Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
8.9.2023 11.55
Finnair velvoitettiin suorittamaan matkustajalle korvausta lennon viivästymisestä 600 euroa ja 9.180 euron oikeudenkäyntikulut - hovioikeus ei myöntänyt yhtiölle jatkokäsittelylupaaAsiassa oli KO:ssa kyse siitä, oliko matkustaja reklamoinut kohtuullisessa ajassa 16.1.2014 tapahtuneen Finnair Oyj:n lennon viivästymisestä ja siten oikeutettu EU asetuksessa 261/2004 säädettyyn viivästymiskorvaukseen. Kyse myös siitä, oliko Finnair antanut asetuksen 14 artiklan mukaiset tiedot lentomatkustajan oikeuksista. (Vailla lainvoimaa 8.9.2023) - Uutiset
7.9.2023 14.47
Valtioneuvoston U-kirjelmä: Valtioneuvosto linjasi kantojaan kuljetuspalveluiden päästölaskentamenetelmästäValtioneuvosto toimitti eduskunnalle 7.9.2023 U-kirjelmän, joka koskee Euroopan komission asetusehdotusta kuljetuspalveluiden kasvihuonekaasupäästöjen laskemisen yhdenmukaistamisesta. Asetusehdotus ei suoraan velvoittaisi kuljetuspalveluiden tarjoajia laskemaan tai raportoimaan päästöjä. Sen tavoitteena on lisätä läpinäkyvyyttä ja päästöjen aitoa vertailua yhtenäiäpinäkyvän tiedon avulla pstämällä rahti- ja henkilökuljetuspalveluiden päästöjen laskenta- ja raportointimenetelmiä. Yhtenäisen ja lalveluntarjoajat voivat myös seurata ja vähentää päästöjään sekä parantaa liikennepalvelujen tehokkuutta. - Uutiset
5.9.2023 15.42
Liipolta tuoreita suosituksia - Uutiset
5.9.2023 9.23
KHO: Lossihanke ei vaarantanut yleistä turvallisuutta vesilaissa tarkoitetulla tavalla, eikä ehdotonta estettä luvan myöntämiselle ollutVesitalousasia – Luvan myöntämisen ehdoton este – Yleisen turvallisuuden vaarantuminen – Vesiliikenne – Lossiväylä - Uutiset
4.9.2023 12.23
Uusi luotsauslaki tuli voimaan 1.9.2023 – meriturvallisuutta edistäviä muutoksia luotsinkäyttövelvollisuuteen, luotsien ja luotsausvapautettujen tutkintoihin sekä tutkintoja vastaanottaviin tahoihinUusi luotsauslaki tuli voimaan 1.9.2023. Lain tarkoituksena on merenkulun turvallisuuden ja väylänavigointiosaamisen edistäminen sekä alusliikenteestä ympäristölle aiheutuvien haittojen ehkäiseminen. Uusi luotsauslaki tuo merkittäviä muutoksia luotsinkäyttövelvollisuuteen, henkilölupakirjoihin ja niiden myöntämisen edellytyksiin. - Uutiset
31.8.2023 14.11
Hallinto-oikeus hylkäsi vaatimuksen täytäntöönpanon kieltämiseksi koskien tietosuojavaltuutetun päätöstä kieltää Yango-taksipalvelua siirtämästä henkilötietoja Suomesta Venäjälle – tietosuojaviranomaiset jatkavat tietojen siirron tutkintaaTietosuojavaltuutettu on 4.8.2023 antanut Ridetech International B.V.:lle ja Yandex LLC:lle määräyksen keskeyttää Yango-taksipalvelussa kerättyjen henkilötietojen siirtäminen Venäjälle ja lopettaa kerättyjen henkilötietojen käsittely. Tietosuojavaltuutetun antama väliaikainen määräys tulee voimaan 1.9.2023 ja on lähtökohtaisesti voimassa 30.11.2023 saakka. Tietosuojavaltuutetun toimiston mukaan Venäjällä 1.9.2023 alkaen voimaan tuleva lainsäädäntöuudistus heikentää merkittävästi Yango-taksipalvelua käyttävien henkilötietojen suojaa. - Uutiset
31.8.2023 13.33
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan selvitys: Jakeluvelvoitelakiin tulee lisätä liikennesähkön hyvitysjärjestelmä, mutta muuten se on hyvin linjassa päivitetyn direktiivin vaatimusten kanssaSuomen nykyinen uusiutuvien polttoaineiden 34 prosentin jakeluvelvoite vuonna 2030, yhdistettynä lento- ja meriliikenteen omiin uusiutuvien polttoaineiden vähimmäisvelvoitteisiin, ylittää kirkkaasti EU:n sopimat korotetut tavoitetasot. AFRY Management Consulting tutki selvityksessään vuoden 2023 alussa voimassa olleen jakeluvelvoitelain muutostarpeita, jotka syntyvät RED III -direktiivin tullessa voimaan. - Uutiset
30.8.2023 8.38
Luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi biopolttoaineita, bionesteitä ja biomassapolttoaineita annetun lain (kestävyyslaki) muuttamisesta voi lausua 10. syyskuuta 2023 saakkaLaissa määritellään kestävyyskriteerit uusiutuville polttoaineille. Kestävyyslain soveltaminen perustuu muualla lainsäädännössä säädettyihin velvoitteisiin, kuten jakeluvelvoitteeseen, päästökauppaan ja verotukseen. Esityksen mukaan lakiin lisättäisiin viittaus sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annettuun lakiin, jotta myös lämmitysbiokaasun tuottajat voivat osoittaa tuottamansa biokaasun kestävyyden. Tavoitteena on korjata biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annetun lain sekä sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain välillä vallitseva epäjohdonmukaisuus. - Uutiset
29.8.2023 11.11
Tukes: Valvontahavaintoja kuljetussäiliöistä – puutteita merkinnöissä, rekisteröinnissä ja tarkastuksissaKuljetussäiliöistä löytyi monenlaisia ongelmia Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) valvonnassa. Tukes teki syksyllä 2022 ja keväällä 2023 kuljetusvalvontaa, jossa tarkastettiin vaarallisten (VAK) ja vaarattomien aineiden kuljetussäiliöiden kuntoa yhdessä poliisien kanssa. Valvonnassa havaittiin muun muassa, että säiliöistä puuttui merkintöjä ja niiden asiakirjat olivat puutteellisia. Puutteita oli myös säiliöiden rekisteröinnissä ja tarkastuksissa. Ylimääräisiä tarkastuksia tai muutostarkastuksia oli jäänyt tekemättä. - Uutiset
29.8.2023 8.21
Uusi laki vaarallisten aineiden kuljetuksesta tulee voimaan 1. syyskuuta 2023 – toimijoille uusia velvoitteitaTarkoituksena on selkeyttää vaarallisten aineiden kuljetuksen (VAK) vastuita ja edistää kuljetusturvallisuutta sekä tehostaa valvontaa. Laki tuo mukanaan uusia hyväksyntä- ja valvontatehtäviä Liikenne ja viestintävirasto Traficomille ja asettaa vaatimuksia VAK-toimijoille kaikissa liikennemuodoissa, kuten sisäisen pelastussuunnitelman laatimisen tilapäisen säilytyksen paikalle ja turvallisuusneuvonantajasta ilmoittamisen. - Uutiset
24.8.2023 15.14
Pysäköintivirhemaksut muuttuvat neljällä paikkakunnallaSisäministeriö on antanut pysäköintivirhemaksuja koskevan asetuksen. Asetus tulee voimaan 15. syyskuuta 2023. - Uutiset
22.8.2023 10.45
Uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen alentamisesta voi lausua 3. syyskuuta 2023 saakkaTyö- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain 5 §:n muuttamisesta. Ehdotuksen mukaan vuoden 2024 jakeluvelvoitetta alennettaisiin 13,5 prosenttiin. Lisäksi vuoden 2024 lisävelvoitetta alennettaisiin 2 prosenttiyksikköön ja vuoden 2025 lisävelvoitetta alennettaisiin 3 prosenttiyksikköön. - Uutiset
17.8.2023 9.26
KKO: Vastaajan ei katsottu aiheuttaneen liikennevakuutustapahtumaa tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta ja vakuutusyhtiön takautumisvaatimus hylättiinA:n syyksi oli luettu nuorena henkilönä tehdyt kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta, moottorikulkuneuvon käyttövarkaus ja liikenneturvallisuuden vaarantaminen huolimattomuudesta. A oli suistunut tieltä luvatta käyttöön ottamallaan autolla ja törmännyt katuvalopylvääseen. Vakuutusyhtiö vaati takautumisoikeutensa perusteella, että A velvoitetaan korvaamaan yhtiölle sen kolmannelle liikennevakuutuksen nojalla suorittama korvaus valopylvään korjauskustannuksista.
