Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
5.8.2022 8.44
Kuljetusyrityksille määräaikainen polttoainetukiTasavallan presidentti vahvisti 4.8.2022 lain kuljetusyritysten määräaikaisesta polttoainetuesta ja päätti eduskunnan lausuman perusteella selvittää, onko mahdollista tukea myös kevyttä polttoöljyä käyttäviä toimijoita. Laki on voimassa 1. syyskuuta - 31. joulukuuta 2022 välisen ajan. Valtiokonttori toimii valtionapuviranomaisena. Tuki olisi haettavissa viimeistään marraskuussa 2022. - Uutiset
3.8.2022 11.00
Finanssiala: Teknologian robotisoituessa lainsäädäntö ja riskienhallinta kohtaavat kokonaan uudenlaisen todellisuudenRobotiikka on tulossa yhä näkyvämmäksi osaksi arkea autonomisten autojen, lentokoneiden ja laivojen myötä. Vaikka tekoälyyn perustuvan teknologian tiedetään pitkällä tähtäimellä vähentävän inhimillisiä virheitä, lainsäädännössä ja vakuutusalalla joudutaan varautumaan uudenlaisiin riskeihin. - Uutiset
2.8.2022 13.10
Yle: Sähköautojen vakuutukset ovat paljon kalliimpia kuin muiden autojenSähköautojen vakuutusten hintaa ovat nostaneet kalliimmat korjaukset ja suurempi onnettomuusriski. Sähköautokannan monipuolistuminen muuttaa tilannetta ja vakuutusmaksujen lähentyminen kohti muita autoja on alkanut, kertoo Yle. - Uutiset
1.8.2022 11.01
Perusteita jättää oheissakkoa määräämättä rattijuopumuksesta tuomitulle ei ollut - käräjäoikeuden tuomiota muutettiinAsiassa ei ollut ilmennyt perusteita poiketa vakiintuneesta rangaistuskäytännöstä. Vastaaja tuomittiin hänelle tuomitun ehdollisen vankeusrangaistuksen ohessa tuomiolauselmalta ilmenevään oheissakkoon. (Vailla lainvoimaa 1.8.2022) - Uutiset
27.7.2022 14.03
Suurten TEN-T-liikenneverkon hankkeiden luvitukselle enimmäiskesto ja muutoksia maanteiden luokittelua koskevaan päätöksentekoon – lakiluonnokset lausunnoilla 7.9.2022 saakkaEuroopan laajuisen TEN-T-liikenneverkon suurten hankkeiden lupamenettelylle asetettaisiin uudessa laissa neljän vuoden enimmäiskesto. Lisäksi maanteiden luokittelua koskevaa päätöksentekoa aiotaan sujuvoittaa, eikä niitä luokiteltaisi enää asetuksella. Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja hallituksen esitysluonnoksesta 7.9.2022 mennessä. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle marraskuussa 2022. Lait tulisivat voimaan vuoden 2023 aikana. - Uutiset
27.7.2022 12.35
Ukrainalaisten ajokorttien ja kuljettajan asiakirjojen tunnustamiseen yhdenmukaiset säännöt EU:ssa - säännös voimaan kiireellisenä 27.7.2022Euroopan komissio antoi 20.6.2022 säädösehdotuksen, joka mahdollistaisi Ukrainassa myönnettyjen ajokorttien ja kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyystodistuksen tunnustamisen Euroopan unionissa. Ehdotuksen käsittely eteni EU:ssa nopeasti, ja säädös tuli voimaan kiireellisenä 27. heinäkuuta 2022. - Uutiset
26.7.2022 11.40
Voiko sähköpotkulaudan pysäköidä minne vain? Viranomaiset vastaavatRäjähdysmäisesti katukuvassa lisääntyneet sähköpotkulaudat, eli viralliselta nimeltään kevyet sähköajoneuvot, ja niiden pysäköiminen tieliikennelain vastaisesti ovat aiheuttaneet harmaita hiuksia paitsi tienkäyttäjille myös kaupungeille ja muille viranomaisille. - Uutiset
25.7.2022 11.10
Oikeusasiamies: Rikosylikonstaapeli menetteli virheellisesti ajokiellon määräämisessä käräjäoikeuden tuomion jälkeen - kuulemiselle varatun määräajan olisi kaikissa tapauksissa päätyttävä vasta kohtuullisen ajan kuluttua syyksi lukevan ratkaisun antamisestaSe, että päätös on lain mukaan tehtävä ”viipymättä” syyksilukevan ratkaisun jälkeen, ei tarkoita, että tingittäisiin asianosaisen oikeudesta saada asiassa kohtuullinen määräaika oman kantansa esittämiselle. - Uutiset
22.7.2022 11.20
Hallinto-oikeus ei lyhentänyt ikäpoikkeusluvan saaneelle nuorelle määrättyä 6 kuukauden ajokieltoa törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisestaKO oli tuominnut valittajan 60 ps suuruiseen sakkorangaistukseen törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta nuorena henkilönä. HAO totesi, ettei valittajan esittämä selvitys osoittanut, että ajo-oikeus olisi ollut hänelle työssä välttämätön. Poliisi oli ottanut riittävästi huomioon ajokiellon vaikutukset valittajan toimeentuloon ja välttämättömään liikkumiseen. Kun otettiin huomioon valittajan syyksi luettu teko, asiassa saatu selvitys sekä poliisin noudattama ohjeistus ajokiellon pituudesta ja poliisille kuuluva harkintavalta, HAO katsoi, ettei valituksenalaisen päätöksen muuttamiseen ollut aihetta. (Ei lainvoim. 22.7.2022) - Uutiset
14.7.2022 11.46
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu: Dieselajoneuvojen varusteena oleva ohjelmisto, joka vähentää päästöjenrajoitusjärjestelmän tehokkuutta tavanomaisten lämpötilojen vallitessa ja suurimman osan vuodesta, on kielletty estolaite ja voi oikeuttaa kaupan purkuun (Itävalta)Ajoneuvon laatu ei ole sellainen kuin vastaavanlaisilla tavaroilla tavanomaisesti eikä sellainen, jota kuluttaja voi kohtuudella edellyttää, eikä se siten ole sopimuksen mukainen, jos ajoneuvo on varustettu kielletyllä estolaitteella, vaikka ajoneuvolla on voimassa oleva EY-tyyppihyväksyntä ja sitä voidaan näin ollen käyttää tieliikenteessä. Tällaista virhettä ei myöskään voida pitää vähäisenä, vaikka kuluttaja olisi ostanut kyseisen ajoneuvon siinäkin tapauksessa, että hän olisi tiennyt kyseisen laitteen olemassaolosta ja toiminnasta. Näin ollen sopimuksen purkaminen ei ole lähtökohtaisesti poissuljettu. - Uutiset
12.7.2022 14.00
Biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen ja kestävyyslain muutos lausuntokierroksella 9. elokuuta 2022 saakkaBiopolttoöljyn jakeluvelvoitteen tavoitteena on korvata erityisesti erillislämmityksessä ja työkoneissa käytettävää kevyttä polttoöljyä biopolttoöljyllä. Luonnos biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen ja kestävyyslain muutoksista on avattu nyt lausunnoille. Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoja biopolttoöljyn käytön edistämistä koskevan lain, eli biopolttoöljyn jakeluvelvoitelain, muutokseen sekä biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annetun lain, eli kestävyyslain, muutokseen. - Uutiset
4.7.2022 11.15
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi vastaajan ajoneuvon haltijana pysäköineen ajoneuvon yhtiön valvomalle pysäköintialueelleKun otettiin huomioon asiassa mainittu oikeuskäytännössä hyväksytty yleinen kokemussääntö siitä, että ajoneuvon omistaja tai haltija kuljettaa yleensä ajoneuvoaan itse tai ainakin tietää kenen käytössä ajoneuvo on, sekä se, ettei vastaaja ollut esittänyt kiistämisensä tueksi mitään lähtökohtaolettamaa horjuttavaa näyttöä, yksin vastaajan väite ei osoittanut, että ulkopuolinen taho olisi pysäköinyt ajoneuvon. Asiassa oli siten näytetty, että vastaaja oli pysäköinyt ajoneuvon kanteessa esitetyllä tavalla yhtiön valvomalle pysäköintialueelle. Vastaaja oli velvollinen suorittamaan kantajaja Oy:lle vaaditut yksityisoikeudelliseen pysäköintivalvontamaksuun perustuvat pääomat sekä niitä koskevat korkosaatavat ja perintäkulut. (Vailla lainvoimaa 4.7.2022) - Uutiset
29.6.2022 11.00
Hallinto-oikeus: Virheellinen oikaisuvaatimusohje ei ollut vaikuttanut oikaisuvaatimusten myöhästymiseen ja poliisin oli tullut jättää ne myöhästyneinä tutkimattaLiikennevirhemaksu - Liikennerikkomus - Oikaisuvaatimus – Oikaisuvaatimusohje – Tiedoksianto – Tiedoksiantopäivä – Tiedoksiantosaantipäivä – Tutkimatta jättäminen (Ei lainvoim. 28.6.2022) - Uutiset
23.6.2022 13.26
Sääntelyä U-space-ilmatiloille - esitysluonnos ilmailulain muuttamisesta lausunnoilla 2.9.2022 astiEsitysluonnoksessa ehdotetaan miehittämättömän ilmailun niin sanottua U-space-ilmatilaa koskevaa täydentävää kansallista lainsäädäntöä. U-space tarkoittaa ilmatilaa, jossa miehittämättömät ilma-alukset eli dronet voisivat toimia turvallisesti yhdessä muiden ilma-alusten kanssa. Samalla ehdotetaan lentoestelupaprosessiin kansallisia muutoksia, joiden tarve on ilmennyt aiemmin ilmailulakia koskevia muutoksia valmistellessa. Tämän lisäksi esitetään eräitä merkitykseltään vähäisempiä muutoksia ilmailulakiin ja liikenteen palveluista annettuun lakiin. Tavoitteena on, että lakimuutokset tulisivat voimaan vuoden 2023 alusta. U-space-ilmatiloja koskeva EU-sääntely tulee sovellettavaksi 26. tammikuuta 2023. - Uutiset
