Hakutulokset
- Kaikilla sanoilla
- polkupyö törmä
- Uutiset
10.10.2019 10.30
Kunniaväkivaltaa - tytärtään ja tämän poikaystävää kohti autolla ajanut mies tuomittiin yli kahden vuoden vankeusrangaistukseen ja vahingonkorvauksiin - syyte tapon yrityksestä hylättiinEnsisijainen syyte tapon yrityksestä oli hylätty, koska asiassa mainituin tavoin surmaamiseen tähtäävää tarkoitustahallisuutta ei ollut näytetty olleen käsillä ja koska myöskään sitä koskevan alimmanasteisen todennäköisyystahallisuuden käsilläoloon ei ollut näytetty riittäviä perusteita, koska vallinneissa olosuhteissa ajovauhdin ja paikan huomioon ottaen kuolema ei ollut betonimuurin läheisyydestä huolimatta ollut niin todennäköinen seuraus vastaajan menettelystä, että hänen syykseen olisi voitu lukea tapon yritys. Vastaajan syyksi oli siten (syytekohdan 6 osalta) luettava törkeän pahoinpitelyn yritys syyttäjän toissijaisen syytteen mukaisesti. KO tuomitsi vastaajan törkeän pahoinpitelyn yrityksen lisäksi myös kolmesta pahoinpitelyistä, yhdestä pahoinpitelyn yrityksestä ja yhdestä laittomasta uhkauksesta 2 v 4 kk vankeusrangaistukseen ja 4 050 euron vahingonkorvauksiin asianomistajille. (Vailla lainvoimaa 10.10.2019) - Uutiset
20.12.2016 8.23
Hovioikeus sovitteli rikosperusteista vahingonkorvausta liikenneonnettomuusasiassaB oli saanut keskivaikean aivovamman ja menettänyt työkykynsä liikenneonnettomuuden 12.5.2007 seurauksena, kun A oli törmännyt polkupyörällä B:hen. Helsingin käräjäoikeus oli tuominnut A:n liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sekä myöhemmällä tuomiollaan A:n maksamaan B:lle korvaukseksi ansionmenetyksestä 123.376,75 euroa korkoineen. A ei ollut maksanut osaakaan B:lle määrätystä ansionmenetyskorvauksesta, mikä puhui vahvasti sovittelua vastaan. Tässä tapauksessa korvausvastuu muodostuu kuitenkin niin suureksi, että A:lla ei ole todennäköisiä mahdollisuuksia korvata edes pääosaa vahingosta. A:n korvausten maksamisen laiminlyöntiä voitiin pitää hänen tuottamukseensa ja siitä seuranneeseen huomattavaan korvausvelvollisuuteen nähden jossain määrin ymmärrettävänä. Molempien riskinotto oli vaikuttanut onnettomuuden tapahtumiseen. Hovioikeuden tuomiossa mainittuja seikkoja kokonaisuutena punnittuaan hovioikeus harkitsi oikeaksi sovitella A:n korvausvastuuta B:n ansionmenetyskorvauksesta 30 prosenttiin vaaditusta määrästä, käräjäoikeuden määräämine korkoineen. (Vailla lainvoimaa 20.12.2016) - Uutiset
26.4.2016 14.06
Autoilija törmäsi vastaantulleeseen rullaluistelijaan mutkaisella, kapealla ja korkeuseroisella tiellä - syyte liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta hylättiinAsiassa oli ensisijaisesti kysymys ajoneuvon kuljettajan tuottamuksesta; oliko liikenneonnettomuuden syynä ollut kuljettajan huolimattomuus vai olivatko olosuhteet olleet onnettomuushetkellä sellaiset, etteivät ne olleet kuljettajan kohtuudella ennakoitavissa. HO ei muuttanut KO:n tuomiota, jolla syytteet oli hylätty. (Vailla lainvoimaa 26.4.2016) - Uutiset
5.2.2015 14.22
Kevyenliikenteenväylällä jalankulkijaan törmännyt pyöräilijä tuomittiin liikennerikkomuksesta ja vammantuottamuksesta 60 päiväsakon rangaistukseenHelsingin Munkkiniemenrannassa sijaitsevalla kevyenliikenteenväylällä pyöräillyt nainen, joka ei ollut tieliikennelain mukaisesti lähtenyt tekemään ohitusta vasemmalta puolelta, minkä seurauksena hän oli törmännyt edessään tien oikeassa reunassa kulkeneeseen jalankulkijaan, niin että tälle oli aiheutunut vasemman jalan takaosan jänteen katkeaminen, tuomittiin liikennerikkomuksesta ja vammantuottamuksesta 60 päiväsakon rangaistukseen sekä korvaamaan jalankulkijan leikkauksen jälkeisen kuntoutuksen aiheuttamista kustannuksista lähes 2 000 euroa. (Vailla lainvoimaa 5.2.2015) - Uutiset
