Nimitysperuste
- Säädökset > Lainsäädäntö 25.8.2016/673 Tuomioistuinlaki
- tuomareiden kelpoisuusvaatimukset 10 luku
- asiantuntijajäsenten kelpoisuusvaatimukset 17 luku 8 § - 16 §
- asessorin kelpoisuusvaatimukset ja nimitysperusteet 18 luku 2 §
- esittelijöiden ja valmistelijoiden kelpoisuusvaatimukset 19 luku 3 §
- Säädökset > Lainsäädäntö 19.12.2003/1197 Laki eduskunnan virkamiehistä
- Säädökset > Lainsäädäntö 25.2.2000/205 Laki tuomareiden nimittämisestä (kumottu)
- tuomareiden yleiset kelpoisuusvaatimukset ja nimitysperusteet 11 §
- Säädökset > Lainsäädäntö 11.6.1999/731 Suomen perustuslaki
- virkojen kelpoisuusvaatimukset ja nimitysperusteet 125 §
- Lakikirjasto > ArtikkelitPikkarainen, Seija: Ansiovertailu virantäyttöpäätöksen keskiössä4.11.2022, Edilex-sarja 2022/42Tasapuolisen, yhdenvertaisen ja avoimen virantäyttömenettelyn tavoitteena on saada valtion tai kunnan virkasuhteeseen mahdollisimman pätevä, määritellyt kelpoisuusvaatimukset täyttävä ja virkaan kuuluvat tehtävät menestyksellisesti hoitava henkilö. Virkaan on siis valittava objektiivisesti arvioiden paras hakija. Kunnallinen virantäyttö on monivaiheinen prosessi, jota säännellään varsin kattavalla lainsäädännöllä. Lainsäädännön vaatimukset ja hallinnon oikeusperiaatteet on huomioitava...
- Lakikirjasto > LakimiesOvaska, Maria: Kunnallinen virkavaali 2000-luvullaLakimies 1/2015 s. 81 – 104, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesMiettinen, Tarmo – Muukkonen, Matti: Perustuslain 125.2 §:n nimitysperusteet ja kunnallinen virantäyttöLakimies 4/2006 s. 511 – 535, Asiantuntija-artikkeli
- Uutiset
15.2.2024 11.30
Hovioikeus: Syyttäjälaitos syrji siviilipalveluksesta kieltäytynyttäHO katsoi asiassa lausutun perusteella kuten käräjäoikeus, että asiaa oli arvioitava vakaumukseen perustuvana sekä myös sukupuoleen kohdistuvana niin sanottuna risteävänä syrjintänä. Suomen valtio / Syyttäjälaitos ei ollut kumonnut syrjintäolettamaa ja jättäessään kantajan nimittämättä syyttäjänsihteerin määräaikaiseen virkasuhteeseen sen oli katsottava toimineen yhdenvertaisuuslain 8 §:ssä säädetyn syrjinnän kiellon vastaisesti. Kantaja oli oikeutettu yhdenvertaisuuslain mukaiseen hyvitykseen. Käräjäoikeuden tuomitseman hyvityksen määrä (5 000 €) ei ollut muutoksenhaun kohteena. (Vailla lainvoimaa 15.2.2024) - Uutiset
8.2.2024 11.55
Hovioikeus: Ulkoministeriö rikkoi syrjinnän kieltoa tehtävään määräämisessä (ään.)Käräjäoikeuden tuomiota ei muutettu. UM velvoitettiin suorittamaan virkamiehelle hyvityksenä tasa-arvolaissa tarkoitetusta syrjinnästä yhteensä 11 000 euroa. (Vailla lainvoimaa 8.2.2024) - Uutiset
8.2.2024 11.00
Hallinto-oikeus hylkäsi luottamuspulan vuoksi irtisanotun valittajan valituksen vanhemman rikoskonstaapelin virkaan nimittämisestäPoliisilaitoksen päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla lainvastainen. Valituksenalaisen päätöksen lainmukaisuutta ei ollut arvioitava toisin sillä perusteella, että hallinto-oikeus oli noin kaksi vuotta valituksenalaisen päätöksen tekemisen jälkeen kumonnut poliisilaitoksen päätöksen valittajan irtisanomisesta. (Ei lainvoim. 8.2.2024) - Uutiset
8.12.2023 11.10
