Hakutulokset
- Kaikilla sanoilla
- lenno peruu
- Uutiset
23.10.2020 14.16
Euroopan kuluttajakeskukset tekivät ulkoisen hälytyksen lentojen varaussivustoistaUuden CPC-asetuksen mukaisen ulkoisen hälytyksen avulla Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (European Consumer Centres Network, ECC-Net) haluaa kiinnittää komission ja EU:n kuluttajansuojaa valvovien viranomaisten huomiota ongelmiin, joita kuluttajat eri Euroopan maissa ovat kokeneet koronapandemian aikana lentoja välittävien varaussivustojen (booking intermediaries) kanssa. Hälytys koskee kahta isoa matkailualan toimijaa, ruotsalaista Etraveli Groupia ja espanjalaista Edreams Odigeoa, joilla on lukuisia eri maissa toimivia varaussivustoja. Suomalaiskuluttajat ovat raportoineet ongelmista etenkin Supersaverin (osa Etravelia) ja Travellinkin (osa Edreamsia) kohdalla, jotka välittävät kuluttajille verkon kautta esimerkiksi lentoja ja muita matkailuun liittyviä palveluja. - Uutiset
4.5.2020 9.25
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lennolle pääsyn epäämistä koskevassa asiassaPyyntö esitettiin pääsiassa, jossa asianosaisina ovat Kazakstanin tasavallan kansalainen D. Z. sekä Blue Air – Airline Management Solutions SRL ja jossa on kyse siitä, ettei Blue Air ollut päästänyt D. Z:ää Larnakasta (Kypros) Bukarestiin (Romania) lähtevälle lennolle. - Uutiset
30.4.2020 11.30
Suomen hallituksen toimet EU-tuomioistuinasioissa ja EU-rikkomusasioissa 1.1.–31.12.2019Suomi osallistui 30 asian kirjalliseen käsittelyyn ja 9 asian suulliseen käsittelyyn. Valtaosa niistä tuomioistuinasioista, joihin Suomi osallistui kertomuskaudella, oli ennakkoratkaisupyyntöjä. Kertomuskaudella unionin tuomioistuimessa oli vireillä myös yksi komission Suomea vastaan nostama rikkomuskanne, joka koski lintujen kevätmetsästystä Ahvenanmaalla. Suomi itse ei nostanut kertomuskaudella kanteita unionin tuomioistuimissa, mutta esiintyi väliintulijana yhteensä yhdeksässä kanneasiassa ja vastaajana kolmessa valitusasiassa. Unionin oikeuden virheellistä tai puutteellista soveltamista koskevien rikkomusasioiden määrä kasvoi kertomuskaudella edellisvuodesta. Suomi vastasi 11 unionin oikeuden virheellistä tai puutteellista soveltamista koskevaan viralliseen huomautukseen ja neljään perusteltuun lausuntoon. Direktiivin täytäntöönpanon viivästykseen perustuvien rikkomusasioiden määrä sen sijaan säilyi osapuilleen ennallaan edelliseen kertomuskauteen verrattuna. - Uutiset
27.3.2020 16.00
Unionin tuomioistuin: Matkatoimiston kautta lennon varannut matkustaja voi nostaa kanteen lennon viivästymistapauksessa lentoliikenteen harjoittajaa vastaan lennon lähtöpaikan tuomioistuimissaSiitä huolimatta, että kyseisen matkustajan ja rahdinkuljettajan välillä ei ole sopimusta, tällainen kanne kuuluu toimivaltaa koskevassa asetuksessa tarkoitettuihin sopimusta koskeviin asioihin, minkä seurauksena kanne voidaan nostaa lennon lähtöpaikan tuomioistuimissa. - Uutiset
2.1.2020 11.41
Hallinto-oikeus kumosi yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan päätöksen: Finnair ei syrjinyt liikuntavammaistaAsiaan osallisella henkilöllä on liikuntavamma. Hänen toinen jalkansa on jäykistetty siten, ettei polvea pysty taivuttamaan. Henkilö oli 17.2.2015 varannut valittajan erityisryhmien käytettäväksi tarkoitetusta asiakaspalvelunumerosta lennot Nizzaan ajalla 12.–16.4.2015. Varaustilanteessa asiakaspalvelija oli kertonut henkilölle, ettei tälle ole jäykistetyn jalan vuoksi mahdollista järjestää kyseiselle lennolle sellaista yksittäistä istumapaikkaa, jossa tämä voisi istua. Ainoaksi vaihtoehdoksi oli jäänyt ostaa kolme vierekkäistä istumapaikkaa, jotka ostaessaan henkilö joutui maksamaan niistä normaalin hinnan. (Ei lainvoim. 2.1.2020) - Uutiset
30.7.2019 10.20
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lennolle pääsyn epäämisestä aiheutuneen aineettoman ja aineellisen (palkkatulon menetys) vahingon korvaamisestaEnnakkoratkaisupyyntö – Asetus (EY) N:o 261/2004 – Lentoliikenne – Lennolle pääsyn epääminen – Käsitteet ”korvaus” ja ”lisäkorvaus” – Korvattavan vahingon laatu – Aineellinen tai aineeton vahinko – Vähennys – Lisäkorvaus – Avun antaminen – Matkustajille annettavat tiedot - Uutiset
27.6.2019 11.00
Delhin lento viivästyi tavanomaisen teknisen vian (jarrupääsylinteri) vuoksi - kuluttajariitalautakunnan ratkaisua noudattamatta jättänyt Finnair perui valituksensa hovioikeudessaKO oli katsonut, että lentokoneessa ilmennyt tekninen vika oli liittynyt Finnairin tavanomaiseen lentotoiminnan harjoittamiseen sekä ollut luonteensa ja alkuperänsä vuoksi yhtiön tosiasiallisesti hallittavissa. Finnair ei ollut osoittanut, että lennon viivästyminen olisi johtunut asetuksen 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitetuista poikkeuksellisista olosuhteista. Sen vuoksi Finnairin oli suoritettava kantajille lennon viivästymisen perusteella 7 artiklan 1 kohdan c alakohdassa säädetty 600 euron korvaus. Finnair oli hävinnyt asian ja siten velvollinen korvaamaan kantajien kohtuulliset oikeudenkäyntikulut (16.060,30 euroa) KO:ssa. Finnair velvoitettiin korvaamaan myös valitukseen vastanneiden kantajien oikeudenkäyntikulut HO:ssa 3.050,40 eurolla viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 27.6.2019) - Uutiset
11.4.2019 15.39
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lennon viivästymisen johdosta nostettavan korvauskanteen oikeuspaikastaTuomioistuimen toimivallasta sekä tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta siviili- ja kauppaoikeuden alalla annetun asetuksen (EU) N:o 1215/2012 7 artiklan 5 alakohtaa on tulkittava siten, että jäsenvaltion tuomioistuimella ei ole toimivaltaa ratkaista riita-asiaa, joka koskee matkustajille heidän lennolle pääsynsä epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettavaa korvausta ja apua koskevista yhteisistä säännöistä sekä asetuksen (ETY) N:o 295/91 kumoamisesta annetun Euroopan asetuksen (EY) N:o 261/2004 7 artiklan nojalla sellaista lentoyhtiötä vastaan nostettua korvauskannetta, jonka kotipaikka on toisessa jäsenvaltiossa, sillä perusteella, että kyseisellä yhtiöllä on tuomioistuimen, jossa kanne on nostettu, tuomiopiirissä sivuliike, joka ei ole osallisena yhtiön ja asianomaisen matkustajan välisessä oikeussuhteessa. Asetuksen N:o 1215/2012 26 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että sitä ei sovelleta pääasiassa kyseessä olevan kaltaisessa tapauksessa, jossa vastaaja ei ole esittänyt huomautuksia tai vastannut asiassa. - Uutiset
