Hakutulokset
- Kaikilla sanoilla
- lenno peruu
- Uutiset
30.6.2006 12.01
Kuluttajavalituslautakunnan lentomatkoihin liittyviä ratkaisujaKuluttajavalituslautakunta on julkaissut neljä ratkaisua, jotka liittyvät lentomatkoihin, muun muassa ylivaraustilanteeseen, lennon viivästymiseen, lennon peruuntumiseen sekä palvelun tasoon. - Uutiset
30.11.2023 7.53
Komissio: Paremmat oikeudet ja parempi tiedottaminen matkustajilleEuroopan komissio hyväksyi 29.11.2023 joukon ehdotuksia, joiden tarkoituksena on parantaa matkustajien ja matkustajien kokemuksia vahvistamalla heidän oikeuksiaan. - Uutiset
15.9.2023 7.30
EUT valmislomien irtisanomisesta poikkeuksellisissa olosuhteissa: Kansallinen tuomioistuin voi tietyin edellytyksin ilmoittaa omasta aloitteestaan matkustajalle hänen oikeudestaan irtisanoa sopimus ilman maksujaEspanjalainen ennakkoratkaisupyyntö esitetttiin asiassa, jossa asianosaisina ovat matkustaja RTG ja matkanjärjestäjä Tuk Tuk Travel SL ja jossa on kyse määrästä, jonka kyseinen matkustaja on maksanut matkapakettisopimuksen tekemisen seurauksena ja jonka palauttamista osittain hän vaatii kyseiseltä matkanjärjestäjältä sen jälkeen, kun hän oli peruuttanut kyseisen matkasopimuksen sen vuoksi, että koronavirus oli levinnyt kohdemaissa. - Uutiset
6.4.2023 13.56
ECC-verkostoon 118.142 yhteydenottoa: Verkko-ostaminen ja lennot valitusten kärkiaiheina Euroopan kuluttajakeskuksessa 2022Vuonna 2022 Euroopan kuluttajakeskus sai käsiteltäväkseen yhteensä noin 3.160 uutta kuluttajayhteydenottoa. Valtaosa Euroopan kuluttajakeskuksen saamista yhteydenotoista koskee tilanteita, joissa Suomessa asuvalla kuluttajalla on ongelmatilanne tai kysymys liittyen toisessa EU-maassa sijaitsevaan yritykseen. Yleisimmät yrityksen sijaintimaat yhteydenotoissa viime vuonna olivat Saksa, Viro, Latvia ja Ruotsi. Kuluttajien kysymyksissä yleisin aihealue liittyi lentomatkustamiseen, ja varsinaisissa valitustapauksissa yleisimmät aiheet olivat toimittamatta jäänyt verkkokauppatilaus ja peruttu lento. - Uutiset
9.2.2022 15.30
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä junavuoron peruuntumisesta aiheutuneista bensakuluista ja ylimääräisten lentolippujen ostamisesta aiheutuneista kuluista, kun junavuoron peruuttaminen oli johtunut VR:n vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikastaEsitetyn selvityksen perusteella junavuoron peruuttaminen oli johtunut junaradan vauriosta, jonka kunnossapidosta on vastannut Väylävirasto. Lautakunta katsoi, että asiassa oli riittävästi osoitettu, että junavuoron peruuttaminen oli johtunut VR:n vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikasta, johon VR:n ei voitu kohtuudella edellyttää varautuneen. VR oli myös järjestänyt peruuntuneen junavuoron tilalle korvaavan kuljetuksen linja-autolla ja junalla. VR oli siten mahdollisuuksiensa mukaan pyrkinyt suorittamaan kuljetusta radan vauriosta huolimatta. Näillä perusteilla lautakunta katsoi, ettei VR ollut vastuussa matkustajalle aiheutuneesta vahingosta. Lautakunta piti kuitenkin asianmukaisena, että VR hyvittää ilmoituksensa mukaisesti aiheutuneiden polttoainekulujen ja junalippujen hinnan erotuksen eli 8,70 euroa, mikäli näitä kuluja ei ole jo hyvitetty. - Uutiset
18.9.2019 10.10
Lomamatka peruuntui lapsen kiireellisen äidilleen sijoittamisen vuoksi – äiti ei ollut vastuussa isälle aiheutuneesta taloudellisesta menetyksestäKäräjäoikeus katsoi, että syy-yhteyden puuttuessa vastaaja ei ollut velvollinen korvaamaan kantajalle tapaamisen estymisestä aiheuttanutta lapsen matkan suuruista taloudellista vahinkoa. Hovioikeus ei myöntänyt jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 18.9.2019) - Uutiset
10.9.2019 8.00
