Hakutulokset
- Uutiset
14.7.2023 12.40
Ajoneuvoveron lisäveron oikaisuvaatimuksen ja huojennushakemuksen käsittely kesti Traficomissa lainvastaisesti lähes 2 vuottaOikaisuvaatimuksen noin 21 kuukauden käsittelyaika ei ollut täyttänyt perustuslaissa jokaiselle turvattuun oikeusturvaan kuuluvaa oikeutta saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä ja oli siten lainvastainen. Vastaavan lainvastaisuuden voitiin käsittelyajan osalta arvioida koskevan myös ao. veron huojennushakemusta. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen saattoi asiassa (kohdassa 3.2) esittämänsä käsityksen Traficomin lainvastaisesta menettelystä sen tietoon. - Uutiset
13.7.2023 13.03
Miten Maanmittauslaitoksen luvanvaraisia aineistoja saa käyttöönsä?Maanmittauslaitos ylläpitää monia erilaisia rekistereitä, kuten huoneistotietojärjestelmää, kiinteistörekisteriä, lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriä ja kauppahintarekisteriä. Osa rekistereissä olevista tiedoista on avointa, mutta joukossa on myös luvanvaraista tietoa. Miten nämä luvanvaraiset tiedot saa käyttöönsä? - Uutiset
10.7.2023 16.00
Hallinto-oikeus: Valtiokonttorin määräämää liikennevakuutuksen laiminlyöntimaksua ei voitu pitää kohtuuttomana eikä lainvastaisenaKyseisen ajoneuvon liikennevakuutuksen laiminlyöntiaika oli noin puolitoista vuotta. Näin pitkä laiminlyöntiaika oli jo sellaisenaan Valtiokonttorin päätöksen mukaisten korkeampien korotuskertoimien käyttämistä puoltava peruste. Asiassa ei ollut esitetty, eikä muutoinkaan tullut ilmi sellaisia liikennevakuutuslain 28 §:n mukaisia seikkoja, jotka olisivat pitkästä laiminlyöntiajasta huolimatta puoltaneet alempien kertoimien käyttämistä. Määrättyä laiminlyöntimaksua ei voitu pitää kohtuuttomana, eikä valituksessa ollut esitetty myöskään sellaisia laissa tarkoitettuja erityisiä syitä, joiden perusteella laiminlyöntimaksu olisi voitu jättää määräämättä tai maksua tulisi alentaa. Päätöstä ei myöskään ollut pidettävä lainvastaisena sillä perusteella, ettei päätöstä olisi perusteltu hallintolain 45 §:n 1 momentissa edellytetyllä tavalla. Valitus oli näin ollen hylättävä. (Ei lainvoim. 10.7.2023) - Uutiset
10.7.2023 11.55
Ulosottolaitoksen toimipaikkojen aukioloaikoihin tulee muutoksia 31.7. alkaenUlosottolaitoksen toimipaikkojen aukioloaikoihin tulee muutoksia 31.7. alkaen. Aukioloaikojen lisäksi kaikkiin toimipaikkoihin voi erikseen sopia käyntiaikoja. Ulosoton sähköistä asiointia voi käyttää oman aikataulun mukaan. Uudet aukioloajat eivät rajoita Ulosottolaitoksen puhelimitse tai sähköpostitse tapahtuvaa asiakaspalvelua. - Uutiset
6.7.2023 14.00
Hallinto-oikeus: Valvontaeläinlääkäri oli voinut tehdä päätöksen merkitsemättömien vuohien lopettamisestaAsiassa oli selvitetty, että vuohet olivat olleet pitopaikassa ilman asianmukaisia korvamerkkejä. Päätöksentekoaikaan voimassa olleen eläintunnistusjärjestelmästä annetun lain mukaan puutteellisesti merkittyä tai merkitsemätöntä eläintä ei ollut saanut siirtää pitopaikasta. Näin ollen valvontaeläinlääkäri oli valituksenalaisessa päätöksessään voinut katsoa, ettei merkitsemättömiä vuohia ollut ollut mahdollista siirtää pitopaikasta luovutettavaksi edelleen uudelle eläintenpitäjälle. (Ei lainvoim. 6.7.2023) - Uutiset
6.7.2023 11.00
Hallinto-oikeus kumosi käräjäoikeuden laamannin päätöksen siltä osin kuin päätöksellä oli päätetty olla luovuttamatta valittajalle haastemiesjärjestelmän päiväkirjakortin sisältämiä henkilötietojaAsiassa oli arvioitava ensinnäkin, sisälsikö päiväkirjakortti sellaisia haastettavan henkilön henkilötietoja, joiden antamisesta valittajalle oli voitu kieltäytyä sillä perusteella, ettei valittaja ollut riittävästi perustellut tietopyyntöään. Toiseksi asiassa oli arvioitava, oliko päiväkirjakortin luovuttamisesta voitu kieltäytyä sillä perusteella, että se sisälsi viranomaisen sisäistä työskentelyä varten laadittuja muistiinpanoja, jotka eivät lähtökohtaisesti kuuluneet julkisuuslain soveltamisen alaan, mutta jotka sisältyivät arkistoitavaan tai arkistoituun viranomaisen asiakirjaan. (Ei lainvoim. 6.7.2023) - Uutiset
3.7.2023 8.11