26.6.2012 10.09
Vakuutusoikeus: Pakettiauton oveen törmänneen pyöräilijän niskan retkahdusvamma ja siitä johtuvat oireet olivat syy-yhteydessä tapaturmaanA:n, joka oli 9.7.2008 polkupyörällä ajaessaan törmännyt avautuvaan pakettiauton oveen ja lentänyt katuun lyöden päänsä, niskan retkahdusvamman ja siitä johtuvien oireiden katsottiin olleen syy-yhteydessä tapaturmaan ja oikeuttavan tapaturmavakuutuslain mukaisiin korvauksiin. (Ään 3-2, ei laivoimainen) - Uutiset
15.11.2023 11.55
Hovioikeus: Jalankulkija ei ollut toiminut tavalla, joka olisi poistanut polkupyöräilijän tuottamuksen - polkupyöräilijä tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta sakkoihin ja korvauksiinPolkupyöräilijän olisi jalankulkijan kohdatessaan tullut antaa tälle turvallinen tila tiellä. Turvalliseen tilaan kuuluu se, että jalankulkija voi vaistomaisesti omaa turvallisuuttaan suojatakseen pyrkiä väistämään johonkin suuntaan kulkuväylän kapeus huomioon ottaen. Polkupyörän käyttäjällä on aina mahdollisuus taluttaa pyöräänsä, mikäli väylä on liian kapea tai näkyvyydeltään poikkeuksellisen huono. Jalankulkija ei ollut toiminut tavalla, joka olisi poistanut polkupyöräilijän tuottamuksen tilanteessa. Polkupyöräilijä tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta 80 ps rangaistukseen ja maksamaan naiselle korvauksena kivusta ja särystä sekä muusta tilapäisestä haitasta 11 000 euroa ja pysyvästä haitasta 11 056,87 euroa. (Vailla lainvoimaa 15.11.2023) - Uutiset
5.4.2022 11.17
Hovioikeus: Olutvarkaita perästä ajanut kauppias syyllistyi törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseenA:n menettely oli täyttänyt rikoslain 23 luvun 1 momentin 3 kohdan mukaisen ankaroittamisperusteen tai ainakin menettely oli saman pykälän 4 kohdassa tarkoitetulla tavalla rinnastettavissa ensin mainitussa lainkohdassa tarkoitettuun pysähtymis- ja väistämisvelvollisuuden rikkomiseen. (Vailla lainvoimaa 5.4.2022) - Uutiset
1.9.2020 14.48
Pyöräilijä humalassa, ei ajovaloja, paikoin jäinen tienpinta - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi kääntyneen ajoneuvon kuljettajan syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamiseenSe, että pyöräilijän käyttämässä polkupyörässä ei ollut ollut ajovaloa, oli voinut jossain määrin vaikuttaa siihen, ettei autoilija ollut havainnut pyöräilijää. HO katsoi kuitenkin, ettei tämä, ottaen huomioon valaistussa risteyksessä asiassa todetuin tavoin ollut hyvä näkyvyys, vapauttanut autoilijaa väistämisvelvollisuuden laiminlyönnin aiheuttamasta vastuusta. Sillä, että pyöräilijä oli ollut KO:n toteamin tavoin alkoholin vaikutuksen alainen tai sillä, että tienpinta oli ollut paikoin jäinen, ei ollut merkitystä autoilijan vastuun kannalta. Asiassa ei ollut esitetty muutoinkaan sellaista selvitystä, jonka mukaan pyöräilijän menettely tilanteessa olisi ollut autoilijan kannalta siten ennalta arvaamatonta, ettei autoilija olisi ollut vastuussa väistämisvelvollisuutensa laiminlyönnistä. (Vailla lainvoimaa 1.9.2020) - Uutiset
15.6.2020 13.00
Vakuutuslautakunnan ja FINEn uusimpia ratkaisusuosituksiaSuosituksissa on kysymys muun muassa yksityistapaturmavakuutuksesta, vastuuvakuutuksesta, kotivakuutuksesta, kiinteistövakuutuksesta, maatilavakuutuksesta, autovakuutuksesta sekä eläinvakuutuksesta. - Uutiset
4.2.2015 13.30