23.6.2022 8.00
EUYT hylkäsi Ryanairin kanteen Finnairin saamista valtiontuistaKomissio saattoi muodollista tutkintamenettelyä aloittamatta hyväksyä Finnairin pääomituksen, jonka sen julkiset ja yksityiset omistajat toteuttivat suhteessa olemassa olleeseen omistusrakenteeseen. - Uutiset
21.6.2022 14.00
Hallituksen esitys Suomen ja Ruotsin välisen taksiliikennesopimuksen muutosten voimaansaattamiseksi lausunnoilla 31.7.2022 saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi Suomen ja Ruotsin välisen kansainvälisen taksiliikennesopimuksen muutosten voimaansaattamisesta. Sopimus koskee Suomen ja Ruotsin rajan yli tapahtuvaa taksiliikennettä. - Uutiset
21.6.2022 11.26
EUT: Perusoikeuksien kunnioittaminen edellyttää, että PNR-direktiivissä säädetyt toimivaltuudet rajoitetaan täysin välttämättömäänUnionin oikeus on esteenä kansalliselle lainsäädännölle, jossa säädetään EU:n sisäisten lentojen ja muilla liikennemuodoilla unionin alueella suoritettujen kuljetusten PNR-tietojen siirtämisestä ja käsittelystä silloinkin, kun kyseessä olevaan jäsenvaltioon ei kohdistu todellista ja konkreettista tai ennakoitavissa olevaa terrorismiuhkaa. - Uutiset
20.6.2022 15.10
Esitysluonnos alusliikennepalvelulaiksi lausuntokierroksella 31.8.2022 astiEsitysluonnoksessa ehdotetaan säädettäväksi uusi alusliikennepalvelulaki, jolla kumottaisiin ja korvattaisiin voimassa oleva alusliikennepalvelulaki. Ehdotuksessa täsmennettäisiin viranomaisten ja alusliikennepalvelun (VTS) tarjoajan vastuita ja velvollisuuksia. Laissa myös uudistettaisiin alusliikennepalvelun koulutus- ja pätevyyssääntely kansainvälisen sääntelykehityksen mukaisesti sekä lain systematiikkaa ja käsitteistöä. Lisäksi ehdotetaan muutoksia aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annettuun lakiin, alusturvallisuuden valvonnasta annettuun lakiin, matkustaja-aluksen henkiluettelosta annettuun lakiin sekä merenkulun ympäristösuojelulakiin. Tavoitteena on, että lakimuutokset tulisivat voimaan vuoden 2023 alusta. - Uutiset
9.6.2022 13.45
Ajokorttiasetuksen muutoksesta voi lausua 3. elokuuta 2022 saakka: 17-vuotiaan ajo-oikeusLiikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt 8.6.2022 lausuntokierrokselle luonnoksen ajokorteista annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta. Lausuntoja voi antaa 3.8.2022 saakka. Hallitus antoi eduskunnalle esityksen ajokorttilain muuttamisesta 5.5.2022. Esityksellä sallittaisiin rajoitettu B-luokan ajo-oikeus 17-vuotiaille kuljettajille huoltajan suostumuksella. Esityksen tarkoitus on lisätä nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta. - Uutiset
9.6.2022 11.44
Tietosuojavaltuutettu: Tietosuojasääntely ei lähtökohtaisesti estä ajoneuvon huoltohistoriatietojen antamista uudelle omistajalle – ei myöskään velvoita antamaan tietojaTietosuojavaltuutettu on arvioinut, voiko uusi omistaja saada käytetyn ajoneuvon huolto- ja korjaushistoriatiedot huoltoliikkeeltä yleisessä tietosuoja-asetuksessa säädetyn tarkastusoikeuden nojalla. Tietosuojavaltuutettu katsoo, että huoltohistoriatiedot eivät ole auton uuden omistajan henkilötietoja, minkä vuoksi uudella omistajalla ei ole oikeutta saada tietoja nimenomaan tarkastusoikeuden perusteella. - Uutiset
9.6.2022 11.00
Selvitys MAL-sopimuksista: Maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteisen suunnittelun kehittämiselle laaja tukiMaankäyttöä, asumista ja liikennettä ohjaavia MAL-sopimuksia arvioiva selvitys on valmistunut. Arviointi pitää MAL-sopimuksia hyvänä keinona edistää kestävää yhdyskuntakehitystä suurimmilla kaupunkiseuduilla. Maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimukset ovat sopimuksia, jotka valtio solmii suurimpien kaupunkiseutujen kanssa. Niiden tavoitteena on rakentaa ilmastoviisaita kaupunkiseutuja, lisätä asuntotuotantoa helposti saavutettavilla alueilla ja kasvattaa kestävien liikkumismuotojen, kuten joukkoliikenteen osuutta liikenteestä. - Uutiset
2.6.2022 10.30
Hovioikeus vapautti Finnairin velvollisuudesta maksaa lentomatkustajalle asetuksen mukaisen vakiokorvauksen lennon viivästymisestä - matkustaja velvoitettiin korvaamaan Finnairin oikeudenkäyntikulut asiassaTapauksessa oli ollut kysymys lentokoneen teknisestä viasta, joka oli johtunut lentoturvallisuuteen vaikuttavasta piilevästä suunnitteluvirheestä. Lentomatkustajan lento Helsingistä Bangkokiin oli peruuntunut juuri ennen lentoa ja lento oli lennetty lentoyhtiön varakoneella seuraavan päivän aikana, jolloin lento oli saapunut määränpäähän aikataulusta noin 20 tuntia viivästyneenä. HO katsoi toisin kuin KO, ettei kantajalla ollut oikeutta saada Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen (EY N:o 261/2004) perustuvaa korvausta lentoyhtiö Finnair Oyj:ltä. Asiassa sanottuja oikeudenkäyntiin johtanutta seikkaa, asianosaisten asemaa ja asian merkitystä osapuolille kokonaisuutena arvioituaan HO katsoi, ettei kantajan velvoittamista korvaamaan Finnair Oyj:n oikeudenkäyntikulut voitu pitää kokonaisuutena arvioiden ilmeisen kohtuuttomana. Kantaja oli velvollinen korvaamaan Finnair Oyj:n oikeudenkäyntikulut asiassa, KO:ssa 6.560 euroa ja HO:ssa 5.610 euroa viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 2.6.2022. Valituslupa myönnetty.) - Uutiset
31.5.2022 13.15
Onnettomuustietoinstituutti: Vakavien liikenneonnettomuuksien vähentämiseksi tarvitaan uutta tietoaSuomessa on tavoitteena vähentää liikennekuolemia ja vakavia vammautumisia. Kokonaiskuvaa liikenteessä vakavasti vammautuneista on kuitenkin vaikea muodostaa, sillä onnettomuustieto on hajallaan useilla eri toimijoilla. Puutteellisen tilastoinnin vuoksi liikenneturvallisuutta edistävän päätöksenteon tueksi ei ole ollut käytettävissä riittävästi tietoa. Onnettomuustietoinstituutti on kehittänyt uuden menetelmän vammautumisiin johtaneiden onnettomuuksien tutkintaan. - Uutiset
30.5.2022 16.00
Väylävirasto: Pyörällä ajoradan yli – kuka väistää? Tieliikennelain siirtymäaika päättymässäNykyinen tieliikennelaki täyttää keskiviikkona 1.6. kaksi vuotta. Merkkipäivä tarkoittaa myös siirtymäajan päättymistä pyörätien jatkeen merkitsemistavassa: jatkossa pyörätien jatke on merkittynä vain silloin, jos ajoradalle on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkein. Vaikka muutoksia on tieverkolla toteutettu ahkerasti, Liikenneturva ja Väylävirasto muistuttavat tienkäyttäjiä edelleen huomioimaan liikennemerkit ja -tilanteen kokonaisuutena – pelkkään tiemerkinnän viestiin ei kannata vielä luottaa. - Uutiset
30.5.2022 13.15
Liikennevakuutuskeskus: Liikennevakuuttamisen vihreä kortti -sopimukset irtisanottu Venäjän ja Valko-Venäjän kanssaVihreä kortti -yhteistyö Venäjän ja Valko-Venäjän kanssa päättyy vuoden kuluttua, ja sen jälkeen suomalaisella liikennevakuutuksella ei voi enää matkustaa Venäjälle ja Valko-Venäjälle. Vihreä kortti on kansainvälinen todistus ajoneuvon voimassa olevasta liikennevakuutuksesta. Kaikki ETA-valtiot ja Sveitsi ovat irtisanoneet Venäjän ja Valko-Venäjän kanssa solmitut vihreä kortti -sopimukset. Sopimusten 12 kuukauden irtisanomisaika alkaa 1.6.2022 ja päättyy 31.5.2023. Sopimusten irtisanominen tarkoittaa käytännössä sitä, että irtisanomisajan päätyttyä vihreiden korttien voimassaolo Venäjällä ja Valko-Venäjällä lakkaa. - Uutiset
30.5.2022 9.00
Arviomuistio ilman kuljettajaa vuokrattujen ajoneuvojen käytöstä maantien tavaraliikenteessä on lausuntokierroksella 8.6.2022 astiLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoa arviomuistioon ilman kuljettajaa vuokrattujen ajoneuvojen käyttämisestä maanteiden tavaraliikenteessä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2006/1/EY muuttamisesta annetun direktiivin (EU) 2022/738 kansallisesta toteutuksesta. Direktiivimuutosten tavoitteena on edistää vuokrattujen ajoneuvojen käyttöä ja lisätä elinkeinoelämän tuottavuutta ja joustavuutta kaluston käytössä. Direktiivimuutoksilla on tarkoitus varmistaa liikenteenharjoittajille yhtenäinen sääntelykehys ja tasapuolinen pääsy toisesta jäsenvaltiosta vuokrattujen ajoneuvojen markkinoille eri puolilla EU:ta. - Uutiset