Korkein oikeus katsoi, että A:n liikennevakuutuslain 73 §:n 2 momentissa tarkoitettua tahallisuutta tai törkeätä huolimattomuutta oli arvioitava suhteessa liikennevakuutuslaissa tarkoitettuun vakuutustapahtumaan eli ajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä aiheutuneeseen esinevahinkoon. A:n ei katsottu aiheuttaneen vakuutustapahtumaa tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta ja vakuutusyhtiön vaatimus hylättiin. Vrt. KKO 2012:3. - Uutiset
16.8.2023 11.15
Aluehallintovirasto kieltää Suomen Löytötavarapalvelu Oy:n toiminnan kuukaudeksi – syynä toistuva vakava lainvastainen toimintaLänsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto kieltää Suomen Löytötavarapalvelu Oy:n löytötavaratoimistotoiminnan yhden kuukauden määräajaksi 12.9.–11.10.2023. Löytötavaratoimisto on toistuvasti ja vakavalla tavalla toiminut vastoin löytötavaralakia ja -asetusta. - Uutiset
11.8.2023 14.00
Jäsenvaltioiden on nimettävä linja-autoterminaalit, joissa vammaisia ja liikuntarajoitteisia henkilöitä avustetaan - Traficom pyytää lausuntojaLausuntopyynnön tavoitteena on hankkia lausunnonantajilta näkemyksiä ehdotuksesta vammaisille ja liikuntarajoitteisille henkilöille avustusta antavien terminaalien nimeämisestä. Lausunnot pyydetään antamaan 11.9.2023 klo 16:00 mennessä Lausuntopalvelu.fi -sivustolla. - Uutiset
8.8.2023 11.41
Tietosuojavaltuutettu kieltää Yango-taksipalvelun henkilötietojen siirrot Suomesta Venäjälle väliaikaisestiTietosuojavaltuutettu on antanut Yandex LLC:lle ja Ridetech International B.V.:lle määräyksen keskeyttää Yango-taksipalvelussa kerättyjen asiakkaiden henkilötietojen siirtämisen Venäjälle ja lopettamaan kerättyjen henkilötietojen käsittelyn. Väliaikainen määräys tulee voimaan 1. syyskuuta ja on lähtökohtaisesti voimassa 30. marraskuuta saakka. Tietosuojavaltuutetun toimiston tietojen perusteella Venäjällä voimaan astuva lainsäädäntöuudistus heikentää merkittävästi Yangon taksipalvelua käyttävien henkilötietojen suojaa. - Uutiset
7.8.2023 9.33
Traficom: Kuljetusrobotit ja etäohjattavat autot ovat tätä päivääVoimassa oleva tieliikennelainsäädäntö mahdollistaa automaattiautokokeilut Suomessa. Traficom auttaa toimijoita muun muassa kuljettajan määrittämisessä sekä auttamalla ajoneuvojen teknisen hyväksynnän ja rekisteröinnin kanssa. - Uutiset
3.8.2023 12.42
Alusliikennepalvelulakia muutetaanLVM pyytää sidosryhmiä lausumaan hallituksen esitysluonnoksesta laeiksi alusliikennepalvelulain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta 13.9.2023 mennessä. Esitysluonnoksessa ehdotetaan muutettavaksi alusliikennepalvelulakia siten, että se vastaisi kansainvälistä sääntelykehitystä. Samalla muutettaisiin alusturvallisuuden valvonnasta annetun lain 11 a §:ää sekä päivitettäisiin alusliikennepalvelusta annettua valtioneuvoston asetusta vastaamaan alusliikennepalvelulakiin ehdotettavia muutoksia. Eduskunnalle esitys olisi tarkoitus antaa syksyllä 2023. Lakimuutokset on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2024 alusta. - Uutiset
3.8.2023 10.23
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi huomattavaa ylinopeutta ajaneen moottoripyöräilijän teon olleen törkeä - ei voitu jättää rangaistukseen tuomitsemattaAsiassa oli selvitetty, että vastaaja oli tarkoituksellisesti kiihdyttänyt ajonopeutensa yli kaksinkertaiseksi sallittuun ajonopeuteen nähden. Kiihdytys oli ollut hetkellinen, ajo-olosuhteet olivat saadun selvityksen mukaan olleet hyvät, tie oli ollut suora eikä sillä ollut ollut risteyksiä tai kevyen liikenteen väylää. Vastaajalla ei myöskään ollut ollut kyydissään matkustajia eikä tieosuudella ollut ollut tekohetkellä ilmeisesti juurikaan muuta liikennettä. Toisaalta ajo oli tapahtunut avoimella yleisellä tiellä arki-iltapäivänä. (Vailla lainvoimaa 3.8.2023. Valituslupa myönnetty) - Uutiset
1.8.2023 15.25
Ajoneuvoyhdistelmä törmäsi osittain pimeälle moottoriliikennetielle ilman valoja pysäytettyyn henkilöautoon sillä seurauksella, että kaksi henkilöä kuoli ja yksi loukkaantui - hovioikeus arvioi vakuutusyhtiöiden välistä korvausvastuuta toisin kuin käräjäoikeusToisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi, että ajoneuvoyhdistelmän vakuttaneella vakuutusyhtiöllä oli oikeus periä Liikennevakuutuskeskukselle maksamansa korvaus kokonaisuudessaan henkilöauton liikennevakuutusyhtiöltä. (Vailla lainvoimaa 1.8.2023. Valituslupa myönnetty) - Uutiset
28.7.2023 16.00
Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan kulkuneuvon kuljettamiseen toistuvasti syyllistynyt tuomitaan vankeusrangaistukseenKoventamisperuste huomioon ottaen oikeudenmukainen seuraamus oli 50 päivän vankeus. Vastaaja vaati HO:ssa, että rangaistusta määrättäessä ei sovelleta koventamisperustetta ja että joka tapauksessa rangaistus lievennetään sakoksi tai ainakin ehdollista vankeusrangaistusta alennetaan ja sen koeaikaa lyhennetään. HO ei myöntänyt vastaajalle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 28.7.2023) - Uutiset
28.7.2023 9.19
KKO: Liikennevirhemaksu esti rattijuopumussyytteen tutkimisen ne bis in idem -kiellon vuoksiKorkeimmassa oikeudessa oli ratkaistavana kysymys siitä, estikö liikennevirhemaksun määrääminen rattijuopumussyytteen tutkimisen EIS 7. lisäpöytäkirjan 4 artiklasta ilmenevän kahdesti syyttämistä tai rankaisemista koskevan (ne bis in idem –kielto) kiellon perusteella. - Uutiset
27.7.2023 6.00
FuelEU Maritime -aloite: neuvostolta uusi asetus merenkulkualan vähähiilistymisestäNeuvosto ja Euroopan parlamentti hyväksyivät uuden asetuksen niin sanotusta meriliikenteen FuelEU -ehdotuksesta merenkulkualan hiilijalanjäljen pienentämiseksi EU:ssa uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä lisäämällä. Neuvoston muodollisen hyväksynnän jälkeen uusi asetus julkaistaan EU:n virallisessa lehdessä syksymmällä, ja se tulee voimaan 20. päivänä julkaisemisen jälkeen. Uusia sääntöjä sovelletaan 1. tammikuuta 2025 alkaen lukuun ottamatta 8 ja 9 artiklaa, joita sovelletaan 31. elokuuta 2024 alkaen. - Uutiset
25.7.2023 14.05
Neuvosto hyväksyi uuden asetuksen, jolla otetaan käyttöön lisää lataus- ja tankkausasemia kaikkialla EuroopassaVaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönottoa koskeva asetus on hyväksytty, mikä merkitsee sitä, että tulevina vuosina kaikkialla Euroopassa otetaan käyttöön lisää vaihtoehtoisten polttoaineiden lataus- ja tankkausasemia, jotta liikenneala voi merkittävästi pienentää hiilijalanjälkeään. Uusi asetus julkaistaan EU:n virallisessa lehdessä syksymmällä ja se tulee voimaan kahdentenakymmenentenä päivänä julkaisemisesta. Uusia sääntöjä sovelletaan kuuden kuukauden kuluttua asetuksen voimaantulosta. - Uutiset
19.7.2023 15.15
OTI: Väsymyksestä johtuvia kuolonkolareita tapahtuu eniten kesäisin – Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien keskeisiä turvallisuuden parannusehdotuksiaKuolemaan johtaneita onnettomuuksia, joissa kuljettajan väsymys on vaikuttanut onnettomuuden syntymiseen, tapahtuu eniten kesäisin. Puolet näistä onnettomuuksista tapahtuu päivänvalon aikaan. Kaikista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista kymmenen vuoden aikana 2012–2021 kuljettajan väsymyksen arvioidaan olleen vaikuttavana tekijänä joka viidennessä onnettomuudessa. Yli kolmannes (37 %) väsyneenä onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista oli päihtyneitä. - Uutiset
