Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Ympäristönsuojelulakia muutetaan vastaamaan sähköisen asioinnin tarpeita

Laki ympäristönsuojelulain muuttamisesta 504/2019

Ympäristönsuojelulain (527/2014) säännöksiä muutetaan vastaamaan sähköisen asioinnin tarpeita. Lakiin lisätään säännökset koskien sähköisen asioinnin ja digitaalisten palvelujen ensisijaisuutta.

Sähköisen toimintaympäristön hyödyntäminen hallinnossa on viime aikoina lisääntynyt, ja se on merkittävästi uudistanut valtion, kuntien sekä muiden viranomaisten päätöksentekoa ja viestintää. Sähköisen toimintaympäristön avulla on mahdollista tehostaa toimintaa ja lisätä päätöksenteon valmistelun avoimuutta. Vaikka ympäristönsuojelulain kokonaisuudistuksessa lisättiin sähköistä tiedottamista teollisuuden päästöistä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (2010/75/EU, teollisuuspäästödirektiivi) täytäntöönpanon edellyttämällä tavalla, voimassaolevan ympäristönsuojelulain sääntely ei täysin vastaa sähköisen asioinnin tarpeita, koska säädöstasolla menettelyt painottuvat edelleen perinteiseen, paperiseen, asiointiin.

Ympäristönsuojelulain muuttaminen liittyy myös kuulutuslainsäädännön uudistamiseen, jonka seurauksena laki julkisista kuulutuksista (34/1925, kuulutuslaki) kumotaan ja julkista kuuluttamista koskeva yleissäännös lisätään hallintolakiin (434/2003). Kuulutuslain mukaista julkisten kuulutusten julkaisemista viranomaisen ilmoitustaululla ei voida pitää enää tehokkaana ja ajanmukaisena tiedoksiantotapana, minkä vuoksi kuulutuslakiin perustuva kuntien velvollisuus ylläpitää ilmoitustauluja poistetaan ja hallintolakiin sisällytetään säännökset kuulutusten julkaisemisesta viranomaisen verkkosivuilla yleisessä tietoverkossa. Ympäristönsuojelulaissa olevat viittaukset kuulutuslakiin, kuuluttamiseen ja viranomaisten ilmoitustauluihin tarkistetaan vastaamaan kuulutusmenettelyä koskevia säännöksiä.

Lakimuutosten tarkoituksena on parantaa hallinnon asiakkaille tarjottujen palvelujen laatua, käytettävyyttä ja saatavuutta. Tavoitteena on mahdollistaa ympäristönsuojelulain mukaisten asioiden sähköinen käsittely aina asian vireillepanovaiheesta päätöksentekovaiheeseen asti. Tiedoksiantomenettelyiden sähköistäminen koskee myös muutoksenhakutuomioistuimena toimivaa Vaasan hallinto-oikeutta.

Muutoksen myötä ympäristönsuojelulain mukaiset asiakirjat toimitetaan viranomaiselle ensisijaisesti sähköisesti. Viranomaisten ja kuntien ylläpitämistä fyysisistä ilmoitustauluista luovutaan ja siirrytään tietoverkossa sähköisesti tapahtuvaan tiedoksiantoon. Ympäristönsuojelulain mukaisissa menettelyissä asia annetaan tiedoksi julkisella kuulutuksella siten kuin hallintolain uusissa säännöksissä julkisesta kuuluttamisesta säädetään. Vastaavasti ympäristönsuojelulain mukaisessa menettelyssä tehty päätös annetaan jatkossa tiedoksi sähköisesti julkisella kuulutuksella hallintolain mukaisesti. Näin ollen ympäristönsuojelulain mukaisesta julkipanomenettelystä, jonka mukaan päätöksen antamisesta ilmoitetaan ennen sen antamispäivää, luovutaan.

Muutokset tulevat voimaan pääasiallisesti 1.1.2020.

Ks. myös hallituksen esitys HE 268/2018 vp.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti
kumotaan ympäristönsuojelulain (527/2014) 84 §,
muutetaan 39 ja 44 §, 47 §:n 3 momentti, 85 §, 95 §:n 1 momentti, 96 §, 99 §:n 4 momentti, 115 e §:n 1 momentti, 118 §:n 1 momentti, 119 §, 122 §:n 2 momentti, 136 §:n 2 momentti, 192 §, 196 §:n 1 momentti, 197 §:n 2 momentti, 200 § ja 214 §:n 2 momentti,
sellaisina kuin niistä ovat 39 § laissa 256/2017, 96 § osaksi laissa 423/2015 sekä 115 e § laissa 1166/2018 ja
lisätään lakiin uusi 85 a § seuraavasti:

39 §
Lupahakemus

Lupahakemus on toimitettava toimivaltaiselle lupaviranomaiselle sähköisesti. Toiminnanharjoittajan asemassa oleva luonnollinen henkilö voi jättää lupahakemuksen ja sen liitteet paperisina. Viranomaisen pyynnöstä on toimitettava paperitulosteena olevia kappaleita hakemusasiakirjoista, jos se on tarpeen asian käsittelyn vuoksi.

Hakemukseen on liitettävä lupaharkinnan kannalta tarpeellinen selvitys toiminnasta, sen vaikutuksista, asianosaisista ja muista merkityksellisistä seikoista. Jos hakemus koskee ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetussa laissa tarkoitettua toimintaa, hakemukseen on liitettävä mainitun lain mukainen ympäristövaikutusten arviointiselostus ja yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä ennen päätöksentekoa. Hakemukseen on lisäksi tarvittaessa liitettävä luonnonsuojelulain (1096/1996) 65 §:ssä tarkoitettu arviointi.

Hakemuksen laatijalla on oltava riittävä asiantuntemus. Hakemuksesta on käytävä tarvittaessa ilmi, mihin aineistoon ja laskenta-, tutkimus- tai arviointimenetelmään annetut tiedot perustuvat.

Tarkempia säännöksiä hakemuksen sisällöstä ja sen sähköisestä tekemisestä sekä hakemukseen liitettävistä lupaharkinnan kannalta tarpeellisista selvityksistä annetaan valtioneuvoston asetuksella.

Selostus:

Voimassa olevan ympäristönsuojelulain 39 §:n mukaan lupahakemus on toimitettava toimivaltaiselle lupaviranomaiselle kirjallisesti. Hakemus valtion ympäristölupaviranomaiselle on lisäksi toimitettava sähköisesti, jollei viranomainen ole muuta hyväksynyt. Pykälää muutetaan siten, että hakemus tulee toimittaa toimivaltaiselle lupaviranomaiselle lähtökohtaisesti sähköisesti.

Muutoksen tarkoittaman sähköisen asiointivelvoitteen täyttää joko sähköisen lupajärjestelmän kautta tai sähköpostitse toimitettu hakemus. Samalla luovutaan velvoitteesta, jonka mukaan lupahakemus on toimitettava valtion lupaviranomaiselle sekä paperisena että sähköisesti. Toiminnanharjoittajan asemassa olevalla luonnollisella henkilöllä säilytetään kuitenkin edelleen mahdollisuus hakea lupaa myös muuten kuin sähköisesti. Tällä varmistetaan, että jokainen voi saada ympäristölupaa koskevan hakemuksen vireille siitä riippumatta, millaiset tiedolliset ja taidolliset edellytykset tai tekniikka hakijalla on käytettävissä.

