Hakutulokset
- Uutiset
7.12.2021 8.25
Selvitys uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen noston vaikutuksista valmistunut – niukkuuttakin tiedossa, pumppuhintoihin nousuaJakeluvelvoitelain avulla edistetään uusiutuvien polttoaineiden käyttöä moottoribensiinin, dieselöljyn ja maakaasun korvaamiseksi liikenteessä. Jakeluvelvoite on voimassa olevan lain mukaan tällä hetkellä 18 prosenttia ja nousee asteittain 30 prosenttiin vuoteen 2029 mennessä. Jakeluvelvoite vähentää liikenteen päästöjä arvion mukaan noin kaksi miljoonaa tonnia hiilidioksidiekvivalentteina (CO2eq) vuonna 2030 nykytilaan verrattuna. - Uutiset
30.11.2021 9.46
Tukes: Sähköauton akku ja lataaminenPitääkö sähköauton akkua säilyttää lämpimässä? Ei välttämättä. Sähköautoissa on akkuja lämmittävä ja viilentävä automatiikka eli autossa itsessään huolehditaan siitä, että akut ovat sopivassa käyttölämpötilassa. Kylmässä säässä osa latausvirrasta menee akkujen lämmittämiseen. Lämpimässä säilyttäminen talvioloissa kuitenkin nopeuttaa akun latausta. - Uutiset
25.11.2021 15.15
Valtioneuvostolta periaatepäätös liikenteen automaation edistämisestä – toimenpidekokonaisuudessa myös sääntelyn kehittäminenValtioneuvosto vahvisti 25.11.2021 periaatepäätöksen liikenteen automaation edistämisestä. Suomen tavoitteena on kuulua liikenteen automaation edelläkävijöiden joukkoon, ja periaatepäätöksellä hallitus haluaa ohjata automaatiokehitystä vastaamaan kestävästi ja turvallisesti ihmisten tarpeisiin. Periaatepäätös sisältää liikenteen automaation kehittämisen vision, siitä johdetut linjaukset sekä keskeiset toimenpidekokonaisuudet, ja se koskee kaikkia liikennemuotoja. Periaatepäätös perustuu liikenne- ja viestintäministeriössä valmisteltuun Liikenteen automaation lainsäädäntö- ja avaintoimenpidesuunnitelmaan. - Uutiset
25.11.2021 13.23
Hovioikeus liikennevakuutuskorvausriidassa: Auton keulaosan vauriot eivät olleet voineet syntyä kantajan esittämin tavoinAsiassa oli kysymys käräjäoikeuden tuomiossa mainituin tavoin siitä, oliko ajoneuvon vaurioituminen tapahtunut A:n kertoman 16.5.2016 sattuneen liikennevahingon seurauksena ja oliko vakuutusyhtiö siten velvollinen korvaamaan vahingon. Asiassa oli riidatonta, että A:n ajoneuvossa oli ollut erilaisia vaurioita. Pääsäännön mukaisesti A:n oli korvauksen hakijana esitettävä selvitystä siitä, että kysymys oli vakuutuksesta korvattavista vahingoista. Hovioikeus katsoi käräjäoikeuden tavoin näyttötaakan tässä asiassa olevan kantajalla A:lla. Kanteen tueksi oli esitetty ainoastaan A:n oma kertomus vahinkotapahtumasta. A:n kertomuksen uskottavuutta horjutti I:n, L:n ja Y:n yhdenmukainen käsitys siitä, etteivät auton keulaosan vauriot olleet voineet syntyä A:n kertomin tavoin. Vakuutusyhtiön ei voitu katsoa vaatineen A:lta selvitystä enempää kuin kohtuudella oli voitu vaatia. Vakuutusyhtiö oli esittänyt kielteisen korvauspäätöksen ja kanteen kiistämisen tueksi riittävän selvityksen. Asiaa ei ollut kuluttajansuojalain perusteella arvioitava toisin. (Vailla lainvoimaa 25.11.2021) - Uutiset
25.11.2021 9.49
