Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
27.3.2020 9.23
Hovioikeus arvioi autonkuljettajan väistämisvelvollisuutta suojatielläHovioikeus katsoi, että onnettomuus oli johtunut autonkuljettajan huolimattomuudesta eikä tapaturmasta. Tuomiossa lausutuin perustein huolimattomuus oli myös ollut törkeää sekä liikenneturvallisuuden vaarantamisen että vammantuottamuksen osalta. (Vailla lainvoimaa 27.3.2020) - Uutiset
27.3.2020 8.29
Hovioikeus äänesti: Kaksoisrangaistavuuden kielto ei ollut esteenä, mutta kun poliisi oli huomautusten antamisten jälkeen luopunut toimenpiteistä 89 eri kerralla suurimman sallitun ajonopeuden ylittänyttä vastaan, syyte liikennerikkomuksista oli jätettävä tutkimattaPoliisin oli tullut olla tietoinen kysymyksessä olevaa ajoneuvoa kuljettamalla tehdyistä suurimman sallitun ajonopeuden ylittämisistä ja niiden johdosta A:lle aiemmin osoittamistaan huomautuksista. Siten poliisi olisi voinut tarvittaessa arvioida menettelyn vähäisyyttä kussakin tapauksessa toisin jo ennen toimenpiteistä luopumista ja kirjallisten huomautusten antamista. Asiassa ei myöskään ilmennyt annettujen huomautusten jälkeen mitään uutta selvitystä. Kun lisäksi otettiin huomioon velvollisuus ratkaista asia epäselvässä laintulkintatilanteessa syytetyn eduksi, hovioikeus katsoi, ettei asiassa ilmennyt esitutkintalain 3 luvun 9 §:n 2 momentissa tarkoitettua erityistä syytä ottaa asiaa uudelleen käsiteltäväksi. Koska asiassa ei ollut lain mukaisia edellytyksiä syytteen tutkimiselle enää sen jälkeen, kun poliisi oli luopunut toimenpiteistä, oli A:ta vastaan ajettu syyte liikennerikkomuksista jätettävä tutkimatta. (Ään., vailla lainvoimaa 27.3.2020) - Uutiset
27.3.2020 7.31
Poliisihallitus: Poliisille satoi kysymyksiä liikkumisrajoituksista Facebookin kyselytunnillaPoliisi järjesti 26.3. kello 14–15 Suomen poliisin Facebook-sivulla kyselytunnin, jonka aikana oli mahdollisuus kysyä Uudellemaalle kaavaillusta liikkumisrajoituksesta. Kyselytunnin aikana Poliisihallituksen asiantuntijoille tuli noin 300 kysymystä. Suurin osa kysymyksistä liittyi siihen, mitkä asiat olisivat Uudenmaan maakunnan rajan yli liikkumisen mahdollistavia syitä. - Uutiset
26.3.2020 15.11
Ajo- ja lepoaikoihin määräaikainen poikkeus koronavirustilanteen johdostaValtioneuvosto päätti torstaina (26.3.) antaa linja-autojen ja tieliikenteen raskaan tavaraliikenteen ajoaikojen pidentämistä ja lepoaikojen lyhentämistä koskevan asetuksen koronavirustilanteesta johtuen. Asetuksella on tarkoitus turvata kotimaan tavarakuljetuksia ja yhteiskunnan huoltovarmuutta. - Uutiset
26.3.2020 12.27
Merivahingonlaskijaa koskeva lainsäädäntö uudistuu – lausua voi 23. huhtikuuta saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt 25.maaliskuuta.2020 lausuntokierrokselle hallituksen esitysluonnoksen merilain muuttamisesta. Ehdotuksessa esitetään, että merivahingonlaskijaa koskevaa sääntely koottaisiin uudistettuna merilakiin. Uudistuksen tavoitteena on parantaa meri- ja venevakuutussopimuksen osapuolten oikeusasemaa niin, että merivahingonlaskijan puoleen käännyttävissä asioissa olisi selvää, miten asiat saatetaan vireille, mitkä ovat selvitysten, lausuntojen ja päätösten valmisteluun liittyvät menettelyt ja aikataulut sekä mitkä ovat menettelyihin liittyvät korvauskäytännöt. - Uutiset
20.3.2020 10.28
Hallituksen esitys sähköautojen latausmahdollisuuksia ja rakennusten energiatehokkuutta parantavaksi laiksiHallitus on antanut eduskunnalle esityksen laiksi, joka lisää sähköautojen latausmahdollisuuksia ja parantaa rakennusten energiatehokkuutta automaation avulla. Laki on osa rakennusten energiatehokkuusdirektiivin muutoksen toimeenpanoa. Esityksen mukainen laki toisi Suomeen arviolta 73 000–97 000 latauspistettä ja 560 000–620 000 latauspistevalmiutta vuoteen 2030 mennessä. Latauspistevalmius tarkoittaa pysäköintipaikan putkitusta tai kaapelointia niin, että siihen voidaan asentaa latauspiste myöhemmin. - Uutiset
19.3.2020 15.15
Komissiolta ohjeet matkustajien oikeuksista poikkeustilanteessaKomissio on julkaissut ohjeet, joiden avulla varmistetaan EU:n matkustajien oikeuksien yhdenmukainen soveltaminen kaikkialla EU:ssa. - Uutiset
17.3.2020 13.00
Henkilöauton tuomitseminen valtiolle menetetyksi oli tarpeen uusien rikosten ehkäisemiseksi - jatkokäsittelylupaa ei myönnettyVastaaja oli kuljettanut ajoneuvoa oikeudetta erittäin useita kertoja. Useat teot oli tehty lyhyen ajan sisällä. Vastaaja vaati HO:ssa, että hänelle tuomittua rangaistusta alennetaan ja että hänen omistamaansa Ford Focus -merkkistä henkilöautoa ei tuomita valtiolle menetetyksi. HO ei myöntänyt vastaajalle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 17.3.2020) - Uutiset
13.3.2020 10.27
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu Finnairia koskevassa asiassa: Lentomatkustajalla, joka on saanut korvauksen lennon peruuttamisen vuoksi ja suostunut matkustamaan toisella lennolla, on oikeus korvaukseen uudelleenreititetyn lennon viivästymisen vuoksiLennon on pitänyt viivästyä korvaukseen oikeuttavan tuntimäärän ja uudelleenreititetyn lennon lentoliikenteen harjoittajan on oltava sama kuin peruutetun lennon lentoliikenteen harjoittajan. - Uutiset
13.3.2020 7.32
Uutta tieliikennelakia täydennetään: teknisiä muutoksia ja vähemmän turhia parkkisakkojaHallitus esittää täydennyksiä uuteen tieliikennelakiin. Taustalla ovat lain hyväksymisen jälkeen muualla lainsäädännössä tapahtuneet muutokset, jotka edellyttävät täsmennyksiä myös 1. kesäkuuta voimaan tulevaan tieliikennelakiin. Kaavaillut muutokset ovat pääosin lakiteknisiä. Parkkikiekon käyttövelvollisuutta ja siihen liittyvää pysäköintiajan laskentaa esitetään tarkennettavaksi niin että edellisenä päivänä käytetty aika ei vähennä seuraavan päivän parkkiaikaa. - Uutiset
10.3.2020 10.08
Hovioikeus: Lentomatkustajalla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseenLentomatkustajien lento Helsinki-Vantaan lentokentältä oli peruuntunut ja matkustajat pääsivät korvaavalla lennolla päämääräänsä Kiinan Chongqingiin yli vuorokauden myöhästyneinä. Matkustajat olivat vedonneet viivästykseen ja vaatineet Finnairilta korvausta noin 2 vuoden ja 2 kuukauden kuluttua peruuntuneen ja viivästyneen lennon jälkeen. ( KKO:2021:69; ks. Edilex-uutinen : Asia palautettiin Helsingin käräjäoikeuteen) - Uutiset
10.3.2020 8.00
Riittävää etäisyyttä edellä kulkevaan ajoneuvoon pitämättä jättänyt syyllistyi liikenneturvallisuuden vaarantamiseen - käräjäoikeuden hylkäävää tuomiota muutettiinHO katsoi toisin kuin KO, että mies oli syytten mukaisesti ajanut naisen kuljettaman auton takana siten, että oli useaan otteeseen ajanut lähes kiinni naisen autossa ja näin jättänyt pitämättä riittävää etäisyyttä edellä kulkevaan ajoneuvoon. Mies oli ohittanut naisen kuljettaman auton ja ohituksen jälkeen palannut ajokaistalle aivan naisen kuljettaman auton eteen niin, että nainen oli joutunut jarruttamaan voimakkaasti välttääkseen törmäyksen, ja näin ohittanut ajoneuvon vaaraa aiheuttaen. Edelleen mies oli kääntynyt tieltä oikealle P-paikalle ja jättänyt antamatta suuntamerkin. Miehen menettely oli ollut omiaan aiheuttamaan muuta kuin vähäisenä pidettävää vaaraa toisen turvallisuudelle. (Vailla lainvoimaa 10.3.2020) - Uutiset
9.3.2020 15.51
Hallinto-oikeus poisti pysäköintivirhemaksunPysäköintivirhemaksun määräämistä voitiin ratkaisussa todetuilla perusteilla pitää tässä tapauksessa ilmeisen kohtuuttomana. Pysäköintivirhemaksu oli siten poistettava. - Uutiset
3.3.2020 10.15
KKO: Väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä noudattamatta jättänyt pakettiautonkuljettaja syyllistyi törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamiseen törmättyään etuajo-oikeutettua tietä ajaneeseen kevytmoottoripyöräänA oli kuljettaessaan pakettiautoa tarkoituksenaan ylittää risteävä tie laiminlyönyt noudattaa risteyksessä väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä ja törmännyt etuajo-oikeutettua tietä ajaneeseen kevytmoottoripyörään seurauksin, että sen kuljettaja oli kuollut. KKO:ssa oli C:n, D:n ja E:n valituksen johdosta kysymys siitä, oliko A:lle syyksiluettua liikenneturvallisuuden vaarantamista pidettävä törkeänä. KKO:n ratkaisusta ilmenevillä perusteilla katsottiin, että A oli syyllistynyt törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. HO:n tuomio kumottiin. - Uutiset
3.3.2020 8.37
Vähintään 212 kilometrin tuntinopeudesta 6 kuukautta ehdollista vankeutta - jatkokäsittelylupia ei myönnettyVastaaja oli ylittänyt suurimman sallitun 100 km/h:ssa nopeusrajoituksen vähintään 112 km/h:ssa vajaan kolmen kilometrin matkalla. Vastaaja oli KO:ssa tunnustanut menetelleensä syytteessä kerrotuin tavoin ja myöntänyt syytteen oikeaksi. Syyttäjä vaati HO:ssa, että vastaajalle tuomittu rangaistus kovennetaan ehdottomaksi vankeusrangaistukseksi. Toissijaisesti syyttäjä vaati, että vastaajalle tuomitaan ehdollisen vankeusrangaistuksen lisäksi oheissakko. Vastaaja vaati, että rangaistus lievennetään 30 päiväsakon suuruiseksi sakkorangaistukseksi. Toissijaisesti vastaaja vaati, että rangaistusta alennetaan. HO ei myöntänyt syyttäjälle jatkokäsittelylupaa. Koska valittajalle ei myönnetä jatkokäsittelylupaa, vastavalitus raukesi. (Vailla lainvoimaa 3.3.2020) - Uutiset
