Pikahaku
Hakusana puuttuu
Tuulivoimarakentamista edistäviä säännöksiä maankäyttö- ja rakennuslakiin
Laki maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta 989/2013
Lainmuutoksella pyritään selkeyttämään maankäyttö- ja rakennuslainsäädäntöön liittyviä säännöksiä tuulivoimarakentamisen osalta sekä edistämään tuulivoimarakentamista Suomessa. Maankäyttö- ja rakennuslakia (MRL, 132/1999) muutettiin siten, että tuulivoimalan rakentamista teollisuus- tai satama-alueeksi asemakaavoitetulle jo rakennetulle alueelle ei enää pidetä vaikutuksiltaan merkittävänä rakentamisena. Rakentamista varten voidaan siten myöntää poikkeus kaavasta.
Lisäksi MRL:a muutettiin siten, että jatkossa lain 77 a §:ssä säädetty tuulivoimalan rakennuslupa voidaan myöntää sitä ohjaavan yleiskaavan perusteella, vaikka kaava ei olisikaan vielä lainvoimainen. Rakennusluvassa tulee kuitenkin määrätä, ettei rakentamista saa aloittaa ennen yleiskaavan voimaantuloa. Muutoksen perusteella kaavasta ja rakennusluvasta johtuvat valitukset voidaan käsitellä samanaikaisesti, jolloin koko hankkeen käsittelyaika lyhenee.
Lainmuutos tuli voimaan 1.1.2014.
Ks. myös hallituksen esitys HE 84/2013 vp.
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 201 a §:n otsikko, sellaisena kuin se on laissa 1441/2006, sekä
lisätään 172 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi laissa 1129/2008, uusi 3 momentti, jolloin nykyinen 3 momentti siirtyy 4 momentiksi ja 201 a §:ään, sellaisena kuin se on laissa 1441/2006, uusi 2 momentti seuraavasti:
172 §
Poikkeamisen edellytykset
Vaikutuksiltaan merkittävänä rakentamisena ei pidetä tuulivoimalan rakentamista asemakaavassa teollisuus- tai satama-alueeksi osoitetulle jo rakennetulle alueelle. Poikkeusta myönnettäessä ei tällöin sovelleta 171 §:n 2 momentin 2 kohtaa eikä 3 momenttia.
Selostus:
172 §:n lisättiin uusi 3 momentti, jonka nojalla tuulivoimalan rakentamisen ei katsota johtavan vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen silloin, kun se tapahtuu asemakaavassa teollisuus- tai satama-alueeksi osoitetulle jo rakennetulle alueelle. Muutoksen johdosta tuulivoimalan rakentamiseen voidaan myöntää poikkeus muiden poikkeamisedellytysten täyttyessä. Käytännössä kyseessä olisi yleensä sellainen rakennettu ympäristö, jossa vaikutukset kaupunki- tai maisemakuvan sekä melun osalta jäisivät huomattavasti vähäisimmiksi kuin rakentamattomassa ympäristössä. Poikkeamiseen perustuvan tuulivoimarakentamisen tulee kuitenkin olla yhteensovitettavissa aluetta koskevan kaavan pääkäyttötarkoituksen mukaisen, ainakin jo pääosin toteutuneen rakentamisen kanssa. Kysymykseen voi tulla yhden teollisen kokoluokan tuulivoimalan rakentaminen ottaen huomioon yhteensovittamistarve alueen asemakaavan pääkäyttötarkoituksen mukaisen toteutuneen maankäytön kanssa.