KHO äänesti ajokorttiasiassa: Ikäkausitarkastuksessa sovellettiin ajokorttilaissa säädettyjä nykyisiä terveysvaatimuksiaAjo-oikeus – Ajokortin luokan muuttaminen – Ennen ajokorttilain voimaantuloa saatu ajo-oikeus – Ikäkausitarkastus – Sovellettavat terveysvaatimukset – Ajokorttilain siirtymäsäännökset – Epileptinen kohtaus
Korkein hallinto-oikeus katsoi, että A:n ikäkausitarkastuksessa ja sitä seuranneessa ajokortin luokan muuttamisessa oli tullut soveltaa ajokorttilaissa säädettyjä nykyisiä terveysvaatimuksia. Ajokortin luokkaa oli voitu muuttaa, kun ajokorttilaissa säädetyt terveysvaatimukset eivät olleet täyttyneet. - Uutiset
24.11.2021 13.00
Ylinopeus oli tullut näytetyksi - törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 80 päiväsakkoaVastaaja oli kiistänyt menetelleensä syytteessä kuvatulla tavalla ja kiistänyt syytteen törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Vastaaja oli kiistänyt syytteessä mainitun nopeuden sekä mitatun matkan. (Vailla lainvoimaa 24.11.2021) - Uutiset
22.11.2021 16.00
Kaupunki ei ollut vastuussa varikolle siirretylle autolle aiheutuneista vahingoistaKantajan omistama Volkswagen Passat-merkkinen henkilöauto oli Vantaan kaupungin pysäköinninvalvonnan 26.9.2016 antaman siirtopäätöksen mukaisesti viiden maksamattoman pysäköintivirhemaksun vuoksi hinautettu Vantaalla sijaitsevalle varastoalueelle/varikolle. Varikkoa ylläpiti I Oy, jolta kaupunki oli ostanut sanotun palvelun. Varikolla oli 28.9.2016 syttynyt tulipalo, jossa oli tuhoutunut kantajan mainittu henkilöauto siinä olleine tavaroineen ja lisäksi kaksi muuta ajoneuvoa. Tulipalo oli aiheutunut ulkopuolisen tekijän tahallisesta vahingonteosta. Asiassa oli ollut KO:ssa kysymys siitä, oliko kaupunki käyttänyt julkista valtaa säilyttäessään kantajan ajoneuvoa sanotulla varikolla ja siitä, liittyikö ajoneuvojen säilytystoimintaan ankara vastuuperuste. Mikäli tämä jäisi näyttämättä, oli asiassa kysymys siitä, oliko kaupunki toiminut huolellisesti ajoneuvojen varastoinnissa ja oliko toimintaa pidettävä riskialttiina. Lisäksi ratkaistavana oli, mikäli kanne katsottaisiin näytetyksi, vahingon määrä. KO oli hylännyt kanteen. Kantajan velvoittaminen korvaamaan kaupungin oikeudenkäyntikulut vaatimusten mukaisesti ei ollut kokonaisuutena arvioiden ilmeisen kohtuutonta. HO ei myöntänyt kantajalle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 22.11.2021) - Uutiset
19.11.2021 10.15
Hallitus esittää kokonaisuudistusta: Vaarallisten aineiden kuljetuksia koskeva lakiuudistus keskittyy vahinkojen torjuntaanHallitus esittää, että vaarallisten aineiden kuljetuksia (VAK) koskeva laki uudistetaan kokonaisuudessaan. Tarkoituksena on luoda yhtenäinen kokonaisuus vaarallisten aineiden tie-, rautatie-, alus- ja ilmakuljetusten vaatimuksista sekä sujuvoittaa sääntelyä. Tavoitteena on parantaa kuljetusten turvallisuutta ja erityisesti torjua mahdollisia ympäristövahinkoja. Voimassa oleva laki vaarallisten aineiden kuljetuksesta on vuodelta 1994. Lakia on muutettu useaan kertaan sen voimaantulon jälkeen, minkä lisäksi kuljetusalan toimintaympäristö on muuttunut vuosikymmenten kuluessa huomattavasti. Uuden lain on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2023 alussa. - Uutiset