28.2.2020 11.50
Maaliskuussa 2020 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaMaaliskuun 2020 säädösmuutoksia ovat muun muassa:
- Uusi rahankeräyslaki voimaan maaliskuun alusta
- Valtioneuvoston asetuksen työvälineiden turvallisesta käytöstä ja tarkastamisesta muutos voimaan 1.3. alkaen
- Uusi valtiovarainministeriön asetus talletussuojarahaston ja talletuspankkien välisten lainasopimusten ehdoista voimaan 1.3. alkaen - Uutiset
26.2.2020 10.29
Hovioikeus poisti lainvoimaisen käräjäoikeuden päätöksen - sakkomääräyksestä voi valittaaJättäessään valittajan valituksen tutkimatta käräjäoikeus oli syyllistynyt menettelyvirheeseen, jonka voitiin otaksua olennaisesti vaikuttaneen jutun lopputulokseen. (Vailla lainvoimaa 26.2.2020) - Uutiset
19.2.2020 14.07
Hovioikeus arvioi tuliko liikennevakuutuskorvauksen määrässä ottaa huomioon osinkotulot ja palkkatulojen nousujohteisuusA oli 5.6.2011 sattuneessa liikenneonnettomuudessa saanut aivovamman ja tullut työkyvyttömäksi omistamiensa päiväkotiyritysten toimitusjohtajan työhön. Asiassa oli kysymys siitä, oliko määrättäessä yritysten myynnin jälkeen maksettavaa ansionmenetyskorvausta otettava vuosina 2008-2010 maksettujen palkkatulojen lisäksi huomioon yrityksistä tuolloin nostettujen osinkotulojen määrä. Lisäksi kysymys oli siitä, oliko työkyvyttömyyseläkkeen perustasoon tehtävä vuosittaiset korotukset liikenneonnettomuutta edeltäneiden palkkatulojen nousujohteisuuden perusteella. A:n pysyessä osakkeenomistajana hänellä olisi ollut mahdollisuus saada osinkotuloja vastaisuudessakin. Kun hän oli kuitenkin myynyt yritykset, kauppahinnan määrässä oli otettu huomioon yritysten kyky tuottaa osinkoja. A oli siten saanut yhtiöiden osingonmaksukyvystä hyödyn hyväkseen eikä hän ollut liikennevahingon aiheuttaman työkyvyttömyyden vuoksi menettänyt näiltä osin tuloa. A oli toiminut yritysryppään toimitusjohtajana, joten hänen kohdallaan kysymys ei ole ollut tilanteesta, jossa urakehitystä olisi ollut odotettavissa. A:n palkkatuloihin omistamiensa yritysten toimitusjohtajana oli vaikuttanut yritysten menestys ja toisaalta se, paljonko hän oli päättänyt maksaa itselleen palkkaa. Yritystoimintaan oli kuitenkin liittynyt riskejä, eikä asiassa voitu sanoa, miten palkkatulot olisivat kehittyneet ilman liikenneonnettomuutta. Näin ollen ei ollut aihetta poiketa siitä lähtökohdasta, jonka mukaan ansionmenetys arvioidaan vahinkotapahtumaa edeltävän ansiotason perusteella. (Ään., vailla lainvoimaa 19.2.2020) - Uutiset
18.2.2020 10.40
Rikesakkomääräystä 30 päivän määräajassa vastustamatta jättäneelle palautettiin menetetty määräaikaAsiaa kokonaisuutena arvioituaan HO päätyi siihen, että valittajan vasta HO:ssa esittämä selvitys tuli ottaa huomioon ja se oli riittävä osoittamaan sen, ettei hän ollut määräajassa kyennyt vastustamaan sakkomenettelylain 17 §:n mukaisesti hänelle tiedoksiannettua rikesakkomääräystä. Kun valittajan hakemus oli tehty yhdeksän kuukauden määräajassa, hänelle oli palautettava menetetty määräaika. (Vailla lainvoimaa 18.2.2020) - Uutiset
17.2.2020 12.40
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi että liikennevahingosta aiheutunut otsaruhje oli vähäinen henkilövahinko jota ei korvattu liikennevakuutuksestaYleislääketieteen lomakkeen mukaan B:lle oli aiheutunut otsalle ihoruhje. Asiassa oli riidatonta, että If Vahinkovakuutus Oyj oli kieltäytynyt maksamasta B:lle korvausta liikennevakuutuksesta, koska kyse oli ollut vähäisestä henkilövahingosta. Hovioikeus arvioi, että B:n vammat olivat liikennevakuutuslain 34 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla vähäisiä. Näillä perusteilla B:llä ei ollut oikeutta korvaukseen kivusta ja särystä sekä muusta tilapäisestä haitasta. (Vailla lainvoimaa 17.2.2020) - Uutiset
13.2.2020 13.11
Asetusehdotus tieliikenteen raskaan kaluston ammattipätevyyden koemallista lausunnoilleKoemallin tarkoitus on tarjota joustavampia vaihtoehtoja kuljettajan ammattitutkinnon suorittamiseksi. Malli muun muassa nopeuttaisi ja helpottaisi niiden henkilöiden ammattiin pääsyä, joilla on jo aiempaa osaamista alalta. Lausuntoaika päättyy 10. maaliskuuta 2020. Lausuntokierroksen jälkeen asetusmuutoksen valmistelu jatkuu virkamiestyönä. - Uutiset
13.2.2020 10.00
Hevosajoneuvon perään pimeän aikaan yleisellä tiellä törmännyt tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kahdesta vammantuottamuksesta yhteiseen 30 päiväsakon rangaistukseenHO muutti liikenneturvallisuuden vaarantamista koskevaa syyksilukemista ja lainkohtia. Muilta osin KO:n tuomiota ei muutettu. KO oli hylännyt hevosajoneuvon kuljettajaa vastaan nostetun syytteen siitä, että hän oli kuljettaessaan hevosen vetämää ajoneuvoa pimeän aikaan yleisellä tiellä laiminlyönyt varustaa kuljettamansa hevosajoneuvon taaksepäin punaista valoa näyttävällä valaisimella tai vastaavalla kuljettajaan tai hevoseen kiinnitetyllä valaisimella. (Vailla lainvoimaa 13.2.2020) - Uutiset
12.2.2020 14.00
Traficom: Veneilyturvallisuus vaatii kohennusta – vinkit turvalliseen veneilyynVeneilyonnettomuuksissa menehtyy kymmeniä ihmisiä joka vuosi, viime vuonna 43 henkilöä. Talven aikana kannattaakin kerrata turvallisen veneilyn periaatteet ja varmistaa, että omat veneilytaidot ja veneen varusteet ovat kunnossa. Uusi vesiliikennelaki korostaa päällikön vastuuta ja keventää vuokraveneiden sääntelyä. - Uutiset
11.2.2020 10.23
Dieselin verotuen poisto auttaisi vähentämään päästöjä – haitalliset vaikutukset kotitalouksille voidaan kompensoida eri tavoillaDieselpolttoaineen verotuen poistaminen olisi tehokas taloudellinen ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi, kertoo Pellervon taloustutkimus PTT:n tutkimus. Poisto heikentäisi vientiteollisuuden kustannuskilpailukykyä, mutta verrattain vähän. Kotitalouksille verotuen poistaminen voitaisiin kompensoida esimerkiksi tulonsiirtoina tai alentamalla ansiotuloverotusta. - Uutiset
7.2.2020 11.00
KHO:n ratkaisu vesiliikenteen rajoittamisestaVesiliikenteen turvallisuuden kannalta oli tarpeellista, että vesiliikennettä rajoitettiin A Oy:n esityksessä tarkoitetun toiminnan turvaamiseksi vesiliikennelain 15 §:n 1 momentin nojalla siten, että muu kuin päätöksessä tarkoitettu vesiliikenne kiellettiin autonomisen meriliikenteen testaus- ja pilottitoiminnan ajaksi. - Uutiset
6.2.2020 16.00
Hallinto-oikeus: Paikallisliikenteen linja-autopysäkin merkki ei salli linja-auton pysäköintiä pysäyttäminen kielletty -liikennemerkin vaikutusalueellaA:n ajoneuvo on ollut pysäköitynä pysäyttäminen kielletty -liikennemerkin vaikutusalueella. Merkin vaikutusalueella ajoneuvon pysäyttäminen ja näin ollen myös pysäköiminen on kielletty muusta syystä kuin pakollisen liikenne-esteen takia, jollei kyse ole tieliikenneasetuksen mukaan sallitusta pysäyttämisestä linja-auton pysäkille. A:n ajoneuvo on ollut pysäköitynä eikä vain pysäytettynä linja-autopysäkille, joten kyse on ollut kielletystä pysäköinnistä. Paikallisliikenteen linja-autopysäkin merkki ei salli linja-auton pysäköintiä pysäyttäminen kielletty -liikennemerkin vaikutusalueella. Pysäköinnintarkastaja oli voinut määrätä pysäköintivirheestä pysäköintivirhemaksun eikä maksun poistamiseen valituksessa esitetyillä perusteilla ollut syytä. - Uutiset
6.2.2020 14.18
Ilmailualan työntekijöiden turvallisuusselvityksiin esitetään laajennustaIlmailun turvallisuutta pyritään parantamaan laajentamalla alalla tehtäviä turvallisuusselvityksiä. Tavoitteena on muun muassa ehkäistä järjestäytyneiden rikollisryhmien pääsy turvallisuuden kannalta merkityksellisiin tehtäviin. Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. - Uutiset
5.2.2020 9.44
KKO: Käräjäoikeudella ei ollut ajokorttilain muutoksen 1.6.2019 voimaantulon jälkeen toimivaltaa tutkia syyttäjän esittämää ajokieltovaatimusta asiassa joka oli tullut vireille ennen lain voimaantuloaAjokorttilain 1.6.2019 voimaan tulleella muutoksella ajokieltoon määrääminen keskitettiin yksin poliisin toimivaltaan kuuluvaksi. Korkein oikeus katsoi ratkaisustaan ilmenevin perustein, ettei käräjäoikeudella ollut lain voimaantulon jälkeen ollut toimivaltaa tutkia syyttäjän esittämää ajokieltovaatimusta asiassa, joka oli tullut vireille ennen lain voimaantuloa. - Uutiset
3.2.2020 6.30
Kuluttajariitalautakunta: Ajoittaiset kelistä ja navigaattorin toiminnasta aiheutuneet häiriöt eivät ylittäneet virhekynnystä uuden auton kaupassaAuton kuljettajaa avustavat järjestelmät eivät poista velvollisuutta seurata liikennettä ja liikennemerkkejä. Kuluttajariitalautakunta katsoi kahdessa tuoreessa ratkaisussaan, että kuluttajaostajan on siedettävä vähäiset epävarmuudet liikennemerkkien tunnistusjärjestelmissä. - Uutiset
31.1.2020 16.00
