Hakutulokset
- Uutiset
15.1.2018 12.30
Uusi ohje: Oikaisulautakuntamenettelyn ohjeetVerohallinnon 15. tammikuuta antamassa ohjeessa selvitetään verotuksen oikaisulautakunnan toimintaan liittyvää menettelyä. Verotuksen muutoksenhakua on uudistettu 1. tammikuuta 2017 voimaantulleilla säännöksillä. Oikaisulautakuntamenettely koskee jatkossa yleisesti Verohallinnon verotusta koskevia päätöksiä ennakkoratkaisuja lukuun ottamatta. - Uutiset
15.1.2018 11.30
OTT Matti Urpilainen: Valitusluvan myöntämisen edellytykset verotusta koskevassa ennakkopäätösvalitusasiassa – KHO 2017:197KHO ei myöntänyt ennakkopäätösvalituslupia jutuissa, joissa on kysymys koron vähennysoikeudesta ja VML 28 §:n soveltamisedellytyksistä. Asiat siirtyvät seuraavassa vaiheessa hallinto-oikeuden ratkaistavaksi. KHO ei normaalin muutoksenhakumenettelyn puitteissa perustele valitusluparatkaisujaan, joten julkaistu ratkaisu avaa mielenkiintoisen näkökulman valituslupaharkintaan. - Uutiset
15.1.2018 8.00
Palkkatiedot yhteiseen rekisteriin - lait vahvistettuTasavallan presidentti vahvisti perjantaina (12.1.) lainmuutokset, joiden mukaan suomalaisten palkat ja muut tulot aletaan ilmoittaa kerran kuukaudessa yhteiseen tulorekisteriin. Laki tulotietojärjestelmästä ja laki Verohallinnosta annetun lain 4 §:n muuttamisesta tulevat voimaan 16. tammikuuta 2018 ja muut lait 1. tammikuuta 2019. Verohallinto järjestää aiheesta maksuttoman verkkoseninaarin 8.2.2018 13:00 - 14:30. Tilaisuudessa tulorekisterin asiantuntijat vastaavat kysymyksiin chatissä. Tilaisuuden voi katsoa tallenteena 9.2. lähtien. Perustietoa tulorekisteristä ja palkkojen ilmoittamisesta tulorekisteriin voi opiskella myös Verohallinnon verkkokurssilla Moodlessa. - Uutiset
12.1.2018 14.58
Kolmas ja viimeinen lainsäädäntökokonaisuus verotus- ja veronkantomenettelyjen uudistamisesta on vahvistettuTasavallan presidentti vahvisti perjantaina (12.1.) veronkannon, verotuksen toimittamisen ja eräiden seuraamusmaksujen uudistamista koskevat lainsäädäntömuutokset. Osa laeista tulee voimaan 1. toukokuuta 2018 ja osa 1. marraskuuta 2019 siirtymäsäännöksin. - Uutiset
11.1.2018 10.00
Hallinto-oikeus hylkäsi siirtohinnoitteluoikaisusta tehdyn valituksenSuomalainen yhtiö on ollut kansainvälisen konsernin Suomessa toimiva markkinointi- ja myyntiyhtiö, joka on ostanut tuotteet konsernin sisäisiltä sopimusvalmistajilta. Yhtiön toiminta on vuotta 2008 lukuun ottamatta ollut tappiollista vuosina 2003–2011. Yhtiön kertyneiden tappioiden määrä on ollut merkittävä sen liikevaihto huomioon ottaen. Konsernissa toiminta on ollut vuosittain voitollista. Yhtiö on jatkanut tappiollista toimintaansa konsernin sisäisellä rahoituksella. HAO katsoi, että perusteet VML 31 §:n 1 momentin mukaisille siirtohinnoitteluoikaisuille olivat olleet olemassa. Yhtiön valitus hylättiin. - Uutiset
2.1.2018 11.00
Verohallinnon yhtenäistämisohjeet vuodelta 2017 toimitettavaa verotusta vartenYhtenäistämisohjeet on tarkoitettu tueksi säännösten tulkinnassa, myös silmällä pitäen niitä tilanteita, joissa joudutaan arvioimaan raha- ja prosenttimääriä. Yksittäistapauksessa verovelvollisen esittämä selvitys on kuitenkin aina ensisijainen verotuksen peruste. Verohallinnon yksiköt voivat harkintansa mukaan antaa tätä ohjetta täydentäviä yksikkökohtaisia ohjeita. Nämä ohjeet eivät kuitenkaan voi olla ristiriidassa Verohallinnon yhtenäistämisohjeen kanssa eivätkä verotuksen työmenettely- ja valvontaohjeiden kanssa. - Uutiset
2.1.2018 10.13
Verohallinnon ohje ns. DAC2-direktiivin voimaanpanolain sekä verotusmenettelylain 17 b, c ja d -§:n soveltamiseksiVerohallinnon ohjeen on tarkoitus auttaa finanssilaitoksia sekä niiden neuvonantajia ja palveluntarjoajia CRS:ään ja DAC2:een liittyvissä huolellisuusmenettely- ja raportointivelvoitteissaan. Ohjeesta ilmenevät myös tiedot, jotka finanssilaitoksen asiakkaan on annettava finanssilaitokselle sen lakisääteisten velvoitteidensa täyttämiseksi. - Uutiset
28.12.2017 16.00
Verohallinnon kannanotto: Omistajavaihdos ja tappiontasaus henkilöyhtiössäMikä merkitys on annettava vastuunalaisten ja äänettömien yhtiömiesten osuuksien vaihtumiselle tuloverolain 122 §:n 1 momentin tappion vähentämisoikeutta koskevaa rajoitusta tulkittaessa?