29.8.2018 9.28
Finnair kieltäytyi maksamasta vakiokorvausta - hävisi oikeudenkäyntikuluriidan hovioikeudessaAsiassa oli Finnairin valituksen johdosta HO:ssa kysymys siitä, oliko yhtiö velvollinen korvaamaan matkustajan oikeudenkäyntikulut KO:ssa ottaen huomioon, että matkustajan asiamies ei ollut ollut yhteydessä Finnairiin ennen kanteen nostamista KO:ssa. Koska Finnair oli menettelyllään antanut oikeudenkäyntiin aiheen kieltäytymällä maksamasta matkustajan vaatimaa vakiokorvausta, ei sille seikalle, että matkustajan asiamies ei ollut ennen kanteen vireillepanoa ollut yhteydessä yhtiöön, voitu antaa ratkaisevaa merkitystä arvioitaessa, oliko matkustaja oikeutettu korvaukseen oikeudenkäyntikuluistaan. Aihetta KO:n tuomion lopputuloksen muuttamiseen ei siten ollut. (Vailla lainvoimaa 29.8.2018) - Uutiset
4.7.2018 15.19
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lennosta vastaavan lentoliikenteen harjoittajan käsitteestä lennon pitkäaikaisen viivästymisen tapauksessaLennon pitkäaikaisen viivästymisen tapauksessa lentoyhtiö, jonka on maksettava matkustajille kuuluva korvaus, ei ole lentoyhtiö, joka on vuokrannut toiselle lentoa varten käytetyn ilma-aluksen sekä miehistön, vaan lentoyhtiö, joka on päättänyt lennon suorittamisesta. - Uutiset
26.2.2018 13.42
KKV muistuttaa: Lennon viivästyessä muista oikeutesi huolenpitoon ja vakiokorvaukseenJos lentosi viivästyy yli 2 tuntia, lentoyhtiön on tarjottava huolenpitoa, joka vaihtelee odotusajan mukaan. Lentoyhtiön on tarjottava aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan, hotellimajoituksen ja kuljetuksen lentoaseman ja hotellin välillä, jos yöpyminen on välttämätöntä sekä ilmaiseksi kaksi puhelua tai sähköpostiviestiä. - Uutiset
11.10.2016 11.45
Yliopistonlehtori Pekka Nykänen: Puolustusvoimien työntekijän saama lentomatkustusetu oli verovapaa tavanomainen ja vähäinen sosiaalietu – KHO 2016:139Puolustusvoimien työntekijälleen tai tämän perheenjäsenelle ja lähiomaiselle rahtilennolla antamaa lentomatkustusetua ei pidetty työntekijän veronalaisena tulona. Kysymys ei ollut TVL 29.1 §:n yleissäännöksen mukaisesta veronalaisesta tulosta eikä siten myöskään EPL 13 §:n mukaisesta palkasta. Etua pidettiin verovapaana työnantajalta saatuna tavanomaisena ja vähäisenä sosiaalietuna. Ratkaisu nostaa esiin periaatteellisia kysymyksiä tulon veronalaisuudesta. - Uutiset
23.9.2015 10.10
Hallinto-oikeus tutki valmismatkaliikenteen edellytyksiä lentokuljetuksissaHallinto-oikeus katsoi, että Kilpailu- ja kuluttajavirasto oli voinut kieltää valittajaa tarjoamasta lentokuljetuksia suoraan kuluttajille ja asettaa kiellon tehosteeksi uhkasakon. Kilpailu- ja kuluttajaviraston päätöstä ei ollut syytä muuttaa. - Uutiset
5.7.2012 10.10
Tietoa matkustajien oikeuksista älypuhelinsovelluksellaMatkustajat, jotka eivät ole päässeet lennoilleen tai jotka odottavat lentoasemilla kadonneita matkatavaroitaan, voivat nyt välittömästi tarkistaa oikeutensa älypuhelinsovelluksella. Euroopan komission julkaisema sovellus kattaa aluksi lento- ja raideliikenteen ja toimii seuraavilla neljällä mobiilialustalla: Applen iPhone ja iPad, Googlen Android, RIM Blackberry ja Microsoftin Windows Phone 7. - Uutiset
29.9.2011 11.12
Kuluttajariitalautakunta: Lentoyhtiö ei ollut velvollinen korvaamaan matkustajien omatoimisen paluumatkan kustannuksia tuhkakriisissäLentoyhtiö ei ollut velvollinen korvaamaan matkustajien omatoimisen paluumatkan kustannuksia, kun he olivat lähteneet palaamaan Suomeen kolmen päivän kuluttua siitä, kun alkuperäisen lennon olisi pitänyt lähteä. Matkustajilla ei ollut myöskään oikeutta EU-asetuksen 7 artiklassa tarkoitettuun vakiokorvaukseen. Heillä oli kuitenkin oikeus korvaukseen majoituskuluista ja kohtuullisista ateriakuluista. - Uutiset
23.5.2011 7.44
Kuluttajariitalautakunta: Lentomatkustajalla oli oikeus saada korvausta vaatehankinnoista ja puhelinkuluista matkatavaroiden viivästyessäHelsingistä Joensuuhun matkustaneella lentomatkustajalla, jonka tavarat olivat saapuneet vasta saapumispäivän illalla, oli oikeus saada korvausta tavanomaisista vaatehankinnoistaan kuten itselleen ja lapselleen hankkimastaan yöpuvusta sekä puhelintiedusteluista aiheutuneista puhelinkuluista yhteensä 50 euroa. - Uutiset
14.7.2010 15.17
Kesälomamatkalaisen oikeudet EU:ssa - tarkistuslistaTiesitkö, että jos lentosi on ylibuukattu, peruttu tai yli viisi tuntia myöhässä, sinulla on oikeus korvaukseen tai uudelleenreititykseen. Jos junasi on yli tunnin myöhässä tai peruttu, sinulla on oikeus saada junalipun hinta takaisin – tai uudelleenreititys – sekä oikeus erilliseen korvaukseen. - Uutiset
21.1.2010 15.17
Matkatoimistot ottavat käyttöön ValmismatkamerkinMatkustajan oikeudet riippuvat pitkälle siitä, onko hänen matkansa valmismatka vai ei. Valmismatkan tunnistaa nyt entistä helpommin uuden Valmismatkamerkin avulla. Matkatoimiston luotettavuuden voi puolestaan tarkistaa Kuluttajaviraston matkatoimistorekisteristä. - Uutiset
4.4.2007 17.04
Komissio antaa lentoyhtiöille ja jäsenvaltioille kuusi kuukautta aikaa parantaa lentomatkustajien oikeuksia koskevan asetuksen soveltamistaEuroopan komissio antoi 4.4. raportin lentomatkustajien oikeuksia koskevan asetuksen soveltamisesta ja tuloksista, joita sillä on saavutettu. Asetuksen voimaantulosta on kulunut kaksi vuotta, joiden aikana on saavutettu jonkin verran edistystä, mutta lisätoimet ovat vielä tarpeen, jotta lentoyhtiöt alkaisivat soveltaa sääntöjä johdonmukaisemmin ja jäsenvaltiot panisivat ne paremmin täytäntöön. - Uutiset
30.6.2006 12.01
Kuluttajavalituslautakunnan lentomatkoihin liittyviä ratkaisujaKuluttajavalituslautakunta on julkaissut neljä ratkaisua, jotka liittyvät lentomatkoihin, muun muassa ylivaraustilanteeseen, lennon viivästymiseen, lennon peruuntumiseen sekä palvelun tasoon. - Uutiset
