Hakutulokset
- Uutiset
15.11.2022 10.37
KKO äänesti: Säädetyn suurimman sallitun nopeuden ylityksestä tuomitun päiväsakon rahamääräHenkilöautoa kuljettanut A oli tuomittu liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 25 rahamäärältään 6 euron päiväsakon sakkorangaistukseen eli maksamaan sakkoa 150 euroa. Hovioikeus hylkäsi vaatimuksen sakon kokonaisrahamäärän korottamisesta 200 euroksi sillä perusteella, että päiväsakon rahamäärästä annetun asetuksen 7 §:n 1 momenttia ei voitu soveltaa. Kyseisessä asetuksessa viitattiin kumottuun tieliikennelakiin (267/1981), eikä sellaista asetusta, jonka nojalla päiväsakon rahamäärä olisi korotettava tieliikennelaissa (729/2018) tarkoitetun liikennevirhemaksun suuruiseksi, ollut annettu.
Korkein oikeus katsoi ratkaisusta ilmenevin perustein, että päiväsakon rahamäärästä annetun asetuksen 7 §:n 1 momenttia voitiin edelleen soveltaa. Tieliikennelaissa (729/2018) säädetyn suurimman sallitun nopeuden ylityksestä tuomitun päiväsakon rahamäärä oli siten korotettava 200 euroon. (Ään.) - Uutiset
11.11.2022 15.45
Hallinto-oikeus palautti asian: Koulumatka oli ensimmäisen luokan oppilaalle liian vaarallinenHallinto-oikeus katsoi asiassa saadun selvityksen perusteella, että linja-autopysäkille ja sieltä kotiin kuljettava koulumatka on Villiläntien ja Ylhäistentien risteysalueella kulkemisen ja risteysalueella tapahtuvien tienylitysten vuoksi ensimmäisen luokan oppilaalle perusopetuslain 32 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla liian vaarallinen. Päätöksessä esitetyn vuoksi hallinto-oikeus kumosi kuljetuskoordinaattorin päätöksen ja palautti asian kuljetuskoordinaattorille uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 11.11.2022) - Uutiset
8.11.2022 16.00
Hovioikeus: Rattijuopon vankeusrangaistusta ei voitu tuomita ehdollisenaEhdottoman vankeusrangaistuksen sijasta yhdyskuntapalvelun tuomitseminen tässä tapauksessa ei ollut rangaistuskäytännön yhtenäisyyden vastaista. (Vailla lainvoimaa 8.11.2022) - Uutiset
7.11.2022 14.30
Hovioikeus: Käräjäoikeuden ei olisi tullut jättää vahingonkorvausvaatimusta tutkimatta - Uutiset
4.11.2022 11.33
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi ettei liikenneturvallisuuden vaarantaminen ollut törkeä – vastaaja jätettiin rangaistukseen tuomitsemattaOikeudenmukaisena seuraamuksena A:n syyksi luetusta rikoksesta on sakkorangaistus. Käräjäoikeuden luettua hänen syykseen törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen Pohjanmaan poliisilaitos oli 27.7.2022 määrännyt hänelle 7 kuukauden pituisen ajokiellon. Taksinkuljettajana toiminut A oli ajokiellon myötä menettänyt ammattinsa ja tulonsa. Ottaen tämä muu seuraamus huomioon nyt tuomittava sakko johtaisi kohtuuttomaan lopputulokseen. Tämän vuoksi hovioikeus rikoslain 6 luvun 7 §:n 1 kohdan ja 12 §:n 4 kohdan nojalla harkitsi oikeaksi jättää A:n rangaistukseen tuomitsematta. (Vailla lainvoimaa 4.11.2022) - Uutiset
3.11.2022 13.14
Auto kattokerhoon – toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi ettei liikenneturvallisuuden vaarantaminen ollut törkeäAsiassa oli riidatonta, että A:n kuljettama henkilöauto oli päätynyt keskelle tietä katolleen ja vaurioitunut, mikä ilmenee myös kirjalliseksi todisteeksi nimetystä valokuvaliitteestä. Hovioikeus totesi, että tämä viittaa vahvasti siihen, että A:n kuljettaman auton tilannenopeus oli ollut liian suuri eikä A ollut tilanteessa kyennyt hallitsemaan ajoneuvoa. Hänen menettelyään oli pidettävä siten huolimattomana. Asiassa ei sitä vastoin esitetty sellaista selvitystä, jonka perusteella A:n menettely olisi katsottava törkeän huolimattomaksi. (Vailla lainvoimaa 3.11.2022) - Uutiset
3.11.2022 11.05
