Hakutulokset
- Uutiset
8.5.2023 10.40
Digi- ja väestötietovirasto julkaisi digitaitosuositukset: Nämä digitaidot jokaisen pitäisi osataJokaisen suomalaisen pitäisi osata ainakin sähköpostin käyttö, omien asioiden hoitaminen digitaalisissa palveluissa sekä salasanojen käyttö ja palveluihin tunnistautuminen. Tämä käy ilmi Digi- ja väestötietoviraston julkaisemista digitaitosuosituksista. Suositukset on julkaistu osana tänään alkavan Digitaitoviikon ohjelmaa. Viikon teemana on digirohkeus. Digirohkeutta tarvitaan, jotta Suomessa voidaan siirtyä tarjoamaan ensisijaisesti digitaalisia palveluja. - Uutiset
8.5.2023 10.10
Traficom: Helsingissä valvottiin takseja viranomaisyhteistyönä – eniten puutteita ajopäiväkirjoissaHelsingin poliisilaitoksen, Traficomin, Verohallinnon ja Etelä-Suomen aluehallintoviraston (ESAVI) yhteisessä taksiliikenteen valvontaiskussa havaittiin eniten puutteita ajopäiväkirjoissa. Verohallinto nostaa edelleen valvontatapahtumissa tehtyjen havaintojen perusteella sekä taksialan yrityksiä että kuljettajia tarkempaan selvittelyyn. - Uutiset
5.5.2023 15.59
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihin - Uutiset
5.5.2023 8.00
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut osamaksusopimuksella ostetun auton maastavientiluvan myöntämistäKuluttaja osti 28.8.2021 myyjäliikkeeltä vuonna 2014 käyttöönotetun Skoda Superb henkilöauton 9 029 eurolla. Auton matkamittarin lukema oli kaupantekohetkellä 307 000 kilometriä. Rahoitusyhtiö oli rahoittanut kaupan osamaksusopimuksella. Osapuolet olivat eri mieltä siitä, pitikö rahoitusyhtiön myöntää lupa auton maastavientiin. - Uutiset
4.5.2023 14.15
Kuluttajariitalautakunta katsoi jääneen näyttämättä, että kyse olisi ollut käytettynä ostetun auton virheestä siinä olleen polttoaineen perusteella - kuluttajalla ei ollut velvollisuutta maksaa tilaamatta tehdyistä korjauksistaOsapuolet olivat erimielisiä kaupan kohteen virheellisyydestä sekä korjaus- ja siirtokulujen ja muun vahingon maksajasta. Lautakunta katsoi asiassa jääneen epäselväksi, missä vaiheessa polttoainejärjestelmään oli päässyt viallista polttoainetta. Lautakunnan käytettävissä olevien keinoin ei voitu selvittää, oliko polttoainetankissa ollut viallista polttoainetta jo ennen kaupantekoa, jolloin kysymyksessä voisi olla myyjän vastuulle kuuluvan virhe, vai oliko viallista polttoainetta joutunut tankkiin vasta kaupanteon jälkeen. Lautakunta katsoi jääneen näyttämättä, että kyse olisi käytettynä ostetun auton virheestä siinä olleen polttoaineen perusteella. Myyjän tuli korvata kuluttajalle ilman lupaa tehdyistä korjauksista, kohtuuttoman kalliista vikaselvityksestä ja kuljetuskuluista lautakunnan arvioimat 1 200 euroa. Myyjän tuli korvata myös käyttöhyödyn menetystä lautakunnan arvion mukaisella 60 vrk x 5 euroa/vrk =300 eurolla. - Uutiset
3.5.2023 10.10
Lainsäädännön arviointineuvosto: Datasäädöksen hyötyjä kuluttajille ja yrityksille on selvennettäväLainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausunnon viesti- ja liikenneministeriölle valtioneuvoston kirjelmästä eduskunnalle komission ehdotuksesta datasäädöksestä. Kirjelmän perusteella saa käsityksen keskeisistä ehdotuksista, mutta vaikutuksia kuluttajille ja yrityksille tulisi tarkentaa. - Uutiset
2.5.2023 13.15
Kuluttaja-asiamies vie luontaistuotteiden lainvastaisen puhelinmyynnin markkinaoikeuteen – Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 2/2023 on julkaistuKuluttaja-asiamies vaatii, että markkinaoikeus kieltää AAA-Palvelut Oy:tä menettelemästä lainvastaisesti puhelinmyynnissä ja asettaa kullekin kieltokohdalle 75.000 euron uhkasakon. Yrityksen vuonna 2021 kuluttaja-asiamiehelle antamasta sitoumuksesta huolimatta harhaanjohtava ja aggressiivinen puhelinmyynti on jatkunut, eikä kuluttajille ole annettu tarvittavia tietoja. AAA-Palvelut toimii myös nimellä Suomen Luontaistuote. - Uutiset
