Hakutulokset
- Uutiset
18.2.2022 12.32
Hallitus linjasi energian hintojen nousun täsmäkompensaatiotoimistaEnergian hinnat ovat nousseet tuntuvasti viimeisen vuoden aikana Suomessa ja laajasti muualla Euroopassa. Suomessa energiahinnat ovat nousseet vähemmän kuin euroalueella keskimäärin, mutta silti merkittävästi. Hallitus on linjannut määräaikaisista täsmätoimista, joilla vastataan energian hintojen nousuun. Energiahintojen kansainvälisen nousun taustalla on useita eri syitä. Energiatuotteisiin kohdistuva kysyntä on kasvanut kokonaiskysynnän elpyessä, kun koronakriisin pahin vaihe on hellittänyt. Samaan aikaan energian tuotanto kärsii yhä jossain määrin koronakriisin alkuvaiheessa tapahtuneesta tuotantokapasiteetin pienenemisestä. Myös sääolosuhteet ja epävakaa geopoliittinen tilanne ovat vaikuttaneet energian hintojen nousuun. - Uutiset
18.2.2022 8.17
KKV: Useat kuluttajat ongelmissa kodin palveluita tarjoavan Helpdorin kanssaRemontteja, huoltotöitä ja muita kodin palveluita tarjoavan Helpdor Oy:n toimintatapa on saanut monet kuluttajat turvautumaan kuluttajaviranomaisten apuun. Kuluttajat eivät esimerkiksi ole saaneet tilaamaansa palvelua eivätkä ennakkoon maksamiaan rahoja takaisin. Kuluttaja-asiamies on selvittänyt ongelmia ja vaatinut muutoksia Helpdorin toimintaan, mutta neuvottelut eivät vielä ole johtaneet toivottuun tulokseen. - Uutiset
17.2.2022 15.56
Puhelinmyyntiin tiukennuksia kuluttajansuojalain uudistuksessa – Medialiitto on huolissaan uudistuksestaHallitus esittää muutoksia kuluttajansuojalakiin. Uudistuksella on tarkoitus panna täytäntöön Euroopan unionin niin sanottu Omnibus-direktiivi, jolla parannetaan ja nykyaikaistetaan kuluttajansuojaa. Samassa yhteydessä koti- ja puhelinmyyntiä koskevaa sääntelyä on tarkoitus tiukentaa. Hallituksen esityksen mukaan tietyt kuluttajansuojalain säännökset koskevat jatkossa myös sopimuksia, joissa kuluttaja on maksun sijaan sitoutunut luovuttamaan yritykselle henkilötietojaan. Kuluttajansuojalaki koskisi myös tällaisten sopimusten markkinointia. - Uutiset
17.2.2022 11.15
KKV: Esitys perintälain muuttamiseksi heikentää kuluttajan mahdollisuuksia pysyä selvillä veloistaanPerintälakiin ehdotetaan muutoksia, joiden seurauksena velallinen ei välttämättä saa tietoa kaikista perinnässä olevista veloistaan. KKV pitää muutosehdotuksia ongelmallisina ylivelkaantumisen ehkäisyn ja kuluttajien oikeusturvan kannalta. Nykyisen perintälain mukaan maksuvaatimus voidaan lähettää kuluttajalle sähköisesti pysyvällä tavalla eli niin, että se on tallennettavissa, jos kuluttaja on velan erääntymisen jälkeen antanut kyseisen velan osalta siihen nimenomaisen hyväksynnän. - Uutiset
17.2.2022 8.03
Kuluttajariitalautakunta: Helenin korotukset osin kohtuuttomiaLautakunta on tuoreessa täysistuntoratkaisussaan ottanut kantaa Helen Oy:n kaukolämmön hinnanmuutosten ja -korotusten kohtuullisuuteen. Viime aikoina useiden kuluttajien kaukolämpölaskut ovat kasvaneet ennalta-arvaamattoman nopeasti. Nyt lautakunta on linjannut, millä tahdilla tehdyt korotukset ovat vielä kohtuullisia. Kaukolämmön toimittajien ja kuluttajien välisiä suhteita ei säännellä erityislailla. Kaukolämmön jakelun ottamista lainsääntelyn piiriin tulisi harkita. Lautakunta suositti, että Helen Oy rajoittaa sopimusvesivirran ja lisäliittymismaksun muutoksen yhteisvaikutuksen siten, että kuluttajan maksettava määrä ei muutoksen vuoksi nouse vuositasolla enempää kuin 30 prosenttia. Muutos on tästä prosenttirajasta huolimatta mahdollinen, jos sen euromääräinen nostava vaikutus kuluttajalle on vuositasolla korkeintaan 300 euroa. Lautakunta suositti lisäksi, että Helen Oy rajoittaa kaukolämmön energiamaksun korottamisen siten, että kuluttajan maksettava määrä ei korotuksen vuoksi nouse vuositasolla enempää kuin 15 prosenttia. Korotus on tästä prosenttirajasta huolimatta mahdollinen, jos sen euromääräinen nostava vaikutus K:lle on vuositasolla korkeintaan 150 euroa. Päätös oli yksimielinen. - Uutiset
