Pikahaku
Hakusana puuttuu
Valtioneuvoston asetus öljysuojarahastosta 1409/2004
Valtioneuvosto on antanut asetuksen öljysuojarahastosta, joka
täydentää uutta öljysuojalakia 1406/2004. Asetuksessa
säädetään korvauksen ja avustuksen hakemismenettelyistä
sekä 2 ja 3 luvuissa rahaston hallinnoinnista ja erikseen nimitettävien
katselmuslautakuntien toiminnasta.
Kenen tahansa toiminnanharjoittajan tai yksityishenkilön kannalta
merkittävä on 1 luku, jossa säädetään korvausten
ja avustusten hakemisesta. Korvausta ja avustusta öljysuojarahastosta
on haettava kirjallisella hakemuksella korvattavaksi tai avustettavaksi
tarkoitettua tapahtumaa seuraavan kalenterivuoden loppuun mennessä.
Erityisestä syystä voidaan määräajan jälkeenkin
tehty hakemus ottaa käsiteltäväksi. Hakemus on osoitettava
öljysuojarahaston hallitukselle ja toimitettava asianomaiselle alueelliselle
ympäristökeskukselle, jonka on annettava hakemuksesta lausuntonsa
ja toimitettava hakemus edelleen ympäristöministeriölle.
Hakemus voidaan antaa myös öljysuojarahastosta annetun lain
26 §:ssä tarkoitetulle katselmuslautakunnalle. Perustapauksessa
korvaushakemuksen sisältöä ei ole yksilöity, mutta
sen on sisällettävä ainakin kuvaus vahingosta, vahingonkärsijästä
ja aiheutuneesta vahingosta sekä siitä, miksi öljysuojarahaston
pitäisi korvata vahinko. Rahasto on aina toissijainen esimerkiksi
ympäristövahinkovakuutukseen nähden, eli korvausta maksetaan
ainoastaan jos korvausvelvollinen ei kykene suorittamaan korvausta vapaaehtoisesti
tai vakuutuksen kautta. Ensimmäisen luvun 2 ja 3 pykälissä
on lueteltu tarkemmin, mitä tietoja on annettava ennallistamiskustannusten
tai maaperän tai pohjaveden pilaantumista koskevan korvaushakemuksen
yhteydessä.
Toisen ja kolmannen luvun määräyksillä on merkitystä
lähinnä ainoastaan rahaston hallinnossa mukana olevien henkilöiden
kannalta eikä niitä ole siksi katsottu tarpeelliseksi kuvata
yksityiskohtaisemmin.
Asetus on tullut voimaan 1.1.2005 yhtä aikaa lain kanssa.
1 luku
Korvauksen ja avustuksen hakeminen öljysuojarahastosta
1 §
Korvauksen ja avustuksen hakeminen
Korvausta ja avustusta öljysuojarahastosta on haettava kirjallisella
hakemuksella öljysuojarahastosta annetussa laissa (1406/2004) korvattavaksi
tai avustettavaksi tarkoitettua tapahtumaa seuraavan kalenterivuoden loppuun
mennessä. Erityisestä syystä voidaan määräajan
jälkeenkin tehty hakemus ottaa käsiteltäväksi.
Hakemus on osoitettava öljysuojarahaston hallitukselle ja toimitettava
asianomaiselle alueelliselle ympäristökeskukselle, jonka on
annettava hakemuksesta lausuntonsa ja toimitettava hakemus edelleen ympäristöministeriölle.
Hakemus voidaan antaa myös öljysuojarahastosta annetun lain
26 §:ssä tarkoitetulle katselmuslautakunnalle.
Korvauksen ja avustuksen myöntämisestä voidaan antaa ennakkolausunto.
2 §
Torjuntakustannuksia koskeva hakemus
Öljyvahingon torjuntakustannusten korvaamista koskevassa hakemuksessa
on esitettävä
1) kuvaus öljyvahingosta;
2) tehdyt torjuntatoimenpiteet;
3) torjuntatyöstä aiheutuneet kustannukset;
4) vahingosta vastuussa oleva, jos tämä on tiedossa;
5) selvitys siitä, miten torjuntakustannuksia on yritetty periä
vahingosta vastuussa olevalta;
6) muut öljysuojarahaston hallituksen edellyttämät tiedot
ja selvitykset.
3 §
Maaperän ja pohjaveden puhdistamiskustannuksia koskeva hakemus
Öljysuojarahastosta annetun lain 15 §:ssä tarkoitettua
korvausta koskevassa hakemuksessa on esitettävä
1) tiedot puhdistettavasta maa-alueesta sekä asianomaisen kiinteistön
omistajasta ja haltijasta;
2) kiinteistön omistajan suostumus puhdistamiseen, jos omistaja ei
ole itse hakijana;
3) selvitys puhdistamistarpeesta, puhdistamisen kiireellisyydestä
ja sen merkityksestä ympäristönsuojelun kannalta;
4) suunnitelma puhdistustyön suorittamisesta, puhdistamisessa syntyvän
öljyisen jätteen käsittelystä sekä puhdistamisen
ympäristövaikutusten seurannasta;
5) arvio kustannuksista sekä haettavan korvauksen määrä;
6) selvitys siitä, että korvauksen myöntämiseen on
öljysuojarahastosta annetun lain 15 §:n 2 momentin mukaiset
edellytykset;
7) selvitys siitä, että puhdistamiseen on saatu ympäristönsuojelulain
(86/2000) mukainen ympäristölupa tai puhdistamisesta muuten
päätetään ympäristönsuojelulain mukaisesti;
8) öljysuojarahastosta annetun lain 15 §:n 3 momentissa tarkoitettu
kiinteistön omistajan kirjallinen vakuutus;
9) muut öljysuojarahaston hallituksen edellyttämät tiedot
ja selvitykset.