Lähtökohtana asiasta tiedottamisessa on menettely, jossa kaikki asiakirjat ovat sähköisesti tietoverkosta saatavilla. Asianosaisten näkökulmasta saattaa kuitenkin yksittäistapauksissa olla tarpeen päästä tutustumaan paperisiin asiakirjoihin lupaviranomaisessa, ja lisäksi paperiset asiakirjat saattavat eräissä tilanteissa olla tarpeen asian käsittelyn vuoksi. Lupaviranomainen voi tarvita paperisia tulosteita omaan käyttöönsä esimerkiksi suurikokoisista piirustuksista tai kartoista, sillä viranomaisella ei välttämättä ole niiden tulostukseen soveltuvia laitteita. Näiden tilanteiden varalta pykälän 1 momenttiin sisällytetään säännös, jonka nojalla viranomainen voi tarvittaessa pyytää toiminnanharjoittajalta asiakirjat paperitulosteina, jos se on tarpeen asian käsittelyn vuoksi.

Pykälän hakemuksen sisältöä ja laatimista koskeviin 2-4 momentteihin ei tehdä muutoksia.

44 §
Lupahakemuksen tiedoksianto ja lupahakemuksesta tiedottaminen

Toimivaltaisen lupaviranomaisen on annettava ympäristölupaa koskeva hakemus tiedoksi julkisella kuulutuksella noudattaen, mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään. Kuulutus ja hakemusasiakirjat on kuitenkin oltava nähtävillä vähintään 30 päivän ajan. Kuulutus ja hakemusasiakirjat voivat sisältää viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 16 §:n 3 momentin estämättä toiminnanharjoittajan nimen ja toiminnan sijaintipaikan tiedot. Viranomaisen verkkosivuilla julkaistavat henkilötiedot on poistettava viranomaisen verkkosivuilta päätöksen tultua lainvoimaiseksi.

Tieto kuulutuksesta on julkaistava myös toiminnan vaikutusalueen kunnissa noudattaen, mitä kuntalain (410/2015) 108 §:ssä säädetään. Lisäksi kuulutuksen julkaisemisesta on tiedotettava ainakin yhdessä toiminnan vaikutusalueella yleisesti leviävässä sanomalehdessä, jollei asian merkitys ole vähäinen tai julkaiseminen ole muutoin tarpeetonta. Kuulutus on annettava erikseen tiedoksi niille asianosaisille, joita asia erityisesti koskee. Valtion lupaviranomaisen on julkaistava internetsivuillaan yleisölle tarkoitettu tiivistelmä lupahakemuksesta.

Tiedoksiantoon yhteisalueen järjestäytymättömälle osakaskunnalle sovelletaan, mitä vesilain 11 luvun 11 §:n 2 momentissa säädetään.

Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä kuulutuksesta ja sen julkaisemisesta sekä muusta lupahakemusta koskevasta tiedottamisesta.

Selostus:

Pykälän otsikko muutetaan vastaamaan paremmin pykälän asiasisältöä. Pykälässä säädetään lupahakemuksen tiedoksiannosta ja lupahakemuksesta tiedottamisesta.

Pykälän 1 momenttiin tehdään fyysisistä ilmoitustauluista luopumiseen ja verkkosivuilla tapahtuvaan tiedoksiantoon siirtymisestä johtuvat muutokset. Momentissa viitataan hallintolain uuteen 62 a §:ään, jossa säädetään julkista kuuluttamista koskevasta yleisestä tiedoksiantomenettelystä. Momentin mukaan toimivaltainen lupaviranomainen saattaa lupahakemuksen tiedoksi julkaisemalla kuulutuksen ja kuulutettavat hakemusasiakirjat verkkosivuillaan. Ympäristölupahakemusta koskeva kuulutus on pidettävä asiakirjoineen viranomaisen verkkosivuilla nähtävillä vähintään 30 päivän ajan. Toimivaltaisen lupaviranomaisen tehtävänä on huolehtia, että lupa-asian hakemusasiakirjat ovat sähköisesti nähtävillä vähintään kuulutusajan. Lupaviranomainen on vastuussa myös tietojen poistamisesta, mahdollisesta täydentämisestä tietoverkkoon sekä siitä, ettei tietoverkossa julkaista salassapidettäviä tietoja. Lähtökohtaisesti nähtävillä oleminen tarkoittaa mahdollisuutta tutustua asiakirjoihin vain sähköisesti. Esimerkiksi suuria kartta-asiakirjoja ei kuitenkaan tietoteknisesti välttämättä pystytä julkaisemaan verkkosivuilla, jolloin nämä voidaan pitää nähtävillä viranomaisen määräämässä paikassa.

Pykälän 1 momentissa säädetään kuulutuksessa ja hakemusasiakirjoissa olevien elinkeinotoimintaa yksityishenkilönä harjoittavan toiminnanharjoittajan henkilötietojen julkaisemisesta yleisessä tietoverkossa. Tätä pidetään tarpeellisena asianosaisten ja yleisön tiedonsaannin turvaamiseksi. Hallintolain uusi 62 b § mahdollistaa tiedonsaannin kannalta välttämättömien henkilötietojen julkaisemisen julkisuuslain (621/1999) 16 §:n 3 momentin estämättä, mutta se velvoittaa viranomaisen poistamaan henkilötiedot tietoverkosta hallintolaissa tarkoitetun nähtävilläpitoajan jälkeen. Ympäristöasioissa tiedottaminen edellyttää kuitenkin pidempää nähtävilläpitoaikaa kuin hallintolain 62 b §:ssä säädetään muun muassa julkisella vallalla perustuslain (731/1999) mukaan olevan terveellisen ympäristön turvaamisvelvoitteen ja haitankärsijöiden aseman turvaamisen vuoksi. Jos tiedonsaannin kannalta välttämättömät henkilötiedot jouduttaisiin poistamaan kuulutusajan päätyttyä, hankaloittaisi se merkittävästi tiedonjakamista ja esimerkiksi valtion lupaviranomaisen ylläpitämän, vireille tulleita ja tiedoksiannettuja vesi- ja ympäristölupa-asioita sekä niistä tehtyjä päätöksiä koskevat asiakirjat sisältävän sähköisen Lupa-Tietopalvelun käyttöä. Tiedonsaannin kannalta välttämättöminä henkilötietoina voidaan pitää toiminnanharjoittajan nimeä ja toiminnan sijaintipaikan tietoja. Tietoja julkaistaessa viranomaisen on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, ettei yleisessä tietoverkossa julkaista salassapidettäviä tietoja. Viranomaisen verkkosivuilla julkaistavat henkilötiedot on poistettava tietoverkosta, kun lupapäätös on saanut lainvoiman, koska kuulutusta ja hakemusasiakirjoja ei ole tarpeen pitää tietoverkossa nähtävillä useita vuosia.