18.11.2021 11.00
Kuluttajariitalautakunta piti sähköauton latauspaikalle pysäköineelle annettua valvontamaksua aiheellisenaLautakunta katsoi, että riidanalaiseen pysäköintiin käytetyn ruudun merkintä oli sillä tavoin yksiselitteinen, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää, että paikka on tarkoitettu vain sähköautojen lataamiseen. Näin ollen lautakunta piti valvontamaksua aiheellisena. - Uutiset
16.11.2021 16.00
Suojatietä ylittäneeseen jalankulkijaan törmänneen kuljettajan menettely oli ollut törkeän huolimatonta - törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta 80 päiväsakkoaAsianomistajalle oli aiheutunut kaularangan murtuma, lantionmurtuma sekä oikean reiden virheasentoinen reisimurtuma. Lääkäri oli muun muassa todennut, että asianomistajalle aiheutuneet reisi- ja kaularangan vammat olivat tulkittavissa hengenvaaralliseksi. HO katsoi, että vastaajalla oli ollut edellytykset väistämisvelvollisuutensa täyttämiseen. Vastaajalla oli ollut mahdollisuus ylittää suojatie vasta varmistuttuaan, että hänellä oli täysi näkyvyys suojatielle ja ettei sillä ollut jalankulkijaa. Asiassa ei ollut muutoinkaan tullut ilmi sellaisia tekoon tai tekijään liittyviä olosuhteita, jotka olisivat puoltaneet teon katsomista perusmuotoiseksi liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi. HO katsoi, että vastaajan menettely oli ollut törkeän huolimatonta. (Vailla lainvoimaa 16.11.2021) - Uutiset
16.11.2021 11.42
Hovioikeus: 12.000 euron arvoisen auton menettämisseuraamus olisi ollut kohtuutonta – sen sijaan 1.000 euron arvoinen auto voitiin tuomita valtiolle menetetyksiAsiassa oli riidatonta, että toisen auton arvo oli noin 12.000 euroa ja toisen auton arvo noin 1.000 euroa. A oli 19-vuotias ja työtön eikä hänellä ollut muuta varallisuutta. Hovioikeus katsoi, että noin 12.000 euron arvoisen auton tuomitseminen valtiolle olisi kohtuutonta ottaen huomioon auton arvo ja A:n taloudellinen asema. Sen sijaan 1.000 euron arvoisen auton tuomitsemista valtiolle menetetyksi ei voitu pitää sen vähäinen arvo huomioon ottaen kohtuuttomana seuraamuksena kulkuneuvon kuljettamista oikeudetta koskevassa asiassa. (Vailla lainvoimaa 16.11.2021) - Uutiset
12.11.2021 8.08
Oikeusasiamies esitti hyvitystä perusteettoman pitkästä ajokiellostaNäytti siltä, että sakkoasian käsittelyn viivästyksen vuoksi kantelija oli tosiasiallisesti joutunut olemaan perusteettoman pitkään ajokiellossa. Ajokielto oli päätöksessä mainitun poliisihallituksen ohjeen perusteella muodostunut n. 3–5 kuukautta liian pitkäksi. Kantelijan mukaan hän oli ”menettänyt työpaikkoja” viivästyksen vuoksi. Oikeusasiamiehen mielestä vaatimus perus- ja ihmisoikeuksien tehokkaasta toteutumisesta tässä tapauksessa edellytti, että kantelijalla on oikeus asianmukaiseen hyvitykseen huolellisuuden laiminlyönnin aiheuttamasta haitasta. - Uutiset
11.11.2021 14.30
