Hakutulokset
- Uutiset
12.12.2018 13.11
Oikeuskansleri: Turvallista, järjestäytynyttä ja sääntöjenmukaista siirtolaisuutta koskevaa globaalia asiakirjaa ei tarvinnut saattaa eduskunnan hyväksyttäväksiOikeuskanslerin mukaan valtioneuvosto tai muukaan hänen valvontavaltaansa kuuluva taho ei menetellyt lainvastaisesti, kun ns. GCM-kompaktia ei saatettu eduskunnan hyväksyttäväksi perustuslain 94 §:ssä tarkoitettuna valtiosopimuksena. GCM-kompakti on turvallista, järjestäytynyttä ja sääntöjenmukaista siirtolaisuutta koskeva globaali asiakirja. - Uutiset
12.12.2018 12.29
Selvitys: Turvapaikanhakijoiden oikeusavun saamisessa parannettavaaTurvapaikanhakijoiden asemaa oikeusavun asiakkaina on selvitetty haastattelujen ja kyselyjen avulla. Selvityksen mukaan avustajien työn laatu vaihtelee suuresti. Turvapaikanhakijoilla, avustajilla ja viranomaisilla ei ole yhtenäistä käsitystä siitä, mitä alkuvaiheen oikeusapu pitää sisällään. Selvityksessä tutkittiin erityisesti, mitä vaikutuksia on ollut muutoksilla, joita tehtiin turvapaikanhakijoiden oikeusavun saamista koskevaan lainsäädäntöön vuonna 2016. Lyhennetyt valitusajat eivät ole haastateltujen mukaan nopeuttaneet valitusten käsittelyä, vaan vaikeuttaneet valitusten tekemistä. Yksityiset avustajat pitävät turvapaikanhakijoiden avustamisesta maksettavia palkkioita liian pieninä. - Uutiset
12.12.2018 10.10
Hovioikeus hylkäsi turvapaikanhakijan väärennysrikossyytteen pakolaissopimuksen nojallaAsiassa oli hovioikeudessa kysymys siitä, estikö pakolaissopimuksen 31 artiklan 1 kohta tuomitsemasta A:ta rangaistukseen väärennyksestä. Koska kaikki pakolaissopimuksen 31 artiklan 1 kohdan soveltamisedellytykset A:n kohdalla täyttyivät, syyte väärennyksestä oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 12.12.2018) - Uutiset
11.12.2018 10.22
KHO:n ratkaisu pakolaisaseman peruuttamisestaUNHCR:n tunnustama pakolaisasema ei sinänsä sido Suomen viranomaisia. Maahanmuuttovirasto voi peruuttaa myös kiintiöpakolaisena Suomeen tulleen henkilön pakolaisaseman ulkomaalaislain 108 §:n 1 momentissa säädettyjen edellytysten täyttyessä. Kansainvälisen suojelun tarve, ja siten myös suojeluaseman peruuttaminen, oli kuitenkin tutkittava suhteessa henkilön kansalaisuusvaltioon. Pakolaisasemaa ei siten voinut peruuttaa sillä perusteella, että henkilö oli antanut vääriä tietoja olosuhteistaan turvapaikkamaassa, ellei samalla osoitettu, että hän oli myös kansainvälistä suojelua hakiessaan mainitussa säännöksessä tarkoitetulla tavalla antanut itsestään vääriä tietoja tai salannut tietoja. Asiassa ilmeni, että A ei edelleenkään voi asettua kotialueelleen siellä vallitsevan heikon turvallisuustilanteen vuoksi. - Uutiset
7.12.2018 7.00
Turvapaikanhakijoiden uusintahakemusten käsittelyyn esitetään muutoksiaTurvapaikanhakijoiden uusintahakemuksien käsittelyä on tarkoitus tehostaa tarkentamalla uusintahakemusten tutkittavaksi ottamisen edellytyksiä. Lakimuutos ei kuitenkaan estä uusintahakemusten tekemistä. Hakijan olisi jatkossa pystyttävä esittämään perustellut syyt sille, miksi hän ei ole esittänyt uusintahakemuksen yhteydessä ilmoittamiaan perusteita aikaisemmin. Tällaisia syitä voivat olla hakijan kotimaassa tapahtuneet muutokset tai hakijan henkilökohtaisessa tilanteessa Suomessa tapahtuneet muutokset. Viivyttämistarkoituksessa tehdyt uusintahakemukset eivät estäisi palautusta. Lisäksi ehdotetaan säädettäväksi kansainvälistä suojelua hakeneen henkilön matkustusasiakirjan haltuunotosta ja täsmennettäisiin kansainvälistä suojelua hakeneen henkilön työnteko-oikeuden alkamista ja päättymistä. Hankkeen yhteydessä tehtäisiin myös EU:n tuomioistuimen ratkaisun edellyttämät ulkomaalaislain muutokset, jonka mukaan pakolaisen iän arvioimisen lähtökohtana on pidettävä kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen jättämispäivämäärää, kun kyseessä on perheenyhdistäminen. Työvoiman saatavuusharkintaa ei enää sovellettaisi henkilöön, joka on työskennellyt Suomessa vuoden työntekijän oleskeluluvalla. - Uutiset