Jos lupamenettelyssä katsotaan, että lieriömallisena toteutettava tuulivoimala muodostaa MRL 115 §:n mukaisesti määräytyvää kerrosalaa, poikkeamisvalta kuuluu MRL 171 §:n 2 momentin 2 kohdasta sekä 3 momentista poiketen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY-keskuksen) sijasta kunnalle. Tuulivoimalan vaikutuksia arvioitaessa kerrosala ei sen sijaan ole määräävä tekijä. Määrääviä tekijöitä ovat esimerkiksi tuulivoimalan korkeus sekä maisema-, melu- ja välkevaikutukset. Kunta ei kuitenkaan voi säännöksen nojalla myöntää poikkeusta MRL 171 §:n 2 momentin 3 ja 4 kohtien tapauksessa, eli rakennuksen suojelua koskevasta määräyksestä tai asemakaavan hyväksymisestä johtuvasta rakennuskiellosta. Näissä tapauksissa poikkeustoimivalta kuuluu ELY-keskuksille. Koska MRL 172 §:n uusi 3 momentti koskee vain tuulivoiman rakentamista asemakaava-alueella, ei MRL 171 §:n 2 momentin 1 kohdassa säädetty poikkeaminen kaavoittamattomalla ranta-alueella voi tulla kysymykseen.
MRL 172 §:n 1 momentissa säädetyt poikkeamisedellytykset pysyvät ennallaan. Lupa poikkeamiseen voidaan myöntää, jos se ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden tai rakennetun ympäristön suojelua koskevien tavoitteiden saavuttamista.
MRL 173 §:ssä säädetään poikkeamismenettelyssä noudatettavista kuulemista ja lausuntojen pyytämistä koskevista menettelyistä. Koska poikkeusta koskeva alue voi olla osa laajempaa teollisuus- tai satama-aluetta, jossa toimii useita maaomistajia ja toiminnanharjoittajia, voi kuulemisella olla huomattava merkitys poikkeamisen edellytysten harkinnassa, etenkin alueen asemakaavassa osoitetun pääkäyttötarkoituksen turvaamisen kannalta. Poikkeamista koskeva hakemus voi tapauskohtaisesti edellyttää yksityiskohtaisiakin vaikutuksia koskevia selvityksiä esimerkiksi alueen ja sen ympäristön asettamien yhteen sovittamista koskevien vaatimusten vuoksi. Myös harkittaessa poikkeamisen edellytyksiä rakennetussa ympäristössä siihen liittyvien suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttaminen voi asettaa toimintojen yhteensovittamiselle erityisiä vaatimuksia, jotka johtuvat joko kyseisestä alueesta itsestään tai sen lähiympäristöstä.
172 §:ssä säädetty poikkeamisen edellytysten arviointi on aina oikeusharkintaa. Poikkeamiseen ei ole aina suostuttava, vaikka edellytykset olisivatkin käsillä, eli kyse on tältä osin tarkoituksenmukaisuusharkinnasta.
201 a §
Rakennusluvan käsittely lainvoimaa vailla olevan kaavan perusteella
Mitä 1 momentissa säädetään rakennusluvan myöntämisestä asemakaavan perusteella, sovelletaan myös 77 a §:ssä tarkoitetun rakennusluvan myöntämiseen tuulivoimalan rakentamiseen yleiskaavan perusteella.
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2014.
Selostus:
201 a §:n otsikkoa muutettiin ja siihen lisättiin uusi 2 momentti, jonka nojalla rakennuslupa tuulivoimalan rakentamiseen tuulivoimarakentamista ohjaavan yleiskaavan perusteella voidaan myöntää, vaikka yleiskaava ei vielä olisi lainvoimainen. Säännöksen 1 momentin nojalla tuulivoimalan rakentamista ei kuitenkaan saa aloittaa ennen kuin yleiskaava on tullut voimaan.
Lain muutoksella selkeytetään tuulivoimarakentamiseen liittyviä lupamenettelyjä ja yhdenmukaistetaan menettelyä asemakaavan osalta jo voimassa olevan käytännön kanssa. Mahdollisuus rakennusluvan myöntämiseen merkitsee käytännössä sitä, että mahdolliset valitukset kaavasta ja rakennusluvasta voivat olla käsittelyssä samanaikaisesti, jolloin koko tuulivoimahankkeen käsittelyaika lyhenee. Jos yleiskaava valituksen johdosta kumotaan osittain, jää rakennuslupa voimaan, mikäli se sijoittuu kaavan voimaan tulevalle osalle.
Muutokset tulivat voimaan 1.1.2014.
Suvi Marttinen
Asianajaja
Asianajotoimisto Hammarström Puhakka Partners Oy
Puh. +358 9 474 2217
suvi.marttinen@hpplaw.fi