan ja virkaan nimitetyn välisessä lopullisessa vertailussa oli annettu virkaan nimitetyn salaisten pakkokeinojen hallinnalle,---. Tähän nähden HAO katsoi, että valittajan vastaselityksessään omasta verkostoitumisestaan ilmoittama ei osoittanut valittajan olleen ansioituneempi kysymyksessä olevaan virkaan kuin virkaan nimitetty henkilö. (Ei lainvoim. 8.11.2022) - Uutiset
7.11.2022 11.30
Hallinto-oikeus hylkäsi tarkastajan virkavalinnasta tehdyn naispuolisen hakijan valituksen - kaikki hakemukset oli luettu - ei syrjintää iänkään perusteellaVirkoihin oli ollut yli 300 hakijaa. Tällaisessa tilanteessa työnantajan ei voitu edellyttää esittävän yksityiskohtaista keskinäistä ansiovertailua kaikista hakijoista. HAO:lla ei ollut aihetta kyseenalaistaa Digi- ja väestötietoviraston (DVV) ilmoitusta siitä, että kaikki hakemukset oli luettu. DVV oli voinut valita haastatteluun kutsuttavat henkilöt hakijoiden hakemuksissaan antamien tietojen perusteella painottaen viran tehtävien kannalta merkityksellistä työkokemusta. Asiassa ei ollut ilmennyt, että haastateltavia valittaessa olisi menetelty valittajaa kohtaan epätasapuolisesti. Tasa-arvolaissa tarkoitettua syrjintäolettamaa ei ollut syntynyt. Kun otettiin huomioon, että haastateltavissa oli ollut eri ikäryhmiin kuuluvia hakijoita, sekä valittajan hakemuksesta ilmenevästä työhistorian luonteesta todettu, HAO katsoi, ettei asiassa ollut syntynyt myöskään yhdenvertaisuuslaissa tarkoitettua syrjintäolettamaa iän perusteella. DVV oli päättäessään kokonaisarvion perusteella nimittää tarkastajan virkaan A:n tehnyt päätöksensä harkintavaltansa rajoissa. Päätös ei ollut valittajan esittämillä perusteilla yleiset virkanimitysperusteet sisältävän PL 125 §:n 2 momentin eikä tasa-arvolain, yhdenvertaisuuslain tai hallintolain vastainen. (Ei lainvoim. 7.11.2022) - Uutiset
4.11.2022 14.14
Vierashuoneessa FL, KTM Seija Pikkarainen: Ansiovertailu virantäyttöpäätöksen keskiössäKunnallinen virantäyttö on monivaiheinen prosessi, jota säännellään varsin kattavalla lainsäädännöllä. Perustuslaki, viranhaltijalaki, tasa-arvolaki ja yhdenvertaisuuslaki edellyttävät viranhakijoiden ansioiden vertailua vertailukelpoisessa tilanteessa. - Uutiset
4.11.2022 11.50
Hallinto-oikeus: Rehtori oli voinut irtisanoa kirjallisen varoituksen saaneen vastuuopettajan virkasuhteenVaroitus: Työtehtävistä kieltäytyminen sekä työnantajan antamien tehtävien ja velvoitteiden kyseenalaistaminen (Ei lainvoim. 4.11.2022) - Uutiset
4.11.2022 11.00
Hallinto-oikeus: Poliisihallitus ei osoittanut, että virkaan nimitetyn valinta olisi johtunut muusta seikasta kuin hänen iästäänNimityspäätöksen mukaan virkaan nimitetyllä oli arvioitu olevan tehtävän edellyttämät hyvät yhteistyö-, vuorovaikutus- ja organisointitaidot. Nimitysmuistiossa tai muissakaan asiakirjoissa ei ollut arvioitu valittajan vastaavia ominaisuuksia, eikä HAO:lle ollut esitetty sellaista selvitystä, jonka perusteella hakijoiden näitä ominaisuuksia tai soveltuvuutta virkaan olisi arvioitu. HAO katsoi, ettei Poliisihallitus ollut osoittanut, että virkaan nimitetyn valinta olisi johtunut muusta seikasta kuin hänen iästään. Poliisihallituksen menettelyä ylitarkastajan viran täyttämisessä oli pidettävä yhdenvertaisuuslain 8 §:ssä tarkoitettuna kiellettynä syrjintänä. Valituksenalainen päätös oli siten kumottava ja asia oli palautettava Poliisihallitukselle uudelleen käsiteltäväksi. (Ei lainvoim. 4.11.2022) - Uutiset