27.5.2022 10.10
Hallitus esittää liikenneturvallisuusmaksun korottamista – lait tulisivat voimaan 1.1.2023Liikennevakuutustoimintaa harjoittavien vakuutusyhtiöiden maksamaa liikenneturvallisuusmaksua korotettaisiin 1 prosentista 1,3 prosenttiin. Liikenneturvallisuusmaksun määrä nostettaisiin vastaamaan ennaltaehkäisevään liikenneturvallisuustyöhön käytettävän rahoituksen tarvetta. Hallituksen esitys oli lausunnolla 28.2.-1.4.2022. - Uutiset
26.5.2022 15.00
Jakeluvelvoitetta tänä vuonna alentava lakiesitys eduskuntaanJakeluvelvoitteen alentamisen arvioidaan laskevan dieselin pumppuhintaa noin 12 senttiä litralta. Esityksen arvioidaan myös kasvattavan välillisesti liikenteen polttoaineista saatavia valmisteverotuloja noin 75 miljoonalla eurolla vuodelta 2022. - Uutiset
20.5.2022 16.00
Hovioikeus: Ei voitu poissulkea, etteikö ulosajo olisi voinut selittyä epilepsiakohtauksella - syyte liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tuli hylätäVastaaja oli menettänyt ajoneuvonsa hallinnan, ajautunut ulos ajoradalta kulkusuunnassaan vasemmalle puolelle tietä ja törmännyt kuusiaitaan sekä sen takana olleeseen puuhun. Syyttäjä oli vaatinut, että vastaaja tuomitaan sakkorangaistukseen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja että hänet velvoitetaan suorittamaan valtiolle 40 euron suuruinen rikosuhrimaksu. (Vailla lainvoimaa 20.5.2022) - Uutiset
20.5.2022 10.48
EUT:n ennakkoratkaisu lentohenkilökuntaan sovellettavasta sosiaaliturvalainsäädännöstäSosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamisesta annetun asetuksen säännöksiä on tulkittava siten, että jäsenvaltioon sijoittautuneen lentoyhtiön lentohenkilökuntaan, jota E101-todistukset eivät kata, joka työskentelee 45 minuuttia päivässä miehistölle tarkoitetussa, nimellä ”crew room” kutsutussa tilassa, joka tällä lentoyhtiöllä on sen toisen jäsenvaltion alueella, jossa tämä lentohenkilökunta asuu, ja joka on jäljellä olevan osan työajasta kyseisen lentoyhtiön lentokoneissa, sovellettava sosiaaliturvalainsäädäntö on viimeksi mainitun jäsenvaltion lainsäädäntö. - Uutiset
19.5.2022 8.30
Poliisiammattikorkeakoulun julkaisu: Poliisin liikenneturvallisuustyö on riskienhallintaa ja lainkuuliaisuuden edistämistäPoliisiammattikorkeakoulun uudessa julkaisussa pohditaan poliisin liikenneturvallisuustyötä, sen vaikuttavuutta ja sitä mittaavia indikaattoreita. Poliisin liikenneturvallisuustyön seurantaa ja arviointia on kritisoitu siitä, että ne ovat kohdistuneet liikaa suoritteisiin, kuten puhallutusten määrään, valvontaan käytettyyn aikaan ja määrättyihin liikennevirhemaksuihin. Kritiikin mukaan tämä ei kerro mitään varsinaisista hyödyistä, joita poliisin liikennevalvonnalla tavoitellaan. - Uutiset
17.5.2022 15.25
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta: Lemmikkieläimen vahingoittumisesta aiheutuneet kulut eivät olleet liikennevakuutuksesta korvattaviaTapauksessa arvioitavana oli, onko puolisoiden yhteisessä taloudessa oleva lemmikkieläin kummankin puolison hallinnassa, vaikka eläin olikin rekisteröity vain toisen puolison nimiin. Lautakunta katsoi lemmikkieläimen olleen liikennevakuutuslain 40 §:n 2 momentin tarkoittamalla tavalla hallinnassa ollutta omaisuutta, joten lemmikkieläimen vahingoittumisesta aiheutuneet kulut eivät olleet liikennevakuutuksesta korvattavia. - Uutiset
17.5.2022 10.30
Hetkellinen ajonopeus 139 km/h ylitti 59 kilometrillä tunnissa suurimman sallitun nopeuden - hovioikeus arvioi täyttikö liikenneturvallisuuden vaarantaminen törkeän tekomuodon tunnusmerkistönVastaajan käyttämä ylinopeus sekä tapahtumaolosuhteet olivat riidattomia, mutta vastaaja oli kiistänyt menetelleensä tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta. Lisäksi hän oli kiistänyt sen, että teko olisi ollut omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle. (Vailla lainvoimaa 17.5.2022) - Uutiset
5.5.2022 15.41
Ajokorttilain muutoksilla tavoitellaan nuorten kuljettajien turvallisuuden lisäämistäHallitus antoi eduskunnalle esityksen ajokorttilain muuttamisesta 5.5.2022. Esityksen tarkoitus on lisätä nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta. Esityksen mukainen 17-vuotiaalle kuljettajalle myönnettävä rajoitettu B-luokan ajo-oikeus ei olisi voimassa kello 00-05 välillä. Lisäksi kuljettajalla olisi oikeus kuljettaa vain yhtä matkustajaa kerrallaan. Rajoitukset olisivat voimassa siihen asti, kunnes kuljettaja täyttää 18 vuotta. Rajoitusten noudattamisen valvontaa tukemaan 17-vuotiaille kuljettajille esitetään velvoitetta merkitä kuljettamansa auto alaikäisen kuljettajan tunnuksella. - Uutiset
5.5.2022 13.34
Poliisi seuraa mahdollisia ongelmia: Ruokapalvelurobotit aiheuttavat kiinnostusta ja kysymyksiäRuokapalvelurobotit ovat aiheuttaneet viime viikkoina ihmetystä Espoossa. Toistaiseksi kansalaiset ovat suhtautuneet niihin lähinnä huumorilla, eikä isompia ongelmia ole Länsi-Uudenmaan poliisin tietoon tullut. Asukkaat ovat kuitenkin toivoneet poliisilta tietoja ja ohjeistusta robotteihin liittyen. - Uutiset
4.5.2022 13.31
EUYT vahvisti komission päätöksen, jolla hyväksyttiin Romanian TAROM-lentoyhtiölle myöntämä 36 660 000 euron pelastamistukiTuki soveltuu sisämarkkinoille, koska sillä pyritään välttämään TAROMin palvelujen keskeytymisestä Romanian alueiden liikenneyhteyksille mahdollisesti aiheutuvia sosiaalisia ongelmia. - Uutiset
4.5.2022 13.15
Miten kohtaat hälytysajoneuvon? Viranomaisilta suositus hätävilkun käyttöönHälytysajossa olevaa ajoneuvoa ei tien päällä kohdata joka päivä. Poliisi, Pelastuslaitos ja Liikenneturva ovat huolissaan vaaratilanteista, joita on sattunut kuljettajien reagoidessa yllättävästi hälytysajossa olevaan hälytysajoneuvoon. Uudessa toimintaohjeistuksessa korostuu hätävilkkujen käyttö. Hälytysajossa olevan viranomaisen tavoitteena on päästä mahdollisimman nopeasti ja turvallisesti kohteeseen. Hälytysajossa olevan ajoneuvon tunnistaa sinisistä vilkkuvaloista ja sireenistä. Jokaiselle kuljettajalle ei kuitenkaan ole selvää, miten toimia, kun taustapeilissä erottuvat vilkkuvat valot. Pahimmillaan seurauksena voi olla onnettomuus. - Uutiset
4.5.2022 10.30
Vapaa-ajalla ollut poliisi havaitsi auton ajavan punaisia päin kolme kertaa - hovioikeus oli erimielinen autoilijan syyllisyydestäVapaa-ajalla ollut poliisi oli seurannut vastaaja tämän kotipihaan ja näyttänyt virkamerkkiään sekä pyytänyt näyttämään ajokortin. Vastaaja oli kiistänyt ajaneensa liikennevalo-opasteiden ohi niin, että ne olisivat olleet punaisena. Poliisi oli kertonut, että hän oli vienyt seuraavan kerran töissä ollessaan vastaajalle sakkomääräyksen punaisena olleiden liikennevalo-opasteiden noudattamatta jättämisestä ja vastaaja oli kieltäytynyt sen vastaanottamisesta. Poliisi oli kertonut vastaajalle, että asiasta kirjataan rikosilmoitus. KO oli katsonut vastaajan syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen (25 ps). HO:n enemmistö katsoi, ettei perustetta KO:n ratkaisun muuttamiseen syyksilukemisen osalta ollut. Eri mieltä ollut hovioikeudenneuvos puolestaan hylkäsi syytteen ja vapautti vastaajan rangaistuksesta ja korvausvelvollisuudesta asiassa. (Vailla lainvoimaa 4.5.2022) - Uutiset
3.5.2022 8.59
Kuluttaja-asiamiehen ja aluehallintovirastojen valvontakampanja: Autokouluissa markkinoidaan luottoja puutteellisin tiedoinKuluttaja-asiamies ja aluehallintovirastot toteuttivat syksyllä 2021 yhteisen kampanjan selvittääkseen, miten autokoulut markkinoivat luottoja kuluttajille. Havaintojen mukaan luottomainontaa on lähinnä autokoulujen verkkosivuilla ja usein luoton tiedoista ei kerrota riittävällä tavalla. Valvontakampanjan tavoitteena oli kerätä havaintoja autokoulujen markkinoimista luotoista ja luoda tilanteesta kokonaiskuvaa. Aluehallintovirastot keräsivät tietoa omilta alueiltaan syksyllä 2021. - Uutiset
2.5.2022 13.13