Säädöshanke taksilain korjaamiseksi: Arviomuistio taksiselvityksistä lausuntokierrokselleLiikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausunnolle virastojen taksiselvitysten arviomuistion. Arviomuistion ja lausuntojen pohjalta epävarmuutta lisänneeseen taksisääntelyyn tuodaan korjaussarja. Arviomuistion mukaan taksimarkkinat ovat muutos- ja sopeutumisvaiheessa, jossa haetaan uusia toimintamalleja ja asiakkaat totuttelevat muutokseen. Uusi lainsäädäntö on vaatinut myös viranomaisilta uusia toimintatapoja. Myös saman aikaisesti tapahtunut Kelan kuljetusten kilpailutus- ja sopimuskäytäntöjen muutos lisäsi yritysten ja asiakkaiden kokemaa epävarmuutta. - Uutiset
31.1.2020 11.55
Helmikuussa 2020 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaHelmikuun 2020 säädösmuutoksia ovat muun muassa:
- Terveyden- ja sairaanhoidon henkilöstöryhmien sekä eläinlääkäreiden yhteisistä pohjoismaisista työmarkkinoista tehdyn sopimuksen muutokset voimaan 1.2.2020 alkaen
- Elintarvikelain muutoksen vuoksi eräisiin elintarvikehygieniaa koskeviin asetuksiin tehdyt muutokset voimaan 1.2.2020
- Tilastolakiin henkilötietolainsäädännön voimaantulon edellyttämät muutokset ja korjaukset voimaan 1.2.2020 - Uutiset
31.1.2020 8.30
Hallitus esittää helpotuksia kotihoidon pysäköintiinHallitus esittää tieliikennelain muutamista niin, että kotihoidon ja vastaavien kotiin tuotavien palvelujen työntekijöiden pysäköintiä helpotetaan. Muutoksia esitetään uuteen tieliikennelakiin, joka tulee voimaan 1. kesäkuuta 2020. - Uutiset
29.1.2020 14.00
Tieliikenteen ammattipätevyysdirektiivin ja ajokorttidirektiivin täytäntöönpanosäädökset lausunnolleLiikennepalvelulain ja ajokorttilain muutoksilla pantaisiin täytäntöön maanteiden tavara- ja henkilöliikenteen kuljettajien perustason ammattipätevyydestä ja jatkokoulutuksesta annetun direktiivin muutokset sekä ajokorttidirektiivin muutokset. Samassa yhteydessä tehtäisiin myös muutamia direktiivistä riippumattomia lakiteknisiä korjauksia. Lausuntoaika päättyy 23. helmikuuta 2020. Lausuntokierroksen jälkeen lakimuutosten valmistelu jatkuu virkamiestyönä. - Uutiset
28.1.2020 13.00
Onnettomuustutkintakeskus: Miehittämättömiä ilma-aluksia koskeva sääntely, menettelyt ja yhteistoimintaan liittyvä tiedonkulku riittämätöntäOnnettomuustutkintakeskuksen tutkinta lentokoneen ja kauko-ohjatun ilma-aluksen yhteentörmäysvaarasta Valkeakoskella 6.2.2019 on valmistunut. Ilmavoimien Learjet 35 A/S ja Pirkanmaan pelastuslaitoksen kauko-ohjattu ilma-alus DJI Phantom 4 Pro Obsidian (drone) olivat yhteentörmäysvaarassa Valkeakoskella 6.2.2019. Kohtaamistilanteessa Learjet lensi noin 10 metriä kauko-ohjattua ilma-alusta matalammalla ja niiden sivuttaisetäisyys oli noin 60 metriä. - Uutiset
28.1.2020 10.30
Euroopan tietosuojaneuvoston asialistalla ohjeet älyautoista sekä henkilötietojen käsittelystä videolaitteiden välitykselläEuroopan tietosuojaneuvosto kokoontuu vuoden ensimmäiseen täysistuntoon 28.–29.1. Kokouksessa käsitellään muun muassa julkisen kuulemiskierroksen läpikäynyttä ohjetta henkilötietojen käsittelystä videolaitteiden välityksellä sekä älyautoihin liittyvää ohjeistusta. - Uutiset
27.1.2020 9.00
Käräjäoikeus tulkitsi tyytymättömyyden ilmoituksen myös valitukseksiKO oli tulkinnut sähköpostiviestin tyytymättömyyden ilmoituksen ohella valitukseksi ja lähettänyt sen ja muut asian asiakirjat HO:een valitus- ja vastavalitusaikojen päätyttyä. A oli ilmoittanut HO:lle, ettei hän pitänyt KO:n ratkaisun lopputulosta oikeana mutta ei halua valittaa siitä HO:een. HO ilmoitti tästä lopputuloksesta KO:lle tuomion 15.11.2019 merkitsemiseksi KO:ssa lainvoimaiseksi. (Vailla lainvoimaa 27.1.2020) - Uutiset
21.1.2020 13.05
KKV:n muistio taksimarkkinoista: Toimivat taksimarkkinat edellyttävät sääntelyn ja toimintatapojen kehittämistä – selvitykset myös Liikenne- ja viestintävirastolta ja VerohallinnoltaKilpailu- ja kuluttajavirasto on selvittänyt liikenne- ja viestintäministeriön pyynnöstä sitä, millaisia vaikutuksia ja muutostarpeita on 1.7.2018 voimaan tulleella taksiuudistuksella. KKV on arvioinut, miten taksimarkkinoita voitaisiin kehittää sääntelyn avulla niin, että ne toimisivat nykyistä paremmin kuluttajien ja koko kansantalouden eduksi. Hämmennystä ja huolta herättää se, että taksien hinnat ovat kohonneet merkittävästi uudistuksen jälkeen erityisesti Uudellamaalla. Muualla Suomessa hintakehitys on ollut maltillisempaa, vaikka etukäteen oli perusteita olla huolissaan hintojen kehityksestä harvaan asutuilla alueilla. Taksien saatavuuteen ollaan sen sijaan sitä tyytymättömämpiä mitä pienemmästä kunnasta on kyse. - Uutiset
17.1.2020 10.28
KHO: Kaupunki ei ollut voinut pidättää palomiestä virantoimituksesta hänelle määrätyn määräaikaisen ajokiellon johdostaPalomies oli määrätty määräaikaiseen ajokieltoon kuukaudeksi sen vuoksi, että hän oli saanut kahden vuoden aikana neljä rikesakkoa ylinopeudesta. Liikennerikkomukset olivat tapahtuneet vapaa-ajalla. KHO katsoi, että esillä olleissa olosuhteissa kaupunki ei ollut voinut pidättää palomiestä virantoimituksesta hänelle määrätyn määräaikaisen ajokiellon johdosta viranhaltijalain 47 §:n 3 momentin nojalla. - Uutiset
16.1.2020 10.10
Tielle kaatuneen ja makaamaan jääneen miehen yli ajanut taksinkuljettaja tuomittiin hovioikeudessa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta sakkoihinKO oli hylännyt syytteet. HO:n ratkaisussa esitellään laajasti aiheeseen liittyvää oikeuskäytäntöä. (Vailla lainvoimaa 16.1.2020) - Uutiset
14.1.2020 13.00
Oliko lapsi suojatiellä tai astumassa sille? Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteen liikenteen vaarantamisestaSyytteen mukaan vastaaja oli kuljettaessaan henkilöautoa iltapäivällä Jyväskylässä Puuppolantiellä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkonut tieliikennelakia laiminlyömällä antaa esteetön kulku jalankulkijalle, joka oli ollut suojatiellä tai ainakin astumassa sille. Syytteen mukaan suojatietä oli ollut aikeissa ylittää yksi lapsi. Syytteen mukaan vastaajan menettely oli ollut omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle. (Vailla lainvoimaa 14.1.2020) - Uutiset
13.1.2020 15.35
Moottorin kierroksia liikennevaloissa Helsingin Postikadulla nostanut ja sen jälkeen polkupyöräilijään törmännyt autoilija tuomittiin törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakkoihinPyöräilijän kuulemisella oli selvitetty tapahtumien saaneen alkunsa jo hänen pyöräillessään Siltasaarenkadulta kohti keskustaa, jolloin hän oli mennyt liikennevaloista vastaajan kuljettaman auton editse. Vastaaja oli tuon matkan aikana soittanut hänelle auton äänimerkkiä ja puinut hänelle auton ikkunasta nyrkkiä. Postikadulla vastaajan ollessa liikennevaloissa pysähtyneenä osapuolten välillään oli käyty liikennekäyttäytymiseen liittyvää keskustelua ajoradalla siten, että vastaaja oli istunut autossa kuljettajan puoleisen ikkunan ollessa auki ja A oli ollut polkupyöränsä kanssa auton avonaisen ikkunan vieressä. HO katsoi, että auton moottorin kierrosten nostaminen liikennevalojen vaihtumisen vuoksi ei ollut asiassa esitettyyn muuhun näyttöön ja tapahtumaolosuhteisiin nähden uskottavaa, vaan menettely oli tehty jossain määrin kiihtyneessä mielentilassa nimenomaisesti pyöräilijän ollessa auton edessä. Edelleen HO totesi, että vastaajan oli tullut ottaa menettelyssään huomioon auton kaasuttamiseen tällaisissa olosuhteissa liittyvät riskit. Tämä velvoite oli korostunut ottaen huomioon pyöräilijän sijainti auton edessä sekä se, että auto oli ollut pysähtyneenä liikennevaloissa vilkkaan suojatien edessä. (Vailla lainvoimaa 13.1.2020) - Uutiset
10.1.2020 10.00
Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelu tärkeässä vaiheessa – nyt linjataan tavoitteetSuomen ensimmäisen valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelu etenee. Liikenne- ja viestintäministeriö esittelee suunnitelman tavoiteaihioita keskustelutilaisuudessa 10.1.2020. Suunnittelun aikana läpivalaistaan Suomen koko liikennejärjestelmä liikenneverkoista palveluihin ja luodaan yhtenäinen näkemys, miten järjestelmää kehitetään ja rahoitetaan seuraavan 12 vuoden aikana. Valtakunnallisella liikennejärjestelmäsuunnitelmalla tuodaan liikennepolitiikkaan pitkäjänteisyyttä. - Uutiset
10.1.2020 9.30
Liikennevahinkolautakunta: Suurteollisuusalueella tapahtuneen liikennevahingon ei näytetty tapahtuneen liikenneväylistä erillään olevassa paikassaLautakunnan käytettävissä olevien selvitysten perusteella liikennevahinko oli tapahtunut suurteollisuusalueella, jossa on useita kymmeniä yrityksiä. Alueella on tiennimin varustettuja katuja ja selvitysten mukaan huomattava määrä moottoriajoneuvoliikennettä ja myös junaliikennettä. Alueella on pysäköintialueita. Lautakunnan käsityksen mukaan alue, jossa liikennevahinko oli tapahtunut, on yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta. Pelkästään se, että alueelle mennään portin kautta ja alueelle pääsemiseen tarvitaan kulkulupa, ei tee tämän suuruusluokan alueesta liikenneväylistä erillään olevaa aluetta. Näin ollen lautakunta katsoi jääneen näyttämättä, että liikennevahinko olisi tapahtunut liikennevakuutuslain 1 §:n edellyttämällä tavalla liikenneväylistä erillään olevassa paikassa. Liikenneväylän arvioinnin päätyttyä edellä todettuun lopputulokseen, ajoneuvon käyttötarkoitukseen ei ollut tarpeen ottaa kantaa. Lautakunta oli yksimielinen. - Uutiset
