Pikahaku
Hakusana puuttuu
Laki vesienhoidon järjestämisestä 1299/2004
Vuodenvaihteessa on annettu uusi laki vesienhoidon järjestämisestä. Ympäristönsuojelulakia ja vesilakia on samalla muutettu. Näillä laeilla pantaisiin täytäntöön yhteisön vesipolitiikan puitteista annetun direktiivin velvoitteet. Vesienhoidon järjestämisestä ehdotetulla lailla pantaisiin täytäntöön myös Yhdistyneiden Kansakuntien Euroopan talouskomission piirissä tehdyn, maasta toiseen ulottuvien vesistöjen ja kansainvälisten järvien suojelua ja käyttöä koskevan yleissopimuksen vesivaroja ja terveyttä koskevan pöytäkirjan edellyttämät toimet.
Laki vesienhoidon järjestämisestä sisältää perussäännökset vesienhoidon järjestämisestä ja sen edellyttämistä menettelyistä. Direktiivin edellyttämällä tavalla laissa säädetään vesienhoitoalueista, viranomaisten yhteistyöstä, kansainvälisestä yhteistyöstä, vesien tilaan vaikuttavien tekijöiden selvittämisestä, vesien tilan yleisistä tavoitteista, seurannasta, vesien ominaispiirteiden tarkastelusta, vesien luokittelusta, vesien hoidon suunnittelusta sekä kansalaisten ja eri tahojen osallistumisesta suunnitteluun.
Vesienhoidon toimien yleisenä tavoitteena olisi suojella, parantaa ja ennallistaa vesiä siten, että pintavesien ja pohjavesien tila ei heikkene ja että niiden tila on vähintään hyvä. Pintavedet eroteltaisiin ominaispiirteiden perusteella luontaisiin tyyppeihin ja veden kemiallisen ja ekologisen tilan perusteella luokkaan, joka ilmaisee veden tilan verrattuna sen luonnontilaan. Pinta- ja pohjavesiin kohdistuva ihmisen aiheuttama kuormitus ja vesistön muuttaminen selvitettäisiin. Vesienhoitoalueilla laadittaisiin vesienhoitosuunnitelmia ja niiden toimenpideohjelmia. Niissä esitettäisiin myös erityiset terveyttä koskevat näkökohdat. Vesienhoitosuunnitelman osana esitettäisiin myös ympäristöselostus, josta säädetään tiettyjen suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä. Pääasiallinen vastuu suunnittelusta ja seurannasta on alueellisilla ympäristökeskuksilla ja terveyskysymysten osalta kuntien terveysviranomaisilla. Ensimmäinen yhteensovitettu vesienhoitosuunnitelma on julkaistava viimeistään 22 päivänä joulukuuta 2009.
Lailla säädetään vesienhoidon järjestämisestä luomalla vesienhoidolle puitteet, joissa toiminta tapahtuu. Lailla ei siten luotaisi uusia aineellisia velvoitteita toiminnan harjoittajille eikä kansalaisille. Laki on tullut voiman 31.12.2004.
1 luku
Yleiset säännökset
1 §
Tarkoitus
Tässä laissa säädetään vesienhoidon järjestämisestä ja siihen liittyvästä selvitystyöstä, yhteistoiminnasta ja osallistumisesta vesienhoitoalueella sekä kansainvälisestä yhteistyöstä vesienhoidon järjestämisessä. Vesienhoidon järjestämisen yleisenä tavoitteena on suojella, parantaa ja ennallistaa vesiä niin, ettei pintavesien ja pohjavesien tila heikkene ja että niiden tila on vähintään hyvä.
Tämän lain tarkoituksena on, että vesienhoidon järjestämisessä
otetaan huomioon vesien laadun lisäksi vesien riittävyys, vesien
kestävä käyttö, vesipalvelut ja niiden taloudellinen
selvitys, tulvasuojelu, vesien virkistyskäyttö, vesien välityksellä
leviävät taudit sekä vesiekosysteemien suojelu ja vesiekosysteemeihin
suoraan yhteydessä olevien maaekosysteemien ja kosteikkojen suojelu.
Selostus:
Lain tarkoituksena on ennen muuta panna täytäntöön
vesipolitiikan puitteista annetun direktiivin keskeiset velvoitteet vesienhoidon
järjestämiseksi. Direktiivin mukaisesti laissa säädettäisiin
vesienhoitoalueista ja niiden alueilla sijaitsevien alueellisten ympäristökeskusten
yhteistyöstä, kansainvälisestä yhteistyöstä,
vesien tilaan vaikuttavien tekijöiden selvittämisestä,
vesien tilan yleisistä tavoitteista, vesien ominaispiirteiden tarkastelusta,
luokittelusta sekä vesienhoidon suunnittelusta ja toimenpideohjelmista
sekä kansalaisten osallistumisesta vesienhoidon järjestämiseen.
Vesienhoidolla tarkoitettaisiin lyleisesti pintavesien ja pohjavesien
laadullisen ja määrällisen tilan ylläpitoon ja parantamiseen
liittyvää suunnitelmallista viranomaistoimintaa. Laadullinen
tila sisältäisi pintavesissä kemiallisen tilan lisäksi
ekologisen tilan. Vesienhoitoon kuuluisi vesien käyttöintressien
yhdennetty tarkastelu. Vesienhoidossa otettaisiin huomioon myös vesiluonnon
suojelu, kestävä vesivarojen pitkän ajan suojeluun perustuvan
vedenkäytön edistäminen, virkistyskäyttö, vesipalvelut
ja niiden taloudellinen selvitys sekä tulvien ja kuivuuden vaikutusten
lieventäminen siltä osin kuin nämä liittyvät
vesien laatuun ja käyttökelpoisuuteen.
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) pintavedellä veden peittämää aluetta, rannikkovettä
ja aluevettä;
2) pohjavedellä vettä, joka on maan pinnan alla kyllästyneessä
vyöhykkeessä ja suorassa yhteydessä kallio- tai maaperään;
3) rannikkovedellä sellaisen viivan maanpuoleista pintavettä,
jonka jokainen piste on yhden meripeninkulman etäisyydellä meren
puolella lähimmästä sen perusviivan pisteestä, josta
alueveden leveys mitataan, ja joka jossakin kohdassa rajoittuu jokeen;
4) pintavesimuodostumalla pintavesien erillistä ja merkittävää
osaa, kuten järveä, tekoallasta, puroa, jokea tai kanavaa, puron,
joen tai kanavan osaa tai rannikkoveden osaa;
5) pohjavesimuodostumalla yhtenäisenä esiintymänä
olevaa vettä, joka sijaitsee huokoisessa ja läpäisevässä
maa- tai kallioperämuodostumassa ja joka mahdollistaa merkittävän
pohjaveden virtauksen tai merkittävän pohjavedenoton; sekä
6) vesistöalueella aluetta, josta kaikki pintavalunta virtaa puron,
järven, joen tai suistoalueen kautta mereen.
Selostus:
Pykälässä määritellään lain soveltamiseen liittyviä keskeisiä käsitteitä, jotka poikkeavat yksityiskohdiltaan vesilain mukaisista määritelmistä. Määritelmät ovat täysin vesipuitedirektiivin mukaisia lukuun ottamatta tiettyjä esimerkkejä, joita ei Suomessa esiinny. Tällaiset kohdat on poistettu suomalaisista määritelmistä.
3 §
Vesienhoitoalue
Vesienhoitoalue koostuu yhdestä tai useammasta vesistöalueesta.
