Nimitysperuste
- Uutiset
17.9.2019 11.10
Kirjallinen ansiovertailu jäi tekemättä - hallinto-oikeus kumosi kunnan toimialajohtajan virkavalinnasta tehdyn valtuuston päätöksen virheellisessä järjestyksessä syntyneenäLausunnossaan kaupunginhallitus oli ainoastaan yleisluontoisesti todennut kaupungin suorittaneen ansiovertailun ensi vaiheessa hakijayhteenvedon ja hakemusten perusteella, tämän jälkeen haastatteluin, hakemuksin ja soveltuvuusarvioin sekä todennut valmistelutyöryhmän verranneen hakijoiden ansioita suhteessa viran vaatimuksiin. (Ei lainvoim. 17.9.2019) - Uutiset
31.7.2019 8.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Esteellisyys virantäytössä ja päätöksen perusteleminenApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti aluehallintoviraston huomiota hallintolain esteellisyyttä ja perusteluvelvollisuutta koskevien säännösten soveltamiseen nimityspäätöksiä valmisteltaessa ja tehtäessä. - Uutiset
31.5.2019 10.30
Hovioikeus: Kaupunki ei syrjinyt pysäköinnintarkastajaa terveydentilan, määräaikaisuuden jatkamatta jättämisen, työvaatteiden, epäsiisteyden tai mielipiteen perusteella - hallintotuomioistuinten päätöksille ei ollut aihetta antaa vähäistä suurempaa todistusarvoaKaikki asiassa selostettu huomioon ottaen ja näyttöä kokonaisuudessaan arvioidessaan HO katsoi kuten KO, ettei valittajaa ollut syrjitty hänen väittäminsä (terveydentila, määräaikaisuuden jatkamatta jättäminen, työvaatteet, epäsiisteys ja mielipiteet) tavoin. Asiassa ei ollut siten tarpeen lausua valittajan hyvitys- ja korvausvaatimuksista. Valittaja velvoitettiin suorittamaan kaupungille korvaukseksi oikeudenkäyntikuluista HO:ssa 15 250 euroa. (Vailla lainvoimaa 31.5.2019) - Uutiset
21.3.2019 11.10
Vierashuoneessa Seppo Koskinen: Toimitusministeristön asema ja virkanimityksetOikeuskanslerille on tullut tiedusteluja ns. toimitusministeristön asemasta ja toimivallasta. Oikeuskansleri ilmoitti sen vuoksi 5.3.2019 ministeriöille seuraavat tiedot, jotka perustuvat perustuslain säännöksiin ja esitöihin sekä oikeuskirjallisuuteen ja oikeuskanslerin ratkaisukäytäntöön. Käsittelen ilmoitusta ja sen myöhempää täydennystä (15.3.2019) vain virkanimitysten kannalta. - Uutiset
20.12.2018 14.19
Valtion virkamieslaki muuttuu 2019 - nimityspäätösten valituskielto kumotaanVuoden 2019 voimaan tulevat virkamieslain muutokset koskevat pitkäaikaistyöttömän nimittämistä määräaikaiseen virkasuhteeseen, koeaikaa, takaisinottovelvollisuutta, viran siirtämistä ja virkamiehen virkasuhteen jatkamista eroamisiän täyttymisen jälkeen. Jatkossa viran ja virkasuhteen hakijat saavat hakea nimittämistä koskevaan päätökseen muutosta valittamalla siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään, lukuun ottamatta erikseen säädettyjä poikkeuksia. Muutokset tulevat voimaan vuoden alusta 2019. Muutokset koskevat nimityspäätöksiä, jotka tehdään lain voimaantulon jälkeen. - Uutiset
14.9.2018 15.24
Hovioikeus: Valtio ei syrjinyt miestä ansioituneempaa naista neuvottelevan virkamiehen valinnassaKO:n tuomiosta poiketen HO katsoi, että naista oli pidettävä miestä ansioituneempana ja että syrjintäolettama oli siten syntynyt. Valtio oli kuitenkin kyennyt osoittamaan, ettei menettely ollut johtunut sukupuolesta. Naisen vaatimus 50 000 euron hyvityksestä hylättiin. HO piti perusteltuna määrätä, että kumpikin osapuoli vastaa itse oikeudenkäyntikuluistaan KO:ssa. Nainen velvoitettiin korvaamaan valtion oikeudenkäyntikulut HO:ssa 3 000 eurolla. (Vailla lainvoimaa 14.9.2018) - Uutiset
31.8.2018 9.11