5.12.2018 14.08
Vakaviin rikoksiin syyllistynyt voisi jatkossa menettää Suomen kansalaisuudenTiettyihin vakaviin rikoksiin syyllistynyt henkilö voisi jatkossa menettää Suomen kansalaisuuden. Tällaisia rikoksia olisivat maanpetos, valtiopetos ja Suomen elintärkeitä etuja vastaan terroristisessa tarkoituksessa tehdyt rikokset. Hallitus antoi esityksen kansalaisuuslain muuttamisesta eduskunnalle 5. joulukuuta. Kansalaisuuden voisi menettää vain, jos henkilöllä on myös toisen valtion kansalaisuus ja riittävästi tosiasiallisia siteitä toiseen kansalaisuusvaltioonsa. Myös syntyperäinen Suomen kansalainen voisi menettää kansalaisuutensa. - Uutiset
3.12.2018 12.15
Schengen: Euroopan parlamentti hyväksyi uudet säännöt määräaikaisille rajatarkastuksille– Sisärajatarkastukset saisi aluksi ottaa käyttöön kahden kuukauden ajaksi
– Enimmillään rajatarkastukset saisivat kestää yhden vuoden
– Rajatarkastusten jatkamisen ehtoja tiukennettaisiin. - Uutiset
30.11.2018 8.30
Hallituksen esitys kansallisen turvallisuuden huomioon ottamisesta alueiden käytössä ja kiinteistönomistuksissa koskevaksi lainsäädännöksiHallitus antoi 29. marraskuuta eduskunnalle esityksen kansallisen turvallisuuden huomioon ottamisesta alueiden käytössä ja kiinteistönomistuksissa koskevaksi lainsäädännöksi. Hallituksen esitykseen sisältyy yhteensä kahdeksan lakiehdotusta. Ehdotettujen lakien on tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2020. - Uutiset
23.11.2018 12.14
Valittaja onnistui avaamaan pankin vaatimalla tavalla poliisin avustuksella pankkitilin – hallinto-oikeus kumosi Maahanmuuttoviraston oleskeluluvan hylkäävän päätöksen uuden selvityksen vuoksiAsiassa oli esitetty sellaista uutta selvitystä valittajan toimeentulosta, joka ei ollut Maahanmuuttoviraston käytettävissä sen tehdessä valituksenalaisen päätöksensä ja jolla saattaa olla vaikutusta asian ratkaisuun. Hallinto-oikeus ei ottanut muutoksenhakutuomioistuimena tutkittavakseen, mikä merkitys uudella selvityksellä on asiaa ratkaistaessa. (Vailla lainvoimaa 23.11.2018) - Uutiset
22.11.2018 8.20
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu: Kansallinen säännöstö, että jäsenvaltiossa määräaikaisen oleskeluoikeuden saaneille pakolaisille myönnetään määrältään pienemmät sosiaalihuoltoetuudet kuin jäsenvaltion kansalaisille on ristiriidassa EU-oikeuden kanssaUnionin tuomioistuimen mukaan vaatimuksista kolmansien maiden kansalaisten ja kansalaisuudettomien henkilöiden määrittelemiseksi kansainvälistä suojelua saaviksi henkilöiksi, pakolaisten ja henkilöiden, jotka voivat saada toissijaista suojelua, yhdenmukaiselle asemalle sekä myönnetyn suojelun sisällölle 13.12.2011 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2011/95/EU 29 artiklaa on tulkittava siten, että se on esteenä pääasiassa kyseessä olevalle kansalliselle säännöstölle, jossa säädetään, että jäsenvaltiossa määräaikaisen oleskeluoikeuden saaneille pakolaisille myönnetään määrältään pienemmät sosiaalihuoltoetuudet kuin kyseisen jäsenvaltion kansalaisille ja mainitussa jäsenvaltiossa pysyvän oleskeluoikeuden saaneille pakolaisille. - Uutiset
21.11.2018 10.10
KKO:n ratkaisu oikeudenkäynnin julkisuudesta ja pakolaisen oikeusasemastaRikosasian vastaaja A haki muutosta käräjäoikeuden julkiseen tuomioon ja vaati, että hovioikeus määrää sen salassa pidettäväksi. Hän esitti, että käräjäoikeuden olisi tullut oma-aloitteisesti määrätä tuomionsa salassa pidettäväksi, koska siitä ilmeni hänen hakeneen Suomessa turvapaikkaa sekä hänen hakemuksensa perusteet. Hovioikeus katsoi, että se ei voinut määrätä käräjäoikeuden tuomiota salassa pidettäväksi, kun kysymys ei ollut muutoksenhausta käräjäoikeuden antamaan salassapitoa koskevaan ratkaisuun.