Hovioikeus korkeimman oikeuden ennakkoratkaisuun viitaten: Myös yksittäinen vakava toisen hengen tai terveyden vaarantava liikennesääntöjen rikkominen voi täyttää törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistönTuomiossa lausutun perusteella A oli kuljettanut traktorimönkijää siten, että hän oli törkeästä huolimattomuudesta laiminlyönyt noudattaa liikennemerkillä osoitettua väistämisvelvollisuutta risteyksessä. A:n menettelystä oli aiheutunut vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle. (Vailla lainvoimaa 3.11.2022) - Uutiset
3.11.2022 9.11
KHO: Ylikuormaa ei ollut todettu ylikuormamaksusta annetun lain 1 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla välittömästi kuljetuksen aikanaYlikuormamaksusta annetun lain 6 §:n 1 momentissa tarkoitettuna kuorman massan muulla luotettavalla tavalla laskemisena ja siten säännöksessä tarkoitettuna ylikuorman toteamisena ei ole pidettävä sitä, että ajoneuvoyhdistelmän vain havaitaan olevan kuormattuna ajossa yleisellä tiellä. Kun ylikuorma oli todettu vasta kyseessä olevaa kuljetusta seuranneen toisen kuljetuksen yhteydessä, ensimmäisen kuljetuksen ylikuormaa ei ollut todettu ylikuormamaksusta annetun lain 1 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla välittömästi kuljetuksen aikana. Yhtiölle ei siten ollut määrättävä ylikuormamaksua. - Uutiset
2.11.2022 12.03
Traficom: Yli 2 000 taksiliikennelupaa peruttuVuonna 2021 uudistettu taksilainsäädäntö toi viranomaisille uusia toimivaltuuksia valvoa taksitoimintaa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo taksiliikenneluvan haltijoita ja luvan myöntämisen edellytysten täyttymistä, taksiliikenteen koulutusorganisaatioita sekä taksinkuljettajien koetilaisuuksia. Tähän mennessä yli 500 taksiliikennelupaa on peruttu puuttuneen y-tunnuksen takia ja suorittamatta jäänyt yrittäjäkoe on vienyt taksiliikenneluvan yli 1 500:lta toimijalta. - Uutiset
1.11.2022 12.22
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi ettei liikenneturvallisuuden vaarantamisesta jäänyt varteenotettavaa epäilyäHovioikeus totesi muun muassa, että oikeuskäytännössä on todettu, ettei todistelun arvottamisesta tai sen punnintamenetelmistä voida antaa kiinteitä tai kaavamaisia ohjeita. Todisteita tulee arvioida objektiivisesti, tasapuolisesti ja yleisten kokemussääntöjen mukaisesti ja myös yksilöidysti ennen kokonaisarvioinnin tekemistä. (KKO 2013:96, kohta 6; KKO 2019:54, kohta 10.) (Vailla lainvoimaa 1.11.2022) - Uutiset
1.11.2022 9.34
KKV: Taksiuudistus nosti keskimääräisiä hintoja, vaikka toikin tarjolle myös aiempaa edullisempia kyytejäSuurissa kunnissa on usein mahdollista saada halvempi taksikyyti kuin ennen vuoden 2018 taksiuudistusta. Vaikka taksien hinnat ovat keskimäärin nousseet, myös edullisempia kyytejä on nyt tarjolla. Kuluttajilta vaaditaan kuitenkin enemmän vaivannäköä löytää itselleen sopivin taksikyyti, koska taksipalveluissa on eroja ja hintavaihtelu on suurta. - Uutiset
1.11.2022 9.00
Uusien autojen päästörajojen kiristämisestä sopu EU:ssa – vuonna 2035 sekä henkilö- että pakettiautoille asetettaisiin nollapäästörajaEU:n neuvosto ja Euroopan parlamentti pääsivät yhteisymmärrykseen ajoneuvovalmistajia koskevista uusien henkilö- ja pakettiautojen päästörajojen kiristämisestä kolmikantaneuvotteluissa 27.10.2022. Päätös vahvistetaan ministerineuvoston kokouksessa. Asetusehdotus ohjaa autonvalmistajia tuomaan markkinoille sähkö- ja vetyautoja. EU:n jäsenmaat ja parlamentti hyväksyivät Euroopan komission ehdotuksen mukaiset EU-tason tavoitteet, jotka koskevat uusien ajoneuvojen hiilidioksidiraja-arvoja. EU:n ilmastopaketti sisältää lukuisia lakialoitteita. Niistä autojen päästöraja-arvoasetus on ensimmäinen, jonka neuvottelut saadaan päätökseen. - Uutiset