30.11.2023 7.53
Komissio: Paremmat oikeudet ja parempi tiedottaminen matkustajilleEuroopan komissio hyväksyi 29.11.2023 joukon ehdotuksia, joiden tarkoituksena on parantaa matkustajien ja matkustajien kokemuksia vahvistamalla heidän oikeuksiaan. - Uutiset
15.9.2023 7.30
EUT valmislomien irtisanomisesta poikkeuksellisissa olosuhteissa: Kansallinen tuomioistuin voi tietyin edellytyksin ilmoittaa omasta aloitteestaan matkustajalle hänen oikeudestaan irtisanoa sopimus ilman maksujaEspanjalainen ennakkoratkaisupyyntö esitetttiin asiassa, jossa asianosaisina ovat matkustaja RTG ja matkanjärjestäjä Tuk Tuk Travel SL ja jossa on kyse määrästä, jonka kyseinen matkustaja on maksanut matkapakettisopimuksen tekemisen seurauksena ja jonka palauttamista osittain hän vaatii kyseiseltä matkanjärjestäjältä sen jälkeen, kun hän oli peruuttanut kyseisen matkasopimuksen sen vuoksi, että koronavirus oli levinnyt kohdemaissa. - Uutiset
6.4.2023 13.56
ECC-verkostoon 118.142 yhteydenottoa: Verkko-ostaminen ja lennot valitusten kärkiaiheina Euroopan kuluttajakeskuksessa 2022Vuonna 2022 Euroopan kuluttajakeskus sai käsiteltäväkseen yhteensä noin 3.160 uutta kuluttajayhteydenottoa. Valtaosa Euroopan kuluttajakeskuksen saamista yhteydenotoista koskee tilanteita, joissa Suomessa asuvalla kuluttajalla on ongelmatilanne tai kysymys liittyen toisessa EU-maassa sijaitsevaan yritykseen. Yleisimmät yrityksen sijaintimaat yhteydenotoissa viime vuonna olivat Saksa, Viro, Latvia ja Ruotsi. Kuluttajien kysymyksissä yleisin aihealue liittyi lentomatkustamiseen, ja varsinaisissa valitustapauksissa yleisimmät aiheet olivat toimittamatta jäänyt verkkokauppatilaus ja peruttu lento. - Uutiset
9.2.2022 15.30
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä junavuoron peruuntumisesta aiheutuneista bensakuluista ja ylimääräisten lentolippujen ostamisesta aiheutuneista kuluista, kun junavuoron peruuttaminen oli johtunut VR:n vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikastaEsitetyn selvityksen perusteella junavuoron peruuttaminen oli johtunut junaradan vauriosta, jonka kunnossapidosta on vastannut Väylävirasto. Lautakunta katsoi, että asiassa oli riittävästi osoitettu, että junavuoron peruuttaminen oli johtunut VR:n vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikasta, johon VR:n ei voitu kohtuudella edellyttää varautuneen. VR oli myös järjestänyt peruuntuneen junavuoron tilalle korvaavan kuljetuksen linja-autolla ja junalla. VR oli siten mahdollisuuksiensa mukaan pyrkinyt suorittamaan kuljetusta radan vauriosta huolimatta. Näillä perusteilla lautakunta katsoi, ettei VR ollut vastuussa matkustajalle aiheutuneesta vahingosta. Lautakunta piti kuitenkin asianmukaisena, että VR hyvittää ilmoituksensa mukaisesti aiheutuneiden polttoainekulujen ja junalippujen hinnan erotuksen eli 8,70 euroa, mikäli näitä kuluja ei ole jo hyvitetty. - Uutiset
18.9.2019 10.10
Lomamatka peruuntui lapsen kiireellisen äidilleen sijoittamisen vuoksi – äiti ei ollut vastuussa isälle aiheutuneesta taloudellisesta menetyksestäKäräjäoikeus katsoi, että syy-yhteyden puuttuessa vastaaja ei ollut velvollinen korvaamaan kantajalle tapaamisen estymisestä aiheuttanutta lapsen matkan suuruista taloudellista vahinkoa. Hovioikeus ei myöntänyt jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 18.9.2019) - Uutiset
10.9.2019 8.00
KKO ei antanut kuluttaja-asiamiehelle valituslupaa Finnairin lentomatkustajan oikeuksien rikkomisen kieltämistä koskevassa asiassa – kiistat ratkotaan myös jatkossa yksitellenKuluttaja-asiamies haki maaliskuussa 2019 korkeimmalta oikeudelta valituslupaa markkinaoikeuden ratkaisuun, joka koski Finnairin lentojen vakiokorvauksia tilanteissa, joissa Finnair on ilmoittanut lennon viivästyksen tai peruuntumisen syyksi teknisen vian. Korkein oikeus ei 3.9.2019 antamallaan päätöksellä myöntänyt valituslupaa. Asia jää markkinaoikeuden ratkaisun varaan ja kyseisiä tilanteita koskevat kuluttajien kiistat ratkotaan myös jatkossa yksitellen. - Uutiset
14.3.2019 8.00
KKV: Boeing Max -koneiden lentokielto – Tietoa matkustajien oikeuksistaEuroopan lentoturvallisuusvirasto EASA on asettanut Boeing 737 Max 8- ja Max 9 -malliset koneet toistaiseksi lentokieltoon. Suomessa näillä koneilla operoivat Norwegian, TUI, Turkish Airlines, Fly Dubai ja Icelandair. Jos lentosi joudutaan peruuttamaan, voit valita joko lipun hinnan palautuksen tai lennon uudelleenreitityksen, jolloin lentoyhtiön on tarjottava korvaava lento vastaavilla ehdoilla matkakohteeseen mahdollisimman pian tai myöhäisempänä sinulle sopivana ajankohtana, jos paikkoja on saatavilla. Sinulla ei kuitenkaan ole oikeutta saada vakiokorvausta, koska kyseessä on poikkeuksellinen olosuhde. - Uutiset
19.10.2016 13.00
Kuluttaja-asiamies: Vaatteiden ja kenkien verkkokaupoissa puutteitaSuomi otti EU:n kuluttajansuojaviranomaisten yhteisen valvontakampanjan kohteeksi 12 isoa vaatteita ja kenkiä myyvää verkkokauppaa. Kuluttaja-asiamies selvitti, millaista tietoa elinkeinonharjoittajat antavat verkkokaupoissaan myytävistä tuotteista, kuluttajan oikeuksista ja itse yrityksestä ennen ostohetkeä. Näistä tiedoista on säädetty EU:n kuluttajan oikeuksia koskevassa direktiivissä, joka tuli voimaan kesällä 2014. Loppuvuodesta 2015 toteutetun valvontakampanjan tarkoituksena oli varmistaa, että kuluttajat saavat lainmukaiset tiedot. Kuluttaja-asiamies löysi puutteita kymmeneltä tarkastetulta sivulta, jotka on nyt pääosin korjattu lainmukaisiksi. - Uutiset
15.7.2015 8.02
Hyödyllisiä vinkkejä matkailuunLomakausi on käynnistynyt ja miljoonat eurooppalaiset suunnittelevat matkoja Euroopassa ja sen ulkopuolelle. Euroopan komission Suomen edustuston verkkosivuille on kerätty muutamia vinkkejä siitä, miten toimia ongelmatilanteissa. - Uutiset
13.10.2010 16.57
Raportti Euroopan kuluttajakeskusten toiminnastaEuroopan kuluttajakeskusten verkosto ECC-Net on vuosien 2005–2009 aikana vastannut lähes 270 000:een EU:n kuluttajilta tulleeseen avunpyyntöön, jotka ovat liittyneet toisesta EU-maasta tehtyihin ostoksiin. Vuotuisten yhteydenottojen määrä on noussut tasaisesti: vuonna 2005 niitä oli 43 000, ja vuonna 2009 ylitettiin jo 60 000:n raja. Kauppiaiden kanssa tehtyjen sovintoratkaisujen (kuluttajille maksettujen palautusten ja korvausten) arvo oli 3,5 miljoonaa euroa vuonna 2008. - Uutiset