9.1.2020 15.30
Liikennevahinkolautakunta: Soranottoalueella sattuneen vahingon vauriot tulisi korvata pyöräkuormaajan liikennevakuutuksestaLiikennevahinkojen vakiintuneessa korvauskäytännössä liikenneväylistä erillään olevina alueina on pidetty esimerkiksi suljettuja silta- ja tietyömaa-alueita, joita ei ole tarkoitettu yleiselle liikenteelle. Sen sijaan soranottoalueita, joille yleistä kulkua ei ole joko rajoitettu ollenkaan tai joille on nimenomaisesti tarkoitettukin maa-ainesta hakevien pääsevän ajamaan, kuten tässä tapauksessa, ei ole pidetty liikenneväylistä erillään olevina alueina. Tässä tapauksessa valokuvien ja GoogleMaps-kuvien perusteella kysymyksessä oli soranottoalue, joka on laaja ja sisältää tieverkoston, jossa työkoneet ja maansiirtoautot kulkevat eri suuntiin kuljettaessaan sora-ainesta. Käytettävissä olevan selvityksen perusteella alueelle on esteetön kulku lukitsemattomalla puomilla varustetun tieosuuden kautta. Lautakunta katsoi, että asiassa ei ollut tullut riittävällä tavalla näytetyksi, että vahinko olisi tapahtunut alueella, joka olisi liikennevakuutuslain tarkoittamalla tavalla liikenneväylistä erillään oleva paikka. Lautakunta katsoi, että työkoneen vauriot tulisi korvata pyöräkuormaajan liikennevakuutuksesta. Lautakunta oli yksimielinen. - Uutiset
7.1.2020 8.00
Tieliikennelaki uudistuu – lue tietopaketitTrafin sivuille on koottu tietoa siitä, mitä tieliikenteessä muuttuu 1. kesäkuuta 2020 voimaan tulevan uuden tieliikennelain myötä. Sivuja täydennetään vuoden mittaan. Voit myös seurata viestintää somessa tunnisteella #tieliiikennelaki2020. Myös eduskunnan verkkosivuilla on julkaistu uudistuksesta tietopaketti. - Uutiset
3.1.2020 9.00
Ajoneuvolain uudistus lausuntokierrokselle 13. helmikuuta saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja ajoneuvolain muutoksista. Lausuntoja pyydetään 13.2.2020 mennessä. Esitettyjen muutosten taustalla on Euroopan unionin puiteasetus autoista ja niiden perävaunuista. Kansallista ajoneuvolakia esitetään muutettavaksi niin, että se vastaa 1. syyskuuta 2020 voimaan tulevaa EU:n asetusta. - Uutiset
2.1.2020 11.41
Hallinto-oikeus kumosi yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan päätöksen: Finnair ei syrjinyt liikuntavammaistaAsiaan osallisella henkilöllä on liikuntavamma. Hänen toinen jalkansa on jäykistetty siten, ettei polvea pysty taivuttamaan. Henkilö oli 17.2.2015 varannut valittajan erityisryhmien käytettäväksi tarkoitetusta asiakaspalvelunumerosta lennot Nizzaan ajalla 12.–16.4.2015. Varaustilanteessa asiakaspalvelija oli kertonut henkilölle, ettei tälle ole jäykistetyn jalan vuoksi mahdollista järjestää kyseiselle lennolle sellaista yksittäistä istumapaikkaa, jossa tämä voisi istua. Ainoaksi vaihtoehdoksi oli jäänyt ostaa kolme vierekkäistä istumapaikkaa, jotka ostaessaan henkilö joutui maksamaan niistä normaalin hinnan. (Ei lainvoim. 2.1.2020) - Uutiset
2.1.2020 8.27
Liikennevahinkolautakunnan soveltamisohjeita vuodelle 2020Liikennevahinkolautakunnan julkaisemista uusista soveltamisohjeista löytyy mm. henkilövahinkojen normikorvausten määrät vuonna 2020. - Uutiset
31.12.2019 10.07
Teknisiä muutoksia keskeisiin liikennealan säädöksiinLiikennejärjestelmästä ja maanteistä annettu laki ja eräät siihen liittyvät lait muuttuvat. Lainmuutoksilla täsmennetään ja ajantasaistetaan säädöksiä. Kyseessä on niin sanottu korjauspaketti, jonka muutokset ovat pääasiassa teknisiä ja koskevat lähinnä viittauksia muuttuneisiin säädöksiin. Tasavallan presidentti vahvisti liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain ja siihen liittyvien lakien muutokset 30.12.2019. Muutokset tulevat voimaan 1. tammikuuta 2020 kuitenkin niin, että liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain muutos sekä ratalain muutos tulevat voimaan vasta 1. helmikuuta 2020. - Uutiset
27.12.2019 15.41
Tarjottimelle asetetun kahvimukin kaatuminen lentokoneessa - Unionin tuomioistuin tulkitsi Montrealin yleissopimuksen ”onnettomuuden” käsitettäEräiden kansainvälistä ilmakuljetusta koskevien sääntöjen yhtenäistämisestä Montrealissa 28.5.1999 tehdyn yleissopimuksen, jonka Euroopan yhteisö allekirjoitti 9.12.1999 ja joka hyväksyttiin Euroopan yhteisön puolesta 5.4.2001 tehdyllä neuvoston päätöksellä 2001/539/EY, 17 artiklan 1 kappaletta on tulkittava siten, että tässä määräyksessä tarkoitettu ”onnettomuuden” käsite kattaa kaikki lentokoneessa tapahtuvat tilanteet, joissa matkustajapalveluun käytetty esine on aiheuttanut matkustajalle ruumiinvamman, eikä ole tarpeen selvittää, johtuvatko nämä tilanteet lentoliikenteelle ominaisesta riskistä. - Uutiset
23.12.2019 12.48
Joulupukki liikenteenvalvontakamerassa - oikeusasiamies arvioi ylikomisarion menettelyäYlikomisario oli julkaissut kahdeksan automaattisen liikennevalvontakameran kuvaa joulupukeista. Kantelija arvosteli isänsä puolesta lähettämässään kantelussa Helsingin poliisilaitoksen ylikomisarion menettelyä. Oikeusasiamiehen mukaan ongelmallista tapauksessa oli ollut se, että tietoja yhdistelemällä ainakin kaksi henkilöä oli ilmeisesti tunnistanut yhden ajajista. Vaikka yksittäinen tieto ei johtaisi henkilöllisyyden paljastumiseen, sellaisten tietojen yhdistelmä saattaa johtaa siihen. Oikeusasiamiehen mukaan epäillyn ei tulisi saada tietoa itseään koskevasta rikosepäilystä nyt tapahtuneella tavalla. Oikeusasiamiehen käytettävissä olevan selvityksen perusteella ei ollut aihetta epäillä, että kantelijan yhteydenotto ylikomisarioon olisi jollain tavalla vaikuttanut hänen isänsä asian käsittelyyn. - Uutiset
23.12.2019 9.30
EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinaosuudesta alustava yhteisymmärrysEuroopan unionin neuvosto, parlamentti sekä komissio ovat päässeet alustavaan sopuun EU:n liikkuvuuspaketti I:n ehdotuksista, jotka koskevat tavara- ja henkilöliikenteen markkinoille pääsyä, ajo- ja lepoaikoja sekä lähetettyjen kuljetusalan työntekijöiden säännöksiä. Liikkuvuuspaketin tavoitteena on yhtenäistää Euroopan unionin kaupallisen tavara- ja henkilöliikenteen sääntelyä ja parantaa valvonnan edellytyksiä. Säännösten hyväksyminen edellyttää vielä Euroopan unionin neuvoston ja parlamentin lopullisen hyväksynnän. Liikkuvuuspaketti I:n on tarkoitus tulla voimaan vuonna 2020. Sen soveltaminen alkaa ajo- ja lepoaikojen osalta välittömästi ja muilta osin vuoden 2021 puolessa välissä. - Uutiset
20.12.2019 11.30
Unionin tuomioistuin arvioi voidaanko viranomaisten vastuuhenkilöille määrätä pakkokeinona vankeusrangaistus heidän velvoittamisekseen toteuttamaan ilman tervehdyttämistoimenpiteitä kuten tiettyjen dieselajoneuvojen ajokieltoEUT katsoo torstaina (19.12.) antamassaan ennakkoratkaisussa, että Baijerin osavaltion vastuuhenkilöille voidaan määrätä pakkokeinona käytettävä vankeusrangaistus heidän velvoittamisekseen toteuttamaan Münchenin ilman tervehdyttämistoimenpiteitä (esim. tiettyjen dieselajoneuvojen ajokielto) ainoastaan, jos tähän tarkoitukseen on olemassa kansallinen oikeusperusta, joka on saatavuudeltaan, täsmällisyydeltään ja sen soveltamisen ennakoitavuudelta riittävä, ja jos kyseinen pakkokeino on oikeasuhteinen. Baijerin osavaltion ylimmän hallintotuomioistuimen on tarkastettava, täyttyvätkö nämä edellytykset. - Uutiset
19.12.2019 9.34
KHO äänesti: Poliisilaitos oli voinut velvoittaa huumausaineen käyttörikokseen syyllistyneen toimittamaan päihdealaan perehtyneen lääkärin lausunnon ajokortin terveysvaatimusten täyttymisestäA oli syyllistynyt huumausaineen käyttörikokseen poltettuaan kannabissavukkeen, ja hänelle oli määrätty tästä teosta sakkorangaistus. Kysymys on huumausaineesta, jonka käyttäminen heikentää kykyä toimia moottoriajoneuvon kuljettajana. Poliisilaitos oli tällä perusteella voinut velvoittaa A:n toimittamaan päihdealaan perehtyneen lääkärin lausunnon ajokortin terveysvaatimusten täyttymisestä. Liikenneturvallisuuden varmistaminen on tärkeä julkinen etu. Kun lääkärinlausunnon toimittamisvelvollisuudessa oli kysymys vasta toimenpiteestä edellä mainitun asian selvittämiseksi, asiassa ei ollut ollut tarpeen osoittaa A:n olevan riippuvainen huumausaineista tai siitä, että hän käyttää niitä säännöllisesti. Hallinto-oikeuden ja poliisilaitoksen päätökset pysytettiin. Äänestys 3-2. - Uutiset
17.12.2019 13.15