HAO: Hyvinvointialue ei ollut riittävällä tavalla selvittänyt, että viranhakijan jättäminen pois haastateltavien joukosta ja palveluyksikköjohtajan virkaan haastateltujen henkilöiden valinta muutoin olisi perustunut hakijoiden ansioiden tasapuoliseen ja objektiiviseen vertailuunNäin ollen aluehallituksen ja hyvinvointialuejohtajan päätökset oli kumottava. (Ei lainvoim. 8.12.2023) - Uutiset
4.12.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Verohallinto ei syrjinyt palvelupäällikön virkaa hakenutta iän perusteella eikä menetellyt vastoin lakia jättäessään hakijan kutsumatta haastatteluunVerohallinto ei menetellyt vastoin lakia jättäessään valittajan kutsumatta haastatteluun taikka päättäessään nimittää palvelupäällikön virkaan A:n. Päätös oli tehty nimittävän viranomaisen harkintavallan rajoissa. Päätös ei ollut valittajan esittämillä perusteilla PL 125 §:n 2 momentin, yhdenvertaisuuslain tai hallintolain vastainen. Valitus oli siten hylättävä. (Ei lainvoim. 4.12.2023) - Uutiset
20.11.2023 11.00
Haastatteluun kutsuminen ja ansiovertailu: Hallinto-oikeus kumosi virkavalinnasta tehdyn päätöksen virheellisessä järjestyksessä syntyneenä - vaatimus oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittämisestä hylättiinMaininta siitä, että haastatteluun oli valittu hakijat, joiden koulutus ja työkokemus olivat vastanneet hakemusten perusteella parhaiten hakuilmoituksessa mainittuja hakukriteerejä, ei ollut riittävä perustelu valinnoille. Hakijoista, joita ei ollut kutsuttu haastatteluun, esitetty selvitys ei sisältänyt sellaista asianmukaista ansiovertailua, jossa hakijoiden ansioituneisuutta olisi arvioitu soveltaen PL 125 §:n 2 momentissa tarkoitettuja yleisiä virkanimitysperusteita. Tullin valvontaosaston johtajan päätöksestä ei ilmennyt, millä perusteella haastatteluun kutsutut hakijat oli valittu, miten hakijoita on tosiasiassa vertailtu keskenään ja minkä vuoksi virkaan valittua hakijaa oli pidetty PL 125 §:n 2 momentissa säädettyjen yleisten virkanimitysperusteiden perusteella ansioituneimpana kysymyksessä olevaan tulliylitarkastajan virkaan. Asiakirjoista ilmenevä valintamenettely ei myöskään kokonaisuutena osoittanut, että hakijoita olisi menettelyn kuluessa tosiasiallisesti vertailtu keskenään. Oikeudenkäynnin ei voitu katsoa tuomioistuimen vastuulla olevasta syystä viivästyneen vuodella. (Ei lainvoim. 20.11.2023) - Uutiset
28.9.2023 11.00
Hallinto-oikeus kumosi lehtorin nimityspäätöksen virheellisessä järjestyksessä syntyneenäRehtorin päätöksestä ei ilmennyt, millä perusteella haastatteluun kutsutut hakijat oli valittu, miten hakijoita oli tosiasiassa vertailtu keskenään ja minkä vuoksi virkaan valittua hakijaa oli pidetty PL 125 §:n 2 momentissa säädettyjen yleisten virkanimitysperusteiden perusteella ansioituneimpana kysymyksessä olevaan lehtorin virkaan. Asiakirjoista ilmenevä valintamenettely ei myöskään kokonaisuutena osoittanut, että hakijoita olisi menettelyn kuluessa tosiasiallisesti vertailtu keskenään. (Ei lainvoim. 28.9.2023) - Uutiset