Alueellisen ympäristökeskuksen on annettava korvaushakemuksesta
lausunto öljysuojarahaston hallitukselle. Lausunnossa on erityisesti
otettava kantaa siihen, onko korvauksen myöntämiselle olemassa
öljysuojarahastosta annetun lain 15 §:n 2 momentin mukaiset
edellytykset sekä esitettävä arvio puhdistamisen tarpeellisuudesta
ja kiireellisyydestä ympäristönsuojelun kannalta.
2 luku
Öljysuojarahaston hallitus ja henkilöstö
4 §
Öljysuojarahaston hallituksen tehtävät
Öljysuojarahaston hallituksen tulee, sen lisäksi mitä
öljysuojarahastosta annetussa laissa säädetään
hallituksen tehtävistä korvausten ja avustusten myöntämisessä:
1) päättää rahaston toiminta- ja taloussuunnitelmasta;
2) päättää rahaston talousarviosta ja varojen käyttösuunnitelmasta;
3) huolehtia rahaston maksuvalmiudesta;
4) hyväksyä ja allekirjoittaa rahaston tilinpäätös
ja toimittaa se ympäristöministeriön vahvistettavaksi vuosittain
maaliskuun loppuun mennessä;
5) laatia vuosittain rahaston toimintakertomus;
6) huolehtia öljysuojarahastosta annetun lain 16 §:ssä
tarkoitetun korvauksen perimisestä.
5 §
Hallituksen kokoonpano
Öljysuojarahaston hallitukseen kuuluu puheenjohtajan lisäksi
enintään kuusi jäsentä, joilla jokaisella on henkilökohtainen
varajäsen.
Hallituksen puheenjohtajan tulee olla öljyvahinkoasioissa puolueettomaksi
katsottava. Hallituksessa tulee olla edustaja sisäasiainministeriöstä,
valtiovarainministeriöstä, ympäristöministeriöstä,
kunnista, ympäristönsuojelujärjestöistä sekä
öljyalalta. Hallitus voi ottaa lisäksi yhden tai useampia pysyviä
asiantuntijoita.
Hallituksen tulee kuulla asiantuntijana Ahvenanmaan maakunnan edustajaa,
milloin käsiteltävänä on Ahvenanmaan maakunnan aluetta
koskeva korvausasia. Hallitus voi tarpeen mukaan kuulla myös muita
asiantuntijoita.
6 §
Työjaosto
Hallitus voi asettaa asioiden valmistelua ja korvaushakemusten käsittelyä
varten työjaoston. Työjaostolla voi olla myös päätösvaltaa
sen mukaan kuin öljysuojarahastolain 21 §:ssä säädetään.
Työjaostoon kuuluu hallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja
sekä hallituksen varsinaisista tai varajäsenistään
valitsemat kolme muuta jäsentä, joista yksi edustaa valtion
viranomaisia, yksi kuntia ja yksi öljyalaa. Varapuheenjohtajalla
ja jäsenellä on hallituksen valitsema varajäsen, jona voi
toimia myös hallituksen varajäsen.
7 §
Päätösvaltaisuus
Hallitus on päätösvaltainen, kun kokouksessa on läsnä
puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja ja vähintään puolet
jäsenistä tai heidän varajäsenistään.
Työjaosto on päätösvaltainen, kun kokouksessa on
läsnä puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja ja vähintään
kaksi jäsentä tai heidän varajäsentään.
8 §
Asioiden käsittely hallituksessa ja työjaostossa
Hallitus ja työjaosto kokoontuvat puheenjohtajan tai hänen
estyneenä ollessaan varapuheenjohtajan kutsusta.
Jos asiaa käsiteltäessä ilmenee eriäviä mielipiteitä,
päätetään asia äänestämällä
samaa menettelyä noudattaen kuin monijäsenisessä tuomioistuimessa.
Hallituksen ja työjaoston kokouksista pidettävät pöytäkirjat
ja hallituksen toimituskirjat allekirjoittaa puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja
ja varmentaa sihteeri.
9 §
Rahaston henkilöstö ja palkkiot
Öljysuojarahastolla tulee olla pääsihteeri ja tarvittaessa
muita sihteereitä, joina toimivat ympäristöministeriön
virkamiehet.
Hallituksen puheenjohtajan, jäsenen, sihteerin ja asiantuntijan
palkkiot vahvistaa hallituksen ehdotuksesta ympäristöministeriö.
3 luku
Katselmuslautakunta ja voimaantulo
10 §
Katselmuslautakunnan tehtävät
Katselmuslautakunnan on suoritettava öljyvahingon johdosta katselmus,
jossa selvitetään vahinko ja sen aiheuttaja sekä arvioidaan
vahingon johdosta suoritettavat korvaukset. Lautakunnan lausunto on toimitettava
öljysuojarahaston hallitukselle.
Asianosaisille on varattava tilaisuus tuulla kuulluksi katselmuksessa.
11 §
Katselmuslautakunnan kokoonpano
Katselmuslautakuntaan kuuluu puheenjohtaja, jona toimii alueellisen ympäristökeskuksen
tähän tehtävään määräämä
henkilö, ja vähintään kaksi jäsentä. Jäsenistä
toisella on oltava öljyvahingon luonteesta riippuen luonnontieteen
tai -talouden asiantuntemus ja toisella perehtyneisyys vahinkojen arviointiin.
12 §
Voimaantulo
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2005.
Asianajaja, LL.M Sanna Suvanto
Asianajotoimisto Hammarström Puhakka Partners Oy