Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Romuajoneuvoasetusta muutetaan vastaamaan jätealan direktiiveihin ja jätelakiin tehtyjä muutoksia

Valtioneuvoston asetus romuajoneuvoista sekä vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta ajoneuvoissa annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta 1028/2021

Selostettavalla asetuksella tehdään romuajoneuvoista sekä vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta ajoneuvoissa annetun valtioneuvoston asetukseen (123/2015, "romuajoneuvoasetus") muutoksia, joilla asetus saadaan vastaamaan Euroopan unionin jätealan direktiiveihin ja jätelakiin (646/2011) tehtyjä muutoksia. Asetuksella muutetaan säännöksiä tuottajan omavalvonnasta, tiedottamisesta ja neuvonnasta, valtuutetun edustajan nimeämisestä sekä hyväksymistä tuottajarekisteriin koskevan hakemuksen sisältövaatimuksista. Tuottajalle ja tuottajayhteisölle asetettua seurantatietojen toimittamisen määräaikaa pidennetään ja yhdenmukaistetaan. Samoin muutetaan komissiolle tapahtuvan vuosiraportoinnin määräaikoja. Asetukseen myös lisätään tarvittavat säännökset yhteistyöstä ja tiedonvaihdosta EU:n muiden jäsenvaltioiden kanssa sekä tehdään uuden markkinavalvontalainsäädännön edellyttämät muutokset. Mainittujen muutosten ohella tehdään eräitä säädösteknisiä ja sanonnallisia täsmennyksiä.

Asetus tuli voimaan 1.12.2021.

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti muutetaan romuajoneuvoista sekä vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta ajoneuvoissa annetun valtioneuvoston asetuksen (123/2015) 1–3 §, 5 §:n 3 momentti, 10 §:n 1 momentin 5 kohta, 11, 13 ja 14 §, 15 §:n 1 ja 6 kohta, 16 §:n 2 momentti ja 17–19 §, sellaisina kuin niistä ovat 2 § osaksi asetuksessa 733/2016 sekä 10 §:n 1 momentin 5 kohta ja 11 § asetuksessa 539/2019, sekä lisätään 6 §:ään uusi 2 momentti, asetukseen uusi 11 a–11 c § ja 15 §:ään uusi 7 ja 8 kohta seuraavasti:

1 §
Soveltamisala

Tässä asetuksessa säädetään toimista, joilla pyritään vähentämään ajoneuvoista peräisin olevien jätteiden syntymistä sekä valmistelemaan uudelleenkäytettäväksi, kierrättämään tai hyödyntämään muulla tavoin romutettaviksi tarkoitettuja ajoneuvoja, jotka ovat jätelaissa (646/2011) tarkoitettua jätettä (romuajoneuvo) ja niiden osia sekä parantamaan romuajoneuvojen käsittelyn ympäristön suojelun tasoa.

Tätä asetusta sovelletaan ajoneuvoihin ja romuajoneuvoihin sekä niiden osiin ja materiaaleihin.

Poiketen siitä, mitä 2 momentissa säädetään, tämän asetuksen 6, 10–11 ja 12–16 §:ää ei sovelleta moottorikäyttöisiin kolmipyöriin, 6 §:ää erikoiskäyttöön tarkoitettuihin ajoneuvoihin eikä 6, 10, 16 ja 17 §:ää ajoneuvoihin, joille on myönnetty ajoneuvolain (82/2021) 2 §:n 21 kohdassa tarkoitettu kansallinen piensarjatyyppihyväksyntä.

Selostus:

Pykälän 1 momenttiin tehdään jätelain muuttamisesta johtuva teknisluonteinen tarkistus koskien viittausta jätelain 5 §:ään. Pykälän 2 momentti säilyy muuttumattomana.

Pykälän 3 momenttiin tehdään uudistetusta ajoneuvolaista (82/2021) ja uudistetuista Euroopan unionin ajoneuvosäädöksistä johtuvat muutokset. Momentissa oleva säädösviittaus päivitetään uuteen ajoneuvolakiin ja pykäläviittaus ajoneuvolain piensarjatyyppihyväksyntään päivitetään uuden ajoneuvolain vastaavaan pykälään. Uudessa ajoneuvolaissa ei enää määritellä ajoneuvoja ja niiden luokkia vaan niistä säädetään Euroopan unionin uusissa ajoneuvoja koskevissa puiteasetuksissa. Myös ajoneuvoista käytettyjä termejä on muutettu puiteasetuksissa. Romuajoneuvoasetuksessa käytetty termi erityisajoneuvo korvataan termillä erikoiskäyttöön tarkoitettu ajoneuvo ja kolmipyöräinen ajoneuvo korvataan termillä moottorikäyttöinen kolmipyörä puiteasetusten termejä vastaaviksi.

