Hakutulokset
- Uutiset
22.3.2022 12.20
Selvitys: Maankäytön ja liikenteen vaikutuksia arvioitava entistä tarkemmin yhdessäMaankäyttö vaikuttaa siihen, minne ihmisten ja tavaroiden on päästävä. Vastaavasti liikennejärjestelmä vaikuttaa toimintojen sijoittumiseen. Siksi näiden toimintojen vaikutuksia on kyettävä arvioimaan entistä paremmin yhdessä. Tuore selvitys kartoittaa menetelmiä ja antaa suosituksia maankäytön ja liikenteen vaikutusten arvioinnin kehittämiseen. - Uutiset
17.3.2022 16.19
Lainsäädännön arviointineuvosto ajokorttilain muutoksesta: Mitä riskejä liikenneturvallisuudelle esitetystä muutoksesta voisi aiheutua?Lainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausunnon liikenne- ja viestintäministeriölle hallituksen esityksen luonnoksesta ajokorttilain muuttamisesta. Lakiluonnoksesta saa hyvän käsityksen asian taustasta ja keskeisistä ehdotuksista. Eri sääntelyvaihtoehtoja on kuvattu monipuolisesti, mikä on myönteistä. Vaikutuksia on käsitelty pääosin perusteellisesti, mutta epävarmuuksia ei ole otettu riittävästi huomioon yksityiskohtaisemmissa arvioinneissa. Liikenneturvallisuuden edistämisen hyödyistä ja esitysluonnoksen riskeistä tulisi antaa suuntaa antavat arviot. - Uutiset
16.3.2022 15.00
Hovioikeus korotti liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tuomitun sakon asetuksen mukaiseen 200 euron vähimmäismääräänKoska vastaaja oli ylittänyt suurimman sallitun nopeuden 33 kilometrillä tunnissa, tieliikennelain (729/2018) 165 § ei tullut sovellettavaksi hänelle rangaistusta määrättäessä. Sakon vähimmäksi kokonaisrahamääräksi oli siten määrättävä päiväsakon rahamäärästä annetun asetuksen 7 §:n 1 momentin mukaisesti 200 euroa. KO:n tuomiota muutettiin. (Vailla lainvoimaa 16.3.2022) - Uutiset
15.3.2022 9.25
OTI: Alle 25-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamat moottoriajoneuvo-onnettomuudet vuosina 2010–2019Onnettomuustietoinstituutin julkaisu perustuu liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2010–2019 tutkimiin kuolemaan johtaneisiin moottoriajoneuvo-onnettomuuksiin sekä vakuutusyhtiöiden liikennevakuutuksesta vuosina 2010–2019 korvaamiin tie- ja katuverkolla tapahtuneisiin liikennevahinkoihin, joissa mukana oli ainoastaan moottoriajoneuvoja. - Uutiset
15.3.2022 8.08
Hovioikeuden ratkaisu törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisestaHovioikeudessa oli A:n valituksen johdosta kysymys siitä, oliko hän laiminlyönyt noudattaa tieliikennelakia syytteessä kuvatulla tavalla. Mikäli A:n katsottiin menetelleen syytteen mukaisesti, kysymys oli myös siitä, oliko A menetellyt vähintään törkeän huolimattomasti sekä ankaroittamisperusteen täyttymisestä. Lisäksi kysymys oli siitä, oliko menettely ollut omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle. Asiassa oli yksimielisyys siitä, että syyteoikeus perusmuotoisesta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta oli vanhentunut. (Vailla lainvoimaa 14.3.2022) - Uutiset
2.3.2022 13.13
Liikenneturvan opas: Mitä sääntöjä erilaisilla sähköisillä liikennevälineillä ajaessa tulee noudattaaSähköisiä liikkumisvälineitä on monia erilaisia. Laitteen ominaisuuksista riippuu, luetaanko sitä käyttävä jalankulkijaksi, pyöräilijäksi vai moottoriajoneuvon kuljettajaksi. Ominaisuudet vaikuttavat myös esimerkiksi siihen, vaaditaanko laitteen kuljettajalta ajokortti tai onko laitteelle otettava liikennevakuutus. - Uutiset
2.3.2022 11.10
