Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Sähköturvallisuuslakia muutettiin

Laki sähköturvallisuuslain muuttamisesta 250/2022

Sähköturvallisuuslain (1135/2016) muuttamisesta annettiin laki (250/2022).

Lain muuttaminen on osa eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annetun lain (1137/2016, markkinavalvontalaki) muutoskokonaisuutta, jolla pannaan täytäntöön uusi markkinavalvonnasta ja tuotteiden vaatimustenmukaisuudesta sekä direktiivin 2004/42/EY ja asetusten (EY) N:o 765/2008 ja (EU) N:o 305/2011 muuttamisesta annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2019/1020 (markkinavalvonta-asetus). Lakia muutettiin korjaamalla laissa olevat viittaukset NLF-asetukseen viittauksilla markkinavalvonta-asetuksen vastaavaan sääntelyyn. Lisäksi muutoslailla ajantasaistettiin muutoksenhakua koskevia säännöksiä. Muutoksen tavoitteena on yhdenmukaistaa markkinavalvontasääntelyä kansallisella tasolla.

Laki tuli voimaan 11.4.2022.

Ks. myös hallituksen esitys 139/2021 vp.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan sähköturvallisuuslain (1135/2016) 2 §:n 2 momentti, 4 §:n 12 kohta, 5 §, 117 §:n 2 momentti sekä 118 ja 119 §, sekä

lisätään 117 §:n 1 momenttiin uusi 31 ja 32 kohta sekä 117 §:ään uusi 2 momentti, jolloin muutettu 2 ja nykyinen 3 momentti siirtyvät 3 ja 4 momentiksi, seuraavasti:

2 §
Lain soveltamisala

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Tätä lakia sovelletaan myös radiolaitteisiin ja viestintäverkkoihin siltä osin kuin niistä voi aiheutua vaaraa hengelle, terveydelle tai omaisuudelle taikka haitallisia häiriöitä, joista ei säädetä sähköisen viestinnän palveluista annetussa laissa (917/2014) tai sen nojalla annetuissa säännöksissä.

Selostus:

Pykälässä säädetään tämän lain soveltamisalasta.

Pykälän 2 momentissa säädetään lain soveltamisesta radiolaitteisiin ja viestintäverkkoihin. Momentin vanhentunut viittaus tietoyhteiskuntakaareen muutettiin ajantasaiseksi viittaukseksi sähköisen viestinnän palveluista annettuun lakiin. Tietoyhteiskuntakaari -nimeke muutettiin tietoyhteiskuntakaaren muutoksella nimekkeeksi laki sähköisen viestinnän palveluista ja muutos tuli voimaan 1.6.2018.

4 §
Määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

12) akkreditoinnilla akkreditoinnin vaatimusten vahvistamisesta ja neuvoston asetuksen (ETY) N:o 339/93 kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 765/2008, jäljempänä NLF-asetus, 2 artiklan 10 kohdassa määriteltyä akkreditointia;

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälässä määritellään laissa käytettyjä termejä.

Pykälän 1 momentissa säädetään lain termeistä määritelmineen. Momentin 12 kohdassa määritellään sana 'akkreditointi'. Kohdan viittaus NLF-asetukseen muutettiin siten, että ajankohtaistettiin NLF-asetuksen soveltamisalaa. Aiemmin soveltamisala oli ilmaistu sanamuodoilla 'tuotteiden kaupan pitämiseen liittyvää akkreditointia ja markkinavalvontaa koskevista vaatimuksista', kun uudella asetuksella soveltamisalan ilmaisu muutettiin muotoon 'akkreditoinnin vaatimusten vahvistamisesta'. Muutoksella huomioitiin markkinavalvonta-asetuksen aiheuttamat muutokset NLF-asetukseen ja sen soveltamisalaan.

5 §
Suhde muuhun lainsäädäntöön

Vaatimustenmukaisuuden arviointilaitosten akkreditoinnille ja tuotteiden CE-merkinnälle asetettavista vähimmäisvaatimuksista säädetään NLF-asetuksessa.

Markkinavalvonnan, talouden toimijoiden kanssa tehtävän yhteistyön sekä unionin markkinoille tulevien tuotteiden valvonnan puitteista säädetään markkinavalvonnasta ja tuotteiden vaatimustenmukaisuudesta sekä direktiivin 2004/42/EY ja asetusten (EY) N:o 765/2008 ja (EU) N:o 305/2011 muuttamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2019/1020, jäljempänä markkinavalvonta-asetus.

Hisseistä säädetään hissiturvallisuuslaissa (1134/2016).

