-
- Oikeuspalveluvirasto
Oikeuspalveluvirasto
- Säädökset > Lainsäädäntö1133/2023Laki Oikeuspalveluvirastosta (voimassa 1.1.2025 alkaen)
- Säädökset > Lainsäädäntö 1.12.2017/813 Laki talous- ja velkaneuvonnasta
- Säädökset > Lainsäädäntö 29.9.2016/829 Valtioneuvoston asetus valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiirien julkisilta oikeusavustajilta ja yleisiltä edunvalvojilta vaadittavasta kielitaidosta
- Säädökset > Lainsäädäntö 27.9.2016/826 Oikeusministeriön asetus valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä (voimassa 31.12.2024 saakka)
- Säädökset > Lainsäädäntö608/2016Oikeusministeriön asetus oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä, oikeusaputoimistojen ja edunvalvontatoimistojen toimipaikoista sekä kunnista, joiden edunvalvontapalveluista oikeusapu- ja edunvalvontapiiri vastaa (voimassa 31.12.2024 saakka)
- Säädökset > Lainsäädäntö 17.6.2016/477 Laki valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä (voimassa 31.12.2024 saakka)
- Säädökset > Lainsäädäntö257/2002Oikeusapulaki
- Lakikirjasto > ArtikkelitSarja, Mikko: Yleinen edunvalvonta eduskunnan oikeusasiamiehen laillisuusvalvonnassa – Havaintoja perusoikeuksista ja kanteluteemoista8.3.2021, Asiantuntija-artikkeliTämä artikkeli käsittelee yleisen edunvalvonnan perusoikeusulottuvuutta ja kanteluteemoja eduskunnan oikeusasiamiehen laillisuusvalvonnassa. Artikkelissa luodaan yleiskatsaus niihin keskeisiin teemoihin, jotka ovat nousseet esiin eduskunnan oikeusasiamiehen harjoittamassa yleisen edunvalvonnan laillisuusvalvonnassa pääosin 2000-luvulla ja nykyisen holhoustoimilain aikana, keskittyen nimenomaan yleisten edunvalvojien valvonnassa esiin tulleisiin kysymyksenasetteluihin. Teemoja...
- Lakikirjasto > ArtikkelitSarja, Mikko: Yleisessä edunvalvonnassa päämiehelle aiheutettujen vahinkojen hyvittäminen19.8.2016, Asiantuntija-artikkeliArtikkeli käsittelee sitä, miten päämiehelle hyvitetään se, jos edunvalvontajärjestelmä ei ole turvannut hänen etuaan asianmukaisella tavalla. Vuosi 2015 oli ensimmäinen vuosi, jona yleistä edunvalvontaa koskevien korvausasioiden hallinnollinen käsittely on ollut keskitetysti Valtiokonttorin tehtävänä. Tämä tarjoaa mahdollisuuden tarkastella sitä, millaisia yleistä edunvalvontaa koskevia tapauksia se on käsitellyt korvausasioina ja millaisia yhtymäkohtia näillä tapauksilla on sellaisiin...