Pykälän 2 momentissa säädetään lupahakemuksesta tiedottamisesta toiminnan vaikutusalueen kunnissa kuntalain (410/2015) 108 §:n mukaisesti. Tämä voi tapahtua esimerkiksi linkittämällä lupaviranomaisen kuulutus kunnan verkkosivuille. Tieto kuulutuksen julkaisemisesta tulee olla nähtävillä toiminnan vaikutusalueen kuntien verkkosivuilla lähtökohtaisesti saman ajan kuin se on toimivaltaisen lupaviranomaisen verkkosivuilla eli vähintään 30 päivän ajan. Sanomalehdessä tapahtuvan tiedottamisen on katsottava tehostavan tiedonkulkua ja sitä koskeva säännös säilytetään pykälässä. Viranomaisen harkintavaltaa kuulutuksen julkaisemista koskevaan tiedottamiseen kuitenkin laajennetaan. Voimassa olevan pykälän mukaan kuulutuksen julkaisemisesta on tullut ilmoittaa vähintään yhdessä toiminnan vaikutusalueella leviävässä sanomalehdessä, jollei asian merkitys ole vähäinen tai ilmoittaminen ole muutoin ilmeisen tarpeetonta. Pykälän 2 momentista poistetaan ilmeisyysvaatimus, jolloin viranomainen voi harkita nykyistä laajemmin sanomalehtitiedottamisen tarpeellisuutta. Sanomalehdessä tiedottamisen tarpeettomuutta voidaan harkita esimerkiksi tilanteissa, joissa luvan muuttamisen vaikutukset rajoittuvat ainoastaan laitosalueelle tai lupaa joudutaan muuttamaan EU-lainsäädännön vaatimusten takia ilman vaikutuksia ympäristöön taikka tilanteessa, jossa lupaa muutetaan käytettävien raaka-aineiden tai polttoaineiden vaihtuessa, mutta tästä ei seuraa vaikutuksia ympäristöön tai ne vähenevät tai jos vaikutusten voidaan arvioida olevan ilmeisen vähäisiä.

Pykälän 2 momentin mukaan kuulutus on annettava erikseen tiedoksi niille, joita asia erityisesti koskee. Jos asianosainen on ilmaissut halukkuutensa sähköiseen asiointiin, voidaan ilmoitus lähettää sähköisesti sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnasta annetun lain (13/2003) 19 §:n mukaisesti. Pykälän 2 momentissa säilytetään valtion lupaviranomaista koskeva vaatimus julkaista verkkosivuillaan yleisölle tarkoitettu hakemusasiakirjoihin kuuluva tiivistelmä, jonka luvan hakija on laatinut. Vaatimus perustuu teollisuuspäästödirektiiviin. Valtion lupaviranomaista ja kunnan ympäristönsuojeluviranomaista koskeva velvoite tiedottaa verkkosivuillaan hakemuksen keskeisestä sisällöstä poistetaan, koska sääntely on päällekkäistä hallintolain 62 a §:n kanssa.

Pykälän 3 ja 4 momentti vastaavat voimassa olevan lain sisältöä.

47 §
Vesilain mukaisen hakemuksen ja ympäristölupahakemuksen yhteiskäsittely

Edellä 1 momentissa tarkoitetut asiat käsitellään vesilain mukaisessa menettelyssä ottaen huomioon, mitä lupahakemuksen ja päätöksen sisällöstä säädetään tässä laissa tai tämän lain nojalla.


Selostus:

Pykälän 3 momentista poistetaan erillinen maininta velvoitteesta jättää ympäristölupahakemus sähköisesti ja tiedottaa lupahakemuksesta ja päätöksestä internetissä siten kuin ympäristönsuojelulaissa säädetään. Erillinen maininta on tarpeeton, koska muutoksella yhdenmukaistetaan vesilain ja ympäristönsuojelulain mukaiset menettelyt sähköisen asioinnin sekä tiedoksiantomenettelyn ja tiedottamisen osalta.

85 §
Lupapäätöksen tiedoksianto ja lupapäätöksestä tiedottaminen

Lupaviranomaisen on annettava lupapäätös tiedoksi julkisella kuulutuksella noudattaen, mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään. Sen lisäksi, mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään kuulutuksen sisällöstä, lupapäätöstä koskevassa kuulutuksessa on mainittava myös päätöstä koskeva valitusaika. Kuulutus ja lupapäätös on oltava nähtävillä vähintään sen ajan, jonka kuluessa päätökseen voidaan hakea muutosta valittamalla. Kuulutus ja lupapäätös voivat sisältää viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 16 §:n 3 momentin estämättä toiminnanharjoittajan nimen ja toiminnan sijaintipaikan tiedot. Viranomaisen verkkosivuilla julkaistavat henkilötiedot on poistettava viranomaisen verkkosivuilta, kun luvanvarainen toiminta on päättynyt ja 94 §:n mukaiset toiminnan lopettamista koskevat toimenpiteet on suoritettu.

Tieto kuulutuksesta on julkaistava myös toiminnan vaikutusalueen kunnissa noudattaen, mitä kuntalain 108 §:ssä säädetään. Lisäksi kuulutuksen julkaisemisesta on tiedotettava ainakin yhdessä toiminnan vaikutusalueella yleisesti leviävässä sanomalehdessä, jollei asian merkitys ole vähäinen tai julkaiseminen ole muutoin tarpeetonta.

Lupapäätös on lähetettävä hakijalle ja niille, jotka ovat päätöstä erikseen pyytäneet, sekä valvontaviranomaisille ja asiassa yleistä etua valvoville viranomaisille. Päätös on lisäksi lähetettävä tiedoksi niille viranomaisille, joilta on pyydetty lausunto hakemuksesta. Työ- ja elinkeinoministeriölle on lähetettävä päätös, jolla sähköntuotantolaitoksen lupahakemus on hylätty. Päätöksestä on lisäksi ilmoitettava niille, jotka ovat tehneet muistutuksen tai esittäneet mielipiteen asiassa tai ovat ilmoitusta erikseen pyytäneet, sekä niille, joille on 44 §:n 2 momentin mukaan annettu lupahakemusta koskevasta kuulutuksesta erikseen tieto. Jos muistutuskirjelmässä on useita allekirjoittajia, voidaan päätöksen antamisesta ilmoittaa vain muistutuksen ensimmäiselle allekirjoittajalle.

Selostus:

Pykälän otsikkoa muutetaan, jotta otsikko kuvaisi paremmin pykälän asiasisältöä. Pykälässä säädetään lupapäätöksen tiedoksiannosta ja lupapäätöksestä tiedottamisesta. Aiemmin voimassa olleesta päätöksen antamista koskevasta julkipanomenettelystä luovutaan ja siirrytään noudattamaan menettelyä, jossa päätöksen antamisesta ei ilmoiteta ennakolta. Tästä syystä lain 84 § kumotaan ja päätöksen tiedoksiantamisesta julkisella kuulutuksella säädetään lain 85 §:ssä, joka sisältää viittaussäännöksen hallintolain uuteen julkista kuuluttamista koskevaan yleissäännökseen.