4.11.2022 9.47
Pääministerin menettely vapaa-ajalla: Oikeuskanslerilla ei ole aihetta epäillä pääministeriä lainvastaisesta menettelystä ministerin virkatoimessa tai virkavelvollisuuden laiminlyömisestäOikeuskansleri on antanut ratkaisunsa kanteluihin, joissa arvosteltiin pääministeri Sanna Marinin toimintaa vapaa-ajallaan. Ratkaisussa kerrotun perusteella oikeuskanslerilla ei ole aihetta epäillä pääministeriä lainvastaisesta menettelystä ministerin virkatoimessa tai virkavelvollisuuden laiminlyömisestä. - Uutiset
4.11.2022 9.17
Suomi sai suosituksia palkkatasa-arvon parantamiseksiYK:n naisten syrjinnän poistamista käsittelevä komitea (CEDAW) antoi tällä viikolla Suomelle suosituksia, jotka koskevat myös palkkatasa-arvon edistämistä. Komitea kiinnitti huomiota siihen, että naisten ja miesten palkkaero on edelleen sitkeä, ja suosittelee toimia sen pienentämiseksi. - Uutiset
2.11.2022 12.03
Traficom: Yli 2 000 taksiliikennelupaa peruttuVuonna 2021 uudistettu taksilainsäädäntö toi viranomaisille uusia toimivaltuuksia valvoa taksitoimintaa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo taksiliikenneluvan haltijoita ja luvan myöntämisen edellytysten täyttymistä, taksiliikenteen koulutusorganisaatioita sekä taksinkuljettajien koetilaisuuksia. Tähän mennessä yli 500 taksiliikennelupaa on peruttu puuttuneen y-tunnuksen takia ja suorittamatta jäänyt yrittäjäkoe on vienyt taksiliikenneluvan yli 1 500:lta toimijalta. - Uutiset
28.10.2022 11.50
Hovioikeus: Hiusalan oppisopimuksen palkkausehtoa ei ollut soviteltavaHO salli kantajan vedota OikTL 36 §:ään vasta hovioikeusvaiheessa valituksen täsmennyksessä esitetyllä tavalla. Pääasian osalta HO katsoi, ettei kantajan oppisopimuksen palkkaehdon kohtuullisuutta voitu arvioida TSL 10 luvun 2 §:n perusteella. Yksittäisen oppisopimuksen palkkausehdon kohtuullisuutta voitiin arvioida OikTL 36 §:n yleisen kohtuullistamissäännöksen perusteella. Asiassa ei ollut osoitettu sellaisia yksittäisiä olosuhteita, joiden nojalla olisi katsottava palkkausehdon soveltamisen johtaneen kantajan kohdalla kohtuuttomuuteen. Näin ollen oppisopimuksen palkkausehtoa ei ollut soviteltava siten, että tuntipalkaksi vahvistettaisiin 6,90 euroa, vaan kantajan kanne oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 28.10.2022) - Uutiset
28.10.2022 10.27
Hovioikeus: Verohallinto ei syrjinyt miespuolista hakijaaKun kantaja ei ollut näyttänyt olleensa ansioituneempi kuin verotarkastajan virkaan valitut, eikä valinnan voitu muutenkaan katsoa johtuneen sukupuoleen liittyvästä syystä, kanne oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 28.10.2022) - Uutiset
27.10.2022 11.25
Apulaisoikeuskansleri: Kiskonnantapaisen työsyrjinnän esitutkintakynnyksen arviointiApulaisoikeuskanslerin ratkaisun mukaan Lounais-Suomen poliisilaitoksen tutkinnanjohtaja ei toiminut lainmukaisen harkintavaltansa rajoissa jättäessään esitutkinnan toimittamatta kiskonnantapaisesta työsyrjinnästä tehdystä tutkintapyynnöstä. Apulaisoikeuskansleri totesi pitävänsä huolestuttavana, ettei myöskään poliisitoimintaa johtava ja valvova Poliisihallitus tunnistanut virheellistä laintulkintaa. - Uutiset