Räjähdysvaarallisissa tiloissa käytettäväksi tarkoitettujen laitteiden ja suojausjärjestelmien vaatimustenmukaisuudesta säädetään räjähdysvaarallisissa tiloissa käytettäväksi tarkoitettujen laitteiden ja suojausjärjestelmien vaatimustenmukaisuudesta annetussa laissa (1139/2016).

Markkinavalvonnasta, markkinavalvonta-asetuksen 25–28 artiklan mukaisesta ulkorajavalvonnasta, valvontaviranomaisista ja muutoksenhausta säädetään eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annetussa laissa (1137/2016).

Ilmoitetuille laitoksille asetetuista vaatimuksista, ilmoitettujen laitosten valvonnasta ja muutoksenhausta säädetään eräitä tuoteryhmiä koskevista ilmoitetuista laitoksista annetussa laissa (278/2016).

Työturvallisuutta koskevista vaatimuksista säädetään työturvallisuuslaissa (738/2002).

Sähkönsiirron, -jakelun ja -toimituksen keskeytymiseen sekä sähkönjakelun, muun verkkopalvelun tai sähköntoimituksen virheeseen liittyvistä korvausasioista säädetään sähkömarkkinalaissa.

Radiolaitteiden markkinoille saattamisesta säädetään sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 30 luvussa.

Selostus:

Pykälässä säädetään tämän lain suhteesta muuhun lainsäädäntöön.

Pykälän 1 momentti sisältää viittauksen NLF-asetukseen. Momentissa sanan 'akkreditoinnille' jälkeen poistettiin ilmaus 'markkinavalvonnalle ja kolmannesta maasta tuotavien tuotteiden ulkorajavalvonnalle sekä'. Muutoksella huomioitiin markkinavalvonta-asetuksen aiheuttamat muutokset NLF-asetukseen ja sen soveltamisalaan.

Momentti 2 on kokonaan uusi ja sisältää informatiivisen viittauksen markkinavalvonta-asetukseen. Momentin mukaan markkinavalvonta-asetus sisältää säännökset markkinavalvonnan, talouden toimijoiden kanssa tehtävän yhteistyön sekä unionin markkinoille tulevien tuotteiden valvonnan puitteista.

Momentti 3 on aiemman oikeustilan mukainen momentti 2. Momentti sisältää viittauksen hissiturvallisuuslakiin, jossa säädetään hisseistä. Sisällöltään säännös säilyi ennallaan.

Momentti 4 on aiemman oikeustilan mukainen momentti 3. Momentti sisältää viittauksen räjähdysvaarallisissa tiloissa käytettäväksi tarkoitettujen laitteiden ja suojausjärjestelmien vaatimustenmukaisuudesta annettuun lakiin, jossa säädetään räjähdysvaarallisissa tiloissa käytettäväksi tarkoitettujen laitteiden ja suojausjärjestelmien vaatimustenmukaisuudesta. Sisällöltään säännös säilyi ennallaan.

Momentti 5 on aiemman oikeustilan mukainen momentti 4. Momentti sisältää viittauksen eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annettuun lakiin, jossa säädetään markkinavalvonnasta, ulkorajavalvonnasta, valvontaviranomaisista ja muutoksenhausta. Säännös säilyi sisällöltään ennallaan lukuun ottamatta muutosta viittauksesta NLF-asetuksen 27–29 artiklaan viittaukseen markkinavalvonta-asetuksen 25–28 artiklaan.

Momentti 6 on aiemman oikeustilan mukainen momentti 5. Momentti sisältää viittauksen eräitä tuoteryhmiä koskevista ilmoitetuista laitoksista annettuun lakiin, jossa säädetään ilmoitetuille laitoksille asetetuista vaatimuksista, ilmoitettujen laitosten valvonnasta ja muutoksenhausta. Sisällöltään säännös säilyi ennallaan.

Momentti 7 on aiemman oikeustilan mukainen momentti 6. Momentti sisältää viittauksen työturvallisuuslakiin, jossa säädetään työturvallisuudesta. Sisällöltään säännös säilyi ennallaan.

Momentti 8 on aiemman oikeustilan mukainen momentti 7. Momentti sisältää viittauksen sähkömarkkinalakiin, jossa säädetään korvausasioista, jotka liittyvät sähkönsiirron, -jakelun ja -toimituksen keskeytymiseen sekä sähkönjakelun, muun verkkopalvelun tai sähköntoimituksen virheeseen. Sisällöltään säännös säilyi ennallaan.

Momentti 9 on aiemman oikeustilan mukainen momentti 8. Momentti sisältää viittauksen sähköisen viestinnän palveluista annettuun lakiin, jossa säädetään radiolaitteiden markkinoille saattamisesta. Säännöksen vanhentunut viittaus tietoyhteiskuntakaaren muutettiin ajankohtaiseksi viittaukseksi sähköisen viestinnän palveluista annettuun lakiin.