Pykälän 1 momentissa säädetään päätöksen tiedoksiantomenettelystä, jonka mukaan lupaviranomainen antaa lupapäätöksen tiedoksi julkisesti kuuluttamalla noudattaen, mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään. Päätös ja sitä koskeva kuulutus on julkaistava viranomaisen verkkosivuilla viipymättä päätöksen antamisesta ja asiakirjojen on oltava viranomaisen verkkosivuilla yleisesti nähtävillä vähintään sen ajan, jonka kuluessa päätökseen voidaan hakea muutosta valittamalla. Tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä päätöksen julkaisemisesta lupaviranomaisen verkkosivuilla, eli määräaika valituksen tekemisessä lähtee kulumaan samanaikaisesti kaikkiin tahoihin nähden vastaavasti kuin julkipanomenettelyssä. Muutoksenhakuaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei lasketa lukuun.

Pykälän 1 momentissa säädetään myös hallintolain 62 a §:n säännöksiä täydentävästi siitä, mitä tietoja lupapäätöstä koskevan kuulutuksen tulee sisältää. Hallintolain mukaan kuulutuksesta on käytävä ilmi, mitä asia koskee, sekä maininta siitä, missä ja mihin ajankohtaan saakka asiakirjat pidetään nähtävillä, ajankohta, jona se on julkaistu viranomaisen verkkosivuilla, sekä se, että tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä kyseisestä julkaisemisajankohdasta. Edellä mainittujen tietojen lisäksi lupapäätöstä koskevassa kuulutuksessa on mainittava myös päätöstä koskeva valitusaika.

Lisäksi pykälän 1 momentissa säädetään kuulutuksessa ja päätöksessä olevien elinkeinotoimintaa harjoittavan toiminnanharjoittajan henkilötietojen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivuilla. Tätä pidetään tarpeellisena asianosaisten ja yleisön tiedonsaannin turvaamiseksi samalla tavalla kuin lupahakemuksen tietojen julkaisemisen osalta. Hallintolaki mahdollistaa tiedonsaannin kannalta välttämättömien henkilötietojen julkaisemisen julkisuuslain estämättä, mutta se velvoittaa viranomaisen poistamaan henkilötiedot verkkosivuilta hallintolaissa tarkoitetun nähtävilläpitoajan kuluttua. Lupahakemusten lisäksi myös lupapäätöksistä tiedottaminen edellyttää kuitenkin pidempää nähtävilläpitoaikaa esimerkiksi tehokkaan tiedonjakamisen ja valtion lupaviranomaisen ylläpitämän sähköisen Lupa-Tietopalvelun käyttämiseksi. Lisäksi luovuttaessa päätösten antamisesta julkipanolla päätöksen tiedoksianto siirtyy ainoastaan sähköiseen julkaisemistapaan, eikä viranomaisella ole enää velvollisuutta pitää päätöstä nähtävillä fyysisellä ilmoitustaululla. Lisäksi viranomaiselle aiheutuisi hallinnollista taakkaa, jos se joutuisi poistamaan tietoverkossa julkaistavasta päätöksestä toiminnanharjoittajan nimen muutoksenhakuajan päätyttyä.

Pykälän 1 momentin mukaan viranomaisen verkkosivuilla julkaistavat henkilötiedot on poistettava tietoverkosta, kun luvanvarainen toiminta on päättynyt ja 94 §:n mukaiset toiminnan lopettamista koskevat toimenpiteet on suoritettu. Luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen ((EU) 2016/679, tietosuoja-asetus) toteuttamiseksi viranomaisten on aktiivisesti seurattava henkilötietojen ajankohtaisuutta verkkosivuillaan ja ryhdyttävä viivytyksettä toimiin niiden poistamiseksi, kun peruste verkossa pitämiselle poistuu. Lupaviranomaiset ja valvontaviranomaiset, kunnan ympäristönsuojeluviranomainen mukaan lukien, tarvitsevatkin tehokkaat ja toimivat käytännöt sen varmistamiseksi, ettei tietoja jää verkkoon enää sen jälkeen, kun verkossa pitämisen peruste on poistunut.

Pykälän 2 momentissa säädetään lupapäätöksestä tiedottamisesta. Tiedonkulun tehostamiseksi tieto kuulutuksesta julkaistaan myös toiminnan vaikutusalueen kunnissa kuntalain 108 §:n mukaisesti. Tämä voi tapahtua esimerkiksi linkittämällä lupaviranomaisen kuulutus kunnan verkkosivuille. Tieto kuulutuksen julkaisemisesta tulee olla nähtävillä toiminnan vaikutusalueen kuntien verkkosivuilla lähtökohtaisesti saman ajan kuin se on toimivaltaisen lupaviranomaisen verkkosivuilla eli vähintään sen ajan, jonka kuluessa päätökseen voidaan hakea muutosta valittamalla. Tieto kuulutuksesta tulee julkaista kunnissa viipymättä sen jälkeen, kun kuulutus on julkaistu lupaviranomaisen verkkosivuilla. Sanomalehdessä tapahtuvan ilmoittamisen on katsottava tehostavan tiedonkulkua ja siksi sitä koskeva säännö säilytetään. Vastaavasti kuin lupahakemuksesta tiedottamisen osalta viranomaisen harkintavaltaa kuulutuksen julkaisemista koskevaan tiedottamiseen kuitenkin laajennetaan poistamalla sanomalehdessä kuuluttamista koskeva ilmeisyysvaatimus, jolloin viranomainen voi harkita nykyistä laajemmin sanomalehtitiedottamisen tarpeellisuutta. On kuitenkin huomattava, että jos lupahakemuksesta on ilmoitettu sanomalehdessä, tulee päätöksestä tiedottaa vastaavalla tavalla.

Pykälän 3 momentissa säädetään päätöksen lähettämisestä ja päätöksestä ilmoittamisesta. Säännös vastaa voimassaolevan 85 §:n 1 momenttia.

85 a §
Ympäristölupa-asioita koskeva tietopalvelu

Valtion lupaviranomaisen on julkaistava verkkosivuillaan ympäristötiedon saatavuuden varmistamiseksi tieto vireille tulleesta ympäristölupa-asiasta, tiedoksiannetusta ympäristölupa-asiasta ja sen kuulutusasiakirjoista sekä ympäristölupa-asiassa annetusta päätöksestä (ympäristölupa-asioiden tietopalvelu). Ympäristölupa-asioiden tietopalvelusta, jossa julkaistaan 222 §:ssä tarkoitettuja tietoja, voidaan hakea tietoja rajattuna hakuna käyttäen hakuperusteena toiminnanharjoittajan nimeä, hankkeen laatua tai sijaintikuntaa taikka tiettyä aikaväliä.

Selostus:

Valtion lupaviranomainen on julkaissut verkkosivuillaan olevassa Lupa-Tietopalvelussa aluehallintovirastoihin 19.6.2014 lähtien vireille tulleet vesi- ja ympäristölupa-asiat, tiedoksiannetut vesi- ja ympäristölupa-asiat ja niiden kuulutusasiakirjat sekä vesi- ja ympäristölupa-asiat, joista on annettu päätökset ja niiden päätösasiakirjat. Asiakirjojen julkaiseminen internetin kautta toimivassa kaikille avoimessa tietopalvelussa on parantanut kansalaisten osallistumis- ja vaikuttamisoikeuksien toteutumisen kannalta merkittävää ympäristötietojen saatavuutta. Menettelyn oikeusperusta on kuitenkin ollut puutteellinen henkilötietojen suojaamisen näkökulmasta, minkä vuoksi pykälään lisätään valtion lupaviranomaisen ylläpitämää tietopalvelua koskevat säännökset.