Lisäksi 3 momenttiin tehdään selostettavan asetuksen 11 a ja 11 b §:stä johtuva teknisluonteinen muutos. Momentissa säädetyt poikkeukset perustuvat romuajoneuvodirektiivin 3 artiklan 4 ja 5 kohtiin. Asetukseen säädetyt uudet 11 a ja b §:t perustuvat jätedirektiiviin vaatimuksiin, mistä syystä uudet säännökset eivät sisälly momentissa säädettyjen poikkeusten piiriin.

2 §
Määritelmät

Tässä asetuksessa tarkoitetaan:

1) ajoneuvolla moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen sekä tällaisiin ajoneuvoihin tarkoitettujen järjestelmien, komponenttien ja erillisten teknisten yksiköiden hyväksynnästä ja markkinavalvonnasta, asetusten (EY) N:o 715/2007 ja (EY) N:o 595/2009 muuttamisesta sekä direktiivin 2007/46/EY kumoamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2018/858 tarkoitettua M1- tai N1-luokan ajoneuvoa sekä moottorikäyttöistä kolmipyörää;

2) moottorikäyttöisellä kolmipyörällä kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen ja nelipyörien hyväksynnästä ja markkinavalvonnasta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) N:o 168/2013 tarkoitettua L5e-luokan ajoneuvoa;

3) erikoiskäyttöön tarkoitetulla ajoneuvolla 1 kohdassa mainitussa asetuksessa tarkoitettua luokan M, N tai O ajoneuvoa, jolla on sellaiset erityiset tekniset ominaisuudet, että sillä voidaan tehdä erityisiä järjestelyjä tai varusteita vaativia toimintoja;

4) taloudellisella toimijalla ajoneuvon sekä sen osien ja materiaalien tuottajaa ja jakelijaa, ajoneuvon ammattimaista korjaajaa ja liikennevakuutustoimintaa harjoittavaa yhteisöä sekä romuajoneuvon kerääjää, purkajaa, murskaajaa, hyödyntäjää, kierrättäjää ja muuta sen käsittelyyn osallistuvaa;

5) esikäsittelyllä vaarallisten aineiden poistamista romuajoneuvosta sekä romuajoneuvon purkamista ja muuta romuajoneuvon ja sen osien uudelleen käytön valmistelua, kierrätystä, muuta hyödyntämistä tai loppukäsittelyä varten tarvittavaa toimintaa;

6) vaarallisella aineella ainetta, joka täyttää jonkin seuraavista aineiden ja seosten luokituksesta, merkinnöistä ja pakkaamisesta sekä direktiivien 67/548/ETY ja 1999/45/EY muuttamisesta ja kumoamisesta ja asetuksen (EY) N:o 1907/2006 muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1272/2008 liitteessä I vahvistettuihin vaaraluokkiin tai -kategorioihin liittyvistä arviointiperusteista:

a) vaaraluokka 2.1–2.4, 2.6 ja 2.7;

b) vaaraluokka 2.8, tyypit A ja B;

c) vaaraluokka 2.9, 2.10 ja 2.12;

d) vaaraluokka 2.13, kategoriat 1 ja 2;

e) vaaraluokka 2.14, kategoriat 1 ja 2;

f) vaaraluokka 2.15, tyypit A–F;

g) vaaraluokka 3.1–3.6;

h) vaaraluokka 3.7, haitalliset vaikutukset sukupuolitoimintoihin ja hedelmällisyyteen tai kehitykseen;

i) vaaraluokka 3.8, muut kuin narkoottiset vaikutukset;

j) vaaraluokka 3.9, 3.10, 4.1 ja 5.1;

7) purkamistiedoilla kaikkia tietoja, jotka ovat välttämättömiä romuajoneuvon asianmukaisen ja ympäristöystävällisen esikäsittelyn toteuttamiseksi.

Edellä 1–3 kohdassa tarkoitettuna ajoneuvona pidetään myös ennen kohdassa mainitun asetuksen voimaantuloa voimassa olleiden säännösten mukaiseen vastaavaan luokkaan kuuluvaa ajoneuvoa.

Selostus:

Pykälän 1 momentin 1–3 kohdan ajoneuvojen määritelmät muutetaan siten, että määritelmissä viitataan ajoneuvolain sijaan uusiin EU:n puiteasetuksiin, joissa kyseiset ajoneuvot määritellään. Muutokset ovat teknisluonteisia, eivätkä puiteasetusten määritelmät vaikuta romuajoneuvoasetuksen soveltamisalaan.

Pykälän 1 momentin 1 kohdassa, jossa määritellään ajoneuvo, oleva viittaus ajoneuvolakiin korvataan viittauksella Euroopan parlamentin ja neuvoston moottoriajoveuvojen ja niiden perävaunujan sekä tällaisiin ajoneuvoihin tarkoitettujen järjestelmien, komponenttien ja erillsiten teknisten yksiköiden hyväksynnästä ja markkinavalvonnasta, asetusten (EY) N:o 715/2007 ja (EY) N:o 595/2009 muuttamisesta sekä direktiivin 2007/46/EY kumoamisesta antamaan asetukseen (EU 2018/858, "autojen ja niiden perävaunujen puiteasetus").