28.10.2022 8.20
Poliisin blogi: Pyöräilijä suojatiellä ja pyörätien jatkeella - kuka väistää?Onko pyöräilijällä oikeus ylittää suojatie ajaen ja kuka tällöin on väistämisvelvollinen? Onko ajorataa pitkin ajavan ajoneuvon kuljettaja velvollinen väistämään suojatietä käyttävää pyöräilijää? Entä miten väistämisvelvollisuus menee, jos pyöräilijä ylittää ajoradan pyörätien jatketta pitkin? - Uutiset
27.10.2022 12.03
Onnettomuustietoinstituutti: Lasten liikennekuolemien taustalla puutteita turvalaitteiden käytössäKymmenessä vuodessa 2011–2020 liikenteessä kuoli 72 alle 15-vuotiasta lasta. Moottoriajoneuvoissa olleita lapsia kuoli 46, jalan kulkeneita 18 ja polkupyörällä liikkuneita kahdeksan. Menehtyneistä pyörällä tai jalan liikkuneista lapsista puolet oli koulumatkalla. Tiedot on koottu Onnettomuustietoinstituutin julkaisemaan, alle 15-vuotiaiden lasten liikennekuolemia taustoittavaan raporttiin. - Uutiset
21.10.2022 6.00
Hallitus esittää uutta sotilasajoneuvolakiaTällä hetkellä voimassa olevassa ajoneuvolaissa ei ole sotilasajoneuvoja koskevaa erityissääntelyä, joten nyt valmisteltu lakiesitys selkeyttäisi sotilasajoneuvojen ja muiden ajoneuvojen välistä säädöspohjaa. - Uutiset
12.10.2022 11.30
Pysäköintiyhtiön kanne hylättiin - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi, että vastaajan kolmen tunnin ylittävien oikeudenkäyntikulujen osalta kyse oli oman asian hoitamisesta aiheutuvasta tavanomaisesta vaivannäöstä ja ajanhukasta, jotka eivät olleet oikeudenkäyntikuluina korvattaviaKO oli katsonut, että oikeudenkäyntiin liittyvät toimenpiteet ja niistä vaadittu 562,50 euroa oli tässä tapauksessa ollut kohtuullinen korvaus asiassa todetun kaltaisesta oikeudenkäynnin aiheuttamasta asianosaisen työstä. HO alensi korvauksen 225 euroksi. HO piti 75 euroa tunnilta kohtuullisena määränä asian laatu huomioon ottaen. (Vailla lainvoimaa. 12.10.2022) - Uutiset
5.10.2022 14.13
Hallinto-oikeus: Valittajan oli suoritettava pysäköintivirhemaksu korotettuna, vaikka hän väitti ettei ollut saanut tietoa maksustaAsiassa oli ratkaistavana, oliko valittajan suoritettava pysäköintivirhemaksu korotettuna, kun hän ei ollut suorittanut maksua 30 päivän kuluessa päätöksen tekemispäivästä. Velvollisuus suorittaa pysäköintivirhemaksun korotus määräytyi pysäköinninvalvonnasta annetun lain 17 §:n 2 momentin nojalla eikä maksuvaatimuksen antaminen edellyttänyt maksumuistutuksen tekemistä. Näin ollen sillä seikalla, oliko valittaja tosiasiassa saanut tiedon ajoneuvoonsa kiinnitetystä pysäköintivirhemaksusta, ei ollut korotuksen määräämisen kannalta merkitystä. (Vailla lainvoimaa 5.10.2022) - Uutiset
5.10.2022 11.12
Oliko huoltoasemalla tauolla olleella kuljettajalla ollut velvollisuus esittää poliisille edeltävien 28 päivän ajopiirturit - hovioikeus arvioi asiaa toisin kuin käräjäoikeusKO oli katsonut asiasta jääneen tältä osin laintulkinnallinen epäselvyys ja hylännyt syytteen. Toisin kuin KO, HO katsoi, ettei artiklan sanamuodossa ollut epäselvyyttä. Koska vastaaja oli ajanut ajo- ja lepoaika-asetuksessa tarkoitettua ajoneuvoa, eikä hän ollut esittänyt ajoa edeltävien 28 päivän ajalta piirturilevyjä, hän oli syyllistynyt liikenteen palveluista annetun lain 267 §:ssä tarkoitettuun tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomiseen. (Vailla lainvoimaa 5.10.2022) - Uutiset
30.9.2022 10.44
Suomelle muistutuksia puutteista EU:n lainsäädännön noudattamisessa- Kertakäyttömuovidirektiivi
- Direktiivi EU:n säännöistä, joilla helpotetaan pääsyä rahoitustietoihin rikosten torjuntaa varten
- Syyttömyysolettamaa koskevat EU:n säännöt
- Sähköisiä tiemaksuja koskevat EU:n säännöt - Uutiset
13.9.2022 13.00