Hovioikeus: Vakuutusyhtiön takautumisoikeusAsiassa ei esitetty selvitystä, minkä sisältöiseen autovakuutukseen ja mihin vakuutuksen mukaiseen vahinkotapahtumaan yhtiön suorittamat vakuutuskorvaukset olivat perustuneet. Asiassa ei täten ollut edellytyksiä arvioida yhtiön takautumisvaatimuksen edellytyksien täyttymistä autovakuutuksesta maksetun korvauksen osalta. Yhtiön korvausvaatimukset oli käräjäoikeuden katsomin tavoin hylättävä. (Vailla lainvoimaa 2.5.2022) - Uutiset
2.5.2022 10.30
Kaksinkertaista nopeutta sallittuun enimmäisnopeuteen nähden ajaneen 20-vuotiaan naisen tekoa ei voitu pitää pakkotilatekona sallittuna - hovioikeus lievensi ehdollisen vankeusrangaistuksen tuntuvaksi sakoksiVastaaja oli ylittänyt huomattavasti sallitun enimmäisnopeuden ajamalla Venäjän rekisterikilvillä varustettua urheiluautoa 80 km/h rajoitusalueella 177 km/h keskinopeudella Nuijamaantiellä. Nopeus oli mitattu keskinopeusmittarilla kilometrin matkalta. Vastaaja oli vedonnut saaneensa ajoneuvoa kuljettaessaan tiedon isänsä saamasta sairauskohtauksesta ja siitä, että hänen 12-vuotias pikkusiskonsa oli jäänyt tämän johdosta ilman huolenpitoa. Vastaaja oli vedonnut siihen, että hänellä oli ollut kiire selvittävään isänsä vakuutusasioita, että mahdollinen leikkaus olisi saatu käyntiin. (Vailla lainvoimaa 2.5.2022) - Uutiset
29.4.2022 11.00
Ylinopeutta ainakin 115 kilometriä tunnissa - hovioikeus kovensi törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta nuorelle tuomitun sakkorangaistuksen ehdolliseksi vankeusrangaistukseksiVastaaja (s. 2002) oli ylittänyt Nelostiellä huomattavasti suurimman sallitun enimmäisnopeuden ajamalla keskinopeusmittarilla 3.570 metrin matkalta mitattuna 215 kilometrin tuntivauhdilla liikennemerkillä osoitetulla 100 kilometrin tuntinopeusrajoitusalueella, jolloin sallitun nopeuden ylitys oli ollut ainakin 115 kilometriä tunnissa. Hän oli ohittanut neljä ajoneuvoa. Tien ajourat olivat olleet kuivat, mutta tien piennar ja reunat paikoitellen jäiset tai lumiset. Vastaajan kyydissä oli ollut yksi matkustaja. Vastaajalle tuomittu 120 päiväsakon sakkorangaistus kovennettiin 60 päivän ehdolliseksi vankeusrangaistukseksi. (Vailla lainvoimaa 29.4.2022) - Uutiset
28.4.2022 16.15
Liikennevakuutuksen korvausohjeet 2022Liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan liikennevahinko-osaston korvausohjeissa on tietoa liikennevahinkojen nykyisestä korvauskäytännöstä. Korvausohjeilla pyritään yhtenäistämään liikennevahinkojen korvauskäytäntöä. Lisäksi niiden toivotaan tarjoavan tietoa liikennevahinkojen korvauskäytännöstä vahinkoa kärsineille ja muille tietoa tarvitseville. - Uutiset
25.4.2022 13.13
Liikenneturva: Vajetta autoilevien ja pyöräilevien väistämistilanteiden osaamisessaLiikenneturvan tuoreessa kyselyssä selvitettiin suomalaisten liikennesääntöjen tuntemusta. Eniten ongelmia koettiin olevan autoilevien ja pyöräilevien välisissä väistämissäännöissä. Liikenneturva kampanjoi tänä keväänä keskeisistä väistämissäännöistä ja muistuttaa havainnoimaan risteyksissä myös jalankulkijat ja pyöräilijät. Kun Liikenneturvan kyselyssä vastaajia pyydettiin arvioimaan sääntökokonaisuuksien osaamista, alle puolet (44 %) koki, että pyöräilyn ja autoilun väliset väistämissäännöt osataan edes melko hyvin. Sääntöjen vastainen kulku kaupunkialueella myös ärsyttää – riippumatta siitä, millä kulkutavalla ollaan liikkeellä. - Uutiset
25.4.2022 9.35
Taksiliikenteen valvontaisku osoitti puutteita – taksissa tulee olla nähtävillä hinnat, luvanhaltijan nimi- ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi; verovilppiepäilystä voi vihjata verottajalleHelsingin poliisilaitoksen, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ja Verohallinnon yhteisessä taksiliikenteen valvontaiskussa havaittiin useita puutteita tietojen esittämisessä. Valvonnassa tarkastettiin yhteensä 65 taksia, joista 37:ssä oli huomautettavaa. Liikennevirhemaksuja määrättiin 24. Viranomaisten yhteisvalvonta on todettu toimivaksi toimintamalliksi, jossa jokainen mukana oleva viranomainen voi tarkastaa omaan toimivaltaansa kuuluvia asioita yhdellä pysäytyksellä. - Uutiset
14.4.2022 14.37
Traficom: Venäjän lipun alla purjehtivien alusten tulo EU:n satamiin kielletäänEuroopan unioni on antanut 8.4.2022 asetuksen, jolla tiukennetaan Venäjän vastaisia pakotteita Ukrainan sodan vuoksi. Pakotteet tulevat koskemaan Venäjän lipun alla purjehtivia aluksia. Alusten tulo EU:n satamiin on kielletty 16.4.2022 klo 00.00 alkaen. - Uutiset
14.4.2022 12.30
Kansallisen tieliikenteen päästökaupan arviomuistioValtioneuvosto teki 6.5.2021 periaatepäätöksen kotimaan liikenteen kasvihuonepäästöjen vähentämisestä eli fossiilittoman liikenteen tiekartasta vuoteen 2030. Arviomuistio liittyy tiekartan kolmanteen vaiheeseen. Arviomuistio käsittelee päästökauppaa päästövähennyskeinona, sen vaikutuksia polttoaineen hintaan, kotitalouksiin ja yrityksiin sekä mahdollisia kompensaatiokeinoja. - Uutiset
14.4.2022 10.00
Kuluttajariitalautakunta: Matkustajat olivat tehneet reklamaation kohtuullisessa ajassa, kun he olivat tehneet sen noin kahden ja puolen kuukauden kuluttua lennon viivästymisestä - ei näyttöä poikkeuksellista olosuhteista - vakiokorvaus oli maksettavaLautakunta katsoi tapauksessa selvitetyksi, että lentoyhtiö oli täyttänyt asetuksen mukaisen tiedonantovelvollisuutensa. Näin ollen matkustajien oli tullut vedota lennon viivästymiseen tai vaatia korvausta viivästymisestä kohtuullisessa ajassa säilyttääkseen oikeutensa mahdolliseen vakiokorvaukseen. Lautakunta katsoi, että matkustajat olivat tehneet reklamaation kohtuullisessa ajassa, kun he olivat tehneet sen noin kahden ja puolen kuukauden kuluttua lennon viivästymisestä. Tapauksessa ei ollut esitetty sellaista selvitystä, jonka perusteella teknistä vikaa olisi tullut arvioida lautakunnan aiemmasta ratkaisukäytännöstä poikkeavasti. Koska lentoyhtiö ei ollut näyttänyt lennon viivästymisen aiheutuneen asetuksen 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitusta poikkeuksellista olosuhteista, se oli velvollinen maksamaan matkustajille asetuksen 7 artiklan mukaisen korvauksen, jonka määrä tämän pituisella lennolla (Helsingistä Phuketiin) oli 600 euroa matkustajalta. - Uutiset
13.4.2022 13.30
Auto oli ollut pysäköitynä sähköauton lataamista varten latauslaitteen viereen yhtiön valvomalla pysäköintialueella - Kuluttajariitalautakunta suositti, että valvontayhtiö palauttaa kuluttajalle 60 euroaLautakunta katsoi, että alueen maksullisen pysäköinnin opastemerkinnät eivät olleet sähköautojen latauspisteiden kohdalla täyttäneet vaatimuksia opasteiden selkeydestä. Opasteet olivat olleet omiaan aiheuttamaan epätietoisuutta latauspisteiden läheisen pysäköinnin maksullisuudesta. Kuluttaja voi perustellusti ajatella esimerkiksi, että pysäköintimaksu sisältyisi latausmaksuun. Pysäköinnin maksullisuudesta latauspisteiden läheisyydessä ja latauksen aikana ei ollut ilmoitettu niin selkeästi, että ehto olisi tullut osaksi osapuolten välistä pysäköintisopimusta. Lautakunta katsoi, että valvontamaksu oli ollut aiheeton. - Uutiset
7.4.2022 16.00
Hallinto-oikeus kumosi pysäköintivirhemaksun, koska auto ei ollut voinut olla pysäköitynä pysäköintipaikalla yli 24 tuntia - Uutiset
7.4.2022 11.30
EUT: Viivästyneen lennon matkustajat voivat vaatia korvausta EU:n ulkopuoliselta lentoliikenteen harjoittajalta silloin, kun tämä suorittaa koko lennon EU:n lentoliikenteen harjoittajan lukuunLentomatkustajien oikeuksista annetulla asetuksella ei loukata periaatetta, jonka mukaan valtiolla on täydellinen ja yksinomainen suvereniteetti omaan ilmatilaansa. - Uutiset
5.4.2022 11.17
Hovioikeus: Olutvarkaita perästä ajanut kauppias syyllistyi törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseenA:n menettely oli täyttänyt rikoslain 23 luvun 1 momentin 3 kohdan mukaisen ankaroittamisperusteen tai ainakin menettely oli saman pykälän 4 kohdassa tarkoitetulla tavalla rinnastettavissa ensin mainitussa lainkohdassa tarkoitettuun pysähtymis- ja väistämisvelvollisuuden rikkomiseen. (Vailla lainvoimaa 5.4.2022) - Uutiset
31.3.2022 13.30
Sakkovilpistä 46 865 euron sakotVastaajan ilmoittamien tulotietojen perusteella syyttäjä oli vahvistanut antamaansa rangaistusmääräykseen yhden päiväsakon rahamääräksi 105 euroa, kun sen todellinen rahamäärä oli vastaajan vuoden 2018 verotustietojen perusteella määrätty 1.326 euroa. (Vailla lainvoimaa 31.3.2022) - Uutiset
