Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Orgaanisia liuottimia koskevaa sääntelyä ajanmukaistettu

Valtioneuvoston asetus eräiden orgaanisia liuottimia käyttävien toimintojen ja laitosten ilmaan johdettavien päästöjen rajoittamisesta 64/2015

Uudella asetuksella säädetään orgaanisten liuottimien käytöstä eräissä toiminnoissa ja laitoksissa aiheutuvien haihtuvien orgaanisten yhdisteiden päästöjen rajoittamisesta. Asetus korvasi valtioneuvoston asetuksen orgaanisten liuottimien käytöstä eräissä toiminnoissa ja laitoksissa aiheutuvien haihtuvien orgaanisten yhdisteiden päästöjen rajoittamisesta (VOC-asetus, 435/2001). Asetus perustuu asiasisällöltään suurelta osin kumottuun asetukseen, mutta siitä on jätetty pois säännökset, jotka on siirretty ympäristönsuojelulakiin (527/2014). Asetuksella pantiin täytäntöön orgaanisia liuottimia käyttäviä laitoksia ja toimintoja koskevat säännökset teollisuuden päästöistä annetusta Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivistä (teollisuuspäästödirektiivi, 2010/75/EU).

Sääntelymuutoksen taustalla on uusi ympäristönsuojelulaki, jonka yhteydessä sääntelyä ajanmukaistettiin vastaamaan perustuslain vaatimuksia. Tämä tehtiin siirtämällä useita asetuksen tasolla olleita säännöksiä lain tasolle. Tämän asetuksen myötä poistettiin lain tasolle siirretyt säännökset sekä tehtiin tästä johtuvia teknisluontoisia muutoksia.

Uuden ympäristönsuojelulain 27 §:ssä on säädetty, että ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavaan toimintaan, josta säädetään lain liitteen 1 taulukossa 1 (direktiivilaitos) ja taulukossa 2 (muu laitos), on oltava ympäristölupa. Rekisteröitävän toiminnan luvanvaraisuudesta on säädetty ympäristönsuojelulain 30 §:ssä. Liitteen 2 mukaiseen rekisteröitävään toimintaan tarvitaan ympäristölupa vain, mikäli toiminta on osa direktiivilaitoksen toimintaa, toiminnasta saattaa aiheutua 27 §:ssä tarkoitettu seuraus tai toiminta on 28 §:n perusteella luvanvaraista. Asetusta sovelletaan eräisiin orgaanisia liuottimia käyttäviin ympäristönsuojelulain mukaisiin luvanvaraisiin ja rekisteröitäviin toimintoihin ja laitoksiin.

Asetus tuli voimaan 5.2.2015 ja sillä kumottiin VOC-asetus siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.

 

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti säädetään ympäristönsuojelulain (527/2014) nojalla:

1 §
Soveltamisala

Tätä asetusta sovelletaan sellaisiin ympäristönsuojelulain (527/2014) liitteen 1 taulukon 2 kohdan 6 alakohdissa a ja b tarkoitettuihin luvanvaraisiin ja liitteen 2 kohdissa 4—6 tarkoitettuihin rekisteröitäviin orgaanisia liuottimia käyttäviin toimintoihin ja laitoksiin, joissa liuottimia kulutetaan enemmän kuin tämän asetuksen liitteen 1 toimintaa koskevassa taulukossa mainittu määrä.

Asetusta ei sovelleta sellaisiin orgaanisia liuottimia käyttäviin toimintoihin, joissa liuotin reagoi käytettävässä prosessissa.

Selostus:

Soveltamisala säilyy VOC-asetuksen mukaisena ja on teollisuuspäästödirektiivin 56 artiklan mukainen. Aiemmin VOC -asetuksen 3 §:ssä säädetyt luvanvaraiset orgaanisia liuottimia käyttävät toiminnat on sisällytetty uuden ympäristönsuojelulain liitteen 1 taulukon 2 kohtaan 6 a). Kohdan 6 a 1) mukaan pintojen puhdistus tietyillä vaaralausekkeita sisältävillä orgaanisilla liuottimilla on luvanvaraista, kun liuottimien kulutus on yli yksi, mutta enintään 200 tonnia vuodessa. Kohdan 6 a 2) mukaan toiminnat, joissa orgaanisten liuottimien kulutus on yli 10, mutta alle 200 tonnia vuodessa, ovat luvanvaraisia. Lisäksi kohdan 6 b) mukaan kasviöljyjen sekä eläinrasvojen uutto ja kasviöljyjen jalostustoiminnat, maalien, lakkojen, liimojen ja painovärien valmistus sekä lääketeollisuus ovat luvanvaraisia tilanteissa, jossa orgaanisten liuottimien kulutus on yli 10 tonnia vuodessa.