Rannikkovesimuodostuma ja pohjavesimuodostuma kuuluvat siihen rajoittuvaan
soveltuvimpaan vesienhoitoalueeseen. Toisen valtion alueelle ulottuvista
vesistöalueista muodostetaan kansainvälinen vesienhoitoalue
siten kuin siitä erikseen säädetään.
Selostus:
Pykälässä säädetään vesienhoitoalueesta,
joka on direktiivin mukaista selvitystyötä ja suunnittelua varten
määriteltävä alue. Vesienhoitoalueesta ei muodostetta
hallinnollista aluetta. Vesienhoitoalueen vesienhoitosuunnitelmasta ja
alueella tapahtuvasta viranomaisten yhteistyöstä säädettäisiin
jäljempänä lain 11 ja 14 §:ssä. Vesienhoitoalueet
määritellään Suomessa jatkossa valtioneuvoston asetuksella.
Tarkoituksena on, että kansallisia vesienhoitoalueita olisi viisi.
Kansainvälisiä vesienhoitoalueita olisi kaksi. Vesienhoitoalue
olisi yhden tai useamman vesistöalueen rajojen mukaan määritelty
alue. Niitä ovat vesistöalueet, jotka ulottuvat yhteisön
toisen valtion alueelle tai ETA-sopimuksen mukaisen valtion alueelle.
Tällaisia alueita ovat Tornionjoen vesistöalue yhdessä
Ruotsin puoleisen alueen kanssa sekä Tenojoen vesistöalue yhdessä
Norjan puoleisen alueen kanssa. Direktiivin 3 artiklan 5 kohta velvoittaa
lisäksi pyrkimään aiheelliseen yhteistyöhön yhteisön
ulkopuolisten valtioiden kanssa. Suomen tulisi siten myös ottaa huomioon
direktiivin tavoitteet rajavesistöyhteistyössä Venäjän
kanssa.
4 §
Viranomaiset
Ympäristöministeriö ja maa- ja metsätalousministeriö
ohjaavat ja seuraavat toimialoillaan tämän lain täytäntöönpanoa.
Suomen ympäristökeskus hoitaa ympäristöministeriön
ja maa- ja metsätalousministeriön määräämiä
tehtäviä sekä Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos maa-
ja metsätalousministeriön määräämiä
tehtäviä tämän lain täytäntöön
panemiseksi.
Alueellinen ympäristökeskus huolehtii tämän lain
mukaisista tehtävistä toimialueellaan. Työvoima- ja elinkeinokeskuksen
kalatalousyksikkö huolehtii toimialallaan tämän lain täytäntöön
panemiseksi tarpeellisista tehtävistä.
Vesienhoitoalueella toimivat valtion ja kuntien viranomaiset osallistuvat
toimialallaan tässä laissa tarkoitettuun vesienhoidon järjestämiseen.
Selostus:
Pykälässä määritellään yleisesti
viranomaisten tehtävä lain valvonnassa.
5 §
Alueellisen ympäristökeskuksen tehtävät
Kullakin vesienhoitoalueella alueellisen ympäristökeskuksen
tehtäviin kuuluu:
1) laatia selvitys vesien ominaispiirteistä;
2) laatia selvitykset ihmisen aiheuttamista vaikutuksista vesiin;
3) laatia vedenkäytön taloudelliset selvitykset;
4) kerätä tiedot valtioneuvoston asetuksella säädettävistä
alueista, jotka ovat Euroopan yhteisön lainsäädännön
mukaan suojeltavia;
5) kerätä tarpeelliset tiedot talousveden ottoon tarkoitetuista
alueista;
6) valmistella vesien tilan luokittelu;
7) järjestää vesien seuranta ja laatia vesien seurantaohjelma;
8) valmistella vesienhoitosuunnitelma ja toimenpideohjelma;
9) hoitaa muut ympäristöministeriön sekä maa- ja metsätalousministeriön
määräämät tehtävät vesienhoidon järjestämiseksi.
Suomen ympäristökeskus antaa 1 momentissa mainituissa tehtävissä
alueelliselle ympäristökeskukselle asiantuntija-apua ja pitää
1 momentin 4 kohdassa tarkoitetuista tiedoista laadittua rekisteriä.
Selostus:
Pykälässä säädetään AYK:en tehtävistä.
Tehtävien sisällöstä säädetään
tarkemmin jäljempänä 7-16 §:ssä.
6 §
Valtioneuvoston asetus vesienhoitoalueista
Vesienhoitoalueista ja vesienhoitoalueen yhteensovittavasta alueellisesta
ympäristökeskuksesta annetaan tarkemmat säännökset
valtioneuvoston asetuksella.
Selostus:
Pykälä sisältää säännöksen,
jonka mukaan vesienhoitoalueista ja vesienhoitoalueen yhteensovittavasta
alueellisesta ympäristökeskuksesta annetaan tarkemmat säännökset
valtioneuvoston asetuksella.
2 luku
Vesien tila
7 §
Vesien ominaispiirteet
Pintavedet jaotellaan vesienhoidon järjestämiseksi maantieteellisten
ja luonnontieteellisten ominaispiirteiden mukaan tyyppeihin. Pohjavesistä
määritetään tärkeiden ja muiden vedenhankintakäyttöön
soveltuvien pohjavesialueiden sijainti ja rajat sekä pohjavesialueiden
maa- ja kallioperän yleispiirteet. Ominaispiirteiden selvittämistä
varten vesiä voidaan tarkastella kokonaisuuksina.
Selostus:
Pykälän mukaan pintavedet jaotellaan AYK:issa vesienhoidon suunnittelun järjestämiseksi maantieteellisten ja luonnontieteellisten ominaispiirteiden mukaan tyyppeihin. Vesien ominaispiirteiden tarkastelu luo pohjaa myös vesien tilan luokittelulle.
Tyyppien jaottelun perusteista sekä tyypille ominaisten vertailuolojen määrittämisestä ja vertailualueiden valinnasta säädettäisiin 10 §:n mukaisesti valtioneuvoston asetuksella. Ympäristökeskukset määrittäisivät vesienhoitoalueen pintavedet tyyppeihin osana vesienhoitosuunnitelmaa. Tiedot vesienhoitoalueen pintavesien tyypeistä esitettäisiin osana vesienhoitosuunnitelmaa lain 11 §:n mukaisesti. Tyypin määrittämiseksi pintavesiä voidaan tarkastella kokonaisuuksina. Direktiivin peruslähtökohtana on, että järvet, joet ja rannikkovedet käsitellään eri tyyppeinä. Suomessa erityisesti suuret reittivesistöt ovat jokien ja järvien muodostamia kokonaisuuksia. Tällaisissa tapauksissa voitaisiin tarvittaessa tarkastella tyyppejä yhtenä kokonaisuutena. Keinotekoiset pintavesimuodostumat ja voimakkaasti muutetut pintavesimuodostumat määritellään niitä lähinnä vastaavaan ominaispiirteiden määritellyn mukaiseen tyyppiin. Vastaavasti tarkasteltaisiin pohjavesien ominaispiirteet. Pohjavesiä ei kuitenkaan jaotella erityisiin tyyppeihin. Vedenhankintakäyttöön otetut tai otettavat pohjavesimuodostumat määritetään sijainniltaan, ja pohjaveden muodostumisalueen maa- ja kallioperän yleispiirteistä tehtäisiin ominaispiirteiden tarkastelu. Pohjavesien ominaispiirteiden tarkastelusta säädettäisiin tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
8 §
Vesien tilan luokittelu
Pinta- ja pohjavedet luokitellaan ihmisten toiminnan aiheuttaman muutoksen
voimakkuuden perusteella. Pintaveden luokka perustuu ekologiseen ja kemialliseen
tilaan sen mukaan, kumpi niistä on huonompi.
