Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
31.10.2022 15.00
Kuluttajariitalautakunta: Korjaamon olisi tullut havaita ja saada korjattua auton öljyvuotovika vähemmällä työn määrällä kuin tapauksessa oli tehtyLautakunta totesi, ettei elinkeinonharjoittaja ollut asiassa näyttänyt toimineensa kuluttajan autoa huoltaessaan ammattitaitoisesti ja huolellisesti. Lautakunta suositti, että yhtiö maksaa kuluttajalle 920 euroa. - Uutiset
31.10.2022 14.25
Mainonnan eettisen neuvoston neljä uutta lausuntoa – kaksi huomautusta - Uutiset
31.10.2022 14.00
EUT: Voidaanko henkilöä, joka omistaa yhteisomistuksessa olevassa kiinteistössä olevan huoneiston, pitää kuluttajana (Bulgaria)Luonnollista henkilöä, joka omistaa huoneiston yhteisomistuksessa olevassa kiinteistössä, on pidettävä kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista annetussa direktiivissä tarkoitettuna kuluttajana, kun hän tekee isännöitsijän kanssa sopimuksen kyseisen kiinteistön yhteisten tilojen hallinnoinnista ja ylläpidosta, jos hän ei käytä tätä huoneistoa yksinomaan ammatti- tai liiketoimintaansa kuuluviin tarkoituksiin. Se, että osa isännöitsijän tämän sopimuksen perusteella tarjoamista palveluista liittyy tarpeeseen noudattaa kansallisessa lainsäädännössä säädettyjä turvallisuutta ja maankäyttöä koskevia erityisvaatimuksia, ei ole omiaan sulkemaan kyseistä sopimusta mainitun direktiivin soveltamisalan ulkopuolelle. Siinä tapauksessa, että sopimus yhteisomistuksessa olevan kiinteistön yhteisten tilojen hallinnoinnista ja ylläpidosta on tehty isännöitsijän ja yhteisomistajien yleiskokouksen tai kyseisen kiinteistön asunnonomistajien yhteenliittymän välillä, luonnollista henkilöä, joka omistaa huoneiston viimeksi mainitussa kiinteistössä, voidaan pitää direktiivissä 93/13 tarkoitettuna kuluttajana, jos häntä voidaan pitää kyseisen sopimuksen sopimuspuolena ja jos hän ei käytä tätä huoneistoa yksinomaan ammatti- tai liiketoimintaansa liittyviin tarkoituksiin. - Uutiset
31.10.2022 8.10
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeessä 5/2022 muun muassa sähköasiaa: Kuluttajat tarvitsevat apua sähkömarkkinoiden myllerryksessäSähkönhintojen kovan nousun vuoksi moni kuluttaja on joutunut tukalaan ja tavallista suojattomampaan tilanteeseen. Tiedontarve on suuri ja KKV pyrkii vastaamaan siihen muun muassa juuri julkaistun kysymyskoosteen avulla. Koosteeseen on poimittu etenkin KKV:n kuluttajaneuvontaan tulleita sekä median esittämiä kysymyksiä ja listaa päivitetään tarpeen mukaan. Vastaukset selkeyttävät myös viranomaisten rooleja erilaisissa kysymyksissä ja ohjaavat oikeissa kohdissa esimerkiksi Energiaviraston tarjoaman tiedon pariin, kirjoittaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen. - Uutiset
28.10.2022 14.12
Digipalvelusäädös on julkaistu ja tulee voimaan 16. marraskuuta 2022 – lisää suojaa käyttäjien oikeuksilleEU:n digipalvelusäädös (Digital Services Act) on julkaistu EU:n virallisessa lehdessä 27.10.2022 ja se tulee voimaan marraskuussa 2022. Säännösten soveltaminen EU:ssa alkaa portaittain riippuen palveluntarjoajan koosta ja käyttäjämäärästä. Suomalaisiin internetin välityspalveluihin säädöstä sovelletaan pääosin vasta 17.2.2024 alkaen. Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut syyskuussa 2022 työryhmän valmistelemaan digipalvelusäädöksen kansallista täytäntöönpanoa ja valvontaa. - Uutiset
27.10.2022 11.00
