Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Jätelakia muutettiin vastaamaan elohopearajoituksia koskevia kansainvälisiä täytäntöönpanovelvoitteita

Laki jätelain muuttamisesta 757/2018

Jätelakia (646/2011) muutettiin siten, että se vastaa elohopeasta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EU) 2017/852.

Elohopeaa koskeva Minamatan yleissopimus hyväksyttiin lokakuussa 2013. Se tuli kansainvälisesti voimaan 16.8.2017 ja Suomessa 30.8.2017. Yleissopimuksessa asetetaan rajoituksia muun muassa uuden elohopean tuotannolle, kansainväliselle kaupalle ja elohopeapäästöille. Elohopeasta ja asetuksen N:o 1102/2008 kumoamisesta annetulla Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksella 2017/852 (elohopea-asetus) toimeenpantiin Minamatan yleissopimus Euroopan unionissa. Samalla kumottiin aiemmin EU:ssa voimassa ollut metallisen elohopean ja tiettyjen elohopeayhdisteiden ja -seosten viennin kieltämisestä sekä metallisen elohopean turvallisesta varastoinnista annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus N:o 1102/2008 (elohopean vientikieltoasetus).

Elohopea-asetuksella varmistetaan Minamatan yleissopimuksen velvoitteiden täyttäminen. Elohopea-asetus on sellaisenaan sovellettavaa lainsäädäntöä, mutta siinä osoitetaan jäsenvaltioille tiettyjä asetuksen täytäntöönpanoon liittyviä velvoitteita, jotka koskevat erityisesti rangaistusseuraamuksia.

Jätelakiin sisällytettiin viittaus elohopea-asetukseen ja sen nojalla annettuun säännökseen. Lisäksi jätelain rangaistussäännöksiin tehtiin elohopea-asetuksesta johtuvat muutokset. Rangaistussäännösten tavoitteena on ennaltaehkäistä elohopea-asetuksen vastaista toimintaa.

Muutokset tulivat voimaan 1.9.2018.

Ks. myös hallituksen esitys HE 78/2018 vp.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti muutetaan jätelain (646/2011) 2 §:n 4 momentti, 22 §:n 3 momentti, 24 §:n 1 momentti, 25 §:n 4 momentti, 122 §:n 1 momentin johdantokappale, 126 §:n 1 momentin 1 kohta ja 147 §:n 2 momentti, sellaisina kuin niistä ovat 2 §:n 4 momentti, 22 §:n 3 momentti, 24 §:n 1 momentti, 25 §:n 4 momentti ja 122 §:n 1 momentin johdantokappale laissa 1104/2011 ja 147 §:n 2 momentti laissa 626/2017, sekä lisätään 118 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi laissa 528/2014, uusi 3 momentti seuraavasti:

2 §
Soveltamisala

Mitä tässä laissa säädetään jätteestä, koskee elohopeasta ja asetuksen (EY) N:o 1102/2008 kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2017/852, jäljempänä elohopea-asetus, 2 artiklan 5 kohdassa tarkoitettua elohopeajätettä ja 11 artiklassa tarkoitettua suurista lähteistä peräisin olevaa elohopeaa ja elohopeayhdisteitä joko sellaisenaan tai seoksina.

Selostus:

Pykälässä on todettu jätelain soveltamisala. Lakia sovelletaan jätteeseen, jätehuoltoon ja roskaantumiseen sekä tuotteisiin ja toimintaan, joista syntyy jätettä.

Jätelain 2 §:n 4 momenttiin lisättiin viittaus EU:n elohopea-asetukseen. Säännöksen on tarkoitus selventää, miltä osin jätelakia sovelletaan elohopea-asetuksessa tarkoitettuun jätteenä pidettävään elohopeaan, elohopeaseoksiin ja elohopeayhdisteisiin. Elohopea-asetuksen 2 artiklan 5 kohdan mukaan elohopeajätteellä tarkoitetaan Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2008/98/EY (jätedirektiivi) perusteella jätteenä pidettävää metallista elohopeaa.

22 §
Valtion viranomaiset

Suomen ympäristökeskus on jätteensiirtoasetuksessa tarkoitettu toimivaltainen viranomainen, joka vastaa yhteistyöstä muiden toimivaltaisten viranomaisten kanssa jätteen kansainvälisen siirron valvonnassa. Suomen ympäristökeskus on myös jätteensiirtoasetuksen mukainen yhteyshenkilö. Suomen ympäristökeskus on lisäksi elohopea-asetuksessa tarkoitettu toimivaltainen viranomainen siltä osin kuin kyse ei ole mainitun asetuksen 8 artiklan 3 kohdassa tarkoitetusta viranomaisesta.