Hovioikeus: Sakkorangaistus ei ollut riittävä kun sallittu ajonopeus ylitettiin yli kaksinkertaisestiHovioikeus otti rangaistusta määrätessään huomioon sen, että nopeusrajoituksen ylitys oli ollut erittäin suuri ja teko oli ollut lajissaan vakava. Sakkorangaistusta oli pidettävä riittämättömänä rangaistuksena A:n syyksi luetusta törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. A tuomittiin 30 päivän vankeusrangaistukseen, joka voitiin tuomita ehdollisena. Rikosseuraamuslaitoksen seuraamusselvityksen mukaisesti A:ta ei määrätty valvontaan. (Vailla lainvoimaa 17.12.2019) - Uutiset
17.12.2019 12.15
Hallinto-oikeus velvoitti poliisilaitoksen antamaan asianajajalle jäljennökset asiakirjapyynnön kohteena olevista valvontakameratallenteistaHallinto-oikeus kumosi Lapin poliisilaitoksen / Rovaniemen pääpoliisiaseman päätöksen ja velvoitti Lapin poliisilaitoksen / Rovaniemen pääpoliisiaseman antamaan A:lle jäljennökset asiakirjapyynnön kohteena olevista valvontakameratallenteista sekä valokuvasta, edellytyksin, että jäljennösten luovuttamiselle henkilötietolain 32 §:ssä ja julkisuuslain 13 §:n 2 momentissa säädetyt edellytykset täyttyvät. - Uutiset
13.12.2019 11.00
Liikennemerkki lumen peitossa - hovioikeus arvioi näyttöä jälleen toisin kuin käräjäoikeus ja hylkäsi syytteen liikennerikkomuksestaHO katsoi jääneen asiassa näyttämättä, että vastaaja olisi menetellyt kyseessä olevissa olosuhteissa rangaistusvastuun edellyttämällä tavalla huolimattomasti. Syyte liikennerikkomuksesta oli siten hylättävä. Vastaaja vapautettiin hänelle tuomitusta 170 euron rikesakosta. (Vailla lainvoimaa 13.12.2019) - Uutiset
13.12.2019 9.00
Kuolemaan johtaneen suojatieonnettomuuden katsottiin asianomistajien rangaistusvaatimuksen mukaisesti johtuneen törkeästä huolimattomuudesta - 83-vuotiaalle kuljettajalle 3 kk ehdollinen vankeusrangaistus – uhrin aikuisilla lapsilla ei ollut oikeutta korvauksiinVuonna 1936 syntyneen vastaajan oli katsottu asianomistajien rangaistusvaatimuksen (syyttäjä oli vaatinut rangaistusta vain perusmuotoisesta tekomuodosta) mukaisesti laiminlyöneen törkeästä huolimattomuudesta TLL 32 §:n mukaisen pysähtymisvelvollisuutensa. Vuonna 1937 syntynyt A oli menehtynyt kuolemansyylausunnossa kuvattuihin vammoihin tapahtumapaikalla. Vastaajan oli katsottu törkeällä huolimattomuudellaan aiheuttaneen A:n kuoleman. Oikeuskäytännön huomioon ottaen KO oli katsonut oikeudenmukaiseksi rangaistukseksi vastaajan syyksi luetuista rikoksista 3 kk vankeutta. Vastaajaa ei ollut aikaisemmin rekisteröity rikoksista. Vastaajan syyksi luettujen tekojen vakavuus tai hänen teosta ilmenevä syyllisyytensä ei edellyttänyt rangaistuksen tuomitsemista ehdottomana. A:n aikuisilla lapsilla ei ollut VahL 5 luvun 4a §:n mukaista oikeutta korvaukseen kuolemantapauksen heille aiheuttamasta kärsimyksestä. Oikeutta korvauksiiin ei ollut myöskään kuolemantapauksesta aiheutuneista tarpeellisista kuluista ja ansionmenetyksestä. Vastaaja vaati HO:ssa, että hänen katsotaan syyllistyneen törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen asemesta liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, että rangaistus lievennetään sakoksi ja että hänet vapautetaan velvollisuudesta korvata asianomistajien oikeudenkäyntikuluja. Jatkokäsittelylupaa ei myönnetty. (Vailla lainvoimaa 13.12.2019) - Uutiset
10.12.2019 12.10
Komissiolta päivitetty EU:n lentoturvallisuusluettelo eli musta listaEuroopan komissio on julkaissut päivitetyn EU:n lentoturvallisuusluettelon. Tämä ns. EU:n musta lista on luettelo lentoyhtiöistä, jotka eivät täytä kansainvälisiä turvallisuusnormeja ja jotka on sen vuoksi asetettu toimintakieltoon tai joiden toimintaa on rajoitettu Euroopan unionissa. EU:n lentoturvallisuusluettelolla pyritään varmistamaan mahdollisimman korkea lentoturvallisuuden taso niin eurooppalaisille kuin kaikille muille Euroopan unionissa matkustaville matkustajille. - Uutiset
10.12.2019 11.20
KHO: Ajoneuvojen myyntiä harjoittavaa yhtiötä ei voitu velvoittaa maksamaan koeajajan koenumerokilvillä kuljettaman ajoneuvon pysäköintivirhemaksuaMyynnissä ollutta ajoneuvoa oli yhtiölle myönnetyin koenumerokilvin kuljettanut henkilö, jolla ajoneuvo oli ollut koeajossa. Ajoneuvojen myyntiä harjoittavaa yhtiötä ei voitu velvoittaa maksamaan pysäköintivirhemaksua. - Uutiset
10.12.2019 9.27
KHO: Poliisilaitoksen olisi tullut selvittää ajokorttiluvan terveysvaatimukset tarkemminKun otettiin huomioon silmälääkärin lausunnon antamisesta kulunut aika yli kaksi vuotta ja A:n esittämä selvitys, poliisilaitoksen olisi tullut viranomaisen selvittämisvelvollisuuden mukaisesti huolehtia asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä sekä tarvittaessa määrätä A ajokorttilain 20 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla esittämään näkökyvystään uudempi lääkärin lausunto. Hallinto-oikeuden ja poliisilaitoksen päätökset kumottiin ja asia palautettiin poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
9.12.2019 11.29
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu toisessa jäsenvaltiossa tieliikennerikkomuksesta annetun sakon tunnustamisesta ja toimeenpanosta kieltäytymisen edellytyksistäKun päätös taloudellisen seuraamuksen määräämisestä on annettu tiedoksi päätöksen antaneen jäsenvaltion kansallisen lainsäädännön mukaisesti ja siihen sisältyy tieto muutoksenhakuoikeudesta ja muutoksenhaun määräajasta, täytäntöönpanojäsenvaltion viranomainen ei voi kieltäytyä kyseisen päätöksen tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta, kunhan asianomaisella on ollut riittävästi aikaa hakea päätökseen muutosta, mikä ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on selvitettävä, eikä tältä osin ole merkitystä sillä, että kyseessä olevan taloudellisen seuraamuksen määräämistä koskeva menettely on ollut luonteeltaan hallinnollinen. Täytäntöönpanojäsenvaltion toimivaltainen viranomainen ei voi kieltäytyä tunnustamasta ja panemasta täytäntöön päätöstä, jolla määrätään taloudellinen seuraamus tieliikennerikkomuksista, jos tällainen seuraamus on määrätty henkilölle, jonka nimiin kyseessä oleva ajoneuvo on rekisteröity, päätöksen antaneen jäsenvaltion kansallisessa lainsäädännössä säädetyn vastuuolettaman perusteella, kunhan tällainen olettama on kumottavissa. - Uutiset
5.12.2019 10.46
Liikennevahinkolautakunnan lausunto 12-vuotiaana peruskoululaisena pysyvästi vammautuneen vuosiansion määrittämisestäX oli 12-vuotiaana liikennevahingossa, jossa hän sai mm. aivovamman. X kouluttautui vammastaan huolimatta keskiasteen ammattiin. Hänet todettiin kuitenkin vammojensa jälkitilan johdosta pysyvästi työkyvyttömäksi. Kysymys lautakunnassa oli mm. siitä, miten alle 18-vuotiaana pysyvästi työkyvyttömäksi tulleen vuosiansio tulisi kyseisessä tapauksessa määrittää. Lautakunta katsoi ilmeiseksi, että ilman liikennevahinkoa X olisi tuskin kouluttautunut nykyiseen ammattiinsa, vaan tämän koulutuksen hän hankki vamman aiheuttamien rajoitteiden vuoksi. X:llä ei ollut osoitettu olleen varteenotettavia koulutus- ja ammattisuunnitelmia ennen liikennevahinkoa. Hän ei myöskään ollut osoittanut sellaista erityislahjakkuutta, mistä voitaisiin tehdä johtopäätöksiä hänen ammatillisesta suuntautumisestaan. Tämän vuoksi X:n vuosiansiot oli kohtuullista määrittää VahL 5 luvun 2 b §:n tarkoittamalla tavalla alle 18-vuotiaana vahinkoa kärsineen henkilön ansiotulon määrää koskevan valtioneuvoston asetuksen perusteella. Lautakunta piti perusteltuna käyttää eläkkeen vahvistamishetkellä viimeisimmän asetuksen mukaisia euromääriä. Tässä tapauksessa tuli käyttää 22.8.2019 annetun asetuksen 968/2019 mukaisia euromääriä. Asetuksen mukaisiin korvauksiin tehdään kalenterivuosittain indeksitarkistus jatkuvia korvauksia koskevien säännösten mukaisesti. Lautakunta oli yksimielinen. - Uutiset
4.12.2019 13.00
Ylinopeutta ja poliisia karkuun ajaneelle kuljettajalle vankeusrangaistus törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta - pysähtyi vasta piikkimaton levittämisen jälkeenHO ei myöntänyt jatkokäsittelylupaa vastaajalle, joka vaati hänelle tuomitun 20 päivän vankeusrangaistuksen lieventämistä sakoksi. (Vailla lainvoimaa 4.12.2019) - Uutiset
29.11.2019 16.00
Hovioikeus äänesti törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisestaA oli ylittänyt sallitun enimmäisnopeuden 61 kilometrillä tunnissa ajamalla 141 kilometrin tuntinopeudella nopeusrajoituksen oltua 80 kilometriä tunnissa. Ajo-olosuhteet olivat olleet valaistus- ja sääolosuhteiden puolesta hyvät. A oli kiihdyttänyt nopeuttaan ohitustilanteessa, jossa hän oli ohittanut edellään kulkeneen linja-auton vastaantulevien kaistaa käyttämällä. Hovioikeuden mukaan esitetyn selvityksen mukaan A:n menettelystä ei ollut aiheutunut konkreettista vaaraa. A:n menettelyyn oli kuitenkin sisältynyt merkittävä vakavan vahingon mahdollisuus. Kyseisellä tiellä oli ollut muina tienkäyttäjinä ainakin A:n ohittama linja-auto. Ohitustilanteessa A oli käyttänyt vastaantulevien kaistaa huomattavalla ylinopeudella. A:n menettelystä mahdollisesti aiheutuneen törmäyksen tai muun onnettomuuden seuraukset olisivat voineet näissä olosuhteissa olla tilanteessa vakavat. A: menettely oli siten ollut omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa muiden tienkäyttäjien hengelle tai terveydelle. Hovioikeus katsoi, että A oli syyllistynyt syytteen teonkuvauksessa tarkoitetulla menettelyllään törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. (Ään. 2 - 1, vailla lainvoimaa 29.11.2019) - Uutiset