Hallinto-oikeuden päätös kaupungin rakennusvalvontajohtajan sijaisen valinnastaValittajan mukaan päätöksiä ei ollut perustettu haettavana olleen viran tehtävä-alaan ja perustuslaissa säädettyihin yleisiin nimittämisperusteisiin. Valittajan mukaan päätös oli ollut myös yhdenvertaisuuslain vastainen. HAO katsoi, että viransijaisuuden täyttämistä koskeva päätös ei ollut syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranhaltija ei ollut käyttänyt hänelle kuuluvaa harkintavaltaa väärin eikä päätös ollut muutoinkaan lainvastainen valituksessa mainituilla perusteilla. Kaupunginhallitus oli voinut hylätä oikaisuvaatimuksen ja päätökselle oli esitetty asianmukaiset perustelut. Kunnallisvalitusta ei voi tehdä tarkoituksenmukaisuusperusteella. - Uutiset
29.6.2018 11.03
Hallinto-oikeuden päätös lakimiehen vakituisen viran täyttämisestäPäätöksentekijä oli voinut antaa valinnassa painoarvoa hakuilmoituksessa edellytettyyn perehtyneisyyteen perheoikeudellisiin asioihin ja hyviin vuorovaikutustaitoihin. Kokonaisuutena arvioiden A:n oli voitu katsoa parhaiten vastaavan sitä, mitä virkaan valittavalta oli edellytetty. Perheiden erityispalvelujen päällikkö ei ollut käyttänyt harkintavaltaansa väärin eikä ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ollut PL125 §:n 2 momentin, tasa-arvolain, yhdenvertaisuuslain eikä kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla lainvastainen. Sosiaali- ja terveyslautakunta oli voinut hylätä B:n oikaisuvaatimuksen. (Ei lainvoim. 29.6.2018) - Uutiset
2.3.2018 9.11
Hallinto-oikeus arvioi rikostuomion merkitystä kiinteistöpäällikön virkavalinnassaA oli tuomittu sakkorangaistukseen väärennysrikoksesta. HAO katsoi, että A:n asunto-osakeyhtiön isännöitsijänä tekemä väärennysrikos oli ollut omiaan heikentämään kaupungin kiinteistöpäällikön viran hoidossa edellytettävää nuhteettomuutta. Kun kuitenkin otettiin huomioon A:n koulutus, työkokemus ja hänen soveltuvuudestaan haastattelussa saatu käsitys kokonaisuudessaan, liiketoimintajohtajan tai kaupunginhallituksen ei voitu katsoa käyttäneen harkintavaltaansa väärin arvioidessaan A:n saaman tuomion merkitystä kiinteistöpäällikön virkavalinnassa. Näin ollen päätökset eivät olleet lainvastaisia valituksessa esitetyillä perusteilla. (Vailla lainvoimaa 2.3.2018) - Uutiset
8.2.2018 8.35
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen otti kantaa yhteistyökyvyn ja vuorovaikutustaitojen arviointitapaan nimitysmuistiossaHallintolain 45 §:n perusteluvelvoite ja hyvän hallinnon vaatimukset sekä VM:ohje huomioon ottaen nimitysmuistio oli ollut puutteellinen. Muistiossa ei ollut selostettu tasapuolisesti haastateltujen ansioita, sillä vain kantelijan aikaansaavuutta sekä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja oli arvioitu. Nimitysmuistio ei ollut VM:n ohjeen mukainen, koska siinä ei ollut kuvattu virkasuhteeseen nimitettävien myönteisiä ominaisuuksia, vaan yksittäisen hakijan eli kantelijan niitä ominaisuuksia, joiden perusteella hänen ei ollut katsottu täyttävän ylitarkastajan virkasuhteeseen nimitettävälle asetettuja odotuksia. Maahanmuuttoviraston ei kuitenkaan voitu osoittaa ylittäneen harkintavaltaansa tai käyttäneen sitä väärin. Asiassa ei ollut myöskään havaittavissa viitteitä siitä, että kysymys olisi ollut syrjinnästä. - Uutiset
18.1.2018 11.25
