Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun asetuksen hankeluetteloon tuulivoimaloita koskeva muutos

Valtioneuvoston asetus ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun valtioneuvoston asetuksen 6 §:n muuttamisesta 359/2011

YK:n Euroopan talouskomission, ECE:n, valtioiden rajat ylittävien ympäristövaikutusten arviointia koskevan yleissopimuksen (Espoon sopimus, SopS 67/1997) hankeluetteloa muutettiin 3. osapuolikokouksessa vuonna 2004 niin, että siihen liitettiin uutena hanketyyppinä tuulivoimalat. Sopimusmuutosten ratifioimiseksi tuulivoimalat  lisättiin YVA-asetuksen hankeluetteloon. Hanketyypin lisäämistä hankeluetteloon pidettiin tärkeänä myös kansallisesti, koska tuulivoimalahankkeita on varsinkin viime vuosina suunniteltu paljon ja useisiin hankkeisiin on sovellettu YVA-menettelyä yksittäistapauksessa tehdyillä päätöksillä.

Lisäksi muutoksella YVA-asetuksen hankeluetteloon lisättiin ne hanketyypit, jotka johtuvat hiilidioksidin varastoinnista säädetystä Euroopan parlamentin ja neuvoston ns. CCS-direktiivistä (Direktiivi 2009/31/EY hiilidioksidin geologisesta varastoinnista ja neuvoston direktiivin 85/337/ETY sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivien 2000/60/EY, 2001/80/EY, 2004/35/EY, 2006/12/EY ja 2008/1/EY ja asetuksen (EY) N:o 1013/2006 muuttamisesta). Direktiivillä muutettiin YVA-direktiivin (85/337/ETY) aina YVA-menettelyä edellyttävien hankkeiden luetteloa (direktiivin liite I) siten, että hiilidioksidin talteenotto ja kuljetus siirtoputkissa geologista varastointia varten sekä varastointi geologisiin muodostumiin edellyttää YVA-menettelyä. YVA-asetuksen hankeluetteloon lisättiin hiilidioksidin talteenottolaitokset, siirtoa varten tarkoitetut putket sekä geologinen varastointi direktiivin mukaisesti.

Samassa yhteydessä asetusmuutoksella muutettiin patohankkeiden määritelmä YVA-asetuksen hankeluettelosta, koska hankeluettelossa oleva viittaus vuoden 1984 patoturvallisuuslakiin oli vanhentunut.

Asetus tuli voimaan 1.6.2011.

 

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty ympäristöministeriön esittelystä, muutetaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun asetuksen (713/2006) 6 §:n 3 kohdan a- alakohta sekä lisätään 6 §:n 7 kohtaan uusi e -alakohta ja 8 kohtaan uusi e, f ja g -alakohta seuraavasti:

6 §
Hankeluettelo

Hankkeita, joihin sovelletaan arviointimenettelyä ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain 4 §:n momentin nojalla, ovat:


3) vesistön rakentaminen ja säännöstely:

a) padot ja muut rakenteet, kun padottu tai varastoitu vesimäärä tai vesimäärän lisäys on yli 10 miljoonaa kuutiometriä;


7) energian tuotanto

e) tuulivoimalahankkeet, kun yksittäisten laitosten lukumäärä on vähintään 10 kappaletta tai kokonaisteho vähintään 30 megawattia;

8) energian ja aineiden siirto sekä varastointi:


e) laitokset, jotka on tarkoitettu hiilidioksidivirtojen talteenottoon geologista varastointia varten tämän hankeluettelon soveltamisalaan kuuluvista laitoksista tai muut laitokset, joissa talteen otetun hiilidioksidin kokonaismäärä on vähintään 1,5 megatonnia vuodessa;

f) hiilidioksidin kuljettamiseksi talteenottolaitoksilta varastointipaikoille tarvittavat putket, joiden halkaisija on yli DN 800 millimetriä ja pituus yli 40 kilometriä, mukaan luettuina niihin liittyvät paineenkorotusasemat;

g) hiilidioksidini geologinen varastointi lukuun ottamatta tutkimus-, kehittämis- ja testaustoimintaa, jossa varastoidun hiilidioksidin kokonaismäärä on alle 100 000 tonnia;