29.11.2019 11.55
Joulukuussa 2019 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaJoulukuussa 2019 voimaan tulevia säädöksiä ovat muun muassa:
- Lakiin lapsen huollosta ja tapaamisokeudesta tehdyt muutokset voimaan 1.12.2019
- Verohallinnon päätös rakennusmaan verotusarvon laskentaperusteista voimaan 31.12.2019
- Matkustaja-alusturvallisuutta koskeva lainsäädäntöuudistus voimaan 21.12.2019 - Uutiset
29.11.2019 10.30
Poliisimiehen 111 km/h ajonopeus 60 km/h rajoitusaluella ei ollut omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa - törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta rangaistusta vaatineelle syyttäjälle ei myönnetty jatkokäsitttelylupaaKokonaisuutena törkeysarviointiin vaikuttavia seikkoja arvioiden KO oli katsonut, ettei vakavan vaaran todennäköisyys ollut ollut riittävä, jotta olisi voitu katsoa teon olleen omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa. Vastaajan oli katsottu syyllistyneen asiassa perusmuotoiseen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Rangaistuksen osalta KO oli todennut mm., että vastaajan oli pitänyt varsinkin poliisimiehenä hyvin tietää, mitä huomattavaa ylinopeutta ajamisesta voi aiheutua, joten seuraus ei ollut voinut olla vastaajalle lainkaan ennalta arvaamaton. Asiassa mainituin perustein asiassa ei sovellettu kohtuullistamisperustetta. KO oli ottanut rangaistusta mitatessaan huomioon, ettei teon ollut katsottu olleen tahallinen, mutta kuitenkin törkeän huolimaton ja että nopeuden ylitys oli ollut huomattava. Kohtuullinen rangaistus oli 45 päiväsakkoa. (Vailla lainvoimaa 29.11.2019) - Uutiset
25.11.2019 9.00
Pyöräilijään törmännyt taksinkuljettaja oli itse vastuussa vammantuottamuksesta tuomitun vahingonkorvauksen maksamisesta - rikosasian käsittely kahdessa menettelyssä huomioitiin vähennyksenä sakkorangaistuksen mittaamisessaTaksiyhtiön ei näytetty olleen vastaajan työnantaja, joten vastaaja oli itse vastuussa vahingonkorvauksen maksamisesta. Vastaajalle oli jo määrätty samasta teosta 14 ps. rangaistus liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Koska kysymyksessä oli samalla teolla aiheutetut rikokset ja koska rikosten erottaminen kahdessa eri menettelyssä käsiteltäväksi oli aiheutunut vastaajasta riippumattomasta syystä, KO oli RL 7 luvun 3 §:n perusteella ottanut aikaisemmin määrätyn sakkorangaistuksen vähennyksenä huomioon nyt määrättävää sakkorangaistusta mitatessaan. Vastaaja tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisen lisäksi vammantuottamuksesta 7 ps. rangaistukseen. Oikeudenmukaisena korvauksena kivusta ja särystä sekä muusta tilapäisestä haitasta ( I.9.2 Kaularangan nikaman sijoiltaanmeno tai murtuma) pidettiin 3 800 euroa. Vastaaja peruutti valituksensa HO:ssa. - Uutiset
25.11.2019 8.20
Renkaisiin tulossa energia- ja ominaisuusmerkinnätEuroopan unionissa on päästy sopuun renkaiden energia- ja ominaisuusmerkinnöistä. Merkintöjen ja tuoteselosteen tarkoituksena on antaa kuluttajalle keskeistä tietoa renkaiden polttoainetaloudellisuudesta, märkäpidosta ja vierintämelusta. Merkintöihin lisätään myös jää- ja lumipitoa koskevat tiedot. - Uutiset
22.11.2019 12.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lentoasemamaksuistaLentoasemamaksuista annetun direktiivin säännökset ovat esteenä kansalliselle säännökselle, jonka mukaan lentoaseman pitäjä voi vahvistaa lentoaseman käyttäjän kanssa muita kuin tämän direktiivin mukaisesti lentoaseman pitäjän vahvistamia ja riippumattoman valvontaviranomaisen hyväksymiä maksuja. Direktiiviä on tulkittava siten, että se on esteenä sellaiselle kansallisen oikeuden tulkinnalle, jonka mukaan lentoaseman käyttäjä ei voi riitauttaa suoraan riippumattoman valvontaviranomaisen tekemää lentoasemamaksujärjestelmän hyväksymispäätöstä mutta se voi nostaa kanteen lentoaseman pitäjää vastaan siviilituomioistuimessa ja väittää pelkästään, ettei lentoasemamaksujärjestelmässä vahvistettu maksu, joka kyseisen käyttäjän on maksettava, ole kohtuuden mukainen. - Uutiset
22.11.2019 9.05
Muutoksia liikennejärjestelmästä ja maanteistä annettuun lakiin – kuulutukset kunnan seinältä verkkosivuilleHallitus esittää liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain muuttamista ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamista. Kyseessä on niin sanottu korjauspaketti. Muutokset olisivat pääasiassa teknisiä ja koskisivat lähinnä viittauksia muuttuneisiin säädöksiin. Hallitus antoi lakiesityksen eduskunnalle 21. marraskuuta 2019. - Uutiset
21.11.2019 12.06
KKV esittää seuraamusmaksuja autokouluille hintakartellista ja hintasuosituksestaKilpailu- ja kuluttajavirasto esittää, että markkinaoikeus määrää yhteensä noin 300.000 euron seuraamusmaksut Uudenmaan Autokouluyhdistys ry:lle ja kahdeksalle autokoululle. Uudenmaan Autokouluyhdistys ja sen hallitukseen kuuluneet kuusi autokoulua kannustivat autokouluja korottamaan hintoja. Porvoossa hintasuositus johti kolmen autokoulun hintakartelliin. - Uutiset
20.11.2019 11.40
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi vastaajan syyllistyneen ohitustilanteessa törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen yrittäessään selvittää kuka tuli kolmion takaa hänen eteensä: 80 päiväsakkoa ja 4 kuukauden ajokieltoA:n mukaan hänen tarkoituksenaan oli ollut selvittää, kuka oli tullut aiemmassa tilanteessa hänen eteensä kolmiosta piittaamatta, sekä saada ajoneuvon kuljettaja pysähtymään tilanteen selvittämiseksi. Hovioikeus katsoi, että A:n menettelyä kysymyksessä olevassa tilanteessa oli kokonaisuutena arvioiden pidettävä törkeän huolimattomana. Hovioikeus katsoi, että tilanteessa selvitetyksi katsotulla tavalla menetellessään A oli törkeästä huolimattomuudesta rikkonut liikennesääntöjä siten, että rikos oli ollut omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle. Siten A oli syyllistynyt törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen rikoslain 23 luvun 2 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetulla tavalla. (Vailla lainvoimaa 20.11.2019) - Uutiset
15.11.2019 10.35
Turvallisuusselvityslakia muutetaan ilmailun turvaamista koskevan täytäntöönpanoasetuksen täydentämiseksi - lausuntoaika päättyy 3. tammikuuta 2020OM pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi turvallisuusselvityslain muuttamisesta. Muutoksilla on vaikutuksia erityisesti lentokentällä työskenteleviin henkilöihin ja lentokentälle rahtia, postia tai tarvikkeita toimittavien yritysten työntekijöihin. - Uutiset
14.11.2019 12.23
Liikennevakuutuskeskus: Kenelle ajoneuvojen tuottama tieto kuuluu? Eurooppalaiset autoalan järjestöt vaativat Euroopan komissiota takaamaan datan saatavuuden lainsäädännölläVakuutusalan eurooppalainen yhdistys Insurance Europe on allekirjoittanut lukuisten eurooppalaisten autoalan järjestöjen kanssa vetoomuksen ajoneuvojen tuottaman tiedon avaamisesta kaikkien alan toimijoiden käyttöön. Vetoomuksessa vaaditaan Euroopan komissiota takaamaan datan saatavuus lainsäädännöllä. Tällä hetkellä ajoneuvoista kertyvä data on autovalmistajien hallussa. Vetoomuksessa mainitaan, että tietojen laajempi hyödyntäminen turvaisi kuluttajien valinnanvapauden, vahvistaisi kilpailua ja mahdollistaisi innovaatioita. - Uutiset
13.11.2019 15.00
Oikeusasiamies: Poliisin liikenneturvallisuuskeskus menetteli virheellisesti nopeusvalvontatutkan kalibrointitodistuksen antamista koskevassa asiassaPoliisin liikenneturvallisuuskeskuksen olisi oikeusasiamiehen käsityksen mukaan omalta osaltaan tullut arvioida kantelijan pyyntöä EOA:n ratkaisussa esitetyistä lähtökohdista ja toimia julkisuuslaissa säädettyjen menettelytapojen mukaisesti. Näin ollen sen olisi tullut osaltaan tehdä ratkaisu asiassa, olipa se sitten pyydettyjä tietoja sisältäneiden asiakirjojen antaminen kantelijalle, kielteinen päätös muutoksenhakuohjauksineen taikka asiakirjapyynnön siirtäminen. - Uutiset
11.11.2019 12.14
Autoista turvallisempia EU:ssa: EU:n neuvosto hyväksyi asetuksen ajoneuvojen yleisestä turvallisuudesta sekä ajoneuvon matkustajien ja loukkaantumiselle alttiiden tienkäyttäjien suojelustaVuoden 2022 puolivälistä lähtien EU:n markkinoille saatettavissa uusissa autoissa on oltava varusteena edistyneet turvajärjestelmät. Neuvosto hyväksyi 8. marraskuuta asetuksen ajoneuvojen yleisestä turvallisuudesta sekä ajoneuvon matkustajien ja loukkaantumiselle alttiiden tienkäyttäjien suojelusta. Euroopan parlamentin kanssa päästiin asiasta yhteisymmärrykseen viime maaliskuussa. Asetuksen tavoitteena on vähentää merkittävästi liikennekuolemia. - Uutiset
7.11.2019 14.04