Poliisiammattikorkeakoulun selvitys: Nykyinen lainsäädäntö vaikeuttaa viranomaisten välistä tietojenvaihtoa ja yhteistyötäPoliisiammattikorkeakoulussa tehdyn selvityksen mukaan viranomaisten välisen tietojenvaihdon parantaminen vaatisi lainsäädännön laajempaa tarkastelua ja selkeyttämistä. Muuttunut toimintaympäristö asettaa viranomaisille uusia haasteita ja edellyttää entistä tiiviimpää yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Selvityksen mukaan viranomaiset kokevat kuitenkin, että nykyinen tietojen vaihtamista koskeva lainsäädäntö on haasteellinen, pirstaleinen ja vaikeasti tulkittava. Ongelmat olisivat monelta osin ratkaistavissa lainvalmistelua parantamalla, mihin tarvitaan myös yhteistyötä viranomaiskentän kanssa. - Uutiset
30.6.2023 12.00
KHO: Kunnallisvalitus, kunnan jäsen, yhteisön kotipaikka (Alavus) - Uutiset
30.6.2023 9.19
KHO piti virkatehtävien laiminlyönnistä rikosylikonstaapelille määrättyä 3 kk:n määräaikaista erottamista virantoimituksesta suhteettoman ankarana seuraamuksena hänen menettelyynsä nähden (ään.)A:n laiminlyönneistä johtuen eräitä tärkeitä poliisin tehtäviä oli jäänyt hoitamatta tai ne olivat viivästyneet tai olleet vaarassa viivästyä. Tämän taustalla oli ollut selvää henkilöstöresurssien vajetta, josta myös A:n esimiehet olivat olleet tietoisia. A:n virkatoimintaan ei ollut aiemmin puututtu kirjallisella varoituksella tai muullakaan tavalla. Hänellä oli takanaan pitkä ja muutoin moitteeton virkaura. Korkein hallinto-oikeus totesi, että määräaikaista virantoimituksesta erottamista oli pidettävä kirjalliseen varoitukseen verrattuna hyvin ankarana seuraamuksena. (Ään. 4–1 ja esittelijän eriävä mielipide) - Uutiset
29.6.2023 10.25
KHO: Hallinto-oikeuden päätös olisi tullut antaa hoitoon määrätylle tiedoksi todisteellisestiHallinto-oikeus oli vahvistanut sille mielenterveyslain nojalla alistetun hoitoon määräämistä koskevan päätöksen. - Uutiset
28.6.2023 13.25
Oikeusasiamies: Tietosuojavaltuutetun toimiston tiedoksiantoa koskevassa harkinnassa ei menetelty perustuslaissa turvatun hyvän hallinnon mukaisesti, eikä menettely täyttänyt hallintolain 54 §:n viranomaiselle asettamaa tiedoksiantovelvollisuuttaTapauksessa harkinnanvarainen saantitodistuksen käyttö tiedoksiannossa ja se, ettei muutakaan tiedoksiantotapaa ollut käytetty oli johtanut siihen, ettei päätöstä ollut annettu kantelijalle tiedoksi. Näin ollen kantelija ei myöskään ollut päässyt käyttämään perustuslaissa turvattua muutoksenhakuoikeuttaan. OA saattoi asiassa esittämänsä käsityksen tietosuojavaltuutetun toimiston menettelystä toimiston tietoon. - Uutiset
27.6.2023 8.28
Apulaisoikeusasiamies: Fiktiiviset (laskennalliset) veikkausvoitot ja yksityiset avustukset toimeentulotuessa - viranomaisen oikeudellisesti sitomattomilla ohjeilla ei voida rajoittaa yksilön oikeutta laissa säädettyihin palveluihin ja tukitoimiinAOA on ottanut kantaa Kelan etuusohjeiden asianmukaisuuteen. Kela oli arvioinut ohjeidensa perusteella asiakkaan tuloiksi Veikkauksen pelivoittoja ja yksityisiä avustuksia, jos hän oli edeltävinä kuukausina sellaisia saanut. AOA:n mukaan toimeentulotukilaissa ei ole säännöstä, joka oikeuttaisi sellaisten tulojen käyttämistä toimeentulotuen laskelmassa, joita asiakkaalla ei ole tosiasiallisesti käytettävissään. Säännökset käytettävissä olevista tuloista estävät pääsääntöisesti laskennallisen (fiktiivisen) tulon huomioimisen henkilön käytettävissä olevana tulona, kun toimeentulotuesta päätetään. AOA saattoi asiassa (kohdassa 3.5.1) esittämänsä käsitykset Kelan tietoon ja pyysi sitä ilmoittamaan 29.9.2023 mennessä, mihin mahdollisiin toimenpiteisiin päätös on antanut aihetta. - Uutiset
19.6.2023 10.26
Arviomuistio tuomareiden etäosallistumismahdollisuudesta hallintoprosessissaArviomuistiossa käsitellään tuomarin etäosallistumista koskevan sääntelyn mahdollisia lähtökohtia hallintoprosessissa. Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään torstaina 31.8.2023. - Uutiset
14.6.2023 14.00