Pintaveden ekologinen tila on erinomainen, hyvä, tyydyttävä,
välttävä tai huono. Luokitus tehdään suhteutettuna
vertailuoloihin. Voimakkaasti muutettujen ja keinotekoisten pintavesimuodostumien
vertailuoloina on paras saavutettavissa oleva ekologinen tila, johon suhteutettuina
ne vastaavasti luokitellaan hyvään, tyydyttävään,
välttävään ja huonoon tilaan.
Pintaveden kemiallinen tila on hyvä, jos se täyttää
asetuksella erikseen säädettyjen yhteisölainsäädännössä
määriteltyjen haitallisten aineiden ympäristölaatunormit.
Pohjavedet luokitellaan kemiallisten ja määrällisten ominaisuuksien
perusteella hyvään ja huonoon tilaan.
Selostus:
Pykälässä säädettäisiin vesien tilan
luokittelun yleisistä perusteista. Luokitus on perusta 21 §:n
mukaiselle vesien tilatavoitteille. Vesien luokittelu tehdään
varsinaisesti vesienhoitosuunnitelmassa. Pykälän 1 momentin
mukaan pintavedet luokitellaan vertailuoloihin suhteutettuna ihmistoiminnan
aiheuttamien muutosten voimakkuuden perusteella. Luokitus perustuisi ekologisiin
ja kemiallisiin muuttujiin. Tästä säädettäisiin
valtioneuvoston asetuksella ottaen huomioon pintavesien osalta. Tila arvioidaan
ekologisten muuttujien ja EY-lainsäädäntöön perustuvien
kemiallisten muuttujien perusteella siten, että luokitus määräytyy
sen mukaan, kumpi niistä on huonompi. Pykälän 2 momentin
mukaan pintavedet luokitellaan viiteen luokkaan ekologisten muuttujien
mukaan. Kunkin tyypin tilaa verrattaisiin tyypin vertailuoloihin, täysin
tai lähes täysin häiriintymättömään
tilaan, joka olisi peruste erinomaiselle luokalle.
9 §
Seuranta
Vesienhoitoalueella pinta- ja pohjavesien seuranta on järjestettävä
niin, että niiden tilasta saadaan yhtenäinen ja monipuolinen
kokonaiskuva.
Alueellisten ympäristökeskusten laatimat vesien seurantaohjelmat
yhteensovitetaan vesienhoitoalueella ja liitetään vesienhoitosuunnitelmaan.
Seurantaohjelmaa laadittaessa otetaan soveltuvin osin huomioon toiminnan
harjoittajalle muun lain nojalla kuuluva tarkkailu.
Selostus:
Pykälän 1 momentin mukaan vesienhoitoalueella kukin alueellinen ympäristökeskus järjestää pintavesien ja pohjavesien seurannan siten, että niiden tilasta saadaan yhtenäinen ja monipuolinen kuva. Seurantaa varten voitaisiin saada tietoa vesilain ja ympäristönsuojelulain mukaisiin lupiin perustuvista velvoitetarkkailusta. Tämän lisäksi tietoja tulisi kerätä tutkimuslaitosten tutkimuksista sekä esimerkiksi veden käyttäjien käyttöön liittyvästä veden laadun tarkkailusta. Ympäristökeskuksilla on velvollisuus tämän lisäksi täydentää seurantaa omilla tutkimuksilla, jos muu tieto ei olisi riittävää. Työvoima- ja elinkeinokeskusten kalatalousyksiköt ja Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos vastaavat seurannasta toimialallaan.
Seurantaohjelman tiedoista tulisi voida arvioida vesien ekologiselle,
kemialliselle ja määrälliselle tilalle asetettujen tavoitteiden
saavuttaminen tai saavuttamatta jääminen. Seurantaohjelmaa kehitetään
alueellisesti riittävän kattavaksi ja biologisten määritysten
suhteen riittävän monipuoliseksi. Seurantaohjelman kehittämistarve
otettaisiin huomioon tarkkailua koskevissa päätöksissä.
AYK:t laativat erillisen seurantaohjelman, jossa on otettu huomioon alueella
tehtävät tutkimukset, tarkkailut ja seurannat. Ohjelman tarkoituksena
olisi varmistaa, että eri toimet ovat tarkoituksenmukaisia. Näin
estettäisiin päällekkäiset toimet ja varmistettaisiin,
että seuranta on riittävän kattavaa. Seurantaohjelmaa laadittaessa
otettaisiin huomioon myös vesiluontotyyppien sekä vedestä
suoraan riippuvaisten luontotyyppien ja lajien suojelu yhteisön lainsäädännön
vaatimusten mukaisesti.
10 §
Valtioneuvoston asetus vesien tilasta
Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarkemmin:
1) pintavesityyppien maantieteellisiin ja luonnontieteellisiin ominaisuuksiin
perustuvasta jaottelusta, keinotekoisten ja voimakkaasti muutettujen pintavesien
tarkastelusta sekä pintavesityypille ominaisten vertailuolojen määrittämisestä
ja vertailualueiden valinnasta;
2) pohjavesien ominaispiirteiden tarkastelusta;
3) vesien tilan ja käytön selvitysten sekä vesipalvelujen
taloudellisen selvityksen tarkemmasta sisällöstä ja niiden
laatimisesta;
4) vesien seurannasta ja seurantaohjelmasta;
5) pintavesien ja pohjavesien luokittelun perusteista.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan lisäksi säätää
tarkemmin 1 momentissa tarkoitettuja asioita vastaavista seikoista, jos
se on tarpeen yhteisön vesipolitiikan puitteista annetun Euroopan
parlamentin ja neuvoston direktiivin 2000/60/EY täytäntöön
panemiseksi.
Selostus:
Pykälässä säädetään kootusti 2 lukuun liittyvistä asetuksenantovaltuuksista. Pykälän 2 momentin mukaan tarkempia säännöksiä muistakin seikoista voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella, jos se on tarpeen vesipolitiikan puitedirektiivin täytäntöön panemiseksi.
3 luku
Vesienhoitosuunnitelma ja toimenpideohjelma
11 §
Vesienhoitosuunnitelma
Vesienhoitoalueelle on laadittava vesienhoitosuunnitelma. Vesienhoitosuunnitelmassa
on yhteenvetona esitettävä:
1) tiedot vesienhoitoalueesta;
2) tiedot vesienhoitoalueella laaditusta vesimuodostumien ominaispiirteiden
tarkastelusta, luokittelusta, ympäristötavoitteista sekä
muista vesien tilaan ja käyttöön liittyvistä seikoista;
3) suunnitelman muutokset verrattuna aiempiin suunnitelmiin;
4) toteutetut toimenpiteet, toteutetut väliaikaiset lisätoimenpiteet
sekä arvio poikkeuksellisten olosuhteiden vaikutuksista;
5) arvio 4 luvussa tarkoitettujen ympäristötavoitteiden saavuttamisesta
ja selvitys vaihtoehtojen valinnasta;
6) selvitys valmistelun aikana esitetyistä kannanotoista ja valtioiden
välisistä neuvotteluista sekä siitä, miten ne ovat
vaikuttaneet suunnitelman sisältöön ja vaihtoehtojen valintaan.
Vesienhoitosuunnitelman osana on esitettävä ympäristöselostus.
Ympäristöselostuksesta on voi-massa, mitä siitä säädetään
tiettyjen suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista
annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2001/42/EY.