17.7.2023 8.23
Rikkomispäätökset: Komissiolta Suomelle muistutuksia puutteista EU:n lainsäädännön noudattamisessaEuroopan komissio on julkaissut rikkomusmenettelyjä koskevan heinäkuun koosteen, joka sisältää komission oikeudelliset toimenpiteet niitä EU:n jäsenvaltioita vastaan, jotka eivät ole noudattaneet EU:n lainsäädännön mukaisia velvoitteitaan. Suomelle annettiin muistutuksia asioissa, jotka koskevat rahanpesun torjuntaa, eurooppalaista pidätysmääräystä, ilma- ja tieliikennettä sekä liikenneturvallisuutta. - Uutiset
12.7.2023 11.00
EIT: Lentomelua koskevien sääntöjen rikkomisesta Brysellin alueella hallinnollisiin sakkoihin tuomitun lentoyhtiön oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin ei loukattuAsia koski hallinnollisia 12.593 euron ja 122 062,70 euron sakkoja, jotka oli määrätty lentoyhtiölle 04/2000 ja 10/2006 välisenä aikana tehdyistä lentomelua koskevista rikkomuksista. - Uutiset
12.7.2023 10.00
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan uusimmat julkaisut (täysistunto 15.6.2023)- Korvausvastuu. Väistäminen risteyksessä. Tieliikennelain 24 §:n tulkinta. (LV 23/43)
- Elatuksen menetys (LV 22/544)
- Esinevahinko. Korvattavan vahingon määrä. Lapsen turvaistuimen arvo (LV 22/1109)
- Elatuksen menetys (LV 22/1690) - Uutiset
11.7.2023 11.00
Kulkuneuvoa toistuvasti oikeudetta kuljettaneelle ehdoton vankeusrangaistusOikeudenmukainen seuraamus yhdestä kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta oli koventamisperuste ja asiassa mainitut seikat huomioiden noin 50 päivän vankeusrangaistus. Käräjäoikeus oli katsonut, että oikeudenmukainen yhteinen seuraamus nyt syyksi luetuista rikoksista oli 80 päivän vankeusrangaistus. Ottaen huomioon vastaajalle aiemmin tuomitut ehdottomat vankeusrangaistukset nyt tuomittava rangaistus oli tuomittava ehdottomana vankeutena. HO ei myöntänyt rangaistuksen alentamista vaatineelle vastaajalle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 11.7.20239) - Uutiset
11.7.2023 8.11
Poliisi muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistäPysäköintialueilla syntyy toisinaan vaaratilanteita, kun kaikki kuljettajat eivät osaa väistämissääntöjä. Poliisi muistuttaa kuljettajia väistämään oikealta tulevaa, elleivät liikennemerkit ohjaa toimimaan toisin. - Uutiset
10.7.2023 16.00
Hallinto-oikeus: Valtiokonttorin määräämää liikennevakuutuksen laiminlyöntimaksua ei voitu pitää kohtuuttomana eikä lainvastaisenaKyseisen ajoneuvon liikennevakuutuksen laiminlyöntiaika oli noin puolitoista vuotta. Näin pitkä laiminlyöntiaika oli jo sellaisenaan Valtiokonttorin päätöksen mukaisten korkeampien korotuskertoimien käyttämistä puoltava peruste. Asiassa ei ollut esitetty, eikä muutoinkaan tullut ilmi sellaisia liikennevakuutuslain 28 §:n mukaisia seikkoja, jotka olisivat pitkästä laiminlyöntiajasta huolimatta puoltaneet alempien kertoimien käyttämistä. Määrättyä laiminlyöntimaksua ei voitu pitää kohtuuttomana, eikä valituksessa ollut esitetty myöskään sellaisia laissa tarkoitettuja erityisiä syitä, joiden perusteella laiminlyöntimaksu olisi voitu jättää määräämättä tai maksua tulisi alentaa. Päätöstä ei myöskään ollut pidettävä lainvastaisena sillä perusteella, ettei päätöstä olisi perusteltu hallintolain 45 §:n 1 momentissa edellytetyllä tavalla. Valitus oli näin ollen hylättävä. (Ei lainvoim. 10.7.2023) - Uutiset
10.7.2023 14.00
Hallinto-oikeus: 11 kilometriä tunnissa ylityksestä taajamassa oli voitu määrätä 170 euron suuruinen liikennevirhemaksuAsiassa saadun selvityksen perusteella valittaja oli kuljettanut ajoneuvoa 51 kilometrin tuntinopeudella alueella, jossa suurin sallittu nopeus oli ollut 40 kilometriä tunnissa. Hän oli siten ylittänyt suurimman sallitun nopeuden tahallisesti tai huolimattomasti nopeuden ylityksen oltua 11 kilometriä tunnissa. Kun suurin sallittu nopeus oli ollut alle 60 kilometriä tunnissa, ylityksestä oli voitu määrätä 170 euron suuruinen liikennevirhemaksu. Valituksenalaista päätöstä ei ollut valituksen johdosta syytä muuttaa. (Ei lainvoim. 10.7.2023) - Uutiset
10.7.2023 11.33
Meriliikenteen päästöt: Komissio suhtautuu myönteisesti IMO:n uusiin ilmastotavoitteisiin vuosille 2030, 2040 ja 2050 ja kehottaa käynnistämään siirtymänEuroopan komissio on tyytyväinen Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä (IMO) tänään saavutettuun sopimukseen alusten kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä koskevan vuoden 2018 strategian tarkistamisesta. Sopimus on virstanpylväs kansainvälisen meriliikenteen hiilijalanjäljen pienentämisessä ja sen varmistamisessa, että merenkulkuala osallistuu oikeudenmukaisesti Pariisin sopimuksen tavoitteiden saavuttamiseen 3 prosentin osuudellaan maailmanlaajuisista päästöistä. Nyt kun sopimukseen päästään, on tärkeää aloittaa täytäntöönpano mahdollisimman pian. - Uutiset
10.7.2023 9.09
Liikennevakuutuskeskus: Ulkomaisen vuokra-auton vakuutuksessa voi olla yllätyksiäUlkomaanmatkailuun kuuluu usein auton tai muun ajoneuvon vuokraus matkakohteessa. Vuokrahintaan kuuluu pääsääntöisesti perusvakuutus, joka oikeuttaa minimitason suojaan. Suomessa Liikennevakuutuksen tarjoama suoja on poikkeuksellisen kattava. Laajaan vakuutusturvaan tottuneille suomalaisille ulkomaisten vakuutusten suojataso voi olla ikävä yllätys. - Uutiset
6.7.2023 12.13
EUT: Lentoyhtiöiden ankara vastuu Montrealin sopimuksen mukaan ulottuu riittämättömään lentokoneessa annettuun ensiapuunAustrian Airlinesin lennolla kuumaa kahvia sisältävä kannu putosi ruokavaunusta, minkä seurauksena matkustaja sai palovammoja. Hänelle annettiin ensiapua lentokoneessa. - Uutiset
6.7.2023 8.30
Kuluttajariitalautakunta: Pysäköintisopimuksen ehtojen sitovuus, kun kuljettaja ei ymmärrä niissä käytettyä kieltäLautakunta ei suosittanut hyvitystä. - Uutiset
5.7.2023 11.00
EIT:n suuri jaosto: Sanomalehden kustantajalle annettu määräys anonymisoida kuolemaan johtaneesta liikenneonnettomuudesta tuomitun kuljettajan tiedot "oikeuteen tulla unohdetuksi" perusteella ei loukannut kustantajan sananvapautta (ään.)Valittaja valitti häntä vastaan Le Soir -lehden kustantajana annetusta siviilituomiosta, jossa hänet oli määrätty anonymisoimaan sähköisessä arkistossa oleva artikkeli, jossa oli mainittu vuonna 1994 kuolemaan johtaneen onnettomuuden aiheuttaneen kuljettajan koko nimi. Kuljettaja oli kuntouduttuaan rangaistuksensa suorittamisen jälkeen nostanut Belgian tuomioistuimissa kanteen, jossa hän oli vaatinut artikkelin, joka oli helppo löytää useiden hakukoneiden kautta pelkällä nimellä, poistamista tai anonymisointia. - Uutiset
4.7.2023 16.00
Hovioikeus kovensi rinnakkaisilla kaistoilla suurta ylinopeutta ajaneille nuorille tuomitut sakkorangaistukset 60 päivän ehdollisiksi vankeusrangaistuksiksiVastaajat olivat kuljettaneet henkilöautojaan perjantaina illalla Tampereen Valtatiellä Kastussa. Vastaajien käyttämä ajonopeus oli ollut 138 kilometriä tunnissa tutkalla mitattuna. Tekopaikan suurin sallittu nopeus oli ollut 50 kilometriä tunnissa. Punnittuaan asiassa selostettuja vastakkaisia näkökohtia HO päätyi siihen, että vastaajat olivat tekojen vakavuus ja vaarallisuus huomioon ottaen tuomittava vankeusrangaistuksiin, jotka voitiin määrätä ehdollisiksi. Yleisen oikeuskäytännön mukainen seuraamus heidän syykseen luetuista teoista ottaen huomion ylinopeuden suuruuden taajama-alueella oli 60 päivän vankeusrangaistus. (Vailla lainvoimaa 4.7.2023) - Uutiset
