Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Lakimuutoksella leikkaus tuulivoiman tuotantotukijärjestelmään

Laki uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön tuotantotuesta annetun lain muuttamisesta 1274/2015

Uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön tuotantotuesta annetun lain (tuotantotukilaki, 1396/2010) muuttamisen tarkoituksena on syöttötariffijärjestelmän hallittu sulkeminen tuulivoimaloiden osalta. Lainmuutos johtuu pääministeri Sipilän hallitusohjelmaan kirjatusta aikomuksesta rajoittaa tuulivoimakiintiötä 2 500 megavolttiampeerista noin 2 000 megavolttiampeeriin, mutta kuitenkin ottaa kiintiöpäätöstä jo hakeneet mukaan syöttötariffijärjestelmään. Hallitusohjelman 27.5.2015 tapahtuneen julkistamisen jälkeen kiintiöpäätöstä koskevia hakemuksia tehtiin nopeassa tahdissa. Syöttötariffijärjestelmään hyväksyttyjen tuulivoimaloiden, kiintiöpäätöksen saaneiden tuulivoimaloiden ja kiintiöpäätöstä hakeneiden tuulivoimaloiden generaattoreiden yhteenlaskettu nimellisteho ylitti 2 500 megavolttiampeeria 2.6.2015.

Lakimuutoksen myötä tuulivoimalan hyväksyminen syöttötariffijärjestelmään edellyttää jatkossa voimassa olevaa kiintiöpäätöstä. Kiintiöpäätös on voimassa enintään 1.11.2017. Tuotantotukijärjestelmän kokonaiskapasiteetti pysyy ennallaan 2 500 megavolttiampeerissa, mutta siitä ei enää vapaudu kapasiteettia uudelleen käytettäväksi, mikäli hakemuksia hylätään tai hyväksyvän kiintiöpäätöksen saaneet tuulivoimahankkeet eivät valmistu ajoissa. Kokonaiskapasiteetin ylittävät hakemukset hylätään, eikä kiintiöpäätöksiä enää kokonaiskapasiteetin ylittymisen jälkeen voi hakea. Lain muutoksella ei kuitenkaan rajoitettu merituulivoimalan kokeiluhankkeen, jonka investointia varten on marraskuussa 2014 myönnetty valtiontukea, ottamista huomioon tuulivoimaloiden kokonaiskapasiteetissa ja hyväksymistä syöttötariffijärjestelmään. Poikkeusta on perusteltu sillä, että kokeiluhanke on kansallisesti tärkeä, ja sen tavoitteena on uusiutuvan energian edistämisen lisäksi hankkia kokemuksia merituulivoimalan erikoispiirteistä, kuten merirakentamisesta, jääolosuhteista ja huollon järjestämisestä.

Kiintiöpäätökselle asetettavalla enimmäisvoimassaoloajalla varmistetaan, että syöttötariffijärjestelmään hyväksyttyjen tuulivoimaloiden yhteenlaskettu kapasiteetti nousee enimmäistasolleen vuonna 2018 ja tuotantotukien maksatukset päättyvät asteittain seuraavan 12 vuoden aikana.

Lailla kumottiin tuotantotukilain 13 §, joka sisälsi velvollisuuden tehdä ennakkoilmoitus Energiamarkkinavirastolle päätöksestä rakentaa syöttötariffijärjestelmään hyväksymisen edellytykset täyttävä tuulivoimala, biokaasuvoimala tai puupolttoainevoimala. Ennakkoilmoituksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa uusista hankkeista ja niiden toteuttamisaikataulusta valtion talousarvio- ja kehysprosesseja varten sekä uusiutuvien energialähteiden tuotannon lisäyksestä ja syöttötariffijärjestelmän mahdollisista kehittämistarpeista. Pykälä kumottiin tarpeettomana, sillä kiintiöpäätöksistä saadaan tuulivoimaloiden osalta ennakkoilmoitusta vastaavat tiedot, kun tuulivoimaloiden kokonaiskapasiteetti on tullut täyteen tuulivoimaloiden syöttötariffijärjestelmään hyväksymistä koskevien päätösten ja kiintiöpäätösten perusteella. Biokaasuvoimaloiden ja puupolttoainevoimaloiden osalta ennakkotieto ei ole osoittautunut tarpeelliseksi muun muassa tällaisten voimaloiden vähäisen määrän takia.