Ympäristöministeriö pyytää sidosryhmiltä palautetta kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapitolain toimivuudesta 28. syyskuuta 2022 saakkaYmpäristöministeriö toivoo sidosryhmiltä näkemyksiä kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapitolain (669/1978) toimivuudesta, lain säännösten soveltamisesta sekä mahdollisista ongelmista ja kehittämistarpeista. Kaikille avoimeen verkkokyselyyn voi vastata 28. syyskuuta asti. - Uutiset
7.9.2022 8.00
Ylinopeutta ohituskaistalla ajanut ei toiminut tilanteessa kokonaisuutena arvostellen tuottamuksellisesti - syyttäjälle ei myönnetty jatkokäsittelylupaaLyhytaikainen ylinopeus oli ollut inhimillinen reaktio todelliselta vaaratilanteelta välttymiseksi. Uskottavana pidettiin, ettei vastaaja ollut pitänyt nopeusrajoituksen lopullista ylitystä tärkeimpänä havainnointikohteenaan hänen tarkoituksensa ollessa tilanteesta selviytyminen vaaratta. Ottaen huomioon muiden toimintavaihtoehtojen vaarallisuus sekä verrattain lyhyt varautumisaika toisen tienkäyttäjän säännönvastaiseen ohituskaistalle siirtymiseen sinänsä alun perin luvallisen ohittamisen alettua, vastaaja ei ollut toiminut tilanteessa kokonaisuutena arvostellen tuottamuksellisesti. (Vailla lainvoimaa 7.9.2022) - Uutiset
5.9.2022 9.28
Ajokorttilain seurantatutkimuksen toinen osa valmistui – vuoden 2018 ajokorttilain muutos ei näy nuorten liikenneturvallisuuden heikkenemisenäLiikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilaama tutkimus vuoden 2018 ajokorttilain uudistuksen liikenneturvallisuusvaikutuksista on valmistunut. Ajokorttiuudistuksen ei havaittu olennaisesti vaikuttaneen 15–20-vuotiaiden henkilövahinkojen kokonaismäärään. - Uutiset
31.8.2022 13.00
Euroopan kuluttajakeskus Suomessa: Uudesta auton hinta-arviopalvelusta kuluttajille ongelmia – toimi näin, jos sait yllätyslaskunKilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan sekä Euroopan kuluttajakeskukseen on tullut yhteydenottoja uudesta suomenkielisestä auton hinta-arviota tarjoavasta palvelusta, joka toimii osoitteessa autoarviointi.fi. Kuluttajien kohtaamat ongelmat ovat samankaltaisia kuin aiemmissa vastaavissa auton hinta-arviopalveluissa. Esimerkiksi palvelun maksullisuus on vaikeasti havaittavissa. Kuluttajien on syytä reklamoida yritykselle perusteettomasta laskusta. - Uutiset
31.8.2022 9.17
KHO kumosi hallinto-oikeuden päätöksen: Poliisilaitoksen oli tullut määrätä henkilö ajokieltoon lääkärien ilmoitusten perusteellaLähtökohtaisesti poliisin tuli lääkärin ilmoituksen saatuaan määrätä henkilö ajokieltoon. Pelkästään se, että henkilö ilmoitti olevansa lääkärin kanssa eri mieltä omasta terveydentilastaan tai sen lääketieteellisestä arvioinnista, ei merkinnyt, että poliisin olisi tullut hankkia asiasta lisäselvitystä. Ajokorttilain nojalla poliisi ei olisi edes voinut edellyttää lääkärin ilmoittavan henkilön terveydentilasta yksityiskohtaisempia tietoja eikä lääkäri olisi voinut poliisille tehtävässä ilmoituksessa yksilöidä henkilön vikaa, sairautta tai vammaa siten kuin hallinto-oikeus oli todennut. Hallinto-oikeuden ei olisi tullut mainitsemallaan perusteella kumota poliisilaitoksen päätöstä. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin. - Uutiset
19.8.2022 9.36
KHO:lta kaksi ratkaisua liikennevakuutuslaissa tarkoitetun vakuuttamisvelvollisuuden laiminlyönnin johdosta määrättävästä laiminlyöntimaksustaKHO:2022:94: Valtiokonttori oli voinut määrätä liikennevakuutuslaissa tarkoitetun vakuuttamisvelvollisuuden laiminlyönnin johdosta laiminlyöntimaksun noin 9 kuukautta kestäneestä laiminlyönnistä. Maksua määrättäessä oli käytetty ensimmäisen 30 päivän laiminlyöntiajan osalta korotuskerrointa 2 ja tämän jälkeen korotuskerrointa 2,5. HAO:n päätös kumottiin ja Valtiokonttorin päätös saatettiin voimaan.