KKO ei antanut kuluttaja-asiamiehelle valituslupaa Finnairin lentomatkustajan oikeuksien rikkomisen kieltämistä koskevassa asiassa – kiistat ratkotaan myös jatkossa yksitellenKuluttaja-asiamies haki maaliskuussa 2019 korkeimmalta oikeudelta valituslupaa markkinaoikeuden ratkaisuun, joka koski Finnairin lentojen vakiokorvauksia tilanteissa, joissa Finnair on ilmoittanut lennon viivästyksen tai peruuntumisen syyksi teknisen vian. Korkein oikeus ei 3.9.2019 antamallaan päätöksellä myöntänyt valituslupaa. Asia jää markkinaoikeuden ratkaisun varaan ja kyseisiä tilanteita koskevat kuluttajien kiistat ratkotaan myös jatkossa yksitellen. - Uutiset
14.3.2019 8.00
KKV: Boeing Max -koneiden lentokielto – Tietoa matkustajien oikeuksistaEuroopan lentoturvallisuusvirasto EASA on asettanut Boeing 737 Max 8- ja Max 9 -malliset koneet toistaiseksi lentokieltoon. Suomessa näillä koneilla operoivat Norwegian, TUI, Turkish Airlines, Fly Dubai ja Icelandair. Jos lentosi joudutaan peruuttamaan, voit valita joko lipun hinnan palautuksen tai lennon uudelleenreitityksen, jolloin lentoyhtiön on tarjottava korvaava lento vastaavilla ehdoilla matkakohteeseen mahdollisimman pian tai myöhäisempänä sinulle sopivana ajankohtana, jos paikkoja on saatavilla. Sinulla ei kuitenkaan ole oikeutta saada vakiokorvausta, koska kyseessä on poikkeuksellinen olosuhde. - Uutiset
19.10.2016 13.00
Kuluttaja-asiamies: Vaatteiden ja kenkien verkkokaupoissa puutteitaSuomi otti EU:n kuluttajansuojaviranomaisten yhteisen valvontakampanjan kohteeksi 12 isoa vaatteita ja kenkiä myyvää verkkokauppaa. Kuluttaja-asiamies selvitti, millaista tietoa elinkeinonharjoittajat antavat verkkokaupoissaan myytävistä tuotteista, kuluttajan oikeuksista ja itse yrityksestä ennen ostohetkeä. Näistä tiedoista on säädetty EU:n kuluttajan oikeuksia koskevassa direktiivissä, joka tuli voimaan kesällä 2014. Loppuvuodesta 2015 toteutetun valvontakampanjan tarkoituksena oli varmistaa, että kuluttajat saavat lainmukaiset tiedot. Kuluttaja-asiamies löysi puutteita kymmeneltä tarkastetulta sivulta, jotka on nyt pääosin korjattu lainmukaisiksi. - Uutiset
15.7.2015 8.02
Hyödyllisiä vinkkejä matkailuunLomakausi on käynnistynyt ja miljoonat eurooppalaiset suunnittelevat matkoja Euroopassa ja sen ulkopuolelle. Euroopan komission Suomen edustuston verkkosivuille on kerätty muutamia vinkkejä siitä, miten toimia ongelmatilanteissa. - Uutiset
13.10.2010 16.57
Raportti Euroopan kuluttajakeskusten toiminnastaEuroopan kuluttajakeskusten verkosto ECC-Net on vuosien 2005–2009 aikana vastannut lähes 270 000:een EU:n kuluttajilta tulleeseen avunpyyntöön, jotka ovat liittyneet toisesta EU-maasta tehtyihin ostoksiin. Vuotuisten yhteydenottojen määrä on noussut tasaisesti: vuonna 2005 niitä oli 43 000, ja vuonna 2009 ylitettiin jo 60 000:n raja. Kauppiaiden kanssa tehtyjen sovintoratkaisujen (kuluttajille maksettujen palautusten ja korvausten) arvo oli 3,5 miljoonaa euroa vuonna 2008. - Uutiset
7.10.2009 18.43
Kuluttajariitalautakunta suositti 57 tuntia viivästyneestä paluulennosta hinnanalennusta 208 euroaValmismatkan paluulento Bangkokista Helsinkiin viivästyi yli 57 tunnilla kahden viikon matkalla. Kuluttajariitalautakunta katsoi virhettä vastaavaksi matkanjärjestäjän suoritettavaksi hinnanalennukseksi 15 prosenttia matkan hinnasta 1 388 eurosta eli 208 euroa. - Uutiset
2.4.2009 5.09
Kuluttajariitalautakunta: Matkanjärjestäjän oli hyvitettävä kuluttajalle peruutetusta majoituksesta veloitetut kulututKuluttaja oli peruuttanut Jamaikan matkansa, koska hänen vaimonsa ei ollut saanut viisumia Yhdysvaltoihin, jossa oli tarkoitus tehdä välilasku. Lautakunta piti valmismatkaehtojen erityisehtoa epäselvänä siltä osin kuin siinä oli määrätty maksu käyttämättä jäävistä palveluista perittävistä kuluista. Näin ollen matkanjärjestäjällä ei ollut oikeutta periä kuluttajalta 324 euron kuluja käyttämättömästä hotellimajoituksesta. - Uutiset
23.10.2008 9.00