Unionin tuomioistuin: Kun matkustaja nousee junaan ilman lippua, hän tekee kuljetussopimuksenKuljetussopimuksen käsite kattaa tilanteen, jossa matkustaja nousee junaan, johon on vapaa pääsy, matkustaakseen siinä ilman, että on ostanut lippua. - Uutiset
5.11.2019 10.00
Tuomiovirheen vuoksi poistettua ajokieltoasiaa ei ollut 1. kesäkuuta voimaan tulleen lainmuutoksen jälkeen palautettava enää käräjäoikeuteen vaan poliisilaitokselleEnnen kesäkuun 2019 lainmuutosta annettu KO:n ratkaisu poistettiin ajokiellon osalta tapahtuneen tuomiovirheen vuoksi. Asiaa ei kuitenkaan ollut palautettava KO:een vaan poliisille. (Vailla lainvoimaa 5.11.2019) (Huom! Ks. KKO:2020:11: Ajokorttilain 1.6.2019 voimaan tulleella muutoksella ajokieltoon määrääminen keskitettiin yksin poliisin toimivaltaan kuuluvaksi. Korkein oikeus katsoi ratkaisustaan ilmenevin perustein, ettei käräjäoikeudella ollut lain voimaantulon jälkeen ollut toimivaltaa tutkia syyttäjän esittämää ajokieltovaatimusta asiassa, joka oli tullut vireille ennen lain voimaantuloa) - Uutiset
1.11.2019 11.00
Ajoneuvojen siirtämisestä annetussa laissa ei ole mainintaa ajoneuvon takavarikoimisesta - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteen omaisuutta koskevan viranomaiskiellon rikkomisestaAjoneuvo oli ollut varastointialueella säilytyksessä maksamattomien viranomaismaksujen vuoksi. Syytteen mukaan vastaaja oli oikeudettomasti ryhtynyt takavarikoituun irtaimeen esineeseen noutamalla omistamansa, takavarikoidun henkilöauton varastointialueelta. Koska syytteen teonkuvaus oli perustunut takavarikoituun irtaimeen esineeseen ryhtymiseen, eikä ajoneuvojen siirtämisestä annetussa laissa ole mainintaa ajoneuvon takavarikoimisesta, HO katsoi, ettei vastaaja ollut menetellyt syytteen teonkuvauksen mukaisesti. (Vailla lainvoimaa 1.11.2019) - Uutiset
31.10.2019 8.27
Henkilövahinkojen normikorvausten määrät 2020Liikennevahinkolautakunta on julkaissut soveltamisohjeen 2/2019:
Tilapäisen haitan, pysyvän haitan sekä pysyvän kosmeettisen haitan korvausnormit 1. tammikuuta 2020 alkaen - Uutiset
30.10.2019 10.10
Verohallinnon kannanotto: Kunnan huoltajalle maksama korvaus koulukyydistäKunnalla on tietyissä laissa säädetyissä tilanteissa velvollisuus maksaa oppilaan huoltajalle avustusta oppilaan koulukyydistä. Avustuksella on tarkoitus kattaa huoltajalle oppilaan kuljettamisesta aiheutuneita kustannuksia. Onko kunnan oppilaan huoltajalle koulukyydistä maksama avustus huoltajan veronalaista ansiotuloa? - Uutiset
28.10.2019 15.00
Lentopaikka lisätty sisäministeriön liikkumis- ja oleskelurajoituksista annettuun asetukseenSisäministeriön liikkumis- ja oleskelurajoituksia koskevaan asetukseen on lisätty Pyhtään kunnassa sijaitseva Redstone Aero lentopaikka. - Uutiset
24.10.2019 15.00
Kevytautolakien voimaantulo siirtyy vuodellaKevytautot mahdollistavien lakien voimaantulo siirtyy vuodella 1.11.2020 saakka. Ennen uutta voimaantuloa on tarkoitus selvittää, onko Suomen kevytautoja koskevaa lainsäädäntöä mahdollista muuttaa Euroopan unionin lainsäädännön mukaiseksi. - Uutiset
16.10.2019 13.30
Hovioikeus arvioi valtion korvausvastuuta rikosasian oikeudenkäyntikuluista toisin kuin käräjäoikeusValittajaa oli esitutkinnassa epäilty kahdesta eri liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Syyttäjän muutettua kirjallisesti teonkuvauksen valittajan tunnustamisen mukaiseksi valittaja oli pääkäsittelyssä myöntänyt kohdan 2. Kokonaan kiistetty kohta 1 oli KO:ssa hylätty. HO totesi, että valittaja oli asiassa kerrotulla tavalla tunnustanut sen menettelyn, jonka KO oli kohdassa 2 lukenut hänen syykseen. Valittajan korvattavaksi vaatimat oikeudenkäyntikulut olivat kokonaisuudessaan kohdistuneet syytteen hylättyyn kohtaan 1. Kohdalla 2 oli siten ollut asiassa vain vähäinen merkitys. Ottaen lisäksi huomioon, että kohdan 2 käsitteleminen samassa oikeudenkäynnissä kohdan 1 kanssa oli johtunut sattumanvaraisista seikoista, HO katsoi, että asiassa oli perusteltua soveltaa ROL 9 luvun 1 a §:n 1 momentin lainkohdassa tarkoitettua valtion korvausvastuun periaatetta ja velvoittaa valtio korvaamaan valittajan kohtuulliset oikeudenkäyntikulut asiassa. (Vailla lainvoimaa 16.10.2019) - Uutiset
14.10.2019 12.40
Kauhakuormaaja liukui omakotitalon rakennustyömaalta päin naapurin autotallin seinää - Liikennevahinkolautakunta katsoi, ettei vahingon korvaamiselle kauhakuormaajan liikennevakuutuksesta ollut perusteitaA oli kuljettanut ja levittänyt multaa omakotitalon rakennustyömaalla kauhakuormaajalla. Kauhakuormaaja oli lähtenyt liukumaan märän maan vuoksi ja liukunut päin naapurin autotallin seinää vaurioittaen sitä. Lautakunnan yksimielisen näkemyksen mukaan kauhakuormaajaa käytettiin vahinkohetkellä sellaiseen työsuoritukseen, jonka riskin aiheuttamia vahinkotilanteita ei ollut tarkoitettu katettavaksi liikennevakuutuslailla. Ajoneuvoa oli siten katsottava käytetyn olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin sellaiseen henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen, joita tarkoitetaan liikennevakuutuslain 1 §:n 2 momentin 1 kohdassa. Vahingon korvaamiselle kauhakuormaajan liikennevakuutuksesta ei siten ollut perusteita. Lautakunta julkaisi 14.10. vielä kaksi muutakin ratkaisua koskien liikenteeseen käyttämistä. Ratkaisut löytyvät jutun lopusta. - Uutiset
9.10.2019 11.45
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi Finnairiin kohdistetun kanteen ja vapautti yhtiön velvollisuudesta maksaa kantajalle 624 euroa - kantaja velvoitettiin yhteisvastuullisesti avustajansa kanssa maksamaan Finnairin lähes 16 000 euron oikeudenkäyntikulutHO:ssa oli Finnairin valituksen perusteella kysymys ensinnäkin siitä, olisiko kanne tullut jättää tutkimatta sen vuoksi, ettei Lakiasiaintoimistolla ollut oikeutta edustaa kantajaksi nimettyä A:ta puutteellisen tai pätemättömän valtuutuksen tai sen vuoksi, että valtuutusta vakiokorvauksen perimisestä aiheutuneiden kulujen vaatimiseen ei ollut annettu. Jos kannetta ei tällä perusteella jätetä tutkimatta, ratkaistavana oli, oliko kantajaksi ilmoitetulla A:lla oikeudellinen intressi kanteen ajamiseen ja mikä merkitys oikeussuojan tarpeella tai sen puuttumisella oli kanteen kannalta. Viimeisenä kysymys oli oikeudenkäyntikuluista ja mahdollisesti asiamiehen kuluvastuusta. KO:n tuomio kumottiin. Kanne hylättiin. A velvoitettiin yhteisvastuullisesti OTM:n kanssa maksamaan Finnair Oyj:lle korvaukseksi oikeudenkäyntikuluista KO:ssa 9.955 euroa ja HO:ssa vaaditut 5.860 euroa viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 9.10.2019) - Uutiset
7.10.2019 8.00
Toistuvasti liikennerikoksiin syyllistyneelle tuomittavan rangaistuksen mittaamisessa voitiin soveltaa koventamisperustetta ja vastaaja tuomita ehdottomaan vankeusrangaistukseenVastaaja oli pidemmällä aikavälillä rikosrekisteriotteesta ilmenevästi ja toistuvasti syyllistynyt liikennerikoksiin. Tämän vuoksi KO oli RL 6 luvun 5 §:n mukaan rangaistusta mitatessaan huomioinut rangaistusta koventavana seikkana vastaajan aiemman rikollisuuden, koska sen ja uusien rikosten suhde rikosten samankaltaisuuden johdosta osoitti hänessä ilmeistä piittaamattomuutta lain kielloista ja käskyistä. Koventamisperuste huomioon ottaen rangaistuskäytännön mukainen, oikeudenmukainen rangaistus vastaajalle hänen syykseen luetuista rikoksista oli vankeusrangaistus, joka hänen aikaisempi rikollisuutensa huomioon ottaen oli oltava ehdoton. HO ei myöntänyt vastaajalle, joka vaati että rangaistuksen mittaamisessa ei sovelleta koventamisperustetta ja että hänelle aiemmin tuomitut vankeusrangaistukset katsotaan riittäväksi seuraamukseksi myös hänen syykseen nyt luetuista rikoksista, jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 7.10.2019) - Uutiset
4.10.2019 9.20
Sähköautojen latausmahdollisuuksia ja rakentamisen energiatehokkuutta parantava lakiluonnos lausunnoille 8. marraskuuta 2019 saakkaYmpäristöministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi, jolla sähköautojen latausmahdollisuuksia lisättäisiin merkittävästi ja rakennusten energiatehokkuutta parannettaisiin automaation avulla. Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkosen ja liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin mukaan sähköautoilun osuutta liikenteestä täytyy lisätä, jotta liikenteen päästöt saadaan kuriin. Laki on osa rakennusten energiatehokkuusdirektiivin muutoksen toimeenpanoa. - Uutiset
3.10.2019 15.57
Medialiitto, RadioMedia ja Yle: Autoissa voitava jatkossakin kuunnella kotimaisia radiokanaviaLiikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan parhaillaan Sähköisen viestinnän palvelulain uudistusta, jolla on tarkoitus panna täytäntöön eurooppalaisen sähköisen viestinnän säännöstön (ns. telepaketti-direktiivi) tuomat vaatimukset. Direktiivissä säädetään autoradiovastaanottimista. Medialiitto, RadioMedia ja Yleisradio korostavat yhteisessä lausumassaan, että suomalaisen mediayleisön mahdollisuudet kuunnella kotimaisia radiokanavia autossa tulee turvata. - Uutiset
1.10.2019 11.00