Korkeimman oikeuden ratkaisusta ilmenevillä perusteilla katsottiin, että hovioikeuden olisi tullut A:n valituksen johdosta ratkaista kysymys käräjäoikeuden tuomion julkisuudesta.
Kysymys myös A:n henkilöllisyyden, oikeudenkäyntiasiakirjojen ja ratkaisujen julkisuudesta. - Uutiset
19.11.2018 16.00
Schengenin tietojärjestelmän uudistukset hyväksyttyEU:n neuvosto on hyväksynyt Euroopan komission ehdotuksen, jolla parannetaan Schengenin tietojärjestelmää (SIS) eli Euroopan tärkeintä muuttoliikkeen, turvallisuuden ja rajavalvonnan hallinnoinnin tietojenvaihtojärjestelmää. Schengenin tietojärjestelmän vahvistaminen on yksi EU:n vuosien 2018–2019 lainsäädäntöprioriteeteista. Uudistusten tavoitteena on varmistaa EU:n tietojärjestelmien yhteentoimivuus myös tulevaisuudessa. Parannukset auttavat rajavartijoita ja poliisia tunnistamaan mahdolliset rikolliset ja terroristit aiempaa tehokkaammin. - Uutiset
16.11.2018 9.18
Lakimuutos karkottamispäätösten täytäntöönpanon nopeuttamisesta tulee voimaan vuoden 2019 alustaMaasta karkottamista koskevien päätösten täytäntöönpanoa nopeutetaan. Tietyt yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen liittyvät karkottamispäätökset voidaan panna täytäntöön 30 päivän kuluttua tiedoksiannosta, ellei hallinto-oikeus ole kieltänyt täytäntöönpanoa. Karkottamismenettelyä käytetään maasta poistamiseen silloin, kun henkilöllä on tai on ollut oleskelulupa Suomessa tai EU-kansalaisen oleskelu on rekisteröity. - Uutiset
15.11.2018 14.10
Unionin tuomioistuimen suuren jaoston ennakkoratkaisu kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen käsittelystä vastuussa olevan jäsenvaltion määrittämisestä ja vastaamisen määräajastaUnionin tuomioistuin totesi muun muassa, että jos pyynnön saanut jäsenvaltio ei vastaa mainittuun pyyntöön kahden viikon määräajassa, uudelleenkäsittelyyn liittyvä lisämenettely on päättynyt lopullisesti, joten pyynnön esittäneen jäsenvaltion on mainitun määräajan umpeen kulumisesta lukien katsottava olevan vastuussa kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen käsittelystä, jollei sillä ole käytettävissään tarpeellista aikaa, jotta se voisi tehdä uuden vastaanotto- tai takaisinottopyynnön asetuksen N:o 604/2013 21 artiklan 1 kohdassa ja 23 artiklan 2 kohdassa tätä varten säädetyissä pakottavissa määräajoissa. - Uutiset
15.11.2018 10.37
Unionin tuomioistuimen suuren jaoston ennakkoratkaisu KKO:n ratkaisupyyntöön unionin kansalaisen luovuttamisestaSEUT 18 ja SEUT 21 artiklaa on tulkittava siten, että silloin kun on kyse kolmannen valtion pyynnöstä, joka koskee liikkumisvapauttaan käyttäneen Euroopan unionin kansalainen luovuttamista vapausrangaistuksen täytäntöönpanoa varten eikä syytetoimia varten, luovuttamispyynnön vastaanottanut jäsenvaltio, jonka kansallisessa lainsäädännössä kielletään sen omien kansalaisten luovuttaminen unionin ulkopuolelle rangaistuksen täytäntöönpanoa varten ja säädetään mahdollisuudesta suorittaa tällainen ulkomailla määrätty rangaistus kyseisen jäsenvaltion alueella, on velvollinen varmistamaan sen, että jos kyseinen unionin kansalainen asuu pysyvästi sen alueella, häntä kohdellaan samalla tavalla kuin sen omia kansalaisia luovuttamista koskevissa kysymyksissä. - Uutiset
13.11.2018 15.59