Viranomaisten ja julkisia palveluja tarjoavien laitosten on annettava
maksutta alueelliselle ympäristökeskukselle hallussaan olevia
tarpeellisia muita tietoja kuin henkilötietoja vesienhoitosuunnitelman
laatimiseksi. Viranomaisten on luovutettava tietoja viranomaisten toiminnan
julkisuudesta annetun lain (621/1999) salassapitosäännösten
estämättä. Muita kuin tilakohtaisia tietoja on lisäksi
luovutettava maaseutuelinkeinorekisteristä annetun lain (1515/1994)
salassapitosäännösten estämättä.
Selostus:
Pykälän 1 momentin mukaan vesienhoitoalueelle on laadittava
vesienhoitosuunnitelma. Vesienhoitosuunnitelmassa esitetään
yhteenveto toimenpideohjelmasta. Vesienhoitosuunnitelma olisi siten kokonaisuus,
joka koostuisi vesien tilaan liittyvästä arvioinnista sekä
toimenpideosasta, jolla yleiset tilatavoitteet arvioidaan voitavan saavuttaa.
Vesienhoitosuunnitelma laadittaisiin kuuden vuoden välein ja ensimmäisen
suunnitelman tulisi olla valmis viimeistään 22 päivänä
joulukuuta 2009. Vesienhoitosuunnitelma on vesienhoitoalueen keskeinen
tietoperusta, jossa on esitettävä perustiedot vesienhoitoalueesta
ja hoitoalueen tiedot vesien tilaan ja käyttöön liittyvistä
seikoista, kuten vesien ominaispiirteiden tarkastelusta sekä luokittelusta.
Vesienhoitosuunnitelmassa pitäisi olla helposti käytettävässä muodossa yleispiirteinen tieto pinta- ja pohjavesien tilasta, merkittävistä vesien käyttömuodoista, merkittävistä vesien tilaan vaikuttavista seikoista, vesistä suoraan riippuvaisista suojelualueista ja toimista, joilla vesien tilaa on parannettu ja on tarkoitus parantaa suunnitelmakauden aikana. Yhteistyössä alueen eri tahojen kanssa kuuden vuoden jaksoissa ajantasaistetun vesienhoitosuunnitelman tiedoista olisi laajasti hyötyä asioiden valmistelussa ja alueita kehitettäessä. Hoitosuunnitelmassa esitetään myös arvio 4 luvun mukaisesta ympäristötavoitteiden saavuttamisesta ja selvitys valmistelun aikana esitetyistä kannanotoista, valtioiden välisistä neuvotteluista sekä siitä, miten kannanotot ja neuvottelut on otettu huomioon suunnitelmassa ja miten ne ovat vaikuttaneet vaihtoehtojen valintaan.
Viranomaisten ja muiden tahojen on annettava maksutta hallussaan olevia
tarpeellisia tietoja alueelliselle ympäristökeskukselle vesienhoitosuunnitelman
laatimiseksi. Vesienhoitosuunnitelman tarkemmasta sisällöstä
säädettäisiin 20 §:n mukaan valtioneuvoston asetuksella.
12 §
Toimenpideohjelma
Toimenpideohjelma laaditaan vesienhoidon ympäristötavoitteiden
saavuttamiseksi ottaen huomioon tehdyt taloudelliset selvitykset. Toimenpideohjelma
voi koostua yhtä tai useampaa vesistöaluetta koskevasta ohjelmasta.
Toimenpideohjelma käsitellään vesienhoitosuunnitelman osana.
Toimenpideohjelmassa on esitettävä:
1) vesienhoidon perustoimenpiteet, kuten vesiä ja ympäristönsuojelua
koskevan lainsäädännön vaa-timukset;
2) vesienhoidon täydentävät toimenpiteet, kuten muut hallinnolliset
ja taloudelliset keinot, sopi-mukset, vesistön kunnostus sekä
koulutus- ja tutkimushankkeet;
3) toimenpiteet poikkeuksellisten tilanteiden varalle;
4) vaihtoehtoisten toimenpiteiden yhdistelmät.
Selostus:
Pykälän mukaan ympäristötavoitteiden saavuttamiseksi vesienhoitoalueella on laadittava toimenpideohjelma. Toimenpideohjelma laadittaisiin tarpeen mukaan koskemaan yhtä tai useampaa vesistöaluetta. Toimenpideohjelma käsiteltäisiin vesienhoitosuunnitelman yhteydessä ja ohjelman yhteenveto olisi osa vesienhoitosuunnitelmaa. Toimenpideohjelmassa olisi esitettävä mukaan vesienhoidon perustoimenpiteet, kuten vesiä ja ympäristönsuojelua koskevat lainsäädännön vaatimukset, toimenpiteet poikkeustilanteiden varalla sekä vaihtoehtoisten toimenpiteiden yhdistelmät. Perustoimenpiteet olisivat toimia vesiä ja ympäristönsuojelua koskevan yhteisön lainsäädäntöön perustuvien vaatimusten noudattamiseksi. Toimenpideohjelmassa voitaisiin siten esittää käsityksiä siitä, millainen kuormitustaso mukaan lukien vesistöön rakentaminen ja säännöstely vesistöalueella on perusteltu tarkistettaessa ympäristölupia.
13 §
Vesienhoitosuunnitelman valmistelu
Alueellisen ympäristökeskuksen on vesienhoitosuunnitelman laatimista
varten tehtävä:
1) hoitosuunnitelman laatimisen aikataulu ja työohjelma vähintään
kolme vuotta ennen hoitosuunni-telmakauden alkamista;
2) yhteenveto vesistöalueen hoitoa koskevista keskeisistä kysymyksistä
vähintään kaksi vuotta ennen hoitosuunnitelmakauden alkamista;
sekä
3) hoitosuunnitelmaehdotus vähintään vuosi ennen hoitosuunnitelmakauden
alkamista.
Selostus:
Pykälässä on määritelty alueellisille ympäristökeskukselle
aikataulu vesienhoitosuunnitelman laatimista varten.
14 §
Yhteistyö vesienhoitosuunnitelman valmistelussa
Alueellisen ympäristökeskuksen on järjestettävä vesienhoitosuunnitelman valmistelun eri vaiheissa riittävä yhteistyö ja vuorovaikutus toimialueensa eri viranomaisten ja muiden tahojen kanssa. Tätä varten tulee olla vähintään yksi yhteistyöryhmä. Yhteistyöryhmiä voidaan perustaa myös vesistöalueittain.
Vesienhoitosuunnitelman yhteensovittamista varten vesienhoitoalueella
on alueellisten ympäristökeskusten edustajista sekä maa-
ja metsätalousministeriön nimeämästä työvoima-
ja elinkeinokeskuksen kalatalousyksikön edustajasta muodostuva ohjausryhmä.
Ohjausryhmän toiminnasta vastaa yhteensovittava alueellinen ympäristökeskus.
Ohjausryhmän kokoonpanosta määrää ympäristöministeriö.
Yhteensovittamisesta ja valmisteluasiakirjojen tiedoksi saattamisesta
kansainvälisellä vesienhoitoalueella voidaan antaa määräyksiä
Suomea sitovassa kansainvälisessä sopimuksessa.