27.4.2023 14.00
Liian kalliit luottokustannukset jälleen kuluttaja-asiamiehen syynissä – Santander lupasi korjata toimintaansaKuluttaja-asiamies on puuttunut luottoyhtiö Santander Consumer Financen liian korkeisiin luottokustannuksiin ja epäselvään markkinointiin. Kuluttajille on kerrottava kustannuksista yksiselitteisellä ja selkeällä tavalla, eikä tavanomaisesta asiakaspalvelusta voi periä maksua. - Uutiset
27.4.2023 13.10
Neuvostolta direktiivi lauttamatkojen turvallisuuden parantamiseksi EuroopassaNeuvosto on hyväksynyt uuden direktiivin, jolla parannetaan ro-ro-matkustaja-alusten eli lauttojen vakavuusvaatimuksia. Direktiivillä on tärkeä rooli sekä alusten että niiden matkustajien turvallisuuden varmistamisessa EU:ssa alan uusien kansainvälisten normien mukaisesti. Uusi direktiivi julkaistaan piakkoin EU:n virallisessa lehdessä, ja se tulee voimaan 20 päivän kuluttua julkaisemisestaan. Jäsenvaltioilla on 18 kuukautta aikaa saattaa direktiivi osaksi kansallista lainsäädäntöä. - Uutiset
26.4.2023 12.21
KKV: Pysäköintiyritysten toimintatavat poikivat ongelmia – kuluttaja-asiamies vaati korjauksia ParkkiPatelta ja FinnparkiltaMoni kuluttaja kohtaa ongelmia pysäköintiyritysten kanssa, mikä näkyy myös kuluttaja-asiamiehelle ja KKV:n kuluttajaneuvontaan tulevissa ilmoituksissa. Ilmoitusten pohjalta kuluttaja-asiamies on selvittänyt tarkemmin kahden pysäköintiyrityksen digitaalisia toimintatapoja ja vaatinut niihin muutoksia. ParkkiPate on jatkossa luvannut käsitellä reklamaatiot asianmukaisesti ja Finnpark on luvannut korjata Moovy-sovellukseen liittyviä ongelmia kuluttaja-asiamiehen vaatimalla tavalla. - Uutiset
26.4.2023 9.28
Digipalvelusäädös: Komissio nimesi ensimmäiset erittäin suuret verkkoalustat ja hakukoneetKomissio hyväksyi 25.4.2023 ensimmäiset digipalvelusäädöksen mukaiset päätökset, joissa nimetään 17 erittäin suurta verkkoalustaa ja 2 erittäin suurta hakukonetta, joilla on kuukausittain vähintään 45 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Nämä ovat: - Uutiset
21.4.2023 14.22
Energiavirasto: Osa kuluttajiksi rinnastettavista elinkeinonharjoittajista on oikeutettuja sähköhyvitykseenOsa yksityisistä elinkeinonharjoittajista on oikeutettu lainmukaiseen sähköhyvitykseen. Hyvitykseen voi olla oikeutettu esimerkiksi y-tunnuksella sähkösopimuksen tehnyt toiminimeä käyttävä elinkeinonharjoittaja. Edellytyksenä on, että sähkönkäytöstä yli puolet kohdistuu yksityiseen käyttöön. Oikeus hyvitykseen ja hyvityksen määrä arvioidaan tapauskohtaisesti. Osakeyhtiöt, asunto-osakeyhtiöt, osuuskunnat tai yhdistykset eivät ole oikeutettuja hyvitykseen. - Uutiset
21.4.2023 11.19
Hovioikeus: Varojen pikaista siirtoa koskeva palvelumaksu oli kuluttajaluottosuhteen johdosta kuluttajan maksettavaksi tuleva maksuLuottosuhde oli asiassa ollut edellytyksenä sille, että osapuolet olivat voineet sopia varojen nopeutetusta siirrosta. Hovioikeus totesi, että varojen pikaista siirtoa koskevalla palvelulla ei ollut ollut luottosuhteeseen nähden itsenäistä merkitystä. Kyse oli siten ollut kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla kuluttajaluottosuhteen johdosta kuluttajan maksettavaksi tulevista maksuista. (Vailla lainvoimaa 21.4.2023) - Uutiset
21.4.2023 9.36
Kryptovaluutat: Uusilla EU-säännöillä väärinkäytöksiä vastaan - Yhteinen lakikehys kryptomarkkinoille EU:ssa