L-luokan ajoneuvoista eli kaksi-, kolmi- ja nelipyöräisistä ajoneuvoista säädetään kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen ja nelipyörien hyväksynnästä ja markkinavalvonnasta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU 168/2013). Pykälän 1 momentin 2 kohdassa oleva viittaus ajoneuvolakiin korvataan viittauksella kyseiseen puiteasetukseen. Pykälän 1 momentin 3 kohtaan lisätään viittaus autojen ja niiden perävaunujen puiteasetukseen. Asetuksen liitteen I kohdassa 5 luetellaan erikoiskäyttöön tarkoitetut ajoneuvot. Niitä ovat mm. ambulanssi, matkailuauto, ruumisauto, pyörätuolin käyttäjälle tarkoitettu ajoneuvo sekä panssariajoneuvo. Lisäksi 1 momentin 4 kohta poistetaan tarpeettomana ja 6 kohtaa muutetaan kielellisesti selkeämmäksi. Nykyiset 5–8 kohdat säilyvät sisällöltään muuttumattomina, mutta ne muuttuvat kohdiksi 4–7. Pykälään lisätään uusi 2 momentti, jonka mukaan 1–3 kohdassa tarkoitettuna ajoneuvona pidetään myös ennen kyseissä kohdissa mainittujen EU-asetusten voimaantuloa voimassa olleiden säännösten mukaisiin vastaaviin luokkiin kuuluvia ajoneuvoja. Ajoneuvot ovat usein käytössä kymmeniä vuosia ja uudella säännöksellä varmistetaan, että aiempien säännösten mukaisesti määritellyt tai luokitellut ajoneuvot ovat romuajoneuvoasetuksen soveltamisen piirissä.

3 §
Markkinavalvonta

Jätelain 24 a §:ssä tarkoitettu ajoneuvojen sekä niiden materiaalien ja osien markkinavalvontaviranomainen valvoo tämän asetuksen 4 ja 9 §:n noudattamista.

Markkinavalvonnasta säädetään markkinavalvonnasta ja tuotteiden vaatimustenmukaisuudesta sekä direktiivin 2004/42/EY ja asetusten (EY) N:o 765/2008 ja (EU) N:o 305/2011 muuttamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2019/1020 sekä eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annetussa laissa (1137/2016).

Moottoriajoneuvojen tyyppihyväksynnästä niiden uudelleenkäytettävyyden, kierrätettävyyden ja hyödynnettävyyden osalta sekä neuvoston direktiivin 70/156/ETY muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2005/64/EY mukaisesta ajoneuvojen ja niiden osien valvonnasta säädetään ajoneuvolaissa.

Selostus:

Markkinavalvontaa koskevaa pykälää täsmennetään markkinavalvonta-asetuksen ja markkinavalvontalain täytäntöönpanoon liittyen. Jätelain 24 a §:ssä on säädetty 1.1.2022 alkaen ajoneuvojen sekä niiden materiaalien ja osien markkinavalvontaviranomaiseksi Turvallisuus- ja kemikaalivirasto siten, kuin siitä säädetään valtioneuvoston asetuksella. Nykyisessä asetuksessa markkinavalvontaviranomaiseksi on säädetty jätelain 24 §:ssä mainitut jätelain yleiset valvontaviranomaiset. Käytännössä pykälässä säädettyä markkinavalvontaa ei ole tehty. Jatkossa näiden tuotteiden markkinavalvonta perustuu markkinavalvontaasetukseen sekä markkinavalvontalain säännöksiin. Pykälässä säädetään, että Turvallisuusja kemikaalivirasto valvoo asetuksen 4 ja 9 §:n noudattamista eli eräiden vaarallisten aineiden käytön rajoituksia ja niitä koskevaa merkitsemisvelvollisuutta sekä koodausstandardeja ja purkamistietoja koskevia vaatimuksia.

5 §
Romuajoneuvojen ja käytöstä poistettujen osien vastaanotto

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Ajoneuvon haltijan velvollisuudesta toimittaa romuajoneuvo tuottajan lukuun toimivalle kerääjälle tai käsittelijälle säädetään jätelain 58 §:ssä sekä mahdollisuudesta periä korvaus romutettavan ajoneuvon jätehuollolle aiheutuvista lisäkustannuksista säädetään mainitun lain 60 §:ssä.

Selostus:

Pykälän 3 momenttiin lisätään informatiivinen viittaus jätelain 60 §:ssä säädettyyn kerääjän tai käsittelijän mahdollisuuteen periä ajoneuvon haltijalta korvaus jätehuollolle aiheutuvista lisäkustannuksista silloin, kun romutettavaan ajoneuvoon on lisätty uudelleenkäyttöä tai jätehuoltoa merkittävästi haittaavia esineitä tai aineita.

6 §
Uudelleenkäytön valmistelu-, kierrätys- ja hyödyntämisvelvoite

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Velvollisuudesta edistää uudelleenkäytön valmistelua jätteen keräyksen yhteydessä säädetään jätelain 11 a §:ssä.