Liitteen 2 kohdan 4 mukaan orgaanisia liuottimia käyttävä kemiallinen pesula voidaan rekisteröidä, jos toiminnassa käytetään sellaisia pesulatoimintaan tarkoitettuja laitteita ja järjestelmiä, joista ei pääse päästöjä ilmaan eikä veteen ja toiminnassa syntyvät jätteet luovutetaan jätelain (646/2011) 29 §:n mukaisesti käsiteltäväksi. Liitteen 2 kohdan 5 mukaan myös tietyt toiminnat ja laitokset, joissa orgaanisten liuottimien kulutus on enintään 10 tonnia vuodessa ovat rekisteröitäviä, niin kuin kohdan 6 mukaan toiminnat, joissa orgaanisten liuottimien kulutus on enemmän kuin 5, mutta enimmillään 10 tonnia vuodessa.

Liitteen 2 kohtien 4-6 rekisteröitävät toiminnat vastaavat VOC-asetuksen 4 §:n mukaisia rekisteröitäviä toimintoja sillä erolla, että toiminnat, joissa liuottimien kulutus on enintään 10 tonnia vuodessa, voidaan rekisteröidä kaikkien muiden kuin kohdan 4 kemiallisten pesuloiden osalta. VOC-asetuksen 4 §:n mukaan toiminnan liuottimien kulutuksen yläraja on ollut toiminnasta riippuen enintään 10 tai 15 tonnia vuodessa.

2 §
Määritelmät

Tässä asetuksessa tarkoitetaan:

1) laitoksella kiinteää teknistä yksikköä, jossa harjoitetaan yhtä tai useampaa liitteessä 1 tarkoitettua toimintaa sekä muuta siihen kiinteästi liittyvää toimintaa, joka on teknisesti sidoksissa samassa paikassa harjoitettaviin toimintoihin ja joka voi vaikuttaa päästöihin;

2) olemassa olevalla laitoksella 29 päivänä maaliskuuta 1999 toiminnassa ollutta laitosta tai laitosta, jonka toimintaan on saatu lupa tai jonka toiminta on rekisteröity ennen 1 päivää huhtikuuta 2001 taikka laitosta, jonka ympäristölupahakemus on kuulutettu ennen 1 päivää huhtikuuta 2001 ja joka on otettu käyttöön viimeistään 1 päivänä huhtikuuta 2002;

3) poistokaasulla kaasumaista päästöä, joka sisältää haihtuvia orgaanisia yhdisteitä tai muita epäpuhtauksia ja joka vapautuu ilmaan poistoputkesta tai puhdistinlaitteistosta;

4) hajapäästöillä päästöjä, jotka vapautuvat ympäristöön ikkunoiden, ovien, tuuletusaukkojen ja muiden vastaavien aukkojen kautta ja jotka eivät ole liuottimien käytöstä aiheutuvia poistokaasupäästöjä, poistokaasujen käsittelyssä hävitettyjä tai talteen otettuja orgaanisia liuottimia taikka orgaanisia yhdisteitä, jäteveden käsittelyssä hävitettyjä tai talteen otettuja orgaanisia liuottimia taikka orgaanisia yhdisteitä, kerätyn jätteen sisältämiä liuottimia eivätkä uudelleen käyttöä varten talteen otettuja liuottimia;

5) kokonaispäästöllä poistokaasupäästöjen ja hajapäästöjen yhteismäärää;

6) päästöraja-arvolla haihtuvien orgaanisten yhdisteiden vakio-olosuhteissa laskettua päästömäärää, jota ei yhtenä tai useampana ajanjaksona saa ylittää ja joka ilmaistaan pitoisuutena, prosenttiosuutena tai päästömääränä;

7) seoksella kahden tai useamman aineen seosta tai liuosta;

8) haihtuvalla orgaanisella yhdisteellä orgaanista yhdistettä, jonka höyrypaine 293,15 kelvinin lämpötilassa on vähintään 0,01 kilopascalia tai jolla on vastaava haihtuvuus tietyissä käyttöolosuhteissa sekä kreosoottien osaa, joka ylittää höyrypaineelle edellä asetetun arvon 293,15 kelvinin lämpötilassa;

9) orgaanisella liuottimella liuotinta, jota käytetään sellaisenaan tai yhdessä muiden aineiden kanssa:

a) raaka-aineiden, tuotteiden tai jäteaineiden liuottamiseen;

b) puhdistusaineena epäpuhtauksien liuottamiseen;

c) liuotteena;

d) dispergointiväliaineena;

e) viskositeetin säätäjänä;

f) pintajännityksen poistajana;

g) pehmittimenä;

h) säilöntäaineena;