Pysäköintivirhemaksu nousee Hyvinkäällä, Kokkolassa, Kirkkonummella, Ylöjärvellä ja Vantaan Tikkurilassa 15.11.2021Sisäministeriö on antanut pysäköintivirhemaksuja koskevan asetuksen. Parkkisakkojen nimellä tunnettu pysäköintivirhemaksu nousee Hyvinkäällä 50 eurosta 60 euroon, Kokkolassa 40 eurosta 50 euroon, Kirkkonummella 25 eurosta 50 euroon ja Ylöjärvellä 30 eurosta 40 euroon. Vantaan kaupungin pysäköintivirhemaksu nousee 60 eurosta 80 euroon Tikkurilan ydinkeskustan kalleimmalla pysäköintimaksuvyöhykkeellä. Muissa kunnissa pysäköintivirhemaksu pysyy samansuuruisena kuin aiemmin. - Uutiset
10.11.2021 13.24
Liikennevakuutuskeskus: Liikennevakuuttamisen tulevaisuus ajamisen automaatiosta vertaisvuokraukseenTyö- ja elinkeinoministeriön Liikennealan kestävän kasvun ohjelman puitteissa selvitettiin, miten hyvin nykyinen lainsäädäntö ja liikennevakuutusjärjestelmä vastaavat kehittyvän toimintaympäristön tarpeisiin. Liikenne sähköistyy, digitalisoituu ja automatisoituu, ja liikennevälineiden omistamiseen, vuokraamiseen ja jakamiseen syntyy uusia toimintamalleja. Liikennevälineiden teknologinen kehittyminen ja liikenteen uudet palvelut näkyvät ensisijaisesti vakuutusjärjestelmän sisällä esimerkiksi lopullisen korvausvastuun kohdentumisessa. Vahingon kärsineen osalta vakuutusturva pysyy ennallaan. Selvityksen mukaan nykyinen liikennevakuuttamisjärjestelmä on toimiva myös lähitulevaisuudessa. - Uutiset
9.11.2021 9.51
Hovioikeus lievensi katsastamattomalla autolla punaista päin ajaneelle tuomitun 30 päivän ehdollisen vankeusrangaistuksen 80 päiväsakoksiVastaajan syyksi oli lainvoimaisesti luettu, että hän oli ajanut punaista valoa näyttäneen liikennevalo-opastimen ohi ja sen jälkeisen suojatien yli pysähtymättä. Hän oli rikkonut tieliikennelain säännöksiä törkeästä huolimattomuudesta. Rikos oli ollut omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle. Lisäksi hänen kuljettamansa henkilöauto oli ollut katsastamaton. Vastaajan oli katsottu syyllistyneen törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja ajoneuvorikkomukseen. Kun huomioon otettiin asiassa esitetyt periaatteet ja rangaistuskäytäntö sekä se, ettei konkreettisia vahinkoja aiheutunut, HO katsoi, että vastaajalle voitiin vielä tuomita tuntuva sakkorangaistus. (Vailla lainvoimaa 9.11.2021) - Uutiset
8.11.2021 14.10
Kansallisesta tieliikenteen päästökauppaa koskevasta arviomuistioluonnoksesta voi lausua 3. joulukuuta 2021 saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja kansallista tieliikenteen päästökauppaa koskevasta arviomuistioluonnoksesta. Liikenne- ja viestintäministeriö asetti helmikuussa 2021 hankkeen, jossa arvioidaan kansallisen tieliikenteen päästökaupan toimeenpanoa. Hanketta on toteuttanut poikkihallinnollinen virkamiestyöryhmä, jonka toimikausi on 3.3.2021–31.12.2021. Hankkeen tavoitetta ja työryhmän tehtäviä täydennettiin Euroopan komission 14.7.2021 julkaiseman säädösehdotuspaketin (Fit for 55) johdosta. - Uutiset
8.11.2021 8.24
Wienin kansainväliseen tieliikennesopimukseen liikenteen automaatiota edistäviä muutoksia – kuljettajana voisi toimia myös automaattinen ajojärjestelmäTasavallan presidentti hyväksyi 5.11.2021 Wienin kansainvälisen tieliikennesopimuksen liikenteen automaatiota koskevat muutokset. Suomi on aktiivisesti edistänyt liikenteen automaatiota ja siksi muutosten hyväksyminen ja kansainvälinen voimaantulo ovat Suomelle tärkeitä. - Uutiset