31.3.2022 9.39
Todistustaakasta: Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus velvoitti auton haltijan maksamaan yksityisoikeudelliset pysäköintivalvontamaksutVastaaja ei esittänyt väitettä siitä, että joku tietty henkilö olisi hänen sijastaan ollut kuljettaja, tai esittänyt lähtökohtaolettamaa horjuttavaa näyttöä kiistämisensä tueksi. (Vailla lainvoimaa 31.3.2022) - Uutiset
30.3.2022 11.30
Kysymys oli ollut ajon aikana tapahtuneesta yllättävästä verensokeriarvon alentumisesta, jota vastaaja ei ollut voinut ennakoida ennen ajoon lähtöään - hovioikeus vapautti vastaajan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tuomitusta rangaistuksestaAsiassa todetun diabeteskeskuksen erikoislääkärin antaman lausunnon perusteella hypoglykemia käsillä olevassa tapauksessa oli voinut johtua ihomuutosten aiheuttamasta insuliinin imeytymisen ennalta-arvaamattomuudesta ja/tai vastaajan insuliiniherkkyyden yllättävästä paranemisesta juuri tekoaikaan. Kun otettiin vielä huomioon, että vastaaja oli syönyt välipalan ennen ajoon lähtöä ja hän olisi toiminut näin siinäkin tapauksessa, että omamittaus olisi osoittanut verensokeriarvojen laskeneen, HO katsoi, ettei vastaaja ollut menetellyt törkeän huolimattomasti tai huolimattomasti jättäessään omamittauksen tekemättä ennen ajoon lähtöä. Asiassa esitetyn selvityksen perusteella kysymys oli ollut ajon aikana tapahtuneesta yllättävästä verensokeriarvon alentumisesta, jota vastaajan ei ollut voinut ennakoida ennen ajoon lähtöään. Kysymys oli siten ollut sairauskohtauksen aiheuttamasta onnettomuudesta. (Vailla lainvoimaa 30.3.2022) - Uutiset
25.3.2022 15.45
Hovioikeus: Kaikki törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen ankaroittamisperusteet täyttyivätHovioikeus katsoi, että A:n menettely oli tuomiossa mainituilla perusteilla täyttänyt kaikki törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen ankaroittamisperusteet ja menettely oli siten ollut myös kokonaisuutena arvioiden omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa muiden tienkäyttäjien hengelle tai terveydelle. Hän oli siten syyllistynyt törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. (Vailla lainvoimaa 25.3.2022) - Uutiset
25.3.2022 10.30
Hovioikeus: Syytteen hylkäävän tuomion perusteluihin ei voinut hakea muutostaOikeuskäytännössä ja oikeuskirjallisuudessa on vakiintuneesti katsottu, että pelkästään ratkaisun perusteluihin ei pääsäännön mukaan ole oikeutta hakea muutosta, vaikka perustelut olisivat asianosaisen mielestä hänelle epäedulliset. Muutoksenhaun tuomioperusteisiin kieltävä pääsääntö ei ole kuitenkaan ehdoton, vaan siitä on poikettu silloin, kun muutoksenhakija poikkeuksellisesti on pystynyt näyttämään, että hänellä on ollut oikeudellinen tarve tai muutoin riittävä aihe saada perusteluissa oleva lausuma muutetuksi tai kumotuksi. (ks. esim. KKO 1996:129, Jokela; Hovioikeusmenettely, 2010, s. 173-174 ja Vuorenpää ym.; Prosessioikeus, 2021, s. 1135) - Uutiset
24.3.2022 14.22
Valtioneuvoston periaatepäätös: Liikenneturvallisuusstrategia tähtää kaikkien liikennemuotojen turvallisuuden parantamiseenValtioneuvosto linjasi 24.3.2022 liikenneturvallisuusstrategiaa koskevassa periaatepäätöksessään toimenpiteistä, joilla tähdätään liikenteen turvallisuuden parantamiseen ja liikenneonnettomuuksien ehkäisemiseen. Strategian tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta kokonaisvaltaisesti - maalla, merellä ja ilmassa. Liikenneturvallisuusstrategian tavoitteita ohjaa alun perin tieliikenteelle asetettu nollavisio, joka ulotetaan nyt koskemaan kaikkia liikennemuotoja: tie- ja raideliikennettä, ilmailua sekä vesiliikennettä. Liikenneturvallisuusstrategian visiona on, että kaikki liikennemuodot ovat vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. - Uutiset
24.3.2022 12.40
Hovioikeus: Käräjäoikeuden tuomitsema sakkorangaistus huomattavasta ylinopeudesta ei ollut riittäväHovioikeus katsoi, ettei sakkorangaistusta voitu pitää riittävänä seuraamuksena kysymyksessä olevasta teosta. Koska A:ta ei ollut aikaisemmin rekisteröity rikoksesta, 60 päivän vankeusrangaistus voitiin tuomita ehdollisena. (Vailla lainvoimaa 24.3.2022) - Uutiset
23.3.2022 14.30
Hovioikeus piti rattijuopon auton tuomitsemista valtiolle menetetyksi kohtuuttomanaToisin kuin käräjäoikeus hovioikeus jätti menettämisseuraamuksen tuomitsematta. Määräys Ford Galaxy -merkkisen henkilöauton tuomitsemisesta valtiolle menetetyksi ja sitä koskeva takavarikko kumottiin. Auto on palautettava vastaajalle. (Vailla lainvoimaa 23.3.2022) - Uutiset
22.3.2022 12.20
Selvitys: Maankäytön ja liikenteen vaikutuksia arvioitava entistä tarkemmin yhdessäMaankäyttö vaikuttaa siihen, minne ihmisten ja tavaroiden on päästävä. Vastaavasti liikennejärjestelmä vaikuttaa toimintojen sijoittumiseen. Siksi näiden toimintojen vaikutuksia on kyettävä arvioimaan entistä paremmin yhdessä. Tuore selvitys kartoittaa menetelmiä ja antaa suosituksia maankäytön ja liikenteen vaikutusten arvioinnin kehittämiseen. - Uutiset
17.3.2022 16.19
Lainsäädännön arviointineuvosto ajokorttilain muutoksesta: Mitä riskejä liikenneturvallisuudelle esitetystä muutoksesta voisi aiheutua?Lainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausunnon liikenne- ja viestintäministeriölle hallituksen esityksen luonnoksesta ajokorttilain muuttamisesta. Lakiluonnoksesta saa hyvän käsityksen asian taustasta ja keskeisistä ehdotuksista. Eri sääntelyvaihtoehtoja on kuvattu monipuolisesti, mikä on myönteistä. Vaikutuksia on käsitelty pääosin perusteellisesti, mutta epävarmuuksia ei ole otettu riittävästi huomioon yksityiskohtaisemmissa arvioinneissa. Liikenneturvallisuuden edistämisen hyödyistä ja esitysluonnoksen riskeistä tulisi antaa suuntaa antavat arviot. - Uutiset
16.3.2022 15.00
Hovioikeus korotti liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tuomitun sakon asetuksen mukaiseen 200 euron vähimmäismääräänKoska vastaaja oli ylittänyt suurimman sallitun nopeuden 33 kilometrillä tunnissa, tieliikennelain (729/2018) 165 § ei tullut sovellettavaksi hänelle rangaistusta määrättäessä. Sakon vähimmäksi kokonaisrahamääräksi oli siten määrättävä päiväsakon rahamäärästä annetun asetuksen 7 §:n 1 momentin mukaisesti 200 euroa. KO:n tuomiota muutettiin. (Vailla lainvoimaa 16.3.2022) - Uutiset
15.3.2022 9.25
OTI: Alle 25-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamat moottoriajoneuvo-onnettomuudet vuosina 2010–2019Onnettomuustietoinstituutin julkaisu perustuu liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2010–2019 tutkimiin kuolemaan johtaneisiin moottoriajoneuvo-onnettomuuksiin sekä vakuutusyhtiöiden liikennevakuutuksesta vuosina 2010–2019 korvaamiin tie- ja katuverkolla tapahtuneisiin liikennevahinkoihin, joissa mukana oli ainoastaan moottoriajoneuvoja. - Uutiset
15.3.2022 8.08
Hovioikeuden ratkaisu törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisestaHovioikeudessa oli A:n valituksen johdosta kysymys siitä, oliko hän laiminlyönyt noudattaa tieliikennelakia syytteessä kuvatulla tavalla. Mikäli A:n katsottiin menetelleen syytteen mukaisesti, kysymys oli myös siitä, oliko A menetellyt vähintään törkeän huolimattomasti sekä ankaroittamisperusteen täyttymisestä. Lisäksi kysymys oli siitä, oliko menettely ollut omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle. Asiassa oli yksimielisyys siitä, että syyteoikeus perusmuotoisesta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta oli vanhentunut. (Vailla lainvoimaa 14.3.2022) - Uutiset
9.3.2022 8.00
Julkaisu: Vetytalous – mahdollisuudet ja rajoitteetVetytaloudella tavoitellaan hiilidioksidipäästöjen vähentämistä aloilla, joilla muiden keinojen käyttö on erityisen haasteellista. Tällaisia kohteita löytyy mm. teollisuudesta, lento- ja meriliikenteestä sekä raskaasta tieliikenteestä. EU valmistelee yhteisiä vetyratkaisujen yleistymistä mahdollistavia lainsäädäntömuutoksia. Samaan aikaan eri maat Euroopassa ja sen ulkopuolella ovat laatineet kansallisia vetystrategioitaan. Vedyn tuotantoon ja loppukäyttöön suunnattuja projekteja on pelkästään Euroopassa kehitteillä tuhansittain. - Uutiset