Hovioikeus: Käräjäoikeus ei olisi saanut hylätä vaatimuksia tuomiolla varaamatta kantajalle tilaisuutta täydentää haastehakemustaanKun asiassa oli arvioitavana se, oliko kannevaatimukset 2 ja 4-7 pitänyt hyväksyä yksipuolisella tuomiolla vai hylätä tuomiolla, käräjäoikeudessa tapahtunut menettelyvirhe ei voinut yksipuolista tuomiota koskevat oikeudenkäymiskaaren säännökset huomioon ottaen korjaantua enää HO:ssa, vaan asia oli palautettava Pirkanmaan käräjäoikeuteen siellä uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 27.10.2022) - Uutiset
27.10.2022 9.05
Medialiitto: Esteettömyysdirektiivi muuttaa sähkökirjojen tuotantotapaaKirjankustannusalalla valmistaudutaan esteettömyysdirektiivin voimaan saattamiseen, joka tapahtuu todennäköisesti ensi vuoden alusta. Uusi sääntely merkitsee suurta muutosta, koska tällä hetkellä markkinoilla ei käytännössä ole esteettömyysdirektiivin velvoitteet täyttäviä sähkökirjoja. - Uutiset
26.10.2022 13.11
Kuluttaja-asiamies: Parhaan koron takuu oli liikaa luvattu – Sortter sitoutui muuttamaan markkinointiaanKuluttaja-asiamies on puuttunut luotonvälittäjä Sortterin tapaan markkinoida vertailupalveluaan parhaan koron takuulla, jonka katsottiin viittaavan lupaukseen markkinoiden alhaisimmasta korosta. Sortter pyytää lainatarjouksia vain tietyltä joukolta luotonantajia, eikä se voi taata, etteikö luottotarjouksia saisi muualta edullisemmin. - Uutiset
26.10.2022 8.36
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihin - Uutiset
26.10.2022 8.05
Hovioikeus: Kuluttajasopimusten kohtuuttomat ehdotHovioikeus katsoi, että ehdossa sovittu suuri todellinen vuosikorko, yhdistettynä suurehkoon luottomäärään ja mahdollisesti pitkäaikaiseksi muodostuvaan velkasuhteeseen, oli kuluttajan kannalta kohtuuton. Sopimusehtojen epäselvyys lisäsi osaltaan sopimusehtojen kohtuuttomuutta kuluttajan kannalta. Ottaen vielä huomioon luoton tapahtumista ilmenevät A:n tekemät nostot, suoritetut maksut sekä jäljellä olevan velkasaldon hovioikeus katsoi, että luottosopimuksen mukaista todellista vuosikorkoa siihen sisältyvine kuluineen oli pidettävä kuluttajansuojalain 4 luvun 1 §:ssä (1072/2000) tarkoitetulla tavalla kohtuuttomana ehtona. (Vailla lainvoimaa 26.10.2022) - Uutiset
25.10.2022 12.59
Digipalvelujen rinnalle tarvitaan ihmiskontakti – FINE peräänkuuluttaa toimivaa puhelinpalveluaJopa 400 000* suomalaisen arvioidaan olevan digisyrjäytymisvaarassa. Lisäksi digipalvelut aiheuttavat päänvaivaa myös digitaitoisille, etenkin ongelmatilanteissa. FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan mielestä hyvin toimivien digipalveluiden rinnalla pitää edelleen kehittää puhelinpalvelua ja sen joustavaa saatavuutta. - Uutiset
24.10.2022 14.03
Hovioikeus: Luottosopimusta ei ollut laadittu sopimusehtodirektiivin 4 artiklan 2 kohdan tarkoittamalla tavalla selkeästi ja ymmärrettävästi - sopimusehtojen kohtuuttomuutta oli arvioitava viran puolesta direktiivin perusteella - vaatimukset luottokustannuksista ja pikasiirtokuluista olivat OK 5 luvun 13 §:ssä tarkoitetulla tavalla selvästi perusteettomiaTuomioistuimen tutkimisvelvollisuus - Sopimusehtodirektiivin soveltamisalan rajoitus - Luottokustannusten määräytyminen - Pikasiirtokulun luonnetta koskeva arviointi - Sopimusehtojen selkeys ja ymmärrettävyys - Sopimusehtojen kohtuuttomuus - Vaaditut korkokulut - Oikeudenkäyntikulut hovioikeudesta (Vailla lainvoimaa 24.10.2022) - Uutiset
24.10.2022 11.35