117 §
Rangaistussäännökset

Joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

31) markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan a alakohdassa säädettyä valmistajan tai maahantuojan velvollisuutta pitää vaatimustenmukaisuusvakuutus ja tekniset asiakirjat markkinavalvontaviranomaisen saatavilla kymmenen vuoden ajan ja varmistaa, että tekniset asiakirjat voidaan pyynnöstä antaa markkinavalvontaviranomaisen saataville,

32) markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan b alakohdassa säädettyä valmistajan tai maahantuojan tietojen ja asiakirjojen toimittamisvelvollisuutta,

on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, sähköturvallisuutta koskevien säännösten rikkomisesta sakkoon.

Jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, sähköturvallisuutta koskevien säännösten rikkomisesta tuomitaan myös se, joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta rikkoo

1) markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan a alakohdassa säädettyä valtuutetun edustajan tai jakelupalvelujen tarjoajan EU-vaatimustenmukaisuusvakuutusta ja teknisiä asiakirjoja koskevaa velvollisuutta,

2) markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan b alakohdassa säädettyä valtuutetun edustajan tai jakelupalvelujen tarjoajan tietojen ja asiakirjojen toimittamisvelvollisuutta,

3) markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan c alakohdassa säädettyä jakelupalvelujen tarjoajan ilmoittamisvelvollisuutta,

4) markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan d alakohdassa säädettyä valtuutetun edustajan tai jakelupalvelujen tarjoajan korjaaviin toimiin ryhtymistä ja riskien vähentämistä koskevaa velvollisuutta.

Sitä, joka rikkoo tämän lain nojalla määrättyä, uhkasakolla tehostettua kieltoa tai velvoitetta, ei voida tuomita 1 ja 2 momentin nojalla rangaistukseen samasta teosta.

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälässä säädetään sähköturvallisuutta koskevien säännösten rikkomisen rangaistavuudesta.

Pykälän 1 momentissa säädetään niistä velvollisuuksista, joiden rikkomisesta voidaan tuomita sakkorangaistukseen. Momenttiin lisättiin uudet kohdat 31 ja 32. Lisätyssä 31 kohdassa säädetään sellaisen laiminlyönnin rangaistavuudesta, joka koskee valmistajan ja maahantuojan velvollisuutta pitää vaatimustenmukaisuusvakuutus ja tekniset asiakirjat markkinavalvontaviranomaisten saatavilla. Lisätyssä 32 kohdassa puolestaan säädetään sellaisen laiminlyönnin rangaistavuudesta, joka koskee valmistajan ja maahantuojan velvollisuutta toimittaa tietoja ja asiakirjoja.

Pykälän lisättiin uusi 2 momentti. Momentissa säädetään sellaisen laiminlyönnin rangaistavuudesta, joka koskee valtuutetun edustajan ja jakelupalvelun tarjoajan EU-vaatimustenmukaisuusvakuutusta ja teknisiä asiakirjoja koskevaa velvollisuutta, tietojen ja asiakirjojen toimittamisvelvollisuutta, ilmoittamisvelvollisuutta tai korjaaviin toimiin ryhtymistä ja riskien vähentämistä koskevaa velvollisuutta. Rangaistussäännös rajattiin koskemaan näissä markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan tilanteissa sellaisia talouden toimijoita ja talouden toimijoiden velvoitteiden rikkomista, joita tämä laki ei aiemmin kattanut.

Pykälän 3 momentti sisältää rajauksen rikkomusten rangaistavuuteen siten, että jos tämän lain nojalla on jo määrätty uhkasakko jonkin kiellon tai velvoitteen tehosteeksi, ei tästä samasta teosta voida tuomita rangaistukseen tämän pykälän 1 ja 2 momentin nojalla. Momenttiin lisättiin viittaus pykälän 2 momenttiin niin, että momentti kattaa 1 momentin lisäksi myös 2 momentissa säädetyt rikkomukset.

118 §
Muutoksenhaku sähköturvallisuusviranomaisen päätökseen

Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019).

Sähköturvallisuusviranomaisen päätös voidaan kuitenkin panna täytäntöön valituksesta huolimatta.

Muutoksenhaussa uhkasakon asettamista ja maksettavaksi tuomitsemista sekä teettämisuhan asettamista ja täytäntöönpantavaksi määräämistä koskevaan päätökseen sovelletaan kuitenkin, mitä uhkasakkolaissa säädetään.