2.3.2022 13.13
Liikenneturvan opas: Mitä sääntöjä erilaisilla sähköisillä liikennevälineillä ajaessa tulee noudattaaSähköisiä liikkumisvälineitä on monia erilaisia. Laitteen ominaisuuksista riippuu, luetaanko sitä käyttävä jalankulkijaksi, pyöräilijäksi vai moottoriajoneuvon kuljettajaksi. Ominaisuudet vaikuttavat myös esimerkiksi siihen, vaaditaanko laitteen kuljettajalta ajokortti tai onko laitteelle otettava liikennevakuutus. - Uutiset
2.3.2022 11.10
Hallinto-oikeuden ratkaisu liikennevirhemaksun täytäntöönpanostaLiikennevirhemaksu – Liikennerikkomus – Täytäntöönpanoa koskeva määräys – Täytäntöönpanokelpoisuus - Uutiset
2.3.2022 10.53
EUT:n ennakkoratkaisu lentomatkustajien oikeuksista annetun EU-asetuksen soveltamisesta kahdesta lennosta muodostuvaan lentoyhteyteenEU-asetuksen (EY) N:o 261/2004 3 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että kyseistä asetusta ei sovelleta suoraan toisiinsa liittyviin lentoihin, jotka kattaa yksi ainoa varaus ja jotka muodostuvat kahdesta lennosta, jotka suorittaa yhteisön lentoliikenteen harjoittaja, kun sekä ensimmäisen lennon lähtölentoasema että toisen lennon saapumislentoasema sijaitsevat kolmannessa maassa ja ainoastaan lentoasema, jonne välilasku tehdään, sijaitsee jäsenvaltion alueella. - Uutiset
28.2.2022 15.00
Hallinto-oikeus: Hakemus irakilaisen ajokortin vaihtamiseksi suomalaiseen ajokorttiin oli voitu hylätä, koska irakilainen ajokortti ei ollut aitoHAO totesi, että ulkomaisen ajokortin vaihtaminen suomalaiseen ajokorttiin edellyttää, että esitetty ulkomainen ajokortti on aito. Tässä tapauksessa Liikenne- ja viestintäviraston suorittamassa aitoustutkimuksessa oli kuitenkin katsottu, että valittajan esittämä ajokortti ei ollut aito. Asiassa ei olut ilmennyt syytä epäillä Liikenne- ja viestintäviraston arviota ajokortin aitoudesta. Asiassa mainituin perustein Liikenne- ja viestintäviraston päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Ei lainvoim. 28.2.2022. Julkaisematon.) - Uutiset
22.2.2022 14.30
EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin täytäntöönpano toi muutoksia lähetettyjen työntekijöiden säännöksiin 1.2.2022Liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännösten kansallinen täytäntöönpano toi muutoksia liikennepalvelulakiin ja eräisiin muihin siihen liittyviin lakeihin. Muutosten myötä Suomeen lähetetyt maantieliikenteen kuljettajat ovat työehtojen määräytymisen osalta samassa asemassa muiden alojen lähetettyjen työntekijöiden kanssa. - Uutiset
17.2.2022 12.40
Ehdotus valtioneuvoston asetukseksi tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvonnasta ja toimivaltaisten viranomaisten työnjaosta lausunnoilla 11. maaliskuuta 2022 saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja ehdotukseen valtioneuvoston asetukseksi tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvonnasta ja viranomaisten työnjaosta. Lausuntojen pohjalta tullaan tarkastelemaan, miten eri viranomaiset kokevat tieliikenteen sosiaalilainsäädäntöön liittyvät valvonnan työnjaon ja valvonnan täytäntöönpanoa koskevat ehdotukset. Tarvittaessa asetusehdotusta muokataan. - Uutiset
14.2.2022 13.25
Hovioikeus: Syyllisyydestä jäi varteenotettava epäily ja syyte liikenneturvallisuuden vaarantamisesta hylättiinAsiassa esitettiin kaksi toisistaan poikkeavaa tapahtumainkulkua. Hovioikeus ei epäillyt B:n ja V:n luotettavuutta sinänsä, mutta ihmisen tekemiin havaintoihin liittyy aina myös inhimillisen erehdyksen mahdollisuus. A:n vaihtoehtoinen tapahtumainkulku sai puolestaan tukea asiassa esitetystä asiantuntijalausunnosta, joka oli laadittu liikennevalojärjestelmän tapahtuma-ajankohdan toiminnasta saatujen teknisten tietojen ja myös lokimerkintöjen perusteella. Asiassa esitettyä näyttöä kokonaisuutena arvioiden hovioikeus totesi olevan mahdollista, että tapahtumat olivat edenneet A:n kertomalla tavalla. Näin ollen A:n syyllisyydestä jäi varteenotettava epäily ja syyte liikenneturvallisuuden vaarantamisesta hylättiin. (Vailla lainvoimaa 14.2.2022) - Uutiset
14.2.2022 11.18
KKO: Hovioikeuden olisi pitänyt myöntää jatkokäsittelylupa muutosperusteella ja painavan syyn perusteella törkeässä liikenneturvallisuuden vaarantamisessaTekoaikaan 16-vuotias A oli kuljettanut kevytmoottoripyörää yöaikaan keula ylös nostettuna ja törmännyt risteyksessä hänen eteensä ajaneeseen henkilöautoon, jonka kuljettajalla oli väistämisvelvollisuus. Käräjäoikeus oli lukenut A:n syyksi törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen nuorena henkilönä. Hovioikeus ei ollut myöntänyt A:lle jatkokäsittelylupaa.
Korkein oikeus katsoi, että tieliikennelaissa säädetyn yleisen huolellisuusvelvollisuuden rikkominen ei yksinään täytä törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen ankaroittamisperustetta. Korkein oikeus katsoi ratkaisusta ilmenevillä perusteilla, että hovioikeuden olisi pitänyt myöntää A:lle jatkokäsittelylupa muutosperusteella ja painavan syyn perusteella. - Uutiset
10.2.2022 11.58
Hovioikeus äänesti liikennevakuutuskorvauksestaHovioikeus katsoi tuomiossa kerrotuin perustein asiassa jääneen näyttämättä, että A olisi 16.12.2010 sattuneessa liikenneonnettomuudessa saanut sellaisen kaularanka- tai niskan retkahdusvamman, josta olisi aiheutunut hänelle pysyvää haittaa. Näin ollen kanne oli hylättävä. Hovioikeus katsoi asiassa esitetyn selvityksen perusteella A:n saaneen liikenneonnettomuudessa tilapäisenä haittana niskan venähdyksen, josta vakuutusyhtiö oli 6.3.2013 antamallaan päätöksellä korvannut 200 euroa. Hovioikeus katsoi niskan venähdyksestä aiheutuneen tilapäisen haitan tulleen riittävästi korvatuksi. (Vailla lainvoimaa 10.2.2022) - Uutiset
8.2.2022 11.49
Vierashuoneessa dosentit Henri Rikander ja Mika Sutela: Takaa-ajot muodostavat liikenneturvallisuusriskin – poliisia pakenevan kulkuneuvon pakkopysäytykseen liittyvää päätöksentekoa on kehitettäväPoliisia pakenevien kulkuneuvojen takaa-ajoihin liittyy suuria riskejä tilanteessa osallisena oleville sekä myös sivullisille. Takaa-ajoihin liittyvän voimankäytön sääntelyssä on tuoreen tutkimuksen mukaan ongelmakohtia. Pakkopysäytyksen käyttökynnystä ja takaa-ajotilanteita tulisi analysoida poliisin muuttuvassa toimintaympäristössä. Päätöksenteko poliisiautolla toteuttavasta takaa-ajosta ja pakkopysäytyksestä tulisi lähtökohtaisesti olla päällystöön kuuluvalla poliisimiehellä. Suomessa ollaan toteuttamassa liikenneturvallisuuden strategiatyötä, mikä korostaa liikennevalvonnan ja tutkimustiedon tarvetta liikenneturvallisuuden ylläpitämiseksi ja edistämiseksi. - Uutiset
8.2.2022 10.00
Hovioikeus: Mopomiittiä tien reunassa seuranneiden henkilöiden päälle kevytmoottoripyörällään ajautuneen nuoren menettely ei täyttänyt törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistöä - vapautettiin velvollisuudesta korvata vakuutusyhtiölle sen vahinkoa kärsineille maksamat vakuutuskorvauksetVastaaja oli ns. sanotussa mopomiitti -tapahtumassa keulinut kevytmoottoripyörällä ja menettänyt ajoneuvonsa hallinnan sillä seurauksella, että moottoripyörä oli ajautunut tien reunassa olleiden tapahtumaa seuranneiden henkilöiden päälle niin, että useampi henkilö oli loukkaantunut. A ja B olivat loukkaantuneet kohdissa 2 ja 3 kuvatuilla tavoilla. Lisäksi C:lle oli aiheutunut reisilihaksen ruhjevamma ja myös vastaajalle itselleen oli aiheutunut kämmeniin ja käsivarsiin ruhjeita. Toisin kuin käräjäoikeus HO katsoi, ettei vastaajan menettely täyttänyt kahden vammantuottamuksen lisäksi törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistöä. Koska vastaajan menettely ei asiassa todetut seikat huomioon ottaen ollut tahallista tai törkeän huolimatonta suhteessa niihin vahinkoihin, jotka oli korvattu liikennevakuutuksesta, vastaaja oli vapautettava liikennevakuutuslain 73 §:n 2 momentti huomioon ottaen velvollisuudesta korvata vakuutusyhtiölle sen vahinkoa kärsineille maksamat vakuutuskorvaukset. (Vailla lainvoimaa 8.2.2022) - Uutiset
7.2.2022 13.00