3.11.2021 8.34
Poliisi ja Tukes huolissaan katuajotapahtumien ja mopomiittien turvallisuudesta – järjestäjä voi joutua korvaamaan vahinkoja ja osallistuja saada sakkojaPoliisi ja Turvallisuus- ja kemikaalivirasto ovat huolissaan katuajotapahtumien ja mopomiittien turvallisuudesta. Heidän mukaan tapahtumat ovat luvanvaraisia, ja ne edellyttävät järjestäjältä aina ilmoitusta poliisille ja riittäviä turvallisuusjärjestelyitä. Tärkeintä on huolehtia osallisten ja sivullisten turvallisuudesta. Kuluneen vuoden aikana poliisin ja Tukesin tietoon on tullut joitakin cruising- ja katuajotapahtumia sekä mopomiittejä, joissa on ilmennyt vaarallista käyttäytymistä. Tilaisuuksia on yhdistänyt se, että ne on järjestetty yleiseen liikenteeseen käytetyillä alueilla eli teillä, joissa on noudatettava tieliikennelakia. - Uutiset
27.10.2021 8.26
HO ja KO: Ajokorttilain sanamuodosta ei nimenomaisesti ilmene, että ajokiellon päättymisen jälkeen ajo-oikeus ei voisi alkaa uudelleen ilman poliisin toimenpiteitä tilanteessa, jossa ajokortin palauttaminen tai väliaikaisen ajokortin antaminen ei tule kysymykseen, eikä laillisuusperiaate mahdollista ajokorttilain sanamuodon laajentavaa tulkintaaKäräjäoikeus katsoi, että pelkästään ajokorttilain sanamuodon perusteella voidaan pitää yhtä todennäköisenä tulkintaa, jonka mukaan ajo-oikeuden uudelleen alkamisen kannalta ratkaisevaa olisi se, onko ajokortti henkilön hallussa kuin tulkintaa, jonka mukaan ratkaisevaa olisi se, onko poliisi tehnyt ajo-oikeuden palauttamiseksi toimenpiteitä. Ajokorttilain sanamuodosta ei nimenomaisesti ilmene, että ajokiellon päättymisen jälkeen ajo-oikeus ei voisi alkaa uudelleen ilman poliisin toimenpiteitä tilanteessa, jossa ajokortin palauttaminen tai väliaikaisen ajokortin antaminen ei tule kysymykseen, eikä laillisuusperiaate mahdollista ajokorttilain sanamuodon laajentavaa tulkintaa. Käräjäoikeus katsoi johtopäätöksenään, että A ei ollut syyllistynyt kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta. Näin ollen syyte hylättiin. Asiassa ei sen lopputulos huomioon ottaen ollut tarpeen arvioida A:n menettelyn tahallisuutta. (Vailla lainvoimaa 27.10.2021) - Uutiset
26.10.2021 16.00
Hovioikeus lievensi törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta moottoripyöräilijälle tuomitun 60 päivän ehdollisen vankeusrangaistuksen 110 päiväsakoksiVastaaja oli ajanut moottoripyörällä ylinopeutta enimmillään 186 kilometriä tunnissa muutamia satoja metrejä Luvian Kirkkotiellä, jossa nopeusrajoitus oli ollut 80 kilometriä tunnissa. Ajo oli tapahtunut sunnuntaina iltapäivällä. Ajo- ja sääolosuhteet ovat olleet hyvät. Ajo oli tapahtunut peltojen ympäröimällä tieosuudella, jonka jälkeen alkaa taajama-alue. Näkyvyys tiellä oli ollut kuivan, suoran ja tasaisen tieosuuden sekä päivänvalon vuoksi hyvä. Vastaajalla ei ollut ollut kyydissään matkustajia. Tieosuudella ei ollut myöskään muita tienkäyttäjiä lukuun ottamatta liikennevalvontaa suorittamassa ollutta poliisipartiota. (Vailla lainvoimaa 26.10.2021)