Pykälässä säädetään lupaviranomaisen velvollisuudesta julkaista verkkosivuillaan (tietopalvelussa) tieto vireille tulleesta ympäristölupa-asiasta, tiedoksiannetusta ympäristölupa-asiasta ja sen kuulutusasiakirjoista sekä ympäristölupa-asiassa annetusta päätöksestä. Nämä tiedot vastaavat nykyisin Lupa-Tietopalvelussa julkaistavia tietoja. Tiedot sisältyvät ympäristönsuojelulain 222 §:n mukaiseen ympäristönsuojelun tietojärjestelmään talletettaviin tietoihin, joista säädetään lain 223 §:ssä. Ympäristönsuojelulain mukaisiin ympäristölupa-asioihin, erityisesti luparatkaisuihin, sisältyy monesti paitsi toiminnanharjoittajan, myös toiminnan vaikutuspiiriin kuuluvien asianosaisten henkilötietoja. Toiminnanharjoittajan nimen ja toiminnan sijaintipaikkaa yksilöivää kiinteistötunnusta ja kiinteistön nimeä on pidettävä luonnollisten henkilöiden osalta sellaisina henkilötietoina, jotka voivat ilmetä tietopalvelussa (Lupa-Tietopalvelussa) julkaistavista asiakirjoista. Nämä tiedot voidaan julkaista ympäristönsuojelulain 44 §:n 1 momentin ja 85 §:n 1 momentin nojalla sen estämättä, mitä julkisuuslain 16 §:n 3 momentissa säädetään.

Pykälässä säädetään myös tietopalvelun hakukriteereistä. Pykälän mukaan tietopalvelusta (Lupa-Tietopalvelusta) voidaan hakea tietoja rajattuina hakuina. Yleisön ja asianosaisten tarve saada tietoa ympäristönsuojelulain mukaisista lupa-asioista voi koskea joko yksittäistä hanketta tai yleisemmin tietyntyyppisiä hankkeita. Tietopalvelupyynnön lähettävällä taholla ei välttämättä ole tietoa siitä, kuka toimii toiminnanharjoittajana, millaisesta hankkeesta on kysymys tai esimerkiksi, milloin asia on ratkaistu. Jälkimmäisessä tilanteessa hakua puolestaan ei ole mielekästä rajata jollekin tietylle alueelle. Tämän vuoksi säädetään, että tietopalvelusta (Lupa-Tietopalvelusta) voidaan hakea tietoja rajattuina hakuina käyttäen hakuperusteena toiminnanharjoittajan nimeä, hankkeen laatua tai sijaintikuntaa taikka tiettyä aikaväliä. Tietojen hakeminen asianosaisten nimien tai heidän omistamiensa kiinteistöjen tunnusten tai nimien perusteella ei ole mahdollista.

Muista muutoksista poiketen, pykälä tuli voimaan jo 1.5.2019.

95 §
Maaperää ja pohjavettä koskevat toimet direktiivilaitoksen toiminnan päättyessä

Jos direktiivilaitoksen toimintaan liittyen on tullut laatia 82 §:ssä tarkoitettu maaperän ja pohjaveden tilaa koskeva perustilaselvitys, toiminnanharjoittajan on mainitussa pykälässä tarkoitetun toiminnan päättyessä arvioitava maaperän ja pohjaveden tilaa suhteessa perustilaan. Arviossa on erityisesti tarkasteltava 66 §:ssä tarkoitettuja merkityksellisiä vaarallisia aineita, ja siihen on sisällytettävä selvitys mahdollisista perustilan palauttamiseksi tarvittavista toimista. Arvio on toimitettava valtion valvontaviranomaiselle tai, jos toimivalta perustilan palauttamista koskevissa asioissa on siirretty 4 momentin mukaisesti, kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle. Viranomainen tekee arvion johdosta päätöksen, jossa on annettava määräykset perustilan palauttamiseksi tarvittavista toimista, jos maaperän tai pohjaveden tila toiminnan seurauksena eroaa huomattavasti perustilasta. Toimien tekninen toteutettavuus voidaan tällöin ottaa huomioon. Määräykset voivat koskea esimerkiksi pilaavien aineiden poistamista, vähentämistä, leviämisen estämistä tai hallitsemista sekä maa-aineksen hyödyntämistä. Päätös on annettava tiedoksi ja siitä on tiedotettava noudattaen, mitä 85 §:ssä säädetään.


Selostus:

Pykälän 1 momenttiin tehdään luonteeltaan tekninen muutos. Momentista poistetaan maininta 95 §:n mukaisen päätöksen antamisesta julkipanomenettelyllä ja menettelyssä noudatettavaa viittaussäännöstä korjataan. Pykälän mukaan toimivaltaisen valvontaviranomaisen on annettava päätös tiedoksi ja siitä on tiedotettava noudattaen mitä 85 §:ssä säädetään.

96 §
Hallintomenettely eräissä asioissa

Jos tässä laissa säädetään asian käsittelyssä noudatettavaksi tämän pykälän säännöksiä, asian käsittelyssä on sovellettava, mitä:

1) 40 §:ssä säädetään hakemuksen täydentämisestä;

2) 42 §:ssä säädetään lausunnon pyytämisestä valvontaviranomaiselta ja muilta 42 §:n mukaisilta tahoilta, jos se on tarpeen asian riittäväksi selvittämiseksi tai lausunnonantajan edustaman yleisen edun valvomiseksi;

3) 43 §:ssä säädetään asianosaisten kuulemisesta;

4) 44 §:ssä säädetään hakemuksen tiedoksiantamisesta ja hakemuksesta tiedottamisesta, jollei asia ole merkitykseltään niin vähäinen tai asian laatu sellainen, että tieto hakemuksesta voidaan antaa asianosaisille muulla tavoin; jos asia ei vaikuta muuhun kuin hakijan oikeuteen tai etuun, tiedoksiantamista ja tiedottamista ei tarvita;

5) 83 §:ssä säädetään päätöksen sisällöstä;

6) 85 §:n 1 momentissa säädetään päätöksen tiedoksiantamisesta;

7) 85 §:n 2 momentissa säädetään päätöksestä tiedottamisesta, jollei asia ole merkitykseltään niin vähäinen tai asian laatu sellainen, että tieto päätöksestä voidaan antaa asianosaisille muulla tavoin; jos asia ei vaikuta muuhun kuin hakijan oikeuteen tai etuun, tiedottamista ei tarvita;

8) 85 §:n 3 momentissa säädetään päätöksen lähettämisestä ja päätöksestä ilmoittamisesta.