Selostus:

Pykälässä säädetään muutoksenhausta sähköturvallisuusviranomaisen päätökseen. Pykälä muutettiin vastaamaan uutta oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettua lakia (808/2019), joka kumosi hallintolainkäyttölain vuoden 2020 alusta lähtien.

Pykälän 1 momentti sisältää viittauksen oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin, jossa säädetään muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen. Momenttia muutettiin siten, että sitä yksinkertaistettiin poistamalla momentista viittaus tiettyyn päätökseen muutoksen kohteena ja korvattiin tämä yleisellä ilmauksella, joka kattaa kaikki muutoksenhaut hallintotuomioistuimeen. Lisäksi momentin vanhentunut viittaus hallintolainkäyttölakiin muutettiin ajankohtaiseksi viittaukseksi oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin. Lisäksi poistettiin erityinen maininta siitä, että hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

Pykälän 2 momentissa säädetään poikkeuksesta, jonka mukaan valituksesta huolimatta voidaan panna täytäntöön sellainen päätös, jonka on antanut sähköturvallisuusviranomainen. Momentista poistettiin muutoksenhakuviranomaisen mahdollisuus määrätä asiasta toisin.

Pykälän 3 momentti sisältää viittauksen uhkasakkolakiin, ja momentin mukaan uhkasakon asettamista ja maksettavaksi tuomitsemista sekä teettämisuhan asettamista ja täytäntöönpantavaksi määräämistä koskevaan päätökseen liittyvässä muutoksenhaussa sovelletaan uhkasakkolakia. Momentin sanamuotoa muutettiin, mutta oikeustila säilyi ennallaan.

119 §
Muutoksenhaku ilmoitetun laitoksen, pätevyydenarviointilaitoksen, valtuutetun laitoksen tai valtuutetun tarkastajan päätökseen

Ilmoitetun laitoksen, pätevyydenarviointilaitoksen, valtuutetun laitoksen ja valtuutetun tarkastajan päätökseen saa vaatia oikaisua. Oikaisuvaatimuksesta säädetään hallintolaissa.

Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa.

Päätös voidaan kuitenkin panna täytäntöön muutoksenhausta huolimatta.

Selostus:

Pykälässä säädetään muutoksenhausta ilmoitetun laitoksen, pätevyydenarviointilaitoksen, valtuutetun laitoksen tai valtuutetun tarkastajan päätökseen. Pykälä muutettiin vastaamaan uutta oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettua lakia (808/2019), joka kumosi hallintolainkäyttölain vuoden 2020 alusta lähtien. Lisäksi 1 momenttiin tehtiin säännösteknisiä muutoksia.

Pykälän 1 momentissa säädetään oikaisun vaatimisen sallittavuudesta sellaiseen päätökseen, jonka on antanut ilmoitettu laitos, pätevyydenarviointilaitos, valtuutetun laitos tai valtuutetun tarkastaja. tehtiin muutoksia. Momenttiin tehtiin pieniä teknisluonteisia muutoksia. Sanan 'tarkastajan' jälkeinen ilmaus 'tämän lain nojalla tekemään' poistettiin. Momenttia siis muutettiin siten, että sitä yksinkertaistettiin poistamalla momentista viittaus tiettyyn päätökseen muutoksen kohteena ja korvattiin tämä yleisellä ilmauksella, joka kattaa kaikki päätökset. Lisäksi aikaisemmin sanan 'oikaisua' jälkeen oli ilmaus 'siten kuin hallintolaissa säädetään', joka muutoslain johdosta muutettiin erilliseksi lauseeksi. Sisällöllisesti säännös säilyi ennallaan.

Pykälän 2 momentti sisältää viittauksen oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin, jossa säädetään muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen. Momenttia muutettiin siten, että sitä yksinkertaistettiin poistamalla momentista viittaus tiettyyn päätökseen muutoksen kohteena ja korvattiin tämä yleisellä ilmauksella, joka kattaa kaikki muutoksenhaut hallintotuomioistuimeen. Lisäksi momentin vanhentunut viittaus hallintolainkäyttölakiin muutettiin ajankohtaiseksi viittaukseksi oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin. Lisäksi momentista poistettiin erityinen maininta siitä, että hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

Pykälän 3 momentissa säädetään poikkeuksesta, jonka mukaan valituksesta huolimatta voidaan panna täytäntöön tässä pykälässä tarkoitettu päätös. Momentista poistettiin muutoksenhakuviranomaisen mahdollisuus määrätä asiasta toisin.


Tämä laki tuli voimaan 11 päivänä huhtikuuta 2022.


Johan Pråhl
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy
Puh. +358 9 474 21
johan.prahl@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.