Selostus:

Pykälään lisätään informatiivinen viittaus jätelain 11 a §:ään, jossa säädetään jätteen ammattimaista keräystä harjoittavan velvollisuudesta edistää uudelleenkäytön valmistelua muun muassa varaamalla uudelleenkäytön valmistelua harjoittaville yrityksille ja yhteisöille mahdollisuus saada uudelleenkäytön valmisteluun soveltuva jäte kerääjän vastaanottopaikasta.

10 §
Romutustodistus

Jätelain 59 §:ssä tarkoitetussa romutustodistuksessa on oltava:

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

5) ajoneuvon kansallisuustunnus ja rekisterinumero;

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälän 1 momentin 5 kohdassa korjataan kansallisuustunnus-sanan oikeinkirjoitus.

11 §
Tiedottaminen ja neuvonta

Tuottajan on julkisin tiedotuskampanjoin sekä muulla tiedottamisella, neuvonnalla ja valistuksella huolehdittava, että ajoneuvojen käyttäjille, omistajille ja taloudellisille toimijoille annetaan kattavasti tietoja:

1) romuajoneuvojen ja käytöstä poistettujen ajoneuvon osien vastaanottopaikoista;

2) romutustodistuksesta ja siihen liittyvästä menettelystä poistaa romuajoneuvo liikenneasioiden rekisteristä;

3) ajoneuvon haltijan jätelain 58 §:ssä säädetystä velvollisuudesta toimittaa romuajoneuvo tuottajan lukuun toimivalle kerääjälle tai käsittelijälle;

4) jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämisen mahdollisuuksista sekä roskaantumisen ehkäisemisestä.

Tuottajan velvollisuudesta julkaista tietoja jätteen erilliskeräystä ja hyödyntämistä koskevien velvoitteiden täyttymisestä säädetään jätelain 54 §:ssä. Tuottajayhteisön velvollisuudesta julkaista tietoja omistajistaan ja jäsenistään, tuottajilta perittävistä maksuista sekä palveluhankinnoissaan noudatettavista yleisistä periaatteista ja menettelyistä säädetään mainitun lain 63 ja 66 §:ssä.

Selostus:

Pykälää muutetaan lisäämällä sen 1 momenttiin uusi 4 kohta, joka sisältää jätelain 51 §:n 4 momentin nojalla annettavat tarkemmat säännökset tuottajan tiedotusvelvollisuudesta koskien tiedottamista jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämisen mahdollisuuksista sekä roskaantumisen ehkäisystä.

Pykälään lisätään lisäksi uusi 2 momentti, joka sisältää informatiivisen viittauksen jätelain 54 §:ssä säädettyyn tuottajan velvollisuuteen julkaista sähköisesti tiedot erilliskeräystä ja kierrätystä koskevien velvoitteiden täyttymisestä sekä jätelain 63 ja 66 §:ssä säädettyyn tuottajayhteisön velvollisuuteen julkaista tiedot omistajistaan, jäsenistään ja perimistään maksuista sekä tiedot palveluhankinnoissaan noudatettavista yleisistä periaatteista ja menettelyistä.

11 a §
Valtuutetun edustajan velvollisuus tiedottaa

Valtuutetun edustajan, joka on saanut valtuutuksensa sellaiselta toiseen valtioon sijoittautuneelta toimijalta, joka toimittaa ajoneuvoja Suomen markkinoille muutoin kuin etäkaupalla suoraan loppukäyttäjälle, on viivytyksettä tiedotettava saamastaan valtuutuksesta ja hyväksymisestään tuottajarekisteriin sekä valtuutuksen tai hyväksymisen muuttamisesta tai peruuttamisesta sellaiselle tuottajalle, joka ilman saatua valtuutusta vastaisi näiden ajoneuvojen tuottajavastuuvelvoitteista. Jos edellä mainittu tuottaja, jonka sijasta valtuutettu edustaja hoitaa ajoneuvojen tuottajavastuuvelvoitteet, on tuottajayhteisön jäsen, valtuutetun edustajan on lisäksi viipymättä tiedotettava saamastaan valtuutuksesta ja valtuutuksen ajankohdasta kyseiselle tuottajayhteisölle.

Valtuutetun edustajan on 1 momentissa säädetyn mukaisesti tiedotettava markkinoille toimittamiensa tuotteiden lajista, laadusta ja määrästä sekä esitettävä, miten tuottajavastuuvelvoitteiden täyttäminen on järjestetty. Tuottajayhteisölle on lisäksi tiedotettava, kuka olisi ilman saatua valtuutusta vastannut tuottajavastuuvelvoitteista mainittujen tuotteiden osalta.