Selostus:
Pykälän mukaan alueellisen ympäristökeskuksen on järjestettävä vesienhoitosuunnitelman valmistelun eri vaiheissa riittävä yhteistyö toimialueensa eri viranomaisten ja muiden etutahojen kanssa. Tätä varten tulisi olla ympäristökeskuksittain yhteistyöryhmiä, joita voitaisiin tarpeen mukaan perustaa myös vesistöalueittain. Yhteistyöryhmässä olisi tarpeen käsitellä suunnittelun lähtökohdat, ihmisen toiminnan merkittävät vaikutukset, tavoitteiden asettaminen ja toimenpidevaihtoehtojen arviointi. Yhteistyötahoja olisivat esimerkiksi kunnat sekä suunnittelijoina ja rakentajina että eri viranomaistahoina, työvoima- ja elinkeinokeskukset maaseutu- ja työvoimaviranomaisina, maakunnanliitot, Metsähallitus, Geologian tutkimuskeskus, metsäkeskukset metsänkäytön valvojina ja edistäjinä sekä lääninhallitukset terveydensuojeluviranomaisina. Niitä olisivat myös vesihuoltolaitokset ja teollisuuslaitokset veden käyttäjinä sekä jäteveden johtajina ja käsittelijöinä, kalastusalueet, eri elinkeinot ja niiden järjestöt, ympäristöjärjestöt, vesialueiden omistajat sekä vesien käyttäjät, kuten kalastajat ja veneilijät. Ympäristökeskusten työn yhteensovittamiseksi vesienhoitoalueella on ohjausryhmä, jossa olisi edustus alueellisesta ympäristökeskuksesta ja työvoima- ja elinkeinokeskuksen kalatalousyksiköstä.
15 §
Osallistuminen ja tiedottaminen
Alueellisen ympäristökeskuksen on varattava kaikille mahdollisuus
tutustua 13 §:ssä tarkoitettuihin valmisteluasiakirjoihin ja
niiden tausta-asiakirjoihin sekä varattava tilaisuus esittää
mielipiteensä valmisteluasiakirjoista kirjallisesti tai sähköisesti.
Valmisteluasiakirjojen ja tausta-asiakirjojen julki-suudesta säädetään
viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa.
Ympäristökeskuksen on julkaistava kuulutus valmisteluasiakirjojen
nähtävilläolosta alueen kuntien ilmoitustauluilla. Asiakirjat
on pidettävä nähtävillä tarpeellisilta osin alueen
kunnissa ja ne on julkaistava sähköisesti. Ympäristökeskuksen
on lisäksi pyydettävä tarvittavat lausunnot.
Hoitosuunnitelmaehdotuksesta sekä yhteensovitetusta vesienhoitosuunnitelmasta
on lisäksi ilmoitettava alueella yleisesti ilmestyvissä sanomalehdissä
sekä järjestettävä tarpeen mukaan tiedotustilaisuuksia,
joissa varataan tilaisuus mielipiteen esittämiseen.
Selostus:
AYK:n tulee varata mahdollisuus eri tahoille tutustua 13 §:ssä
tarkoitettuihin valmisteluasiakirjoihin ja lausua niistä mielipiteensä
kirjallisesti tai sähköisesti. Valmisteluasiakirjat ovat julkisia
asiakirjoja. Valmisteluasiakirjoihin liittyvät tausta-asiakirjat
ovat samoin julkisia asiakirjoja, ellei niihin liity tietoja, jotka ovat
viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain mukaan salassapidettäviä
tietoja. AYK:n pitää julkaista kuulutus valmisteluasiakirjojen
nähtävilläolosta alueen kuntien ilmoitustauluilla. Valmisteluasiakirjat
tulisi myös pitää nähtävillä ja ne tulisi
julkaista sähköisesti. Valmisteluasiakirjat pidettäisiin
kunnissa nähtävillä kunnan alueeseen vaikuttavilta osin.
Ympäristökeskus pyytää lisäksi tarvittavat lausunnot.
Niitä voidaan pyytää esimerkiksi asianomaiselta kunnalta,
työvoima- ja elinkeinokeskukselta, metsäkeskukselta sekä
lääninhallitukselta.
16 §
Vesienhoitosuunnitelman käsittely
Ehdotus vesienhoitoalueen vesienhoitosuunnitelmaksi käsitellään
ja yhteensovitetaan ohjausryhmässä.
Yhteensovittava alueellinen ympäristökeskus toimittaa ohjausryhmässä
käsitellyn ehdotuksen vesienhoitoalueen vesienhoitosuunnitelmaksi
ympäristöministeriölle.
Selostus:
Pykälän 1 momentin mukaan vesienhoitosuunnitelmat käsiteltäisiin
ohjausryhmässä. Ympäristökeskusten tulisi yhteisesti
varmistaa, että suunnitelmat ovat yhteensovitettuja sekä yhteismitallisia
ja että ne esitetään yhtenä suunnitelmana. Toimintaa
ohjaisi yhteensovittava alueellinen ympäristökeskus. Vesienhoitosuunnitelmaan
kuuluvat toimenpideohjelmat tulisi myös yhteensovittaa. Pykälän
2 momentin mukaan yhteensovittava alueellinen ympäristökeskus
toimittaisi ohjausryhmässä käsitellyn ehdotuksen vesienhoitoalueen
vesienhoitosuunnitelmaksi ympäristöministeriölle. Ympäristöministeriön
tulee varmistaa riittävällä ohjeistuksella, että eri
vesienhoitosuunnitelmat on laadittu yhdenmukaisesti.
17 §
Vesienhoitosuunnitelmien hyväksyminen
Valtioneuvosto hyväksyy vesienhoitosuunnitelmat.
Päätös vesienhoitosuunnitelmasta annetaan julkipanon jälkeen,
ja sen katsotaan tulleen asianomaisten tietoon, kun se on annettu.
Vesienhoitosuunnitelmien hyväksymisestä on toimitettava tieto
alueellisille ympäristökeskuksille, joiden on edelleen toimitettava
tieto alueensa kunnille ja niille viranomaisille, joita asian käsittelyn
aikaisemmissa vaiheissa on kuultu. Alueellisen ympäristökeskuksen
on kuulutettava hyväksymisestä kunnan ilmoitustaululla sekä
ilmoitettava hyväksymisestä riittävällä tavalla
sanomalehdissä. Kunnan aluetta koskeva hyväksytty vesienhoitosuunnitelma
on oltava nähtävillä kunnassa.
Ympäristöministeriö julkaisee valtioneuvoston hyväksymät
vesienhoitosuunnitelmat sähköisesti.
Valtioneuvoston päätöksen tiedoksi saattamisesta kansainvälisellä
vesienhoitoalueella voidaan antaa määräyksiä Suomea
sitovassa kansainvälisessä sopimuksessa.
Selostus:
Pykälä sisältää säännökset
siitä, miten valtioneuvosto hyväksyy vesienhoitosuunnitelmat
ja miten ne annetaan tiedoksi AYK:n ja ympäristöministeriön
yhteistyössä.
18 §
Muutoksenhaku
Valtioneuvoston vesienhoitosuunnitelman hyväksymistä koskevaan
päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan
hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996)
säädetään. Valituksen saa tehdä sillä perusteella,
että päätös on lainvastainen. Valtioneuvoston päätökseen
sovelletaan, mitä hallintolainkäyttölain 31 §:n 2
momentissa säädetään.
Valitusoikeus on sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun
päätös saattaa vaikuttaa, asianomaisella kunnalla, yleistä
etua valvovilla viranomaisilla sekä sellaisella rekisteröidyllä
paikallisella tai alueellisella yhdistyksellä tai säätiöllä,
jonka tarkoituksena on ympäristön- tai luonnonsuojelun edistäminen
ja jonka toiminta-aluetta vesienhoitosuunnitelma koskee.