10) pesuliuottimella laitteistojen puhdistamiseen käytettävää liuotinta;

11) pinnoitteella ja maalilla orgaanisia liuottimia sisältävää seosta, jota käytetään antamaan pinnalle koristava, suojaava tai muu käyttötarpeen mukainen vaikutus;

12) liimalla orgaanisia liuottimia sisältävää seosta, jota käytetään yhdistämään tuotteen erilliset osat toisiinsa;

13) painovärillä orgaanisia liuottimia sisältävää seosta, jota käytetään painatustoiminnoissa tekstin tai kuvien painamiseen erilaisille pinnoille;

14) lakalla läpinäkyvää pinnoitetta;

15) kulutuksella laitoksessa käytettyjen orgaanisten liuottimien ja pesuliuottimien kokonaismäärää yhden kalenterivuoden tai muun 12 kuukauden ajanjakson aikana, lukuun ottamatta orgaanisia liuottimia, jotka otetaan talteen käytettäväksi uudelleen;

16) käytöllä tai prosessiin menevällä määrällä kussakin toiminnossa käytettyjen orgaanisten liuottimien ja käytettyjen seosten sisältämien orgaanisten liuottimien määrää mukaan lukien laitoksen sisältä tai ulkopuolelta tulevat ja joka kerta käytettäessä laskettavat kierrätettävät liuottimet;

17) orgaanisten liuottimien uudelleenkäytöllä laitoksesta talteen otettujen orgaanisten liuottimien käyttöä teknisiin tai kaupallisiin tarkoituksiin tai polttoaineeksi, ei kuitenkaan talteen otettujen liuottimien käsittelyä jätteenä;

18) hallituilla oloilla tilanteita, joissa laitoksesta vapautuvat haihtuvat orgaaniset yhdisteet kootaan keskitetysti ja poistetaan ulkoilmaan joko puhdistamattomina tai puhdistinlaitteiston kautta ja jotka eivät siten ole hajapäästöjä;

19) käynnistys- ja pysäytystoiminnalla muuhun kuin säännöllisen tuotantotoiminnan vaihteluihin liittyvää toiminnan, laiteyksikön tai säiliön toiminnan käynnistämistä tai pysäyttämistä taikka näiden saattamista käynnistys- tai pysäytystilaan.

Selostus:

Pykälä sisältää asetuksen soveltamiseksi keskeiset määritelmät. Se vastaa sisällöltään pääosin kumotun VOC-asetuksen 2 §:ää. Uuden asetuksen myötä pykälästä poistettiin ainetta, halogenoitua orgaanista liuotinta sekä 24 tunnin keskiarvoa koskevat määritelmät, sillä ne on poistettu teollisuuspäästödirektiivistä. Lisäksi osa vanhan asetuksen 2 §:ään sisältyneistä määritelmistä siirrettiin 5 §:n 2 momenttiin, jossa säädetään olennaisesta muutoksesta siten kuin teollisuuspäästödirektiivin 63 artikla edellyttää.

Pykälän 2 kohtaan tehtiin tarkennus koskien olemassa olevaa laitosta, jotta määritelmä vastaisi teollisuuspäästödirektiivin 57 artiklan 1 kohdan mukaista sääntelyä. Näin ollen VOC-asetuksessa olemassa olevaksi laitokseksi määritelty laitos on sellainen myös tässä asetuksessa.

Poistokaasun määritelmästä siirrettiin liitteeseen 1 vakio-olosuhteita koskevat tiedot, joissa määrätään poistokaasun päästöraja-arvo.

Määritelmät ovat teollisuuspäästödirektiivin 3 artiklan kohtien 3, 5, 45-47 sekä 57 artiklan kohtien 1-13 mukaiset.

3 §
Päästöraja-arvot

Edellä 1 §:ssä tarkoitetuista toiminnoista ja laitoksista aiheutuvien haihtuvien orgaanisten yhdisteiden poistokaasujen päästöt ilmaan eivät saa ylittää liitteen 1 mukaisia raja-arvoja määritettynä milligrammoina orgaanista kokonaishiiltä normaalikuutiometrissä eivätkä hajapäästöt määritettynä prosentteina käytetyistä liuottimista tai kokonaispäästöt määritettynä tuoteyksikköä kohden tai prosentteina käytetyistä liuottimista.

Poistokaasujen päästöraja-arvon ja hajapäästöjen raja-arvon sijaan voidaan käyttää liitteessä 1 mainittua kokonaispäästöraja-arvoa.