26.10.2022 11.50
Hovioikeus: Eläintarha ei syrjinyt naispuolista hakijaa täyttäessään määräaikaisen eläintenhoitajan tehtävän - käräjäoikeuden tuomio kumottiinEläintarha oli voinut painottaa valinnassa kuljetuskoneiden käsittelytaitoja, eikä kantaja ollut osoittanut, että hänen ja tehtävään valitun mieshenkilön välisessä ansioituneisuudessa olisi sellainen ero, että syrjintäolettaman voitaisiin katsoa syntyneen. Näin ollen kanne oli tältä osin hylättävä. Asiassa mainitut seikat huomioon ottaen HO katsoi, ettei asiassa esitetty näyttö tukenut sitä, että kantajan vetoama vireillä oleva riita-asia olisi vaikuttanut siihen, ettei kantajaa ollut kutsuttu haastatteluun. Kuten asiassa oli todettu, yksinomaan pelkkä väite tai epäily syrjinnästä eivät riitä syrjintäolettaman syntymiseen. Näin ollen kantaja ei ollut näyttänyt yhdenvertaisuuslain 28 §:n tarkoittamaa syrjintäolettamaa ja että häntä siten olisi syrjitty yhdenvertaisuuslain 8 §:n 1 momentin mukaisesti. Tämän vuoksi kanne oli myös tältä osin hylättävä. Kantaja velvoitettiin korvaamaan eläintarhan säätiö sr:lle oikeudenkäyntikulut KO:ssa 13.000 eurolla ja HO:ssa 7.500 eurolla, molemmat määrät viivästyskorkoineen. Kohtuullisena tuntiveloituksena pidettiin kantajan hyväksymää 250 euroa. (Vailla lainvoimaa 26.10.2022) - Uutiset
21.10.2022 9.55
EUT:n ennakkoratkaisu tuomareiden palkkasyrjinnästä (Romania)Yhdenvertaista kohtelua työssä ja ammatissa koskevista yleisistä puitteista annetun direktiivin 2000/78/EY 2 artiklan 1 ja 2 kohtaa on tulkittava siten, ettei sitä ole sovellettava kansalliseen säännöstöön, joka – sellaisena kuin sitä on tulkittu sitovassa kansallisessa oikeuskäytännössä – johtaa siihen, että tietyt kyseisen säännöstön voimaantulon jälkeen palvelukseen otetut tuomarit ja syyttäjät saavat huonompaa palkkaa kuin ennen sen voimaantuloa palvelukseen otetut tuomarit ja syyttäjät, koska siitä ei seuraa mitään ikään perustuvaa välitöntä tai välillistä syrjintää. Direktiiviä 2000/78 on tulkittava siten, että se on esteenä syrjinnälle vain, jos syrjintä perustuu johonkin sen 1 artiklassa nimenomaisesti lueteltuun seikkaan. - Uutiset
20.10.2022 11.27
Hovioikeus: Vastaaja oli toiminut yrittäjänä ja rikkonut kilpailukieltoehtoa - ehto ei ollut kohtuutonVastaajan oli asiassa kuvatuissa olosuhteissa täytynyt ymmärtää, että hänen toimintansa rikkoi hänen kantajayhtiön kanssa solmimassaan sopimuksessa ollutta kilpailukieltoehtoa. Vastaaja oli siten rikkonut kilpailukieltoehtoa ajalla 5.2.-1.5.2019. HO katsoi, kuten KO, ettei kilpailukieltoehtoa ollut pidettävä kohtuuttomana. KO:n tuomiota ei ollut aihetta muuttaa. Vastaaja oli velvoitettava suorittamaan yhtiöIle sopimussakkona 20.000 euroa kilpailukiellon rikkomisen johdosta viivästyskorkoineen haasteen tiedoksiantopäivästä 2.7.2019 lukien. Vastaaja oli hävinnyt asian, joten hän oli velvollinen korvaamaan kantajan tarpeellisista toimenpiteistä johtuvat kohtuulliset 6.910 euron oikeudenkäyntikulut HO:ssa. (Vailla lainvoimaa 20.10.2022) - Uutiset