Selostus:

Pykälässä täsmennetään jätelain 66 b §:n 3 momentin nojalla valtuutetun edustajan tiedottamiseen liittyviä menettelyjä. Jätelain 66 a §:n 3 momentin mukaisesti toiseen valtioon sijoittautunut toimija, joka toimittaa Suomen markkinoille tuotteita muulla kuin etäkaupalla, voi halutessaan nimetä valtuutetun edustajan hoitamaan näiden tuotteiden tuottajavastuuvelvoitteet. Koska tällainen toimija tai sen puolesta toimiva valtuutettu edustaja ei muutoin ole tuottajavastuuvelvollinen Suomessa, tulee varsinaisen tuottajavastuuvelvollisen eli näitä tuotteita Suomeen maahantuovan tuottajan saada tieto valtuutuksesta ja sitä koskevista tuotteista sekä valtuutetun edustajan hyväksymisestä tuottajarekisteriin selostettavan pykälän mukaisesti. Vastaavasti tieto tulee toimittaa sille tuottajayhteisölle, jonka jäsen kyseinen maahantuoja mahdollisesti on. Tuottajayhteisölle on lisäksi tiedotettava, kuka on ilman saatua valtuutusta vastannut tuottajavastuuvelvoitteiden hoitamisesta. Valtuutetun edustajan tulee myös tiedottaa valtuutuksessa ja tuottajarekisteriin hyväksymisessä tapahtuneista muutoksista taikka niiden peruuttamisesta.

11 b §
Omavalvonta

Jätelain 53 a §:ssä tarkoitetussa omavalvontaa koskevassa suunnitelmassa on oltava:

1) selvitys 17 §:ssä tarkoitettujen seurantatietojen kokoamisesta ja arvio tietojen luotettavuudesta sekä suunnitelma tietojen luotettavuuden kehittämiseksi;

2) arvio jätelain 46 §:ssä tarkoitetun tuottajan kustannusvastuun täyttymisestä;

3) selvitys jätelain 63 a §:ssä tarkoitetuista tuottajan maksuosuuksista ja niiden mukauttamisen perusteista sekä niiden seurannasta;

4) menettelyt 3 kohdassa tarkoitettujen maksuosuuksien ja niiden mukauttamisen perusteiden säännönmukaisesta uudelleenarvioimisesta ja kehittämisestä;

5) suunnitelma omavalvonnan toteuttamisesta ja organisoinnista sekä omavalvonnan tueksi tehtävistä tarkastuksista.

Omavalvonnan tueksi tehtävässä tarkastuksessa on käytettävä tarkastajaa, joka on tuottajaan, tuottajayhteisöön ja sen omistajiin nähden riippumaton ja puolueeton kolmas osapuoli. Tarkastajalla tulee olla tehtävän suorittamiseen tarvittavat tiedot, taidot ja muu pätevyys. Tarkastus voidaan suorittaa useammassa osassa tarkastajan erityisosaaminen huomioon ottaen tai liittää muuhun vastaavaan tuottajayhteisön toimintaan kohdistuvaan ulkopuoliseen tarkastukseen. Jos tuottajalla on käytössään sertifioitu hallintajärjestelmä, voidaan tarkastus kytkeä osaksi mainittua järjestelmää.

Selostus:

Pykälässä säädetään jätelain 53 a §:n 4 momentin nojalla tuottajan omavalvontasuunnitelman sisältövaatimuksista ja tarkastajan pätevyysvaatimuksista. Omavalvontasuunnitelmassa tulee arvioida tuottajan ilmoittamien seurantatietojen luotettavuus sekä toimet niiden luotettavuuden kehittämiseksi. Suunnitelmassa tulee olla myös kuvattuna menettelytavat, joilla tuottajayhteisö kehittää mukautettuja maksuosuuksia esimerkiksi EU-tasolla saatujen uusien ohjeiden mukaisesti tai toimialan omat laatuluokitukset, ympäristömerkki-, standardointi- tai sertifikaatiojärjestelmät huomioon ottaen. Samoin suunnitelmaan tulee sisällyttää arvio tuottajan kustannusvastuun täyttymisestä sekä suunnitelma omavalvonnan toteuttamisesta ja organisoinnista. Jätelain 53 a §:n mukaan omavalvonnan tueksi on tarvittaessa teetettävä säännöllinen tarkastus riippumattomalla ja ammattitaitoisella henkilöllä, ja omavalvontasuunnitelmassa on esitettävä tiedot näistä tarkastuksista.

Pirkanmaan ELY-keskus valvoo tuottajarekisteriin hyväksymisen ja muun tuottajavastuuvalvonnan yhteydessä, että esitetyt valvonnan tueksi tehtävät tarkastukset ovat riittäviä. Tarkastuksen tekijän tulee olla tuottajaan, tuottajayhteisöön tai sen omistajiin nähden riippumaton ja puolueeton kolmas osapuoli. Käytännön toteutuksen kannalta saattaa joissain tapauksissa olla perusteltua, että tarkastus tehdään useammassa osassa tarkastajan pätevyysalueesta riippuen. Jos tuottajalla tai tuottajayhteisöllä on käytössään sertifioitu laatujärjestelmä, voidaan arviointi kytkeä osaksi tätä järjestelmää. Omavalvontaa koskevien velvoitteiden asianmukaiseksi toimeenpanemiseksi tuottajayhteisön on hyvä nimetä omavalvonnan vastuuhenkilö, joka vastaa omavalvonnan toteuttamisesta ja kehittämisestä sekä omavalvonnan kannalta keskeisten henkilöiden kouluttamisesta.