Selostus:

Ympäristövaikutusten arviointimenettelyä sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain (468/1994, jäljempänä YVA -laki) 4 §:n mukaan hankkeisiin ja niiden muutoksiin, joista Suomea velvoittavan kansainvälisen sopimuksen täytäntöön paneminen edellyttää arviointia taikka joista saattaa aiheutua merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia Suomen luonnon ja muun ympäristön erityispiirteiden vuoksi. Nämä hankkeet on lueteltu YVA-asetuksen 6 §:n hankeluettelossa.

Arviointimenettelyä sovelletaan lisäksi yksittäistapauksessa sellaiseen hankkeeseen tai jo toteutetun hankkeen muuhunkin kuin edellä mainittuun olennaiseen muutokseen, joka todennäköisesti aiheuttaa laadultaan ja laajuudeltaan, myös eri hankkeiden yhteisvaikutukset huomioon ottaen, hankeluettelon hankkeiden vaikutuksiin rinnastettavia merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia. Yksittäistapauksessa tehtävän päätöksen tekee pääsääntöisesti elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus).

YVA-asetuksen muutoksella patohankkeiden määritelmä YVA-asetuksen hankeluettelon 1 momentin 3 kohdan a-alakohdassa muutettiin, koska hankeluettelossa oleva viittaus vuoden 1984 patoturvallisuuslakiin oli vanhentunut 1.10.2009 voimaantulleen uuden lain myötä. Uuden patoturvallisuuslain (494/2009) mukainen luokitus ei sovellu arviointimenettelyn soveltamisalan määrittelyyn, koska patoluokitus ei ole yhteydessä altaan vesimäärään, kuten YVA-direktiivissä, vaan siihen, mitä vahinkoja mahdollisesta padon sortumisesta onnettomuustilanteessa aiheutuu. Näin ollen YVA-direktiivin liitteen I soveltamisala patohankkeissa ei välttämättä olisi tullut katetuksi viittauksella patoturvallisuuslakiin. Lisäksi padon luokitus tehdään normaalisti vasta lupamenettelyssä, rakentamisvaiheessa tai rakentamisen jälkeen, mikä on arviointimenettelyn kannalta liian myöhäinen vaihe. Patohankkeiden soveltamisalan määrittely muutettiin YVA-direktiivin mukaisesti: padot tai muut rakenteet, kun padottu tai varastoitu uusi vesimäärä tai vesimäärän lisäys on yli 10 miljoonaa kuutiometriä. Muilla rakenteilla tarkoitetaan muun muassa tulvapenkereitä, jotka on suunniteltu tulvatilanteessa estämään veden leviäminen. Patohankkeet edellyttävät yleensä vesilain tai muun lain mukaisen luvan, jonka mukaiseen lupahakemukseen arviointiselostus ja yhteysviranomaisen lausunto liitetään.

Pykälän 1 momentin 7 kohdan e-alakohdan mukaisiin tuulivoimalahankkeisiin sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyä, kun yksittäisten laitosten lukumäärä on vähintään 10 tai hankkeen kokonaisteho on vähintään 30 megawattia (MW). Hankekokonaisuuteen katsotaan kuuluvan myös rakentamiseen, käyttöön ja huoltoon tarvittavat rakenteet. Asetusmuutoksen jälkeen on edelleen mahdollista soveltaa arviointimenettelyä yksittäistapauksessa ELY-keskuksen päätöksellä myös pienempään kuin 10 yksittäisen laitoksen tai kokonaisteholtaan alle 30 MW:n tuulivoimalahankkeeseen, mikäli hanke todennäköisesti aiheuttaa laadultaan ja laajuudeltaan, myös eri hankkeiden yhteisvaikutukset huomioon ottaen hankeluettelon hankkeiden vaikutuksiin rinnastettavia merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia.