EUT:n ennakkoratkaisu tuomioistuimen toimivallasta tutkia lennon viivästymistä koskeva korvausvaatimus, kun kuljetussopimuksen mukainen lennon lähtöpaikka ja määräpaikka eivät kumpikaan sijaitse tuomioistuimen tuomiopiirissäTuomioistuimen toimivallasta sekä tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta siviili- ja kauppaoikeuden alalla annetun asetuksen (EU) N:o 1215/2012 7 artiklan 1 alakohdan b alakohdan toista luetelmakohtaa on tulkittava siten, että kun on kyse lennosta, joka on vahvistettu yhtenäisellä varauksella koko matkalle ja joka jakautuu kahteen tai useampaan osuuteen, joilla kuljetuksen suorittajina ovat eri lentoliikenteen harjoittajat, lennon ensimmäisen osuuden määräpaikkaa ei voida pitää kyseisessä säännöksessä tarkoitettuna velvoitteen täyttämispaikkana silloin, kun kyseisen osuuden suorittanutta lentoliikenteen harjoittajaa vastaan on nostettu matkustajille heidän lennolle pääsynsä epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettavaa korvausta ja apua koskevista yhteisistä säännöistä sekä asetuksen (ETY) N:o 295/91 kumoamisesta 11.2.2004 annettuun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen (EY) N:o 261/2004 perustuva korvauskanne pelkästään lennon ensimmäisen osuuden lähdön myöhästymisestä aiheutuneen viivästymisen vuoksi. - Uutiset
4.2.2022 14.38
Valtioneuvoston U-kirjelmä: EU pyrkii puuttumaan tehokkaammin ihmiskauppaan ja maahanmuuttajien salakuljettamiseen liikenteenharjoittajia koskevalla asetuksellaEuroopan komissio antoi marraskuussa 2021 asetusehdotuksen liikenteenharjoittajia koskevista toimenpiteistä. Niillä pyritään estämään EU:n alueelle suuntautuvaa ihmiskauppaa tai maahanmuuttajien salakuljetusta. Valtioneuvosto toimitti 3.2.2022 eduskunnalle U 5/2022-kirjelmän asetusehdotuksesta. - Uutiset
4.2.2022 9.05
ELY-keskus: Maiden lunastaminen väylähankkeiden yhteydessä – 7 kysymystä ja vastaustaVäylävirasto ja sen puolesta ELY-keskusten liikennevastuualueet joutuvat usein lunastamaan maata ja joskus rakennuksiakin, kun maanteitä ja rautateitä rakennetaan tai parannetaan. Artikkelissa kerrotaan vastaukset yleisimpiin valtion väylähankkeiden maanlunastusta koskeviin kysymyksiin. - Uutiset
3.2.2022 9.10
Liikennevakuutuskeskus: Yli 3 300 liikenteestä poistettua autoa jäi kiinni rysän päältä 2021 – takautuvat maksut voivat tulla erittäin kalliiksiVuonna 2021 liikenteessä tavattiin yhteensä 3.370 liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa, joista 1.064 oli kokonaan ilman liikennevakuutusta. Näille ajoneuvoille määrätään vakuuttamattomuusmaksu koko siltä ajalta, kun vakuutus ei ole ollut voimassa. Maksuilla korvataan vakuuttamattomien ajoneuvojen aiheuttamia vahinkoja, jotka nousevat vuosittain miljooniin euroihin. - Uutiset
2.2.2022 14.29
Lennon peruutukset valitusten kärkiaiheena Euroopan kuluttajakeskuksessa 2021Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste käsitteli 2 692 uutta kuluttajayhteydenottoa vuonna 2021. Valtaosa eli 83 % kaikista uusista yhteydenotoista koski verkossa ostettuja tuotteita ja palveluita – tähän sisältyvät myyntipaikkana paitsi verkkokaupat, myös esimerkiksi verkossa toimivat matkojen ja lentojen välittäjä- ja varaussivustot. Lentojen peruutukset säilyivät edelleen yhteydenottojen yleisimpänä aiheena edellisvuosien tapaan. - Uutiset
31.1.2022 8.20
Uuden sähkö- ja kaasukäyttöisen paketti- ja kuorma-auton ostamiseen tukea TraficomiltaUuden sähkö- tai kaasukäyttöisen paketti- tai kuorma-auton tai sähkökäyttöisen perävaunun hankintaan voi saada rahallista tukea Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta. Tuen määrä on 2 000 - 50 000 euroa riippuen ajoneuvosta. Tuen edellytyksenä on, että hankittava paketti- tai kuorma-auto on täyssähköinen tai sen pääasiallisena käyttövoimana on kaasu. Perävaunun on oltava sähkökäyttöinen. Lisäksi ajoneuvon on oltava uusi ja ensirekisteröimätön ja sen voi hankkia, kun Traficom on antanut tuesta myönteisen päätöksen. - Uutiset
27.1.2022 14.20
Julkisasiamies: Matkustajarekisteritietojen siirto sekä niiden automaattinen käsittely yleisesti ja erotuksetta sopivat yhteen yksityiselämän suojaa ja henkilötietojen suojaa koskevien perusoikeuksien kanssaMatkustajarekisteritietojen (PNR-tietojen) yleinen ja erotukseton säilyttäminen anonymisoimattomina on sitä vastoin oikeutettua vain silloin, kun kyse on vakavasta, todellisesta ja välittömästä tai ennakoitavissa olevasta uhasta jäsenvaltioiden turvallisuudelle, ja vain sillä edellytyksellä, että kyseisen säilyttämisen kesto rajoitetaan täysin välttämättömään. Julkisasiamies toteaa ratkaisuehdotuksessaan lisäksi, että PNR-direktiivissä säädettyyn kohtaan ”yleiset huomautukset” sisältyvien tietojen siirto ei täytä perusoikeuskirjassa asetettuja selvyyden ja täsmällisyyden vaatimuksia. - Uutiset
24.1.2022 12.15
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta: Tilapäinen haitta. Korvauksen viivästyminenLiikennevakuutuslaitosten on pyydettävä lautakunnan ratkaisusuositusta muun muassa vaikeiden henkilövahinkojen korvaamista koskevissa tapauksissa. Lautakunta ei yleensä ilman nimenomaista pyyntöä ota kantaa henkilövahinkojen johdosta suoritettujen ennakkokorvausten oikeellisuuteen tai siihen, onko korvaus viivästynyt. Koska tässä tapauksessa tilapäisen haitan korvaus oli suoritettu vuonna 2010 lautakunnan mielestä selvästi liian alhaisena, ja kun ratkaisuosituspyyntö oli esitetty myöhästyneenä vasta vuonna 2020, lautakunta lausui korvausmäärien lisäksi myös viivästyskorotuksen maksuvelvollisuudesta. - Uutiset
24.1.2022 11.00
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta: Ajoneuvon vahingot tuli korvata, kun ajoneuvoa oli törmäyshetkellä ajettu liikennesääntöjen mukaisestiTapauksessa oli kyse siitä, tulisiko ajoneuvon vahingot korvata, kun ajoneuvoa oli törmäyshetkellä ajettu liikennesääntöjen mukaisesti. Vahingossa oli mukana myös kaksi muuta ajoneuvoa. Tapahtumaketju jäi epäselväksi, eikä muiden kolarissa mukana olleiden tuottamusta voitu todeta. Lautakunta otti päätöksessään huomioon korkeimman oikeuden päätöksen 1998/103. Johtopäätöksenä oli, että koska yksi ajoneuvoista oli liikkunut liikennesääntöjen vastaisella tavalla, vahinko korvataan sen liikennevakuutuksesta. - Uutiset
21.1.2022 16.00
Hovioikeus: Kahteen törkeään rattijuopumukseen kymmenen päivän sisällä syyllistyneelle naiselle tuomittua vankeusrangaistusta ei voitu määrätä ehdollisenaVastaaja oli 13.11. ja 23.11.2020 kuljettanut henkilöautoa yleisellä tiellä usean kilometrin pituisen matkan arki-iltapäivänä nautittuaan alkoholia niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus oli ajon jälkeen ollut 4,08 ja 4,06 promillea. Ensimmäisessä teossa ajo oli päättynyt ajoneuvon hallinnan menettämiseen ja tieltä suistumiseen. Vastaaja oli kertonut, että tekojen aikaan hän turrutti alkoholilla pahaa oloaan, joka johtui hänen aviomiehensä väkivaltaisuudesta. Hän ei ollut syyllistynyt muihin rikoksiin. Hän oli avioeron jälkeen jatkanut kosmetologiyrittäjänä ja aloittaa pian työsuhteen hoitajana. Hän menettäisi kaksi lastaan, koiransa, työpaikkansa ja yrityksensä, mikäli hänet tuomitaan ehdottomaan vankeusrangaistukseen. HO katsoi, että oikeudenmukainen seuraamus kaikista vastaajan syyksi luetuista teoista oli yhteinen 8 kuukauden vankeusrangaistus. HO katsoi, ettei asiassa ollut estettä tuomita rangaistusta yhdyskuntapalveluna ehdottoman vankeusrangaistuksen sijasta. (Vailla lainvoimaa 21.1.2022) - Uutiset
20.1.2022 14.45
Apulaisoikeusasiamies piti tilannetta tulkinnanvaraisena: Rajavartiolaitoksen oikeus pysäyttää ylinopeutta ajanut ajoneuvoRajavartiolaitoksen partioauto oli ajanut kantelijan ajoneuvon perässä muutamia kilometrejä mitaten tämän käyttämää ajonopeutta ja partioauton kyydissä oli ollut useita virkamiehiä. Apulaisoikeusasiamiehen käsityksen mukaan tällaisissa olosuhteissa olisi ollut perusteltua ja mahdollista tehdä poliisille ilmoitus tilanteesta jo ennen ajoneuvon pysäyttämistä. Ottaen huomioon tilanteen tulkinnanvaraisuuden, apulaisoikeusasiamies piti riittävänä toimenpiteenä saattaa käsityksensä vastaisen varalle Rajavartiolaitoksen esikunnan tietoon ja edelleen toimenpiteistä vastanneille rajavartiomiehille tietoon saatettavaksi. - Uutiset
19.1.2022 11.22