19.9.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Kaupunki syrji hakijaa kunnaneläinlääkärin virantäytössäEsitetystä selvityksestä ei ilmennyt, että hakijoita olisi vertailtu viranhaltijalaissa ja tasa-arvolaissa edellytetyllä tavalla yleiset nimitysperusteet huomioon ottaen tasapuolisesti ja syrjimättömästi. Haastattelematta jätetyn valittajan ansioita ei ollut tasapuolisesti verrattu valituksi tulleeseen hakijaan. Toimialajohtajan ja ympäristöterveyslautakunnan päätökset olivat siten puutteellisen ja virheellisen valmistelun johdosta syntyneet virheellisessä järjestyksessä. Kaupunki ei myöskään ollut esittänyt sellaista selvitystä, joka kumoaisi valittajan valituksessa esittämän selvityksen perusteella syntyneen syrjintäolettaman. Kaupungin oli katsottava työnantajana asettaneen valittajan virantäytössä epäedulliseen asemaan sen jälkeen, kun valittajat oli aiemmin vedonnut tasa-arvolaissa säädettyihin oikeuksiinsa. Kaupunki oli menetellyt tasa-arvolain 8 a §:ssä säädetyn vastatoimien kiellon vastaisesti ja syrjinyt kielletyllä tavalla valittajaa virantäytössä. Toimialajohtajan ja ympäristöterveyslautakunnan päätökset tuli virheellisessä järjestyksessä syntyneinä ja muutoinkin lainvastaisina kumota. (Ei lainvoim. 19.9.2023) - Uutiset
14.9.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Olivatko TE-toimiston nimityksen valmistelussa käytetyt haastattelumenetelmät olleet tasapuolisia ja oliko nimitysmenettely ollut valittajan esittämiltä osin muutoin lainmukainenHallinto-oikeus hylkäsi valituksen. (Ei lainvoim. 14.9.2023) - Uutiset
28.7.2023 11.38
Viran hakijoita ei tosiasiallisesti vertailtu - hallinto-oikeus kumosi kunnan sivistystoimenjohtajan virkavalinnasta tehdyn päätöksenAsiassa ilmenevä selvitys ei asiassa todetut seikat huomioon ottaen kokonaisuutenaankaan osoittanut, että viran hakijoita olisi tosiasiallisesti vertailtu perustuslaissa, tasa-arvolaissa ja yhdenvertaisuuslaissa edellytetyllä tavalla. Valituksenalainen kunnanhallituksen päätös 15.4.2021 ja kunnanhallituksen päätös 15.3.2021 oli näin ollen kumottava virheellisessä järjestyksessä syntyneinä. (Ei lainvoim. 28.7.2023) - Uutiset
28.7.2023 10.55
Hallinto-oikeus: Pääesikunta oli voinut pitää Puolustusvoimien erikoistutkijan ESJA-arviointijärjestelmävirkaan nimitettyä yhteiskuntatieteiden tohtoria UPI:n vanhempana tutkijana työskentelevää ansioituneempana Maanpuolustuskorkeakoulun erikoistutkijan virkaan - syrjintäolettamaa ei ollut syntynytHallinto-oikeus hylkäsi valituksen ja oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevan vaatimuksen. (Ei lainvoim. 28.7.2023) - Uutiset
30.6.2023 12.41
Apulaisoikeuskanslerilta huomautus ulkoministeriölle julkisuuslain ja hallintolain vastaisista menettelyistäApulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen on antanut ulkoministeriölle huomautuksen sekä asiakirjapyyntöjen lainvastaisesta käsittelystä että nimityspäätösten muotoa ja perustelemista koskevista lainvastaisista menettelyistä. - Uutiset
1.6.2023 10.20
Hallinto-oikeus ei muuttanut ulosottoylitarkastajan virkavalinnasta tehtyä päätöstäHAO katsoi, että asiassa todettuihin ulosottoylitarkastajan viran hoitamisen kannalta merkityksellisiin seikkoihin perustuvan kokonaisarvion perusteella johtava kihlakunnanvouti oli voinut pitää A:ta valittajaa ansioituneempana kyseessä olevaan virkaan. Johtava kihlakunnanvouti oli tehnyt päätöksen harkintavaltansa rajoissa, eikä päätös ollut muutoinkaan lainvastainen. (Ei lainvoim. 1.6.2023)