Luvanvaraisessa toiminnassa ja laitoksessa voidaan jättää noudattamatta liitteessä 1 laitoksen toiminnolle määriteltyä hajapäästöjen raja-arvoa, jos raja-arvon noudattaminen ei ole teknisesti ja taloudellisesti mahdollista. Toiminnanharjoittajan on tällöin osoitettava lupaviranomaiselle, että toiminnassa ja laitoksessa sovelletaan parasta käyttökelpoista tekniikkaa.

Luvanvaraisessa toiminnassa ja laitoksessa, jossa harjoitetaan liitteen 1 taulukossa 5a tarkoitettua maalausta, voidaan olla noudattamatta poistokaasujen päästöraja-arvoa ja hajapäästöjen raja-arvoa, jos maalausta ei voida tehdä hallituissa oloissa. Tällöin on noudatettava päästöjen vähentämisohjelmaa. Jos vähentämisohjelman käyttö ei ole teknisesti ja taloudellisesti mahdollista, toiminnanharjoittajan on osoitettava lupaviranomaiselle, että toiminnassa ja laitoksessa sovelletaan parasta käyttökelpoista tekniikkaa.

Selostus:

Pykälä on teollisuuspäästödirektiivin 59 artiklan kohtien 1a, 2a ja 3 mukainen ja vastaa asiasisällöltään kumotun VOC-asetuksen 6 §:ä.

4 §
Päästöjen rajoittaminen käynnistys- ja pysäytystoimintojen aikana

Edellä 1 §:ssä tarkoitetuissa toiminnoissa ja laitoksissa on toteutettava kaikki asianmukaiset varotoimenpiteet haihtuvien orgaanisten yhdisteiden päästöjen pitämiseksi mahdollisimman vähäisinä käynnistys- ja pysäytystoimintojen aikana.

Selostus:

Pykälä on VOC-asetukseen nähden uusi ja teollisuuspäästödirektiivin 59 artiklan 7 kohdan mukainen. Pykälän mukaan on toteutettava kaikki asianmukaiset varotoimenpiteet, jotta haihtuvien orgaanisten yhdisteiden päästöt pysyisivät mahdollisimman vähäisinä käynnistys- ja pysäytystoimintojen aikana.

5 §
Olennainen muutos olemassa olevassa laitoksessa

Jos laitoksen toiminta muuttuu olennaisesti tai jos laitokseen olennaisen muutoksen johdosta sovelletaan asetusta ensimmäistä kertaa, olennaisen muutoksen kohteena olevaa laitoksen osaa pidetään uutena laitoksena.

Olemassa olevassa laitoksessa käytettyjen orgaanisten liuottimien keskimääräisen päivittäisen enimmäismäärän muutosta pidetään olennaisena, jos laitos toimii suunnitellulla teholla ja normaalioloissa lukuun ottamatta käynnistyksiä, pysäytyksiä sekä laitteiston huoltoa ja:

1) laitoksen, jonka liitteen 1 taulukoissa 1, 2, 5a, 5b, 5c, 11 ja 12 tarkoitetuissa toiminnoissa käytetään liuottimia mainittujen taulukoiden alimpien määrien mukainen määrä, tai laitoksen, jonka muissa liitteessä 1 tarkoitetuissa toiminnoissa käytetään liuottimia alle 10 tonnia vuodessa, haihtuvien orgaanisten yhdisteiden päästöt lisääntyvät yli 25 prosenttia;

2) muun kuin 1 kohdassa tarkoitetun laitoksen haihtuvien orgaanisten yhdisteiden päästöt lisääntyvät yli 10 prosenttia.

Selostus:

Pykälän 1 momentti vastaa asiasisällöltään kumotun VOC-asetuksen 7 §:ää. Teollisuuspäästödirektiivin 63 artiklan 2 kohdan mukaan olennaisen muutoksen kohteena olevaa laitoksen osaa pidetään uutena laitoksena muuten, paitsi jos koko laitoksen kokonaispäästöt eivät ylitä niitä päästöjä, jotka olisivat syntyneet, jos olennaisen muutoksen kohteena ollutta osaa olisi pidetty uutena laitoksena. Tällöin olennaisen muutoksen kohteena olevaa laitoksen osaa pidetään olemassa olevana laitoksena. Jo vuonna 2001 VOC-asetuksen implementoinnin yhteydessä säädettiin, että tällaista laitoksen osaa pidettäisiin kansallisessa lainsäädännössä aina uutena laitoksena, vaikka direktiivi mahdollistaisi sen pitämisen tietyin edellytyksin myös olemassa olevana laitoksena.

1 momentti tarkoittaa, että laitoksen toiminnan muuttuessa olennaisesti tai jos laitos olennaisen muutoksen jälkeen tulee soveltamisalaan ensimmäistä kertaa, olennaisen muutoksen kohteena olevaa osaa pidetään uutena laitoksena, jonka tulee toiminnan aloittamisesta lähtien täyttää asetuksen vaatimukset.