7.10.2009 18.43
Kuluttajariitalautakunta suositti 57 tuntia viivästyneestä paluulennosta hinnanalennusta 208 euroaValmismatkan paluulento Bangkokista Helsinkiin viivästyi yli 57 tunnilla kahden viikon matkalla. Kuluttajariitalautakunta katsoi virhettä vastaavaksi matkanjärjestäjän suoritettavaksi hinnanalennukseksi 15 prosenttia matkan hinnasta 1 388 eurosta eli 208 euroa. - Uutiset
2.4.2009 5.09
Kuluttajariitalautakunta: Matkanjärjestäjän oli hyvitettävä kuluttajalle peruutetusta majoituksesta veloitetut kulututKuluttaja oli peruuttanut Jamaikan matkansa, koska hänen vaimonsa ei ollut saanut viisumia Yhdysvaltoihin, jossa oli tarkoitus tehdä välilasku. Lautakunta piti valmismatkaehtojen erityisehtoa epäselvänä siltä osin kuin siinä oli määrätty maksu käyttämättä jäävistä palveluista perittävistä kuluista. Näin ollen matkanjärjestäjällä ei ollut oikeutta periä kuluttajalta 324 euron kuluja käyttämättömästä hotellimajoituksesta. - Uutiset
23.10.2008 9.00
Europarlamentti hyväksyi uudet aikaosuussäännöksetEuroopan parlamentti on hyväksynyt uudet säännöt, joiden ansiosta kuluttajat koko EU:n alueella saavat paremman suojan lomatuotteiden kaupassa ostaessaan ja myydessään edelleen aikaosuuksia, aikaosuuksien kaltaisia käyttöoikeuksia risteilylaivoihin, kanava-aluksiin tai asuntovaunuihin ja jäsenyyksiä alennuslomaklubeissa. - Uutiset
10.1.2006 15.19
EYTI: Myös halpalentoyhtiöiden matkustajilla on oikeus korvauksiinEuroopan yhteisöjen tuomioistuimen (EYTI) tiistaina antaman ratkaisun mukaan Euroopan unionin lentomatkustajilla on oikeus korvauksiin, jos lento on pahoin myöhässä tai se on myyty liian täyteen. Ratkaisun mukaan kaikkia lentoyhtiöitä on kohdeltava samalla tavalla, sillä vahingot ovat samankaltaisia riippumatta yhtiöstä, jonka kanssa matkustaja on tehnnyt sopimuksen. - Uutiset
2.3.2005 10.19
Euroopan kuluttajakeskus varoittaa ulkomaisiin lomaklubeihin liittyvistä riskeistä Euroopan kuluttajakeskukseen on alkuvuodesta tullut useita yhteydenottoja Teneriffalla ja manner-Espanjassa myytävistä lomaklubijäsenyyksistä. Lomaklubijäsenyyttä ei pidä sekoittaa lomaosakkeeseen. Lomaosakkeen ostajaa suojaa Euroopan unionin alueella aikaosuuslainsäädäntö, mutta kaikki lomaklubijäsenyydet eivät välttämättä kuulu sen piiriin. - Uutiset
7.2.2005 13.42
KHO:n ratkaisu tahdosta riippumattoman lääkityksen antamisesta ukrainalaisen perheen maasta poistoa koskevassa asiassaTerveydenhuollon oikeusturvakeskus on saanut terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain 33 §:n nojalla antaa sairaanhoitajalle kirjallisen varoituksen, kun tämä oli ulkomaalaisia maasta poistettaessa antanut näille lääkityksen heidän tahdostaan riippumatta tilanteissa, joissa sille ei ole ollut lain edellyttämiä perusteita. - Uutiset
1.2.2024 13.56
Matkustajan oikeuksista kolme U-kirjelmää eduskunnalleEuroopan komissio ehdottaa muutoksia matkapakettidirektiiviin tavoitteenaan vahvistaa matkustajansuojan tasoa myös vakavan, matkustamiseen vaikuttavan kriisin sattuessa. Valtioneuvosto lähetti Euroopan komission direktiivin muutosehdotuksesta U-kirjelmän eduskunnalle 1. helmikuuta. Valtioneuvosto antoi eduskunnalle myös U-kirjeen Euroopan komission ehdotuksesta matkustajanoikeusasetusten muuttamisesta, jotka koskevat matkustajanoikeuksien toteuttamista Euroopan unionissa. Lisäksi annettiin kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi matkustajan oikeuksista multimodaalisten matkojen yhteydessä. - Uutiset
26.1.2024 10.00
EUT: Lentomatkustajilla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseen- C‑54/23: Lentomatkustajalla ei voi olla asetuksessa tarkoitettuun korvaukseen, kun hän on siksi, että on olemassa vaara siitä, että lento, jolle hänellä on vahvistettu varaus, saapuu pitkäaikaisesti viivästyneenä määräpaikkaan – ja tällaisesta viivästymisestä on jopa riittäviä viitteitä –, itse varannut korvaavan lennon ja saapunut määräpaikkaan alle kolme tuntia ensimmäisen lennon aikataulun mukaisesta saapumisajasta viivästyneenä
- C‑474/22: Saadakseen asetuksessa säädetyn korvauksen lennon viivästyessä pitkäaikaisesti eli vähintään kolme tuntia lentoliikenteen harjoittajan aikataulun mukaisesta saapumisajasta lentomatkustajan on pitänyt ilmoittautua oikea-aikaisesti lähtöselvitykseen tai – jos hän on jo tehnyt lähtöselvityksen internetissä – pitänyt ilmoittautua oikea-aikaisesti lennosta vastaavan lentoliikenteen harjoittajan edustajalle lentoasemalla - Uutiset
25.10.2023 13.13
Euroopan kuluttajakeskus: Ruotsalainen matkatoimisto Uvet Nordic AB on selvitystilassa – esitä korvausvaatimus viimeistään 12.12.2023Ruotsalainen Uvet Nordic AB on asetettu selvitystilaan 8.3.2023. Yhtiö omistaa matkasivustot FlightFinder, Flygpoolen, Travelstore, Doodle, Airfinder, Farefinder ja Flyuvet. Osa sivustoista on sulkeutunut jo aiemmin. Euroopan kuluttajakeskus on saanut useilta kuluttajilta valituksia erityisesti palauttamatta jääneestä kauppahinnasta, kun kuluttajan varaama lento ei olekaan toteutunut. Kuluttajat voivat nyt esittää korvausvaatimuksensa selvitysmiehelle. - Uutiset
3.1.2023 8.00
Kuluttajariitalautakunta: Valtionyhtiöiden tulisi noudattaa kuluttajariitalautakunnan päätöksiäKuluttajariitalautakunnan päätökset ovat suosituksia. Elinkeinonharjoittajat noudattavat niitä kuitenkin hyvin. Suuremmat yritykset noudattavat lautakunnan ratkaisuja lähes aina. Valtioenemmistöisten yritysten tulisi toimia esimerkkinä kuluttajansuojaviranomaisten päätösten, suositusten ja ohjeiden noudattamisessa. Päinvastainen toiminta nakertaa koko kuluttajansuojajärjestelmän uskottavuutta. - Uutiset
7.4.2022 11.30
EUT: Viivästyneen lennon matkustajat voivat vaatia korvausta EU:n ulkopuoliselta lentoliikenteen harjoittajalta silloin, kun tämä suorittaa koko lennon EU:n lentoliikenteen harjoittajan lukuunLentomatkustajien oikeuksista annetulla asetuksella ei loukata periaatetta, jonka mukaan valtiolla on täydellinen ja yksinomainen suvereniteetti omaan ilmatilaansa. - Uutiset
12.11.2021 13.00