Polkupyöräilijän äkkijarrutus auton väistämiseksi risteyksessä johti neliraajahalvaukseen - autoilija ei syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen eikä vammantuottamukseenAsiassa oli tullut mm. näytetyksi, että tapahtumapaikka oli vaikea sekä pyöräilijän että autoilijan kannalta jo pelkästään sillä perusteella, että näkyvyyttä oli heikentänyt väärin pysäköity pakettiauto. Väärin pysäköidyn auton sijainnista johtuen autoilijan oli pitänyt, jotta hän olisi voinut havaita risteykseen tulevan muun liikenteen ja jotta hän olisi voinut täyttää väistämisvelvollisuutensa, ajaa lähelle risteyksen keskipistettä ja pysähtyä siihen. KO katsoi, että edellä kerrotulla tavalla menetellessään autoilija oli selvästi osoittanut aikovansa väistää risteystä lähestynyttä pyöräilijää. Autoilija oli pysähtymällä siten varmistanut, että väistämisvelvollisuus myös toteutui käytännössä. Syyte oli hylättävä. - Uutiset
25.7.2012 13.21
Pyöräilijöiden liikennekuolemien määrä vähentynytPyöräilijöiden liikennekuolemien määrä on vähentynyt yhteen kolmasosaan viimeisen kymmenen vuoden aikana. Viimeisen viiden vuoden aikana on kuollut vuosittain keskimäärin 21 ja loukkaantunut 912 pyöräilijää vuodessa. - Uutiset
10.6.2011 10.10
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu liikenneonnettomuuden uhrin - polkupyöräilevän lapsen - myötävaikuttamista koskevassa asiassaEU-tuomioistuin katsoi tapauksessa, jossa vastaantulevien kaistaa pyöräillyt portugalilainen poika oli kuollut autoon törmättyään ja jonka vanhempien korvausvaatimukset alemmissa oikeusasteissa oli hylätty, että kansalliset säännökset voivat mahdollistaa sen, että onnettomuuden uhrin oikeus vaatia korvausta onnettomuudessa mukana olleen moottoriajoneuvon liikennevakuutuksesta evätään tai sitä rajoitetaan sellaisen tapauskohtaisen arvioinnin perusteella, joka koskee sitä, oliko uhri yksin aiheuttanut kärsimänsä vahingon tai osaltaan myötävaikuttanut sen syntymiseen. - Uutiset
12.10.2023 11.44
EUT: Sähköpyörä ei kuulu moottoriajoneuvojen vakuutusvelvollisuuden piiriin, koska se ei kulje yksinomaan mekaanisella voimallaPolkupyöräilijä, joka ajoi sähköpyörällä yleisellä tiellä lähellä Bruggea (Belgia), joutui vakavaan onnettomuuteen: hän törmäsi autoon ja loukkaantui vakavasti. Hän kuoli useita kuukausia myöhemmin. Myöhemmässä oikeuskäsittelyssä mahdollisesta korvausoikeudesta syntyi erimielisyyttä sähköpyörän oikeudellisesta luokittelusta: pitäisikö sitä pitää "ajoneuvona"? - Uutiset
19.7.2023 15.15
OTI: Väsymyksestä johtuvia kuolonkolareita tapahtuu eniten kesäisin – Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien keskeisiä turvallisuuden parannusehdotuksiaKuolemaan johtaneita onnettomuuksia, joissa kuljettajan väsymys on vaikuttanut onnettomuuden syntymiseen, tapahtuu eniten kesäisin. Puolet näistä onnettomuuksista tapahtuu päivänvalon aikaan. Kaikista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista kymmenen vuoden aikana 2012–2021 kuljettajan väsymyksen arvioidaan olleen vaikuttavana tekijänä joka viidennessä onnettomuudessa. Yli kolmannes (37 %) väsyneenä onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista oli päihtyneitä. - Uutiset
7.6.2023 16.00
Hovioikeus arvioi keltaista valoa päin ajaneen huolimattomuuden astetta ja sitä, minkä asteista vaaraa teko oli ollut omiaan aiheuttamaanSyyksilukemista lievennettiin ja rangaistusta alennettiin. (Vailla lainvoimaa 7.6.2023) - Uutiset
24.5.2023 9.49
Hallinto-oikeus ei muuttanut väliaikaista ajokieltoa koskevaa poliisilaitoksen ratkaisuaPoliisilaitos oli 14.2.2023 hylännyt A:n oikaisuvaatimuksen. Päätöksen perustelujen mukaan linja-autolla henkilöauton ohittaminen vastaantulevien kaistalle ennen suojatietä oli omiaan aiheuttamaan vaaraa suojatietä ylittävälle jalankulkijalle. Poliisilaitoksen päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 24.5.2023) - Uutiset