11 c §
Tuottajien maksuosuudet

Tuottajien maksuosuuksien ja niiden mukauttamisen perusteista säädetään jätelain 63 a §:ssä.

Hallinnollisia maksuja määritettäessä ei käytetä perusteena jätelain 63 a §:n 2 momentissa tarkoitettua maksujen mukauttamista. Hallinnolliset maksut tulee määrittää siten, ettei niiden osuus ole kohtuuttoman suuri verrattuna tuottajan markkinoille saattamien ajoneuvojen määrään ja niiden jätehuollosta ja muista tuottajavastuuvelvoitteista johtuviin maksuihin.

Selostus:

Pykälän 1 momentissa on informatiivinen viittaus jätelain 63 a §:ssä säädettyihin tuottajien maksuosuuksien ja niiden mukauttamisen perusteisiin. Jätelain 63 a §:n mukaisesti pykälän 2 momentissa säädetään tuottajan maksamien hallinnollisten maksujen perusteista.

Maksuosuuksien tulee kannustaa jätteen määrän vähentämiseen ja laitteiden pitkäikäisyyteen siten, että ne ovat pienempiä tuotteilla, jotka ovat kestäviä, korjattavia ja päivitettäviä sekä tuotteilla, joilla on pidempi takuuaika tai varaosia vaivattomasti saatavissa. Laitteilla, joissa on kierrätystä ja lajittelua haittaavia tekijöitä, tulee puolestaan olla korkeammat maksut. Kriteerien tulee olla läpinäkyviä sekä selkeästi ja kiistatta todennettavissa olevia. Ajoneuvojen, renkaiden sekä paristojen ja akkujen osalta tuottajalta perittävien maksujen mukauttaminen tulee tehdä jätelain 63 a §:ssä säädettyjen periaatteiden mukaisesti.

13 §
Selvitys taloudellisista järjestelyistä ja toimintasuunnitelma uudelleenkäytön ja jätehuollon järjestämisestä

Tuottajien tässä asetuksessa säädetyistä velvollisuuksista huolehtimaan perustetun tuottajayhteisön tai Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen jätelain 64 §:n 2 momentin nojalla määräämän tuottajan on vuosittain kesäkuun loppuun mennessä toimitettava Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle mainitun pykälän 1 momentissa tarkoitettu selvitys riittävistä taloudellisista järjestelyistään sekä toimintasuunnitelma uudelleenkäytön ja jätehuollon järjestämisestä.

Riittävistä taloudellisista järjestelyistä annettavaan selvitykseen on sisällytettävä viimeiseksi päättyneen tilikauden vahvistettu tilinpäätös, alkaneen tilikauden talousarvio sekä tarvittaessa välintilinpäätös tai tilinpäätösennuste. Jos mainittuja asiakirjoja ei voida toimittaa, riittävät taloudelliset järjestelyt on osoitettava luotettavasti muulla tavoin.

Selostus:

Pykälän 1 momenttiin lisätään jätelain 64 §:n 2 momentin mukaisesti viittaus Pirkanmaan ELY-keskuksen jätelain nojalla määräämän tuottajan, joka ei kuulu tuottajayhteisöön, velvollisuuteen toimittaa momentissa tarkoitettu selvitys tai toimintasuunnitelma. Selvityksen määräaikaa pidennetään huhtikuun lopusta kesäkuun loppuun yhteneväisesti 17 §:n mukaisen seurantatietojen toimittamisen määräajan kanssa.

Pykälässä muutetaan terminologia yhdenmukaiseksi jätelain 64 §:ään tehdyn muutoksen kanssa. Aiemmin käytetty termi "vakavaraisuus" muutetaan paremmin käytäntöä vastaavaksi termiksi "riittävät taloudelliset järjestelyt".

14 §
Hakemus tuottajan hyväksymiseksi tuottajarekisteriin

Tuottajan tekemässä jätelain 101 §:n 1 momentissa tarkoitetussa hakemuksessa tuottajarekisteriin hyväksymiseksi on oltava:

1) tuottajan nimi, yhteystiedot sekä yritys- ja yhteisötunnus;

2) yhteyshenkilön nimi ja yhteystiedot;

3) tiedot tuottajan markkinoille saattamista ajoneuvoista sekä arvio niiden määrästä tonneina vuodessa;

4) tiedot tuottajan järjestämästä romuajoneuvojen ja korjaustoiminnassa syntyvien käytöstä poistettavien ajoneuvon osien vastaanottopaikkaverkostosta, kuljetuksesta, esikäsittelystä, varastoinnista, uudelleenkäyttöön valmistelusta, kierrätyksestä ja muusta hyödyntämisestä sekä loppukäsittelystä;

5) arvio tuottajan järjestämän jätehuollon piiriin vuosittain tulevien romuajoneuvojen määrästä tonneina;