Kuluttajariitalautakunta: Matkustajilla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseen lennon viivästymisestä, kun koneesta oli pitänyt turvallisuussyistä poistaa lennolta poisjääneiden matkatavaratNyt käsiteltävässä asiassa lautakunta katsoi, että matkustajien viime hetken yllättävää lennolta jäämistä koskevan 11 minuutin viiveen osalta kyse oli poikkeuksellisesta olosuhteesta. Selvityksen perusteella matkustajien lennon oli määrä laskeutua Muncheniin kello 17.50 ja viivästyksen johdosta se laskeutui vasta 18.05. Matkustajien jatkolento Milanoon lähti 18.35. Lautakunta piti todennäköisenä, että matkustajat olisivat ehtineet jatkolennolleen ilman toisten matkustajien yllättävää lennolta jäämistä ja sen edellyttämää matkatavaroiden poistoa. Lentoyhtiö ei siten ollut velvollinen maksamaan matkustajille vakiokorvausta. - Uutiset
5.11.2021 10.00
EU-asetus ei soveltunut lentomatkaan - kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä jatkolennolta myöhästyneille ja 24 tuntia alkuperäistä lentoa myöhemmin Helsinkiin saapuneille matkustajilleMatkustajat olivat ostaneet Finnair Oyj:ltä lentokuljetuksen Kuala Lumpurista Hong Kongin kautta Helsinkiin 13.1.2017. Lennon AY6614 Kuala Lumpurista Hong Kongiin suoritti Malaysia Airlines. Lento viivästyi tunnin ja 25 minuuttia. Matkustajat eivät ehtineet jatkolennolleen Hong Kongista Helsinkiin, vaan he saapuivat perille 24 tuntia alkuperäistä lentoa myöhemmin. Erimielisyys asiassa koski matkustajien oikeutta asetuksen (EY) N:o 261/2004 mukaiseen korvaukseen lentoyhtiöltä. Lautakunta totesi, ettei Finnair Oyj ollut asetuksessa tarkoitettu lennosta vastaava lentoliikenteen harjoittaja nyt kyseessä olevan Kuala Lumpur–Hongkong -lennon osalta, jonka lähtöpaikka oli siis kolmannessa maassa. Asetuksen 3 artiklan perusteella asetusta sovelletaan matkustajiin, jotka lähtevät kolmannessa maassa sijaitsevalta lentoasemalta jäsenvaltion alueella sijaitsevalle lentoasemalle, mikäli kyseisestä lennosta vastaa yhteisön lentoliikenteen harjoittaja. Asiassa mainituin perusteella lautakunta katsoi, ettei asetus soveltunut nyt kyseessä olevaan lentomatkaan. Tähän ei vaikuttanut se, että matkustajat olivat hankkineet kyseessä olevalle lennolle lentolipun Finnair Oyj:ltä ja lentokuljetuksen lopullinen määräpaikka oli jäsenvaltion alueella Helsingissä. - Uutiset
17.7.2020 13.18
Euroopan kuluttajakeskuksen heinäkuun teemana lentomatkustajan oikeudet - Uutiset
12.6.2020 11.30
Poliisin tietojärjestelmistä arkaluonteisia ja salassa pidettäviä tietoja katsonut poliisi tuomittiin virkavelvollisuuden rikkomisesta 20 päiväsakon rangaistukseen ja korvaamaan asianomistajalle kärsimyksestä 300 euroaAsianomistajan mukaan kyse oli ollut lukuisista toistuvista tapahtumista, tietoja oli etsitty nimenomaan lähisukulaisen asian vuoksi ja lisäksi hän epäili, että salassa pidettävää tietoa (turvakielto) oli kantautunut syytetyn lähisukulaisen tietoon. Vastaaja oli kiistänyt syytteen virkavelvollisuuden rikkomisesta. KO oli katsonut, ettei tietojen hakeminen ollut liittynyt poliisina työskennelleen vastaajan virkatehtävien toimittamiseen. Vastaajan katsottiin rikkoneen tahallaan virkavelvollisuuttaan. Vastaajan oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin ei ollut loukattu vastaajan väittämien esitutkinnan puutteellisuuksien vuoksi. Vastaaja velvoitettiin korvamaan asianomistajan oikeudenkäyntikulujen omavastuuosuuden ja oikeusapumaksun lisäksi oikeudenkäyntiin osallistumisesta aiheutuneita asianosaiskuluja 686,85 euroa. HO ei myöntänyt tuomiosta valittaneelle vastaajalle jatkokäsittelylupaa. KO:n tuomio jäi pysyväksi. (Vailla lainvoimaa 12.6.2020) - Uutiset
9.10.2019 11.45
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi Finnairiin kohdistetun kanteen ja vapautti yhtiön velvollisuudesta maksaa kantajalle 624 euroa - kantaja velvoitettiin yhteisvastuullisesti avustajansa kanssa maksamaan Finnairin lähes 16 000 euron oikeudenkäyntikulutHO:ssa oli Finnairin valituksen perusteella kysymys ensinnäkin siitä, olisiko kanne tullut jättää tutkimatta sen vuoksi, ettei Lakiasiaintoimistolla ollut oikeutta edustaa kantajaksi nimettyä A:ta puutteellisen tai pätemättömän valtuutuksen tai sen vuoksi, että valtuutusta vakiokorvauksen perimisestä aiheutuneiden kulujen vaatimiseen ei ollut annettu. Jos kannetta ei tällä perusteella jätetä tutkimatta, ratkaistavana oli, oliko kantajaksi ilmoitetulla A:lla oikeudellinen intressi kanteen ajamiseen ja mikä merkitys oikeussuojan tarpeella tai sen puuttumisella oli kanteen kannalta. Viimeisenä kysymys oli oikeudenkäyntikuluista ja mahdollisesti asiamiehen kuluvastuusta. KO:n tuomio kumottiin. Kanne hylättiin. A velvoitettiin yhteisvastuullisesti OTM:n kanssa maksamaan Finnair Oyj:lle korvaukseksi oikeudenkäyntikuluista KO:ssa 9.955 euroa ja HO:ssa vaaditut 5.860 euroa viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 9.10.2019) - Uutiset
26.9.2019 12.00
Lento Madeiralle saapui lähes kolme vuorokautta alkuperäistä saapumisaikaa myöhemmin - matkustajille korvaukseksi puolet lentolippujen hinnastaMadeiran Funchaliin oli päästy lähes kolme vuorokautta alkuperäistä saapumisaikaa myöhemmin. Lentoyhtiön suoritus ei jäänyt tapauksessa arvottomaksi, mutta matkustajat menettivät virheen vuoksi seitsemän päivän Funchalin matkastaan kolme päivää. Lisäksi virheestä oli aiheutunut matkustajille poikkeuksellista vaivaa ja haittaa. Kuluttajariitalautakunta arvioi virhettä vastaavan hinnanalennuksen määräksi 545 euroa, mikä vastasi puolta lentolippujen hinnasta. - Uutiset
29.8.2019 9.24
Hallinto-oikeus arvioi nuhteettomuusedellytystä kansalaisuuden myöntämisessäHakija oli syyllistynyt vankeudella rangaistuihin tekoihin Itävallassa ja päiväsakoilla rangaistuihin tekoihin Suomessa. Hän ei siten täyttänyt nuhteettomuusedellytystä. Maahanmuuttovirasto oli voinut siitä huolimatta, että Suomen kansalaisuus helpottaisi hakijan yritystoiminnan harjoittamista, kokonaisvaltaisen arvioinnin perusteella katsoa, ettei nuhteettomuusedellytyksestä poikkeamiseen ollut tässä vaiheessa perusteltua syytä. (Vailla lainvoimaa 29.8.2019) - Uutiset
11.7.2019 13.40