Lailla kumottiin myös tuotantotukilain 17 c §:n 1 momentti, joka sisälsi sähkön tuottajan velvollisuuden ilmoittaa Energiavirastolle, jos tuulivoimalan generaattorien yhteenlaskettu nimellisteho alenee kiintiöpäätöksen mukaiseen nimellistehoon verrattuna. Pykälä sisälsi myös Energiaviraston velvollisuuden muuttaa kiintiöpäätös vastaamaan alentunutta nimellistehoa. Pykälä kumottiin niin ikään tarpeettomana, sillä kiintiöpäätöksen muuttamisesta ei enää seuraa kokonaiskapasiteetin vapautumista uudelleen käytettäväksi.

Lakimuutokset tulivat voimaan 26.10.2015. Tuulivoimalan syöttötariffijärjestelmään hyväksymistä koskevaan hakemukseen, joka on ollut vireillä 14 §:ssä säädetyllä tavalla lakimuutoksen tullessa voimaan 26.10.2015, sovelletaan muutoksia edeltänyttä sääntelyä. Näin ollen mikäli hakemus tuulivoimalan hyväksymisestä syöttötariffijärjestelmään on ollut vireillä 26.10.2015, tällaisen voimalan osalta hyväksyntä syöttötariffijärjestelmään ei vielä edellytä voimassa olevaa kiintiöpäätöstä.

Ks. myös hallituksen esitys HE 15/2015 vp.

 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

kumotaan uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön tuotantotuesta annetun lain (1396/2010) 13 § ja 17 c §:n 1 momentti, sellaisena kuin niistä on 17 c §:n 1 momentti laissa 434/2014, ja

muutetaan 6 §:n 3 momentti, 9 §:n 1 momentin johdantokappale ja 2 momentti, 14 §:n 2 momentti, 15 §:n 1 momentti sekä 17 b §:n 2 ja 3 momentti,

sellaisina kuin niistä ovat 6 §:n 3 momentti, 9 §:n 2 momentti sekä 17 b §:n 2 ja 3 momentti laissa 434/2014, seuraavasti:

6 §
Syöttötariffijärjestelmä

Etuoikeus saada biokaasuvoimala ja puupolttoainevoimala hyväksytyksi syöttötariffijärjestelmään on sillä sähkön tuottajalla, joka on ensimmäisenä hakenut hyväksymistä 14 §:ssä säädetyllä tavalla. Etuoikeudesta saada tuulivoimalalle kiintiö vahvistetuksi syöttötariffijärjestelmän tämän pykälän 2 momentin 2 kohdan mukaisesta enimmäismäärästä (tuulivoimaloiden kokonaiskapasiteetti) säädetään 17 a §:ssä.

Selostus:

Pykälän 3 momenttia muutettiin tuulivoimaloiden osalta, jotta säännös olisi johdonmukainen 9 §:n 1 momentin johdantokappaleeseen tehdyn muutoksen kanssa. Sähkön tuottajan etuoikeudesta kiintiöpäätökseen säädetään 17 a §:ssä, johon ei ole kohdistunut muutoksia. 

9 §
Tuulivoimalan hyväksymisen erityiset edellytykset

Tuulivoimala voidaan hyväksyä syöttötariffijärjestelmään vain, jos sille on päätöksellä vahvistettu kiintiö tuulivoimaloiden kokonaiskapasiteetista sekä:


Merituulivoimalan kokeiluhanke, jonka investointia varten on myönnetty valtiontukea, hyväksytään syöttötariffijärjestelmään.