18.10.2022 11.52
Hoivayhtiön yksikönjohtajan irtisanomiselle varoitusta antamatta ei ollut henkilöön liittyvää asiallista ja painavaa perustetta - työntekijälle ei ollut myöskään varattu tilaisuutta tulla kuulluksi työsopimuksen päättämisen syistäKantaja oli toiminut hoivayksikön yksikönjohtajana ja esimiehenä. Asiassa katsottiin, ettei yhtiöllä ollut ollut kantajasta johtuva tai hänen henkilöönsä liittyvää asiallista ja painavaa perustetta irtisanoa kantajan työsopimus. Kysymys ei ollut ollut niin vakavista työsuhteeseen liittyvistä rikkomuksista, että työnantajalta ei olisi voitu kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista. (Vailla lainvoimaa 18.10.2022. Valituslupa myönnetty.) - Uutiset
18.10.2022 11.17
EUT: Jäsenvaltion oikeuden mukaan perustetun yhtiön muuntaminen eurooppayhtiöksi (SE) ei saa johtaa siihen, että ammattiliittojen osallistumista yhtiön hallintoneuvostossa heikennetäänKun kansallisessa oikeudessa säädetään muunnettavan yhtiön osalta erillisestä valintamenettelystä ammattiliittojen esittämien henkilöiden valitsemiseksi työntekijöiden edustajiksi, tällainen valintamenettely on pysytettävä voimassa. - Uutiset
18.10.2022 10.27
Hovioikeus KKO:n palauttamassa työriidassa: Yhtiöllä oli ollut perusteltu syy tehdä varastomiehen kanssa määräaikainen työsopimus sijaisuuden perusteellaHO katsoi, että yhtiöllä oli 28.9.2016 ollut perusteltu syy tehdä kantajan kanssa määräaikainen työsopimus sijaisuuden perusteella 31.12.2016 saakka, eikä sen tiedossa ollut sopimusta tehtäessä ollut työvoiman tarpeen jatkuminen alkuvuodelle 2017. Kantajan kanne oli siten hylättävä. KO:n tuomion lopputulosta ei ollut tältä osin syytä muuttaa. Kantaja velvoitettiin korvaamaan vastaajayhtiön oikeudenkäyntikulut KO:ssa 3.435,50 eurolla korkolain 4 §:n 1 momentin mukaisine korkoineen 1.12.2019 lukien. Muilta osin KO:n tuomion lopputulosta ei muutettu. Kantaja velvoitettiin korvaamaan vastaajayhtiön oikeudenkäyntikulut HO:ssa ja KKO:ssa yhteensä 4.460 eurolla korkolain 4 §:n 1 momentin mukaisine korkoineen. (Vailla lainvoimaa 18.10.2022) - Uutiset
14.10.2022 11.45
Hovioikeus tuomitsi totuudenvastaisia merkintöjä Tuomas-järjestelmään merkinneen käräjäsihteerin sakkoihin ja viralta pantavaksiVastaaja oli asiassa kuvatuin tavoin tahallaan rikkonut virkavelvollisuutensa tekemällä totuudenvastaisia merkintöjä Tuomas-järjestelmään useissa asioissa, joissa hän oli itse ollut vastaajana. Väärien merkintöjen tekemisen johdosta häntä koskevien velkomusasioiden käsittely oli viivästynyt. Kysymys oli ollut yhdeksästä asiasta, joita koskevat yksittäiset totuudenvastaiset merkinnät vastaaja oli tehnyt noin kahden ja puolen kuukauden aikana. HO katsoi, että vastaajan menettelyä kokonaisuutena arvioitaessa oli kysymys niin merkittävästä luottamuksen ja osaamisen väärinkäyttämisestä hänen virkatehtäviensä ydinalueella, että hänen syykseen luettu virkavelvollisuuden rikkominen osoitti hänet ilmeisen sopimattomaksi käräjäsihteerin tehtävään. Vastaaja oli siten tuomittava viralta pantavaksi RL 40 luvun 9 §:n 2 momentin nojalla. (Vailla lainvoimaa 14.10.2022)