6) suunnitelma romuajoneuvojen ja korjaustoiminnassa syntyvien käytöstä poistettavien ajoneuvon osien vastaanottoa koskevasta tiedottamisesta;

7) selvitys uudelleenkäytön valmisteluun ja jätehuollon järjestämiseen liittyvistä sopimuksista sekä sopimuskumppaneiden ympäristöluvista ja mahdollisista ympäristöasioiden hallintajärjestelmistä;

8) omavalvontaa koskeva suunnitelma;

9) luettelo niistä jäsenvaltioista, joihin tuottaja myy ajoneuvoja etäkaupalla suoraan käyttäjille sekä mahdollisen valtuutetun edustajan nimi kyseisissä jäsenvaltioissa;

10) päivämäärä, jolloin hakemus on tehty;

11) vakuutus annettujen tietojen paikkansapitävyydestä.

Selostus:

Pykälästä poistetaan 3 kohdan vaatimus toimittaa jäljennös kauppa- tai yhdistysrekisteriotteesta tarpeettomana, sillä valvova viranomainen saa vastaavat tiedot käyttöönsä muuta kautta. Poistetun 3 kohdan myötä voimassaolevan asetuksen 4–8 kohta muuttuvat 3–7 kohdaksi. Pykälään lisätään uusi 8 kohta, jossa edellytetään, että tuottajan tulee sisällyttää tuottajarekisterihakemukseensa omavalvontasuunnitelma. Lisäksi lisätään uusi 9 kohta, jonka mukaan hakemuksessa tulee ilmoittaa myös jäsenvaltiot, joihin tuottaja myy ajoneuvoja etäkaupalla suoraan käyttäjille sekä valtuutetun edustajan nimi kyseisissä jäsenvaltioissa.

15 §
Hakemus tuottajayhteisön hyväksymiseksi tuottajarekisteriin

Tuottajayhteisön tekemässä jätelain 101 §:n 1 momentissa tarkoitetussa hakemuksessa tuottajarekisteriin hyväksymiseksi on oltava: 1) 14 §:n 1 momentin 1, 2 ja 4–9 kohtaa vastaavat tiedot tuottajayhteisöstä;

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

6) 13 §:ssä tarkoitettu selvitys tuottajayhteisön riittävistä taloudellisista järjestelyistä toimintansa asianmukaiseksi järjestämiseksi; 7) päivämäärä, jolloin hakemus on tehty; 8) vakuutus annettujen tietojen paikkansapitävyydestä.

Selostus:

Pykälän 1 momentin 1 kohdan viittaus 14 §:ään täsmennetään 14 §:ään tehtyjä muutoksia vastaavaksi. Lisäksi pykälän 6 kohtaan tehdään terminologinen muutos viittaamalla jätelain 64 §:n 1 momenttia vastaavasti riittäviä taloudellisia järjestelyitä koskevaan selvitykseen vakavaraisuutta koskevan selvityksen sijaan. Pykälään lisätään myös uudet 7 ja 8 kohdat, jotka edellyttävät hakemuksen sisältävän vakuutuksen annettujen tietojen paikkansapitävyydestä ja päivämäärän, jolloin hakemus on tehty.

16 §
Ilmoitus toiminnassa tapahtuneista muutoksista

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Riittävistä taloudellisista järjestelyistä annettavan selvityksen ja toiminnan turvaamista koskevan suunnitelman antamisen määräajasta tuottajayhteisön toiminnan muuttuessa olennaisesti säädetään jätelain 64 §:ssä.

Selostus:

Pykälän 2 momenttiin tehdään terminologinen muutos viittaamalla jätelain 64 §:n 1 momenttia vastaavasti riittäviä taloudellisia järjestelyitä koskevaan selvitykseen vakavaraisuutta koskevan selvityksen sijaan.

17 §
Seurantatietojen ilmoittaminen

Tuottajan tai tuottajayhteisön siihen kuuluvien tuottajien puolesta on vuosittain kesäkuun loppuun mennessä toimitettava Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle edellisen vuoden toimintaansa koskevat seuraavat tiedot:

1) Suomen markkinoille saatettujen ajoneuvojen määrä tonneina;

2) Suomessa erilliskerättyjen romuajoneuvojen määrä tonneina;

3) uudelleenkäyttöön valmisteltujen, kierrätettyjen ja muutoin hyödynnettyjen tai loppukäsiteltyjen romuajoneuvojen ja niiden osien määrä tonneina eriteltynä käsittelylaitoksen mukaan sekä käsittelylaitoksen nimi ja sijaintipaikka;

4) Suomesta toiseen valtioon ja toisesta valtiosta Suomeen toimitettujen romuajoneuvojen määrä;

5) saavutettu uudelleenkäytön valmistelu-, kierrätys- ja hyödyntämisaste sekä selvitys ilmoitettujen tietojen arviointi- ja laskentaperusteista;

6) tiedot 11 ja 12 §:ssä säädetyn mukaisesti järjestetystä tiedottamisesta;

7) tiedot omavalvontaa koskevan suunnitelman edellyttämistä toimista ja tarkastuksista.