KHO:2022:95: KHO katsoi Valtiokonttorin päätöksen lainmukaisuutta arvioidessaan, että hyvin lyhyessä laiminlyönnissä (tässä tapauksessa hieman yli 1 vrk:n kestänyt laiminlyönti), johon ei liittynyt kerrointa korottavia perusteita, käytettävissä olleen asteikon yläpäähän sijoittuvaa korotuskerrointa 2 ei voitu pitää liikennevakuutuslaissa kertoimen määräämiselle säädettyjen perusteiden mukaisena. Valtiokonttorin päätös oli tältä osin lainvastainen. Valtiokonttorin valitus hylättiin ja HAO:n päätöksen lopputulos pysytettiin. - Uutiset
18.8.2022 13.00
Liipolta uusi soveltamisohje: Omalla autolla tehdyn matkan perusteella korvattavat matkakulutLiikenne- ja potilasvahinkolautakunnan (Liipo) soveltamisohje 2/2022 tulee voimaan 1. syyskuuta 2022. Ohje koskee myös potilasvahingosta aiheutuneina kustannuksina korvattavia matkoja. - Uutiset
18.8.2022 8.00
Hovioikeus: Aidatulla kasarmialueella moottoripyörällä keulinut ei syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen - vapautettiin tuomitusta rangaistusseuraamuksestaHO katsoi, ettei vastaaja ollut rikkonut asiassa mainittua huolellisuus- ja varovaisuusvelvollisuutta, koska se koskee ainoastaan tienkäyttäjää. Tieliikennelaissa ei myöskään ole enää aikaisempaa tieliikennelakia (267/1981) vastaavaa säännöstä, jonka mukaan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja on velvollinen tien ulkopuolella noudattamaan vastaavaa velvollisuutta. Näin ollen vastaajan ei olut näytetty rikkoneen tieliikennelakia syytteessä väitetyllä tavalla. Syyte olikin hylättävä syyttäjän vaatimuksen mukaisesti. (Vailla lainvoimaa 18.8.2022) - Uutiset
17.8.2022 13.00
Suojatietä Viikissä ylittänyt 10-vuotias lapsi raahautui linja-auton mukana noin 15 metriä - hovioikeuskin katsoi linja-autonkuljettajan syyllistyneen törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja törkeään vammantuottamukseenAsiassa arvioitiin mm. syytesidonnaisuutta. Sen osalta HO katsoi, että syyksi lukeminen asiassa oli voinut perustua myös TLL 32 §:n 1 momentin (Kuljettajan suojatiesäännöt) vastaiseen menettelyyn. Asiassa todetuilla ja KO:n tuomiossa mainituilla muilla perusteilla HO katsoi kuten KO, että vastaaja oli menetellyt syytekohdassa 1 törkeän huolimattomasti. Vastaajan menettelystä oli aiheutunut A:lle vakavat ja hengenvaaralliset vammat. Vastaaja oli siten syyllistynyt törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. HO hyväksyi KO:n perustelut ja johtopäätökset törkeää vammantuottamusta koskevan syytekohdan osalta. KO:n tuomitsema 4 kuukauden ehdollinen vankeusrangaistus oli oikeudenmukainen seuraamus vastaajan syyksi luetuista rikoksista. (Vailla lainvoimaa 17.8.2022) - Uutiset
16.8.2022 14.00
Hovioikeus: Törkeästä rattijuopumuksesta ja kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta tuomitun naisen aikaisempi rikollisuus ei ollut esteenä valvontarangaistukseen tuomitsemiselle - käräjäoikeuden tuomiota muutettiinValittaja oli vapautunut 1.12.2015 suorittamasta pitkää vankeusrangaistusta. Valittaja oli myös ennen edellä mainittuun rangaistukseen johtaneen rikoksen tekemistä tuomittu useita kertoja ehdottomaan vankeusrangaistukseen. Valittaja oli vapauduttuaan syyllistynyt lukuisiin rattijuopumus- ja muihin liikennerikoksiin sekä omaisuusrikoksiin. Nyt kysymyksessä olevassa asiassa valittaja oli kuljettanut henkilöautoa nautittuaan alkoholia niin, että ajon jälkeen hänen verensä alkoholipitoisuus oli ollut 1,72 promillea. Olosuhteet olivat olleet sellaiset, että rikos oli ollut omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, koska ajo oli tapahtunut yleisillä teillä ja vastaajan kyydissä oli ollut yksi matkustaja. Lisäksi valittaja oli kuljettanut henkilöautoa yleisellä tiellä ajo-oikeudetta. Syyttäjä vastusti valittajan muutosvaatimusta. HO muutti KO:n tuomiota ja tuomitsi valittajalle 80 päivän ehdottoman vankeusrangaistuksen sijasta samanpituisen valvontarangaistuksen. (Vailla lainvoimaa 16.8.2022) - Uutiset
