Sairaala
- Säädökset > Lainsäädäntö582/2017Valtioneuvoston asetus erikoissairaanhoidon työnjaosta ja eräiden tehtävien keskittämisestä
- Säädökset > Lainsäädäntö 16.3.2017/156 Valtioneuvoston asetus erityistason sairaanhoidon erityisvastuualueista (kumoutunut)
- Säädökset > Lainsäädäntö812/2012Valtioneuvoston asetus erityistason sairaanhoidon erityisvastuualueista (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö336/2011Valtioneuvoston asetus erityistason sairaanhoidon järjestämisestä ja keskittämisestä (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö 28.11.2001/1132 Sosiaali- ja terveysministeriön asetus valtion mielisairaaloiden maksullisista suoritteista
- Säädökset > Lainsäädäntö 7.5.1997/431 Asetus valtion mielisairaaloista
- Säädökset > Lainsäädäntö1077/1990Valtioneuvoston päätös erityistason sairaanhoidon erityisvastuualueista
- Säädökset > Lainsäädäntö1062/1989Erikoissairaanhoitolaki (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö 31.12.1987/1292 Laki valtion mielisairaaloista
- Säädökset > Lainsäädäntö 10.4.1987/395 Lääkelaki
- lääkehuolto sairaaloissa 7 luku
- Säädökset > Lainsäädäntö 28.11.1984/849 Päätös peruskoululain 11 §:ssä tarkoitetun sairaalan potilaana olevalle oppivelvollisuusikäiselle annettavan peruskouluopetuksen järjestämisestä
- Lakikirjasto > Lakimies* Tanner, Lauri – Saarni, Samuli – Nykänen, Eeva: Vastuu terveyden- ja sairaanhoidon johtamisesta julkisessa terveydenhuollossa ja vastaavan lääkärin asemaLakimies 2/2024 s. 276 – 303, Asiantuntija-artikkeli
- Uutiset
1.2.2024 11.35
Huomautus HUS-yhtymälle – Uuden lastensairaalan tehohoidon kapasiteetti on ollut riittämätöntäEtelä-Suomen aluehallintovirasto antoi HUS-yhtymälle huomautuksen siitä, että lasten sydänkirurgisia leikkauksia ja tehohoitoa ei ole järjestetty lain ja palvelutarpeen mukaisesti. - Uutiset
11.1.2024 13.40
Työryhmä: Sairaaloiden ja päivystysten verkostoa tiivistettäväSairaaloiden ja ympärivuorokautisten päivystysten työnjakoa selvittäneen työryhmän mukaan sairaala- ja päivystysverkkoa on tiivistettävä. Työryhmä ei ehdota yksittäisten sairaaloiden lakkauttamisia, mutta esittää muutoksia niiden palveluvalikoimaan - Uutiset
11.7.2023 16.00
Tasa-arvovaltuutettu kehotti keskussairaalaa päivittämään ohjeistustaan tasa-arvolain mukaiseksi siten, ettei palvelussuhteiden kestoaikoja sidota perhevapaisiinNainen A pyysi tasa-arvovaltuutettua selvittämään, oliko häntä syrjitty tasa-arvolain kieltämällä tavalla, kun hänen määräaikaisuuttaan ollut jatkettu perhevapaan jälkeen. Ennen perhevapaalle jäämistä A oli kertonut esihenkilölleen toivovansa, että voisi palata samoihin tehtäviin perhevapaansa jälkeen. Hänelle ei kuitenkaan tarjottu töitä perhevapaan jälkeen. Tasa-arvovaltuutettu katsoi, että keskussairaala oli syrjinyt A:ta päättämällä ennalta, että A:n virkasuhde päättyy perhevapaan loppuessa. Siten syynä määräaikaisen viransijaisuuden jatkamatta jättämiselle oli ollut A:n raskaus ja perhevapaa. Työnantaja ei ollut näyttänyt, että sillä olisi ollut hyväksyttävä syy olla jatkamatta A:n viransijaisuutta, sillä hänen sijaisuutensa ei ollut sidottu kenenkään tietyn viranhaltijan sijaisuuteen ja työvoiman tarve näytti olleen jatkuvaa. - Uutiset
23.11.2022 10.35
EIT: Psykiatrisen polikliniikan asukkaille tehdyillä pakkoaborteilla ja ehkäisytoimenpiteillä rikottiin epäinhimillisen ja halventavan kohtelun kieltoa koskevaa EIS 3 artiklaaTapaus koski aborttien ja ehkäisytoimenpiteiden määräämistä kolmelle moldovalaisessa neuropsykiatrisessa turvakodissa asuneelle kehitysvammaiselle naiselle, jotka olivat tulleet toistuvasti ylilääkärin raiskaamiksi, ja heidän valitustensa tutkimista. - Uutiset