Selostus:
Valtioneuvoston päätökseen vesienhoitosuunnitelman hyväksymisestä saa hakea muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta. Valituksen saa tehdä ainoastaan sillä perusteella, että päätös on lainvastainen. Valituksen tulisi perustua lähinnä siihen, että vesienhoitosuunnitelman valmistelussa olisi tapahtunut menettelyvirhe tai että suunnitelma ei sisältäisi lain tai asetuksen edellyttämiä seikkoja. Sen sijaan esimerkiksi suunnitelmissa esitetyt näkökohdat eri toimenpiteiden tehokkuudesta eivät voi olla muutoksenhaun kohteena. Päättäessään vesienhoitosuunnitelmista valtioneuvosto voi päättää myös siitä, että mahdolliset valitukset eivät lykkäisi päätöksen noudattamista.
Valitusoikeus on sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös saattaa vaikuttaa. Säännöksen asianosaiskäsite vastaisi hallintolainkäyttölaissa omaksuttua asianosaiskäsitettä. Valitusoikeus olisi tällä perusteella vesialueen omistajalla, rannanomistajalla, yrityksellä, joka kuormittaa tai vaikuttaa muutoin vesien tilaan sekä eri toimijoilla, joiden toiminta pohjavesialueella voi vaikuttaa sen tilaan. Valitusoikeuden edellytyksenä olisi, että eri tahot voivat osoittaa, että vesienhoitosuunnitelmat ja niissä esitetyt seikat voivat vaikuttaa heihin asianosaisina. Tällöin valitusoikeus ei voisi syntyä esimerkiksi pelkästään yleiskäyttöoikeuden perusteella. Valitusoikeus olisi myös asianomaisella kunnalla ja yleistä etua valvovilla viranomaisilla, joiden edustamaan intressiin vesienhoitosuunnitelmilla voisi olla vaikutusta. Tämän lisäksi valitusoikeus olisi sellaisella rekisteröidyllä paikallisella tai alueellisella yhdistyksellä tai säätiöllä, jonka tarkoituksena on ympäristönsuojelun tai luonnonsuojelun edistäminen ja jonka toiminta-aluetta vesienhoitosuunnitelma koskee.
19 §
Tarkistaminen
Vesienhoitosuunnitelmassa esitettävät tavoitteet vesienhoidolle
ja toimenpideohjelmassa esitettävät toimenpiteiden yhdistelmät
tarkistetaan kuuden vuoden välein. Tarkistamisesta on soveltuvin
osin voimassa, mitä säädetään vesienhoitosuunnitelman
ja toimenpideohjelman valmistelusta ja hyväksymisestä.
Selostus:
Pykälän mukaan vesienhoitosuunnitelmat niihin sisältyvine
toimenpideohjelmineen tarkistetaan kuuden vuoden välein. Tarkistamiseen
sovellettaisiin vastaavia menettelysäännöksiä kuin
hyväksyttäessä ensimmäistä kertaa vesienhoitosuunnitelmia.
20 §
Valtioneuvoston asetus vesienhoitosuunnitelmasta ja toimenpideohjelmasta
Valtioneuvoston asetuksella säädetään vesienhoitosuunnitelman
ja toimenpideohjelman laatimisesta, laatimisen määräajoista
sekä vesienhoitosuunnitelman valmisteluun liittyvän yhteistyön
järjestämisestä.
Lisäksi valtioneuvoston asetuksella voidaan tarkemmin säätää
vesienhoitosuunnitelmassa ja toimenpideohjelmassa esitettävien ympäristötavoitteiden
asettamisesta sekä suunnitelmassa ja ohjelmassa esitettävistä
tiedoista.
Selostus:
Pykälässä säädettäisiin koko lukuun
liittyvistä asetuksenantovaltuuksista. Valtioneuvoston asetuksella
säädetään tarkemmin vesienhoitosuunnitelman ja toimenpideohjelman
laatimisesta, laatimisen määräajoista sekä vesienhoitosuunnitelman
valmisteluun liittyvän yhteistyön järjestämisestä.
Lisäksi asetuksella voitaisiin tarkemmin säätää
vesienhoitosuunnitelmassa ja toimenpideohjelmassa esitettävistä
tiedoista. Tällaisia tietoja voisivat olla esimerkiksi hoitoalueesta,
vesien käytöstä tai vesien tilasta esitettävät
tiedot, kuten tiedot vesienhoitoalueella laaditun vesimuodostumien ominaispiirteiden
tarkastelusta. Asetuksella voidaan säätää myös
ympäristötavoitteiden asettamisesta.
4 luku
Ympäristötavoitteet vesienhoitosuunnitelmassa
21 §
Ympäristötavoitteet vesienhoidon suunnittelussa
Vesienhoitosuunnitelman ja toimenpideohjelman tavoitteena on, että:
1) pinta- ja pohjavesimuodostumien tila ei heikkene ja että niiden
tila on vähintään hyvä;
2) jäljempänä 22 §:ssä tarkoitettujen keinotekoisten
ja voimakkaasti muutettujen vesimuodostumien tila ei heikkene ja että
niillä on vähintään hyvä saavutettavissa oleva
ekologinen tila ja hyvä kemial-linen tila;
3) pintavesimuodostumia suojellaan, parannetaan ja ennallistetaan siten,
että 1 tai 2 kohdassa tarkoi-tettu tila voidaan saavuttaa viimeistään
vuonna 2015;
4) pohjavesimuodostumia suojellaan, parannetaan, ennallistetaan sekä
varmistetaan tasapaino poh-javedenoton ja pohjaveden muodostumisen välillä
siten, että 1 kohdassa tarkoitettu tila voidaan saa-vuttaa viimeistään
vuonna 2015;
5) pohjavesimuodostumia pilaavien aineiden pitoisuuksien pysyvää
ja merkittävää kasvamista eh-käistään.
Edellä 5 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetun suojeltavaksi
määritellyn alueen vesien tilan tulee olla suojelun edellyttämällä
tasolla viimeistään vuonna 2015.
Vesien tilaa ei voida pitää ympäristötavoitteiden
vastaisena, jos poikkeuksellinen luonnonolosuhde tai onnettomuus aiheuttaa
tilapäisesti vesien tilan huonontumisen tai estää ympäristötavoitteiden
saavuttamisen, eikä tavoitteita voida käytettävissä
olevilla keinoilla saavuttaa.
Selostus:
Koko 4. luku koskee vesienhoidon ympäristötavoitteita. Tämä
pykälä vesienhoitosuunnitelmia koskeva yleissäännös,
jonka tavoitteiden mukaisesti vesienhoitosuunnitelmat tulisi laatia ja
toimenpideohjelmissa tarkoitetut toimenpiteet mitoittaa. Tavoitteissa
voi olla sellaisia alueellisesti tai paikallisesti sovittuja toimia, joihin
kaikki osapuolet olisivat sitoutuneet. Pykälän 2 momentin mukaan
suojeltavaksi määriteltyjen vesien tilalle asetetaan erityinen
tavoite, jota alueen suojelutavoite edellyttää. Esimerkiksi
suojellun lintuveden veden tilatavoite asetettaisiin siten, että
alueen suojelu lintuvetenä olisi perusteltua, vaikka vastaavan tyypin
luontainen veden tila edellyttäisi muuta. Suojelun edellyttämä
veden tilan taso tulisi saavuttaa viimeistään vuonna 2015. Pykälän
3 momentissa säädetään poikkeuksellisista tilanteista
tai onnettomuuksista, joiden johdosta veden tila tosiasiallisesti heikkenee
siten, ettei tavoitteita voida saavuttaa. Tällainen tilanne voisi
syntyä esimerkiksi ennalta arvaamattoman kuivuuden tai poikkeuksellisen
tulvan aiheuttaman huuhtoutuman vuoksi. Sen sijaan esimerkiksi luontainen
ja säännöllinen tulva ei ole säännöksessä
tarkoitettu tilanne. Kyse olisi siten ylivoimaisesta tilanteesta, johon
ei voida vaikuttaa käytettävissä olevilla keinoilla. Tällöin
vesien tilaa ei voitaisi myöskään pitää tavoitteiden
vastaisena. Tilanne tulisi selvittää erikseen vesienhoitosuunnitelmassa
11 §:n 5 kohdan mukaisesti ja tilanteen parantamiseksi tehtävät
toimet 12 §:n mukaisessa toimenpideohjelmassa.