Selostus:

Pykälässä säädetään eri viranomaisten toimivallasta jätelain soveltamiseen liittyen. Jätelain 22 §:n 3 momenttia muutettiin siten, että Suomen ympäristökeskus toimii toimivaltaisena viranomaisena silloin, kuin kyse ei ole elohopea-asetuksen 8 artiklan 3 kohdassa tarkoitetusta viranomaisesta. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto toimii toimivaltaisena viranomaisena puolestaan silloin, kun kyse on uusista valmistusprosesseista ja uusien lisättyä elohopeaa sisältävien tuotteiden markkinoille saattamisesta.

24 §
Yleiset valvontaviranomaiset

Tämän lain mukaisia yleisiä valvontaviranomaisia ovat elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä kuntien ympäristönsuojelun hallinnosta annetussa laissa (64/1986) tarkoitettu kunnan ympäristönsuojeluviranomainen. Ne valvovat tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten noudattamista. Lisäksi ne valvovat elohopea-asetuksen 10 artiklan 4 ja 6 kohdan, 11 ja 12 artiklan, 13 artiklan 1 ja 3 kohdan sekä 14 artiklan säännösten noudattamista.


Selostus:

Pykälässä säädetään yleisistä valvontaviranomaisista ja niiden toimivallasta. Valvontaviranomaiset valvovat jätelain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten noudattamista. Jätelain 24 §:n 1 momenttia muutettiin siten, että kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle kuuluu muun valvonnan ohella myös hammashoitolaitosten amalgaamin erottimia, amalgaamijätteen jätehuollon järjestämistä, suurista lähteistä peräisin olevaa jätettä, suurien elohopealähteiden raportointia, elohopeajätteen väliaikaista varastointia ja loppukäsittelyä sekä elohopeajätteen jäljitettävyyttä koskevien elohopea-asetuksen säännösten valvonta.

25 §
Muut valvontaviranomaiset

Tulli valvoo toimialallaan 68 §:ssä tarkoitettuja juomapakkauksia koskevien tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten noudattamista sekä yhteistyössä Suomen ympäristökeskuksen kanssa jätteiden kansainvälisiä siirtoja. Tulli valvoo lisäksi elohopea-asetuksen 4 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua tuontia jätteenä koskevan rajoituksen noudattamista.

Selostus:

Pykälässä säädetään muiden valvontaviranomaisten toimivallasta. Jätelain 25 §:n 4 momenttia muutettiin siten, että Tulli valvoo elohopea-asetuksessa säädetyn tuontirajoituksen noudattamista, kun kyse on elohopeajätteen tuonnista jätteenä loppukäsittelyä varten. Pykälään tehtiin myös teknisiä muutoksia.

118 §
Kirjanpito- ja tiedonantovelvollisuus

Elohopeajätteen väliaikaisesta varastoinnista huolehtivien laitosten toiminnanharjoittajien sekä elohopeajätteen muuntamisesta ja tarvittaessa kiinteyttämisestä huolehtivien laitosten toiminnanharjoittajien velvollisuudesta perustaa rekisteri elohopeajätteen jäljittämiseksi ja tiedonantovelvollisuudesta toimivaltaiselle viranomaiselle säädetään elohopea-asetuksen 14 artiklassa.

Selostus:

Pykälässä säädetään kirjanpito- ja tiedonantovelvollisuuden edellytyksistä. Jätelain 118 §:n lisättiin uusi 3 momentti, johon sisältyy viittaussäännös elohopea-asetukseen. Elohopea-asetuksen mukaisesti tietorekisteri on osa jätedirektiivissä edellytettyä kirjanpitoa.

122 §
Tiedonsaantioikeus

Valvontaviranomaisella, ympäristöministeriöllä ja Suomen ympäristökeskuksella tai tämän määräämällä virkamiehellä tai viranhaltijalla on oikeus pyynnöstä saada tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten sekä elohopea-asetuksen ja sen nojalla annettujen säännösten noudattamisen valvontaa ja lain täytäntöönpanoa varten:


Selostus:

Pykälässä säädetään eri viranomaisten tiedonsaantioikeuden perusteista. Jätelain 112 §:n 1 momenttia muutettiin siten, että siinä viitataan elohopean vientikieltoasetuksen sijasta elohopea-asetukseen ja sen nojalla annettuun säännökseen.