3.7.2023 8.00
Valtioneuvosto linjasi kantojaan eurovinjettidirektiivin täydentävistä säännöistä – ehdotuksella ei välittömiä vaikutuksia SuomeenValtioneuvosto toimitti 29.6.2023 eduskunnalle U-kirjelmän komission direktiiviehdotuksesta koskien perävaunuilla varustettujen raskaiden hyötyajoneuvojen hiilidioksidipäästöluokkia. Ehdotuksen tavoitteena on vauhdittaa raskaiden hyötyajoneuvojen päästöjen vähenemistä ja unionin ilmastopolitiikan tavoitteiden toteutumista. - Uutiset
28.6.2023 12.25
Raideliikennelakia tarkistava hallituksen esitysluonnos lausuntokierroksella 28.8.2023 saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja hallituksen esitysluonnoksesta, joka koskee raideliikennelain ja liikenteen palveluista annetun lain muuttamista. Lausuntoja voi antaa 28.8.2023 saakka. Hallituksen esityksellä tehtäisiin kolmas tarkistuskierros raideliikennelakiin lain voimaantulon 1.1.2019 jälkeen. Lausuntokierroksen jälkeen lain valmistelu jatkuu virkatyönä ja se pyritään antamaan eduskunnalle lokakuussa 2023. Lain on tarkoitus tulla voimaan 1. maaliskuuuta 2024. - Uutiset
28.6.2023 11.27
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi väärään ajosuuntaan Kehä III:lla lähes 100 kilometrin tuntivauhtia ajaneen ja vastaantulleeseen henkilöautoon törmänneen miehen syyllistyneen kahteen tappoon - vankeutta 10 vuottaAsiassa ei ollut esitetty mitään sellaisia seikkoja, joiden perusteella vastaajan ymmärrys olisi ollut jotenkin poikkeuksellisesti enemmän häiriintynyt jostakin muusta syystä kuin voimakkaasta päihtymyksestä. HO katsoi, että vastaajan päihtymyksellä ei siten ollut merkitystä hänen tahallisuuttaan arvioitaessa. (Vailla lainvoimaa 28.6.2023) - Uutiset
27.6.2023 12.25
Junamatkustajien oikeuksiin parannuksia EU:ssaUudet junamatkustajien oikeuksia parantavat EU-säännöt tulivat voimaan 7. kesäkuuta 2023. Ne takaavat apua vammaisille matkustajille ja tukea junan myöhästyessä. Pyörätiloja koskevat vaatimukset tulevat voimaan 7. kesäkuuta 2025. - Uutiset
22.6.2023 9.22
Korkein oikeus pyytää ennakkoratkaisua EUT:lta lentomatkustajien oikeuksia koskevan asetuksen N:o 261/2004 tulkinnasta Asiassa on kysymys matkustajille heidän lennolle pääsynsä epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettavaa korvausta ja apua koskevista yhteisistä säännöistä sekä asetuksen (ETY) N:o 295/91 kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 261/2004 5 artiklan 3 kohdan tulkinnasta. Ratkaistavana on, onko lentoyhtiö velvollinen maksamaan matkustajalle asetuksen 7 artiklan mukaisen vakiokorvauksen vai onko kyseessä ollut korvauksen maksamisesta vapauttava asetuksen 5 artiklan 3 kohdan mukainen poikkeuksellinen olosuhde, jota ei olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu. - Uutiset
15.6.2023 12.05
Liikennevakuutuskeskus: Suomalaisilla on isoja aukkoja liikennevakuuttamisen faktoistaLakisääteisen liikennevakuutuksen laajuus on suomalaisilla huonosti tiedossa. Liikennevakuutuksen tärkeimpänä ominaisuutena suomalaiset pitävät sitä, että se korvaa kolarin syyttömälle osapuolelle sekä henkilö- että omaisuusvahingot. Liikennevakuutus on sisällöltään ja korvauksiltaan samanlainen vakuutusyhtiöstä riippumatta. Liikennevakuutuskeskuksen teettämän kyselytutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista arvostaa sitä, että liikennevakuutus on lakisääteinen. Liikenteessä voi luottaa siihen, että vakuutus on lähes kaikilla kulkijoilla. Tiedot kerättiin Liikennevakuutuskeskuksen teettämässä kyselytutkimuksessa toukokuussa. - Uutiset
14.6.2023 14.00
Kiisti ajaneensa ajoneuvoa ja toimitti uutta selvitystä - hallinto-oikeus kumosi päätöksen liikennevirhemaksusta ja palautti asian poliisille uudelleen käsiteltäväksiHAO totesi, että ajoneuvon omistajalle tai haltijalle voidaan asettaa velvoite esittää selvitystä vaatimustensa tueksi. Kun valittaja ei ollut antanut pyydettyä täydennystä, poliisi oli voinut ratkaista asian. Valittaja oli toimittanut valituksessaan sellaista uutta selvitystä, jota poliisilla ei ollut ollut ratkaistessaan valittajan oikaisuvaatimuksen. HAO ei ottanut ensi asteena tutkittavakseen, mikä merkitys esitetyllä uudella selvityksellä oli. Asiassa annettu päätös oli siten kumottava ja asia oli palautettava poliisille uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
14.6.2023 8.00
Kuluttajariitalautakunta: Valvontayhtiöllä ei ollut oikeutta useampaan valvontamaksuunLautakunta katsoi, että sopimusehtojen perusteella valvontayhtiöllä oli oikeus vain yhteen 50 euron suuruiseen valvontamaksuun, joten yhtiö oli laskuttanut 100 euroa liikaa. Lautakunta suositti, että valvontayhtiö maksaa kuluttajalle 100 euroa. - Uutiset
9.6.2023 13.30
Valmismatkat ja COVID-19-pandemia: EUT: kansallinen lainsäädäntö, joka vapauttaa matkanjärjestäjät tilapäisesti velvollisuudestaan maksaa täysi hinta matkapakettisopimuksen irtisanoessa, on ristiriidassa EU:n lainsäädännön kanssaJäsenvaltio ei voi vedota sisäisten vaikeuksien näkemykseen oikeuttaakseen unionin oikeudesta johtuvien velvoitteiden noudattamatta jättämisen, jos tämä laiminlyönti ei täytä ylivoimaisen esteen edellytyksiä. - Uutiset
9.6.2023 13.00
EUT: Kotiuttamislento COVID-19-pandemiassa ei ollut uudelleenreititys lopulliseen määräpaikkaan vastaavin kuljetusehdoinKotiuttamislento, jonka jäsenvaltio järjestää konsuliviranomaisten avustamistoimenpiteen yhteydessä lennon peruuttamisen jälkeen, ei ole kyseisen asetuksen 8 artiklan 1 kohdan b alakohdassa tarkoitettu uudelleenreititys lopulliseen määräpaikkaan vastaavin kuljetusehdoin, jota lennosta vastaavan lentoliikenteen harjoittajan on tarjottava matkustajalle, jonka lento on peruutettu. - Uutiset
8.6.2023 14.41
Hovioikeus oikaisi käräjäoikeuden tuomiota: Taksinkuljettajan ansionmenetys ja seisonta-ajan korvaus tuli suorittaa ja periä liikennevahingosta vastuussa olevasta liikennevakuutuksesta eikä suoraan vastaajalta - Uutiset
7.6.2023 16.00
Hovioikeus arvioi keltaista valoa päin ajaneen huolimattomuuden astetta ja sitä, minkä asteista vaaraa teko oli ollut omiaan aiheuttamaanSyyksilukemista lievennettiin ja rangaistusta alennettiin. (Vailla lainvoimaa 7.6.2023) - Uutiset
7.6.2023 14.55
Hovioikeus mittasi tieliikenteessä aiheutetun kuolemantuottamuksen rangaistusta oikeuskäytännön valossaAsiassa oli kysymys E:lle tuomittavan yhteisen rangaistuksen mittaamisesta, jota oli arvioitava käräjäoikeuden lainvoimaiseksi jääneen syyksilukemisen perusteella (KKO 2022:67, kohta 6). Tuomiossa selostetut seikat puolsivat erittäin vahvasti sellaista tulkintaa, että E:lle tuomittavan yhteisen vankeusrangaistuksen oli oltava ankarampi kuin tuomiossa selostetuissa ennakkopäätöksissä tuomitut rangaistukset. Asiaa ei ollut aihetta arvioida toisin, vaikka E ei ollut syyllistynyt rattijuopumusrikoksen törkeään tekomuotoon ja vaikka hän ei ilmeisestikään ollut tekohetkellä itsetuhoinen. Myöskään sillä seikalla, että E:n ajoon ennen yhteentörmäystä ei osoitettu liittyneen muita liikenneturvallisuutta vaarantavia piirteitä, ei käsillä olevissa olosuhteissa ollut rangaistusta alentavaa vaikutusta, kuten ei silläkään, että E ja tilanteessa menehtynyt SK olivat käyttäneet suojakypäriä. - Uutiset
7.6.2023 9.36