16.2.2022 11.25
Kuluttajansuojaa EU:ssa vahvistetaan muun muassa edustajakannemenettely luomalla – erimielisen työryhmän ehdotus lausunnoille 31. maaliskuuta 2022 saakkaOikeusministeriön työryhmä ehdottaa uutta lainsäädäntöä edustajakannemenettelyn luomiseksi. Menettelyllä pyritään parantamaan kuluttajien mahdollisuuksia saada hyvitystä, jos kuluttajanoikeuksia on rikottu. Uudistuksella on tarkoitus panna täytäntöön EU:n edustajakannedirektiivi. Edustajakanteella voidaan vaatia elinkeinonharjoittajan toimintatavan kieltämistä sekä hyvitystä menetyksestä tai vahingosta, joka kuluttajille on aiheutunut. Edustajakanteita olisivat työryhmän mukaan hyvitysvaatimuksia koskevat ryhmäkanteet sekä kieltotoimenpiteitä koskevat edustajakanteet. Tarkoituksena on parantaa kuluttajien mahdollisuuksia saada hyvitystä kärsimistään menetyksistä silloin, kun elinkeinonharjoittaja on rikkonut kuluttajan oikeuksia suojaavaa lainsäädäntöä. - Uutiset
16.2.2022 8.08
Mainonnan eettisen neuvoston kolme ratkaisua – ravintolisän markkinoinnista huomautus - Uutiset
15.2.2022 16.10
Lausuntotiivistelmä kuluttajansuojan Omnibus-direktiivin täytäntöönpanosta sekä puhelin- ja kotimyyntisääntelyn tiukentamisestaOikeusministeriö pyysi Omnibus-direktiivin täytäntöönpanoa sekä puhelin- ja kotimyynnin kiristämistä koskevasta työryhmän mietinnöstä lausuntoa 38 viranomaiselta ja yhteisöltä. Näistä lausunnon antoi 23 tahoa. Näiden lisäksi mietinnöstä lausui 33 tahoa, joista 16 oli yksityishenkilöitä. - Uutiset
14.2.2022 11.00
Kuluttajariitalautakunta: Kuluttajalla oli oikeus täyteen maksunpalautukseen tapahtumanjärjestäjän peruuttaessa tapahtuman ja käyttäessä maksunpalautukseen välittäjääLautakunta katsoi, ettei balettiesityksen lippujen välittäjällä ollut oikeutta vähentää lippujen hinnasta palautuksen käsittelymaksua. Lautakunta totesi myös pitävänsä lähtökohtaisesti kohtuuttomana sopimusehtoa, jonka mukaan kuluttajan saatavasta vähennetään jokin rahamäärä välittäjän palauttaessa lipun hinnan tapahtumanjärjestäjän puolesta. Lautakunta suositti, että lippujen välittäjä hyvittää kuluttajalle perityt käsittelymaksut, joiden määrä oli yhteensä 9 euroa. - Uutiset
14.2.2022 8.45
Kuluttajariitalautakunta: Matkustaja oli menettänyt oikeutensa vaatia hyvitystä lennon viivästymisen perusteella, koska kolme vuotta oli kulunut ilman, että vanhentumista olisi katkaistuMatkustajan lento oli viivästynyt 29.10.2016. Hän oli reklamoinut tapahtuneesta Finnairille 14.11.2016 ja saanut Finnairilta vastauksen virheilmoitukseensa 13.12.2016. Selvityksen perusteella matkustaja ei ollut ollut yhteydessä Finnairiin ennen kuin hän oli saattanut 24.2.2020 asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Koska kolme vuotta oli kulunut ilman, että vanhentumista olisi katkaistu, oli velka vanhentunut, eikä matkustajalla ollut oikeutta vaatia lennon viivästymisen perusteella hyvitystä. - Uutiset
10.2.2022 12.35
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta: Lähdössä matkalle – huolettaako korona? Tarkista matkavakuutuksesi voimassaolo ja peruuntumisehdot ennen matkaaOnko viimeisimmästä ulkomaanmatkastasi jo tovi, etkä ole tarvinnut vakuutusta tai käynyt läpi sen sisältöä pitkään aikaan? Koronapandemia on tuonut matkustamiseen tekijöitä, jotka voivat kääntää matkasuunnitelmat päälaelleen. Matkan voi joutua peruuttamaan, matkalla voi sairastua tai joku matkaseurueesta sairastuu. Katja Lappi FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta nostaa esiin neljä tärkeintä omasta matkavakuutuksesta tarkistettavaa asia. - Uutiset