Olennainen muutos ei välttämättä käynnistä uutta lupaprosessia, vaan luvanvaraisuusharkinta tehdään ympäristönsuojelulain 29 §:n nojalla. Johti muutos lupakäsittelyyn tai ei, olennaisen muutoksen kohteena olevassa toiminnossa on noudatettava asetuksessa säädettyjä päästöraja-arvoja ja muita vaatimuksia.

2 momenttiin sisältyy säännös, joka vastaa kumotun 2 § kohdan 4 määritelmää (olennainen muutos) ja kohdan 3 määritelmää (pieni laitos). Kohdat siirrettiin tämän pykälän yhteyteen, sillä taustalla on teollisuuspäästödirektiivin muutos, jossa kyseiset kohdat siirrettiin määritelmistä olennaista muutosta koskevaan 63 artiklaan kohdaksi 1 paremmin asiasisällöltään siihen kuuluvana.

6 §
Päästöjen vähentämisohjelma

Edellä 3 §:ssä säädettyjen päästöraja-arvojen sijaan toiminnanharjoittaja voi laatia laitoskohtaisen päästöjen vähentämisohjelman, jota sen on noudatettava. Tällöin laitoksen päästöjen on vähennyttävä vähintään yhtä paljon, kuin jos laitoksessa tai toiminnassa noudatettaisiin 3 §:ssä säädettyjä päästöraja-arvoja.

Päästöjen vähentämisohjelman on täytettävä liitteen 2 vaatimukset tai sen on muuten vähennettävä päästöjä saman verran.

Olemassa olevan laitoksen päästöjen on oltava vähentämisohjelmassa tarkoitetun päästöjen tavoitearvon mukaiset viimeistään vuoden kuluttua siitä, kun ympäristölupa on myönnetty tai toiminta rekisteröity ympäristönsuojelun tietojärjestelmään.

Päästöjen vähentämisohjelma on esitettävä haettaessa ympäristölupaa tai rekisteröinnin yhteydessä.

Toiminnanharjoittajan on noudatettava 7 ja 8 §:ssä säädettyjä päästöraja-arvoja siitä huolimatta, että se noudattaa päästöjen vähentämisohjelmaa.

Selostus:

Pykälän asiasisältö perustuu VOC-asetuksen 8 §:än sillä erolla, että kyseisen asetuksen 8 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitetut määräajat jätettiin pois. Näin on menetelty myös teollisuuspäästödirektiivin luvun V osalta.

Voimassa olevan asetuksen 6 §:ssä ja liitteessä 2 määritellyn vähentämisohjelman tarkoituksena on antaa toiminnanharjoittajalle mahdollisuus toteuttaa päästöjen vähentäminen laitokselle muita keinoja, kuin päästöraja-arvojen noudattamista käyttäen. Tarkoituksena kuitenkin on, että näillä keinoilla saavutetaan sama päästöjen vähenemä kuin silloin, jos liitteen 1 taulukossa säädettyjä päästöraja-arvoja noudatetaan.

Päästöjen vähentämisohjelmaa varten lasketaan laitoksessa käytettyjen kiintoaineiden vuotuinen kokonaismäärä. Vertailupäästö lasketaan kertomalla saatu vuotuinen kiintoainemäärä liitteen 2 taulukossa 2.1. annetulla kutakin toimintaa koskevalla kertoimella. Kertoimet kuvaavat kussakin toiminnassa käytettävän perinteisen liuotepohjaisen tuotteen liuottimen ja kiintoaineen määrän suhdetta. Tavoitepäästö puolestaan on tietty prosenttiosuus vertailupäästöstä. Se saadaan kertomalla vertailupäästö prosenttiluvulla, joka on pienillä laitoksilla liitteessä 1 annettu hajapäästöjen raja-arvo +15 % ja kaikilla muilla laitoksilla hajapäästöjen raja-arvo +5 %.

Toiminnassa käytettyjen liuottimien määrän ja tavoitepäästön erotus ilmaisee sen määrän, jonka verran liuottimien käyttöä tulisi toiminnassa vähentää. Toiminnanharjoittaja saa itse valita keinot tavoitepäästön saavuttamaksi kuitenkin niin, että ensisijaisena keinona olisi löytää runsaasti liuottimia sisältäville tuotteille vähemmän liuottimia sisältäviä, vesiohenteisia tai täysin liuotteettomia vaihtoehtoja.