KHO: Edellytyksiä liikenneohjauslaitteen asettamiselle viiden vuoden määräajaksi ei ollutLiikenneohjauslaite – Liikenneohjauslaite tilapäiseen käyttöön – Ajoneuvojen läpiajoliikenteen salliminen – Kevyen liikenteen väylä – Asemakaava – Maankäyttö – Vaikutusten selvittäminen – Päätöksen perusteleminen - Uutiset
6.6.2023 14.00
Vakuutusoikeus jätti liikennevakuutuksen perusteella korvattavasta kuntoutuksesta annetun valituksen määräajan jälkeen tehtynä tutkimattaMuutoksenhakija ei esittänyt eikä asiassa muutoinkaan ilmennyt sellaisia laissa tarkoitettuja painavia syitä, joiden perusteella vakuutusoikeus olisi voinut ottaa määräajan jälkeen saapuneen valituksen tutkittavakseen sen myöhästymisestä huolimatta. - Uutiset
5.6.2023 15.00
Hovioikeus: Takanaan kulkeneen hälytysajoneuvon havaitsemisen vuoksi tarpeettoman voimakkaasti jarruttaneen kuljettajan huolimattomuutta ei voitu pitää törkeänäToisin kuin käräjäoikeus HO ei pitänyt kuljettajan (s. 1941) huolimattomuutta törkeänä. Kuljettajan syyksi törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista koskevan syytekohdan 1 osalta jäi, että hän oli menettelemällä syytteestä ilmenevällä tavalla syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Törkeää vammantuottamusta koskevien kohtien 2 ja 3 osalta HO katsoi kohdassa 1 mainituilla perusteilla, ettei kuljettajan huolimattomuutta voitu kysymyksessä olevien vammantuottamustenkaan osalta pitää RL 21 luvun 11 §:n tarkoittamalla tavalla törkeänä. (Vailla lainvoimaa 5.6.2023) - Uutiset
1.6.2023 13.40
Hallinto-oikeus muutti pysäköintivirhemaksun huomautukseksiPaikalle, johon valittaja oli pysäköinyt, oli lisäkilvin ilmaistu, että paikoilla ei ole oikeutta pysäköintiin yliopiston pysäköintiluvalla. Valittajalla olevalla yliopiston pysäköintiluvalla hänellä oli ollut oikeus pysäköintiin muilla paikoilla. Hallinto-oikeus katsoi, että pysäköintivirhettä voitiin pitää vähäisenä, kun otettiin kokonaisuutena huomioon asiassa saatu selvitys. (Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla) - Uutiset
29.5.2023 14.46
Hallinto-oikeus: Valtiokonttorin valittajalle moottoripyörän liikennevakuutusmaksun laiminlyönnin vuoksi määräämät maksut olivat lainmukaisiaK ei ollut esittänyt tarkempaa selvitystä ilmoittamastaan vakuutusmaksun suuruudesta. Valtiokonttorin oli siten katsottava riittävällä tavalla osoittaneen, että K:lle määrätty vakuutusmaksua vastaava maksu 1.409,52 euroa euroa vastasi kohtuulliseksi katsottavaa vakuutusmaksua laiminlyöntiajalta. Asiassa ei ilmennyt myöskään sellaisia erityisiä syitä, joiden perusteella laiminlyöntimaksu 1.409,52 euroa voitaisiin jättää määräämättä, eikä laiminlyöntimaksua määrättäessä käytetty korotuskerroin 1 ollut lainvastainen. Näin ollen Valtiokonttorin päätöksen muuttamiseen ei ollut syytä. (Vailla lainvoimaa 29.5.2023) - Uutiset
29.5.2023 13.35
Maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämisen (MAL) -sopimusten vaikuttavuudesta julkaistiin seurantakatsaus: Sopimukset vaikuttavat oikeaan suuntaan mutta vauhtia tarvitaan lisääMAL-sopimusten vaikuttavuudesta on valmistunut seurantakatsaus, joka kuvaa miten sopimusten tavoitteet ovat toteutuneet eri seuduilla. MAL-sopimukset ovat valtion ja suurimpien kaupunkiseutujen välisiä sopimuksia maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämisestä. Sopimuksissa määritellään tavoitteet lähivuosien asuntokaavoitukselle ja -tuotannolle sekä kestävän yhdyskuntarakenteen ja liikennejärjestelmän kehittämiselle. - Uutiset
25.5.2023 14.00
Hovioikeus laillisuusperiaatteesta: Käräjäoikeuden tuomion lopputulosta, jossa vastaajalle määrätty rangaistusmääräys ilmailurikkomuksesta oli poistettu ja vastaajan lennokin takavarikko oli kumottu, ei ollut aihetta muuttaaKoska rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen edellytykset eivät olleet asiassa täyttyneet, vastaajalle ei olisi tullut määrätä sakkorangaistusta tai menettämisseuraamusta ja asiassa oli ollut myös erityinen syy syyllisyyskysymyksen tutkimiseen. (Lainvoimainen) - Uutiset
25.5.2023 13.15
Hovioikeus pysytti merioikeuden tuomion syyksilukemisen ja rangaistuksen osalta törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista ynnä muuta koskevassa asiassaHovioikeus on tänään antanut tuomion Airiston selällä elokuussa 2019 tapahtuneessa moottoriveneen ja moottoripurjeveneen törmäystä koskevassa rikosasiassa. Merioikeus oli tuominnut moottorivenettä kuljettaneen vastaajan 1 vuoden 6 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kahdesta törkeästä kuolemantuottamuksesta ja kahdesta törkeästä vammantuottamuksesta. - Uutiset
24.5.2023 9.49
Hallinto-oikeus ei muuttanut väliaikaista ajokieltoa koskevaa poliisilaitoksen ratkaisuaPoliisilaitos oli 14.2.2023 hylännyt A:n oikaisuvaatimuksen. Päätöksen perustelujen mukaan linja-autolla henkilöauton ohittaminen vastaantulevien kaistalle ennen suojatietä oli omiaan aiheuttamaan vaaraa suojatietä ylittävälle jalankulkijalle. Poliisilaitoksen päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 24.5.2023) - Uutiset
23.5.2023 15.45
Hallinto-oikeus palautti veneen talvisäilytystä koskevan asian tekniselle lautakunnalleValituksenalaisesta päätöksestä ei selvästi käynyt ilmi asianosaiset, joihin päätös välittömästi kohdistuu eli kenen on noudatettava asetettua velvoitetta. Päätöksessä ei myöskään ilmoitettu määräaikaa velvoitteen suorittamiselle. Päätös oli näiltä osin lainvastainen. (Vailla lainvoimaa 23.5.2023) - Uutiset
22.5.2023 11.00
Hovioikeus: Käräjäoikeuden ei olisi tullut jättää vahingonkorvausvaatimuksia tutkimatta vakuutusyhtiön kieltäydyttyä vaadittujen korvausten suorittamisestaHO:ssa oli kyse siitä, olisiko KO:n tullut ottaa tutkittavaksi valittajan kivusta, särystä ja muusta tilapäisestä haitasta sekä pysyvästä haitasta esittämät korvausvaatimukset. Mikäli katsottiin, että KO:n olisi tullut korvausvaatimukset tutkia, asiassa oli kyse myös siitä, voiko HO ottaa korvausvaatimukset suoraan tutkittavakseen. HO katsoi, että vaakuutusyhtiön kieltäydyttyä vaadittujen korvausten suorittamisesta KO:n ei olisi tullut jättää vaatimuksia tutkimatta katsomalla, ettei vakuutusyhtiö olisi korvausten suorittamisesta kieltäytymällä kuitenkaan vielä lopullisesti kieltäytynyt korvausten maksamisesta. KO:n käsittelyratkaisu kumottiin. Asia palautettiin. (Vailla lainvoimaa 22.5.2023) - Uutiset
22.5.2023 9.10
Hovioikeus muutti liikenneturvallisuuden vaarantamiset törkeiksiV:n syyksi luettiin hovioikeudessa kaksi törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista. Hovioikeus piti rikoksia tekotavaltaan hyvin vaarallisina ja moitittavina. Näiden rikosten lisäksi V oli käräjäoikeudessa tuomittu kolmesta huumausainerikoksesta, huumausainerikoksesta nuorena henkilönä sekä lievästä ampuma-aserikoksesta nuorena henkilönä. Hovioikeus katsoi, että oikeudenmukainen seuraamus V:n syyksi luettavista rikoksista oli yhteinen viiden kuukauden ehdollinen vankeusrangaistus, jonka tehosteeksi oli määrättävä valvonta. (Vailla lainvoimaa 22.5.2023) - Uutiset
16.5.2023 11.19
Tulli: Ulkomaille lemmikin kanssa - ovathan lemmikin passi ja rokotukset kunnossa, jotta paluu Suomeen onnistuu ongelmittaMoni koiran tai kissan kanssa matkustava yllättyy, kun Tulli kysyy lemmikiltä passia Suomeen tultaessa. Tullin havaintojen mukaan kaikki lemmikkieläinten omistajat eivät tiedä, että lemmikkien maahantuloon liittyy useita vaatimuksia, jotka olisi pitänyt selvittää jo ennen reissuun lähtöä.