Hallinto-oikeuden ratkaisu liikennevirhemaksun täytäntöönpanostaLiikennevirhemaksu – Liikennerikkomus – Täytäntöönpanoa koskeva määräys – Täytäntöönpanokelpoisuus - Uutiset
28.2.2022 15.00
Hallinto-oikeus: Hakemus irakilaisen ajokortin vaihtamiseksi suomalaiseen ajokorttiin oli voitu hylätä, koska irakilainen ajokortti ei ollut aitoHAO totesi, että ulkomaisen ajokortin vaihtaminen suomalaiseen ajokorttiin edellyttää, että esitetty ulkomainen ajokortti on aito. Tässä tapauksessa Liikenne- ja viestintäviraston suorittamassa aitoustutkimuksessa oli kuitenkin katsottu, että valittajan esittämä ajokortti ei ollut aito. Asiassa ei olut ilmennyt syytä epäillä Liikenne- ja viestintäviraston arviota ajokortin aitoudesta. Asiassa mainituin perustein Liikenne- ja viestintäviraston päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Ei lainvoim. 28.2.2022. Julkaisematon.) - Uutiset
22.2.2022 14.30
EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin täytäntöönpano toi muutoksia lähetettyjen työntekijöiden säännöksiin 1.2.2022Liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännösten kansallinen täytäntöönpano toi muutoksia liikennepalvelulakiin ja eräisiin muihin siihen liittyviin lakeihin. Muutosten myötä Suomeen lähetetyt maantieliikenteen kuljettajat ovat työehtojen määräytymisen osalta samassa asemassa muiden alojen lähetettyjen työntekijöiden kanssa. - Uutiset
17.2.2022 12.40
Ehdotus valtioneuvoston asetukseksi tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvonnasta ja toimivaltaisten viranomaisten työnjaosta lausunnoilla 11. maaliskuuta 2022 saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja ehdotukseen valtioneuvoston asetukseksi tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvonnasta ja viranomaisten työnjaosta. Lausuntojen pohjalta tullaan tarkastelemaan, miten eri viranomaiset kokevat tieliikenteen sosiaalilainsäädäntöön liittyvät valvonnan työnjaon ja valvonnan täytäntöönpanoa koskevat ehdotukset. Tarvittaessa asetusehdotusta muokataan. - Uutiset
14.2.2022 13.25
Hovioikeus: Syyllisyydestä jäi varteenotettava epäily ja syyte liikenneturvallisuuden vaarantamisesta hylättiinAsiassa esitettiin kaksi toisistaan poikkeavaa tapahtumainkulkua. Hovioikeus ei epäillyt B:n ja V:n luotettavuutta sinänsä, mutta ihmisen tekemiin havaintoihin liittyy aina myös inhimillisen erehdyksen mahdollisuus. A:n vaihtoehtoinen tapahtumainkulku sai puolestaan tukea asiassa esitetystä asiantuntijalausunnosta, joka oli laadittu liikennevalojärjestelmän tapahtuma-ajankohdan toiminnasta saatujen teknisten tietojen ja myös lokimerkintöjen perusteella. Asiassa esitettyä näyttöä kokonaisuutena arvioiden hovioikeus totesi olevan mahdollista, että tapahtumat olivat edenneet A:n kertomalla tavalla. Näin ollen A:n syyllisyydestä jäi varteenotettava epäily ja syyte liikenneturvallisuuden vaarantamisesta hylättiin. (Vailla lainvoimaa 14.2.2022) - Uutiset
14.2.2022 11.18
KKO: Hovioikeuden olisi pitänyt myöntää jatkokäsittelylupa muutosperusteella ja painavan syyn perusteella törkeässä liikenneturvallisuuden vaarantamisessaTekoaikaan 16-vuotias A oli kuljettanut kevytmoottoripyörää yöaikaan keula ylös nostettuna ja törmännyt risteyksessä hänen eteensä ajaneeseen henkilöautoon, jonka kuljettajalla oli väistämisvelvollisuus. Käräjäoikeus oli lukenut A:n syyksi törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen nuorena henkilönä. Hovioikeus ei ollut myöntänyt A:lle jatkokäsittelylupaa.