12.8.2022 8.30
Apulaisoikeusasiamies: Liikennevakuutuskeskuksen vahinkojaoston toiminta - Uutiset
11.8.2022 9.33
Apulaisoikeusasiamies: Liikennevakuutusmaksu - Uutiset
9.8.2022 14.29
Taksimatkustamisen turvallisuuden koetaan heikentyneen UudellamaallaLähitaksin teettämän taksiturvallisuustutkimuksen mukaan turvallisuuden koetaan heikentyneen taksiasiakkaiden mielestä viime vuosien aikana Uudellamaalla. Turvattomuutta ovat kokeneet yhä useammat asiakkaat. Eniten turvattomuutta on koettu liikenneturvallisuuden (esim. ajotapa) ja taloudellisen turvallisuuden (hinnoitteluun ei voi luottaa) osalta. Turvattomuutta kokeneista yli kolmannes on kokenut myös fyysistä ja psyykkistä turvattomuutta: naiset fyysistä 14 % ja psyykkistä turvattomuutta 16 % miehiä enemmän. - Uutiset
5.8.2022 8.44
Kuljetusyrityksille määräaikainen polttoainetukiTasavallan presidentti vahvisti 4.8.2022 lain kuljetusyritysten määräaikaisesta polttoainetuesta ja päätti eduskunnan lausuman perusteella selvittää, onko mahdollista tukea myös kevyttä polttoöljyä käyttäviä toimijoita. Laki on voimassa 1. syyskuuta - 31. joulukuuta 2022 välisen ajan. Valtiokonttori toimii valtionapuviranomaisena. Tuki olisi haettavissa viimeistään marraskuussa 2022. - Uutiset
3.8.2022 11.00
Finanssiala: Teknologian robotisoituessa lainsäädäntö ja riskienhallinta kohtaavat kokonaan uudenlaisen todellisuudenRobotiikka on tulossa yhä näkyvämmäksi osaksi arkea autonomisten autojen, lentokoneiden ja laivojen myötä. Vaikka tekoälyyn perustuvan teknologian tiedetään pitkällä tähtäimellä vähentävän inhimillisiä virheitä, lainsäädännössä ja vakuutusalalla joudutaan varautumaan uudenlaisiin riskeihin. - Uutiset
2.8.2022 13.10
Yle: Sähköautojen vakuutukset ovat paljon kalliimpia kuin muiden autojenSähköautojen vakuutusten hintaa ovat nostaneet kalliimmat korjaukset ja suurempi onnettomuusriski. Sähköautokannan monipuolistuminen muuttaa tilannetta ja vakuutusmaksujen lähentyminen kohti muita autoja on alkanut, kertoo Yle. - Uutiset
1.8.2022 11.01
Perusteita jättää oheissakkoa määräämättä rattijuopumuksesta tuomitulle ei ollut - käräjäoikeuden tuomiota muutettiinAsiassa ei ollut ilmennyt perusteita poiketa vakiintuneesta rangaistuskäytännöstä. Vastaaja tuomittiin hänelle tuomitun ehdollisen vankeusrangaistuksen ohessa tuomiolauselmalta ilmenevään oheissakkoon. (Vailla lainvoimaa 1.8.2022) - Uutiset
27.7.2022 12.35
Ukrainalaisten ajokorttien ja kuljettajan asiakirjojen tunnustamiseen yhdenmukaiset säännöt EU:ssa - säännös voimaan kiireellisenä 27.7.2022Euroopan komissio antoi 20.6.2022 säädösehdotuksen, joka mahdollistaisi Ukrainassa myönnettyjen ajokorttien ja kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyystodistuksen tunnustamisen Euroopan unionissa. Ehdotuksen käsittely eteni EU:ssa nopeasti, ja säädös tuli voimaan kiireellisenä 27. heinäkuuta 2022. - Uutiset
26.7.2022 11.40
Voiko sähköpotkulaudan pysäköidä minne vain? Viranomaiset vastaavatRäjähdysmäisesti katukuvassa lisääntyneet sähköpotkulaudat, eli viralliselta nimeltään kevyet sähköajoneuvot, ja niiden pysäköiminen tieliikennelain vastaisesti ovat aiheuttaneet harmaita hiuksia paitsi tienkäyttäjille myös kaupungeille ja muille viranomaisille. - Uutiset
25.7.2022 11.10
Oikeusasiamies: Rikosylikonstaapeli menetteli virheellisesti ajokiellon määräämisessä käräjäoikeuden tuomion jälkeen - kuulemiselle varatun määräajan olisi kaikissa tapauksissa päätyttävä vasta kohtuullisen ajan kuluttua syyksi lukevan ratkaisun antamisestaSe, että päätös on lain mukaan tehtävä ”viipymättä” syyksilukevan ratkaisun jälkeen, ei tarkoita, että tingittäisiin asianosaisen oikeudesta saada asiassa kohtuullinen määräaika oman kantansa esittämiselle. - Uutiset