- Kuulemme rajanylityspaikoilla, kuten satamissa ja lentokentillä, liian usein lemmikkien omistajilta, etteivät he tienneet, että lemmikillä pitäisi olla EU-lemmikkipassi tai terveystodistus, tai että terveystodistuksen pitää olla tietyn mallinen, kertoo tulliylitarkastaja Tiia Sulander-Seppänen. - Uutiset
15.5.2023 13.13
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan raportti: Uusia työkaluja liikenteen päästövähennystoimenpiteiden arviointiinLiikenteen ympäristöpolitiikan tavoitteena on suunnitella ja valita toimenpiteitä, jotka vähentävät päästöjä kustannustehokkaasti. Toimenpiteiden kustannusvaikutusten tarkasteluihin ei kuitenkaan ole ollut vakiintuneita periaatteita ja työkaluja. Liikenteen päästövähennystoimien kokonaistaloudellinen arviointi -hankkeen lopputuloksena syntyivät liikennesektorin ilmastopoliittisten toimenpiteiden taloudellisten ja päästövaikutusten kokonaisvaltaiseen tarkasteluun soveltuvat henkilö- ja tavaraliikenteen laskentamallit ja tarkasteluperiaatteet. - Uutiset
12.5.2023 16.00
EUT: Maantiekuljetusyritys ei voi siirtää vastuutaan kuljettajien ajo- ja lepoaikojen noudattamisesta kolmannelle henkilölleEU-lainsäädäntö on esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan henkilö, joka on rikosoikeudellisessa vastuussa rikkomuksista, joihin maantiekuljetusyrityksessä on syyllistytty, ja jonka käyttäytyminen otetaan huomioon kyseisen yrityksen hyvämaineisuutta arvioitaessa, voi nimetä kuljettajien ajo- ja lepoaikoja koskevien unionin säännösten noudattamisesta vastuussa olevan valtuutetun, ja siten siirtää viimeksi mainitulle rikosoikeudellisen vastuun unionin oikeuden näiden säännösten rikkomisista, kun kansallisen oikeuden mukaan ei ole mahdollista ottaa huomioon mainitun vastuussa olevan valtuutetun syyksi näin luettuja rikkomuksia sen arvioimiseksi, täyttääkö mainittu yritys hyvämaineisuutta koskevan vaatimuksen. - Uutiset
12.5.2023 13.30
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi ParkkiPaten velkomuskanteenTapauksen olosuhteissa hovioikeus katsoi P:n kyenneen vastanäytöllään siinä määrin horjuttamaan kanteen perusteena olevan riidattoman seikan näyttöarvoa, että yksinomaan tämä seikka ei riittävän uskottavasti osoittanut P:n pysäköineen auton virheellisesti. (Vailla lainvoimaa 12.5.2023) - Uutiset
12.5.2023 10.40
EUT: Lennon suorittamiseen välttämättömän miehistön jäsenen odottamaton poissaolo sairauden tai kuoleman vuoksi vähän ennen kyseisen lennon suunniteltua lähtöä ei kuulu säännöksessä tarkoitetun poikkeuksellisten olosuhteiden käsitteen alaanTAP:n piti lennosta vastaavana lentoliikenteen harjoittajana suorittaa 17.7.2019 Stuttgartista (Saksa) Lissaboniin (Portugali) lento, jonka aikataulun mukainen lähtöaika oli klo 6.05. Samana päivänä klo 4.15 perämies, jonka olisi pitänyt suorittaa kyseinen lento, löydettiin kuolleena hotellivuoteestaan. Tästä tapahtumasta järkyttyneenä koko miehistö ilmoitti olevansa kykenemätön lentämään. Koska korvaavaa henkilöstöä ei ollut käytettävissä TAP:n kotikentän ulkopuolella, klo 6.05 lähtevä lento peruutettiin. Korvaava miehistö lähti Lissabonista klo 11.25 lennolla, joka saapui Stuttgartiin klo 15.20. Matkustajat kuljetettiin Lissaboniin korvaavalla lennolla, joka lähti klo 16.40. TAP kieltäytyi maksamasta flightrightille ja Myflyrightille asetuksen N:o 261/2004 7 artiklan 1 kohdassa säädettyä korvausta vedoten siihen, että perämiehen odottamaton kuolema oli kyseisen asetuksen 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitettu poikkeuksellinen olosuhde. - Uutiset
11.5.2023 13.03
Lainsäädännön arviointineuvosto: Aiheuttaako Euroopan laajuisen liikenneverkon kehittäminen Suomelle kustannuksia vai hyötyjä?Lainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausunnon liikenne- ja viestintäministeriölle valtioneuvoston kirjelmistä (U16/2022 vp ja UJ 22/2022 vp) liittyen komission asetusehdotukseen unionin suuntaviivoista Euroopan laajuisen liikenneverkon kehittämiseksi. Asetusehdotuksen tavoitteena on edistää eri liikennemuotojen kasvua sekä sujuvoittaa ja tehostaa liikennettä, integroida kaupunkisolmupisteet paremmin liikenneverkkoon sekä tehostaa hallintoa. Komission ehdotus vaikuttaa tiukentavasti kaikkien väylämuotojen ja solmujen vaatimuksiin. Ehdotuksesta tulee uusia vaatimuksia maateille, rataverkolle ja liikenteen solmupisteille. - Uutiset
11.5.2023 11.06
Sähköpotkulaudalla jalkakäytävällä Hietalahdenrannassa alkoholin vaikutuksen alaisena - jatkokäsittelylupaa ei myönnetty- Liikenneturvallisuuden vaarantaminen
- Vammantuottamus
- Liikennejuopumus moottorittomalla ajoneuvolla
-> 50 päiväsakkoa
-> kivusta särystä ja tilapäisestä haitasta 1 500 euroa, pysyvästä kosmeettisesti haitasta 550 euroa, poliklinikkamaksusta ja ambulanssikuljetuksesta 43,50 euroa - Uutiset
10.5.2023 12.45
Hovioikeus kumosi jälleen käräjäoikeuden tuomion ParkkiPate-asiassaAsiaa kokonaisuutena arvioituaan hovioikeus katsoi tulleen näytetyksi, että T oli pysäköinyt ajoneuvon ehtojen vastaisesti. Käräjäoikeuden tuomiota oli siten muutettava ja ParkkiPate Oy:n kannevaatimukset hyväksyttävä. (Vailla lainvoimaa 10.5.2023) - Uutiset
9.5.2023 15.49
Hovioikeus arvioi näyttöä toisin kuin käräjäoikeus ParkkiPate-asiassaAsiaa kokonaisuutena arvioituaan hovioikeus katsoi tulleen näytetyksi, että N oli pysäköinyt ajoneuvon ehtojen vastaisesti. Käräjäoikeuden tuomiota oli siten muutettava ja ParkkiPate Oy:n kannevaatimukset hyväksyttävä. (Vailla lainvoimaa 9.5.2023) - Uutiset
8.5.2023 10.10
Traficom: Helsingissä valvottiin takseja viranomaisyhteistyönä – eniten puutteita ajopäiväkirjoissaHelsingin poliisilaitoksen, Traficomin, Verohallinnon ja Etelä-Suomen aluehallintoviraston (ESAVI) yhteisessä taksiliikenteen valvontaiskussa havaittiin eniten puutteita ajopäiväkirjoissa. Verohallinto nostaa edelleen valvontatapahtumissa tehtyjen havaintojen perusteella sekä taksialan yrityksiä että kuljettajia tarkempaan selvittelyyn. - Uutiset
4.5.2023 16.00
Hovioikeus: Ajokorttiaan poliisille luovuttamatta jättäneen ei voitu katsoa syyllistyneen kulkuneuvon kuljettamiseen oikeuttaHO katsoi KKO:n ratkaisusta 2023:11 ilmenevän oikeusohjeen nojalla, että RL 23 luvun 10 §:n tunnusmerkistöön sisältyvästä ajo-oikeudettomuudesta ei ollut nyt käsillä olevan kaltaisten tilanteiden varalta säädetty ajokorttilain 6 §:ssä rikosvastuun täyttymisen kannalta riittävän selvästi ja yksiselitteisesti. Näin ollen ei ollut aihetta muuttaa KO:n tuomion lopputulosta. (Vailla lainvoimaa 4.5.2023) - Uutiset
28.4.2023 12.46
KKV:n raportti: Henkilöjunaliikennettä tulisi kilpailuttaa nykyistä enemmänKilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) tutkimusraportissa on esitelty toimenpiteitä, joilla henkilöjunaliikenteen markkinoita voidaan tehostaa. KKV:n mukaan esimerkiksi kaikki julkisesti tuettu henkilöjunaliikenne on kilpailutettava ja kilpailutetun liikenteen kalusto siirrettävä julkiselle kalustoyhtiölle. Lisäksi on varmistettava, ettei tarpeettoman laajoilla kilpailutuksilla turhaan estetä kilpailua markkinaehtoisilla reiteillä. - Uutiset
27.4.2023 13.10
Neuvostolta direktiivi lauttamatkojen turvallisuuden parantamiseksi EuroopassaNeuvosto on hyväksynyt uuden direktiivin, jolla parannetaan ro-ro-matkustaja-alusten eli lauttojen vakavuusvaatimuksia. Direktiivillä on tärkeä rooli sekä alusten että niiden matkustajien turvallisuuden varmistamisessa EU:ssa alan uusien kansainvälisten normien mukaisesti. Uusi direktiivi julkaistaan piakkoin EU:n virallisessa lehdessä, ja se tulee voimaan 20 päivän kuluttua julkaisemisestaan. Jäsenvaltioilla on 18 kuukautta aikaa saattaa direktiivi osaksi kansallista lainsäädäntöä. - Uutiset
27.4.2023 8.05