KKV: Lumo Energia lopetti korvausneuvottelut kuluttaja-asiamiehen pyydettyä olennaisia tietoja yhtiön taloustilanteestaKuluttaja-asiamies ja Lumo Energia ovat neuvotelleet siitä, miten yhtiö korvaa 8 000 asiakkaalle heidän määräaikaisen sähkösopimuksensa ennenaikaisen päättymisen ja siitä aiheutuvat ylimääräiset menetykset. Yhtiö oli ehdottanut 3,7 miljoonan korvauspakettia. Kuluttaja-asiamies ei ole voinut ottaa kantaa korvauspaketin riittävyyteen, koska yhtiö ei ole esittänyt riittävän luotettavaa selvitystä taloudellisesta tilanteestaan. - Uutiset
21.10.2022 13.45
KKV: Usein kysyttyä sähköstäKKV:n sivulta löydät vastauksia yleisiin ja ajankohtaisiin kysymyksiin sähköstä. Kysymyksiä päivitetään tarpeen mukaan. - Uutiset
20.10.2022 13.45
Kuluttajaluottojen sääntelyyn esitetään tiukennuksiaHallitus esittää kuluttajaluottojen korkokaton alentamista ja luottojen markkinointiin lisää rajoituksia. Uudistusten on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2023 jälkimmäisellä puoliskolla. Lakien vahvistamisen ja voimaantulon väliin on tarpeen jättää noin puolen vuoden siirtymäaika, jotta luotonantajille ja viranomaisille jää riittävä aika valmistautua uudistusten vaatimiin muutoksiin. - Uutiset
20.10.2022 7.00
Deturin konkurssi: KKV:n toimintaohjeita asiakkaille 19.10.2022Matkanjärjestäjä Detur Finland Oy on hakeutunut konkurssiin 17.10.2022. Suomalaisille kuluttajille myytyjen matkojen turvaksi on asetettu vakuus Ruotsin Kammarkollegietille, josta matkustajat voivat hakea korvausta toteutumatta jääneistä matkapaketeista. - Uutiset
19.10.2022 9.32
Kouvolan Asuntokeskus Ky:lle uhkasakko maksettavaksi – yhtiö harjoitti kiinteistönvälitystä kiellosta huolimattaEtelä-Suomen aluehallintovirasto on tuominnut uhkasakon maksettavaksi, koska Kouvolan Asuntokeskus Ky on harjoittanut välitystoimintaa ilman rekisteröintiä. Yhtiö on ollut aikaisemmin välitysliikerekisterissä. Se kuitenkin poistettiin rekisteristä aluehallintoviraston päätöksellä 3.2.2021, koska välitysliike ei täyttänyt rekisteröinnin edellytyksiä. Tämän jälkeen aluehallintovirasto kielsi yhtiötä harjoittamasta välitystoimintaa. - Uutiset
17.10.2022 15.00
EUT:n ennakkoratkaisu kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista (Slovenia)Kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista annetun direktiivin 93/13/ETY 3 artiklan 1 kohtaa ja 8 artiklaa on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan sopimusehto voidaan todeta kohtuuttomaksi, jos se aiheuttaa kuluttajan vahingoksi huomattavan epätasapainon osapuolten sopimuksesta johtuvien oikeuksien ja velvollisuuksien välille, tarkastelematta kuitenkaan tällaisessa tilanteessa tämän 3 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua lojaliteettiperiaatteen vaatimusta. - Uutiset
17.10.2022 11.21
Pikkuprinttiä ja kokeilujaksolla kosiskelua – kuluttaja-asiamies vaati korjauksia VitaePro:n markkinointiinVitaePro-lisäravinnetta on viime vuosina markkinoitu näkyvästi televisiossa useilla kanavilla. Markkinoinnissa on esiintynyt monia puutteita ja esimerkiksi tilauksen ehdot ovat jääneet epäselviksi. VitaePro-tuotteita markkinoiva NutraQ on kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta sitoutunut korjaamaan markkinointiaan. - Uutiset
14.10.2022 14.30
Apulaisoikeusasiamies: Kuluttajariitalautakunnan toimivaltaratkaisu ja käsittelyaikaKantelija arvosteli kuluttajariitalautakunnan toimivallastaan antamaa ratkaisua sekä lautakunnan menettelyä ja käsittelyaikaa ratkaisupyyntönsä käsittelyssä. AOA saattoi asiassa (kohdissa 3.1.4 ja 3.3.4) esittämänsä kuluttajariitalautakunnan tietoon lähettämällä sille jäljennöksen päätöksestään. AOA lähetti jäljennöksen päätöksestään myös OM:lle tiedoksi.