Asia on kuitenkin aina annettava tiedoksi ja asian vireilletulosta ja päätöksestä on tiedotettava 44 ja 85 §:n mukaisesti, jos asia koskee:

1) päästötasoja lievempien raja-arvojen määräämistä 78 §:n nojalla;

2) direktiivilaitoksen luvan muuttamista 89 §:n 2 momentin 1 kohdan nojalla.

Jollei asian luonne huomioon ottaen asianosaisen oikeutta tulla kuulluksi ja saada perusteltu päätös sekä yleisön oikeutta osallistua elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon voida riittävästi turvata 1 ja 2 momentin säännöksiä soveltamalla, asian käsittelyssä on kuitenkin noudatettava, mitä 5 luvussa säädetään lupamenettelystä ja 8 luvussa lupapäätöksestä.

Selostus:

Pykälässä säädetään eräistä ympäristölupaa koskevista hallintomenettelyistä. Pykälän viittaussäännöksiä tarkistetaan tiedoksiantomenettelyn ajantasaistamisesta johtuvien muutoksien vuoksi. Samoin 1 momentin alakohtien käsittelyjärjestys muuttuu hieman voimassa olevan pykälän numerointiin nähden.

Pykälän 1 momentin 4 kohdan sanamuotoja tarkistetaan siten, että säännöksessä mainitaan 44 §:n otsikoinnin mukaisesti sekä lupahakemuksen tiedoksianto että lupahakemuksesta tiedottaminen. Muilta osin säännös vastaa voimassa olevan säännöksen sisältöä.

Pykälän 1 momentin 6 kohtaa tarkistetaan siten, että viittaus kumottavaan 84 §:ään korvataan viittauksella 85 §:n 1 momenttiin, jossa säädetään päätöksen tiedoksiantamisesta. Julkipanomenettelystä luovuttaessa päätös on aina tiedoksiannettava sähköisesti noudattaen mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään, riippumatta päätöksen sisällöstä.

Pykälän 1 momentin 7 kohdassa säädetään päätöksestä tiedottamisesta 85 §:n 2 momentin mukaisesti sekä tiedottamiseen liittyvistä joustomahdollisuuksista. Jos asian laatu sen sallii ja jos tieto asianosaisille voidaan antaa muulla sopivalla tavalla, tiedottamisesta kunnissa kuntalain 108 §:n mukaisesti ja sanomalehdessä tiedottamisesta voidaan tarvittaessa joustaa.

Pykälän 1 momentin 8 kohta sisältää viittaussäännöksen 85 §:n 3 momenttiin, jossa säädetään päätöksen lähettämisestä ja päätöksestä ilmoittamisesta. Säännös vastaa voimassa olevan pykälän 1 momentin alakohdan 7 sisältöä.

Pykälän 2 momentin ensimmäisen virkkeen sanamuotoa tarkistetaan siten, että muotoilu vastaa ajantasaistettua tiedoksiantomenettelyn sisältöä. Momentin mukaan asia on aina tiedoksiannettava ja asian vireilletulosta ja päätöksestä tiedotettava 44 ja 85 §:n mukaisesti, jos asia koskee päästötasoja lievempien raja-arvojen määräämistä 78 §:n nojalla tai direktiivilaitoksen luvan muuttamista 89 §:n 2 momentin 1 kohdan nojalla.

Pykälän 3 momentti vastaa voimassa olevan lain sisältöä.

99 §
Menettely poikkeuksellisissa tilanteissa

Valtion valvontaviranomainen voi antaa 1 momentissa tarkoitetun ilmoituksen tehneelle toiminnanharjoittajalle polttolaitoksen toimintaa koskevia määräyksiä ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi taikka kieltää tai keskeyttää toiminnan, jos se on tarpeen teollisuuspäästödirektiivin III luvun ja liitteen V mukaisten velvoitteiden täytäntöönpanemiseksi. Valtion valvontaviranomaisen tässä momentissa tarkoitettu päätös on annettava tiedoksi ja siitä on tiedotettava noudattaen, mitä 85 §:ssä säädetään.


Selostus:

Pykälän 4 momenttiin tehtävä muutos on luonteeltaan tekninen, menettelyssä noudatettavaa viittaussäännöstä korjataan. Momentin mukaan valtion valvontaviranomaisen on annettava momentissa tarkoitettu päätös tiedoksi ja siitä on tiedotettava noudattaen, mitä 85 §:ssä säädetään. Viittaus kumottavaan lain 84 §:ään muutetaan viittaukseksi lain 85 §:ään. Muilta osin pykälä vastaa voimassa olevan lain sisältöä.

115 e §
Hallintomenettely ilmoitusasioissa

Ilmoituksen käsittelyssä ja ilmoituspäätöksen tekemisessä on noudatettava, mitä:

1) hakijan neuvonnasta säädetään 39 a §:ssä;

2) lausunnon pyytämisestä säädetään 42 §:ssä, jos se on tarpeen asian riittäväksi selvittämiseksi tai yleisen edun valvomiseksi;

3) asianosaisten kuulemisesta säädetään 43 §:ssä;

4) lupahakemuksen tiedoksiantamisesta ja lupahakemuksesta tiedottamisesta säädetään 44 §:ssä, jollei asia ole merkitykseltään niin vähäinen tai asian laatu sellainen, että tieto ilmoituksesta voidaan antaa asianosaisille muulla tavoin; jos asia ei vaikuta muuhun kuin ilmoituksen tekijän oikeuteen tai etuun, tiedoksiantamista ja tiedottamista ei tarvita;

5) lupapäätöksen sisällöstä säädetään 83 §:n 1 momentissa;

6) lupapäätöksen tiedoksiantamisesta säädetään 85 §:n 1 momentissa;

7) lupapäätöksestä tiedottamisesta säädetään 85 §:n 2 momentissa, jollei asia ole merkitykseltään niin vähäinen tai asian laatu sellainen, että tieto päätöksestä voidaan antaa asianosaisille muulla tavoin; jos asia ei vaikuta muuhun kuin hakijan oikeuteen tai etuun, tiedottamista ei tarvita;

8) lupapäätöksen lähettämisestä ja lupapäätöksestä ilmoittamisesta säädetään 85 §:n 3 momentissa.


Selostus:

Lakiin hallituksen esityksellä HE 94/2018 vp lisättyyn pykälään tehdään lain muutoksesta johtuvat korjaukset. Pykälän voimassa olevassa 1 momentissa viitataan tällä muutoksella kumottavaan 84 §:ään ja muutettavaan 85 §:ään. Tästä syystä pykälää muutetaan vastaavasti.

Lisäksi momentin 4 kohdassa termi tiedottaa muutetaan tiedoksiantamiseksi, momentin 6 kohdassa lupapäätöksen antaminen muutetaan tiedoksiantamiseksi, pykäläviittaus muutetaan viittaukseksi 85 §:ään ja momentin 7 kohdassa tiedottaminen muutetaan julkaisemiseksi. Lisäksi momentin 8 kohdan pykäläviittaus muutetaan viittaukseksi 85 §:n 3 momenttiin.