22.7.2022 11.20
Hallinto-oikeus ei lyhentänyt ikäpoikkeusluvan saaneelle nuorelle määrättyä 6 kuukauden ajokieltoa törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisestaKO oli tuominnut valittajan 60 ps suuruiseen sakkorangaistukseen törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta nuorena henkilönä. HAO totesi, ettei valittajan esittämä selvitys osoittanut, että ajo-oikeus olisi ollut hänelle työssä välttämätön. Poliisi oli ottanut riittävästi huomioon ajokiellon vaikutukset valittajan toimeentuloon ja välttämättömään liikkumiseen. Kun otettiin huomioon valittajan syyksi luettu teko, asiassa saatu selvitys sekä poliisin noudattama ohjeistus ajokiellon pituudesta ja poliisille kuuluva harkintavalta, HAO katsoi, ettei valituksenalaisen päätöksen muuttamiseen ollut aihetta. (Ei lainvoim. 22.7.2022) - Uutiset
14.7.2022 11.46
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu: Dieselajoneuvojen varusteena oleva ohjelmisto, joka vähentää päästöjenrajoitusjärjestelmän tehokkuutta tavanomaisten lämpötilojen vallitessa ja suurimman osan vuodesta, on kielletty estolaite ja voi oikeuttaa kaupan purkuun (Itävalta)Ajoneuvon laatu ei ole sellainen kuin vastaavanlaisilla tavaroilla tavanomaisesti eikä sellainen, jota kuluttaja voi kohtuudella edellyttää, eikä se siten ole sopimuksen mukainen, jos ajoneuvo on varustettu kielletyllä estolaitteella, vaikka ajoneuvolla on voimassa oleva EY-tyyppihyväksyntä ja sitä voidaan näin ollen käyttää tieliikenteessä. Tällaista virhettä ei myöskään voida pitää vähäisenä, vaikka kuluttaja olisi ostanut kyseisen ajoneuvon siinäkin tapauksessa, että hän olisi tiennyt kyseisen laitteen olemassaolosta ja toiminnasta. Näin ollen sopimuksen purkaminen ei ole lähtökohtaisesti poissuljettu. - Uutiset
12.7.2022 14.00
Biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen ja kestävyyslain muutos lausuntokierroksella 9. elokuuta 2022 saakkaBiopolttoöljyn jakeluvelvoitteen tavoitteena on korvata erityisesti erillislämmityksessä ja työkoneissa käytettävää kevyttä polttoöljyä biopolttoöljyllä. Luonnos biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen ja kestävyyslain muutoksista on avattu nyt lausunnoille. Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoja biopolttoöljyn käytön edistämistä koskevan lain, eli biopolttoöljyn jakeluvelvoitelain, muutokseen sekä biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annetun lain, eli kestävyyslain, muutokseen. - Uutiset
4.7.2022 11.15
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi vastaajan ajoneuvon haltijana pysäköineen ajoneuvon yhtiön valvomalle pysäköintialueelleKun otettiin huomioon asiassa mainittu oikeuskäytännössä hyväksytty yleinen kokemussääntö siitä, että ajoneuvon omistaja tai haltija kuljettaa yleensä ajoneuvoaan itse tai ainakin tietää kenen käytössä ajoneuvo on, sekä se, ettei vastaaja ollut esittänyt kiistämisensä tueksi mitään lähtökohtaolettamaa horjuttavaa näyttöä, yksin vastaajan väite ei osoittanut, että ulkopuolinen taho olisi pysäköinyt ajoneuvon. Asiassa oli siten näytetty, että vastaaja oli pysäköinyt ajoneuvon kanteessa esitetyllä tavalla yhtiön valvomalle pysäköintialueelle. Vastaaja oli velvollinen suorittamaan kantajaja Oy:lle vaaditut yksityisoikeudelliseen pysäköintivalvontamaksuun perustuvat pääomat sekä niitä koskevat korkosaatavat ja perintäkulut. (Vailla lainvoimaa 4.7.2022) - Uutiset
29.6.2022 11.00