10.2.2022 12.05
Tukes käsitteli 46 vakavaa onnettomuutta: Vapaa-ajan palveluissa seitsemän kuolemaan johtanutta onnettomuutta vuonna 2021Turvallisuus- ja kemikaalivirasto käsitteli viime vuonna 46 vakavaa vapaa-ajan palveluissa tapahtunutta onnettomuutta. Vakavaksi onnettomuudeksi luokitellaan esimerkiksi kuolemantapaukset sekä palautumattomat tai pitkän toipumisajan vaativat vammat, kuten rankavammat tai jalkojen murtumat. Eniten vakavia onnettomuuksia tapahtui uimarannoilla ja uimahalleissa, laskettelussa ja moottoriurheilussa. Seitsemässä onnettomuudessa asiakas kuoli tapaturmaisesti. Näistä kolme oli hukkumisia uimarannalla. Sukellustapahtumissa kuoli kaksi henkilöä, motocrossissa ja moottorikelkkasafareilla yksi henkilö. - Uutiset
9.2.2022 15.30
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä junavuoron peruuntumisesta aiheutuneista bensakuluista ja ylimääräisten lentolippujen ostamisesta aiheutuneista kuluista, kun junavuoron peruuttaminen oli johtunut VR:n vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikastaEsitetyn selvityksen perusteella junavuoron peruuttaminen oli johtunut junaradan vauriosta, jonka kunnossapidosta on vastannut Väylävirasto. Lautakunta katsoi, että asiassa oli riittävästi osoitettu, että junavuoron peruuttaminen oli johtunut VR:n vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikasta, johon VR:n ei voitu kohtuudella edellyttää varautuneen. VR oli myös järjestänyt peruuntuneen junavuoron tilalle korvaavan kuljetuksen linja-autolla ja junalla. VR oli siten mahdollisuuksiensa mukaan pyrkinyt suorittamaan kuljetusta radan vauriosta huolimatta. Näillä perusteilla lautakunta katsoi, ettei VR ollut vastuussa matkustajalle aiheutuneesta vahingosta. Lautakunta piti kuitenkin asianmukaisena, että VR hyvittää ilmoituksensa mukaisesti aiheutuneiden polttoainekulujen ja junalippujen hinnan erotuksen eli 8,70 euroa, mikäli näitä kuluja ei ole jo hyvitetty. - Uutiset
8.2.2022 11.30
Hovioikeus vapautti pankin asiamiehet kuluvastuustaAsiamiesten toimet olivat olleet KO:ssa riidattomia ja kysymys oli ensinnäkin ollut siitä, olivatko kantajan asiamiehet ajaneet perusteetta luottosopimukseen perustuvaa velkomuskannetta kuluttajaa vastaan aiheuttaen tälle tahallisesti tai tuottamuksellisesti oikeudenkäyntikuluja. Toiseksi kysymys oli ollut siitä, oliko vastaaja ja hänen asiamiehensä ajanut kantajan asiamiesten kuluvastuuta koskevaa asiaa perusteetta aiheuttaen tarpeettomia oikeudenkäyntikuluja. HO katsoi asiassa mainituilla perusteilla, etteivät asiamiehet olleet syyllistyneet sellaiseen OK 21 luvun 5 ja 6 §:ssä tarkoitettuun velvollisuuksien vastaiseen menettelyyn, jonka johdosta he olisivat olleet velvollisia korvaamaan vastaajan oikeudenkäyntikuluja. Näin ollen asiamiehet oli vapautettava korvaamasta yhteisvastuullisesti yhtiön kanssa heidän maksettavakseen tuomittuja oikeudenkäyntikuluja. HO hyväksyi KO:n tuomion perustelut ja lopputuloksen yhtiön vastaajalle maksettavaksi tuomittujen oikeudenkäyntikulujen osalta. (Vailla lainvoimaa 8.2.2022) - Uutiset
3.2.2022 13.55
Kuluttaja-asiamies vie luottoyhtiö Blue Finance Suomi Oy:n markkinaoikeuteen luottojen hintasääntelyn rikkomisestaLuottoyhtiö Blue Finance Suomi Oy on tarjonnut kuluttajille laissa sallittua kalliimpia luottoja, kun se ei ole laskenut perimiään erillismaksuja hintasääntelyn piiriin kuuluviksi luottokustannuksiksi. Kuluttaja-asiamies vaatii, että markkinaoikeus kieltää Blue Finance Suomea 100.000 euron sakon uhalla jatkamasta lainvastaista menettelyään. - Uutiset