22 §
Keinotekoiset ja voimakkaasti muutetut vesimuodostumat
Rakentamalla tai muutoin fyysisesti muutettu vesimuodostuma voidaan vesienhoitosuunnitelmassa
nimetä keinotekoiseksi tai voimakkaasti muutetuksi, jos hyvän
ekologisen tilan saavuttamiseksi tarpeellisista hydrologis-morfologisten
ominaisuuksien muutoksista aiheutuu merkittäviä haitallisia
vaikutuksia ympäristölle tai seuraaville toiminnoille:
1) vesiliikenne tai satamatoiminta;
2) vesien virkistyskäyttö;
3) veden hankinta tai vesivoiman tuotanto;
4) vesistön säännöstely, tulvasuojelu tai maankuivatus;
tai
5) muut vastaavat, kestävän kehityksen mukaiset ihmisen toiminnot.
Edellytyksenä on lisäksi, ettei vesimuodostuman keinotekoisista
tai muutetuista ominaispiirteistä johtuvaa hyötyä voida
teknisten tai taloudellisten syiden vuoksi kohtuudella saavuttaa muilla
ympä-ristön kannalta merkittävästi paremmilla keinoilla.
Vesienhoitosuunnitelmassa on esitettävä tässä pykälässä
tarkoitetulle vesimuodostumalle erikseen ympäristötavoitteet.
Selostus:
Pykälän mukaan osa vesimuodostumista voidaan nimetä
vesienhoitosuunnitelmassa keinotekoisiksi tai voimakkaasti muutetuiksi.
Näiden vesimuodostumien ympäristötavoitteet asetettaisiin
erikseen hyvän saavutettavissa olevan ekologisen tilan mukaisesti.
Vesimuodostuma voitaisiin nimetä keinotekoiseksi tai voimakkaasti
muutetuksi, jos ihmistoiminnan vuoksi vesimuodostumassa olisi aiheutettu
fyysisiä muutoksia, joiden palauttaminen ennalleen hyvän ekologisen
tilan saavuttamiseksi aiheuttaisi merkittäviä haitallisia vaikutuksia
ympäristölle tai erilaisille momentin 1 - 5 kohdan mukaisille
vesien käytön intresseille. Edellytyksenä nimeämiselle
olisi lisäksi, että vesimuodostuman keinotekoisten tai muutettujen
ominaispiirteiden aiheuttamaa hyötyä ei voitaisi teknisten tai
taloudellisten syiden vuoksi kohtuudella saavuttaa muilla ympäristön
kannalta merkittävästi paremmilla keinoilla. Säännöksen
tarkoittamassa etuvertailussa tulisi ottaa huomioon ympäristö
kokonaisuudessaan, eikä pelkästään vesiympäristö.
Vesimuodostuman nimeäminen keinotekoiseksi tai voimakkaasti muutetuksi
tehtäisiin vesienhoitosuunnitelmassa, jolloin samalla tälle
muodostumalle asetettaisiin erikseen ympäristötavoitteet. Ympäristötavoitteet
asetettaisiin kemialliselle tilalle ja ekologiselle tilalle erikseen.
23 §
Ympäristötavoitteista poikkeaminen uuden merkittävän
hankkeen vuoksi
Jos uusi merkittävä hanke muuttaa fyysisesti vesimuodostumaa siten, ettei pintaveden hyvää ekologista tilaa tai pohjaveden hyvää tilaa voida saavuttaa, edellä 21 §:ssä tarkoitetuista ympäristötavoitteista voidaan poiketa edellyttäen, että:
1) hanke on yleisen edun kannalta erittäin tärkeä ja se
edistää merkittävästi kestävää kehitystä,
ihmisten terveyttä tai ihmisten turvallisuutta;
2) haittojen ehkäisemiseksi on ryhdytty kaikkiin käytettävissä
oleviin toimenpiteisiin;
3) tavoiteltaviin hyötyihin ei päästä muilla teknisesti
ja taloudellisesti kohtuullisilla ja ympäristön kannalta merkittävästi
paremmilla keinoilla kuin vesimuodostuman muuttamisella.
Pintavesimuodostuman tilan heikkenemistä erinomaisesta hyvään
ei pidetä ympäristötavoitteiden vastaisena, jos tilan heikkenemisen
aiheuttaa uusi merkittävä, kestävän kehityksen mukainen
hanke ja jos 1 momentin 1?3 kohtaa vastaavat edellytykset täyttyvät.
Vesienhoitosuunnitelmassa on esitettävä selvitys 1 momentin
mukaisten edellytysten toteutumisesta sekä selvitys hankkeen aiheuttamista
muutoksista vesimuodostumassa ja sen tilassa.
Selostus:
Pykälä on vesimuodostumia muuttavia, uusia merkittäviä hankkeita koskeva erityissäännös, jonka mukaan 21 §:n mukaisista ympäristötavoitteista voidaan poiketa silloin, kun uusi hanke muuttaa vesimuodostumaa niin, ettei pintavesien hyvää ekologista tilaa tai pohjaveden hyvää tilaa voitaisi saavuttaa. Säännöstä ei sovellettaisi pintaveden kemialliseen tilaan. Pintavesillä tarkoitettaisiin myös keinotekoisia ja voimakkaasti muutettuja pintavesiä. Vesienhoitosuunnitelmassa tulee selvittää, että pykälän mukaiset edellytykset olisivat olemassa tai että niiden ennakoidaan toteutuvan sekä hankkeen aiheuttamat muutokset vesimuodostumassa ja sen tilassa. Säännös ei merkitsisi erityistä luvanmyöntämisedellytystä ympäristönsuojelulain tai vesilain lupaharkinnassa.
Edellytyksenä poikkeamiselle on, että hanke olisi yleisen edun kannalta erittäin tärkeä tai että se edistäisi merkittävästi kestävää kehitystä tai ihmisten terveyttä taikka ihmisten turvallisuutta. Kohdan 2 mukaan edellytyksenä on lisäksi, että haittojen ehkäisemiseksi olisi ryhdytty kaikkiin käytettävissä oleviin toimenpiteisiin ja että tavoiteltaviin hyötyihin ei päästäisi muilla teknisesti ja taloudellisesti kohtuullisilla ja ympäristön kannalta merkittävästi paremmilla keinoilla kuin vesimuodostuman muuttamisella.
Pykälän 1 momentti koskisi pelkästään vesimuodostumassa fyysisiä muutoksia aiheuttavia hankkeita, joiden vuoksi ei voitaisi saavuttaa hyvää ekologista tilaa tai hyvää saavutettavissa olevaa ekologista tilaa. Hankkeen tulisi tällöin olla yleisen edun kannalta erityisen tärkeä ja sen tarkoituksena olisi aikaansaada vesimuodostumaa muuttamalla merkittäviä hyötyjä. Edellytyksenä olisi lisäksi, että haittojen ehkäisemiseksi olisi ryhdytty kaikkiin käytettävissä oleviin toimenpiteisiin ja ettei vesimuodostuman muuttamisella saavutettuihin hyötyihin voitaisi päästä muilla teknisesti ja taloudellisesti kohtuullisilla keinoilla.