16.11.2022 16.00
Hallinto-oikeus: HUS-kuntayhtymä oli voinut olla luovuttamatta poliisilaitokselle tietoa siitä, oliko tietopyynnössä mainittu kadonneeksi ilmoitettu henkilö sairaalassa vai ei (ään.)Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen rikoskomisario oli HUS-kuntayhtymälle osoittamassaan tietopyynnössä pyytänyt ajalta 1.11.–27.11.2020 tietoa siitä, oliko tietopyynnössä mainittu kadonneeksi ilmoitettu henkilö sairaalassa tai sairaalahoidossa, jotta vältyttiin turhilta etsinnöiltä henkilön olinpaikan selvittämiseksi. Erään vanhuspalveluyksikön työntekijä ei ollut tavoittanut tiettyä 1940-luvulla syntynyttä muistisairasta yksin asuvaa asiakastaan. Asiakkaan läheiset eivät olleet saaneet tähän yhteyttä kuukauteen, asiakkaan puhelinnumero ei vastannut eikä asiakkaan omaisiin saatu yhteyttä. Asiakirjassa esitetyn mukaan oli syytä olla huolissaan kyseisen henkilön olinpaikasta, tilasta ja tilanteesta. Tietopyyntö perustui poliisilain 4 luvun 2 §:ään. (Ei lainvoim. 16.11.2022) - Uutiset
16.9.2022 14.14
Vaikeasti kehitysvammainen henkilö lähetettiin yksin ambulanssilla sairaalaan ilman perussairauden taustatietoja ja henkilökohtaisia lääkkeitä, pelkässä paidassa ja vaipassa - apulaisoikeusasiamies piti asiassa tehtyjä virheitä vakavinaKantelija arvosteli kotisairaalan ja palvelukodin menettelyä lapsensa hoidossa ja kohtelussa sairaalaan toimittamisen yhteydessä. AOA saattoi (kohdassa 3.4) esittämänsä käsityksen menettelyn lainvastaisuudesta ja virheellisyydestä Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän alueellisen kotisairaalan ja Attendon palvelukodin tietoon. Samalla AOA kiinnitti huomiota siihen, että kaikissa Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän palvelukodeissa ja terveyspalveluissa on huolehdittava siitä, etteivät vastaavat tiedonkulkuun ja vammaisten henkilöiden itsemääräämisoikeuden toteutumiseen ja terveyspalvelujen laatuun liittyvät ongelmat toistu. - Uutiset
31.8.2022 14.49
Lakiluonnos yliopistollisen sairaalan tehtävistä lausunnolla 3.10.2022 saakkaSTM on valmisteltu hallituksen esitystä yliopistollisten sairaaloiden tehtävistä. Tavoitteena on vahvistaa yliopistollisten sairaaloiden toimintaedellytyksiä sosiaali- ja terveydenhuollon uusissa rakenteissa. Esitysluonnos on lausunnolla 31.8.-3.10.2022. - Uutiset
3.3.2022 16.00
Apulaisoikeusasiamies: Mikkelin keskussairaala ei olisi saanut ilman tapauskohtaista harkintaa kieltää vanhempien pääsyä vastasyntyneen lapsensa luokse tehohoitoyksikköönKantelija arvosteli Mikkelin keskussairaalan menettelyä kieltää vanhempia tapaamasta hengitysvaikeuksista kärsinyttä vastasyntynyttä lastaan teho-osastolla koronarajoitusten vuoksi. AOA katsoi, ettei Essotella ollut lakiin perustuvaa toimivaltaa kaavamaisesti ja kategorisesti kieltää vanhempien läsnäoloa vastasyntyneen lapsensa luona tehohoitohuoneessa. Kiellolla puututtiin perus- ja ihmisoikeuksina turvattuihin vanhempien ja lasten oikeuksiin. Mikkelin keskussairaala ei olisi saanut ilman tapauskohtaista harkintaa kieltää vanhempia tapaamasta hengitysvaikeuksista kärsinyttä vastasyntynyttä lastaan ja osallistumasta hänen hoitoonsa tehohoitoyksikössä. Keskussairaalan olisi tullut arvioida vaihtoehtoisia menettelytapoja, joiden avulla vanhempien läsnäolo olisi mahdollisesti ollut toteutettavissa terveysturvallisesti ja vaarantamatta muiden henkeä ja terveyttä.