3.2.2022 12.32
Suomen Pankin Meri Sintonen ja Kari Takala: Mitä maksaminen maksaa – digitalisaation edut eivät näyttäisi valuneen kauppiaille samaan tapaan kuin pankeilleHuolimatta maksamisen keskeisestä roolista kaikessa taloudellisessa toiminnassa, sen kustannuksista tiedetään yllättävän vähän. 3. helmikuuta 2022 julkaistu selvitys on ensimmäinen Suomessa, jossa arvioidaan laajasti vähittäismaksamisesta eri toimijoille ja koko yhteiskunnalle aiheutuvia kustannuksia. Selvityksessä tarkastellaan Suomessa yleisimmin käytettyjen maksutapojen eli maksukorttien, tilisiirtojen ja käteisen kustannuksia. Tulokset perustuvat pääasiassa kotimaisilta pankeilta ja kauppiailta kerättyihin tietoihin koskien vuotta 2018. Käytetyt kyselypohjat ja laskentatavat pohjautuvat eurojärjestelmän yhteistyöryhmissä sovittuihin menetelmiin. - Uutiset
2.2.2022 15.12
Kuluttajien oikeus tarkastaa sopimuksensa määräaikaisuus tarkastuspalvelun kautta ei toteudu helposti ja välittömästi DNA:n asiakkailla - Traficom asettaa 100.000 euron uhkasakon mikäli palvelu ei ole lainmukainen 2.3.2022 mennessäTeleyrityksillä on ollut 1.1.2022 lähtien velvollisuus tarjota kuluttajille mahdollisuus tarkastaa tekstiviestillä määräaikaisen matkaviestinverkon liittymäsopimuksensa päättymispäivä. Palvelun tarkoituksena on edistää kilpailua tarjoamalla kaikille kuluttajalle ilmainen, helppo ja välitön tapa tarkastaa liittymäsopimuksensa voimassaolo. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom katsoo, että DNA Oyj:n nyt toteuttama tarkastuspalvelu ei ole lainmukainen ja virasto velvoittaa korjaamaan palvelun. Velvoitteen tehosteeksi asetetaan uhkasakko. - Uutiset
2.2.2022 14.29
Lennon peruutukset valitusten kärkiaiheena Euroopan kuluttajakeskuksessa 2021Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste käsitteli 2 692 uutta kuluttajayhteydenottoa vuonna 2021. Valtaosa eli 83 % kaikista uusista yhteydenotoista koski verkossa ostettuja tuotteita ja palveluita – tähän sisältyvät myyntipaikkana paitsi verkkokaupat, myös esimerkiksi verkossa toimivat matkojen ja lentojen välittäjä- ja varaussivustot. Lentojen peruutukset säilyivät edelleen yhteydenottojen yleisimpänä aiheena edellisvuosien tapaan. - Uutiset
31.1.2022 12.55
Kotitalouksien velkaantumisen rajoittamiseen tähtäävät lakiluonnokset lausunnoilla 11. maaliskuuta 2022 saakka – lakimuutosten olisi tarkoitus tulla voimaan 1.7.2023Kotitalouksien joutuminen maksuvaikeuksiin ylivelkaantumisen vuoksi aiheuttaa niille usein pitkäkestoisia ja kokonaisvaltaisia taloudellisia ja sosiaalisia ongelmia, joiden ratkaiseminen on vaikeaa. Taantumat, joita edeltää nopea kotitalouksien velkaantumisen kasvu, ovat usein syvempiä ja pitkäkestoisempia kuin muut taantumat. Ehdotetut muutokset ovat osa hallitusohjelman mukaisia toimenpiteitä velkaantumiseen liittyvien ongelmien ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi. - Uutiset
31.1.2022 7.50
Finanssivalvonta: Pienille ja rakenteeltaan yksinkertaisille luottolaitoksille ilmoitusvelvollisuus edellytysten täyttymisestäVakavaraisuusasetuksen (EU N:o 575/2013) 4 artiklan 1 kohdan 145 alakohdassa on määritelty pieni ja rakenteeltaan yksinkertainen luottolaitos. Luottolaitoksen on täytettävä kaikki alakohdan mukaiset edellytykset, jotta se voi olla pieni ja yksinkertainen luottolaitos. Luottolaitos vastaa ensisijaisesti itse edellytysten täyttymisen arvioinnista.