EU-tuomioistuimen ratkaisu korvauksen maksamisesta matkustajille lennon viivästymisen vuoksiJäsenvaltiosta lähtenyt ja kolmanteen valtioon toisen kolmannen valtion kautta suuntautunut yhteen varaukseen perustunut lento, johon liittyi jatkolento: ensimmäisen lennon suorittaneen lentoliikenteen harjoittajan on maksettava korvaus matkustajille, jotka ovat saapuneet määräpaikkaansa pitkäaikaisesti viivästyneinä yhteisön ulkopuolisen lentoliikenteen harjoittajan suorittaman jälkimmäisen lennon vuoksi - Uutiset
16.5.2019 15.07
Turvatarkastuksen viivästyminen henkilökunnan myöhästymisen vuoksi on odottamaton tapahtuma, johon lentoyhtiö ei voi omilla toimillaan vaikuttaa - Kuluttajariitalutakunta ei myöntänyt vakiokorvaustaLautakunta katsoi lennon viivästymisen aiheutuneen poikkeuksellista olosuhteista, joita ei olisi voitu välttää vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi suoritettu. - Uutiset
11.1.2019 8.35
Rajavartiolaitoksen valtuuksia puuttua hybridiuhkiin lisätäänRajavartiolaitoksen toimivaltuuksia puuttua nopeasti ja tehokkaasti hybridiuhkiin lisätään. Nykyistä parempi hybridiuhkiin varautuminen parantaa Rajavartiolaitoksen kriisinsietokykyä ja kykyä hallita laajoja häiriötilanteita.Tasavallan presidentin on määrä vahvistaa lakimuutokset 11. tammikuuta. Muutokset tulevat voimaan 1. huhtikuuta 2019. - Uutiset
11.6.2018 8.36
Taksipalvelut uudistuvat 1.7.2018: Mitä muutos merkitsee kuluttajille ja yrityksille?Taksina voi 1. heinäkuuta 2018 alkaen toimia bussia lukuun ottamatta melkeinpä mikä tahansa kolmi- tai nelipyöräinen kulkuneuvo, eli esimerkiksi henkilöauto, kuorma-auto, pakettiauto tai mopoauto. Ajoneuvon tulee kuitenkin olla rekisteröity ja merkitty luvanvaraiseen käyttöön ajoneuvotyypistä riippumatta. - Uutiset
16.5.2018 11.56
Hovioikeuden erimielinen tuomio varoitetun työntekijän työsopimuksen irtisanomisesta henkilöön liittyvällä irtisanomisperusteella - eri mieltä ollut jäsen listasi kymmeniä oikeustapauksia varoituksesta ja irtisanomisestaTyöntekijän moitittava menettely oli esitetyn selvityksen mukaan jatkunut lähes koko hänen työsuhteensa ajan. Hänelle oli annettu tilaisuus korjata menettelyään useiden kuukausien ajan ennen irtisanomista. Kysymys ei varoituksen jälkeenkään ollut yksittäisestä tapahtumasta vaan toistuvista puutteista työntekijän asiakaskohtaamisissa sekä työnantajan ohjeiden noudattamisessa. Työntekijän tai yhtiön asemassa tai olosuhteissa ei ollut osoitettu seikkaa, joka olisi vähentänyt työntekijän menettelyn moitittavuutta. Olosuhteita kokonaisuutena harkittuaan HO päätyi KO:n tavoin katsomaan, että yhtiöllä oli ollut asiallinen ja painava peruste työntekijän työsopimuksen irtisanomiseen sen jälkeen, kun työntekijä ei ollut varoituksesta huolimatta korjannut menettelyään. Eri mieltä ollut hovioikeudenneuvos puolestaan katsoi asiassa näytetyksi, että A oli korjannut käyttäytymistään varoituksen saatuaan ja että asiassa oli jäänyt näyttämättä, että yhtiöllä olisi ollut oikeus irtisanoa A:n työsopimus. (Vailla lainvoimaa 16.5.2018) - Uutiset
21.2.2018 8.17
Kuluttajariitalautakunnan ratkaisut koiran lentokuljetuksesta kieltäytymisestä - liian pieni kuljetuslaatikkoMatkustajan tarkoituksena oli matkustaa kahden koiran kanssa Norwegian Air Shuttlen lennolla Helsingistä Malagaan 11.9.2015. Matkustaja jäi pois lennolta lentoyhtiön kieltäydyttyä toisen koiran kuljettamisesta. Erimielinen lautakunta suositti, että Norwegian Air Shuttle ASA palauttaa matkustajalle lentolipun hinnasta 247,85 euroa sekä maksaa 75 euron korvauksen hänelle aiheutuneista taksikuluista. Toisessa tapauksessa matkustajien tarkoituksena oli matkustaa koiran kanssa Norwegian Air Shuttlen lennolla Helsingistä Madridiin 26.10.2016. Matkustajat jäivät pois lennolta lentoyhtiön kieltäydyttyä koiran kuljettamisesta. Yksimielinen lautakunta ei suosittanut hyvitystä asiassa. - Uutiset
8.2.2018 15.11
Kun tarjous onkin hintavirhe – tapauskohtaisia eroja eri EU-maissaSuomalaiskuluttajat tuntevat pääsäännön siitä, että verkkokaupassa sopimus syntyy siinä vaiheessa, kun tarjous hyväksytään tilaamalla tuote ja myyjä vahvistaa tehdyn hankinnan tilausvahvistuksella. Ja näin asia meillä Suomessa onkin, tosin kansalliseen lainsäädäntöömme sisältyy myös poikkeussäännös, joka voi vaikuttaa asiaan: jos kuluttaja tiesi tai hänen olisi pitänyt tietää hinnan olleen virheellinen, tilaus ei sidokaan myyjää. Asiaa selvennetään Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeessä. - Uutiset
8.1.2018 8.30
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä 3 tuntia 5 minuuttia myöhästyneestä Bankokin lennostaViivästyksestä 25 minuuttia oli johtunut siitä, että koneen laskeuduttua kapteenille annettiin pysähtymismerkki liian aikaisin. Tämän seurauksena kone pysähtyi liian aikaisin ja se täytyi siirtää oikealle paikalleen. Lautakunta katsoi, että kyse oli ollut tältä osin seikasta, joka oli ollut lentoyhtiön tosiasiallisen vaikutusmahdollisuuden ulkopuolella. Kun lennon saapumisen 3 tuntia 5 minuuttia kestäneestä kokonaisviivästymisestä vähennettiin poikkeuksellisena olosuhteena pidettävästä liian aikaisesta pysähtymismerkistä johtunut viivästyminen, viivästyksen pituus jäi alle kolmeen tuntiin. Matkustajat eivät tämän vuoksi olleet oikeutettuja vakiokorvaukseen. - Uutiset
8.1.2018 8.00
Kuluttajariitalautakuntaan saapui 6 363 uutta ratkaisupyyntöä - lentoriidat edelleen kärjessäAsioita ehdittiin ratkaista viime vuonna 6004. Keskimääräinen käsittelyaika oli noin 11 kuukautta. Lentojen viivästyksistä johtuvat riidat työllistivät lautakuntaa edelleen vahvasti. Uusista ratkaisupyynnöistä yli tuhat koski lentojen viivästyksiä, joista valtaosa kotimaista lentoyritystä vastaan. Perinteisissä riidankohteissa autoja ja asumista koskevat ratkaisupyynnöt olivat nousussa. - Uutiset
7.6.2017 13.46
Rajavartijoiden toimivaltuuksiin laajennuksia hybridiuhkiin vastaamiseksi – esitysluonnos lausunnolleRajavartiolaitoksen toimivaltuuksiin suunnitellaan laajennuksia, jotta se voisi puuttua myös niin sanottuihin hybridiuhkiin nopeasti ja tehokkaasti niin itse kuin yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa. Muutosten tavoitteena on parantaa Rajavartiolaitoksen ja sitä kautta myös muiden viranomaisten kriisinsietokykyä ja kykyä hallita laajoja häiriötilanteita. - Uutiset