Korkein oikeus katsoi, että tieliikennelaissa säädetyn yleisen huolellisuusvelvollisuuden rikkominen ei yksinään täytä törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen ankaroittamisperustetta. Korkein oikeus katsoi ratkaisusta ilmenevillä perusteilla, että hovioikeuden olisi pitänyt myöntää A:lle jatkokäsittelylupa muutosperusteella ja painavan syyn perusteella. - Uutiset
10.2.2022 11.58
Hovioikeus äänesti liikennevakuutuskorvauksestaHovioikeus katsoi tuomiossa kerrotuin perustein asiassa jääneen näyttämättä, että A olisi 16.12.2010 sattuneessa liikenneonnettomuudessa saanut sellaisen kaularanka- tai niskan retkahdusvamman, josta olisi aiheutunut hänelle pysyvää haittaa. Näin ollen kanne oli hylättävä. Hovioikeus katsoi asiassa esitetyn selvityksen perusteella A:n saaneen liikenneonnettomuudessa tilapäisenä haittana niskan venähdyksen, josta vakuutusyhtiö oli 6.3.2013 antamallaan päätöksellä korvannut 200 euroa. Hovioikeus katsoi niskan venähdyksestä aiheutuneen tilapäisen haitan tulleen riittävästi korvatuksi. (Vailla lainvoimaa 10.2.2022) - Uutiset
8.2.2022 11.49
Vierashuoneessa dosentit Henri Rikander ja Mika Sutela: Takaa-ajot muodostavat liikenneturvallisuusriskin – poliisia pakenevan kulkuneuvon pakkopysäytykseen liittyvää päätöksentekoa on kehitettäväPoliisia pakenevien kulkuneuvojen takaa-ajoihin liittyy suuria riskejä tilanteessa osallisena oleville sekä myös sivullisille. Takaa-ajoihin liittyvän voimankäytön sääntelyssä on tuoreen tutkimuksen mukaan ongelmakohtia. Pakkopysäytyksen käyttökynnystä ja takaa-ajotilanteita tulisi analysoida poliisin muuttuvassa toimintaympäristössä. Päätöksenteko poliisiautolla toteuttavasta takaa-ajosta ja pakkopysäytyksestä tulisi lähtökohtaisesti olla päällystöön kuuluvalla poliisimiehellä. Suomessa ollaan toteuttamassa liikenneturvallisuuden strategiatyötä, mikä korostaa liikennevalvonnan ja tutkimustiedon tarvetta liikenneturvallisuuden ylläpitämiseksi ja edistämiseksi. - Uutiset
8.2.2022 10.00
Hovioikeus: Mopomiittiä tien reunassa seuranneiden henkilöiden päälle kevytmoottoripyörällään ajautuneen nuoren menettely ei täyttänyt törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistöä - vapautettiin velvollisuudesta korvata vakuutusyhtiölle sen vahinkoa kärsineille maksamat vakuutuskorvauksetVastaaja oli ns. sanotussa mopomiitti -tapahtumassa keulinut kevytmoottoripyörällä ja menettänyt ajoneuvonsa hallinnan sillä seurauksella, että moottoripyörä oli ajautunut tien reunassa olleiden tapahtumaa seuranneiden henkilöiden päälle niin, että useampi henkilö oli loukkaantunut. A ja B olivat loukkaantuneet kohdissa 2 ja 3 kuvatuilla tavoilla. Lisäksi C:lle oli aiheutunut reisilihaksen ruhjevamma ja myös vastaajalle itselleen oli aiheutunut kämmeniin ja käsivarsiin ruhjeita. Toisin kuin käräjäoikeus HO katsoi, ettei vastaajan menettely täyttänyt kahden vammantuottamuksen lisäksi törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistöä. Koska vastaajan menettely ei asiassa todetut seikat huomioon ottaen ollut tahallista tai törkeän huolimatonta suhteessa niihin vahinkoihin, jotka oli korvattu liikennevakuutuksesta, vastaaja oli vapautettava liikennevakuutuslain 73 §:n 2 momentti huomioon ottaen velvollisuudesta korvata vakuutusyhtiölle sen vahinkoa kärsineille maksamat vakuutuskorvaukset. (Vailla lainvoimaa 8.2.2022) - Uutiset