LVM: EU:ssa alustava sopu vaihtoehtoisten polttoaineiden käytöstä lentoliikenteessä – mukana Suomelle tärkeä joustokirjausEuroopan jäsenmaat, parlamentti ja komissio pääsivät 25.4.2023 alustavaan sopuun uusiutuvien ja vähäpäästöisten polttoaineiden käytöstä lentoliikenteessä. Euroopan komissio antoi lentoliikenteen polttoaineita koskevan niin kutsutun ReFuel Aviation -asetusehdotuksen osana EU:n ilmastopakettia eli 55-valmiuspakettia heinäkuussa 2021. Asetuksen tavoitteena on lisätä uusiutuvien lentopolttoaineiden käyttöä lentoliikenteessä ja varmistaa, että lentoliikenteen pitkään jatkunut päästöjen kasvu päättyy. - Uutiset
26.4.2023 12.21
KKV: Pysäköintiyritysten toimintatavat poikivat ongelmia – kuluttaja-asiamies vaati korjauksia ParkkiPatelta ja FinnparkiltaMoni kuluttaja kohtaa ongelmia pysäköintiyritysten kanssa, mikä näkyy myös kuluttaja-asiamiehelle ja KKV:n kuluttajaneuvontaan tulevissa ilmoituksissa. Ilmoitusten pohjalta kuluttaja-asiamies on selvittänyt tarkemmin kahden pysäköintiyrityksen digitaalisia toimintatapoja ja vaatinut niihin muutoksia. ParkkiPate on jatkossa luvannut käsitellä reklamaatiot asianmukaisesti ja Finnpark on luvannut korjata Moovy-sovellukseen liittyviä ongelmia kuluttaja-asiamiehen vaatimalla tavalla. - Uutiset
26.4.2023 11.22
Hovioikeus muutti kahta käräjäoikeuden ratkaisua näyttötaakasta pysäköintiasioissa: ParkkiPate Oy:n kannevaatimukset oli hyväksyttäväAutonkuljettajan U:n ei voitu katsoa täyttäneen hänelle syntynyttä selvitysvelvollisuutta siitä, että autoa olisi käyttänyt tapahtuma-aikana joku tai jotkut muut henkilöt kuin hän itse. ParkkiPate Oy:n vetoamilla riidattomilla seikoilla oli näytetty, että U oli pysäköinyt auton ehtojen vastaisesti. Käräjäoikeuden tuomiota oli näin ollen muutettava ja ParkkiPate Oy:n kannevaatimukset hyväksyttävä. (Vailla lainvoimaa 26.4.2023) - Uutiset
20.4.2023 14.14
Kuluttaja-asiamies puuttui matkatoimisto SRG Finlandin tapaan periä asiakkailta käsittelymaksua lennon peruuntuessaUseita varausportaaleja ylläpitävä matkatoimisto SRG Finland on kuluttaja-asiamiehen kanssa käytyjen neuvottelujen aikana luopunut omalla päätöksellään käsittelymaksujen perimisestä silloin, kun lentoyhtiö on perunut lennon ja asiakkaille palautetaan siitä rahat. Matkatoimisto sitoutui myös kuluttaja-asiamiehen vaatimuksiin olla perimättä käsittelymaksua vastaisuudessa tietyissä tilanteissa. Oy SRG Finland Ab ylläpitää useita varausportaaleja, kuten supersaver.fi, travelstart.fi, fi.mytrip.com ja seat24.fi. Varausportaalien kautta suomalaiset kuluttajat voivat muun muassa ostaa lentolippuja ja vertailla eri lentoyhtiöiden tarjoamia lentoja. SRG Finland on osa ruotsalaista Etraveli-konsernia. - Uutiset
19.4.2023 13.27
Liikennevakuutuskeskus: Suomalainen liikennevakuutus ei enää kesäkuusta 2023 alkaen käy Venäjällä ja Valko-VenäjälläLiikennevakuuttamisen kansainväliset vihreä kortti -sopimukset Venäjän ja Valko-Venäjän kanssa irtisanottiin vuosi sitten, ja ne päättyvät toukokuun lopussa. Sen jälkeen näihin maihin ajettaessa on ostettava vakuutus paikalliselta vakuutusyhtiöltä rajanylityksen yhteydessä. Kesäkuun alussa kaikki vihreä kortti -sopimuksen nojalla Venäjällä ja Valko-Venäjällä voimassa olleet liikennevakuutukset raukeavat. Sen jälkeen suomalaisella liikennevakuutuksella ei voi enää matkustaa Venäjälle ja Valko-Venäjälle. Osa vakuutusyhtiöistä on lopettanut uusien vihreiden korttien myöntämisen näihin maihin jo aiemmin. - Uutiset
19.4.2023 8.52
Euroopan parlamentti hyväksyi keskeiset ilmastolait- Päästökauppajärjestelmän (ETS) ilmaiset päästöoikeudet on määrä poistaa vaiheittain vuodesta 2026 alkaen
- Tieliikenne ja rakennukset osaksi uutta päästökauppajärjestelmää vuodesta 2027 alkaen
- Uusi hiilirajamekanismi suojelee EU:n teollisuutta ja kannustaa kolmansia maita päästövähennyksiin
- Sosiaalinen ilmastorahasto torjumaan energia- ja liikenneköyhyyttä. - Uutiset
18.4.2023 13.05
Vaarallisten aineiden ADR-ajolupakokeeseen ja turvallisuusneuvonantajan kokeeseen valmistelluista muutoksista voi lausua 13. kesäkuuta 2023 saakkaLiikenne- ja viestintävirasto Traficom valmistelee vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetun lain uudistamisesta johtuvia muutoksia ja pyytää lausuntoja vaarallisten aineiden ADR-ajolupakokeesta ja turvallisuusneuvonantajan kokeista annettavasta määräyksestä. Muun muassa koeohjeesta tulisi oikeudellisesti sitova määräys. - Uutiset
18.4.2023 12.25
Kilpailunrajoitukset: Komissio jatkaa moottoriajoneuvojen ryhmäpoikkeusasetuksen voimassaoloa viidellä vuodella ja päivittää täydentäviä suuntaviivojaEuroopan komissio on jatkanut moottoriajoneuvojen ryhmäpoikkeusasetuksen voimassaoloa viidellä vuodella 31. toukokuuta 2028 saakka. Se on myös päivittänyt alan täydentäviä suuntaviivoja. Tarkistettujen suuntaviivojen avulla autoalan yritysten on helpompi arvioida vertikaalisten sopimustensa yhteensopivuutta EU:n kilpailusääntöjen kanssa. Samalla varmistetaan, että jälkimarkkinatoimijat, kuten autokorjaamot, saavat edelleen käyttöönsä ajoneuvojen tuottamaa dataa, jota tarvitaan korjausta ja huoltoa varten. - Uutiset
18.4.2023 10.37
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi ettei törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen ollut sovitettavissa sakollaOikeudenmukainen rangaistus B:n rikoksesta oli toisaalta teon vakavuus ja toisaalta tekijän nuoruus ja ensikertalaisuus huomioon ottaen kolmekymmentä päivää vankeutta ehdollisena. Valvonta ei ollut tarpeen B:n sosiaalisen selviytymisen edistämiseksi tai uusien rikosten ehkäisemiseksi. (Vailla lainvoimaa 18.4.2023) - Uutiset
11.4.2023 9.00
Liipo arvioi tilapäisen haitan korvausluokkaa sekä kosmeettisen haitan korvausmäärää, kun toimenpidearvista ei ollut käytettävissä valokuviaLautakunnan korvausohjeiden mukaan tilapäisen haitan korvausmäärän arviointi perustuu kokonaisarvioon, jossa otetaan huomioon vamman laatu, vaikeusaste, hoidon laatu ja kesto, sekä toipumisaika. Ratkaisusuosituksesta tarkemmin ilmenevin perustein lautakunta päätyi siihen, että aortan repeämä komplikaatioineen sijoittui tilapäisen haitan korvausohjeiden mukaisten luokkien 4 (vaikeat vammat) ja 5 (hyvin vaikeat vammat) rajalle. Melko usein kosmeettisen haitan korvausmäärä joudutaan arvioimaan ilman valokuvia. Lautakunnan vakiintuneen ratkaisukäytännön mukaan riidaton osa kosmeettisen haitan korvauksesta tulee maksaa silloinkin, kun valokuvia ei ole käytettävissä. Tällöinkään korvausta ei tule määrittää jonkin lautakunnan korvausohjeiden mukaisen korvausluokan alarajalle, jos korvausmäärän voidaan riittävällä varmuudella arvioida sijoittuvan sitä korkeammalle. - Uutiset
4.4.2023 12.37
Arviomuistio on lausuttavana 19. toukokuuta 2023 saakka: Henkilöjunaliikenteen järjestäminen muuttuu 2030-luvullaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja arviomuistiosta henkilöjunaliikenteen palveluista 2030-luvulla. Muistio tarjoaa tietopohjaa päätöksenteolle henkilöjunaliikenteen järjestämisestä 2030-luvulla. Arviomuistiosta voi antaa lausuntoja 19.5.2023 saakka. Julkisilla varoilla rahoitettu henkilöjunaliikenne pitää järjestää uudelleen vuonna 2031, jotta Euroopan unionissa sovitut tavoitteet saavutetaan. Nykyiset henkilöjunaliikenteen palveluhankinnat päättyvät vuonna 2030. Seuraavan hallituksen on linjattava viimeistään vuonna 2024 henkilöjunaliikenteen tulevista markkinoista ja palveluista. - Uutiset
4.4.2023 10.00
Oliko työpaikan menetystä pidettävä sellaisena muuna seuraamuksena, jonka perusteella törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen vapaa-ajallaan syyllistyneen rangaistusta voitiin alentaa - hovioikeus äänestiHO:n enemmistö katsoi, että aiheutuneen muun seuraamuksen vuoksi vastaajalle tuomittua rangaistusta oli alennettava 60 päiväsakosta 50 päiväsakkoon. Vähemmistöön jäänyt jäsen katsoi, ettei edellytyksiä rangaistuksen lieventämiselle ollut. (Vailla lainvoimaa 4.4.2023) - Uutiset
3.4.2023 11.50