Europarlamentti hyväksyi uudet aikaosuussäännöksetEuroopan parlamentti on hyväksynyt uudet säännöt, joiden ansiosta kuluttajat koko EU:n alueella saavat paremman suojan lomatuotteiden kaupassa ostaessaan ja myydessään edelleen aikaosuuksia, aikaosuuksien kaltaisia käyttöoikeuksia risteilylaivoihin, kanava-aluksiin tai asuntovaunuihin ja jäsenyyksiä alennuslomaklubeissa. - Uutiset
10.1.2006 15.19
EYTI: Myös halpalentoyhtiöiden matkustajilla on oikeus korvauksiinEuroopan yhteisöjen tuomioistuimen (EYTI) tiistaina antaman ratkaisun mukaan Euroopan unionin lentomatkustajilla on oikeus korvauksiin, jos lento on pahoin myöhässä tai se on myyty liian täyteen. Ratkaisun mukaan kaikkia lentoyhtiöitä on kohdeltava samalla tavalla, sillä vahingot ovat samankaltaisia riippumatta yhtiöstä, jonka kanssa matkustaja on tehnnyt sopimuksen. - Uutiset
2.3.2005 10.19
Euroopan kuluttajakeskus varoittaa ulkomaisiin lomaklubeihin liittyvistä riskeistä Euroopan kuluttajakeskukseen on alkuvuodesta tullut useita yhteydenottoja Teneriffalla ja manner-Espanjassa myytävistä lomaklubijäsenyyksistä. Lomaklubijäsenyyttä ei pidä sekoittaa lomaosakkeeseen. Lomaosakkeen ostajaa suojaa Euroopan unionin alueella aikaosuuslainsäädäntö, mutta kaikki lomaklubijäsenyydet eivät välttämättä kuulu sen piiriin. - Uutiset
7.2.2005 13.42
KHO:n ratkaisu tahdosta riippumattoman lääkityksen antamisesta ukrainalaisen perheen maasta poistoa koskevassa asiassaTerveydenhuollon oikeusturvakeskus on saanut terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain 33 §:n nojalla antaa sairaanhoitajalle kirjallisen varoituksen, kun tämä oli ulkomaalaisia maasta poistettaessa antanut näille lääkityksen heidän tahdostaan riippumatta tilanteissa, joissa sille ei ole ollut lain edellyttämiä perusteita. - Uutiset
1.2.2024 13.56
Matkustajan oikeuksista kolme U-kirjelmää eduskunnalleEuroopan komissio ehdottaa muutoksia matkapakettidirektiiviin tavoitteenaan vahvistaa matkustajansuojan tasoa myös vakavan, matkustamiseen vaikuttavan kriisin sattuessa. Valtioneuvosto lähetti Euroopan komission direktiivin muutosehdotuksesta U-kirjelmän eduskunnalle 1. helmikuuta. Valtioneuvosto antoi eduskunnalle myös U-kirjeen Euroopan komission ehdotuksesta matkustajanoikeusasetusten muuttamisesta, jotka koskevat matkustajanoikeuksien toteuttamista Euroopan unionissa. Lisäksi annettiin kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi matkustajan oikeuksista multimodaalisten matkojen yhteydessä. - Uutiset
26.1.2024 10.00
EUT: Lentomatkustajilla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseen- C‑54/23: Lentomatkustajalla ei voi olla asetuksessa tarkoitettuun korvaukseen, kun hän on siksi, että on olemassa vaara siitä, että lento, jolle hänellä on vahvistettu varaus, saapuu pitkäaikaisesti viivästyneenä määräpaikkaan – ja tällaisesta viivästymisestä on jopa riittäviä viitteitä –, itse varannut korvaavan lennon ja saapunut määräpaikkaan alle kolme tuntia ensimmäisen lennon aikataulun mukaisesta saapumisajasta viivästyneenä
- C‑474/22: Saadakseen asetuksessa säädetyn korvauksen lennon viivästyessä pitkäaikaisesti eli vähintään kolme tuntia lentoliikenteen harjoittajan aikataulun mukaisesta saapumisajasta lentomatkustajan on pitänyt ilmoittautua oikea-aikaisesti lähtöselvitykseen tai – jos hän on jo tehnyt lähtöselvityksen internetissä – pitänyt ilmoittautua oikea-aikaisesti lennosta vastaavan lentoliikenteen harjoittajan edustajalle lentoasemalla - Uutiset
25.10.2023 13.13
Euroopan kuluttajakeskus: Ruotsalainen matkatoimisto Uvet Nordic AB on selvitystilassa – esitä korvausvaatimus viimeistään 12.12.2023Ruotsalainen Uvet Nordic AB on asetettu selvitystilaan 8.3.2023. Yhtiö omistaa matkasivustot FlightFinder, Flygpoolen, Travelstore, Doodle, Airfinder, Farefinder ja Flyuvet. Osa sivustoista on sulkeutunut jo aiemmin. Euroopan kuluttajakeskus on saanut useilta kuluttajilta valituksia erityisesti palauttamatta jääneestä kauppahinnasta, kun kuluttajan varaama lento ei olekaan toteutunut. Kuluttajat voivat nyt esittää korvausvaatimuksensa selvitysmiehelle.