11.4.2017 10.20
KHO:n ratkaisu koskien matkatoimistopalvelujen marginaaliverotusmenettelyä – KHO katsoi keskusverolautakunnan tavoin arvonlisäverolain 80 §:n soveltuvan tilanteeseenA Oy on matkailualan perheyhtiö, joka on toiminut kymmeniä vuosia suomalaisena risteilymatkanjärjestäjänä ja matkustajalaivavarustamona kansainvälisessä risteilyliikenteessä. Vuoden 2013 lopussa yhtiö myi omistamansa matkustajalaivan m/s ---. Tämän jälkeen yhtiö on jatkanut risteilymatkojen tarjoamista asiakkailleen risteilymatkanjärjestäjänä. Nykymuotoinen liiketoiminta perustuu eri kansainvälisten varustamojen aluksilla toteutettaviin risteilyihin. Matkoja tehdään eri merialueilla Euroopassa ja sen ulkopuolella sekä jokireiteillä niin Euroopassa kuin Kaukoidässäkin. Yhtiö tuottaa ja myy suomalaisille kuluttaja-asiakkaille valmismatkapaketteja, joihin sisältyvät kuljetukset laivalle (lentomatkat, transferkuljetukset lähtö- ja paluusatamissa), risteilymatka (yleensä täysihoidolla) sekä suomalaisen matkanjohtajan palvelut. Lisäksi yhtiö tarjoaa lisämaksusta tai hintaan sisältyvinä suomeksi opastettuja retkiä käyntikohteissa. Yhtiö on valmismatkalain (1079/1994) mukainen matkanjärjestäjä. Yhtiö soveltaa toimintaansa arvonlisäverolain 80 §:n mukaista marginaaliverotusmenettelyä, jossa yhtiön matkustajille myymistä matkatoimistopalveluista suoritetaan arvonlisäveroa palvelun myynnistä saadun vastikkeen ja muilta elinkeinonharjoittajilta välittömästi matkustajan hyväksi hankittujen palvelujen ja tavaroiden ostohintojen erotuksesta muodostuvasta marginaalista. Veron perusteena olevaan voittomarginaaliin ei sisälly veron osuutta. Tapauksessa on kysymys siitä, pidetäänkö yhtiön kokonaisuudessaan omaan käyttöönsä vuokraamalla risteilyaluksella suoritettua matkustajien kuljetusta oheispalveluineen yhtiön itsensä suorittamana palveluna, johon sovelletaan arvonlisäverolain yleisiä säännöksiä. - Uutiset
29.11.2016 9.30
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden ratkaisut ajalla 8.11.–18.11.2016 koskevat muun muassa myöhästyneestä lennosta maksettavia korvauksia, verosaatavan prekludoitumista sekä estettä luovuttamiselle rikoksen johdosta. - Uutiset
28.11.2016 11.26
Hovioikeudelta tuomiot työoikeudessa sovelletun aikaprioriteettisäännön soveltamisesta ja työnteon esteen alkamisajankohdasta - lennonjohtajien katsottiin kaikissa tapauksissa sairastuneen vasta työtaistelutoimenpiteiden alkamisen jälkeenHO hyväksyi KO:n ratkaisujen perustelut neljässä työntekijän palkkaetuja koskevassa työriidassa. Jokaisessa tapauksessa lennonjohtajan katsottiin sairastuneen vasta sen jälkeen, kun työtaistelutoimenpide oli alkanut eikä heillä tämän vuoksi ollut oikeutta saada sairauspäiviltään korvausta siltä osin kuin sairauspäivät olivat kohdistuneet työtaistelutoimenpiteiden aikaan. (Huom! Ks. KKO 2018:40 ja KKO:2019:65.) - Uutiset
28.9.2016 10.37
KHO: Puolustusvoimien antamaa lentomatkustusetua työntekijälle tai tämän perheenjäsenelle ja lähiomaiselle ei voitu pitää veronalaisena tulona ja palkkanaKHO katsoi äänin 4-1, ettei lentomatkustusetua voitu pitää TVL 29 §:n 1 momentissa tarkoitettuna veronalaisena tulona ja EPL 13 §:n 1 momentin tarkoittamana palkkana. Kyseessä oli työnantajalta saatu tavanomainen ja vähäinen sosiaalietu. HAO:n ja Verohallinnon päätökset kumottiin. - Uutiset
22.6.2016 14.33
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu lentolipun hinnan osittaisesta palauttamisesta matkustusluokan alentamistilanteessaEU-tuomioistuin antoi keskiviikkona (22.6.) ennakkoratkaisunsa saksalaiselle tuomioistuimelle asiassa, jossa on kyse matkustusluokan alentamisen vuoksi esitetystä lipun hinnan osittaista palauttamista koskevasta vaatimuksesta. - Uutiset
25.8.2015 13.45
Euroopan kuluttajakeskus: Lentoyhtiöt eivät aina noudata kansallisten valvontaelinten ratkaisuja – apua on tarjollaEuroopan kuluttajakeskus saa lähes päivittäin yhteydenottoja, jotka liittyvät lennon viivästyksiin tai peruutuksiin. Suomalaiskuluttajien valitukset koskevat tyypillisesti tilannetta, jossa ulkomainen lentoyhtiö kieltäytyy maksamasta vakiokorvausta ja vetoaa tekniseen vikaan. Jos sovintoratkaisua ei löydy Euroopan kuluttajakeskusten verkoston keinoin, voi kuluttaja saattaa riita-asian kansallisen valvontaelimen käsiteltäväksi. Eräät näistä ottavat kantaa yksittäisiin valituksiin; näin on esimerkiksi Suomessa, Ruotsissa, Espanjassa ja Latviassa. - Uutiset
16.2.2015 16.01
Lento Dubaista Helsinkiin myöhästyi edellisellä lennolla ilmenneen ilmanvaihtojärjestelmän vian vuoksi yli 4 tuntia - hovioikeus velvoitti Finnairin maksamaan matkustajalle 600 euron korvauksenKO oli hylännyt matkustajan kanteen katsoen, että teknisen vian takia viivästyminen oli johtunut poikkeuksellisista olosuhteista. HO oli eri mieltä. Se katsoi, että vaikka vika oli sinänsä harvinainen, se oli liittynyt yhtiön tavanomaiseen lentotoiminnan harjoittamiseen sekä ollut luonteensa ja alkuperänsä vuoksi yhtiön tosiasiallisesti hallittavissa. Kun yhtiö ei ollut kyennyt osoittamaan, että lennon viivästyminen olisi johtunut poikkeuksellisista olosuhteista, yhtiö velvoitettiin maksamaan matkustajalle 600 euron korvauksen ja oikeudenkäyntikuluja yli 85 000 euroa. (Ään. Vailla lainvoimaa 16.2.2015) - Uutiset
27.11.2014 8.04
EU-tuomioistuin: Lentoaseman porrasajoneuvon törmäämistä lentokoneeseen ei pidetty ˮpoikkeuksellisena olosuhteenaˮ, jonka nojalla lentoliikenteen harjoittaja vapautuu velvollisuudestaan suorittaa korvausta matkustajilleEU-tuomioistuin katsoi saksalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, ettei lentoaseman porrasajoneuvon törmäämistä lentokoneeseen ollut pidettävä ˮpoikkeuksellisena olosuhteenaˮ, jonka nojalla lentoliikenteen harjoittaja vapautuu velvollisuudestaan suorittaa korvausta matkustajille kyseisellä lentokoneella toteutettavan lennon viivästyessä pitkäaikaisesti. - Uutiset
20.8.2014 15.14
Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeessä 4/2014 tapausesimerkkejä ja kesän valitusaiheitaEuroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 4/2014 ilmestyi 20. elokuuta. - Uutiset