4.2.2022 14.38
Valtioneuvoston U-kirjelmä: EU pyrkii puuttumaan tehokkaammin ihmiskauppaan ja maahanmuuttajien salakuljettamiseen liikenteenharjoittajia koskevalla asetuksellaEuroopan komissio antoi marraskuussa 2021 asetusehdotuksen liikenteenharjoittajia koskevista toimenpiteistä. Niillä pyritään estämään EU:n alueelle suuntautuvaa ihmiskauppaa tai maahanmuuttajien salakuljetusta. Valtioneuvosto toimitti 3.2.2022 eduskunnalle U 5/2022-kirjelmän asetusehdotuksesta. - Uutiset
4.2.2022 9.05
ELY-keskus: Maiden lunastaminen väylähankkeiden yhteydessä – 7 kysymystä ja vastaustaVäylävirasto ja sen puolesta ELY-keskusten liikennevastuualueet joutuvat usein lunastamaan maata ja joskus rakennuksiakin, kun maanteitä ja rautateitä rakennetaan tai parannetaan. Artikkelissa kerrotaan vastaukset yleisimpiin valtion väylähankkeiden maanlunastusta koskeviin kysymyksiin. - Uutiset
3.2.2022 9.10
Liikennevakuutuskeskus: Yli 3 300 liikenteestä poistettua autoa jäi kiinni rysän päältä 2021 – takautuvat maksut voivat tulla erittäin kalliiksiVuonna 2021 liikenteessä tavattiin yhteensä 3.370 liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa, joista 1.064 oli kokonaan ilman liikennevakuutusta. Näille ajoneuvoille määrätään vakuuttamattomuusmaksu koko siltä ajalta, kun vakuutus ei ole ollut voimassa. Maksuilla korvataan vakuuttamattomien ajoneuvojen aiheuttamia vahinkoja, jotka nousevat vuosittain miljooniin euroihin. - Uutiset
31.1.2022 8.20
Uuden sähkö- ja kaasukäyttöisen paketti- ja kuorma-auton ostamiseen tukea TraficomiltaUuden sähkö- tai kaasukäyttöisen paketti- tai kuorma-auton tai sähkökäyttöisen perävaunun hankintaan voi saada rahallista tukea Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta. Tuen määrä on 2 000 - 50 000 euroa riippuen ajoneuvosta. Tuen edellytyksenä on, että hankittava paketti- tai kuorma-auto on täyssähköinen tai sen pääasiallisena käyttövoimana on kaasu. Perävaunun on oltava sähkökäyttöinen. Lisäksi ajoneuvon on oltava uusi ja ensirekisteröimätön ja sen voi hankkia, kun Traficom on antanut tuesta myönteisen päätöksen. - Uutiset
24.1.2022 12.15
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta: Tilapäinen haitta. Korvauksen viivästyminenLiikennevakuutuslaitosten on pyydettävä lautakunnan ratkaisusuositusta muun muassa vaikeiden henkilövahinkojen korvaamista koskevissa tapauksissa. Lautakunta ei yleensä ilman nimenomaista pyyntöä ota kantaa henkilövahinkojen johdosta suoritettujen ennakkokorvausten oikeellisuuteen tai siihen, onko korvaus viivästynyt. Koska tässä tapauksessa tilapäisen haitan korvaus oli suoritettu vuonna 2010 lautakunnan mielestä selvästi liian alhaisena, ja kun ratkaisuosituspyyntö oli esitetty myöhästyneenä vasta vuonna 2020, lautakunta lausui korvausmäärien lisäksi myös viivästyskorotuksen maksuvelvollisuudesta.