Prof. Seppo Koskinen: Evankelis-luterilainen kirkko sekä syrjivän työpaikkailmoittelun kieltoKirkollisen ja yleisen "maallisen" syrjintälainsäädännön välinen suhde on viime vuosina aiheuttanut lukuisia ongelmia. Merkittävimmät ovat koskeneet naispappien kanssa työskentelemistä sekä tasa-arvoista avioliittoa. Tämän kirjoituksen aiheena on se, milloin kirkollinen yhteisö saa työpaikkailmoituksessaan edellyttää kyseisen kirkon jäsenyyttä. Kyse on tällöin yhdenvertaisuuslain syrjivän työpaikkailmoittelun kiellon ja toisaalta kirkkolain asettaminen omien työhönottosäännösten välisestä suhteesta. - Uutiset
4.1.2018 9.00
Apulaisoikeuskansleri: Tehtävään määräämismenettelystä tulisi olla määräykset työjärjestyksessäApulaisoikeuskansleri katsoi Kilpailu- ja kuluttajavirastoa koskevassa asiassa, että jos virastossa käytetään tehtävään määräämismenettelyä, olisi asiasta perusteltua määrätä selkeästi työjärjestyksessä. Työjärjestyksessä tulisi olla määräykset menettelyn sisällöstä sekä tilanteista, joissa menettelyä käytetään. Näin pystytään varmistamaan, että tehtävään määräämismenettelyn ja virkaan nimittämisen käyttöalat ovat selkeät ja ennalta tiedossa. - Uutiset
20.12.2017 8.30
Valtion virkamieslain ja turvallisuusselvityslain muutokset voimaan 1. tammikuuta 2018Lainmuutosten tavoitteena on keskeisten kansallisten turvallisuusetujen suojaaminen mahdollistamalla virkaan nimitettävän ulkomaansidonnaisuuksien selvittäminen sekä velvoittamalla viranomaiset kiinnittämään huomiota virkaan nimitettävän nuhteettomuuteen, sidonnaisuuksiin sekä luotettavuuteen muutoinkin. Kansalaisuusvaatimus laajenee määriteltyihin valmius- tai varautumistehtäviin. - Uutiset
10.11.2017 10.36
Poliisipäällystöön kuuluvaa esimiestehtävää hakeneelle naiselle hyvitystä syrjinnästä ja korvausta ansionmenetyksestä - naisen toimintaa koskeva esitutkinta ei ollut hyväksyttävä syy hänen syrjäyttämiselleen virkavalinnassaTehdyssä virkanimityksessä oli ollut kyse poliisilaitoksen paljastavan tutkinnan Kuopion tutkijaryhmän rikoskomisarion määräaikaisesta virkasuhteesta eli poliisipäällystöön kuuluvasta esimiestehtävästä. Poliisilaitoksen mukaan sillä oli ollut asiallinen ja hyväksyttävä peruste asettaa eri sukupuolta edustavat hakijat eri asemaan. Poliisilaitoksen mukaan tämä peruste oli ollut A:han kohdistunut rikosepäily, joka oli riippumaton viranhakijan sukupuolesta. Esitutkinnasta oli käytetty joissakin tiedotusvälineissä nimitystä "Aarnio-tutkinnan Kuopion haara". A oli puolestaan katsonut, ettei hänen syrjäyttäminen määräaikaisen komisarion virkanimityksestä todellisuudessa johtunut nimitysmuistiossa mainitusta perusteesta, vaan hänen sukupuolestaan ja/tai hänen vahvoista mielipiteistään poliisilaitoksen sisällä ja omien oikeuksiensa puolustamisesta omassa rikosepäilyssään, jotka asiat oli osittain kohdistuneet poliisilaitoksen esimiehiin. (Vailla lainvoimaa 10.11.2017) - Uutiset
3.11.2017 11.03
Käräjäoikeus: Yli vuoden määräaikainen virka ministeriössä voitiin laittaa aiemmasta käytännöstä poiketen avoimeen hakuun ja virkaan nimittää vähemmän ansioituneempi hakija - virkaa aiemmin hoitanutta, hoitovapaalla ollutta naista ei syrjittyKO:n käsityksen mukaan avoin haku ja B:n valinta olivat johtuneet valtion virkamieslain muutoksesta ja B:n paremmasta motivaatiosta. KO:lle ei ollut tullut asiassa sellaista vaikutelmaa, että kantajan hoitovapaa tai aikomus käyttää osittaista hoitovapaata olisi vaikuttanut työnantajan menettelyyn tai B:n valintaan. KO katsoi, ettei työnantaja ollut syrjinyt kantajaa valitessaan tehtävään vähemmän ansioituneen B:n. Työnantaja ei ollut laittaessaan tehtävän avoimeen hakuun ja valitessaan siihen B:n menetellyt siten, että kantaja olisi joutunut hoitovapaan perusteella epäedulliseen asemaan. Kantajan vaatimus velvoittaa ministeriö/valtio suorittamaan hänelle tasa-arvolain mukaista hyvitystä 50 000 euroa hylättiin. (Lainvoimainen) - Uutiset