Hovioikeus: Autopaikan vuokraukseen tuli asiassa soveltaa maanvuokralakia – pysäköinninvalvontayhtiön 33 valvontamaksua ei tarvinnut maksaaTuomiossa kerrotut seikat huomioon ottaen hovioikeus katsoi, että kyseistä autopaikkaa oli pidettävä maanvuokralain 1 §:ssä tarkoitettuna alueena ja siihen oli sovellettava maanvuokralain 72 §:n nojalla muuta maanvuokraa koskevia säännöksiä. Hovioikeus totesi muun muassa, ettei ehtokyltistäkään yksiselitteisesti ilmennyt, että pysäköintioikeuden osoittaminen olisi edellyttänyt pysäköintitunnuksen esillä pitämistä, eikä asiassa ollut merkitystä sillä seikalla, että L:n pysäköintitunnus ei ollut ollut kokonaan luettavissa. Kun pysäköintitunnuksesta ja sen esillä pitämisestä ei ollut vuokrasopimukseen otettu ehtoa, niin tätä koskeva ehto oli maanvuokralain 3 §:n 2 momentin mukaan mitätön. (Vailla lainvoimaa 3.4.2023) - Uutiset
29.3.2023 14.28
Vaarallisten aineiden kuljetukseen Puolustusvoimissa ja Rajavartiolaitoksessa esitetään uutta sääntelyäTyöryhmä esittää uutta lakia torjumaan entistä tehokkaammin Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen vaarallisten aineiden kuljetuksista mahdollisesti ihmisille, ympäristölle ja omaisuudelle aiheutuvia riskejä. Uuden lain on tarkoitus myös entistä laajemmin ja yksityiskohtaisemmin ottaa huomioon Suomen turvallisuusympäristössä tapahtuneet muutokset ja niihin varautumiskeinot. - Uutiset
29.3.2023 13.13
Hallinto-oikeus: Pysäköintivirhe ei ollut vähäinenHallinto-oikeus katsoi muun muassa, että paikka, jossa valittajan ajoneuvo oli ollut pysäköitynä, on asiassa saadun selvityksen perusteella tieliikennelain tarkoittamaa jalkakäytävää. Hallinto-oikeus totesi, että ajoneuvon pysäköijän tulee huolellisesti varmistua pysäköinnistään. Asiassa oli kuitenkin ratkaistava, oliko valittaja voinut perustellusti erehtyä paikan luonteesta ja oliko hänellä voinut olla oikeutettu odotus, että pysäköinti olisi tieliikennelain mukaisesti ollut sallittua. (Vailla lainvoimaa 29.3.2023) - Uutiset
29.3.2023 8.30
Miehen oli täytynyt ymmärtää ajavansa moottoritietä väärään suuntaan - tekoa oli pidettävä vähintään törkeän huolimattomana - 65 psVastaajan (s. 1941) mukaan hän oli erehtynyt liittymästä ja ajanut navigaattorin opastamana moottoritietä väärään suuntaan Tornioon päin vasten liikennettä noin 2 kilometrin matkan ennen pysähtymistä pientareelle. Poliisin ajovalojen vilkuttamisesta hän ei ymmärtänyt, että kyseessä oli pysähtymiskäsky hänelle. Hän ei myöskään huomannut pysäyttämisvaloja. Hän oli ajanut varovasti ottaen huomioon liikenneolosuhteet ja hänen nopeutensa oli ollut noin 60 km/h. (Vailla lainvoimaa 29.3.2023) - Uutiset
27.3.2023 11.15
Hovioikeus: Todistustaakan jakautuminen asianosaisten välillä rikosvahinkoasiassa – valittajalla ei ollut muutoksenhakulegitimaatiota käräjäoikeuden ratkaisuun avustajan palkkion osaltaHovioikeus totesi, että tuomioistuin ei ole sidottu siihen, mitä vakuutusyhtiö on päättänyt asiassa korvata, vaan näytön arviointi rakentuu vapaan todistusharkinnan periaatteelle oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 1 §:n 2 momentin perusteella. Asiassa esitetyn näytön perusteella ei voitu pitää uskottavana, että kuvista havaittavissa olevista vähäisistä vaurioista olisi aiheutunut yli 9.000 euron suuruiset vahingot varaosien osalta. Vakuutusyhtiö ei esittänyt tältä osin riittävää näyttöä. Näin ollen aiheutuneen vahingon ei näytetty olleen myönnettyä määrää suurempi. A oli myöntänyt määrällisesti 11.233,49 euroa, joten korvausmäärä oli alennettava hänen myöntämänsä määrän mukaiseksi. (Vailla lainvoimaa 27.3.2023) - Uutiset
22.3.2023 13.13
Päästökauppadirektiivi uudistui: kiinteitä laitoksia, merenkulkua ja lentoliikennettä käsittelevät arviomuistiot lausunnoille 30. huhtikuuta 2023 saakkaTyö- ja elinkeinoministeriö ja liikenne- ja viestintäministeriö lähettivät lausunnoille päästökauppadirektiivin muutosta käsittelevät arviomuistiot. Euroopan komissio antoi 14.7.2021 osana EU:n 55-valmiuspakettia ehdotukset päästökauppadirektiivin muuttamiseksi ja ehdotuksen päästökauppadirektiivin muuttamisesta lentoliikenteen osalta. Päästökauppadirektiivin uudistuksella pyritään vastaamaan päästövähennystavoitteiden kiristymiseen sekä laajentamaan päästökaupan vaikuttavuutta uusille toimialoille. Arviomuistioissa kuvataan yleistä päästökauppaa eli kiinteitä laitoksia, merenkulkua ja lentoliikennettä koskevat vaatimukset ja arviot vaikutuksista sekä direktiivien toteuttamisvaihtoehdot. Direktiivimuutokset tulee saattaa kansallisesti voimaan 31. joulukuuta 2023 mennessä. - Uutiset
21.3.2023 15.00
EUT: Kielletyllä estolaitteella varustetun moottoriajoneuvon ostajalla on oikeus korvaukseen ajoneuvon valmistajalta, kun laite on aiheuttanut vahinkoa ostajalleUnionin oikeus suojaa yleisten etujen lisäksi myös moottoriajoneuvon yksittäisen ostajan erityisiä etuja ajoneuvon valmistajaan nähden, kun ajoneuvossa on kielletty estolaite. - Uutiset
21.3.2023 14.15
Oikeusasiamies: Järjestyksenvalvontatoiminnassa aluksilla ja sen valvonnassa sekä lainsäädännössä ilmeisiä puutteitaOikeusasiamies toimii YK:n kidutuksen vastaisen sopimuksen valinnaisen pöytäkirjan (OPCAT) kansallisena valvontaelimenä. Tässä tehtävässään oikeusasiamies tarkastaa paikkoja, joissa pidetään vapautensa menettäneitä henkilöitä. Oikeusasiamies Petri Jääskeläisen määräyksestä tarkastettiin marraskuussa 2022 matkustaja-autolautta M/S Baltic Princessin säilöönottotilat. Tarkastus oli ensimmäinen laatuaan matkustaja-aluksilla. - Uutiset
21.3.2023 11.41
Hovioikeus: Liikenneonnettomuus, aivovamma ja traumaperäinen stressihäiriö, työkyvyttömyys, syy-yhteys, tilapäinen ja pysyvä haitta, haittaluokka ja korvauksen korotusHovioikeudessa oli T:n valituksen johdosta arvioitavana ensin se, oliko T saanut liikenneonnettomuudessa 29.12.2006 aivovamman ja traumaperäisen stressihäiriön. Mikäli näin oli, oli arvioitava, oliko aivovamman ja traumaperäisen stressihäiriön T:lle aiheuttama oireisto keskeisesti aiheuttanut hänen työkyvyttömyytensä 25.11.2011 alkaen. Mikäli T:n työkyvyttömyyden katsottiin olevan näin syy-yhteydessä vuoden 2006 liikenneonnettomuuteen, oli ratkaistava, oliko T oikeutettu korvaukseen tilapäisestä haitasta ja pysyvästä haitasta sekä arvioitava pysyvän haitan haittaluokka ja se, oliko erääntyneille korvauksille perustetta maksaa korvauksen korotusta. (Vailla lainvoimaa 21.3.2023) - Uutiset
17.3.2023 10.00
Hallinto-oikeus: Virheellisesti pysäköidyn auton siirtämiseen oli ollut laillinen perusteYhtiöstä tehty pyyntö ajoneuvon siirtämisestä oli ollut perusteltu ja lain mukainen ja ajoneuvon siirtämiseen oli ollut laillinen peruste. Ajoneuvon siirrosta, säilyttämisestä ja hallinnoinnista oli aiheutunut kaupungille kustannuksia, jotka ajoneuvon omistaja tai haltija oli lain mukaan velvollinen korvaamaan. Pysäköinninvalvojan päätösten kumoamiseen ei ollut syytä. Valittajan valitus oli näin ollen hylättävä. (Ei lainvoim 17.3.2023) - Uutiset
16.3.2023 12.12
Väylävirasto: Väylähankkeiden lakisääteisten suunnitelmien käsittely ja vuorovaikutus sujuvasti uudessa palvelussaMaanteiden ja rautateiden lakisääteisten suunnitelmien hallinnolliseen prosessiin liittyvien kuulutusten ja ilmoitusten laatiminen on siirtynyt Valtion liikenneväylien suunnittelu -palveluun. Palvelu tarjoaa kansalaisille asiointipalvelun, jota kautta he pääsevät tutustumaan suunnitelmiin sekä antamaan halutessaan näistä palautetta ja tekemään muistutuksia. Myös tiedon hallinnointi suunnitteluprosessin aikana helpottuu. - Uutiset
16.3.2023 11.00
Hallinto-oikeus: Rekisteritietoja vastaamattoman ajoneuvon hyväksyminen lainvastaisesti aiemmissa määräaikaiskatsastuksissa ei luo sellaisia oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia, joille voisi antaa luottamuksensuojaaMerkitystä ei ollut sillä, oliko katsastajana aiemmin toiminut sama henkilö kuin nyt kysymyksessä olevassa määräaikaiskatsastuksessa. Valituksenalaista päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 16.3.2023)