Hovioikeus: 7 kilometrin ylinopeudesta rikesakkoon tuomittua kohdeltiin muihin kuljettajiin nähden yhdenvertaisesti - teknistä varmuusvähennystä ei tarvinnut tehdäAsiassa oli riidatonta, että vastaaja oli syytteessä mainitussa tilanteessa kuljettanut henkilöautoa alueella, jossa suurin sallittu nopeus oli ollut liikennemerkein rajoitettu 100 kilometriin tunnissa, ja että poliisi oli mitannut keskinopeusmittarilla vastaajan käyttämäksi ajonopeudeksi 107 kilometriä tunnissa. Asiassa oli niinikään riidatonta, ettei mainitusta mittaustuloksesta ollut tehty nopeudenvalvontalaitteiden osoittamasta nopeudesta tehtäväksi ohjeistettua teknistä varmuusvähennystä 3 kilometriä tunnissa. HO katsoi, että kansalaisten yhdenvertaisuus lain edessä ei edellytttänyt, että varmuusvähennyksen tulisi olla juuri 3 kilometriä tunnissa keskinopeusmittarilla nopeutta mitattaessa, kunhan samalla mittausmenetelmällä mitattuja nopeuden ylityksiä valvotaan yhdenvertaisesti ja samansuuruisista nopeuden ylityksistä määrätään samanlainen seuraamus. HO hyväksyi KO:n tuomion perustelut syyksilukemisen osalta. Vastaaja oli siten menetellyt syytteessä kerrotuin tavoin ja menettelyllään syyllistynyt liikennerikkomukseen. (Vailla lainvoimaa 1.10.2019) - Uutiset
1.10.2019 9.18
KKO hylkäsi yksityisiä pysäköinninvalvontamaksuja koskevan valituslupahakemuksenKorkein oikeus hylkäsi valituslupahakemuksen asiassa, jossa vastaaja oli tuomittu suorittamaan valvontamaksuja yksityiselle pysäköinninvalvontayritykselle. Hovioikeuden tuomio jäi näin voimaan. - Uutiset
27.9.2019 13.50
Unionin tuomioistuin: Ajopiirturin käyttöä koskevien sääntöjen rikkomisesta ei voi määrätä kevennettyjä seuraamuksia jäsenvaltioon sijoittautumisen perusteellaTieliikenteessä käytettävistä ajopiirtureista, tieliikenteen valvontalaitteista annetun neuvoston asetuksen (ETY) N:o 3821/85 kumoamisesta sekä tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta annetun asetuksen (EY) N:o 561/2006 muuttamisesta annetun asetuksen (EU) N:o 165/2014 41 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että se on esteenä jäsenvaltion hallinnolliselle käytännölle, jonka perusteella – toisin kuin ulkomailla asuvien maantiekuljetusalan pienten ja keskisuurten yritysten osalta – kyseisen jäsenvaltion alueelle sijoittautuneille vastaaville yrityksille voidaan määrätä kevennetty seuraamus, joka muodostuu hallinnollisen sakon sijaan varoituksesta, kun tällaiset pienet ja keskisuuret yritykset syyllistyvät ensimmäisen kerran vakavuudeltaan samantasoiseen asetuksen N:o 165/2014 säännösten rikkomiseen. - Uutiset
26.9.2019 14.16
Hallitus esittää eduskunnalle kevytautolakien voimaantulon lykkäämistä – lausunnoissa kaikki näkemykset saivat kannatustaHallitus antoi 26.9.2019 eduskunnalle esityksen kevytautolakien voimaantulon lykkäämisestä vuodella 1. marraskuuta 2020 saakka. Tarkoituksena on, että vuoden aikana selvitetään, onko Suomen kevytautoja koskevaa lainsäädäntöä mahdollista muuttaa unionin lainsäädännön mukaiseksi. - Uutiset
26.9.2019 14.00
Kuluttajariitalautakunta piti lentolippujen varausjärjestelmää puutteellisena - yhtiön vastuu vahingosta oli noin kaksi kolmasosaa kuluttajan vastatessa yhdestä kolmasosastaLautakunta piti varausjärjestelmää puutteellisena, kun se ei ollut tunnistanut poikkeuksellista ja epätavanomaista etunimen ja sukunimen yhdistelmää. Vaikka vastuu oikeiden tietojen syöttämisestä ja niiden tarkistamisesta oli ollut kuluttajalla, virhetilanteen syntyminen olisi todennäköisesti ollut vältettävissä, jos varausjärjestelmä olisi tunnistanut tällaisen selkeän virheen nimitiedoissa ja nimenomaisesti pyytänyt tarkistamaan sen. Tämän vuoksi lautakunta katsoi, että vahinko oli aiheutunut myös järjestelmän puutteellisesta turvallisuudesta, mistä yhtiö oli vastuussa. Kuluttajalle oli matkustajien nimiä koskevien väärien tietojen vuoksi aiheutunut vahinkoa, kun hän oli joutunut ostamaan uudet lentoliput sekä meno- että paluulennolle. Lautakunta katsoi, että vastuu ylimääräisistä lippukuluista oli jaettava kuluttajan ja yhtiön kesken. Ottaen huomioon lentolippujen välittäjän järjestelmältä vaadittavan turvallisuuden ja kuluttajan oman menettelyn, lautakunta piti kohtuullisena, että yhtiön vastuu vahingosta oli 800 euroa eli noin kaksi kolmasosaa kuluttajan vastatessa yhdestä kolmasosasta. - Uutiset
26.9.2019 12.00
Lento Madeiralle saapui lähes kolme vuorokautta alkuperäistä saapumisaikaa myöhemmin - matkustajille korvaukseksi puolet lentolippujen hinnastaMadeiran Funchaliin oli päästy lähes kolme vuorokautta alkuperäistä saapumisaikaa myöhemmin. Lentoyhtiön suoritus ei jäänyt tapauksessa arvottomaksi, mutta matkustajat menettivät virheen vuoksi seitsemän päivän Funchalin matkastaan kolme päivää. Lisäksi virheestä oli aiheutunut matkustajille poikkeuksellista vaivaa ja haittaa. Kuluttajariitalautakunta arvioi virhettä vastaavan hinnanalennuksen määräksi 545 euroa, mikä vastasi puolta lentolippujen hinnasta. - Uutiset
26.9.2019 11.10
Kuluttajariitalautakunta lennon viivästymisestä: Piilevä valmistusvirhe ei muodostanut sellaista poikkeuksellista olosuhdetta, joka olisi vapauttanut lentoyhtiön korvausvastuusta - virheilmoitus voitiin esittää yleisen 3 vuoden vanhentumisajan kuluessaLennon viivästymisen seurauksena matkustajan saapuminen lopulliseen määräpaikkaan Kuala Lumpuriin oli viivästynyt noin 5 tuntia 20 minuuttia. Koska Finnair ei ollut näyttänyt lennon viivästymisen aiheutuneen asetuksen 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitusta poikkeuksellista olosuhteista, se oli velvollinen maksamaan matkustajalle asetuksen 7 artiklan mukaisen korvauksen (600 €). Virheilmoituksen esittämisajankohdan osalta lautakunta totesi, ettei Finnair ollut osoittanut tiedottaneensa matkustajille edellyttävänsä virheilmoituksen tekemistä tietyssä ajassa uhalla, että kuluttaja menettää mahdollisuutensa vedota asetuksen mukaiseen oikeuteensa saada vakiokorvaus. Lautakunta katsoi, ettei virheilmoituksen tekeminen kohtuullisessa ajassa tässä tapauksessa ollut edellytyksenä asetukseen 261/2004 perustuvan vakiokorvausoikeuden säilyttämiselle, vaan ilmoitus oli voitu esittää yleisen 3 vuoden vanhentumisajan kuluessa. Ksillä olevassa tapauksessa sekä virheilmoitus että vaatimukset oli esitetty yhtä aikaa (4.10.2017) ja yleisen vanhentumisajan (kolme vuotta lennon viivästymisestä) puitteissa. Näin ollen matkustaja ei ollut menettänyt oikeuttaan vaatia vakiokorvausta. - Uutiset
23.9.2019 10.14
KKV: Thomas Cook konkurssiin – Toimintaohjeita Tjäreborgin matkoilla oleville kuluttajilleTjäreborgilla on Kilpailu- ja kuluttajavirastossa mahdollisen maksukyvyttömyyden varalle vakuus, josta maksetaan kaikki etukäteen maksetut matkat, varausmaksut ja keskeytyneistä matkoista saamatta jääneet palvelut. Lisäksi KKV järjestää tarvittaessa paluukuljetukset kaikille Tjäreborgilta matkansa ostaneille matkustajille. - Uutiset
23.9.2019 8.45
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu: Asetus ei velvoita moottoriajoneuvojen valmistajia antamaan itsenäisille toimijoille pääsyä ajoneuvojen korjaamiseen ja huoltamiseen tarvittaviin tietoihin muodossa, joka mahdollistaa kyseisten tietojen sähköisen käsittelynTuomioistuin totesi lisäksi muun muassa, että asetuksen N:o 715/2007 6 artiklan 1 kohdan ensimmäistä virkettä on tulkittava siten, että se, että moottoriajoneuvojen valmistaja ottaa valtuutettujen jälleenmyyjien ja korjaamojen hyväksi käyttöön täydentävän tiedotuskanavan valtuutettujen jälleenmyyjien ja korjaamojen suorittamaa alkuperäisten varaosien myyntiä varten käyttämällä tietopalvelujen tarjoajaa, ei merkitse sellaista itsenäisten toimijoiden pääsyä tietoihin, joka olisi kyseisessä säännöksessä tarkoitetulla tavalla syrjivää suhteessa siihen tietoihin pääsyyn, joka valtuutetuille jälleenmyyjille ja korjaamoille on annettu, silloin kun itsenäisillä toimijoilla on lisäksi ajoneuvojen korjaamiseen ja huoltamiseen tarvittaviin tietoihin syrjimätön pääsy tarjottuun sisältöön ja valtuutetuille jälleenmyyjille ja korjaamoille myönnettyyn pääsyyn nähden. - Uutiset
20.9.2019 12.05
Hallinto-oikeus: Enduropyörien harjoitusradalle voitiin myöntää lupa kun luontovaikutukset oli riittävästi selvitettyHallinto-oikeus totesi, että hankkeen luontovaikutuksista oli esitetty selvitystä ja selvitystä oli pidettävä riittävänä. Hanke ei sijoitu luokitellulle pohjavesialueelle. Kun otettiin huomioon lupamääräysten mukaiset ajoradan toteuttamista ja ajoaikoja koskevat määräykset ja rajoitukset sekä hakijalle asetetut lupamääräykset valvonnasta sekä tiedotus- ja ilmoitusvelvollisuudesta, toiminnasta ei voitu katsoa aiheutuvan kohtuutonta haittaa ympäristölle, asutukselle tai yleiselle edulle taikka muutakaan maastoliikennelain 30 §:n 3 momentissa tarkoitettua haittaa. Tapahtuma täytti riittävät turvallisuuden vaatimukset ja hakemuksen mukaiselle käytölle oli maanomistajan lupa. Ympäristövalvontapäällikkö oli voinut vahvistamillaan lupamääräyksillä myöntää haetun luvan. (Vailla lainvoimaa 20.9.2019)