Esimerkki: Kommandiittiyhtiössä on yksi vastuunalainen ja yksi äänetön yhtiömies. Yhtiöön on tulossa mukaan toinen vastuunalainen yhtiömies 50 000 euron panoksella saaden yhtiöstä 35 prosentin osuuden. Kommandiittiyhtiön oma pääoma on negatiivinen. Vaihtuuko järjestelyn seurauksena yli puolet omistuksesta siten, että tappioiden vähennyskelpoisuus menetetään? - Uutiset
28.12.2017 10.10
Verohallinnon päätös veroilmoituksessa annettavista tiedoistaVerohallinto antoi 19. joulukuuta päätöksen veroilmoituksessa annettavista tiedoista Päätöksellä kumotaan Verohallinnon antama päätös ilmoittamisvelvollisuudesta ja muistiinpanoista (1560/2016) 3 luku. Päätös on voimassa 1. tammikuuta 2018 alkaen toistaiseksi. - Uutiset
21.12.2017 13.00
Veronkantoa, verotuksen toimittamista ja seuraamusmaksuja koskevat lait on hyväksyttyEduskunta on hyväksynyt veronkantoa, verotuksen toimittamista ja eräitä seuraamusmaksuja koskevan hallituksen esityksen HE 97/2017. - Uutiset
20.12.2017 13.25
KHO ei myöntänyt ennakkopäätösvalituslupaa nk. apuyhtiötapauksissaKHO on hylännyt ennakkopäätösvalituslupaa koskevat hakemukset kolmessa asiassa, joissa on kysymys niin sanotun apuyhtiörakenteen käyttämisestä konsernissa ja verovelvollisyhtiön osakekaupan rahoittamiseksi ottaman konsernin sisäisen lainan korkojen vähennyskelpoisuudesta verotuksessa. Kaikkien asioiden käsittely jatkuu nyt Helsingin HAO:ssa. Päätöksistä yksi on julkaistu vuosikirjapäätöksenä. - Uutiset
19.12.2017 14.56
Hallinto-oikeus TVL 24 §:n 5 momentin tulkinnasta: Osakeyhtiötä edeltävän yrityksen verovuoden ei voitu katsoa päättyvän ennen osakeyhtiön kaupparekisteriin merkitsemistäX:n toiminimen toimintaa jatkamaan perustettu osakeyhtiö Y Oy oli rekisteröity kaupparekisteriin 1.1.2012. Verohallinto oli katsonut, että toiminimen viimeinen tilikausi oli päättynyt 31.12.2011 eikä 1.1.2012. Y Oy:n perustamissopimus oli allekirjoitettu 1.12.2011. Verohallintoon 13.12.2011 saapuneen osakeyhtiön perustamisilmoituksen saatteessa oli pyydetty Y Oy:n rekisteröintiä 1.1.2012 tai sen jälkeen. Samanaikaisesti oli myös toimitettu toiminimen lopettamisilmoitus, jossa oli ilmoitettu toiminimen muuttuvan TVL 24 §:n mukaisella toimintamuodon muutoksella osakeyhtiöksi ja elinkeinotoiminnan päättyvän kun osakeyhtiö merkitään kaupparekisteriin. Toiminimi oli antanut veroilmoitukset ajalta 1.3.2010−28.2.2011 ja 1.3.2011−1.1.2012. HAO katsoi lain esityöt huomioon ottaen, että TVL 24 §:n 5 momentin sanamuotoa ei voida tulkita siten, että osakeyhtiötä edeltävän yrityksen verovuoden voitaisiin katsoa päättyvän ennen osakeyhtiön kaupparekisteriin merkitsemistä. X:n oli tullut antaa toiminimen liiketoiminnasta veroilmoitus ajalta 1.3.2011−1.1.2012 ja kyseisen tilikauden tulot tuli verottaa verovuoden 2012 tulona. - Uutiset
15.12.2017 8.30
Apulaisoikeusasiamies: Salattuja ulkomaantuloja koskevien verovelvollisten vahingokseen tekemien oikaisuvaatimusten käsittelyssä Verohallinnossa ei ilmennyt moitittavaaOikaisuvaatimukset johtivat 56 tapauksessa rikosilmoitusharkintaan ja syyskuuhun 2016 mennessä Keskusrikospoliisille tehtiin 28 rikosilmoitusta. Tiedotusvälineissä julkaistujen tietojen perusteella tehty kantelu ei johtanut apulaisoikeusasiamiehen toimenpiteisiin. - Uutiset