Hallinto-oikeus: Virheellinen oikaisuvaatimusohje ei ollut vaikuttanut oikaisuvaatimusten myöhästymiseen ja poliisin oli tullut jättää ne myöhästyneinä tutkimattaLiikennevirhemaksu - Liikennerikkomus - Oikaisuvaatimus – Oikaisuvaatimusohje – Tiedoksianto – Tiedoksiantopäivä – Tiedoksiantosaantipäivä – Tutkimatta jättäminen (Ei lainvoim. 28.6.2022) - Uutiset
21.6.2022 14.00
Hallituksen esitys Suomen ja Ruotsin välisen taksiliikennesopimuksen muutosten voimaansaattamiseksi lausunnoilla 31.7.2022 saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi Suomen ja Ruotsin välisen kansainvälisen taksiliikennesopimuksen muutosten voimaansaattamisesta. Sopimus koskee Suomen ja Ruotsin rajan yli tapahtuvaa taksiliikennettä. - Uutiset
9.6.2022 13.45
Ajokorttiasetuksen muutoksesta voi lausua 3. elokuuta 2022 saakka: 17-vuotiaan ajo-oikeusLiikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt 8.6.2022 lausuntokierrokselle luonnoksen ajokorteista annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta. Lausuntoja voi antaa 3.8.2022 saakka. Hallitus antoi eduskunnalle esityksen ajokorttilain muuttamisesta 5.5.2022. Esityksellä sallittaisiin rajoitettu B-luokan ajo-oikeus 17-vuotiaille kuljettajille huoltajan suostumuksella. Esityksen tarkoitus on lisätä nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta. - Uutiset
9.6.2022 11.44
Tietosuojavaltuutettu: Tietosuojasääntely ei lähtökohtaisesti estä ajoneuvon huoltohistoriatietojen antamista uudelle omistajalle – ei myöskään velvoita antamaan tietojaTietosuojavaltuutettu on arvioinut, voiko uusi omistaja saada käytetyn ajoneuvon huolto- ja korjaushistoriatiedot huoltoliikkeeltä yleisessä tietosuoja-asetuksessa säädetyn tarkastusoikeuden nojalla. Tietosuojavaltuutettu katsoo, että huoltohistoriatiedot eivät ole auton uuden omistajan henkilötietoja, minkä vuoksi uudella omistajalla ei ole oikeutta saada tietoja nimenomaan tarkastusoikeuden perusteella. - Uutiset
9.6.2022 11.00
Selvitys MAL-sopimuksista: Maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteisen suunnittelun kehittämiselle laaja tukiMaankäyttöä, asumista ja liikennettä ohjaavia MAL-sopimuksia arvioiva selvitys on valmistunut. Arviointi pitää MAL-sopimuksia hyvänä keinona edistää kestävää yhdyskuntakehitystä suurimmilla kaupunkiseuduilla. Maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimukset ovat sopimuksia, jotka valtio solmii suurimpien kaupunkiseutujen kanssa. Niiden tavoitteena on rakentaa ilmastoviisaita kaupunkiseutuja, lisätä asuntotuotantoa helposti saavutettavilla alueilla ja kasvattaa kestävien liikkumismuotojen, kuten joukkoliikenteen osuutta liikenteestä. - Uutiset
31.5.2022 13.15
Onnettomuustietoinstituutti: Vakavien liikenneonnettomuuksien vähentämiseksi tarvitaan uutta tietoaSuomessa on tavoitteena vähentää liikennekuolemia ja vakavia vammautumisia. Kokonaiskuvaa liikenteessä vakavasti vammautuneista on kuitenkin vaikea muodostaa, sillä onnettomuustieto on hajallaan useilla eri toimijoilla. Puutteellisen tilastoinnin vuoksi liikenneturvallisuutta edistävän päätöksenteon tueksi ei ole ollut käytettävissä riittävästi tietoa. Onnettomuustietoinstituutti on kehittänyt uuden menetelmän vammautumisiin johtaneiden onnettomuuksien tutkintaan. - Uutiset
30.5.2022 16.00
Väylävirasto: Pyörällä ajoradan yli – kuka väistää? Tieliikennelain siirtymäaika päättymässäNykyinen tieliikennelaki täyttää keskiviikkona 1.6. kaksi vuotta. Merkkipäivä tarkoittaa myös siirtymäajan päättymistä pyörätien jatkeen merkitsemistavassa: jatkossa pyörätien jatke on merkittynä vain silloin, jos ajoradalle on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkein. Vaikka muutoksia on tieverkolla toteutettu ahkerasti, Liikenneturva ja Väylävirasto muistuttavat tienkäyttäjiä edelleen huomioimaan liikennemerkit ja -tilanteen kokonaisuutena – pelkkään tiemerkinnän viestiin ei kannata vielä luottaa.