118 §
Melua ja tärinää aiheuttava tilapäinen toiminta

Toiminnanharjoittajan on tehtävä kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle sähköisesti ilmoitus rakentamisesta, yleisötilaisuudesta tai muusta tilapäistä melua tai tärinää aiheuttavasta toimenpiteestä tai tapahtumasta, jos melun tai tärinän on syytä olettaa olevan erityisen häiritsevää. Jos toimenpide tehdään tai tapahtuma järjestetään usean kunnan alueella, ilmoitus tehdään sille valtion valvontaviranomaiselle, jonka toimialueella melu tai tärinä pääasiallisesti ilmenee. Toiminnanharjoittajan asemassa oleva luonnollinen henkilö voi tehdä ilmoituksen paperisena.


Selostus:

Koska muutoksen tavoitteena on edistää viranomaisen kanssa tapahtuvan asioinnin siirtymistä paperisista asiakirjoista sähköisiin, pykälän 1 momenttia tarkistetaan siten, että ilmoitus tulee toimittaa viranomaiselle sähköisesti. Toiminnanharjoittajan asemassa oleva luonnollinen henkilö voi kuitenkin tehdä ilmoituksen myös paperisena.

119 §
Koeluonteinen toiminta

Edellä 31 §:ssä tarkoitetusta koeluonteisesta toiminnasta on tehtävä ilmoitus sähköisesti lupaviranomaiselle viimeistään 30 vuorokautta ennen toiminnan aloittamista. Toiminnanharjoittajan asemassa oleva luonnollinen henkilö voi jättää ilmoituksen paperisena.

Selostus:

Muutoksen sähköistä asiointia koskevan tavoitteen edistämiseksi pykälää muutetaan siten, että koeluonteista toimintaa koskeva ilmoitus tulee toimittaa viranomaiselle sähköisesti vähintään 30 vuorokautta ennen toiminnan aloittamista. Toiminnanharjoittajan asemassa oleva luonnollinen henkilö voi kuitenkin tehdä ilmoituksen paperisena.

122 §
Ilmoituksen käsittely

Viranomainen voi kieltää tai keskeyttää toiminnan, jos yleiselle tai yksityiselle edulle aiheutuvia huomattavia haittoja ei voida määräyksillä riittävästi vähentää. Päätös on annettava tiedoksi ja siitä on tiedotettava noudattaen, mitä 85 §:ssä säädetään. Määräykset voidaan antaa tai toiminta kieltää, vaikka ilmoitusvelvollisuus olisi lyöty laimin.


Selostus:

Pykälä koskee 118—120 §:n mukaisen ilmoituksen käsittelyä. Pykälän 2 momenttiin tehtävä muutos on luonteeltaan tekninen. Pykälän 2 momentista poistetaan maininta 122 §:n mukaisen päätöksen antamisesta julkipanomenettelyllä ja menettelyssä noudatettavaa viittaussäännöstä korjataan. Momentin mukaan toimivaltaisen viranomaisen on annettava päätös tiedoksi ja siitä on tiedotettava noudattaen, mitä 85 §:ssä säädetään. Muilta osin pykälän 2 momentti vastaa voimassa olevan lain sisältöä.

136 §
Päätös pilaantuneen maaperän ja pohjaveden puhdistamisesta

Valtion valvontaviranomainen tarkastaa ilmoituksen ja tekee sen johdosta päätöksen. Päätöksessä on annettava tarvittavat määräykset pilaantuneen alueen puhdistamisesta, puhdistamisen tavoitteista ja maa-aineksen hyödyntämisestä sekä tarkkailusta. Pilaantuneen alueen puhdistamisen on katettava toimet, jotka ovat tarpeen pilaavien aineiden poistamiseksi, vähentämiseksi, leviämisen estämiseksi tai hallitsemiseksi. Päätös on annettava tiedoksi ja siitä on tiedotettava noudattaen, mitä 85 §:ssä säädetään.


Selostus:

Pykälän 2 momenttiin tehdään luonteltaan tekninen muutos. Pykälän 2 momentista poistetaan maininta 136 §:n mukaisen päätöksen antamisesta julkipanomenettelyllä ja menettelyssä noudatettavaa viittaussäännöstä korjataan. Pykälän mukaan toimivaltaisen viranomaisen on annettava päätös tiedoksi ja siitä on tiedotettava noudattaen mitä 85 §:ssä säädetään. Muilta osin pykälän 2 momentti vastaa voimassa olevan lain sisältöä.

192 §
Oikaisuvaatimus tarkkailusuunnitelmaa ja tarkkailumääräysten muuttamista koskevasta päätöksestä 

Lupaviranomaisen määräämän viranomaisen 64 ja 65 §:ssä tarkoitettuun päätökseen saa hakea oikaisua lupaviranomaiselta 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Oikaisuvaatimus tehdään valtion ympäristölupaviranomaiselle, jos yhteistarkkailuun kuuluvan jonkin toiminnan tarkkailuvelvoite on perustunut sen antamaan päätökseen. Oikaisuvaatimuksena voidaan käsitellä myös yhteistarkkailun kustannuksien jakamista koskeva erimielisyys. Oikaisuvaatimuksen johdosta tehtävä päätös on annettava tiedoksi ja siitä on tiedotettava noudattaen, mitä 85 §:ssä säädetään. Oikaisuvaatimuksen johdosta tehtyyn päätökseen haetaan muutosta siten kuin 190 §:ssä säädetään. Tarkkailupäätöksestä perittävään maksuun haetaan oikaisua samassa järjestyksessä kuin päätöksestä. Oikaisuvaatimuksen käsittelyyn sovelletaan muutoin hallintolakia.

Selostus:

Pykälään tehtävät muutokset ovat luonteeltaan teknisiä. Tiedoksiantosääntelyn ajantasaistamisen vuoksi pykälässä muutetaan ajankohtaa, jolloin hakija voi hakea oikaisua 64 ja 65 §:n mukaiseen päätökseen. Pykälän mukaan päätökseen saa hakea oikaisua lupaviranomaiselta 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Lisäksi pykälästä poistetaan maininta oikaisuvaatimuksen johdosta tehtävän päätöksen antamisesta julkipanomenettelyllä ja menettelyssä noudatettavia viittaussäännöksiä korjataan. Pykälän mukaan lupaviranomaisen on annettava oikaisuvaatimuksen johdosta tehtävä päätös tiedoksi ja siitä on tiedotettava noudattaen, mitä 85 §:ssä säädetään.

Pykälään lisätään myös selvennys siitä, että tarkkailupäätöksestä perittävään maksuun haetaan oikaisua samassa järjestyksessä kuin päätöksestä. Muilta osin pykälä vastaa voimassa olevan lain sisältöä.

196 §
Kuuleminen ympäristölupapäätöstä koskevan valituksen johdosta

Vaasan hallinto-oikeuden on annettava ympäristölupapäätöstä koskeva luvan hakijan valitus tiedoksi julkisella kuulutuksella noudattaen, mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta. Kuulutus ja valitusasiakirjat on pidettävä verkkosivuilla vähintään 14 päivän ajan. Tieto kuulutuksesta on lisäksi julkaistava toiminnan vaikutusalueen kunnissa noudattaen, mitä kuntalain 108 §:ssä säädetään.