Liitteessä 2 tarkoitettua päästöjen tavoitearvoa voidaan kuvata myös liuotin-kiintoaine-suhteella. Tällöin rekisteröitävän toiminnan voidaan katsoa täyttävän asetuksen päästöjen vähentämistä koskevat velvoitteet, jos toiminnanharjoittajan tekemästä rekisteri-ilmoituksesta käy ilmi, ettei toiminnan liuotin-kiintoainesuhde ylitä suuruudeltaan liitteen 2 mukaisesti laskettua.

Pykälän 3 momentin olemassa olevaa laitosta koskevan vähentämisohjelman noudattamista koskeva aikataulu muutettiin vastaamaan nykytilannetta. Olemassa olevan toiminnan ja laitoksen on siis saavutettava päästöjen tavoitearvo vuoden kuluttua ympäristöluvan myöntämisestä tai siitä, kun toiminta on rekisteröity tietojärjestelmään. Uuden toiminnan tai laitoksen on noudatettava vähentämisohjelman päästöjen tavoitearvoa samanaikaisesti kun sen on noudatettava 3 §:ssä tarkoitettuja päästöraja-arvoja.

Pykälä on teollisuuspäästödirektiivin 59 artiklan 1 b kohdan ja liitteen VII osan 5 mukainen. Päästöjen vähentämisohjelmaa koskeva liite 2 on teollisuuspäästödirektiivin liitteen VII 5 osan mukainen.

7 §
Tiettyjen vaarallisten aineiden korvaaminen ja päästöraja-arvo

Aineet ja seokset, jotka sisältämiensä haihtuvien orgaanistenyhdisteiden vuoksi on aineiden ja seosten luokituksesta, merkinnöistä ja pakkaamisesta sekä direktiivien 67/548/ETY ja 1999/45/EY muuttamisesta ja kumoamisesta ja asetuksen (EY) N:o 1907/2006 muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1272/2008 mukaisesti luokiteltu syöpää aiheuttaviksi, perimää vaurioittaviksi tai lisääntymiselle vaarallisiksi ja joille on osoitettu tai joissa on oltava vaaralausekkeet H340, H350, H350i, H360D tai H360F, on korvattava vähemmän haitallisilla aineilla tai seoksilla mahdollisimman pian.

Edellä 1 momentissa mainituilla merkinnöillä varustettujen aineiden käytöstä aiheutuvat päästöt saavat olla enintään 2 milligrammaa normaalikuutiometrissä, jos näiden yhdisteiden yhteinen massavirta on vähintään 10 grammaa tunnissa.

Selostus:

Pykälä perustuu asiasisällöllisesti VOC-asetuksen 9 §:än. Se on teollisuuspäästödirektiivin 58 artiklan, 59 artiklan 5 kohdan ja liitteen VII osan 4 kohdan 1 mukainen.

Pykälän mukaan aineet ja seokset, jotka on luokiteltu syöpää aiheuttaviksi, perimää vaurioittaviksi tai lisääntymiselle vaarallisiksi ja joille on osoitettu tai joissa on oltava vaaralausekkeet H340, H350, H350i, H360D tai H360F, on korvattava vähemmän haitallisilla aineilla tai seoksilla mahdollisimman pian. Tällaisilla merkinnöillä varustettujen aineiden käytöstä aiheutuvat päästöt saavat olla enintään 2 mg normaalikuutiometrissä, mikäli näiden yhdisteiden yhteinen massavirta on vähintään 10 grammaa tunnissa.

8 §
Tiettyjen halogenoitujen haihtuvien orgaanisten yhdisteiden päästöraja-arvo

Vaaralausekkeella H341 tai H351 merkittyjen halogenoitujen haihtuvien orgaanisten yhdisteiden käytöstä aiheutuvat päästöt saavat olla enintään 20 milligrammaa normaalikuutiometrissä, jos näiden yhdisteiden yhteinen massavirta on vähintään 100 grammaa tunnissa.

Selostus:

Pykälän asiasisältö perustuu VOC-asetuksen 10 §:än. Se on myös teollisuuspäästödirektiivin 59 artiklan 5 kohdan ja liitteen VII osan 4 kohdan 2 mukainen. Pykälän mukaan vaaralausekkeella H341 tai H351 merkittyjen halogenoitujen haihtuvien orgaanisten yhdisteiden käytöstä aiheutuvat päästöt saavat olla enintään 20 mg normaalikuutiometrissä, jos yhdisteiden yhteinen massavirta on vähintään 100 g tunnissa.

9 §
Päästöraja-arvojen soveltaminen useampaa toimintaa harjoittavassa laitoksessa

Laitoksessa, jossa harjoitetaan kahta tai useampaa liitteessä 1 mainittua toimintaa, voidaan soveltaa liitteen 1 taulukoiden päästöraja-arvoja kuhunkin toimintaan erikseen.