Selostus:

Pykälää muutettiin siten, että pykälän 1 momentin johdantokappaleen nojalla tuulivoimala voidaan hyväksyä syöttötariffijärjestelmään ainoastaan, jos sitä koskee voimassa oleva kiintiöpäätös. Käytännössä tähänkin asti kaikki tuulivoimalan hyväksymistä syöttötariffijärjestelmään koskevat hakemukset ovat perustuneet kiintiöpäätökseen. Lisäksi lakimuutoksen siirtymäsäännöksen nojalla mikäli hakemus tuulivoimalan hyväksymisestä syöttötariffijärjestelmään on ollut vireillä 26.10.2015, tällaisen voimalan osalta hyväksyntä syöttötariffijärjestelmään ei vielä edellytä voimassa olevaa kiintiöpäätöstä.

Pykälän 2 momentin nojalla syöttötariffijärjestelmään hyväksytään kuitenkin ilman kiintiöpäätöstä merituulivoimalan kokeiluhanke, jonka investointia varten on myönnetty valtiontukea. Kyse on Porin Tahkoluotoon rakennettavasta merituulivoimalan kokeiluhankkeesta, jolle työ- ja elinkeinoministeriö myönsi marraskuussa 2014 päätöksellä TEM/2132/521/2013 investointitukea 20 miljoonaa euroa. Investointitukipäätöksessä on asetettu tarkemmat ehdot hankkeen toteuttamisen aikataulusta.

14 §
Hakemus

Hakemus on tehtävä ennen kuin tuulivoimala, biokaasuvoimala ja siihen biokaasua tuottava biokaasulaitos tai puupolttoainevoimala otetaan kaupalliseen käyttöön sekä tuulivoimalan osalta, merituulivoimalan kokeiluhaketta lukuun ottamatta, lisäksi ennen kuin kiintiöpäätöksen voimassaolo päättyy. Metsähakevoimalan hyväksymistä koskeva hakemus voidaan tehdä myös metsähakevoimalan kaupalliseen käyttöön ottamisen jälkeen.


Selostus:

Pykälän 2 momenttia muutettiin siten, että tuulivoimalan syöttötariffijärjestelmään hyväksymistä koskeva hakemus on tehtävä ennen kuin kiintiöpäätöksen voimassaolo päättyy. Muutos ei kuitenkaan koske Porin Tahkoluotoon rakennettavan merituulivoimalan kokeiluhanketta.

15 §
Hyväksymispäätös

Energiavirasto hyväksyy voimalaitoksen syöttötariffijärjestelmään, jos hakemuksessa on osoitettu, että tässä laissa säädetyt edellytykset täyttyvät ja että hyväksymiselle ei ole tässä laissa säädettyä estettä.


Selostus:

Pykälästä kumottiin viittaus 13 §:ssä ennen lakimuutosta säädettyyn ennakkoilmoitukseen. Viittaus kumottiin, sillä ennakkoilmoitusta ei enää tarvitse tehdä.

17 b §
Tuulivoimalaa koskeva kiintiöpäätös

Energiaviraston on hylättävä kiintiöpäätöstä koskeva hakemus, jos on painavia perusteita epäillä, että tuulivoimalan tuuliturbiinien suuren määrän takia tai muista syistä sähkön tuottajalla ei ole edellytyksiä tai ilmeisesti tarkoitusta tehdä hakemusta syöttötariffijärjestelmään hyväksymistä varten. Energiaviraston on myös hylättävä kiintiöpäätöstä koskevat hakemukset sen jälkeen, kun tuulivoimaloiden kokonaiskapasiteetti syöttötariffijärjestelmään hyväksymistä koskevien päätösten ja tehtyjen kiintiöpäätösten sekä 9 §:n 2 momentissa tarkoitetun merituulivoimalan kokeiluhankkeen perusteella on ensimmäisen kerran tullut täyteen.