Edellä 1 momentissa tarkoitetussa tietojen toimittamisessa on lisäksi noudatettava romuajoneuvoista annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2000/53/EY asetettujen uudelleenkäytön/hyödyntämisen ja uudelleenkäytön/kierrätyksen tavoitteiden seurantaa koskevista yksityiskohtaisista säännöistä annettua komission päätöstä 2005/293/EY.

Selostus:

Pykälän 1 momentissa seurantatietojen toimittamiselle asetettua määräaikaa pidennetään huhtikuun lopusta kesäkuun loppuun. Momenttiin lisätään myös uusi 7 kohta vaatimuksesta raportoida jätelain 53 a §:n 1 momentissa ja selostettavan asetuksen 11 b §:ssä tarkoitetun omavalvontasuunnitelman edellyttämistä toimista ja tarkastuksista.

Pykälään lisätään uusi 2 momentti, jonka mukaisesti 1 momentissa tarkoitettujen tietojen toimittamisessa on lisäksi noudatettava tavoitteiden seurantaa koskevaa komission päätöstä.

18 §
Seurantatietojen kokoaminen ja toimittaminen komissiolle

Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on tässä asetuksessa säädettyjen velvoitteiden noudattamisen valvomiseksi vuosittain tarkastettava ja koottava 17 §:ssä tarkoitetut seurantatiedot sekä arvioitava Suomessa erilliskerättyjen romuajoneuvojen määrä ja saavutetut uudelleenkäytön valmistelu-, kierrätys- ja hyödyntämisasteet.

Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on vuosittain toimitettava Euroopan komissiolle 17 §:n 2 momentissa mainitussa komission päätöksessä tarkoitetut tiedot 18 kuukauden kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä, jolta tiedot on koottu.

Selostus:

Pykälän 1 momenttiin lisätään vastaava täsmennys kuin muissa tuottajavastuuasetuksissa, että Pirkanmaan ELY-keskuksen tulee myös tarkastaa 17 §:ssä tarkoitetut seurantatiedot. Pykälän 2 momentissa viitataan vuosittain Euroopan komissiolle toimitettavien tietojen osalta tavoitteiden seurantaa koskevaan komission päätökseen.

19 §
Yhteistyö ja tiedonvaihto Euroopan unionin muiden jäsenvaltioiden kanssa

Pirkanmaan elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksen on jätelain 66 a §:n ja tämän asetuksen säännösten asianmukaisen toimeenpanon varmistamiseksi osaltaan huolehdittava yhteistyöstä ja riittävästä tiedonkulusta muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden asianomaisten viranomaisten kanssa. Yhteistyön on käsitettävä tutustumisoikeuden myöntäminen asiaankuuluviin asiakirjoihin, tietoihin ja tarkastusten tuloksiin, jollei viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999), tietosuojalaissa (1050/2018) tai luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2016/679 (yleinen tietosuoja-asetus) säädetystä muuta johdu. Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on rekisteröintimenettelyn toimeenpanon ja valvonnan edistämiseksi julkaistava verkkosivuillaan linkit muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden tuottajarekistereihin tai tuottajavastuuta valvovan viranomaisen verkkosivuille sen mukaisesti kuin se on tarkoituksenmukaista.

Selostus:

Pirkanmaan ELY-keskuksen velvollisuus toimittaa komissiolle joka kolmas vuosi romuajoneuvodirektiivin täytäntöönpanoa koskeva kertomus kumotaan tarpeettomana romuajoneuvodirektiivin täytäntöönpanokertomuksia koskevan 9 artiklan 1 kohdan kumoamisen myötä. Sen sijaan pykälään lisätään sähkö- ja elektroniikkalaiteromusta annetun asetuksen (519/214, " SER-asetus") 21 §:ää vastaavat säännökset Pirkanmaan ELY-keskuksen yhteistyöstä EU:n muiden jäsenvaltioiden asianomaisten viranomaisten kanssa ja julkaista verkkosivuillaan linkit muiden EU:n jäsenvaltioiden tuottajarekistereihin tai linkit tuottajavastuuta valvovan viranomaisen verkkosivuille sen mukaisesti kuin se on tarkoituksenmukaista.

Pykälän otsikkoa muutetaan vastaamaan sen uutta sisältöä.


Tämä asetus tuli voimaan 1 päivänä joulukuuta 2021. Sen 3 § tulee kuitenkin voimaan 1 päivänä tammikuuta 2022.

Selostus:

Asetus tulee voimaan 1.12.2021. Markkinavalvontaa koskevan 3 §:n muutos tulee voimaan samanaikaisesti jätelain 24 a §:n muutoksen kanssa 1.1.2022. Omavalvontaa ja tuottajien maksuosuuksia koskevat säännökset tulisivat sovellettaviksi jätelain muutoksen siirtymäsäännösten mukaisesti 1.1.2023 alkaen.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.