6.10.2017 11.11
Hovioikeus ei myöntänyt virkavalinnassa syrjitylle miehelle hyvitystäRHO katsoi, ettei kaupunki ollut näyttänyt, että sillä olisi ollut muusta hyväksyttävästä seikasta kuin sukupuolesta johtunut syy miehen syrjäyttämiseen, ja se oli siten rikkonut tasa-arvolain 8 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaista syrjintäkieltoa. Asiassa mainitut seikat viittasivat kuitenkin vahvasti siihen kaupungin esittämään, ettei miehen tarkoituksena ollut ollut saada itselleen oikeutta sukupuolen perusteella tapahtuneen syrjinnän vuoksi, vaan nostaa kanne muista ei-hyväksyttävistä tarkoitusperistä johtuen. Kaikkia asiassa esitettyjä seikkoja ja olosuhteita punnittuaan HO harkitsi kohtuulliseksi, että kaupungille tuomittu velvollisuus suorittaa miehelle tasa-arvolain mukaista hyvitystä poistetaan kokonaan. Toisessa tapauksessa HO hyväksyi pääkäsittelyä pitämättä KO:n hylkäävän tuomion ja velvoitti miehen korvaaman kaupungin oikeudenkäyntikulut sekä KO:ssa (6 840 €) että HO:ssa (1 580 €). (Vailla lainvoimaa 6.10.2017) - Uutiset
3.10.2017 10.39
Kantelut oikeuskanslerin nimittämisestä eivät johtaneet oikeusasiamiehen toimenpiteisiinEduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen on antanut ratkaisunsa 9 kanteluun, jotka koskivat oikeuskanslerin virantäytön lykkääntymistä, itse nimityspäätöstä, menettelyä päätöksenteossa ja oikeuskanslerin tehtävien hoitamista sijaisuusjärjestelyin. Asiassa ei tullut ilmi sellaista, johon oikeusasiamies voisi puuttua ja johon olisi perusteita puuttua. - Uutiset
13.9.2017 11.30
Useita opettajan virkoja hakenutta ansioituneempaa miestä syrjittiin viransijaisen valinnassa - mies ei ollut hakenut laillista oikeuttaan väärin perusteinTaidoltaan valittajaa oli ollut pidettävä valittua henkilöä ansioituneempana. Sen sijaan kunnalla oli saattanut olla epäilyksiä kantajan kykyyn ja sopivuuteen liittyen, ottaen huomioon hänestä julkisuudessakin olleet tiedot. Nämäkin seikat olisi voitu paremmin selvittää hakumenettelyn yhteydessä pidetyn haastattelun kautta. Tämän tilaisuuden käyttäminen oli kuitenkin laiminlyöty. Kantajan muiden riitojen perusteella ei voitu tehdä selkeää johtopäätöstä, että juuri tämän viranhaun kohdalla kysymys olisi ollut oikeuden väärinkäytöstä. Asiassa oli selostettu kantajan tilannetta työttömänä työnhakijana, joka oli johtanut hänet useisiin viranhakuihin. Tällöin oli luontevaakin hakea useita työpaikkoja. KO oli määrännyt kunnan suorittamaan kantajalle tasa-arvolain 11 §:n tarkoitettuna hyvityksenä 5 000 euroa. HO ei myöntänyt kunnalle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 13.9.2017) - Uutiset
22.6.2017 8.00
Hallitus esittää: Valtionhallinnon nimityspäätökseen tyytymätön viranhakija voi jatkossa valittaa hallinto-oikeuteenHallitus esittää, että viranhakija saisi jatkossa hakea muutosta valtion virkaan tai virkasuhteeseen nimittämistä koskevaan päätökseen valittamalla hallinto-oikeuteen. Muutos ei koske valtioneuvoston ja tasavallan presidentin nimitysvaltaan liittyviä virkoja. Sotilasvirat olisivat myös jatkossa sellaisia virkoja, joiden nimityspäätöksistä viranhakijoilla ei ole valitusoikeutta. Lakien on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2018 alussa. - Uutiset
19.6.2017 10.25
Nimitysmuistiot olisi tullut toimittaa viivytyksettäApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Maahanmuuttoviraston huomiota velvollisuuteen vastata asiakirjapyyntöön ja toimittaa pyydetyt asiakirjat viivytyksettä.