- Uutiset
4.3.2024 8.00
Edunvalvonta ja valittajan toimintakelpoisuuden rajoittaminen eivät olleet estäneet häntä saattamasta tuomioistuimissa vireille uusia hakemuksia ja kanteita - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus määräsi edunvalvonnan lakkaamaanValittajan edunvalvonta ja hänen toimintakelpoisuutensa rajoittaminen eivät olleet estäneet häntä saattamasta tuomioistuimissa vireille uusia hakemuksia ja kanteita. Tämä antoi aiheen katsoa, että mainitut valittajan itsemääräämisoikeuden rajoitukset eivät olleet tehokkaita keinoja saavuttaa se tarkoitus, jonka vuoksi ne oli määrätty. Edunvalvojan mukaan valittajalla ei ollut ollut oikeudenkäynteihin liittyvää ulosottovelkaa, eikä toimintakelpoisuuden rajoittamisella ollut ollut vaikutusta valittajan velkaantumiseen. Nämä seikat antoivat puolestaan aiheen katsoa, että kysymyksessä olevat rajoitukset eivät olleet osoittautuneet välttämättömiksi keinoiksi suojata valittajan taloudellisia oikeuksia. KO:n päätöksestä ilmenevin tavoin lääkärinlausunnossa oli todettu edunvalvonnan aiheuttavan valittajalle enemmän haittaa ja kärsimystä kuin hyötyä. Lääkärinlausuntoon kirjattu huomioon ottaen HO:lla ei ollut aihetta epäillä tämän arvion oikeellisuutta. Tämä antoi osaltaan aiheen katsoa, että edunvalvonnan ja toimintakelpoisuuden rajoituksen voimassa pitäminen loukkaisivat kokonaisuutena arvioiden suhteettomasti valittajan perusoikeuksia. Edellä todettuja seikkoja sekä asiassa esitettyä selvitystä kokonaisuutena punnittuaan HO katsoi, ettei valittajan edunvalvonnan ja toimintakelpoisuuden rajoituksen jatkamiselle ollut enää edellytyksiä. (Vailla lainvoimaa 4.3.2024) - Uutiset
14.2.2024 11.15
Oikeusasiamies antoi johtavalle julkiselle oikeusavustajalle huomautuksen oikeusaputoimiston päätöksentekojärjestelmän toimintaa ja valvontaa koskevista laiminlyönneistäPäätöksessä selostettujen säännösten perusteella johtavan julkisen oikeusavustajan tehtäviin ja virkavastuulle kuuluu järjestää päätösvallan delegointiin liittyvät menettelytavat ja käytännöt oikeusaputoimistossa niin, ettei sellaisia epäselvyyksiä, joista nyt oli kysymys, pääse syntymään. Oikeusasiamies katsoi, että johtava julkinen oikeusavustaja oli nyt kysymyksessä olevassa tapauksessa ollut vastuussa toiminnan puutteista ja siitä lainvastaisesta menettelystä, että hänen nimissään oli annettu Kymenlaakson oikeusaputoimiston päätös, jota oikeusavustaja ei ollut tosiasiallisesti tehnyt. Oikeusavustaja oli johtavana julkisena oikeusavustajana vastannut siitä, että oikeusaputoimiston päätöksistä ilmenee asioiden oikea ratkaisija ja että päätöksentekoprosessi tältä osin toimii virheettömästi. - Uutiset
24.1.2024 15.10
Oikeusaputoimistojen ja edunvalvontatoimistojen aukioloihin tulee muutoksia helmikuussa 2024Joidenkin oikeusaputoimistojen ja edunvalvontatoimistojen aukioloajat muuttuvat helmikuun alusta alkaen. - Uutiset
16.1.2024 8.18
Oikeusasiamies: Oikeusministeriön tulisi laatia valtakunnallinen ohje oikeusapuhakemuksen siirtämisestäSekä Helsingin että Länsi-Uudenmaan oikeusaputoimisto olivat kiinnittäneet selvityksissään huomiota siihen, että oikeusapuhakemuksen siirtämisestä ei ole ollut erityisiä ohjeita. Ohjeistuksen tulisi olla valtakunnallinen, koska asioiden siirtämisetkin voivat tapahtua valtakunnallisesti. Etelä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri katsoo valtakunnallisen ohjeistuksen olevan tärkeä kehittämiskohde ja tulevan tarpeeseen asiakaskunnan oikeusturvan varmistamiseksi.