Laitoksessa voidaan soveltaa myös kokonaispäästörajaa, joka ei saa ylittää päästöä, joka saadaan laskemalla yhteen kunkin toiminnan vuosittainen päästö olettaen, että kuhunkin toimintaan sovelletaan 3 §:n 1 momentin vaatimuksia.

Laitoksen, jossa harjoitetaan kahta tai useampaa liitteessä 1 mainittua toimintaa, joissa käytetään 7 ja 8 §:ssä mainittuja aineita ja seoksia, on noudatettava 7 ja 8 §:ssä säädettyjä päästöraja-arvoja kuhunkin toimintaan erikseen.

Selostus:

Pykälään ei sisälly muutoksia VOC-asetuksen 11 §:än verrattuna. Se on teollisuuspäästödirektiivin 59 artiklan kohdan 6 alakohtien a ja b mukainen.

10 §
Päästöjen tarkkailu luvanvaraisissa laitoksissa

Toiminnanharjoittajan on tarkkailtava jatkuvatoimisesti päästöjä, jos laitoksen haihtuvien orgaanisten yhdisteiden päästö puhdistuslaitteiston jälkeen lopullisessa poistokohdassa on keskimäärin yli 10 kiloa orgaanista kokonaishiiltä tunnissa.

Muissa kuin 1 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa päästöjä on tarkkailtava määräaikaisin mittauksin. Määräaikaisiin mittauksiin on sisällytettävä vähintään kolme mittauslukemaa kunkin mittausjakson aikana.

Selostus:

Pykälä perustuu asiasisällöltään kumotun VOC-asetuksen 13 §:än. Pykälästä poistettiin kumotun asetuksen 13 §:n 1 momenttiin sisältyvä säännös, sillä asiasta säädetään uuden ympäristönsuojelulain 62 §:ssä. Pykälä on teollisuuspäästödirektiivin 60 artiklan ja liitteen VII 6 osan mukainen.

11 §
Päästöraja-arvojen noudattaminen

Jatkuvatoimisissa mittauksissa päästöraja-arvoja katsotaan noudatetun, jos:

1) mikään aritmeettinen keskiarvo, joka on saatu sellaisen 24 tunnin aikana, jolloin laitos tai toiminta on käynnissä lukuun ottamatta käynnistys- ja pysäytysjaksoja sekä laitteiston huoltoa, ei ylitä päästöraja-arvoja; ja

2) mikään tuntikeskiarvoista ei ylitä päästöraja-arvoja yli 1,5-kertaisesti.

Määräaikaisissa mittauksissa päästöraja-arvoja katsotaan noudatetun, jos yhden mittausjakson aikana:

1) kaikkien lukemien keskiarvo ei ylitä päästöraja-arvoja; ja

2) mikään tuntikeskiarvoista ei ylitä päästöraja-arvoja yli 1,5-kertaisesti.

Liitteen 1 poistokaasujen päästöraja-arvojen noudattamista tarkastellaan orgaanisena kokonaishiilenä, jollei liitteessä 1 muuta säädetä.

Edellä 7 ja 8 §:ssä säädettyjen päästöraja-arvojen noudattamista tarkastellaan yksittäisten haihtuvien orgaanisten yhdisteiden massojen summana.

Selostus:

Pykälä vastaa asiasisällöltään VOC-asetuksen 15 §:n 3-5 momentteja, eikä mainittujen momenttien sisältöön verrattuna ole suuria muutoksia.

12 §
Luvanvaraisia toimintoja ja laitoksia koskevien tietojen toimittaminen

Toiminnanharjoittajan on toimitettava vuosittain helmikuun loppuun mennessä toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle tiedot siitä, noudatetaanko toiminnassa poistokaasujen päästöraja-arvoja ja hajapäästöjen raja-arvoja tai kokonaispäästöraja-arvoja taikka liitteen 2 mukaista vähentämisohjelmaa, sekä 3 §:n 3 tai 4 momentin mukaisesti myönnettyä poikkeusta. Tietoihin voi sisältyä liitteen 3 mukaisesti laadittu päästöjen hallintasuunnitelma.

Selostus:

Pykälä on uusi, mutta se perustuu asiasisällöllisesti kumotun VOC-asetuksen 15 §:n 1 ja 2 momenttiin. Se on myös teollisuuspäästödirektiivin 62 artiklan mukainen. Pykälän mukaan toiminnanharjoittajan on vuosittain helmikuun loppuun mennessä toimitettava toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle tiedot siitä, noudatetaanko toiminnassa poistokaasujen päästöraja-arvoja ja hajapäästöjen raja-arvoja tai kokonaispäästöraja-arvoja taikka liitteen 2 mukaista vähentämisohjelmaa sekä 3 §:n 3 tai 4 momentin mukaisesti myönnettyä poikkeusta. Liitteen 3 mukaisesti laadittu päästöjen hallintasuunnitelma voi sisältyä vaadittuihin tietoihin.