Kiintiöpäätös on voimassa kaksi vuotta päätöksen lainvoimaiseksi tulosta, kuitenkin enintään 1 päivään marraskuuta 2017.

Selostus:

Pykälän 2 momentin mukaan Energiaviraston on hylättävä kiintiöpäätöstä koskeva hakemus, jos on painavia perusteluita epäillä, että tuulivoimalan tuuliturbiinien suuren määrän takia tai muista syistä sähkön tuottajalla ei ole edellytyksiä tai ilmeisesti tarkoitustakaan tehdä hakemusta syöttötariffijärjestelmään hyväksymistä varten. Tämä vastaa aiemmin voimassa ollutta lakia. Soveltamiskynnys hakemuksen hylkäämiselle on hyvin korkealla ottaen huomioon 55 §:n 2 momentissa säädetty hylkäävää päätöstä koskeva valituskielto.

Pykälän 2 momentin jälkimmäistä osaa muutettiin siten, että Energiaviraston on hylättävä kaikki kiintiöpäätöstä koskevat hakemukset sen jälkeen, kun tuulivoimaloiden kokonaiskapasiteetti syöttötariffijärjestelmään hyväksymistä koskevien päätösten ja tehtyjen kiintiöpäätösten sekä 9 §:n 2 momentissa tarkoitetun merituulivoimalan kokeiluhankkeen perusteella on ensimmäisen kerran tullut täyteen. Päätösten ei ole tarpeen olla vielä lainvoimaisia. Keskeinen muutos on, että kiintiöpäätöksellä voidaan vahvistaa tuulivoimalalle kiintiö tuulivoimaloiden kokonaiskapasiteetista vain kerran, eikä esimerkiksi kiintiöpäätöksen muuttamisesta 17 c §:n 2 momentin nojalla tai peruuttamisesta 17 d §:n nojalla seuraa kokonaiskapasiteetin vapautumista uudelleen käytettäväksi. Muutoksesta voidaan myös katsoa seuraavan, että ainoastaan kiintiöpäätöstä hakeneella sähkön tuottajalla on oikeus hakea muutosta kiintiöpäätökseen 55 §:n mukaisesti. Kiintiöpäätös ei välittömästi vaikuta hallintolainkäyttölain (586/1996) 6 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla muiden sähkön tuottajien oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun, kun kiintiöpäätöksen kumoamisesta ei enää seuraa, että tuulivoimaloiden kokonaiskapasiteetista vapautuu osa uudelleen käytettäväksi.

Pykälän 3 momentin nojalla kiintiöpäätös on voimassa enintään 1.11.2017 asti. Kesäkuun alkuun mennessä Energiavirastoon oli lyhyen ajan sisällä tullut kiintiöpäätöksiä koskevia hakemuksia huomattavasti tavallista enemmän. Näiden käsittely kestää normaalia kauemmin, jolloin sähkön tuottajalla olisi kiintiöpäätöksen hakemusta koskevasta ajankohdasta lukien huomattavasti pidempi aika käytössään tuulivoimalan investoinnin valmisteluun ja syöttötariffijärjestelmään hyväksymistä koskevan hakemuksen jättämiseen verrattuna sähkön tuottajiin, jotka ovat jo aiemmin ehtineet saada kiintiöpäätöksen. Lain muutoksella varmistettiin, että sähkön tuottajille ei tule hakemusten pitkittyneestä käsittelyajasta perusteetonta etua.


Tämä laki tulee voimaan 26 päivänä lokakuuta 2015.

Tuulivoimalan syöttötariffijärjestelmään hyväksymistä koskevaan hakemukseen, joka on vireillä 14 §:ssä säädetyllä tavalla tämän lain tullessa voimaan, sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.


Suvi Marttinen
Asianajaja
Asianajotoimisto Hammarström Puhakka Partners Oy

Puh. +358 9 474 2217
suvi.marttinen@hpplaw.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.