12.12.2017 13.45
Verohallinnon päätös yleisestä tiedonantovelvollisuudestaVerohallinto antoi tiistaina (12.12.) VML:n nojalla päätöksen yleisestä tiedonantovelvollisuudesta. - Uutiset
11.12.2017 11.00
Verohallinnon ohje Suomen ja Yhdysvaltain välistä verotietojen vaihtoa koskevan FATCA-sopimuksen soveltamiseksiVerohalllinnon uusi ohje on tulkinta- ja soveltamisohje VML 17 a §:lle ja sen 2 momentin perusteella tehdylle Verohallinnon päätökselle (A38/200/2015). Uudessa ohjeessa Verohallinto siis ohjeistaa Suomen ja Yhdysvaltain välisen FATCA-sopimuksen soveltamista Suomessa. - Uutiset
7.12.2017 12.20
Ohje: Sivullisilmoittajan laiminlyöntimaksu 2017Sivullisen tiedonantovelvollisuuden laiminlyönnistä voidaan määrätä VML 22 a §:n mukainen laiminlyöntimaksu. Laiminlyöntimaksun suuruutta määrättäessä otetaan huomioon mm. annettavien tietojen määrä, koska puuttuvien ja virheellisten tietojen määrällä on huomattava vaikutus monen verovelvollisen esitäytetyn veroilmoituksen tietosisältöön. - Uutiset
7.12.2017 10.00
Digitaalivero: Neuvostolta panos kansainväliseen keskusteluunNeuvosto on päässyt yhteisymmärrykseen EU:n panoksesta kansainväliseen keskusteluun, jonka aiheena on digitaalitalouden liikevoiton verotus. Päätelmät annettiin 5. joulukuuta 2017, ja ne toimivat viitteenä asian jatkokäsittelylle EU:n tasolla sekä säädösehdotuksille, joita komission on määrä esittää alkuvuodesta 2018. OECD tarkastelee parhaillaan digitaalitalouden liiketoimintamalleja. Se valmistelee väliraporttia huhtikuussa 2018 pidettävää G20-kokousta varten. - Uutiset
4.12.2017 15.13
Kansainvälinen tilitietojenvaihto käynnisti satojen henkilöiden verovalvonnanSuomi vastaanotti tänä syksynä ensimmäistä kertaa finanssitilitietoja suomalaisista henkilöistä ja yrityksistä ulkomaisilta verohallinnoilta. Verohallinto on vastaanottanut tässä vaiheessa yli 70.000 riviä tietoa suomalaisista henkilöistä ja yrityksistä. Yksittäisiä tilinhaltijoita on yli 46.000, mikä tarkoittaa, että osalla on useampi kuin yksi tili ulkomailla. Tietoja on kuitenkin vaihtamatta vielä muutamien maiden kanssa. - Uutiset
1.12.2017 8.00
Komissio ehdottaa uusia välineitä alv-petosten torjumiseksiEuroopan komissio ehdottaa uusia välineitä, joilla tehostetaan arvonlisäveroon liittyvien petosten estämistä EU:ssa ja puututaan porsaanreikiin, jotka voivat johtaa mittaviin alv-petoksiin. - Uutiset
28.11.2017 14.25
Uusi ohje: Verotuksen muutokset, kun suoritus katsotaan jälkikäteen palkaksiVerohallinnon ohjeessa kerrotaan, kuinka palkansaajan, suorituksen alkuperäisen saajan ja suorituksen maksajan verotusta on korjattava, jos maksettu työkorvaus katsotaan jälkikäteen palkaksi. Ohje korvaa Verohallinnon ohjeen Ennakonpidätyksen maksuunpano, kun suoritus katsotaan jälkikäteen palkaksi (dnro A167/200/2013). Ohjetta on päivitetty oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain ja työnantajan sairausvakuutusmaksusta annetun lain terminologisilla muutoksilla. Lisäksi ohjetta on lyhennetty ja sen rakennetta on muokattu. Ohjeeseen ei ole tehty sisällöllisiä muutoksia.