Selostus:

Pykälän 1 momenttia tarkistetaan siten, että se vastaa muutosta, jonka mukaan fyysisillä ilmoitustauluilla kuuluttamisesta luovutaan ja sen sijaan siirrytään viranomaisen verkkosivuilla tapahtuvaan tiedoksiantoon.

Pykälän 1 momenttia muutetaan siten, että fyysisestä kuuluttamisesta säätämisen sijaan viitataan hallintolain uuteen 62 a §:ään, jonka mukaisesti valituksesta tulee kuuluttaa. Vaasan hallinto-oikeus saattaa ympäristölupaa koskevan valituksen tiedoksi julkaisemalla kuulutuksen ja valitusasiakirjat verkkosivuillaan, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta. Kuulutus pidetään asiakirjoineen Vaasan hallinto-oikeuden verkkosivuilla nähtävillä vähintään 14 päivän ajan. Paperisia valitusasiakirjoja ei toimiteta enää vaikutusalueen kuntiin nähtäväksi. Hallinto-oikeus on vastuussa tietojen poistamisesta, mahdollisesta täydentämisestä tietoverkkoon sekä siitä, ettei tietoverkossa julkaista salassapidettäviä tietoja.

Tiedonkulun tehostamiseksi momentin mukaan tieto kuulutuksesta julkaistaan myös toiminnan vaikutusalueen kunnissa kuntalain 108 §:n mukaisesti. Tämä voi tapahtua esimerkiksi linkittämällä hallinto-oikeuden kuulutus kunnan verkkosivuille. Tieto kuulutuksen julkaisemisesta tulee olla nähtävillä toiminnan vaikutusalueen kuntien verkkosivuilla lähtökohtaisesti saman ajan kuin se on hallinto-oikeuden verkkosivuilla eli vähintään 14 päivän ajan. Tieto kuulutuksesta tulee julkaista kunnissa viipymättä sen jälkeen, kun kuulutus on julkaistu hallinto-oikeuden verkkosivuilla.

197 §
Menettely muutoksenhakutuomioistuimessa

Vaasan hallinto-oikeuden on annettava ympäristölupaa koskeva päätöksensä tiedoksi julkisella kuulutuksella noudattaen, mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään. Kuulutus ja päätös on pidettävä nähtävillä vähintään muutoksenhaulle säädetyn ajan. Tieto kuulutuksesta on lisäksi julkaistava toiminnan vaikutusalueen kunnissa noudattaen, mitä kuntalain 108 §:ssä säädetään.


Selostus:

Päätöksen antamisesta julkipanomenettelyllä luovutaan myös muutoksenhakuvaiheessa ja siirrytään noudattamaan menettelyä, jossa päätöksen antamisesta ei ilmoiteta ennakolta. Pykälän 2 momenttiin tehdään tästä johtuvat muutokset.

Pykälän 2 momentin mukaan Vaasan hallinto-oikeus antaa päätöksensä tiedoksi julkisesti kuuluttamalla noudattaen mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään. Päätös ja sitä koskeva kuulutus on julkaistava hallinto-oikeuden verkkosivuilla viipymättä päätöksen antamisesta ja asiakirjojen on oltava verkkosivuilla yleisesti nähtävillä vähintään sen ajan, kun päätökseen voidaan hakea muutosta valittamalla. Tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä päätöksen julkaisemisesta Vaasan hallinto-oikeuden verkkosivuilla, eli määräaika valituksen tekemisessä lähtee kulumaan samanaikaisesti kaikkiin tahoihin nähden vastaavasti kuin julkipanomenettelyssä. Muutoksenhakuaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei lasketa lukuun.

Verkkosivuilla julkaistavan päätöksen henkilötietojen suojasta säädetään hallintolain 62 b §:ssä. Tällaisina tietoina voidaan pitää toiminnanharjoittajan nimeä ja toiminnan sijaintipaikan tietoja. Vaasan hallinto-oikeuden toiminnan näkökulmasta kuulutusta ja päätöstä ei ole tarpeen pitää verkkosivuilla nähtävillä pidempään kuin muutoksenhakuajan päättymiseen saakka. Tieto kuulutuksesta julkaistaan lisäksi hankkeen vaikutusalueen kunnissa kuntalain 108 §:n mukaisesti. Tämä voi tapahtua esimerkiksi linkittämällä Vaasan hallinto-oikeuden kuulutus kunnan verkkosivuille. Tieto kuulutuksen julkaisemisesta tulee olla nähtävillä toiminnan vaikutusalueen kuntien verkkosivuilla lähtökohtaisesti saman ajan kuin se on hallinto-oikeuden verkkosivuilla eli vähintään sen ajan, jonka kuluessa päätökseen voidaan hakea muutosta valittamalla. Momentin mukaan tieto kuulutuksesta tulee julkaista kunnissa viipymättä sen jälkeen, kun kuulutus on julkaistu hallinto-oikeuden verkkosivuilla.

200 §
Päätöksen täytäntöönpano oikaisuvaatimuksesta ja muutoksenhausta huolimatta

Päätöksen tehnyt viranomainen voi määrätä, että 62, 64, 65, 99, 122, 123, 136, 137, 171, 175, 176, 180, 181 ja 183 §:ssä tarkoitettua määräystä tai päätöstä on oikaisuvaatimuksesta ja muutoksenhausta huolimatta noudatettava.

Selostus:

Pykälän otsikkoa muutetaan sisällön mukaiseksi. Pykälää tarkistetaan siten, että päätöksen tehnyt viranomainen voi määrätä, että 62, 64, 65, 99, 122, 123, 136, 137, 171, 175, 176, 180, 181 ja 183 §:ssä tarkoitettua määräystä tai päätöstä on noudatettava muutoksenhaun lisäksi myös oikaisuvaatimuksesta huolimatta.

214 §
Kuuleminen ja tiedottaminen yhteistoteutuksesta

Ympäristöministeriön on annettava hakemus tiedoksi julkisella kuulutuksella noudattaen, mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään. Tieto kuulutuksesta on lisäksi julkaistava toiminnan vaikutusalueen kunnissa noudattaen, mitä kuntalain 108 §:ssä säädetään.

Selostus:

Pykälän 2 momenttia tarkistetaan siten, että säännökseen sisällytetään viittaus hallintolain 62 a §:n mukaiseen tiedoksiantoon. Momentin mukaan yhteistoteutusta koskeva hakemus annetaan tiedoksi julkisesti kuuluttamalla noudattaen mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään. Tieto kuulutuksesta on julkaistava myös toiminnan vaikutusalueen kunnissa kuntalain 108 §:n mukaisesti. Tämä voi tapahtua esimerkiksi linkittämällä ympäristöministeriön kuulutus kuntien verkkosivuille.


Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2020. Sen 85 a § tulee kuitenkin voimaan jo 1 päivänä toukokuuta 2019.

Selostus:

Muutokset tulevat voimaan vuoden 2020 alusta lukuun ottamatta uutta ympäristölupa-asioiden tietopalvelusta annettua 85 a §:ä, joka tuli voimaan mahdollisimman pian eli 1.5.2019 tietopalvelujen oikeusperustan täsmentämiseksi.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.