Kiisti ajaneensa ajoneuvoa ja toimitti uutta selvitystä - hallinto-oikeus kumosi päätöksen liikennevirhemaksusta ja palautti asian poliisille uudelleen käsiteltäväksiHAO totesi, että ajoneuvon omistajalle tai haltijalle voidaan asettaa velvoite esittää selvitystä vaatimustensa tueksi. Kun valittaja ei ollut antanut pyydettyä täydennystä, poliisi oli voinut ratkaista asian. Valittaja oli toimittanut valituksessaan sellaista uutta selvitystä, jota poliisilla ei ollut ollut ratkaistessaan valittajan oikaisuvaatimuksen. HAO ei ottanut ensi asteena tutkittavakseen, mikä merkitys esitetyllä uudella selvityksellä oli. Asiassa annettu päätös oli siten kumottava ja asia oli palautettava poliisille uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
12.6.2023 10.30
Hallinto-oikeus: Lastensa tietoja verotuksen tietojärjestelmässä käsitelleelle virkamiehelle oli voitu antaa kirjallinen varoitusValittaja oli käsitellyt verotuksen tietojärjestelmässä lasensa tietoja. Hän oli laskenut heille verokortteja ja katsonut heidän verotietojaan myös muina ajankohtina kuin verokorttien laskemisen yhteydessä. Tätä oli tapahtunut yli kahden vuoden pituisella jaksolla. Valittaja oli myöntänyt verokorttien laskemisen. Hän oli kertonut, ettei hän ollut tiennyt verokorttien laskemisen omille lapsille olevan kiellettyä. (Ei lainvoim. 12.6.2023) - Uutiset
9.6.2023 12.50
Työryhmän ehdotus valtionhallinnon viestintäsuositukseksi on julkaistu – asiasta voi lausua 28.6.2023 saakkaValtionhallinnon viestintäsuosituksen päivitystä käsittelevän työryhmän ehdotus uudeksi suositukseksi on valmistunut. Ehdotusta voi kommentoida Lausuntopalvelussa 28.6.2023 saakka. - Uutiset
8.6.2023 13.37
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan selvitys: Viranomaisten oma-aloitteista tietojen antamista koskevan sääntelyn ongelmat ratkaistavissa lainvalmistelua parantamallaTuoreen selvityksen mukaan viranomaisten oma-aloitteista tietojen antamista koskevan sääntelyn ongelmat liittyvät lainvalmisteluun. Selvitys tarjoaa konkreettisia sääntelyn kehittämisehdotuksia, joilla voidaan paremmin vastata oma-aloitteisen tietojen antamisen tarpeisiin rikosten torjumiseksi ja turvallisuuden ylläpitämiseksi ja edistämiseksi. - Uutiset
8.6.2023 12.08
Kuntaliitto päivitti julkaisuaan: Ajantasaista ohjeistusta sidonnaisuuksista kunnissaTiettyjen kunnan ja kuntayhtymien luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden on ilmoitettava julkisesti sidonnaisuuksistaan. Sidonnaisuusilmoitusten tarkoituksena on kunnan päätöksenteon avoimuuden ja läpinäkyvyyden edistäminen ja korruption torjunta. Kuntalain mukaisten käytäntöjen voidaan katsoa soveltuvan relevanteilta osin myös hyvinvointialueilla. - Uutiset
8.6.2023 8.53
Hallinto-oikeus palautti asian Maahanmuuttovirastoon: Kansalaisuushakemuksen liitteenä olleet työnantajan ja yksityishenkilön suosituskirjeet eivät olleet kokonaan salassapidettäviäMaahanmuuttovirasto oli valituksenalaisessa päätöksessään katsonut, että suosituskirjeisiin sisältyy julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 32 kohdan perusteella salassa pidettäviä tietoja. Koska Maahanmuuttovirasto oli pitänyt suosituskirjeitä kokonaan salassa pidettävinä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 24 kohdan perusteella, virasto ei ollut valituksenalaisessa päätöksessään arvioinut mahdollisuutta luovuttaa asiakirjoja B:lle siten, että niihin sisältyvät julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 32 kohdan perusteella salassa pidettävät tiedot on peitetty. Tämän vuoksi hallinto-oikeus, ottamatta asiaa tältä osin ensiasteena ratkaistavakseen, kumosi Maahanmuuttoviraston päätöksen ja palautti asian virastolle uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 8.6.2023) - Uutiset
7.6.2023 11.33
KHO äänesti: Valtioneuvoston päätös ilmastovuosikertomuksesta ei ollut valituskelpoinen hallintopäätösAsiassa saadun selvityksen perusteella ei muun muassa voitu päätellä, että valtioneuvoston ratkaisu olisi tässä vaiheessa tarkoittanut ilmastolain tavoitteiden ja velvoitteiden noudattamisen lainvastaista laiminlyöntiä. Valtioneuvoston ratkaisua asiassa ei voitu pitää valituskelpoisena hallintopäätöksenä, joten valitus oli jätettävä tutkimatta.