18.11.2022 11.25
Hovioikeus: Kuka vastasi koiran toiselle koiralle aiheuttamasta vahingostaKysymys oli ensiksi siitä, oliko käräjäoikeuden etäyhteydessä ollut sellaisia heikkouksia, että asia olisi palautettava käräjäoikeuteen uudelleen käsiteltäväksi. Mikäli näin ei ollut meneteltävä, kysymys oli siitä, oliko A menetellyt koiran valvonnassa tuottamuksellisesti ja oliko hän siten velvollinen korvaamaan B:lle vakuutuksen omavastuuosuuden 433,07 euroa ja oikeudenkäyntikulut vai oliko A:n poika S menettelyllään myötävaikuttanut vahingon syntymiseen siten, että A oli korvausvastuusta vapaa. (Vailla lainvoimaa 18.11.2022) - Uutiset
17.8.2022 13.00
Suojatietä Viikissä ylittänyt 10-vuotias lapsi raahautui linja-auton mukana noin 15 metriä - hovioikeuskin katsoi linja-autonkuljettajan syyllistyneen törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja törkeään vammantuottamukseenAsiassa arvioitiin mm. syytesidonnaisuutta. Sen osalta HO katsoi, että syyksi lukeminen asiassa oli voinut perustua myös TLL 32 §:n 1 momentin (Kuljettajan suojatiesäännöt) vastaiseen menettelyyn. Asiassa todetuilla ja KO:n tuomiossa mainituilla muilla perusteilla HO katsoi kuten KO, että vastaaja oli menetellyt syytekohdassa 1 törkeän huolimattomasti. Vastaajan menettelystä oli aiheutunut A:lle vakavat ja hengenvaaralliset vammat. Vastaaja oli siten syyllistynyt törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. HO hyväksyi KO:n perustelut ja johtopäätökset törkeää vammantuottamusta koskevan syytekohdan osalta. KO:n tuomitsema 4 kuukauden ehdollinen vankeusrangaistus oli oikeudenmukainen seuraamus vastaajan syyksi luetuista rikoksista. (Vailla lainvoimaa 17.8.2022) - Uutiset
25.3.2022 15.45
Hovioikeus: Kaikki törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen ankaroittamisperusteet täyttyivätHovioikeus katsoi, että A:n menettely oli tuomiossa mainituilla perusteilla täyttänyt kaikki törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen ankaroittamisperusteet ja menettely oli siten ollut myös kokonaisuutena arvioiden omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa muiden tienkäyttäjien hengelle tai terveydelle. Hän oli siten syyllistynyt törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. (Vailla lainvoimaa 25.3.2022) - Uutiset
26.4.2021 13.40
Huomattavaa ylinopeutta ajanut mopoilija kuoli risteysonnettomuudessa Nurmijärvellä - hovioikeuskin katsoi, ettei risteyksessä vasemmalle kääntynyt autoilija syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen eikä kuolemantuottamukseenRiidattoman selvityksen mukaan vastaaja oli 18.4.2019 noin kello 17 kuljettanut henkilöautoa Lepsämäntiellä ja kääntynyt risteyksessä vasemmalle Kisatielle. Vastakkaisesta suunnasta Lepsämäntietä kuljettamallaan mopolla/moottoripyörällä risteysaluetta lähestynyt A oli törmännyt hänen eteensä kääntyneeseen vastaaja autoon sillä seurauksella, että A oli menehtynyt törmäyksessä saamiinsa vammoihin. Asiassa esitetyillä ja muutoin KO:n ratkaisusta ilmenevillä perusteilla HO katsoi jääneen näyttämättä, että vastaaja olisi kohdassa 1 tahallaan tai huolimattomuudesta menetellyt syytteessä kuvatulla tavalla ja kohdassa 2 huolimattomuudellaan aiheuttanut A:n kuoleman. Näin ollen syyte liikenneturvallisuuden vaarantamisesta kohdassa 1 ja kuolemantuottamuksesta kohdassa 2 oli tullut KO:n katsomin tavoin hylätä. Aihetta KO:n tuomion lopputuloksen muuttamiseen ei siten ollut. (Vailla lainvoimaa 26.4.2021)