Tuulivoimalahanketta koskevaan lupapäätöskäsittelyyn tulee liittää arviointiselostus ja yhteysviranomaisen lausunto. Tuulivoimalahankkeissa tällaisia lupamenettelyjä ovat ainakin maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) mukainen rakennuslupa- tai toimenpidelupa, vesilain (264/1961) mukainen lupa ja ympäristönsuojelulain (86/2000) mukainen ympäristölupa.

Asetusmuutoksella YVA-asetuksen hankeluetteloon lisättiin lisäksi ne hanketyypit, jotka johtuvat hiilidioksidin varastoinnista säädetystä Euroopan parlamentin ja neuvoston ns. CCS-direktiivistä (Direktiivi 2009/31/EY hiilidioksidin geologisesta varastoinnista ja neuvoston direktiivin 85/337/ETY sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivien 2000/60/EY, 2001/80/EY, 2004/35/EY, 2006/12/EY ja 2008/1/EY ja asetuksen (EY) N:o 1013/2006 muuttamisesta). CCS-direktiivin tarkoituksena on tehdä lainsäädännöllisesti ja hallinnollisesti mahdolliseksi hiilidioksidin talteenotto, kuljetus ja varastointi geologisiin muodostumiin EU:n alueella. Hiilen talteenottoa ja varastointia pidetään kansainvälisesti yhtenä merkittävänä keinona vähentää hiilidioksidipäästöjä tulevaisuudessa. Hiilen talteenottoteknologiaa on kehitetty paljolti kivihiilen ja muiden fossiilisten polttoaineiden käytön päästöjen vähentämiseksi.

Direktiivillä muutettiin YVA-direktiivin (85/337/ETY) aina YVA-menettelyä edellyttävien hankkeiden luetteloa (direktiivin liite I) siten, että hankeluettelon 8 kohdan alakohtien e-g mukainen hiilidioksidin talteenotto ja kuljetus siirtoputkissa geologista varastointia varten sekä varastointi geologisiin muodostumiin edellyttää YVA-menettelyä. Direktiivin toimeenpano edellytti, että CCS-direktiivin yhteydessä hyväksytty muutos YVA-direktiivin liitteeseen I pantiin täytäntöön huolimatta siitä, missä muodossa CCS-direktiivi muilta osin tullaan toimeenpanemaan.

Arviointiselostus ja yhteysviranomaisen lausunto liitetään mahdollisissa hiilidioksidin talteenotto-, siirto- ja varastointihankkeissa niiltä edellyttävän ympäristöluvan käsittelyyn.

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä kesäkuuta 2011.

Tämän asetuksen 6 §:n ja 7 kohdan e- alakohtaa ja 8 kohdan e, f ja g- alakohtaa ei sovelleta hankkeeseen, jota koskevasta lupahakemuksesta on ennen tämän asetuksen voimaantuloa tiedotettu julkisesti tai kuultu asianosaisia maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999), vesilain (264/1961) tai ympäristönsuojelulain (86/2000) mukaisesti, tai jota koskien on tehty päätös arviointimenettelyn soveltamisesta yksittäistapauksessa ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain 6 §:n mukaisesti.

Neuvoston direktiivi 85/337/ETY (31985L0337); EYVL N:o 175, 5.7.1985, s. 40 – 48
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2009/31/EY (32009L0031); EYVL N:o L 140, 5.6.2009, s. 114 – 135

Selostus:

Asetus tuli voimaan 1.6.2011. Asetusta ei kuitenkaan sovelleta sellaiseen tuulivoimalahankkeeseen tai hiilidioksidin talteenoton geologiseen varastointiin liittyvään hankkeeseen, jota koskevasta lupahakemuksesta on ennen tämän asetuksen voimaantuloa tiedotettu julkisesti tai kuultu asianosaisia maankäyttö- ja rakennuslain, vesilain tai ympäristönsuojelulain mukaisesti. Siirtymäsäännöstä ei sovelleta sellaisiin edellä mainittuihin hankkeisiin, joista ELY-keskus on tehnyt arviointimenettelyn soveltamispäätöksen.

 

Suvi Marttinen
Asianajaja
Asianajotoimisto Hammarström Puhakka Partners Oy

Puh. +358 9 474 2217
suvi.marttinen@hpplaw.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.