Onnettomuustietoinstituutti: Yli 200 liikennekuoleman trendi jatkuu – onnettomuuksien vähentäminen vaatii järeämpiä toimenpiteitäLiikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat viime vuonna kaikkiaan 220 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa kuoli 236 henkilöä. Edellisvuoteen verrattuna onnettomuuksia oli yksi ja kuolleita kaksi enemmän. Onnettomuusmäärät ovat pysyneet viime vuodet liki samoina, ja vuonna 2017 saavutetusta ennätyksellisen vähäisestä onnettomuusmäärästä jäätiin viime vuonna yhdeksän onnettomuuden päähän. Vuonna 2021 moottoriajoneuvo-onnettomuuksien määrä kasvoi kaikkiaan neljällä onnettomuudella. Kasvua tuli yksittäisonnettomuuksissa. Jalankulku- ja polkupyöräonnettomuudet puolestaan vähenivät kolmella. Tiedot käyvät ilmi Onnettomuustietoinstituutin ennakkoraportista 2021. - Uutiset
18.1.2022 14.51
Apulaisoikeusasiamies: Ajovarman tulisi asiakaspalvelussaan välttää tilanteita, jotka vaativat riskiryhmien fyysistä asiointia ajokorttia uudistettaessaApulaisoikeusasiamies antoi 18.1.2022 kaksi Ajovarmaa koskevaa ratkaisua, ja muun muassa saattoi käsityksensä siitä, miten covid-19-pandemian aikana Ajovarman tulisi myös omalla toiminnallaan ja tulkinnoillaan pyrkiä edesauttamaan sitä, että pandemian riskiryhmät voisivat mahdollisimman pitkälle välttää fyysistä asiointia Ajovarman palvelupisteessä. - Uutiset
13.1.2022 16.00
Hovioikeus: Oliko liikennevalvontaa suorittanut poliisi erehtynyt ajoneuvosta ja oliko poliisin käyttämä tutkalaite näyttänyt virheellistä mittauslukemaa kaista-alueiden välillä olleen metallisen keskikaiteen aiheuttaman ns. ”tolppavälkkeen” johdostaAsiassa kerrotuilla perusteilla HO katsoi näytetyksi, että vastaaja oli kuljettanut ajoneuvoa 165 kilometrin tuntinopeudella 100 kilometrin tuntinopeusrajoitusalueella. HO katsoi KO:n tavoin, että vastaaja oli menettelyllään syyllistynyt törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Vastaaja tuomittiin 50 ps. rangaistukseen. Vastaaja oli hävinnyt valituksensa HO:ssa, joten hänen oikeudenkäyntikulu- ja asianosaiskuluvaatimuksensa sekä matkakuluvaatimukset KO:ssa ja HO:ssa hylättiin. (Vailla lainvoimaa 13.1.2022) - Uutiset
13.1.2022 12.32
LähiTapiola ehdottaa sähköpolkupyörien rekisteriä vaikeuttamaan varastettujen pyörien myyntiäLiikenteen sähköinen murros näkyy myös varkaustilastoissa ja varkaiden kohteiksi näyttää valikoituvan arvokkaita polkupyöriä, kuten sähköpyöriä entistä useammin. Kokonaisuudessaan polkupyörävarkauksien määrä väheni tammi–heinäkuussa 2021 viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Varastettujen pyörien suhteellinen arvo kuitenkin kasvoi ja polkupyörien varastamisesta on samalla tullut ammattimaisempaa. Sähköpolkupyörien rekisteri vaikeuttaisi varastetun pyörän myyntiä oleellisesti, kun ostaja voisi tarkistaa pyörän alkuperän. - Uutiset
11.1.2022 16.00
Hovioikeus: Käräjäoikeuden ei olisi tullut ratkaista oikeudenkäyntikuluja koskevaa asiaa kutsumatta vahinkovakuutusyhtiötä kuultavaksiOttaen huomioon, että Vahinkovakuutus Oyj oli kieltäytynyt korvaamasta asianomistajan oikeudenkäyntikuluja ja että asianomistaja tämän vuoksi oli uudistanut kulujen korvaamista koskevan vaatimuksensa KO:ssa, KO:n ei olisi tullut ratkaista oikeudenkäyntikuluja koskevaa asiaa kutsumatta Vahinkovakuutus Oyj:tä kuultavaksi. KO:ssa oli sen vuoksi tapahtunut sellainen menettelyvirhe, jonka vuoksi asia oli oikeudenkäyntikuluja koskevilta osin palautettava takaisin käräjäoikeuteen. (Vailla lainvoimaa 11.1.2022) - Uutiset
11.1.2022 15.10
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom: Yli 500 taksiliikennelupaa peruttu puuttuneen y-tunnuksen takiaTaksiliikenneluvan myöntämisen yhtenä edellytyksenä on toukokuun alusta 2021 alkaen ollut Y-tunnus. Tunnus puuttui elokuussa vielä noin 700 luvanhaltijalta. Nyt 520 taksiliikennelupaa on peruttu, koska luvanhaltija ei korjannut Y-tunnusta koskevaa puutetta. - Uutiset
7.1.2022 10.14
Hallinto-oikeus: Toimivaltainen hallinto-oikeus valitukselle automaattivalvonnassa määrätyistä liikennevirhemaksuista määräytyy valittajan kotipaikan perusteellaHallinto-oikeus totesi, että poliisin automaattivalvonnassa todettujen liikennerikkomusten johdosta annettavat liikennevirhemaksut määrätään valtakunnallisesti Poliisihallituksen määräyksen mukaisesti Helsingin poliisilaitokseen sijoitetussa Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksessa, joka käsittelee myös automaattivalvonnassa määrätyistä liikennevirhemaksuista tehdyt oikaisuvaatimukset. Näin ollen sen toimivalta nyt kysymyksessä olevan asiaryhmän osalta käsittää koko maan. Tämän vuoksi oikaisuvaatimukseen annetusta päätöksestä tehdyn valituksen käsittelemiseen toimivaltainen hallinto-oikeus määräytyy oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 10 §:n 3 momentin mukaisesti valittajan kotipaikan perusteella. (Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla) - Uutiset
7.1.2022 8.12
EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketti tuo muutoksia Suomen lainsäädäntöön helmikuun 2022 alustaHallitus esittää EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin edellyttämien lakimuutosten vahvistamista. Liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännösten kansallinen täytäntöönpano tuo muutoksia liikennepalvelulakiin ja eräisiin muihin siihen liittyviin lakeihin. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa lait 14. tammikuuta 2022, ja ne tulisivat voimaan 1. helmikuuta 2022. - Uutiset
3.1.2022 10.00
Hälytysajossa (181 km/t) olleen poliisiauton hallinnan vesisateessa menettänyt poliisi tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta yhteiseen 35 ps rangaistukseenAsiassa oli riidatonta, että vastaajan kuljettama poliisiauto oli ollut hälytysajossa ja kyse oli ollut autovarkauteen liittyvästä rikosepäilystä. Asiassa ei ollut ilmennyt, että hälytystehtävään olisi liittynyt hengen tai terveydenuhkaa. Tehtävälle oli myös ollut matkalla useampia partioita. Videotallenteen perusteella poliisiauton oma nopeus juuri ennen tieltä suistumista oli ollut 181 kilometriä tunnissa eli varmuusvähennys huomioiden 178 kilometriä tunnissa. Kyseistä nopeutta oli käsillä olleissa ajo- ja sääolosuhteissa sekä kyseessä olleen hälytystehtävän laatuun nähden pidettävä selvästi ylimitoitettuna. Vastaaja vaati HO:ssa, että syyte ja muut vaatimukset hylätään tai että hänet jätetään rangaistukseen tuomitsematta taikka rangaistusta ainakin alennetaan. HO ei myöntänyt vastaajalle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 3.1.2022) - Uutiset
3.1.2022 8.40
Traficom: Tuet vähäpäästöisen ajoneuvon hankintaan 1.1.2022 alkaenHankinta- ja muuntotukea voidaan myöntää vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankintaan sekä ajoneuvon vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivaksi muuttamiseen. Tukea voi hakea täyssähköautojen ja kuorma-autojen hankintatuen ja muuntotuen osalta ajalla 1.1.2022–31.3.2023 sekä pakettiautojen hankintatuen osalta ajalla 1.1.2022–31.12.2022. - Uutiset
31.12.2021 13.00
EUT: Lentoa on pidettävä peruutettuna, kun lennosta vastaava lentoliikenteen harjoittaja aikaistaa lentoa yli tunnillaJos kyseessä on varaus tietylle lennolle, korvausvaatimus voidaan mahdollisesti nostaa lennosta vastaavaa lentoliikenteen harjoittajaa vastaan, vaikka varausta ei olisi välitetty tälle lentoyhtiölle. - Uutiset
27.12.2021 16.00
EUT: Lentoa ei pidetä peruutettuna, kun lennosta vastaava lentoliikenteen harjoittaja lykkää lennon lähtöaikaa alle kolmella tunnilla tekemättä muita muutoksia kyseiseen lentoonMatkustajille heidän lennolle pääsynsä epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettavaa korvausta ja apua koskevista yhteisistä säännöistä sekä asetuksen (ETY) N:o 295/91 kumoamisesta 11.2.2004 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 261/2004 2 artiklan l alakohtaa ja 5 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että lentoa ei pidetä kyseisissä säännöksissä tarkoitetulla tavalla peruutettuna, kun lennosta vastaava lentoliikenteen harjoittaja lykkää lennon lähtöaikaa alle kolmella tunnilla tekemättä muita muutoksia kyseiseen lentoon.