30.9.2013 10.10
EU-tuomioistuin: Junamatkustajalla on oikeus hyvitykseen ylivoimaisen esteen johtuvasta viiveestäEU-tuomioistuin katsoo itävaltalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, ettei rautatieyrityksellä ole oikeutta sisällyttää yleisiin kuljetusehtoihinsa lauseketta, jonka nojalla se vapautuu viivästymiseen perustuvasta matkalipun hinnan korvausvelvollisuudestaan, jos viivästyminen johtuu ylivoimaisesta esteestä. - Uutiset
29.11.2012 9.13
Liikennevahinkolautakunta: Matkustajille porrasauton lentokoneeseen törmäyksen johdosta aiheutuneet kulut tulisi korvata liikennevakuutuksestaLiikennevahinkolautakunta katsoi, että matkustajien majoittumiskulut, majoittumiseen siirtymisestä aiheutuneet matkakulut, tarjoilukulut ja matkan viivästymisestä aiheutuneet kulut olivat tapauksessa sellaisia esinevahingosta aiheutuvia muita kuluja, jotka tulisi korvata porrasauton liikennevakuutuksesta. - Uutiset
10.6.2011 7.53
Eurooppaan lähtijän muistilistaKesälomakauden alkaessa käynnistyy myös vuoden vilkkain matkailusesonki. Monet suuntaavat kotimaata kauemmaksi. Vaikka Eurooppa on monille lähes kotikenttää, on maasta matkaavan hyvä aina muistaa ja tarkistaa tietyt asiat. Pienellä vaivalla ja varautumalla voi välttää matkalla monta murhetta, tiedottaa Eurooppatiedotus. - Uutiset
3.12.2010 13.43
Jälkikäteen tehdystä nimenmuutoksesta veloittaminen oli lentolippujen nettivarauksessa tavanomainen ehtoKuluttajariitalautakunta katsoi, ettei matkustajan nimen jälkikäteisestä vaihtamisesta koitunutta 100 euron muutoskulua voitu pitää kohtuuttomana. - Uutiset
30.6.2010 6.51
Komissio käynnisti tiedotuskampanjan juna- ja lentomatkustajien oikeuksistaEuroopan komissio on käynnistänyt 23 kielellä ympäri Eurooppaa toteutettavan mainoskampanjan, jonka avulla juna- ja lentomatkustajat saavat helpommin tietoa oikeuksistaan. Komissio on viime vuosina antanut säädöksiä, joilla varmistetaan yhtäläinen kohtelu juna- ja lentomatkustajille kaikkialla Euroopan unionissa, mutta matkustajat eivät vielä välttämättä ole tietoisia oikeuksistaan. - Uutiset
5.5.2010 9.50
Euroopan kuluttajakeskukset tarjoavat suoraa apua tuhkapilvestä kärsineilleEuroopan kuluttajakeskusten verkosto ECC-Net on laatinut käytännön paketin, joka auttaa lentoliikenteen hiljattaisista häiriöistä kärsineitä kuluttajia tekemään valituksen ja käyttämään EU-lainsäädännön takaamia oikeuksiaan kuluttajina. Euroopan komission tukema ECC-Net toimii kaikissa EU-maissa sekä Islannissa ja Norjassa. - Uutiset
26.11.2009 15.35
EU laajentamassa lomamatkailijan suojaa - netti ja halpalennot muuttaneet liiketoimintamalleja ja kuluttajien käyttäytymistäKomissio haluaa kansalaisten, organisaatioiden ja viranomaisten kommentteja siitä, olisiko tarpeen laajentaa vuonna 1990 annetun EU:n pakettimatkadirektiivin tarjoamaa perussuojaa, joka liittyy annettaviin tietoihin, korvausvastuuseen ala-arvoisista palveluista ja palveluntarjoajan maksukyvyttömyyteen. Suoja koskisi myös sellaisia uudenlaisia matkapaketteja, jotka kuluttaja kokoaa itse – monesti internetin kautta yhdeltä sivustolta tai erilaisilta yhteistyössä toimivilta sivustoilta. - Uutiset
12.11.2007 11.54
Työtuomioistuimen ratkaisuissa muun muassa Tehyn työtaisteluTyötuomioistuin on julkaissut Tehyn työtaistelua koskevan ratkaisunsa. Muissa tuoreissa ratkaisuissa käsitellään virkaehtosopimuksen tulkintaa, irtisanomissuojaa ja työsopimuksen irtisanomista. - Uutiset
7.6.2007 15.53
EU parantaa lomailijoiden kuluttajansuojaa aikaosuusasuntojen ja alennuslomaklubien kaupassaEuroopan komissio ehdotti 7.6. uusia sääntöjä, joilla pyritään samaan kuluttajille kaikkialla EU:ssa vahvempaa suojaa lomatuotteiden kaupassa ostaessa tai jälleenmyytäessä aikaosuuksia, aikaosuuksien kaltaisia käyttöoikeuksia risteilylaivoihin, kanava-aluksiin tai asuntovaunuihin ja jäsenyyksiä lomaklubeissa. Tavoitteena on lisätä kuluttajien luottamusta aikaosuuksien kauppaan ja poistaa alalta huijarit, jotka voivat aiheuttaa huonoa mainetta lakia noudattaville toimijoille ja ongelmia kuluttajille. - Uutiset
23.10.2006 20.53
Finnairin lakkokiistasta sakot molemmille osapuolilleTyötuomioistuin on velvoittanut Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen maksamaan hyvityssakkoa työrauhavelvollisuuden rikkomisesta 8 000 euroa. Vastaavasti Finnair ja Palvelualojen Toimialaliitto velvoitettiin maksamaan hyvityssakkoa Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistykselle, yhtiö työrauhavelvollisuuden rikkomisesta 4 500 euroa ja liitto valvontavelvollisuuden laiminlyönnistä 3 000 euroa. - Uutiset
6.10.2006 14.47
Kuluttajavalituslautakunnan ratkaisujaKuluttajavalituslautakunta on julkaissut ratkaisut, jotka koskevat muun muassa valmismatkaa, karanneen hevosen aiheuttamaa vahinkoa, vaelluskenkien kauppaa, junamatkaa sekä sohvakaluston kauppaa. - Uutiset
16.11.2005 15.25
Lehtoyhtiöiden musta lista käyttöön EU:ssaEuroopan unionin alueella otetaan käyttöön EU-tason luettelon lentoyhtiöistä, jotka eivät täytä turvallisuusvaatimuksia. Mustalla listalla olevan lentoyhtiön koneet eivät saa laskeutua mihinkään unionin jäsenvaltioon. Myös matkustajien oikeuksia vahvistetaan niin, että heille ilmoitetaan lennosta vastaavan lentoyhtiön nimi. Matkustajilla on oikeus korvauksiin, mikäli lentoyhtiö on asetettu mustalle listalle varauksen tekemisen jälkeen. - Uutiset
26.5.2005 7.22
Ohjeet korvausten hakemiseksi Nordealta Töölön matkatoimiston konkurssissaNordea Rahoituksen tilille matkansa maksaneet Töölön Matkatoimiston asiakkaat voivat hakea palautusta maksuista, jotka koskevat toteutumatonta palvelua tai sen osaa. Palautusta voivat hakea myös kuluttajat, joiden ostama matka ei ole ollut valmismatka, sekä myös muut kuin kuluttaja-asiakkaat, esim. yritykset ja julkishallinto. - Uutiset
9.2.2004 7.08
Vakuutuslautakunnalle tulleiden lausuntopyyntöjen määrä kasvoi - asiat myös vaikeutuneet ja vaativat enemmän aikaa - Uutiset
23.10.2003 6.44
Kuluttajavalituslautakunnan tuoreita ratkaisuja mm. asunto- ja autokaupasta - Uutiset
13.3.2003 13.25
Kuluttaja-asiamies kehottaa tarkkuuteen halpalentoyhtiöiden kanssa