13 §
Rekisteröitäviä toimintoja ja laitoksia koskevien tietojen toimittaminen

Toiminnanharjoittajan, jonka toiminta on rekisteröity ympäristönsuojelun tietojärjestelmään, on vuosittain helmikuun loppuun mennessä toimitettava toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle tiedot siitä, miten laitos on noudattanut tämän asetuksen säännöksiä. Selvityksessä tulee olla, edellistä vuotta koskevat tiedot toiminnassa käytetyistä liuottimista, päästöraja-arvojen noudattamisesta, päästöjen tarkkailusta ja vähentämisohjelman tavoitteiden saavuttamisesta sekä muut valvonnan kannalta olennaiset tiedot.

Selostus:

Pykälä perustuu asiasisällöltään kumotun VOC-asetuksen 14 §:ään. Kyseessä olevan asetuksen 14 §:n 2 momentti poistettiin säännöksen asiasisällöstä. Pykälä on rekisteröitävien toimintojen osalta teollisuuspäästödirektiivin 62 artiklan mukainen.

14 §
Ilmoitus toiminnan lopettamisesta

Toiminnanharjoittajan on ilmoitettava toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle toiminnan lopettamisesta.

Selostus:

Pykälä on lisätty asetukseen uutena. Ilmoitusvelvollisuus liittyy ympäristönsuojelulain 94 §:än, jonka mukaan luvanvaraisen toiminnan ja 116 §:n 1 momentissa tarkoitetun rekisteröitävän toiminnan päätyttyä toimintaa harjoittanut vastaa yhä lupamääräysten tai valtioneuvoston asetuksella säädetyn yksilöidyn velvoitteen mukaisesti tarvittavista toimista pilaantumisen ehkäisemiseksi, samoin kuin toiminnan vaikutusten selvittämisestä ja tarkkailusta. Toiminnanharjoittajan on siis tehtävä toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle ilmoitus toiminnan lopettamisesta.

15 §
Ilmoitus toiminnan muutoksista

Toiminnanharjoittajan on viipymättä ilmoitettava toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle toiminnassa tapahtuvista ympäristönsuojelun valvonnan kannalta olennaisista muutoksista.

Selostus:

Toiminnanharjoittajan on myös ilmoitettava sellaisista toiminnassa tapahtuvista muutoksista, jotka ovat olennaisia ympäristönsuojelun valvonnan kannalta. Kyse on tiedoista, jotka liittyvät ympäristönsuojelulain 9 §:n 1 momentin 1 kohdan päästöjen haitallisten vaikutusten ehkäisemiseen.

16 §
Voimaantulo

Tämä asetus tulee voimaan 5 päivänä helmikuuta 2015.

Tällä asetuksella kumotaan orgaanisten liuottimien käytöstä eräissä toiminnoissa ja laitoksissa aiheutuvien haihtuvien orgaanisten yhdisteiden päästöjen rajoittamisesta annettu valtioneuvoston asetus (435/2001).

Selostus:

Asetus tuli voimaan 5.2.2015 ja sillä kumottiin VOC-asetus.

 

Liitteet 1-3 pdf-tiedostona.

 

Selostus:

Liite 2 sisältää päästöjen vähentämisohjelman, jota voidaan käyttää laitoksessa liitteessä 1 määriteltyjen poistokaasujen päästöraja-arvojen ja hajapäästöjen raja-arvojen tai kokonaispäästöraja-arvojen sijasta.

Vähentämisohjelmalla on päästävä vähintään samaan päästöjen vähennykseen kuin jos liitteen 1 päästöraja-arvoja noudatettaisiin. Vähentämisohjelma voidaan laatia laitokselle, jossa käytetään maaleja, lakkoja, painovärejä tai muita pinnoitteita taikka liimoja. Tavoitteena on vähentää laitoksella käytettävien tuotteiden keskimääräistä liuotepitoisuutta tai tehostaa kiintoaineiden käyttöä. Täten laitoksen kokonaispäästöjen tulee vähentyä prosentuaalisesti vuosittaisista vertailupäästöistä tiettyyn määrään (päästöjen tavoitearvo). Aikataulusta päästöjen tavoitearvon saavuttamiseksi on säädetty 6 §:n 3 momentissa.
 


Suvi Marttinen
Asianajaja
Asianajotoimisto Hammarström Puhakka Partners Oy

Puh. +358 9 474 2217
suvi.marttinen@hpplaw.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.