Uusi Oikeuspalveluvirasto aloittaa toimintansa vuonna 2025. Uudistus saattaa osaltaan helpottaa tehtävien jakoa ja siirtojen toteuttamista valtakunnallisen viraston eri toimipisteiden välillä. Oikeusasiamiehen mielestä siirtomenettelyä koskevan valtakunnallisen ohjeen laatimisen ei kuitenkaan pitäisi jäädä odottamaan Oikeuspalveluviraston toiminnan alkamista. Kysymys ei ole suuritöisestä ohjeesta, ja yksikin ohjeen puutteesta johtuva oikeudenmenetys on liikaa. - Uutiset
14.12.2023 14.41
Uusi Oikeuspalveluvirasto aloittaa toimintansa vuonna 2025Oikeusavun, yleisen edunvalvonnan sekä talous- ja velkaneuvonnan palvelut kootaan uuteen Oikeuspalveluvirastoon. Uusi virasto aloittaa toimintansa vuoden 2025 alussa. Tasavallan presidentin on määrä vahvistaa viraston perustamista koskeva laki perjantaina 15.12.2023. - Uutiset
17.10.2023 9.39
Eduskunnan kirjaston tietopaketti Oikeuspalveluvirastosta on julkaistuOikeusministeriössä on ollut vireillä hanke uuden Oikeuspalveluviraston perustamisesta. Muutoksen tavoitteena on tuottaa laadukkaampia ja yhdenmukaisempia oikeusavun, edunvalvonnan sekä talous- ja velkaneuvonnan palveluja. - Uutiset
9.10.2023 14.44
Hallituksen esitys: Oikeusapu, yleinen edunvalvonta sekä talous- ja velkaneuvonta uuteen OikeuspalveluvirastoonHallitus esittää, että oikeusavun, yleisen edunvalvonnan sekä talous- ja velkaneuvonnan palvelut kootaan uuteen Oikeuspalveluvirastoon. Uuden viraston on määrä aloittaa toimintansa vuoden 2025 alussa. - Uutiset
3.10.2023 10.30
Hovioikeus: Käräjäoikeus ei olisi saanut tutkia Digi- ja väestötietoviraston edunvalvontahakemusta lis pendens -vaikutuksen vuoksi - menettely oli käsittelyjärjestyksen osalta ollut siinä määrin virheellistä, että asia oli sen vuoksi palautettava käräjäoikeuteenAsiassa oli perusteltua ensin ratkaista valituksessa esitetyt väitteet KO:n virheellisestä menettelystä. Siltä osin HO:ssa oli ensiksi kysymys siitä, oliko KO saanut tutkia myöhemmin vireille tulleen Digi- ja väestötietoviraston hakemuksen (lis pendens -vaikutus). Toiseksi oli kysymys siitä, oliko KO ratkaissut asian oikeassa käsittelyjärjestyksessä laillisia menettelytapoja noudattaen. (Vailla lainvoimaa 3.10.2023) - Uutiset
24.3.2023 15.00
Hovioikeus kumosi edunvalvojan määräyksen siltä osin kuin yleinen edunvalvoja oli määrätty edustamaan edunvalvottavaa hänen ja äitinsä välisiä tapaamisia ja tapaamisten järjestelyjä koskevissa asioissa - Uutiset
17.11.2022 13.44
Oikeudenhoidon selonteko: Vakaa ja toimiva oikeusvaltio tarvitsee viranomaisilleen riittävät resurssitValtioneuvosto antoi 17. marraskuuta 2022 eduskunnalle selonteon suomalaisen oikeudenhoidon nykytilasta, kehityssuunnista ja tarvittavista toimenpiteistä. Yksittäisten toimijoiden sijasta selonteko keskittyy koko ketjun toimivuuteen ja sen vaatimiin resursseihin. Oikeudenhoidon rahoitusvajeen korjaaminen ja toimintaedellytysten turvaaminen edellyttävät keskimäärin yhteensä noin 90 miljoonan euron pysyvää, vuosittaista lisärahoitusta. - Uutiset
11.11.2022 11.30
Hovioikeus palautti edunvalvonta-asian käräjäoikeuteen - tyttärelle olisi tullut varata tilaisuus tulla kuulluksiKäsiteltävässä asiassa hakemuksesta ilmeni, että Digi- ja väestötietovirasto oli kuullut A:n tytärtä. Tytär oli toimittanut Digi- ja väestötietovirastolle lausuman, jossa hän oli esittänyt itseään edunvalvojaksi ja vastustanut yleisen edunvalvojan määräämistä. Koska tytär oli riitauttanut hakemuksessa esitetyn edunvalvojan henkilön, KO:n olisi asian selvittämiseksi pitänyt varata hänelle tilaisuus tulla kuulluksi. (Vailla lainvoimaa 11.22.2022)