Väitös: Maahanmuuton hallinnon ilmentymät hallittavien keskuudessa – Maahanmuuttajien taloudellinen sopeutuminen arktisen alueen näkökulmastaOikeustieteen maisteri Nafisa Yeasmin käsittelee väitöskirjassaan tekijöitä, jotka vaikuttavat kielteisesti pohjoiseen suuntautuvaan maahanmuuttoon. Maahanmuuttajat tuntevat olevansa sosiaalisesti eristyksissä valtaväestöstä: tutkimuksesta käy ilmi, että tietyltä alueelta saapuvat maahanmuuttajat jäävät muita herkemmin valtavirran ulkopuolelle. Paikallisten asenteet maahanmuuttajia kohtaan vaihtelevat muun muassa sen mukaan, missä tilanteessa maahanmuuttajia kohdataan, mistä he tulevat, mikä heidän koulutustaustansa on, mitä näkemyksiä kukin edustaa ja niin edelleen. - Uutiset
9.11.2018 13.40
HAO:n päätökset maahantulokieltoa koskeneissa valitusasioissa – A oli voitu määrätä maahantulokieltoon 2 vuodeksi ja kielto voitiin ulottaa koko Schengen-alueelleLounais-Suomen poliisilaitos oli päättänyt käännyttää Ukrainan kansalaisen A:n kotimaahansa Ukrainaan ja määrätä hänet koko Schengen-aluetta koskevaan maahantulokieltoon ajalle 20.7.2017–20.7.2019. A:lle ei oltu määrätty aikaa vapaaehtoiseen paluuseen, koska hänen katsottiin olevan vaaraksi yleiselle järjestykselle tai turvallisuudelle. Päätöksessä mainitut seikat ja A:n rikos huomioon ottaen poliisilaitos oli hallinto-oikeuden mukaan voinut määrätä A:n maahantulokieltoon kahdeksi vuodeksi ja määrätä kiellon koskemaan Suomen lisäksi myös muita Schengen-valtioita. Poliisilaitoksen päätöksen muuttamiseen ei ollut perusteita. - Uutiset
9.11.2018 12.15
Maahanmuuttohallinnolle tulossa uusi henkilötietolakiMaahanmuuttohallinnon henkilötietojen käsittelyä koskeva sääntely on tarkoitus koota uuteen lakiin. Uusi laki korvaisi yli 20 vuotta vanhan ulkomaalaisrekisterilain ja täydentäisi Euroopan unionin tietosuoja-asetusta ja tietosuojalakia. Hallituksen esitys maahanmuuttohallinnon henkilötietolaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi annettiin eduskunnalle 8. marraskuuta. - Uutiset
7.11.2018 10.10
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste oleskeluluvasta perhesiteen perusteellaVanhempainpäivärahan maksamista oli edeltänyt B:n noin kahdeksan kuukautta kestänyt työttömyys, eikä B:n työllistymisen mahdollisuuksia voitu arvioida. Tähän nähden korkein hallinto-oikeus totesi, että perheenkokoaja B:n saamien etuuksien taso oli tilapäinen eikä sen perusteella A:n toimeentulo ollut turvattu siten, että A:n ei voitu olettaa joutuvan toimeentuloa turvaavan etuuden tarpeeseen Suomessa. - Uutiset
6.11.2018 14.10
Hallinto-oikeus lyhensi toistuvasti rikoksiin syyllistyneen Irakin kansalaisen maahantulokiellon viidestä kolmeen vuoteen perhesiteiden vuoksiKun otettiin huomioon päätöksessä mainittu ja kaikki muu asiassa esitetty selvitys hallinto-oikeus katsoi, että ulkomaalaislain 146 §:n mukaan suoritettavassa kokonaisharkinnassa huomioon otettavat karkottamista puoltavat seikat olivat painavampia kuin karkottamista vastaan olevat seikat. Maahanmuuttovirasto oli näin ollen voinut karkottaa valittajan kotimaahansa Irakiin ja määrätä hänet Suomea ja muuta Schengen-aluetta koskevaan maahantulokieltoon, eikä valitusvaiheessa esitetty selvitys antanut aihetta arvioida asiaa toisin. Valittajan perhesiteet huomioon ottaen maahantulokieltoa ei kuitenkaan ollut syytä määrätä kolmea vuotta pitemmäksi ajaksi. (Vailla lainvoimaa 6.11.2018)