Pykälän 2 momentti koskisi fyysisiä muutoksia sekä
pilaantumista aiheuttavia hankkeita. Säännös koskisi ekologista
tilaa, mutta kyse olisi pelkästään erinomaisen tilan heikkenemisestä
hyvään. Hankkeen tulisi olla kestävän kehityksen mukainen.
Kestävän kehityksen mukaisella hankkeella tarkoitetaan hanketta,
jonka vaikutukset olisivat positiivisia ottaen huomioon ympäristövaikutukset
kokonaisuutena sekä taloudelliset ja sosiaaliset vaikutukset. Hankkeiden
vaikutusten arvioinnista säädetään laissa ympäristövaikutusten
arviointimenettelystä.
24 §
Ympäristötavoitteiden lieventäminen
Vesienhoitosuunnitelmassa voidaan asettaa 21 §:ssä säädettyä
lievempiä ympäristötavoitteita, jos vesimuodostuma on selvitysten
mukaan ihmisen toiminnan siten muuttama tai sen luonnonolot ovat sellaiset,
että ne estävät vaativampien tavoitteiden saavuttamisen,
tai ympäristötavoitteiden saavuttamisen edellyttäminen
on teknisten tai taloudellisten syiden vuoksi kohtuutonta.
Edellytyksenä on lisäksi, että:
1) vesien käytöstä tai kuormituksesta aiheutuvia hyötyjä
ei voida saavuttaa muilla ympäristön kan-nalta merkittävästi
paremmilla keinoilla;
2) toimintojen haittoja ei voida vähentää ilman kohtuuttomia
kustannuksia;
3) saavutetaan paras mahdollinen pintavesimuodostumien tila ottaen huomioon
vaikutukset, joita ei ihmisen toiminnan tai pilaantumisen luonteen vuoksi
ole kohtuudella voitu välttää;
4) muutokset pohjaveden hyvään tilaan verrattuna jäävät
mahdollisimman vähäisiksi eikä näitä vaikutuksia
ole mahdollista kohtuudella välttää ottaen huomioon ihmisten
toiminta ja pilaantumisen luonne; ja
5) vesimuodostuman tila ei heikkene.
Selostus:
Säännöksen mukaan ympäristötavoitteiden lieventäminen
edellyttäisi, että vesimuodostumalle ihmisen aiheuttamat muutokset
tai muodostuman luonnonolosuhteet ovat sellaisia, että ne estäisivät
vaativampien ympäristötavoitteiden saavuttamisen. Kyse voisi
myös olla siitä, että näiden tavoitteiden saavuttaminen
olisi muutoin teknisten tai taloudellisten syiden vuoksi kohtuutonta.
25 §
Tavoitteiden saavuttaminen vaiheittain
Vesienhoitosuunnitelmassa voidaan pidentää 21 §:ssä
asetettuja määräaikoja, jos ympäristötavoit-teiden
saavuttaminen on mahdollista ainoastaan vaiheittain.
Edellytyksenä määräajan pidentämiselle on, että:
1) vesimuodostuman tilan parantaminen vesienhoitosuunnitelmakauden aikana
on teknisesti tai ta-loudellisesti kohtuutonta tai luonnonolosuhteiden
vuoksi ylivoimaista; ja
2) vesimuodostuman tila ei edelleen huonone.
Määräaikaa voidaan pidentää yhteensä enintään
kahdella vesienhoitosuunnitelmakaudella.
Selostus:
Pykälän mukaan vesienhoitosuunnitelmassa voitaisiin pidentää
21 §:ssä asetettuja määräaikoja, jos ympäristötavoitteiden
saavuttaminen olisi mahdollista vain vaiheittain. Edellytyksenä määräajan
pidentämiselle on, että vesimuodostuman tilan parantaminen vesienhoitosuunnitelmakauden
aikana olisi teknisesti tai taloudellisesti mahdotonta tai luonnonolosuhteiden
vuoksi ylivoimaista ja että vesimuodostuman tila ei edelleen huononisi.
Pidentäminen ja syyt siihen tulisi esittää vesienhoitosuunnitelmassa.
Määräaikaa voitaisiin pidentää yhteensä
enintään kahdella vesienhoitosuunnitelmakaudella.
26 §
Valtioneuvoston asetus ympäristötavoitteista
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin
tässä luvussa tarkoitetuista ympäristötavoitteista.
5 luku
Erinäiset säännökset
27 §
Vesistä aiheutuvat terveyshaitat
Vesistä aiheutuvien terveyshaittojen ehkäisemisestä, vähentämisestä
ja poistamisesta sekä niihin liittyvistä tarpeellisista suunnitelmista
ja selvityksistä säädetään lisäksi terveydensuojelulaissa
(736/1994).
Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella säädetään
tarkemmin vesistä aiheutuvien terveyshaittojen ehkäisemiseen,
vähentämiseen ja poistamiseen liittyvän tiedon keräämisestä
ja toimittamisesta tässä laissa tarkoitettua vesienhoitosuunnitelmaa
varten.
Selostus:
Pykälässä säädetään eräistä
tarkentavista toimista, jotka ovat tarpeen vesivaroja ja terveyttä
koskevan pöytäkirjan täytäntöön panemiseksi.
Pykälän 1 momentissa viitataan terveydensuojelulaissa säädettyyn
terveyshaittojen ehkäisyyn. Terveydensuojelulaissa säädetään
muun muassa uimaveden ja talousveden laadusta, jotka tiedot ovat tarpeen
myös vesienhoitosuunnitelmaa varten. Pykälän 2 momentin
mukaan sosiaali- ja terveysministeriö voisi asetuksella säätää,
kuinka terveydensuojeluviranomaisten tulisi toimia, jotta terveydensuojelulain
nojalla kerätyt tiedot tuotettaisiin osaksi vesienhoitosuunnitelmia.
28 §
Vesienhoitosuunnitelman huomioon ottaminen
Valtion ja kuntien viranomaisten on otettava soveltuvin osin toiminnassaan
huomioon valtioneuvoston 17 §:n mukaisesti hyväksymät vesienhoitosuunnitelmat.
Vesienhoitosuunnitelmien huomioon ottamisessa noudatetaan lisäksi,
mitä muualla laissa säädetään.
Selostus:
Pykälän mukaan valtion ja kuntien viranomaisten tulee soveltuvin
osin ottaa huomioon päätöksenteossaan, suunnitelmissaan
ja vesien tilaan liittyvissä toimissaan valtioneuvoston hyväksymät
vesienhoitosuunnitelmat. Pykälä on yleissäännös
ja merkitsee viranomaisten yleistä velvollisuutta toimia toimivaltansa
puitteissa vesienhoitosuunnitelman tavoitteiden saavuttamiseksi. Vesienhoitosuunnitelmien
huomioon ottamisesta voitaisiin säätää muualla laissa.
Samaan aikaan tämän lain kanssa on muutettu ympäristönsuojelulain
ja vesilain lupaharkintaa koskevia säännöksiä. Näiden
lakien mukainen päätöksenteko liittyy suoranaisesti vesien
tilaan, jolloin on tarpeen täsmentää erikseen vesienhoitosuunnitelmien
merkitystä lupaharkinnassa. Säännöksen soveltaminen
tulisi ajankohtaiseksi, kun ensimmäiset hoitosuunnitelmat olisi hyväksytty
vuoden 2009 lopussa.
29 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan 31 päivänä joulukuuta
2004.
Selostus:
Pykälä sisältää tavanomaisen voimaantulosäännöksen.
Asianajaja, LL.M Sanna Suvanto
Asianajotoimisto Hammarström Puhakka Partners Oy