- Kryptovarojen siirtoja voidaan jatkossa jäljittää samoin kuin perinteisten varojen
- Tavoitteena vahvistaa kuluttajansuojaa ja estää markkinoiden manipulointia sekä talousrikoksia. - Uutiset
20.4.2023 14.14
Kuluttaja-asiamies puuttui matkatoimisto SRG Finlandin tapaan periä asiakkailta käsittelymaksua lennon peruuntuessaUseita varausportaaleja ylläpitävä matkatoimisto SRG Finland on kuluttaja-asiamiehen kanssa käytyjen neuvottelujen aikana luopunut omalla päätöksellään käsittelymaksujen perimisestä silloin, kun lentoyhtiö on perunut lennon ja asiakkaille palautetaan siitä rahat. Matkatoimisto sitoutui myös kuluttaja-asiamiehen vaatimuksiin olla perimättä käsittelymaksua vastaisuudessa tietyissä tilanteissa. Oy SRG Finland Ab ylläpitää useita varausportaaleja, kuten supersaver.fi, travelstart.fi, fi.mytrip.com ja seat24.fi. Varausportaalien kautta suomalaiset kuluttajat voivat muun muassa ostaa lentolippuja ja vertailla eri lentoyhtiöiden tarjoamia lentoja. SRG Finland on osa ruotsalaista Etraveli-konsernia. - Uutiset
20.4.2023 12.12
KKV: "Pimeät käytännöt" kuluttajien harhauttamiseksiPimeillä käytännöillä – englanniksi dark patterns – tarkoitetaan erilaisia verkkosivujen, ohjelmistojen, mobiilisovellusten, muiden käyttöliittymien tai palvelupolkujen rakenteen suunnittelussa käytettyjä keinoja, joilla harhautetaan tai muuten saadaan kuluttaja tekemään jotain sellaista, jota hänen ei ollut alun perin tarkoitus tehdä. Kuluttajan valintoja pyritään ohjaamaan niin, että tämä tekisi yritystä hyödyttäviä, mutta itsensä kannalta usein epäedullisia päätöksiä. Osa pimeistä käytännöistä on aina selvästi lainvastaisia, kun taas osan laillisuuden arviointi edellyttää tapauskohtaista harkintaa. - Uutiset
18.4.2023 10.10
Lainsäädännön arviointineuvosto: Energiatehokkuusdirektiivin vaikutuksia kotitalouksille tulee kuvata tarkemminLainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausunnon ympäristöministeriölle valtioneuvoston kirjelmästä ja jatkokirjelmästä eduskunnalle komission ehdotuksesta direktiiviksi rakennusten energiatehokkuudesta. Kirjelmissä on tunnistettu Suomelle aiheutuvia merkittäviä vaikutuksia sekä direktiiviehdotukseen sisältyviä ongelmakohtia. Ehdotuksen vaikutuksia kotitalouksille tulisi kuvata tarkemmin jatkovalmistelussa. - Uutiset
18.4.2023 8.41
Digipalvelusäädöksen noudattamisen valvonta: Komissio käynnistää EU:n algoritmikeskuksenKomission yhteinen tutkimuskeskus vihkii 18.4.2023 EU:n algoritmikeskuksen (ECAT) virallisesti käyttöön Sevillassa Espanjassa. - Uutiset
17.4.2023 9.00
Peruspankkipalvelu- ja luottolaitoslainsäädännön muutostarpeista voi lausua 26. toukokuuta 2023 saakkaValtiovarainministeriön rahoitusmarkkinaosastolla on käynnistetty selvitystyö luottolaitoslainsäädännön muutostarpeiden kartoittamiseksi ja arvioimiseksi. Arvioinnin teemat ovat:
1) peruspankkipalvelut sekä käteisen saatavuus ja käytettävyys,
2) asiakkaansuoja pankkipalveluissa,
3) luottolaitosten toimintaa ja riskienhallintaa koskeva kansallinen sääntely ja
4) luottolaitosten yhteisömuotoja ja ryhmittymien toimintaa ohjaava sääntely. - Uutiset
14.4.2023 12.12
Kuluttaja-asiamies vaati terveysjättejä kertomaan palveluiden hinnat avoimesti – Terveystalo, Mehiläinen ja Pihlajalinna sitoutuivatMitä lääkäriaika maksaa? Muun muassa tämä tieto löytyy yksityisten terveyspalveluiden verkkosivuilta jatkossa huomattavasti helpommin. Terveystalo, Mehiläinen ja Pihlajalinna ovat kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta sitoutuneet kertomaan verkkosivuillaan varattavan palvelun olennaiset tiedot, kuten hinnan, selkeästi ja oikea-aikaisesti.