126 §
Rikkomuksen tai laiminlyönnin oikaiseminen

Valvontaviranomainen voi:

1) kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua asetusta tai määräystä taikka jätteensiirtoasetusta taikka elohopea-asetusta tai sen nojalla annettua säännöstä, jatkamasta tai toistamasta säännösten vastaista menettelyä tai määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa;


Selostus:

Pykälässä säädetään kielloista ja määräyksistä, joita valvontavirainen voi asettaa jätelakia koskevan rikkomuksen tai laiminlyönnin johdosta. Jätelain 126 §:n 1 momenttiin lisättiin viittaus elohopea-asetuksen tai sen nojalla annetun säännöksen rikkomisen oikaisemiseen.

147 §
Rangaistussäännökset

Joka muulla kuin 1 momentissa tarkoitetulla tavalla tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta

1) rikkoo 13 §:n 1 momentin mukaista kieltoa hylätä tai käsitellä jätettä hallitsemattomasti,

2) rikkoo 17 §:n 1 momentin mukaista vaarallisen jätteen sekoittamiskieltoa,

3) rikkoo 18 §:n mukaista kieltoa polttaa jätettä Suomen vesialueella ja talousvyöhykkeellä,

4) laiminlyö 28 §:n mukaisen jätehuollon järjestämisvelvollisuuden,

5) luovuttaa jätteen muulle kuin 29 §:n mukaiselle vastaanottajalle,

6) laiminlyö 31 §:n mukaisen velvollisuuden,

7) laiminlyö 35 §:n 3 momentin mukaisen velvollisuuden toimittaa jäte kunnan määräämään vastaanotto- tai käsittelypaikkaan,

8) laiminlyö 40 §:n mukaisen velvollisuuden järjestää vastaanottopaikka,

9) laiminlyö 41 §:n 1 momentin mukaisen velvollisuuden luovuttaa jäte kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen,

10) laiminlyö 46 §:n mukaisen jätehuollon järjestämisvelvollisuuden,

11) laiminlyö 49 §:n mukaisen tuottajan vastaanottovelvollisuuden,

12) laiminlyö 50 §:n mukaisen velvollisuuden järjestää vastaanottopaikka,

13) laiminlyö 56 §:n mukaisen tuotteen jakelijan vastaanottovelvollisuuden,

14) rikkoo 72 §:n mukaista roskaamiskieltoa,

15) laiminlyö 76 §:n mukaisen keräysvelvollisuuden,

16) rikkoo tai laiminlyö 91 §:n, 96 §:n 2 momentin, 103 §:n 2 momentin, 125 §:n, 126 §:n 1 momentin, 127 tai 128 §:n perusteella annettua kieltoa tai määräystä,

17) rikkoo 8 §:n 3 momentin, 10 tai 14 §:n, 15 §:n 2 momentin, 16 §:n 3 momentin tai 49 §:n 1 momentin nojalla annettua asetusta,

18) tuo maahan, vie maasta tai siirtää Suomen alueen kautta jätettä tämän lain tai sen nojalla annetun säännöksen tai yksittäistapausta koskevan määräyksen taikka jätteensiirtoasetuksen vastaisesti, lukuun ottamatta kuitenkin 131 §:n 2 momentin 8 ja 9 kohdassa säädettyjä laiminlyöntejä,

19) rikkoo elohopea-asetuksen 4 artiklan 1 kohdassa säädettyä tuontia jätteenä loppukäsittelyä varten koskevaa rajoitusta, 10 artiklan 4 kohdassa säädettyä velvollisuutta varustaa hammashoitolaitos vaatimuksenmukaisella amalgaamin erottimella tai amalgaamin erottimen huoltoa koskevaa vaatimusta tai 6 kohdassa säädettyä amalgaamijätteen jätehuollon järjestämistä koskevaa velvollisuutta, 11 artiklassa säädettyä suurista lähteistä peräisin olevan jätteen loppukäsittelyä koskevaa vaatimusta taikka laiminlyö 12 artiklassa tai 14 artiklan 4 kohdassa säädetyn tietojen toimittamista koskevan velvollisuuden taikka

20) rikkoo aluskierrätysasetuksen 7 artiklassa säädettyä velvoitetta laatia alukselle aluskierrätyssuunnitelma,

on tuomittava, jollei teosta ole muualla laissa säädetty ankarampaa rangaistusta, jätelain rikkomisesta sakkoon.


Selostus:

Pykälässä säädetään jätelain rikkomista koskevista rangaistuksista ja niiden perusteista. 147 §:n 2 momenttia muutettiin siten, että 19 kohta vastaa elohopea-asetuksen vaatimuksia.


Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä syyskuuta 2018.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.